TEST Fiat Grande Punto 1.2 (48 kW) – Podruhé do stejné řeky
Velké Punto bylo před třemi roky jedním z modelů, které vrátily italskou automobilku mezi uzdravující se firmy. Jak víme, stejný osud řadu automobilových jmen z Apeninského poloostrova v nedávné době minul a nyní se potácejí nad propastí ekonomického úpadku nebo jsou držení asijských investorů. Kategorie malých vozů se mezitím posunula. Růst přes čtyřmetrovou délku se už nekoná a dokonce se začínají objevovat modely, které svou prodejní strategii na okrajích segmentu staví na malých vnějších rozměrech, nízké spotřebě a jízdní hravosti. Co dokáže v nových konkurenčních podmínkách nabídnout jeden z Goliášů v kategorii malých aut a tradiční značka, nabízející vysokou hodnotu za vynaložené peníze?
Design, co nestárne
Smeknout je třeba především před mistrem automobilového designu, Giorgettem Giugiarem, který Grande Punto oblékl. Nadčasové křivky, čisté linie a místy až prémiově-sportovní detaily nejsou o nic méně atraktivní, než v roce uvedení na trh. Dodnes originální je zaoblená příď, dokonale integrované koncové svítilny nebo čistý, i když ne právě praktický design zadních výklopných dveří. Dobrý dojem z designu podporují kola, která i v menších rozměrech (v našem případě mají pneumatiky rozměr 175/65 R15) dobře vyplňují výřezy v blatnících a jsou v úrovni povrchu boků karoserie.
Prostor, co stále těší
Genialita vnějšího designu Grande Punta spočívá v tom, že je krásné zvenku a prostorné uvnitř. Spojení, které není právě běžné, se povedlo díky téměř jednoprostorové koncepci, kdy přední sloupky dostaly netradiční sklon, začínají daleko nad přední nápravou a interiér tak působí mimořádně vzdušně. Netradiční uspořádání přední poloviny vozu si vynutilo instalaci malých trojúhelníkových oken u A-sloupku, což je dodnes spíše rarita v kategorii malých aut. Přední dveře mají díky tomu velký profil, auto samotné je na svou kategorii stále nejen mimořádně dlouhé, ale také vysoké (bezmála 1,5 m), a to vylepšuje přístupnost interiéru, vnitřní využitelný objem i ergonomii sezení cestujících.
Na zadních místech pokračuje optimistická atmosféra, se kterou se setkáte vpředu. Estetika tvaru druhého páru bočních dveří překvapivě není v rozporu s praktičností při nastupování. Větší nástupní průřez dnes nabízí jen málo konkurentů na trhu. Výška (950 mm) nad sedadlem vzadu sice není na pohled příliš maximalistická, ale dospělý s výškou 180 cm se zde usadí bez rizika kontaktu hlava-strop, přestože sedáky jsou (správně) umístěny spíše výše než u konkurence (lépe podpírají nohy).
Vlastnosti, co stále trápí
Není jich mnoho, ale stále tu jsou. A to i po velmi decentním faceliftu, který malý velký Fiat loni absolvoval. Předně, velmi tuhá karoserie sice dává jistotu posádce i podvozku, ale mechanicky tuhou stavbu skeletu by bylo vhodné na některých místech přeci jen lépe skrýt. Při otevírání a hlavně při zavírání dveří máte pocit, že kontakt ocel na ocel nahrazuje u Fiatu vrstvy těsnění, tlumicích a pružicích materiálů, které u vybraných konkurenčních automobilek vytvářejí hodnotně znějící žbuch při jakkoli energickém zavření dveří.
fiat malevozy testy Další výtka směřuje k podvozku. Proti jeho tuhosti není možné mnoho říci, to je spíše otázka volby výrobce, ale nemělo by to znamenat nízkou kulturu tlumení při přejezdu výmolů a děr, kterých s pokročilou zimou na českých cestách začalo opět přibývat. Jsou zde totiž modely jako Mazda2 a konec konců i domácí Škoda Fabia, které nemají podvozek o mnoho měkčí, ale když už něco na silnici trefíte, nepřipomíná vám zvuková a vibrační kulisa destrukci podvozkových komponent.
