Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Ford Focus Sedan 1,6 EcoBoost (110 kW) - Myší kožíšek

Aleš Jungmann
Diskuze (28)
Tak jako ve známé pohádce i zde před námi stojí tak trochu outsider.

Sedany nemají v Evropě ve srovnání s hatchbacky zrovna na růžích ustláno, čtyřdveřová karoserie je oblíbena spíše na východnějších trzích. Prodeje Focusu Sedan se budou i přes visuální podobnost s větším Mondeem u dealerů počítat na jednotky kusů.

Minulá (ostatně ani předminulá) generace Focusu Sedan nebyla žádný velký prodejní šlágr a to měla základní objem zavazadelníku celých 526 litrů, tedy o dobrou stovku více než má dnes. Ne, Focus Sedan není pro chalupáře. Pro koho ale že to vlastně je? Dobrá otázka, zkusme na ni odpovědět v dnešním testu.

Sedněte si, je tu sedan

Ford Focus třetí generace patří k visuálně nejzdařilejším vozům nižší střední třídy. Moderní, nepodbízivý design s elegantními, dynamickými linkami se zkrátka povedl. Troufáme si říct, že ve čtyřdveřovém provedení je sedan exteriérově ještě o stupínek vyzrálejší a svou zádí vytváří dojem elegantního, konzervativního vozu.

Ba co víc, sedan dokonce lépe jezdí! Rozdíly to nejsou velké, o něco větší tuhost karoserie daná koncepcí a rozdílné rozložení hmotnosti (ve prospěch zadní nápravy) však dělají své. Sedan je v zatáčce o kousek déle neutrální, je také více citlivý na přenášení hmotnosti vozu při sportovnější jízdě. Zkrátka, je zábavnější a pocitově stabilnější i jistější v táhlých zatáčkách.

Shodou okolností jsme měli možnost mít jak sedan, tak hatchback v redakčním testu hned po sobě, takže nám tyto drobné detaily v jízdních vlastnostech neunikly. Majitelé hatchbacků však nemusí zoufat, opravdu se jedná o velmi drobné nuance. Díky propracovanému podvozku jsou jízdní vlastnosti Focusu na samém vrcholu vozů nižší střední třídy, sedan stejně jako hatchback velmi dobře filtruje nerovnosti a nabízí dostatek komfortu i na rozbitých silnicích.

ford testy nizsistredni ford testy nizsistredni  

Objem zavazadelníku, 421 litrů, platí pouze v případě že u sebe vozíte dojezdové kolo. Plnohodnotné kolo rázem ukousne další cenné litry, objem kufru je pak jen 372 litrů. Komu je to málo, může se spolehnout jen na lepící sadu a těšit se ze 475 litrů. Oproti hatchbacku nabízí sedan znatelně větší zavazadelník. Hatchback s plnohodnotnou rezervou nabídne totiž jen 277 litrů. Toť daň za vyspělou zadní víceprvkovou nápravu, pokud chcete převážet hodně nákladu, budete se muset naučit lepit.

Chválíme pravidelnost prostoru pro zavazadla i malý prostor který zabírají vzpěry víka. To mimochodem má po odjištění dálkovým ovladačem díky pružině schopnost otevřít se a nečekat na to, až jej zvednete rukou. Trochu nás zarazily nezakryté útroby kufru, kov v béžovém nátěru (dříve byl alespoň černý) nevypadá v kombinaci s tmavými koberci zrovna elegantně. To i mexická Jetta se snaží kov alespoň částečně zakrýt. Třetí generace Focusu Sedan má zase na oplátku vnitřek víka zavazadelníku pokryt textilií. Vstup do kufru by určitě mohl být i větší, takto si někdy s většími zavazadly zahrajete při jejich ukládání tak trochu tetris. U sedanu se však na takovéto hrátky prostě musíte připravit.

ford testy nizsistredni ford testy nizsistredni Interiér a jeho přednosti či nedostatky jsme v předešlých čtyřech testech Focusu třetí generace probrali více než dostatečně, nyní je tedy klíčové jedno – je na zadních sedadlech méně místa? Ano, avšak jen nepatrně. V podélném směru jsme odchylku nenaměřili žádnou, nad hlavou ukázal metr o jeden centimetr méně, to však můžeme považovat za pouhou chybu měření. Výborně, elegance nepřipravila zadní cestující o jejich komfort!

Co by však pasažéry o komfort připravit mohlo byly sedadla. Tedy ne ani tak jejich rozměry jako výrazný obšitý pruh v oblasti páteře, který může být (jedete-li jen třeba v tričku) někomu nepříjemný. Jinak vypadá příplatkové kožené čalounění opravdu moc pěkně, výhrady nemáme ani k rozumnému bočnímu vedení sedadel.

