TEST Ford C-Max 1.5 EcoBoost (110 kW) – Spíše sportovní než praktický
Nabídka velkoprostorových Fordů na českém trhu činí pět modelů – B-Max, C-Max, Grand C-Max, S-Max a Galaxy. Automobilka toto portfolio letos výrazně obměňuje, čtyři z pěti MPV dorazily na trh v nové generaci, nebo v modernizované podobě. V případě C-Maxu došlo na facelift.
Kompaktní MPV C-Max, a od něj odvozená prodloužená verze Grand C-Max, se v rámci modernizace dočkaly jak vylepšeného vzhledu, tak modernější techniky. Novinkami pod kapotou jsou dvě patnáctistovky – vznětová 1.5 TDCi (ve verzích se 70 kW a 88 kW) a zážehová 1.5 EcoBoost (110 kW). V redakčním testu jsme vyzkoušeli druhý z nich – benzinové jednotky totiž tvoří většinu prodaných C-Maxů na českém trhu. Za prvních osm měsíců roku připadlo na 41 prodaných C-Maxů s turbodieselem 244 kusů s benzinovým agregátem.
Cool-Max
O vzhledu inspirovaném vozy Aston Martin se u posledních modelů Ford popsaly již stohy stránek. Pravdou každopádně je, že to nynějším Fordům sluší a C-Max není v tomto ohledu výjimkou, obzvlášť v modré metalíze Deep Impact. Už dříve patřil mezi ta hezčí MPV na trhu, což modernizace s šestiúhelníkovou maskou chladiče dále zdůraznila. Vysoká karoserie C-Maxu je zkrátka oblečena do elegantnějšího hávu.
Jestliže vnější elegantní tvary chválíme, komplikovaně tvarovaná palubní deska v kabině je jiná káva – vrchní část středového panelu s vertikálně orientovanými výdechy klimatizace lehce evokuje přenosná rádia z devadesátých let. Stínítko displeje multimediálního systému navíc v testovaném autě na nerovnostech povrzávalo.
Použitá grafika multimediálního systému SYNC je sice moderní, přesto máme k systému výhrady. Nereaguje totiž na pokyny zrovna hbitě. Některá ovládací tlačítka jsou titěrná, jmenovitě tlačítka info. Domů a nastavení jsou pak hůře přístupná – kvůli „utopenému“ displeji ve středovém panelu a ovládání hlasitosti rádia. SYNC navíc v tuto chvíli nekomunikuje česky.
Sedačky mají příkladné boční vedení, jejich sedáky by však mohly být delší. Přední sedadla jsou uložena výše, což je znatelné především na místě spolujezdce. Zatímco vpředu je dostatek prostoru všemi směry, vzadu je to jiný příběh. Místa je tu poskrovnu hlavně v podélném prostoru, což je způsobeno kratším rozvorem (2.648 mm). Také sedáky zadních sedadel jsou umístěny výše, a tak ani místa nad hlavou tu není zrovna nadbytek.
Rovněž v případě velikosti zavazadelníku C-Max ztrácí na soupeře. Jeho základní objem činí 471 litrů, zatímco konkurenční VW Golf Sportsvan nebo Kia Carens se umí dostat přes hodnotu 500 litrů. C-Max ale bojuje maximálním objemem, který dosahuje 1.723 litrů. Hledejme za tím zadní lavici dělenou v poměru 40:20:40. Tu sice není možné posouvat v příčném směru, jednotlivá sedadla ale lze z auta zcela vyjmout a tím zavazadelník patřičně zvětšit. Jejich nevýhodou je však poměrně náročná manipulace. Šofér je musí sklopit přesně o 45°, až poté je lze vyjmout z kotevních bodů. Sedadla navíc rozhodně nejsou lehká. V případě pouhého sklopení je pak potřeba počítat s výrazným schodem.
QuiCk-Max
Testovaný 1.5 EcoBoost se 110 kW je na českém trhu aktuálně nejvýkonnějším benzinovým motorem nabízeným pro C-Max, v německém ceníku ale figuruje i jeho silnější varianta se 134 kW. Už výkon 110 kW a točivý moment 240 N.m dostupný v širokém pásmu otáček (1600-4000 ot.) pro rodinné použití více než postačuje. Automobil se prakticky za jakýchkoliv okolností umí velice hbitě rozpohybovat.
Navzdory přeplňování má benzinová patnáctistovka až atmosférický charakter. Její síla od 2000 otáček lineárně roste, a to bez žádného citelného „nakopnutí“ turba, což ideálně odpovídá charakteru rodinného automobilu. Výkonová křivka vrcholí v 6000 otáčkách, do takových výšin se ale řidič při běžné jízdy prakticky nedostane.
