Fiat Grande Punto 1.2 (48 kW) – Podruhé do stejné řeky

Fiat Grande Punto 1.2 (48 kW) – Podruhé do stejné řeky

 
 

Jsou to tři roky, co se na Auto.cz objevil první test tehdy nového Grande Punta. Automobil podobné specifikace se k nám vrátil. Co dnes nabízí základní motorizace lidového Fiatu?

Velké Punto bylo před třemi roky jedním z modelů, které vrátily italskou automobilku mezi uzdravující se firmy. Jak víme, stejný osud řadu automobilových jmen z Apeninského poloostrova v nedávné době minul a nyní se potácejí nad propastí ekonomického úpadku nebo jsou držení asijských investorů. Kategorie malých vozů se mezitím posunula. Růst přes čtyřmetrovou délku se už nekoná a dokonce se začínají objevovat modely, které svou prodejní strategii na okrajích segmentu staví na malých vnějších rozměrech, nízké spotřebě a jízdní hravosti. Co dokáže v nových konkurenčních podmínkách nabídnout jeden z Goliášů v kategorii malých aut a tradiční značka, nabízející vysokou hodnotu za vynaložené peníze?

Design, co nestárne

Smeknout je třeba především před mistrem automobilového designu, Giorgettem Giugiarem, který Grande Punto oblékl. Nadčasové křivky, čisté linie a místy až prémiově-sportovní detaily nejsou o nic méně atraktivní, než v roce uvedení na trh. Dodnes originální je zaoblená příď, dokonale integrované koncové svítilny nebo čistý, i když ne právě praktický design zadních výklopných dveří. Dobrý dojem z designu podporují kola, která i v menších rozměrech (v našem případě mají pneumatiky rozměr 175/65 R15) dobře vyplňují výřezy v blatnících a jsou v úrovni povrchu boků karoserie.

obrázek [555 x 331]
 

Prostor, co stále těší

Genialita vnějšího designu Grande Punta spočívá v tom, že je krásné zvenku a prostorné uvnitř. Spojení, které není právě běžné, se povedlo díky téměř jednoprostorové koncepci, kdy přední sloupky dostaly netradiční sklon, začínají daleko nad přední nápravou a interiér tak působí mimořádně vzdušně. Netradiční uspořádání přední poloviny vozu si vynutilo instalaci malých trojúhelníkových oken u A-sloupku, což je dodnes spíše rarita v kategorii malých aut. Přední dveře mají díky tomu velký profil, auto samotné je na svou kategorii stále nejen mimořádně dlouhé, ale také vysoké (bezmála 1,5 m), a to vylepšuje přístupnost interiéru, vnitřní využitelný objem i ergonomii sezení cestujících.

Na zadních místech pokračuje optimistická atmosféra, se kterou se setkáte vpředu. Estetika tvaru druhého páru bočních dveří překvapivě není v rozporu s praktičností při nastupování. Větší nástupní průřez dnes nabízí jen málo konkurentů na trhu. Výška (950 mm) nad sedadlem vzadu sice není na pohled příliš maximalistická, ale dospělý s výškou 180 cm se zde usadí bez rizika kontaktu hlava-strop, přestože sedáky jsou (správně) umístěny spíše výše než u konkurence (lépe podpírají nohy).

Vlastnosti, co stále trápí

Není jich mnoho, ale stále tu jsou. A to i po velmi decentním faceliftu, který malý velký Fiat loni absolvoval. Předně, velmi tuhá karoserie sice dává jistotu posádce i podvozku, ale mechanicky tuhou stavbu skeletu by bylo vhodné na některých místech přeci jen lépe skrýt. Při otevírání a hlavně při zavírání dveří máte pocit, že kontakt ocel na ocel nahrazuje u Fiatu vrstvy těsnění, tlumicích a pružicích materiálů, které u vybraných konkurenčních automobilek vytvářejí hodnotně znějící žbuch při jakkoli energickém zavření dveří.

obrázek [300 x 269] Další výtka směřuje k podvozku. Proti jeho tuhosti není možné mnoho říci, to je spíše otázka volby výrobce, ale nemělo by to znamenat nízkou kulturu tlumení při přejezdu výmolů a děr, kterých s pokročilou zimou na českých cestách začalo opět přibývat. Jsou zde totiž modely jako Mazda2 a konec konců i domácí Škoda Fabia, které nemají podvozek o mnoho měkčí, ale když už něco na silnici trefíte, nepřipomíná vám zvuková a vibrační kulisa destrukci podvozkových komponent.