Kdo nejezdil s Fiatem, bude zpočátku zaskočen velmi ostrým náběhem brzd. Ten jsme konstatovali vlastně pokaždé, když se Grande Punto objevilo na Auto.cz a vlastnost trvá stále. Na vše si lze zvyknout. Přesto: ostrý, či snad až kousavý nástup brzdové soustavy, bychom čekali u sportovněji orientovaných motorizací nebo u třídveřových modelů, ale s vyloženě městských charakterem základní motorizace v pětidveřovém Grande Puntu nám jednoduše nejde dohromady.
fiat malevozy testy Nic se nemění na posilovači řízení Dual Drive. Sice stále umožňuje zapnout tlačítkem na přístrojové desce městský režim, ale troufáme si odhadovat, že jde o funkci, kterou málokterá žena využije a snad vhodnějším krokem by byla aktivace zavedení slabšího účinku stiskem tlačítka. Ten by s radostí uvítali hlavně muži – piloti.
Palubní informační systém nabízí mnoho elektronicky nastavitelných funkcí a informací, ale musíte mít trpělivost. Procházení menu palubního počítače bohužel trvá dlouho, přesun na novou veličinu je sice rychlý, ale pak chvíli čekáte, než se zobrazí žádaná číselná hodnota.
Motor, co má stále 4 válce
Základní motor pro Grande Punto patří do rodiny motor Fire (Fully Integrated Robotised Engine), která byla na trh uvedena už v 80. letech a dodnes patří k základu motorové škály pro malé modely skupiny Fiat. Základní osmiventilová jedna-dvojka s vícebodovým vstřikováním je na trhu od roku 1993 a s mírnými změnami umí dodnes nejen plnit stupňující se nároky aktualizovaných emisních standardů, ale také konkurovat podstatně modernějším tříválcům nebo čtyřválcům konkurence. Osvědčenou jednotku zřejmě brzy nahradí dvouválcové motory, které Fiat v současnosti vyvíjí.
Zázraky se ale nedějí, takže od motoru se zdvihovým objemem 1242 cm3 a výkonem 48 kW při 5500 ot./min nečekejte mnoho. Doma je ve městě a jeho okolí, kde vyniká snadným ovládáním, konstantním, i když nevelkým točivým momentem ve středních otáčkách a klasickým zvukem čtyřválce, který mnoho zákazníků s averzí k tříválcům, nedokáže opustit. Motor není mimořádně tichý, ale současně ani neobtěžuje, snad jen s výjimkou jízdy pod plným zatížením a ve vysokých otáčkách. Tam se zřejmě dostanete o naložení více než dvou dospělých osob a pohyb v pásmu obtěžování je jistý při dálniční jízdě rychlostmi nad 110 km/h. Tam začínají kilowatty, nebo chcete-li koně, výrazně chybět a kdo chce držet tempo se stále rychlejším příměstským provozem musí motor vyhnat až na jeho vnější charakteristiku (plné zatížení, zcela otevřená škrticí klapka).
V praxi lze jezdit se základní motorizací asi za 7 l/100 km, úsporná mimoměstská jízda rychlostí 100 km/h znamená odběr 6,6 l/100 km, s dálniční stotřicítkou se objemová výhoda ruší, protože jste blízko limitu tohoto motoru (155 km/h) a dotankovat je pak třeba až 7,8 l/100 km. V průměru tedy žádá základní motorizace asi o litr více než bychom od ní čekali. Pomoci by mohly nové dvouválcové motory, které Fiat chystá. Jestli se dostanou do tohoto nebo až do příštího Punta není jasné.