Spotřeba paliva se během týdenního testování pohybovala mezi sedmi a osmi litry. K hranici osmi litrů jsme se dostali ve městě, naopak na dálnici si auto vzalo 7,1 litru paliva 100 kilometrů. Svižnější jízda na trase kombinující městské ulice s okresními silnicemi a dálnicí znamenala hodnotu 7,5 l/100 km. Spotřeba je tedy vcelku slušná, je ale nutné přiznat, že spotřeba dosavadního 1.6 EcoBoost dosahovala podobných hodnot.
Ford C-Max – srovnání s konkurencí | |||||
Model | Ford C-Max | Renault Scénic | Kia Carens | Toyota Verso | Volkswagen Golf Sportsvan |
Motor | 1.5 EcoBoost | 1.2 TCe | 1.6 GDI | 1.8 Valvematic | 1.4 TSI |
Zdvihový objem [cm3] | 1499 | 1198 | 1591 | 1798 | 1395 |
Válce/ventily | 4/4 | 4/4 | 4/4 | 4/4 | 4/4 |
Největší výkon [kW/min] | 110/6000 | 97/5500 | 99/6300 | 108/6400 | 110/5000-6000 |
Točivý moment [N.m/min] | 240/1600-4000 | 205/2000 | 165/4850 | 180/4000 | 250/1500-3500 |
Převodovka | 6M | 6M | 6M | 6M | 6M |
Max. rychlost [km/h] | 204 | 190 | 185 | 190 | 212 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 9,4 | 11,4 | 11,3 | 10,4 | 8,8 |
Komb. spotřeba [l/100 km] | 6,1 | 6,2 | 6,5 | 6,8 | 5,6 |
Základní cena [Kč] | 485.990 | 499.900 | 424.980 | 489.900 | 554.990 |
Comfort-Max
MPV značky Ford vždy uměly příjemně překvapit svými jízdními vlastnostmi a C-Max toto pravidlo jen potvrzuje. Naladění podvozku je spíše měkčí, automobil je ale stále dostatečně jistý i při rychlém průjezdu zatáčkami, ve kterých se jeho karoserie prakticky nenaklání.
Tlumení nerovností je na vysoké úrovni, od podvozku se na nerovnostech neozývají hlasité rány. C-Max s jistotou a nadšením drží zvolený směr, řidič přesně ví, kam směřují přední kola. Auto se nebojí ani rychlého tempa, na hraně schopností pouze řidiči jemně naznačí pískáním gum a ztuhnutím řízení, aby zmírnil tempo. Brzdy jsou velice účinné, je však třeba počítat s pomalým nástupem brzdné síly. Při rozjezdech je zase nutné si zvyknout na citlivý spojkový pedál.
V rámci modernizace Ford zapracoval na odhlučnění karoserie. Zlepšení je zřejmé, na dálnici je ale stále znatelná vyšší stavba karoserie. Nad hranicí 3000 otáček pak o sobě dá vědět i motor.
Stále větší samozřejmostí u dnešních aut je bohatá nabídka jízdních pomocníků. V případě C-Maxu jsme si vyzkoušeli hlídání mrtvého úhlu, rozpoznávaní dopravních značek, varování před projíždějícími vozy při couvání z parkovacího místa nebo asistent pro jízdu v pruzích, které jsou spolu s dalšími systémy nabízeny v rámci Sady Assistent 3 za 31.500 korun. K funkčnosti prvních tří systémů nemáme výhrad (byť hlídání mrtvého úhlu je občas až zbytečně opatrné), u automatického navrácení do jízdního pruhu pak chválíme jemné korekce do řízení. Na druhou stranu nám smysl tohoto pomocníka stále uniká.
Závěr
Zkušenost s modernizovaným C-Maxem je důkazem, že toto kompaktní MPV není třetím nejprodávanějším Fordem v Evropě náhodou. Automobil zaujme pohledným vzhledem nebo skvěle naladěným podvozkem, který ideálně kombinuje komfort s tuhostí. K charakteru auta pak testovaná benzinová patnáctistovka ideálně sedí – nabízí přebytek síly i slušnou spotřebu.
Výraznější výtku k C-Maxu máme snad jedinou – jestliže od velkoprostorového auta hledáte hlavně velkou kabinu a zavazadelník, Ford zklame. Pro takové zákazníky ale modrý oválek nabízí alternativu – Grand C-Max, za jehož posuvné dveře a o 14 centimetrů delší karoserii se připlácí rozumných 25.000 korun.
Nejlevnější verze modelu | 401.990 Kč (1.0 EcoBoost/74 kW Trend) |
Základ s testovaným motorem | 485.990 Kč (1.5 EcoBoost/110 kW Trend Plus) |
Testovaný vůz s výbavou | 585.190 Kč (1.5 EcoBoost/110 kW Trend Plus) |
Plusy
- Naladění podvozku
- Jízdní vlastnosti
- Silný motor
- Přesné řízení
- Variabilní kabina
Minusy
- Průměrný prostor na zadních sedadlech
- Podprůměrný zavazadelník
- Pomalejší nástup brzd
Foto: Petr Homolka