Kdo nejezdil s Fiatem, bude zpočátku zaskočen velmi ostrým náběhem brzd. Ten jsme konstatovali vlastně pokaždé, když se Grande Punto objevilo na Auto.cz a vlastnost trvá stále. Na vše si lze zvyknout. Přesto: ostrý, či snad až kousavý nástup brzdové soustavy, bychom čekali u sportovněji orientovaných motorizací nebo u třídveřových modelů, ale s vyloženě městských charakterem základní motorizace v pětidveřovém Grande Puntu nám jednoduše nejde dohromady.

obrázek [300 x 267] Nic se nemění na posilovači řízení Dual Drive. Sice stále umožňuje zapnout tlačítkem na přístrojové desce městský režim, ale troufáme si odhadovat, že jde o funkci, kterou málokterá žena využije a snad vhodnějším krokem by byla aktivace zavedení slabšího účinku stiskem tlačítka. Ten by s radostí uvítali hlavně muži – piloti.

Palubní informační systém nabízí mnoho elektronicky nastavitelných funkcí a informací, ale musíte mít trpělivost. Procházení menu palubního počítače bohužel trvá dlouho, přesun na novou veličinu je sice rychlý, ale pak chvíli čekáte, než se zobrazí žádaná číselná hodnota.

Motor, co má stále 4 válce

Základní motor pro Grande Punto patří do rodiny motor Fire (Fully Integrated Robotised Engine), která byla na trh uvedena už v 80. letech a dodnes patří k základu motorové škály pro malé modely skupiny Fiat. Základní osmiventilová jedna-dvojka s vícebodovým vstřikováním je na trhu od roku 1993 a s mírnými změnami umí dodnes nejen plnit stupňující se nároky aktualizovaných emisních standardů, ale také konkurovat podstatně modernějším tříválcům nebo čtyřválcům konkurence. Osvědčenou jednotku zřejmě brzy nahradí dvouválcové motory, které Fiat v současnosti vyvíjí.

Zázraky se ale nedějí, takže od motoru se zdvihovým objemem 1242 cm3 a výkonem 48 kW při 5500 ot./min nečekejte mnoho. Doma je ve městě a jeho okolí, kde vyniká snadným ovládáním, konstantním, i když nevelkým točivým momentem ve středních otáčkách a klasickým zvukem čtyřválce, který mnoho zákazníků s averzí k tříválcům, nedokáže opustit. Motor není mimořádně tichý, ale současně ani neobtěžuje, snad jen s výjimkou jízdy pod plným zatížením a ve vysokých otáčkách. Tam se zřejmě dostanete o naložení více než dvou dospělých osob a pohyb v pásmu obtěžování je jistý při dálniční jízdě rychlostmi nad 110 km/h. Tam začínají kilowatty, nebo chcete-li koně, výrazně chybět a kdo chce držet tempo se stále rychlejším příměstským provozem musí motor vyhnat až na jeho vnější charakteristiku (plné zatížení, zcela otevřená škrticí klapka).

V praxi lze jezdit se základní motorizací asi za 7 l/100 km, úsporná mimoměstská jízda rychlostí 100 km/h znamená odběr 6,6 l/100 km, s dálniční stotřicítkou se objemová výhoda ruší, protože jste blízko limitu tohoto motoru (155 km/h) a dotankovat je pak třeba až 7,8 l/100 km. V průměru tedy žádá základní motorizace asi o litr více než bychom od ní čekali. Pomoci by mohly nové dvouválcové motory, které Fiat chystá. Jestli se dostanou do tohoto nebo až do příštího Punta není jasné.

Výbava, co odliší

Velká hodnota za peníze přestává být vedle agresivně naceněných korejských aut výhodou Fiatu, a tak Italové přišli s možností rozsáhlé individualizace jednotlivých modelů. V ČR zatím trh nedospěl do stádia, kdy se každý druhý zákazník hodlá odlišovat od mas, ale ten čas příjde a s ním i úspěch individualizovaných Fiatů. Část nabídky doplňků kopíruje schéma, které přivedl do praxe podstatně lifestylovější Fiat 500 – jde o různé polepy, speciální barvy, sportovní nebo luxusní doplňky.

obrázek [300 x 283] Kdo nepatří k většině, která dnes žádá maximum auta za minimum peněz, ten by se měl dívat po výbavách od úrovně Dynamic výše. Již zmíněný stupeň obsahuje v ceně 264.900,-Kč nadprůměrnou bezpečnostní a komfortní výbavu s čelními, bočními a hlavovými airbagy, klimatizaci, rádio s CD přehrávačem, šesti reproduktory a ovládáním na volantu nebo centrální zamykání s dálkovým ovládáním. K celkem kompletní výbavě lze dokoupit mnoho zajímavých prvků za zajímavé ceny. Za všechny jmenujme duální automatickou klimatizaci (+10.000,-Kč), kterou dosud třeba do Fabie nepořídíte (automatickou ano, ale duální ne), vyhřívání sedadel (+4.000,-Kč) nebo rádio s MP3 přehrávačem (+4.000,-Kč).

