reklama


Infiniti FX50S – Mr. Muscle

Infiniti FX50S – Mr. Muscle

 
 

Osmiválcové dvoutunové SUV je noční můrou militantních ekologů. Infiniti FX50S ale dokazuje, že i takové „nezelené“ auto, pokud je vybaveno dobře naladěným podvozkem, dokáže nabídnout zajímavé zážitky.

Infiniti v současnosti nabízí šest modelů (včetně různých karosářských verzí) s točivým a výkonným motorem 3,7 V6, pětilitrový osmiválec se dodává jen do větší řady crossoverů FX, konkrétně v provedení FX50S Premium.

S tímto typem se pojí hned několik superlativů – jde o nejvýkonnější, nejrychlejší, nejdražší a také nejprodávanější Infiniti na českém trhu. S příchodem třílitrového turbodieselu v létě pozici nejžádanějšího modelu značky nejspíš ztratí, faktem ale zůstává, že tři čtvrtiny (!) zákazníků se během prvního roku značky Infiniti na českém trhu rozhodli pro FX50S.

Extravagantní, ale velmi atraktivní design karoserie, která má proporce silničního dravce, jsme zhodnotili již v testu FX37S. Osmiválec dorazil v konfiguraci s bílým lakem karoserie a na 21palcových kolech Enkei Turbine, které se standardně montují na stokusovou FX Limited Edition. V kombinaci s bílou barvou lépe vyniknou černé nelakované plasty ve spodní části karoserie i tmavé pozadí předních bi-xenonových světlometů.

obrázek [555 x 331]  

Interiér má zajímavý design, kvalitní zpracování a dobrou ergonomii. Obstojí i v konfrontaci s přísnými evropskými měřítky. V relativně nadměrném počtu tlačítek na středovém panelu se lze dobře zorientovat, přehledné je i samotné menu multimediálního systému Conectiviti+ s dotykovou obrazovkou. Toto zařízení kromě běžných funkcí nabízí i parkovací asistent AVM, který zobrazuje okolí vozu díky kamerám vpředu, vzadu a v bočních zrcátkách.

Pod kapotou atmosférická V8

Už při nastartování je jasné, proč si FX50S získává sympatie zákazníků. Ožití pětilitrového srdce je dobře slyšet i v kabině. Jadrný zvuk osmiválce pak samozřejmě provází posádku i za jízdy. V nízkých otáčkách je dobře utlumený, avšak po podřazení se rozezní výfukové potrubí zvuky, které připomínají spíše muscle car, než rodinné SUV.

Motor typu VK50VE vychází ze staršího osmiválce Infiniti/Nissan o objemu 4,5 litru, společně se zvětšením objemu ale bylo změněno 80 % dílů. S motorem 3,7 V6 tento agregát sdílí variabilní časování a zdvih ventilů VVEL, které nahrazuje škrticí klapku v sacím potrubí. Výsledkem je rychlejší a přesnější řízení množství nasávaného vzduchu a tím i rychlejší reakce na změnu polohy pedálu akcelerátoru.

Ačkoliv mají motory 5,0 V8 a 3,7 V6 společné vrtání 95,5 mm a zdvih se liší jen nepatrně (87,7 mm proti 86 mm), charakteristika osmiválce je znatelně odlišná. Zatímco šestiválcový agregát má až nečekaně sportovní projev se zřetelnou výkonovou špičkou, pětilitr naplno zabírá již pár set otáček nad volnoběhem a naopak mu chybí jasná gradace. Motor sice točí až 6800 min-1, ale vytáčet jej nepřináší takový požitek jako u FX37S.