Motor – zlatý hřeb

Pod kapotou sedanu pracovala přeplňovaná zážehová šestnáctistovka o výkonu 110 kW při 5.700 min-1. Točivý moment je shodný se silnější 134 kW variantou, tedy 240 Nm. Momentové maximum zde však zasahuje o tisíc otáček níže, rozkládá se mezi 1.600 a 4.000 min-1.

Agregát má plynulý zátah, po překonání hranice 1.500 min-1, kde se turbodmychadlo teprve nadechuje, vůz bez jakéhokoliv zakolísání vyráží vpřed. Turbodíra je však pečlivě vyhlazena a tak místo nakopnutí do ledvin očekávejte příjemnou gradaci výkonu. Ačkoliv červené značení na otáčkoměru začíná v 6.500 min-1opravdové červené pole ještě o pět set otáček výš, v praxi opravdu nemá cenu motor do takovýchto otáček hnát – za šesti tisíci se mu jiskra z očí vytrácí. Lepší je řadit o kousek dříve, otáčky stejně spadnou někam ke čtyřem tisícům, navíc tam to má přeplňovaný EcoBoost opravdu hodně rád.

Velkým plusem je vysoká kultura chodu a pečlivé utlumení motoru. Do kabiny tak při běžné jízdě proniká jen minimum odkazů na čtveřici pístů pracujících pod kapotou, naopak při svižnější jízdě je tichý projev vystřídán sympatickým, lehce zemitým tenorem. Spotřeba je také příjemná. Při ustálené stokilometrové rychlosti točí motor na šestku 2.300 min-1, spotřeba paliva se ustálila na 5,6 litrech na 100 kilometrů. Zrychlení na 130 km/h znamená nárůst otáček těsně pod hranici 3.000 min-1, spotřeba poskočí na 7,1 l Naturalu což je rozhodně pěkný výsledek. Celý test jsme absolvovali se spotřebou 6,8 litru, ve městě nám pomáhal i start-stop systém snižující spotřebu paliva při popojíždění v zácpě.

ford testy nizsistredni ford testy nizsistredni  

Zkrátka, tato motorizace se zdá být naprosto ideální – nabízí dostatečný výkon a potěší tak i sportovněji založené řidiče, má příjemný zvuk, přijatelnou spotřebu i relativně příznivou pořizovací cenu (je levnější než vznětový 1,6 Duratorq o výkonu 85 kW). Představení nekazí instalovaná manuální šestistupňová převodovka (automat není v nabídce) s precizně vymezenými drahami a samozřejmě ani přesné a citlivé řízení. To je sice nyní ve třídě špičkou, na minulou generaci s hydraulickým posilovačem a s opravdovou zpětnou vazbou od kol však můžeme jen smutně vzpomínat.

Vlastně ještě jednu drobnost bychom rádi pochválili. Líbí se nám bezvíčkové hrdlo nádrže Ford EasyFuel, které je zkonstruováno tak, že nedovolí řidiči omylem načerpat naftu do automobilu s benzínovým motorem nebo naopak. To se hodí, zvláště pokud vozy v práci často střídáte.

Závěr

Focus Sedan s tímto motorem je po všech stránkách výborný vůz, na němž je těžké najít zásadnější chybu. Vlastně jedna tu je a táhne se celým testem jako červená nit – jde o menší praktičnost kvůli absenci pátých dveří; tedy samozřejmě pokud to za chybu potenciální majitel považuje.

Bohužel, v našich končinách to téměř jistě znamená odsunutí Sedanu na druhou kolej, u nás frčí spíše kombíky. Zvláště když se za sedan musí připlácet 25 tisíc a kombi je jen o 9 tisíc Kč dražší. Tak alespoň se budoucí majitelé budou těšit pocitu jisté výjimečnosti. A i o tom to přeci je...

První cena vozu 384.990,- Kč (1,6 Ti-VCT 77 kW, 4dv.,Trend)
První cena vozu s testovanou motorizací 463.990,- Kč (1,6 EcoBoost 110 kW, 4dv.,Trend)
Základní cena testovaného vozu 528.990,- Kč (1,6 EcoBoost 110 kW, 4dv.,Titanium)
Cena testovaného vozu vč. příplatků 654.790,- Kč (1,6 EcoBoost 110 kW, 4dv.,Titanium)

Plusy

  • Velmi dobré jízdní vlastnosti
  • Výborný motor
  • Velmi dobré řízení
  • Dobré tlumení nerovností
  • Tuhá karoserie

