Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Ford Bronco 2.7 EcoBoost Badlands – Wranglere, boj se!

Lukáš Volšický Marek Bednář
Diskuze (9)

Novodobá reinkarnace legendárního Fordu Bronco se loni oficiálně představila na českém trhu a je přímou konkurencí nám známějšího Jeepu Wrangler. Jak se se stylovým retro offroadem jezdí na silnici i v terénu?

Design, interiér


Ford Bronco je opravdovou americkou ikonou. Originální první generace přijela na svět už v roce 1965, krátce po uvedení legendárního Mustangu, a pro detroitskou automobilku byla skutečně důležitá. V šedesátých letech se po amerických cestách proháněly civilní verze vojenských Willysů a v Japonsku se vyráběla i dnes už kultovní Toyota Land Cruiser. Američané měli o offroady zájem a Ford se rozhodl, že s nimi musí uspět i on.

Oficiálně k dispozici i v Česku

Bronco se začalo vyrábět už v polovině šedesátých let a po původním ukončení produkce v roce 1996 začala automobilka dlouho otálet s návratem. Mimochodem, k popularitě poslední generace z devadesátých let v Americe pomohla i slavná policejní honička bývalého hráče amerického fotbalu O. J. Simpsona napříč celým Los Angeles. Pojďme se však vrátit do současnosti a našich končin.

Novodobé Bronco je na světě už od roku 2020 a v minulosti jsme jej už otestovali v civilizovanějším městském derivátu Bronco Sport na technických základech Fordu Kuga. Když jsme se však loni na jaře dozvěděli, že znovuzrozená americká ikona oficiálně přijede i na evropský trh, začali jsme se těšit a chystat uvítací výbor. Pravověrných offroadů se v Česku prodává opravdu málo.

Moderní Bronco je u evropských dealerů Fordu spíše hračkou pro obdivovatele netradičních aut. U nás se prodává pouze v omezených počet, protože není běžným standardem modelové řady, a je k dispozici ve dvou variantách výbavy – Outer Banks a Badlands. Už na první pohled je vidět, že tohle je plnotučný offroad, a pokud chcete jezdit v terénu, je vrcholná specifikace Badlands jasnou volbou.

Terénní bugina nahoře bez

Elegantním retro designem novodobé Bronco poutá obrovskou pozornost, a když jej zaparkujete v pražských ulicích, kolemjdoucí si jej okamžitě všímají. A to jsem při testování v chladných zimních měsících neměl příležitost odstrojit karoserii od zbytečných prvků, jako jsou střecha nebo dveře. Ford vám totiž umožňuje vyrazit do terénu „na lehko“, podobně jako u konkurenčního Jeepu.

Nejdůležitější informací je, že česká legislativa kvůli homologaci bohužel nedovoluje jízdu s „odstrojeným“ Broncem na našich silnicích, ale mimo veřejné komunikace si pochopitelně můžete dělat, co chcete. Automobilka k tomu dodává originální sadu základního nářadí, s níž to zvládnete i doma v garáži, ideálně ve dvou lidech. Jen musíte odpojit konektory při demontáži dveří a neztratit všechny šrouby.

Ani se nemusíte obávat, že by vám do vaší nové terénní buginy zateklo a její elektrická výbava přestala správně fungovat. Novodobé Bronco není obyčejnou retro stylovkou, kterou nesmíte vystavit ani dešti. Bronco je doslova vyvinuté pro brodění se vodou a všechny ovladače a tlačítka jsou speciálně utěsněná gumou. A jak vyzkoušeli naši kolegové ze Světa motorů, díky vyhřívanému volantu, sedadlům i výkonnému topení s ním takto můžete jezdit i v zimě.

Ford Bronco 2.7 EcoBoost Badlands Ford Bronco 2.7 EcoBoost Badlands

Outer Banks versus Badlands

Standardním Broncem v Česku je specifikace Outer Banks, která už v základní výbavě disponuje moderní výbavou, jakou je 8“ displej kombinovaného přístrojového štítu, 12“ dotyková obrazovka infotainmentu SYNC 4, automatická dvouzónová klimatizace, automatické LED světlomety, bezklíčový přístup KeyFree, bezdrátová nabíječka mobilních telefonů nebo standardní 18“ kola. Praktickou výbavou jsou i zadní dveře otevírané na pravou stranu do úhlu až 150 stupňů.