Naopak velmi podmanivé je pružné zrychlování ve středním pásmu otáček, kdy akceleraci provází dobře naladěný řev osmiválce. Sedmistupňová převodovka pracuje rychle a přesně, navíc 500 Nm točivého momentu je zárukou, že FX50S má navzdory své hmotnosti (2120 kg) vždy dostatek síly vyrazit rychle vpřed. Při předjíždění proto není problémem samotné předjetí, ale zařazení se zpět a zpomalení na rychlost okolního provozu. Brzdy, které u FX37S bohatě dostačují, již mají s FX50S při plném využívání potenciálu motoru občas hodně práce.

obrázek [555 x 270]  

Na činnosti automatické převodovky je občas cítit, že si se silným osmiválcem nerozumí tak dobře jako s 3,7 V6, přesto řadí i při zátěži kultivovaně. Doba potřebná pro řazení vytočeného motoru je delší – tuto pro automaty typickou vlastnost se konstruktérům nepodařilo překonat. Naopak rychlost podřazování je skutečně ukázková, přestože si elektronika u osmiválce na rozdíl od šestiválce pomáhá meziplyny jen výjimečně. I zde platí, že i při sportovním režimu dovolí převodovka klidnou jízdu a naopak na normální režim neváhá při plném sešlápnutí plynového pedálu podřadit o více stupňů a umožnit dynamickou jízdu.

V otázce spotřeby paliva Infiniti FX50S nezapře velký zdvihový objem motoru. Přestože odběr benzinu z nádrže není nijak děsivý, i při klidné jízdě je potřeba počítat s dvoucifernou spotřebou. Pro kombinovaný cyklus je udávaná hodnota 13,1 l/100 km, cesta z Prahy do jižních Čech po E55, která obsahuje jízdu po dálnici, mimo město i v městském provozu, ukázala, že v praxi se lze nejlépe přiblížit k 12 litrům. Také tabulkových 18,9 l/100 km pro čistě městský provoz je reálná hodnota, spotřeba ve městě se v průměru pohybuje kolem 18 litrů.

Jízda konstantní rychlostí 100 km/h znamená odběr 8,9 l/100 km, zvýšení rychlosti na stotřicítku posune spotřebu na 11,0 l/100 km. Ačkoliv jsme tyto zkoušky prováděli na rovných dálničních úsecích, ve skutečnosti má na hospodárnost provozu větší vliv kvalita povrchu silnice než profil trati. Důvodem je velký valivý odpor pneumatik s rozměrem 265/45 R21.

obrázek [555 x 267]  

Podvozek funguje stejně dobře jako u slabší verze. Jeho charakter se dá označit za sportovní, přitom ale tvrdší naladění nijak zásadně nesráží jízdní komfort. Na hladkém povrchu funguje podvozek perfektně, rozbitá silnice znamená především větší hluk od širokých pneumatik. Rány se od náprav ozývají jen v případě přejezdu velkých výtluků. Výborné stabilitě pomáhá také široký rozchod kol a minimalizované náklony karoserie. Od přepnutí adaptivních tlumičů na sportovní režim výraznou změnu jízdních vlastností nečekejte, podvozek jen celkově ztvrdne, ale rychlost průjezdu zatáčkami to posune jen nepatrně.

Proti šestiválcovým modelům má FX50S navíc standardně řiditelnou zadní nápravu. Řidič neznalý této skutečnosti ale její přítomnost ani nezaznamená. Zmenšený poloměr otáčení je lehce patrný na velmi klikatých cestách, ve skutečných podmínkách ale natáčení nápravy spíš pomáhá potlačovat případnou nedotáčivost. Faktem je, že i přes přítomnost většího a těžšího motoru za přední nápravou je FX50S přinejmenším stejně mrštná jako FX37S.

Výhodou pro jízdní vlastnosti je také skutečnost, že kromě rozjezdu je Infiniti FX za běžných okolností fakticky zadokolka. Přední kola se připojují jen na výjezdech ze zatáček nebo při snížené trakci zadních kol. Systém ATTESA-ETS pracuje citlivě, ale bez možnosti manuálního nastavení.

Závěr

obrázek [300 x 233] Otázkou na závěr je, zda má smysl dát přednost osmiválcovému motoru. Z čistě subjektivního hlediska má šestiválec sportovnější projev a nabízí výraznější gradaci výkonu. Osmiválci zase nelze upřít, že je rychlejší a v tomto typu auta je jeho přítomnost žádoucí.

Nejlépe vystihuje rozdíl mezi oběma motorizacemi způsob, jakým tato auta definují pojem crossover. Zatímco FX37S kombinuje SUV s vlastnostmi sportovního kupé typu Nissan 370Z, FX50S působí dojmem, jakoby u Infiniti do SUV naočkovali geny muscle car.

