Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Ford C-Max 1.5 EcoBoost (110 kW) – Spíše sportovní než praktický

David Bureš
Diskuze (80)
Ford C-Max se v rámci modernizace dočkal nových patnáctistovek. Vyzkoušeli jsme tu zážehovou.

Nabídka velkoprostorových Fordů na českém trhu činí pět modelů – B-Max, C-Max, Grand C-Max, S-Max a Galaxy. Automobilka toto portfolio letos výrazně obměňuje, čtyři z pěti MPV dorazily na trh v nové generaci, nebo v modernizované podobě. V případě C-Maxu došlo na facelift.

Kompaktní MPV C-Max, a od něj odvozená prodloužená verze Grand C-Max, se v rámci modernizace dočkaly jak vylepšeného vzhledu, tak modernější techniky. Novinkami pod kapotou jsou dvě patnáctistovky – vznětová 1.5 TDCi (ve verzích se 70 kW a 88 kW) a zážehová 1.5 EcoBoost (110 kW). V redakčním testu jsme vyzkoušeli druhý z nich – benzinové jednotky totiž tvoří většinu prodaných C-Maxů na českém trhu. Za prvních osm měsíců roku připadlo na 41 prodaných C-Maxů s turbodieselem 244 kusů s benzinovým agregátem.

Cool-Max

O vzhledu inspirovaném vozy Aston Martin se u posledních modelů Ford popsaly již stohy stránek. Pravdou každopádně je, že to nynějším Fordům sluší a C-Max není v tomto ohledu výjimkou, obzvlášť v modré metalíze Deep Impact. Už dříve patřil mezi ta hezčí MPV na trhu, což modernizace s šestiúhelníkovou maskou chladiče dále zdůraznila. Vysoká karoserie C-Maxu je zkrátka oblečena do elegantnějšího hávu.

Jestliže vnější elegantní tvary chválíme, komplikovaně tvarovaná palubní deska v kabině je jiná káva – vrchní část středového panelu s vertikálně orientovanými výdechy klimatizace lehce evokuje přenosná rádia z devadesátých let. Stínítko displeje multimediálního systému navíc v testovaném autě na nerovnostech povrzávalo.

Použitá grafika multimediálního systému SYNC je sice moderní, přesto máme k systému výhrady. Nereaguje totiž na pokyny zrovna hbitě. Některá ovládací tlačítka jsou titěrná, jmenovitě tlačítka info. Domů a nastavení jsou pak hůře přístupná – kvůli „utopenému“ displeji ve středovém panelu a ovládání hlasitosti rádia. SYNC navíc v tuto chvíli nekomunikuje česky.

ford testy mpv ford testy mpv  

Sedačky mají příkladné boční vedení, jejich sedáky by však mohly být delší. Přední sedadla jsou uložena výše, což je znatelné především na místě spolujezdce. Zatímco vpředu je dostatek prostoru všemi směry, vzadu je to jiný příběh. Místa je tu poskrovnu hlavně v podélném prostoru, což je způsobeno kratším rozvorem (2.648 mm). Také sedáky zadních sedadel jsou umístěny výše, a tak ani místa nad hlavou tu není zrovna nadbytek.

Rovněž v případě velikosti zavazadelníku C-Max ztrácí na soupeře. Jeho základní objem činí 471 litrů, zatímco konkurenční VW Golf Sportsvan nebo Kia Carens se umí dostat přes hodnotu 500 litrů. C-Max ale bojuje maximálním objemem, který dosahuje 1.723 litrů. Hledejme za tím zadní lavici dělenou v poměru 40:20:40. Tu sice není možné posouvat v příčném směru, jednotlivá sedadla ale lze z auta zcela vyjmout a tím zavazadelník patřičně zvětšit. Jejich nevýhodou je však poměrně náročná manipulace. Šofér je musí sklopit přesně o 45°, až poté je lze vyjmout z kotevních bodů. Sedadla navíc rozhodně nejsou lehká. V případě pouhého sklopení je pak potřeba počítat s výrazným schodem.

QuiCk-Max

Testovaný 1.5 EcoBoost se 110 kW je na českém trhu aktuálně nejvýkonnějším benzinovým motorem nabízeným pro C-Max, v německém ceníku ale figuruje i jeho silnější varianta se 134 kW. Už výkon 110 kW a točivý moment 240 N.m dostupný v širokém pásmu otáček (1600-4000 ot.) pro rodinné použití více než postačuje. Automobil se prakticky za jakýchkoliv okolností umí velice hbitě rozpohybovat.

Navzdory přeplňování má benzinová patnáctistovka až atmosférický charakter. Její síla od 2000 otáček lineárně roste, a to bez žádného citelného „nakopnutí“ turba, což ideálně odpovídá charakteru rodinného automobilu. Výkonová křivka vrcholí v 6000 otáčkách, do takových výšin se ale řidič při běžné jízdy prakticky nedostane.