Minusy

  • Horší přístup do zavazadelníku
  • Omezená šířka prostoru pro nohy u spolujezdce
  • Páka ruční brzy může některým řidičům při delší jízdě překážet
  • Šev sedadel může obtěžovat
Aleš Jungmann
Diskuze (28)
Ford Focus Sedan 1,6 EcoBoost (110 kW)
Cena základní sestavy 528 990 Kč
Výbava základní sestavy Automatická dvouzónová klimatizace, přední a zadní okna - elektricky ovládaná s funkcí stažení / vytažení jedním stisknutím, globální otevírání / zavírání oken dálkovým ovladačem, palubní počítač s informačním systémem ECOmode, čtyřřádkový informační displej, úprava jasu ukazatelů přístrojové desky, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, Startovací tlačítko Ford Power + dva pasivní klíče dálkového ovládání, imobilizér, funkce denního svícení, přední mlhová světla, zadní světla s LED diodami, tempomat a nastavitelný omezovač rychlosti, Sada Viditelnost - automatické stěrače s dešťovým senzorem, vnitřní zpětné zrcátko s automatickým zatmíváním, zpožděné zhasínání předních světlometů, samočinná aktivace světlometů při snížené viditelnosti, asistent pro rozjezd do svahu HSA, elektrický posilovač řízení (EPAS) s variabilním účinkem, systém Stop-Start, regenerativní dobíjení akumulátoru, Ford Easy Fuel - bezzátkový systém doplňování paliva s detekcí správné palivové pistole, systém stranového přesměrovávání točivého momentu TVC, kotoučové brzdy na všech kolech, čelní airbagy řidiče a spolujezdce, boční airbagy řidiče a spolujezdce, stropní airbagy 1. a 2. řady sedadel, elektronický stabilizační systém ESP + protiprokluzový asistent TA + bezpečnostní brzdový asistent EBA, ABS s elektronickým rozdělováním brzdné síly (EBD), aktivace varovných světel při nouzovém brzdění, varování při sníženém tlaku v pneumatikách (DDS), ISOFIX úchyty pro upevnění dětských sedaček na vnějších zadních sedadlech, varovný signál nezapnutého bezpečnostního pásu řidiče a spolujezdce, rozsvícených světel a otevřených dveří, Sada Audio 3 (rádio s CD přehrávačem s možností přehrávat MP3 soubory, vstupy USB a AUX pro externí přehrávač (vč. možnosti připojení přehrávače iPod), 6 reproduktorů, dálkové ovládání na volantu- Bluetooth handsfree a hlasové ovládání (v angličtině), multifunkční informační displej), volant - kožený, čtyřramenný, nastavitelný ve 4 směrech, řadicí páka - kožená hlavice, kuřácká sada (zapalovač + popelník), prémiová středová konzola - loketní opěrka s velkou úložnou přihrádkou (5 l), ruční brzda ve tvaru Z, dva držáky nápojů, odkládací přihrádka, dvě elektrické zásuvky 12 V, prémiová stropní konzola s držákem na brýle, rozptýlené osvětlení interiéru, prémiové čalounění stropu, podlahové rohože - velurové (přední a zadní), Vnitřní kliky dveří s hliníkovou povrchovou úpravou, prémiové osvětlení interiéru LED diodami, osvětlení prostoru pro nohy u řidiče a spolujezdce, Vnější zpětná zrcátka - elektricky ovládaná s integrovanými blikači, vyhřívaná, v barvě karoserie, 16“ x 7.0 kola z lehkých slitin s 10 paprsky „Y“, pneu 215/55 R16. Kč
Cena testované sestavy 654 790 Kč
Výbava testované sestavy Sada Style Plus (17“ kola z lehkých slitin s 15ti paprsky D2YL5, systém KeyFree, zadní tmavě tónovaná skla Privacy) (+15.500,- Kč), Sada Individual (celokožené čalounění sedadel prémiovou kůží v černé barvě s kontrastně bílým prošíváním a logem Individual, kožené výplně dveří a potah loketní opěrky, vyhřívaná přední sedadla, sedadlo řidiče, elektricky nastavitelné v 6 směrech, prémiové, přední a zadní podlahové rohože Individual) (+51.900,- Kč), Sada Assist Plus (systém prevence nárazu při nízké rychlosti Active City Stop, systém BLIS pro hlídání mrtvého úhlu se signalizací ve vnějších zpětných zrcátkách, varování před neúmyslným opuštěním jízdního pruhu a systém pro automatické navrácení do jízdního pruhu, funkce rozpoznávání dopravních značek omezujících rychlost, automatické přepínání dálkových světel, sledování bdělosti řidiče, vyhřívané čelní sklo a trysky ostřikovačů, přední a zadní okna elektricky ovládaná, vnější zpětná zrcátka elektricky sklopná, s osvětlením prostoru pod zrcátky, automatické stěrače s dešťovým senzorem, vnitřní zpětné zrcátko s automatickým zatmíváním, zpožděné zhasínání předních světlometů) (+28.500,- Kč), Sada Audio 7 - SONY rádio s CD přehrávačem s možností přehrávat MP3 soubory, vstupy USB a AUX pro externí přehrávač (vč. možnosti připojení přehrávače iPod), 9 HiFi reproduktorů, dálkové ovládání na volantu, Bluetooth handsfree a hlasové ovládání (v angličtině), barevný multifunkční informační displej, zdokonalený informační displej přístrojového panelu (+8.400,- Kč), střešní okno elektricky ovládané + prémiová stropní konzola, lampičky v první i druhé řadě sedadel s LED diodami (+21.500,-) Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1596