Výbava, co odliší
Velká hodnota za peníze přestává být vedle agresivně naceněných korejských aut výhodou Fiatu, a tak Italové přišli s možností rozsáhlé individualizace jednotlivých modelů. V ČR zatím trh nedospěl do stádia, kdy se každý druhý zákazník hodlá odlišovat od mas, ale ten čas příjde a s ním i úspěch individualizovaných Fiatů. Část nabídky doplňků kopíruje schéma, které přivedl do praxe podstatně lifestylovější Fiat 500 – jde o různé polepy, speciální barvy, sportovní nebo luxusní doplňky.
fiat malevozy testy Kdo nepatří k většině, která dnes žádá maximum auta za minimum peněz, ten by se měl dívat po výbavách od úrovně Dynamic výše. Již zmíněný stupeň obsahuje v ceně 264.900,-Kč nadprůměrnou bezpečnostní a komfortní výbavu s čelními, bočními a hlavovými airbagy, klimatizaci, rádio s CD přehrávačem, šesti reproduktory a ovládáním na volantu nebo centrální zamykání s dálkovým ovládáním. K celkem kompletní výbavě lze dokoupit mnoho zajímavých prvků za zajímavé ceny. Za všechny jmenujme duální automatickou klimatizaci (+10.000,-Kč), kterou dosud třeba do Fabie nepořídíte (automatickou ano, ale duální ne), vyhřívání sedadel (+4.000,-Kč) nebo rádio s MP3 přehrávačem (+4.000,-Kč).
Fiat, co je krásný a dobře slouží
Grande Punto se základním motorem a výbavou Dynamic je autem, které perfektně plní roli druhého auta v rodině. Silným prodejním argumentem je design, bohatá výbava, prostorný interiér i zavazadelníku. Proti konkurentům dnes tento Fiat ztrácí v body v méně harmonickém tlumení nerovností, obtížnějším ovládání brzd v městském provozu a dále díky několika drobným detailům, které připomínají italsky lehkovážný přístup. Kvalitativně není autu z uživatelského pohledu mnoho co vytknout, když si nevšimnete hrubého zvuku při otevírání a zavírání dveří.
Jestliže hledáte spíše rodinný univerzální vůz na delší cesty, je nutné se vydat k větším zdvihovým objemům a nejlépe do živější 1,4 Starjet (70 kW). Její cena je sice už v kategorii hatchbacků z „nižší střední“, ale při rozhodování važte nejen cenu, ale také výbavu, náklady na údržbu i zůstatkovou cenu při dalším prodeji. Na tom všem totiž s menším autem pravděpodobně ušetříte. A velké Punto, není zase tak malé, aby třeba mladé rodině nestačilo.
První cena vozu | 202.900,-Kč (1.2 3D Active) |
První cena vozu s testovanou motorizací | 202.900,-Kč (1.2 3D Active) |
Základní cena testovaného vozu | 264.900,-Kč (1.2 5D Dynamic) |
Cena testovaného vozu vč. příplatků | 289.900,-Kč (1.2 5D Dynamic) |
Související články:
- Fiat Grande Punto 1,4 T-Jet – Grande Turbo (01/2008)
- Fiat Grande Punto 1.9 Multijet Sport - spořivý divoch (+ video) (04/2006)
- Fiat Grande Punto 1.2 Dynamic - Je opravdu velký. Tečka. (02/2006)
Plusy:
- tuhá karoserie
- prostorný a dobře přístupný interiér
- snadno využitelný zavazadlový prostor
- bohatá bezpečnostní výbava
- design exteriéru i interiéru
- široké možnosti individualizace
- lidové ceny za nadstandardní výbavu
Mínusy:
- rázy od kol, kultura tlumení nerovností
- kousavé brzdy
- vyšší ceny výkonnějších motorizací
- zvuk při dovírání dveří
- nepraktické detaily (otevírání zavazadelníku, zobrazování údajů palubního počítače)
- vyšší spotřeba