Spotřeba paliva se během týdenního testování pohybovala mezi sedmi a osmi litry. K hranici osmi litrů jsme se dostali ve městě, naopak na dálnici si auto vzalo 7,1 litru paliva 100 kilometrů. Svižnější jízda na trase kombinující městské ulice s okresními silnicemi a dálnicí znamenala hodnotu 7,5 l/100 km. Spotřeba je tedy vcelku slušná, je ale nutné přiznat, že spotřeba dosavadního 1.6 EcoBoost dosahovala podobných hodnot.

Ford C-Max – srovnání s konkurencí
Model Ford C-Max Renault Scénic Kia Carens Toyota Verso Volkswagen Golf Sportsvan
Motor 1.5 EcoBoost 1.2 TCe 1.6 GDI 1.8 Valvematic 1.4 TSI
Zdvihový objem [cm3] 1499 1198 1591 1798 1395
Válce/ventily 4/4 4/4 4/4 4/4 4/4
Největší výkon [kW/min] 110/6000 97/5500 99/6300 108/6400 110/5000-6000
Točivý moment [N.m/min] 240/1600-4000 205/2000 165/4850 180/4000 250/1500-3500
Převodovka 6M 6M 6M 6M 6M
Max. rychlost [km/h] 204 190 185 190 212
Zrychlení 0-100 km/h [s] 9,4 11,4 11,3 10,4 8,8
Komb. spotřeba [l/100 km] 6,1 6,2 6,5 6,8 5,6
Základní cena [Kč] 485.990 499.900 424.980 489.900 554.990

Comfort-Max

MPV značky Ford vždy uměly příjemně překvapit svými jízdními vlastnostmi a C-Max toto pravidlo jen potvrzuje. Naladění podvozku je spíše měkčí, automobil je ale stále dostatečně jistý i při rychlém průjezdu zatáčkami, ve kterých se jeho karoserie prakticky nenaklání.

Tlumení nerovností je na vysoké úrovni, od podvozku se na nerovnostech neozývají hlasité rány. C-Max s jistotou a nadšením drží zvolený směr, řidič přesně ví, kam směřují přední kola. Auto se nebojí ani rychlého tempa, na hraně schopností pouze řidiči jemně naznačí pískáním gum a ztuhnutím řízení, aby zmírnil tempo. Brzdy jsou velice účinné, je však třeba počítat s pomalým nástupem brzdné síly. Při rozjezdech je zase nutné si zvyknout na citlivý spojkový pedál.

ford testy mpv ford testy mpv  

V rámci modernizace Ford zapracoval na odhlučnění karoserie. Zlepšení je zřejmé, na dálnici je ale stále znatelná vyšší stavba karoserie. Nad hranicí 3000 otáček pak o sobě dá vědět i motor.

Stále větší samozřejmostí u dnešních aut je bohatá nabídka jízdních pomocníků. V případě C-Maxu jsme si vyzkoušeli hlídání mrtvého úhlu, rozpoznávaní dopravních značek, varování před projíždějícími vozy při couvání z parkovacího místa nebo asistent pro jízdu v pruzích, které jsou spolu s dalšími systémy nabízeny v rámci Sady Assistent 3 za 31.500 korun. K funkčnosti prvních tří systémů nemáme výhrad (byť hlídání mrtvého úhlu je občas až zbytečně opatrné), u automatického navrácení do jízdního pruhu pak chválíme jemné korekce do řízení. Na druhou stranu nám smysl tohoto pomocníka stále uniká.

Závěr

Zkušenost s modernizovaným C-Maxem je důkazem, že toto kompaktní MPV není třetím nejprodávanějším Fordem v Evropě náhodou. Automobil zaujme pohledným vzhledem nebo skvěle naladěným podvozkem, který ideálně kombinuje komfort s tuhostí. K charakteru auta pak testovaná benzinová patnáctistovka ideálně sedí – nabízí přebytek síly i slušnou spotřebu.

Výraznější výtku k C-Maxu máme snad jedinou – jestliže od velkoprostorového auta hledáte hlavně velkou kabinu a zavazadelník, Ford zklame. Pro takové zákazníky ale modrý oválek nabízí alternativu – Grand C-Max, za jehož posuvné dveře a o 14 centimetrů delší karoserii se připlácí rozumných 25.000 korun.

ford testy mpv ford testy mpv  

Nejlevnější verze modelu 401.990 Kč (1.0 EcoBoost/74 kW Trend)
Základ s testovaným motorem 485.990 Kč (1.5 EcoBoost/110 kW Trend Plus)
Testovaný vůz s výbavou 585.190 Kč (1.5 EcoBoost/110 kW Trend Plus)

Plusy

  • Naladění podvozku
  • Jízdní vlastnosti
  • Silný motor
  • Přesné řízení
  • Variabilní kabina

Minusy

  • Průměrný prostor na zadních sedadlech
  • Podprůměrný zavazadelník
  • Pomalejší nástup brzd