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 110 / 5700
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 240 / 1600 - 4000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 212
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 8.7
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 7.7 / 5 / 6
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 421 / 0
Objem nádrže (l): 55
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1265 / 635
Rozměr pneu: 215/50 R17
Ford Focus Sedan 1,6 EcoBoost (110 kW)
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4534
b) šířka (mm): 1823
c) výška (mm): 1484
d) rozvor (mm): 2648
e) rozchod vpředu (mm): 1544
f) rozchod vzadu (mm): 1534
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 840 / 1050
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 630 / 880
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1050
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 920
k) šířka vpředu (mm): 1475
l) šířka vzadu (mm): 1470
délka sedáku vpředu (mm): 510
délka sedáku vzadu (mm): 490
výška opěradla vpředu (mm): 640
výška opěradla vzadu (mm): 600
místo vzadu pod předním sedadlem: Ne
13. 1. 2012 23:37
Re: Focus
Vzhledem k tomu, že velice uvažuji nad koupí nového Focuse, se snažím nějakého v běžném provozu najít a je jich málo (i v Praze). Když už nějaký vidím, tak je to snad vždy v Trendu. Jako kdyby Titanium nikdo nekupoval... ;-\
Avatar - Atlis
30. 12. 2011 10:12
Re: :)
v nemecku - saarlouis
Avatar - MAP2009
29. 12. 2011 21:46
Je libovej
Mám mondeo s podobným motorem a na daný objem umí zázraky. Ale po nákupu tohoto auta jsem si uvědomil jak moc nepravdivé je když někdo tvrdí že třeba za audi či bmw si připlácí jen pitomec protože kromě značky na kapotě nic nenabízí. Je zvláštní pozorovat v Mondeu za ceníkovou cenu cca 750tis velmi kvalitní kůži v kontrastu s plastovými díly interiéru, imitací hliníku a dřeva a podobnými příšernostmi.
19. 12. 2011 15:39
Re: 1,6 EcoBoost - bomba !
Každá karos. var. má něco do sebe.5D není úlet,jak všichni tvrdí (zadní světla),trochu záleží na barvě.V červené za 20900,- je to jako celek vyváženo.Sedan je možná pěknější na obr-problém je,že i prodejci je mají v této barvě testu, a ta mu dvakrat nesekne.Kombi je celkově proporčně vyváženo,dokonce je jedno,jakou má barvu.Sedí mu každá,v níž jsem jej viděl.Jízdní vlastnosti-jednak jsou úžasné obecně,kombi sedí (vlastní zkušenost stylem co to snese) srovnatelné s M6 1.generace.Motor 1,6 EcoB 110kW je na 10b z deseti,sice při akceleraci se někde těsně pod 2 tis/ot vyskytne malé zaváhání (motor byl zajet),ale nic,co by vadilo.Parkovačka-nemyslím,je po ruce.Ergonomie jako celek příkladná,ticho-motor,aerodyn. hluk při 160-v nadsázce se dá říct "naprosté ticho",dokonce ani velký prostor za zadními sedadly u kombi nezvyšuje hlučnost.Jediná výtka-mohli si u nejvyšší výbavy odpustit kovový,lesklý, ale hl.hladký povrch knoflíků na regulaci teploty.Kdyby byl vroubkovaný...tento klouže.To byla moje zásadní výtka.Srovnával jsem s Golfem 6 Variant 1,4 TSI ve stejné (resp.G6 nepatrně horší) výbavě.Focus je o kus jinde a dál.Ceny?Jsou smluvní,záleží na domluvě.Ceníkové nefrčí,mají akci,ale dá se jít i o další desítky tisíc níž vč. několika paketů navíc.Není to JPP,ale doma leží konkr.nabídka.Aktuálně nejlepší auto v dané třídě(byť se mi nelíbí maska)-ale tu řidič nevidí...
19. 12. 2011 14:52
Re: 1,6 EcoBoost - bomba !
Ano super auto. Sedan je nej volba a s tímto motorem paráda.
Ale řikám NE. Hlavní důvod palubka. Možná si někdo řekne to je prkotina. Ale pro mě , který stráví v autě hodně času je to dost podstatná věc. Naprosto nechápu proč z toho udělali takovou Hyundajovskou vesmírnou loď. V tom se třeba Golfu nemůže absolutně rovnat. A to je pro Ford velká škoda.