Infiniti FX si i v této verzi ponechalo vyspělé jízdní vlastnosti, jadrný zvuk a méně ostrý projev motoru ale jasně ukazují, že tento Japonec k nám přišel přes Ameriku. Jak je patrné z prodejních výsledků, právě tento mix vlastností společně s image plnohodnotné motorizace vyhledávají i čeští zákazníci.

obrázek [555 x 286]  

První cena vozu1.437.000,- Kč (FX37 GT)
První cena vozu s testovanou motorizací1.870.700,- Kč (FX50S Premium)
Základní cena testovaného vozu1.870.700,- Kč (FX50S Premium)
Cena testovaného vozu vč. příplatků1.895.300,- Kč (FX50S Premium)

Plusy:

  • Poměr cena/hodnota
  • Výkon motoru a jeho zvukový projev
  • Atraktivní design a image
  • Bohatá výbava a kvalita zpracování
  • Na kategorii SUV nízký posaz

Mínusy:

  • Pomalé řazení nahoru při plné zátěži motoru
  • Velmi omezené možnosti příplatkové výbavy
  • Podprůměrný objem zavazadlového prostoru
Spolupracujeme s TipCars.com

Infiniti FX50S

Cena v základní výbavě: 1 870 700 Kč Cena v testované výbavě: 1 895 300 Kč

Základní výbava:6x airbag, aktivní opěrky hlavy, couvací kamera, parkovací senzory vpředu a vzadu, tempomat a omezovač rychlosti, připojení Bluetooth, inteligentní klíč, dvouzónová klimatizace, kůže potažený volant s řazením hořčíkovými pádly, hliníkové pedály, dekor z javorového dřeva, kožené čalounění, elektricky nastavitelná, vyhřívaná a klimatizovaná přední sportovní sedadla, elektricky vyhřívaná a sklopná zpětná zrcátka, zatmavená zadní skla, hliníkové střešní ližiny, adaptivní bi-xenonové světlomety, přední mlhovky, lak odolný proti poškrábání, tlumiče s plynulou regulací, sedmistupňová automatická převodovka, 21palcová kola (pneumatiky 265/45 R21 W), lak Scratch Shield s ochranou proti poškrábání, inteligentní tempomat, Bose Premium Sound System s 11 reproduktory, multimediální systém Conectiviti+ s 30GB diskem, kamery pro sledování okolí vozidla AVM

Výbava testovaného vozu:Metalický lak Moonlight White (21.500,- Kč), nouzové dojezdové kolo (3.100,- Kč), čalounění kůží Graphite (0,- Kč), dekor černý lesk+hliník (0,- Kč)

Auta nabírají na váze. Které modely nejvíce „ztloustly“? Auta nabírají na váze. Které modely nejvíce „ztloustly“?

Auta v průběhu desetiletí ztloustla. Vyrostla nejen…

Skok do neznáma: ruský tisk z Trumpa není nadšený Skok do neznáma: ruský tisk z Trumpa není nadšený

Zdrženlivě až kriticky přistupuje ruský tisk k inauguraci…

Výroba iPhonů v Indii je na spadnutí, Apple vyjednává podmínky Výroba iPhonů v Indii je na spadnutí, Apple vyjednává podmínky

Nejhodnotnější značka světa a jeden z největších výrobců…

Recenze: Prušinovský sleduje Čechy očima Trpaslíka Recenze: Prušinovský sleduje Čechy očima Trpaslíka