A jak už jsem uvedl, když to s láskou k Broncu i hrátkám v terénu myslíte opravdu vážně, vrcholná výbava Badlands je jasnou volbou. Je obutá na menších 17“ kolech a v kabině má přípravu pro montáž a ovládání speciálního příslušenství, jako jsou různé druhy světel a další. Na zadních stranách opěradel předních sedadel najdete i praktický organizér MOLLE a nad hlavou máte střešní podélné ližiny.

S vrcholnou výbavou Badlands má evropský Ford Bronco i pokročilejší techniku, takže je ideální čas se přesunout do další kapitoly dnešního testu a vysvětlit si, co znamenají zkratky jako G.O.A.T., e-4WD nebo HOSS 2.0.

Motor, jízdní vlastnosti


Novodobý terénní Ford Bronco v Americe vyvinuli na stejném technickém základu, který má i sportovní pick-up Ford Ranger Raptor – platformu Ford T6 s podvozkovým rámem. Na americkém trhu se stylový offroad prodává s jednou čtyřválcovou a dvěma šestiválcovými motorizacemi EcoBoost, ale pro Evropu jsou obě specifikace dostupné s jediným motorem.

Ford vsadil na kompromis a v Evropě oficiálně prodávané Bronco je vybaveno prostřední motorizací – dvěma turbodmychadly přeplňovaným 2,7l zážehovým vidlicovým šestiválcem. Maximální výkon šestiválce je 246 kW (335 koní) a nejvyšší točivý moment dosahuje 563 Nm. Standardně je vybaven desetistupňovou automatickou převodovkou a pohonem všech kol.

Pravá technika do terénu

S pohonem všech kol je spojena i jedna z nejvýznamnějších odlišností evropských modelů Outer Banks a Badlands. Standardní Bronco Outer Banks je standardně vybaveno obyčejnější čtyřkolkou 4WD se základním pohonem zadních kol, manuálně připojitelným pohonem předních kol, který se však kvůli pevného spojení náprav smí používat jen na kluzkém či nezpevněném povrchu, a samozřejmě redukčním převodem. Vrcholné Bronco Badlands má pokročilejší čtyřkolku, označenou e-4WD s elektronickým řízením. A hlavně, v režimu 4A je možnost svobodně jezdit s aktivovanou čtyřkolkou i na asfaltu – spojení náprav totiž není pevné, nýbrž ho zajišťuje vícelamelová spojka s proměnlivým sevřením, čímž umožňuje rozdílné otáčky kol jednotlivých náprav v zatáčkách.

Obě verze jsou vybaveny otočným voličem jízdních režimů G.O.A.T., ale odlišují se technickým řešením předního stabilizátoru. U verze Outer Banks je standardně systém HOSS 1.0 (High-speed Off-road Suspension System) s klasickým předním stabilizátorem, zatímco varianta Badlands disponuje sofistikovanějším řešením HOSS 2.0 s hydraulicky odpojitelným předním stabilizátorem pro volnější pohyb předních kol a větší křížení náprav v terénu.

Ford to se sportovní jízdou v terénu myslí opravdu vážně, a proto Bronco terénní Bronco vybavil žlutými tlumiči Bilstein s vinutými pružinami na obou nápravách – přední tlumiče pracují se zdvihem 240 milimetrů, zadní pak 260 milimetrů. K lepší průchodnosti terénem vám současně pomohou i uzamykatelné diferenciály předních i zadních kol, které verze Outer Banks nemá.

Každodenní život na asfaltu

S Fordem Bronco jsme pochopitelně vyrazili také do terénu, jak si můžete přečíst v následující kapitole, ale v Česku se jezdí hlavně po asfaltu. To nejzajímavější, čím vás novodobé Bronco okamžitě zaujme, je reálná dynamika. Výkonný šestiválec totiž s bezmála 2,5t offroadem radostně cvičí – Bronco Badlands sice umí jet maximální rychlostí pouze 161 km/h, ale pocitově se na ni rozjede hned.

A pocitově rychlejší než ve skutečnosti je i při akceleraci – Badlands s pohotovostní hmotností 2418 kilogramů zrychlí z 0 na 100 km/h za 7,2 sekundy. Nezanedbatelně lehčí Outer Banks s pohotovostní hmotností 2289 kilogramů je pak o půl vteřiny rychlejší. Významný nárůst kilogramů u vrcholné verze ovlivnilo i ocelové zakrytování podvozku ochraňující techniku při jízdě v nejnáročnějším terénu.