Fiat, co je krásný a dobře slouží

Grande Punto se základním motorem a výbavou Dynamic je autem, které perfektně plní roli druhého auta v rodině. Silným prodejním argumentem je design, bohatá výbava, prostorný interiér i zavazadelníku. Proti konkurentům dnes tento Fiat ztrácí v body v méně harmonickém tlumení nerovností, obtížnějším ovládání brzd v městském provozu a dále díky několika drobným detailům, které připomínají italsky lehkovážný přístup. Kvalitativně není autu z uživatelského pohledu mnoho co vytknout, když si nevšimnete hrubého zvuku při otevírání a zavírání dveří.

Jestliže hledáte spíše rodinný univerzální vůz na delší cesty, je nutné se vydat k větším zdvihovým objemům a nejlépe do živější 1,4 Starjet (70 kW). Její cena je sice už v kategorii hatchbacků z „nižší střední“, ale při rozhodování važte nejen cenu, ale také výbavu, náklady na údržbu i zůstatkovou cenu při dalším prodeji. Na tom všem totiž s menším autem pravděpodobně ušetříte. A velké Punto, není zase tak malé, aby třeba mladé rodině nestačilo.

obrázek [555 x 342]
 

První cena vozu202.900,-Kč (1.2 3D Active)
První cena vozu s testovanou motorizací202.900,-Kč (1.2 3D Active)
Základní cena testovaného vozu264.900,-Kč (1.2 5D Dynamic)
Cena testovaného vozu vč. příplatků289.900,-Kč (1.2 5D Dynamic)

Související články:

Plusy:

  • tuhá karoserie
  • prostorný a dobře přístupný interiér
  • snadno využitelný zavazadlový prostor
  • bohatá bezpečnostní výbava
  • design exteriéru i interiéru
  • široké možnosti individualizace
  • lidové ceny za nadstandardní výbavu

Mínusy:

  • rázy od kol, kultura tlumení nerovností
  • kousavé brzdy
  • vyšší ceny výkonnějších motorizací
  • zvuk při dovírání dveří
  • nepraktické detaily (otevírání zavazadelníku, zobrazování údajů palubního počítače)
  • vyšší spotřeba
Spolupracujeme s TipCars.com

Fiat Grande Punto 1.2 (48 kW)

Cena v základní výbavě: 264 900 Kč Cena v testované výbavě: 289 900 Kč

Základní výbava:ABS + EBD, elektrický posilovač řízení Dualdrive, elektricky ovládaná přední okna, el. ovládaná vnější zpětná zrcátka v barvě karosérie, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, přední, boční a okenní airbagy, přední mlhová světla, autorádio s CD přehrávačem a ovládáním na volantu, palubní počítač, výškově nastavitelné sedadlo řidiče, dělené zadní sedadlo 40/60, nárazníky a vnější kliky dveří v barvě karoserie, chromovaný rámeček a hlavice řadicí páky.

Výbava testovaného vozu:Metalický lak (+10.000,-Kč), patnáctipalcová kola z lehkých slitin + pneu 175/65 (+14.000,-Kč).

Ve vlacích Českých drah půjde již brzy platit kartou Ve vlacích Českých drah půjde již brzy platit kartou

Partnerem dopravce se stala ČSOB, s níž byla uzavřena…

Problémy s motory snížily zisk Airbusu, spadl o více než třetinu Problémy s motory snížily zisk Airbusu, spadl o více než třetinu

Evropskému výrobci letecké techniky Airbus klesl v prvním…

Saakašvili přišel o ukrajinské občanství a utekl do USA. Budu bojovat, tvrdí Saakašvili přišel o ukrajinské občanství a utekl do USA. Budu bojovat, tvrdí

Bývalý gruzínský prezident žijící na Ukrajině Michail…

Od roku 2000 zdražily starší byty v Česku téměř trojnásobně Od roku 2000 zdražily starší byty v Česku téměř trojnásobně

Ceny starších bytů v Česku vzrostly od roku 2000 do konce…

 

