1.7. 2016 Jan Mička Jan Mička

Fiat Tipo 1.4 vs. Škoda Rapid 1.2 TSI – Chci rodinné auto. Zn.: Levně!

 

Pod prvním testem Fiatu Tipo jste si psali o srovnání se Škodou Rapid. Vzali jsme tedy verze se základními agregáty a postavili je proti sobě. Kdo vyhraje?

V segmentech malých a „nižších středních“ automobilů je pořádně živo. Výrobci svoje modely často stylizují do rolí rodinných dostavníků, které v pohodě uvezou pět cestujících a pořádnou hromadu zavazadel, sami ale z praxe jistě víte, že skutečnost bývá jiná a nakonec zbude hlavně ten velký kufr. Podobná charakteristika pasuje také na vozy z našeho dnešního srovnávacího testu, každý se k ní ale dopracovává trochu jinak.

Postavili jsme proti sobě Fiat Tipo a Škodu Rapid, tedy vozy s cenou okolo 300.000 korun, pořádným zavazadelníkem a základními motory s výkony kolem 70 kilowattů. Oba modely už z Auto.cz velmi dobře znáte, nicméně i když v podstatě spadají do stejného segmentu (rapid je kvůli menší šířce něco mezi malými vozy a nižší střední třídou), razí trochu jinou filozofii. Tipo se vydalo cestou elegance díky tříprostorové karoserii, kterou na podzim doplní kombi a hatchback. Mírně nafouknutý rapid s výklopnou zadní stěnou zase upřednostňuje maximální přepravní kapacitu i navzdory trochu užší karoserii. Který z našich vozů odvádí svou práci lépe? A dokáže atmosférická čtrnáctistovka tipa zúročit vyšší papírový výkon a položit přeplňovanou dvanáctistovku rapidu na lopatky?

Kolik za ně?

Oba naše vozy si téměř hned po příchodu na trh vysloužily přezdívku „low cost“, alespoň po nahlédnutí do ceníků to ale není úplně pravda. Tipo startuje se základním a zároveň testovaným atmosférickým zážehovým motorem 1.4 70 kW na částce 281.300 Kč, přičemž za vaše peníze dostanete plechová patnáctipalcová kola, dva airbagy, elektrické stahování předních oken, rádio s USB konektivitou nebo manuální klimatizaci, jejíž archaický panel v interiéru bije do očí. Automatická klimatizace je rovněž v nabídce, navíc za velmi slušných 8.200 Kč, avšak nikoliv pro základní linii Tipo.

Video

Rapid se základním motorem 1.2 TSI/66 kW (testovaný) a výbavou Active je cenově o půl třídy jinde. Začíná na částce 314.900 Kč, rovněž vyjíždí na patnáctipalcových plechových kolech, ale ve standardu nenabídne například manuální klimatizaci, za kterou můžete buď zaplatit přemrštěných 25.300 Kč, nebo 11.200 Kč jako součást paketu Active Plus společně s rádiem Blues (s Apple konektivitou, avšak bez přípojky USB) a předními mlhovkami bez funkce přisvětlování do zatáček. Volba většiny zákazníků je v tomto případě asi jasná, vždyť kdo by nechtěl „víc za míň“, ve srovnání s tipem navíc u žádné z výbav nemusí řešit příplatky za airbagy. Rapid jich má ve standardu šest, zatímco u tipa si musíte za boční a hlavové nafukovací vaky připlatit 8.500 Kč v rámci paketu Safety, který je dostupný pouze pro základní výbavu Tipo (zbytek linií má šest airbagů ve standardu).

Ať počítám, jak počítám, z cenového souboje stále vychází lépe Fiat Tipo, ovšem pouze do chvíle, než vyrazíte do servisu. Z námi uvedených náhradních dílů má Ital levnější pouze přední blatník, za cenu jeho nových předních brzdových destiček si u škodovky koupíte dvoje, a za hodinu práce servisu dáte ve srovnání se škodovkou v průměru zhruba o stokorunu více. Do tabulky jsme přidali i „spotřební“ zboží v podobě masky chladiče, rámečků kolem předních mlhovek nebo tlumiče, nicméně ceny těchto dílů nám český importér fiatu nedodal.