Foto: Petr Homolka

David Bureš
Diskuze (80)
Ford C-Max 1.5 EcoBoost (110 kW)
Cena základní sestavy 485 990 Kč
Výbava základní sestavy Přední mlhovky, zadní parkovací senzory, loketní opěrka, multimediální systém SYNC s bluetooth a hlasovým ovládáním, palubní počítač s 4,2“ displejem, litá 16“ kola, stahovací sluneční clony integrované do zadních oken, vyhřívaná, elektricky ovládaná a sklopná vnější zpětná zrcátka s osvětlením nástupního prostoru, šest airbagů, tempomat, omezovač rychlosti, funkce MyKey, kožený volant, atd. Kč
Cena testované sestavy 585 190 Kč
Výbava testované sestavy Sada Assist 3 – systém prevence nárazu, hlídání mrtvého úhlu, varování před projíždějícími vozy při couvání z parkovacího místa, asistent pro jízdu v pruzích, rozpoznávání dopravních značek omezujících rychlost, sledování bdělosti řidiče (+31.500,-), sada Plus – automatická dvouzónová klimatizace s výdechy pro zadní sedadla, velurové rohože (+12.900,-), sada Winter Plus – vyhřívané čelní sklo, vyhřívaná přední sedadla, vyhřívaný volant (+14.900,-), sada Style – diody denního svícení, zadní tónovaná skla (+5.600,-), zadní parkovací kamera (+5.500,-), metalický lak (+14.900,-), litá 17“ kola (+13.900,-). Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1499
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 110 / 6000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 240 / 1600 - 4000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 204
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 9.4
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 7.8 / 5.1 / 6.1
Emise CO2: 139
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 471 / 1723
Objem nádrže (l): 55
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1394 / 521
Rozměr pneu: 215/50 R 17
Ford C-Max 1.5 EcoBoost (110 kW)
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4379
b) šířka (mm): 1828
c) výška (mm): 1610
d) rozvor (mm): 2648
e) rozchod vpředu (mm): 1543
f) rozchod vzadu (mm): 1554
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 850 / 1050
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 560 / 800
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1040
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 940
k) šířka vpředu (mm): 1490
l) šířka vzadu (mm): 1490
délka sedáku vpředu (mm): 490
délka sedáku vzadu (mm): 490
výška opěradla vpředu (mm): 660
výška opěradla vzadu (mm): 640
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
17. 9. 2015 21:54
Re: polo-MPV
Suhlasim, po roku 2010 sa strecha na C-Maxe II viac zvazuje, sklo kufra je viac sklopene, zadne dvere su hrubsie ..... proste od B stlpika je C-Max 2. gen stiesnenejsi. V starom C-maxe som v poho odviezol na stojaka postel a matrac 200x90cm, stacilo vybrat strednu a pravu zadnu sedacku a dat na lezato operadlo spolujazdcovho sedadla.
17. 9. 2015 21:31
Re: Tvarově...
Su to stale tie iste sedadla ktore boli este v prvom C-Maxe z roku 2003, akurat ze je na nich ine calunenie. Nepaci sa mi na nich ze operadlo sa neda polohovat ako v Grand C-Maxe a poloha operadla je default prilis vzpriamena a ja osobne sa na zadnych sedackach nevyspim. To VW Sportsvan je ina kava, vzadu sa tam sedi po sklopeni operadla ako v kresle. C-Max je v tomto 100 rokov za opicami.
16. 9. 2015 19:17
Re: polo-MPV
Krátký nemá co nabídnout, Grand C-maxe jsme si pořídili domů, viz můj příspěvek o pár řádků nahoře. C-max v minulé generaci byl podle mě o hodně prostornější než ten krátký co se dělá teď. MPV má samozřejmě výhody jak píšeš, ale kombi nižší třídy má o hodně větší kufr než krátký C-MAX a srovnatelný, nebo spíš větší i než dlouhý C-max.(mám doma ještě megane II grandtour) Jinak C-max minulé generace je docela rozšířené auto,ale vidět současného co se dělá už 4 roky je teda rarita..
16. 9. 2015 15:05
Re: polo-MPV
"krátký C-MAX nemá vůbec co nabídnout" zněla celá věta, nikoliv "SCENIC nemá vůbec co nabídnout"...
Za mě je s kombíkem srovnatelná právě prodloužená verze. Nabízí větší kufr a vyšší karoserii.
16. 9. 2015 10:01
Re: polo-MPV
"nemá vůbec co nabídnout" - je pak zajímavé srovnání s tím, kolik se jich pohybuje na cestách..samozřejmě především ve formě 1.generace jako jeté vozy, ale i 2. generace je dost. Za mně osobně tedy:
- přijemné nastupování a vystupování z vozu (vyšší než kombíky a nižší než SUV, kde si pravidelně zamažete nohavice kalhot)
- přirozený posez
- větší kabina = pocit bezpečí
- klasické uspořádání přístrojů (tohle mně osobně na Scénicu vyhovuje)
- jistý a čitelný podvozek, perfektní jízdní vlastnosti
- modularita 2.řady (není hvězdná, ale je - na rozdíl od kombíků)
- děti mají vzadu jistější výhled než v průměrném kombi
- velice slušný kufr, který je spíše "na výšku" - vždy jsme se sbalili, včetně cestovní postýlky, chariotu a výbavy na 14 denní dovolenou

Tohle jsou důvody, proč tenhle vůz provozuje spousta rodin namísto kombi nižší střední - a já je chápu.