Štítky Fiat Malé vozy Testy

Technické údaje
Motor Fiat Grande Punto 1.2 (48 kW)
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 4 / 2
Zdvihový objem (ccm): 1242
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 48 / 5500
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 102 / 3000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 155
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 14.5
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 7.5 / 4.9 / 5.9
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 275 / 1030
Objem nádrže (l):45
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1105 / 485
Rozměr pneu:185/65 R15
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4030
b) šířka (mm): 1687
c) výška (mm): 1490
d) rozvor (mm): 2510
e) rozchod vpředu (mm): 1467
f) rozchod vzadu (mm): 1460
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 930 / 1130
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 610 / 860
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1040
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):950
k) šířka vpředu (mm): 1450
l) šířka vzadu (mm): 1430
délka sedáku vpředu (mm): 500
délka sedáku vzadu (mm): 470
výška opěradla vpředu (mm): 640
výška opěradla vzadu (mm): 570
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Hodnocení Fiat Grande Punto 1.2 (48 kW)
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 8
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 9
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 8
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 8
Odkládací plochy: 7
Dojem z řízení: 6
Výhled vpřed: 7
Výhled vzad: 7
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 7
Tah v nižších otáčkách: 5
Výkon ve vyšších otáčkách: 6
Hlučnost v nižších otáčkách: 7
Hlučnost v vyšších otáčkách: 6
Spotřeba: 7
Odstupňování převodovky: 7
Snadnost řazení: 0
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 7
Jízdní vlastnosti v extrému: 8
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 6
Přenos hnací síly na vozovku: 8
Účinnost brzd: 8
Velikost zavazadlového prostoru: 7
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 7
Variabilita zavazadlového prostoru: 7
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 7
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 7,12
 







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Tlačítko místo páky. Jak funguje elektrická brzda a jaké má nevýhody? Tlačítko místo páky. Jak funguje elektrická brzda a jaké má nevýhody?

Místo velkých pák ručních brzd dnes automobilky dávají…

Téměř osmdesátiletá žena jela 235 km/h, její výmluva vás překvapí! Téměř osmdesátiletá žena jela 235 km/h, její výmluva vás překvapí!

Jet autem 235 km/h za hodinu není jen tak ani pro zkušené…

 



Vizualizace Fiatu 500 Plus: Bude nástupce Punta vypadat takto? Vizualizace Fiatu 500 Plus: Bude nástupce Punta vypadat takto?

V roce 2016 by měl přijít nástupce Fiatu Punto,…

Fiat Punto Evo: Je tu další facelift, debutuje v Indii Fiat Punto Evo: Je tu další facelift, debutuje v Indii

Současná generace Fiatu Punto se prodává již od roku…

 



 
Testujeme Ladu Vesta: Co nás příjemně překvapilo a co naopak zklamalo? (video)

Testujeme Ladu Vesta! Co nás příjemně překvapilo a co naopak zklamalo?

Dnes 12:53

Ruskou alternativu k Dacii Logan nebo Citroënu C-Elysée lze pořídit i u nás. Pohodlným podvozkem nadchne, lacinými detaily ale zklame.




Blesk.cz

Jágrova schovanka Kovandová mění vzhled: Jako blondýnka by u Jardy měla větší šanci!

Jágrova schovanka Kovandová mění vzhled: Jako…

Česká Miss World 2013 Lucie Kovandová (23) byla celý život brunetka. Ale s tím je konec. Před několika dny se…

Odborník radí: Co dělat, když prodejce nechce uznat vaší reklamaci?

Odborník radí: Co dělat, když prodejce nechce uznat…

Co dělat, když prodejce nechce přijmout zboží koupené na internetu ve lhůtě deseti dnů, jako se to stalo paní…

 

iSport.cz

Stoper Kalas prodloužil smlouvu s Chelsea. Sezonu opět stráví ve Fulhamu

Stoper Kalas prodloužil smlouvu s Chelsea. Sezonu…

Fotbalový reprezentant Tomáš Kalas prodloužil smlouvu v Chelsea na další čtyři roky. Zároveň bude pokračovat na…

Soupeře Sparty nejvíc děsí Plavšič. Snad nebude mít svůj den, věří kouč

Soupeře Sparty nejvíc děsí Plavšič. Snad nebude mít…

Fotbalisty Sparty čeká ostrý vstup do sezony. Souboj s Crvenou Zvezdou Bělehrad v předkole Evropské ligy bude…

 

Reflex.cz

Za rakovinu může špatná nálada. Vše si člověk vyléčí sám, i poškozenou míchu, tvrdí lékař

Za rakovinu může špatná nálada. Vše si člověk vyléčí…

„Sebeuzdravovací síla člověka je nekonečná,“ má jasno zakladatel neuropsychoimunologie Jan Šula. Choroby podle…

Co všechno jste netušili o ptácích: Opeřenci v lidové písni, za vaším barákem i v receptech české kuchyně

Co všechno jste netušili o ptácích: Opeřenci v…

Kdybych byla věděla, že „ptačí budky sloužily původně pro bezpracné vykrmování následně zkonzumovaných mláďat“,…