Pořizovací nákladyFiat TipoŠkoda Rapid
ZÁKLADNÍ CENA
Motor a stupeň výbavy1.4 Tipo/281.300 Kč1.2 TSI/66 kW Active/314.900 Kč
STANDARDNÍ VÝBAVA A PŘÍPLATKY
Airbagy přední/boční/hlavovéS/paket Safety za 8.500 KčS/S/S
Kola15" plechová15" plechová
Elektrické stahování oken vpředu/vzaduS/4.100 KčS/5.100 Kč
Manuální klimatizaceS11.200/Active Plus*
Navigace--
Tempomat-12.000 Kč
Stop/start-S
Rezervní kolo2.000 Kč1.600 Kč
Středová loketní opěrka2.200 Kč5.100 Kč
Přední mlhovky3.300 Kč - s přisvětlením do zatáčekActive Plus nebo za 7.600 kč s funkcí Corner
Centrální zamykáníS - dálkovéS
Výškově stavitelná přední sedadla-S
Audiorádio s USB, AUX, 4x reproduktorypouze příprava pro rádio
*Součástí paketu je i rádi Blues a přední mlhovky
SERVIS
Světlomet/zadní sdružená svítilna [Kč]7.187 Kč/3.920 Kč4.733 Kč/2.411 Kč
Přední/zadní nárazník [Kč]8.579 Kč/7.841 Kč7.582 Kč/6.860 Kč
Přední blatník [Kč]3.110 Kč4.420 Kč
Čelní sklo [Kč]9.148 Kč3.528 Kč
Maska chladiče [Kč]importér nedodal843 Kč
Rámeček okolo přední mlhovky [Kč]importér nedodal191 Kč
Brzdové destičky přední + výměna [Kč]3.255 Kč + 567 Kč1.488 Kč + 261 Kč
Tlumič přední/zadní [Kč]importér nedodal2.716 Kč/1.223 Kč
Hodinová sazba v servisu [Kč]630 Kč521 Kč
Náklady na servisní prohlídky do ujetí 100 000 km [Kč]importér nedodal15.864 Kč
ZÁRUKY
Celý vůz/lak/neprorez. karoserie (roky)5/3/82/3/12
Prodloužená záruka-Mobilita Plus - 5 let/100.000 km - 2.000 Kč

Pojďme si ještě v krátkosti rozebrat záruky. Fiat a model Tipo poskytuje standardní dvouletou záruku rozšířenou o tři roky na výrobní vady (první dva roky neřešíte ujeté kilometry, po uplynutí lhůty nabíhá omezení na 100.000 ujetých kilometrů). Obecně vzato lze formulaci z oficiálního ceníku zjednodušit na pětiletou záruku s omezením na 100.000 kilometrů, je ale nutné si dát časem pozor na to, co lze klasifikovat jako výrobní vadu, a co už podlehlo běžnému opotřebení.

Škodovka vám naopak nedá více, než jí nařizuje zákon, standardní dvouletou záruku bez omezení kilometrů však lze rozšířit zakoupením paketu Mobilita Plus za 2.000 Kč na 5 let nebo 100.000 ujetých kilometrů. V průběhu prodloužené záruky máte nárok na řádné odstranění reklamovaných vad (i v tomto případě však pozor na běžná opotřebení), a je přitom zcela jedno, zda se projeví u nás, nebo v zahraničí.

HODNOCENÍ POŘIZOVACÍCH NÁKLADŮFiat TipoŠkoda Rapid
Základní cena86
Standardní výbava a příplatky77
Servis68
Záruky87
Průměr7,257,00

1/4 Pokračovat ve čtení

Spolupracujeme s TipCars.com
Islámský svět dnes přepne do nočního režimu Islámský svět dnes přepne do nočního režimu

Postní měsíc ramadán, který začíná dnes po západu slunce,…

Nízké sazby dusí pojišťovny, ty nemohou vhodně investovat Nízké sazby dusí pojišťovny, ty nemohou vhodně investovat

Byznys s rizikem se v Česku přestává vyplácet, většina…

Britové zadrželi už desátého podezřelého, policejní razie pokračuje Britové zadrželi už desátého podezřelého, policejní razie pokračuje

Policie v Manchesteru oznámila, že v rámci vyšetřování…

Platí prodej Sazky? Spor míří k Ústavnímu soudu Platí prodej Sazky? Spor míří k Ústavnímu soudu