S vysokým posezem za téměř kolmým čelním sklem si navíc vždy budete připadat trochu rychlejší, než reálně jste. Na dálnicích se připravte na aerodynamický hluk, ovlivněný i demontovatelnou karoserií, a jízdní komfort se rovná užitkovým pick-upům s podvozkovým rámem a tuhou zadní nápravou – vždy se trochu chvěje a na nerovnostech je tvrdší. Pochvalu si zaslouží hlavně celková ovladatelnost díky nezávislému zavěšení předních kol, díky němuž nemusíte Bronco nepřetržitě řídit a i s jednou rukou na volantu jede dokonale rovně.

Ford Bronco 2.7 EcoBoost Badlands Ford Bronco 2.7 EcoBoost Badlands

Jsou tu i přednosti, jaké si při každodenním životě ve městech oblíbíte. S masivním předním ocelovým nárazníkem se nemusíte bát do něčeho drcnout, výhled na přední rohy karoserie vám usnadní parkování, a když potřebujete couvat, zpětná kamera je umístěna ve středu rezervního kola. A obrubníky? S vysokoprofilovou terénní pneumatikou musíte být opravdu „umělci“, abyste je dokázali poškodit při parkování.

Jenže všechna ta dětinská radost ze života s pravověrným americkým offroadem a silným šestiválcem něco stojí. Ford pro Bronco Badlands uvádí kombinovanou spotřebu paliva 14,1 l/100 km a reálně jsme s ním během týdenního testování jezdili i za patnáct nebo šestnáct litrů.

Pohled z terénu Marka Bednáře


Mít pod zadnicí pořádně schopnou čtyřkolku, a nejlépe ještě s žebřinovým rámem, je pocit, který mě v posledních letech baví čím dál víc. Stihl jsem se stát fanouškem Jeepu Wrangler, a tak jsem si nemohl nechat ujít vůz, který Ford postavil jako přímého konkurenta ikonického wrangleru. Tím spíš, že jsme ho v redakci měli v offroadovém provedení Badlands.

Stejně jako Wrangler ve verzi Rubicon nabízí Bronco Badlands možnost jízdy s automaticky přiřaditelným pohonem 4x4 na asfaltu, už v základu má uzávěrky obou nápravových diferenciálů a také umí rozpojit přední stabilizátor. Jeho mise je tedy jasná a jízdu po asfaltu vnímá jen jako nutné a nudné přestávky v „offroadění“.

Dostal jsem ho v podstatě jen na víkend, ovšem na takový, v němž jsem si byl v podstatě jist, že budu potřebovat čtyřkolku, aniž bych měl v plánu navštívit nějaký specializovaný offroad areál. Že ale kvůli náročným podmínkám – a kamarádovi, kterému se podařilo zapadnout opravdu úctyhodně na to, jakým jel autem – použiju skoro všechno, co Bronco nabízí, jsem tak úplně nečekal.

Zkraje šlo jen o rozblácenou polní cestu, na které jsem si snadno poradil v režimu 4H, tedy s pevným spojením obou náprav pro pohon všech kol. Mazlavé bláto mě ale záhy přimělo aktivovat zadní uzávěrku; spíš pro jistotu, abych předešel zbytečné ztrátě trakce. Toho bláta bylo ale brzy tolik, že jsem radši zapínal i uzávěrku přední. A s ní řadil i redukci, protože na 4H vůz z obavy o život pohonného ústrojí nedovolí přední uzávěrku použít.

Všechno je tu samozřejmě elektronické, prostě zmáčknete tlačítko, chvíli počkáte a vůz požadovanou věc zařadí. Pozoruhodné je, že – nikoliv nepodobně novému Rangeru Raptor, s nímž je ostatně Bronco technicky spřízněné – řazení či uzamykání čehokoliv je velmi rychlé oproti konkurenci od jiných značek.

Ford Bronco 2.7 EcoBoost Badlands Ford Bronco 2.7 EcoBoost Badlands

Jak auto s uzamčenými diferenciály jezdí? Upřímně, stejně jako každé jiné s touhle technikou – zejména s přední „špérou“ se mu nechce zatáčet, ale s jistotou projede leccos. Pochopitelně v závislosti na obutí, ovšem sériové BF Goodriche All-Terrain T/A K02 jsou známé dobrými schopnostmi mimo asfalt.

Tamtéž jsou užitečné krabicoidní tvary karoserie a očka v rozích kapoty. Ta jsou sice připravená na lanka, která člověk natáhne ke střešní ližině a ona pomůžou odtlačit větve z cesty směrem nad auto, zároveň však pomáhají zpoza volantu určit, kde auto končí. Co naopak chybí, jsou nějaké zástěrky za koly  –  stačí krátký průjezd trochou bláta, není třeba jet ani rychle, a boky auta včetně klik jsou okamžitě špinavé.

Problém však nemá ani s rychlou jízdou po nezpevněném povrchu. Představte si zkratku v podobě rozblácené polní cesty s velkými loužemi a potřebu se někam rychle dostat. V nejednom crossoveru by člověk radši volil objížďku po asfaltu, kde si bude jistý, že bude moci jet rychle. V Broncu prostě řadím 4H, zapínám stěrače na rychlý chod a zhruba osmdesátkou vybírám jednu kaluž po druhé.

Odpružení, které Ford honosně nazývá HOSS – „High-speed Off-road Suspension System“ – nemá s mou náročnou jízdou sebemenší problém. Jak totiž kolegové vysvětlují ve videu, technika je blízká Rangeru Raptor, a tedy špičkově schopná i odolná.

Video se připravuje ...

Druhý honosně nazvaný systém G.O.A.T. – v originále „Goes Over Any kind of Terrain“, tedy „Jede přes jakýkoliv terén“, ovšem protože „goat“ znamená „koza“, okamžitě mě napadá „terénkoza“ jako přezdívka kamzíka –, který je de facto offroadovými jízdními režimy, naopak nechávám v základu. To je totiž, stejně jako u Rangeru Raptor, jediný mód, v němž si můžu libovolně řadit čtyřkolku a zamykat diferenciály.

Užitečnost různých režimů pro písek, bláto, sníh či kamení nicméně chápu, když je ve voze všechno řízeno elektronicky. Horší to už je s možností odmontovat dveře a střechu. Nevidím důvod to sundávat v zimě, protože si v autě nezatopíte, ani v létě, protože si interiér nevychladíte klimatizací, ani se neschováte před sluncem. I na jaře a na podzim to je spousta práce, kterou musí dělat dva lidi, a vystavujete sebe i interiér auta riziku zbytečného zmoknutí v dešti či potřísnění blátem při jízdě v terénu. A v neposlední řadě, protože je střecha plastová, nedrží na ní magnetická anténa vysílačky CB ani magnetický maják, kteréžto dvě věci pravidelně používám.

Že bude Bronco velmi schopným offroadem, když stojí proti zavedené konkurenci v podobě Jeepu Wrangler, ovšem bylo jasné už předem. Přesto mě těší, že můžu reportovat úspěch na straně modrého oválu.

Terénní parametry Fordu Bronco Badlands
Přední nájezdový úhel 40,6°
Zadní nájezdový úhel (s tažným zařízením) 33,3° (31,3°)
Přejezdový úhel 23,6°
Brodivost 800 mm
Světlá výška (v závislosti na naložení) 221–261 mm
Dynamické/statické zatížení střechy 50/204 kg

Závěr


Novodobý Ford Bronco není další obyčejnou retro stylovkou. Moderní Bronco je opravdový offroad, s nímž můžete vyrazit do prašného i blátivého terénu, kde si s ním užijete spoustu legrace. Překvapivě je však příjemné i pro normální každodenní život ve městech i na dálnicích, akorát za cenu vyšší spotřeby paliva. Má spoustu výkonu, solidní dynamiku i příjemné jízdní vlastnosti.

Inženýrům Fordu se tak na technických základech sportovního pick-upu Ranger Raptor povedlo vyvinout důstojného nástupce legendárního Bronca. Je ještě více zacílený na dobrodružství mimo asfalt a minimálně v domácí Americe výrazně zamíchal s kartami trhu, kde ještě donedávna dominoval konkurenční Jeep Wrangler.