Složitým sporem o platnost smlouvy o prodeji loterijní…

 
Technické údaje
Motor Fiat Tipo 1.4Škoda Rapid 1.2 TSI
Typ motoru: zážehovýpřeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 44 / 4
Zdvihový objem (ccm): 13681197
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 70 / 600066 / 4400
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 127 / 4500160 / 1400 - 3500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 185186
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 11.511.3
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 7.7 / 4.6 / 5.76 / 4 / 4.7
Emise CO2:133107
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 520 / -530 / 1490
Objem nádrže (l):4555
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1225 / 5001165 / 535
Rozměr pneu:205/55 R16205/45 R16
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 45234483
b) šířka (mm): 17921706
c) výška (mm): 14971461
d) rozvor (mm): 26362602
e) rozchod vpředu (mm): 15421463
f) rozchod vzadu (mm): 15431500
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 920 / 1140750 / 1010
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 620 / 820655 / 875
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 10101000
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):920940
k) šířka vpředu (mm): 14901420
l) šířka vzadu (mm): 14701410
délka sedáku vpředu (mm): 480440
délka sedáku vzadu (mm): 470470
výška opěradla vpředu (mm): 650630
výška opěradla vzadu (mm): 650650
místo vzadu pod předním sedadlem: AnoAno
 

Přidat názorDiskuse: Fiat Tipo 1.4 vs. Škoda Rapid 1.2 TSI –…







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Svezli jsme se novou Mazdou CX-5. Kráska přitahuje i jízdním komfortem Svezli jsme se novou Mazdou CX-5. Kráska přitahuje i jízdním komfortem

Charismatickým designem nová Mazda CX-5 zaujme. Ale jak…

Frajerské otočení řidič Range Roveru nezvládl. Pokus skončil kotoulem Frajerské otočení řidič Range Roveru nezvládl. Pokus skončil kotoulem

O pojmu J-Turn jste jistě již slyšeli. Jedná se o rychlé…

 




Fiat Tipo Kombi: Jak funguje na českých silnicích? Fiat Tipo Kombi: Jak funguje na českých silnicích?

Vyzkoušel jsem rodinnou verzi italského kompaktu na…

 



 
Dejte si jedno kolo Severní smyčky s Petrem Fulínem!

Dejte si jedno kolo Severní smyčky s Petrem Fulínem!

Dnes 10:55

O víkendu se jeden další podnik evropského šampionátu cestovních vozů. Na Severní smyčce!




Blesk.cz

Zemřel svůdník Sue Ellen ze seriálu Dallas: Herec Jared Martin podlehl rakovině!

Zemřel svůdník Sue Ellen ze seriálu Dallas: Herec…

Představitel Dusty Farowa, kovbojského krále rodea a svůdce Sue Ellen Ewingové ze seriálu Dallas, Jared Martin…

Žitný chléb: 5 důvodů, proč byste ho měli jíst

Žitný chléb: 5 důvodů, proč byste ho měli jíst

Pokud dáváte na to, co jíte, měl by být ve vašem jídelníčku zařazený i žitný kváskový chléb. Prozradíme vám 5…

 

iSport.cz

Schick se rozhodl pro Juventus! Pomohl Nedvěd, stát bude stamiliony

Schick se rozhodl pro Juventus! Pomohl Nedvěd, stát…

Přestupová bomba tiká. Patrik Schick odsouhlasil přestup do Juventusu, který se finalizuje. „Transfer může být…

Tvrdík šije do Berbra: Všichni tleskali, úroveň jak ve stalinském Rusku!

Tvrdík šije do Berbra: Všichni tleskali, úroveň jak…

O víkendu se rozhodne o králi české fotbalové ligy, o týden později dojde ke zvolení nového šéfa české kopané. V…

 

Reflex.cz

JXD se omlouvá čtenářům: Melanie není feministka, ale hulvátská arogantní křesťanka

JXD se omlouvá čtenářům: Melanie není feministka,…

Dvakrát po sobě jsem zde chválil Melanii Trump za to, že prosazuje ideál moderní emancipované ženy. Mýlil jsem…

Drzost a nestoudnost komunistů ve sněmovně nezná mezí, je to ostuda země

Drzost a nestoudnost komunistů ve sněmovně nezná…

Nestoudnost některých komunistických poslanců a poslankyň nezná mezí. Marta Semelová opakovaně obhajuje masového…