Nejlevnější verze modelu 1.849.900 Kč (Bronco Outer Banks)
Základ s testovaným motorem 1.849.900 Kč (Bronco Outer Banks)
Testovaný vůz bez příplatků 1.954.900 Kč (Bronco Badlands)
Testovaný vůz s výbavou 1.987.800 Kč (Bronco Badlands)

Plusy

  • Exkluzivita na silnicích
  • Elegantní retro design
  • Výkonný šestiválec
  • Jízdní vlastnosti na silnicích i v terénu

Minusy

  • Horší odhlučnění
  • Vysoká spotřeba paliva ve srovnání s konkurencí
Zobrazit celý článek
Lukáš Volšický Marek Bednář
Diskuze (9)

Doporučujeme

Ford Bronco 2.7 EcoBoost Badlands
Cena základní sestavy 1 954 900 Kč
Výbava základní sestavy paket Ford Co-Pilot 360, FordPass Connect, infotainment SYNC 4 s 12” dotykovým displejem, 8” digitální přístrojový panel, automatická dvouzónová klimatizace, bezdrátová nabíječka mobilních telefonů, Trail Control, systém jízdních režimů G.O.A.T., pohon všech kol e-4WD, bezklíčový přístup KeyFree, organizér MOLLE a další Kč
Cena testované sestavy 1 987 800 Kč
Výbava testované sestavy odstín laku Modrá Velocity (+32.900 Kč) Kč
Motor
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 6 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2688
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 246 / 5250
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 563 / 3100
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 161
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 7.2
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): - / - / 14.1
Emise CO2: 337
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 562 / 1804
Objem nádrže (l): 79
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 2418 / 387
Rozměr pneu: BFGoodrich 285/70 R17
Ford Bronco 2.7 EcoBoost Badlands
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4800
b) šířka (mm): 1937
c) výška (mm): 1962
d) rozvor (mm): 2950
e) rozchod vpředu (mm): 1648
f) rozchod vzadu (mm): 1650
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1030
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 950
k) šířka vpředu (mm): 1500
l) šířka vzadu (mm): 1500
délka sedáku vpředu (mm): 500
délka sedáku vzadu (mm): 470
výška opěradla vpředu (mm): 600
výška opěradla vzadu (mm): 600
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
22. 1. 2024 18:06
Re: Super technika
jj jasně. Hlavně, že ty si s ním najezdil tisíce kilometrů ;-) Pokud si do offroadu mám vybrat malý 2l turbo +elektro nebo atmo V6, je jasný co si vyberu. Jinak vím, že 4Xe má vše včetně redukce a uzávěrky, ale taky má nezbytný elektromotor. Až se ti to vy... bude to jistě levná oprava. Raději léty prověřený pohon všech kol a V6.

Jen pro porovnání:

2021 - 115 benzin / 19 nafta / 25 PHEV
2022 - 61 benzin / 69 PHEV
2023 - 23 PHEV - obrovský zájem :no: , viz Barik nahoře122 šedivek, tedy 3,6 V6..

Btw pěkný test Wrangleru 4Xe má Rasťo Chvála (tedy spíš Šulko) ;-)
21. 1. 2024 20:48
Re: Super technika
tvrdi nekdo kdo to nevidel ani na obrazku..

4xe wrangler neni fiat, ma to normalni uzaverky a redukci. Zastavba zf, jezdi vyborne
Avatar - Barrichello
21. 1. 2024 20:33
Re: Super technika
Tak logicky.Za nějaké peníze navíc dostaneš víc auta, jednoduššího , spolehlivějšího
https://www.sauto.cz/…angler/201414907
21. 1. 2024 15:41
Re: Super technika
Taky si myslím, že lidi 2.0T 4Xe prostě nechtějí a spoléhají na šedivé dovozy. Za stejné peníze dostanou prostě lepší auto s V6 a normální 4x4 :yes:
Avatar - Barrichello
20. 1. 2024 17:36
Re: Super technika
Wrangler je kusovka díky tomu, že ty R4 s lektrem nikdo nekupuje a ty V6 a V8 prodané přes šedý dovoz neajdeš v kolonce Wrangler, ale nezařazeno. Spolu s Grand Cherokee, Wagoneerem a GW.

Loni takto nezařazených Jeepů bylo hned 122 ks :) Oproti tomu Wranglerů by EU bylo pouhých 23 ks

:-) :-) :-) :-)