Jan Prušinovský se stal jedním z mála opravdu dobrých…

 
Technické údaje
Motor Infiniti FX50S
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 8 / 4
Zdvihový objem (ccm): 5026
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 287 / 6500
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 500 / 4400
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 250
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 5.8
Spotřeba-město/mimo/kombi (l/100 km): 18.9 / 9.8 / 13.1
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 410 / 1305
Objem nádrže (l):90
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 2120 / -
Rozměr pneu:265/45 R21
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4870
b) šířka (mm): 1930
c) výška (mm): 1680
d) rozvor (mm): 2890
e) rozchod vpředu (mm): 1640
f) rozchod vzadu (mm): 1640
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 880 / 1030
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 750 / 960
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 960
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):980
k) šířka vpředu (mm): 1525
l) šířka vzadu (mm): 1530
délka sedáku vpředu (mm): 560
délka sedáku vzadu (mm): 500
výška opěradla vpředu (mm): 640
výška opěradla vzadu (mm): 680
místo vzadu pod předním sedadlem: ne
Hodnocení Infiniti FX50S
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 10
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 8
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 8
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 8
Odkládací plochy: 7
Dojem z řízení: 10
Výhled vpřed: 7
Výhled vzad: 5
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 10
Tah v nižších otáčkách: 10
Výkon ve vyšších otáčkách: 9
Hlučnost v nižších otáčkách: 10
Hlučnost v vyšších otáčkách: 9
Spotřeba: 7
Odstupňování převodovky: 10
Snadnost řazení: 0
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 10
Jízdní vlastnosti v extrému: 9
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 8
Přenos hnací síly na vozovku: 10
Účinnost brzd: 8
Velikost zavazadlového prostoru: 8
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 7
Variabilita zavazadlového prostoru: 7
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 10
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 8,60
 



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
AWD versus 4WD. Určité typy pohonu všech kol umí více než jiné AWD versus 4WD. Určité typy pohonu všech kol umí více než jiné

Na karoseriích automobilů či v prospektech vídáme…

Nový crossover Škody nejspíše dostane základy od Volkswagenu Nový crossover Škody nejspíše dostane základy od Volkswagenu

Německý koncern chystá řadu novinek, z čehož by v blízké…

 




Infiniti QX70 2015: Bye bye, V8 Infiniti QX70 2015: Bye bye, V8

Víte, co odlišuje nejvíc evropskou verzi Infiniti QX70 od…

Příští Infiniti FX bude větší, ponechá si ale agresivní design Příští Infiniti FX bude větší, ponechá si ale agresivní design

Současné Infiniti FX není tak úplně SUV, hlavně to "U"…

 



 
Marc Márquez vzal speciál pro MotoGP na sjezdovku. A přežil!

Marc Márquez vzal speciál pro MotoGP na sjezdovku. A přežil!

Dnes 13:15

Marc Márquez, trojnásobný mistr světa MotoGP, prohnal čistě silniční závodní speciál Honda RC213V po sjezdovce v rakouském Kitzbühelu.




Blesk.cz

Z hotelu zavaleného lavinou vytáhli 4 živé. Ozývají se další hlasy

Z hotelu zavaleného lavinou vytáhli 4 živé. Ozývají…

Z trosek lavinou zasypaného hotelu ve střední Itálii záchranáři v noci na dnešek vyprostili další čtyři živé…

Ambasádu pro Trumpa v Česku bych vzala, říká exasistentka prezidentů

Ambasádu pro Trumpa v Česku bych vzala, říká…

Nejpozději v den inaugurace Donalda Trumpa musel americký velvyslanec v Česku Andrew Schapiro opustit svůj úřad…

 

iSport.cz

Strýcová se v osmifinále utká se Serenou: Budu muset makat, říká

Strýcová se v osmifinále utká se Serenou: Budu muset…

Základem hry tenistky Barbory Strýcové je skvělý pohyb. Při její výšce 164 centimetrů se díky dokonalému krytí…

Hvězdná Vonnová opět vítězí, Ledecká slaví životní maximum

Hvězdná Vonnová opět vítězí, Ledecká slaví životní maximum

Už ve druhém startu po téměř roční pauze a listopadové operaci ruky dokázala americká hvězda Lindsey Vonnová…

 

Reflex.cz

Vědci věří, že se jim povede oživit vymřelý druh tygra kaspického

Vědci věří, že se jim povede oživit vymřelý druh…

Jednalo se o jedny z největších kočkovitých šelem, jaké kdy kráčely po zemi. Samci dorůstali délky takřka tří…

Abíčko slaví! Časopisu ABC je dnes 60 let

Abíčko slaví! Časopisu ABC je dnes 60 let

22. ledna 1957, vyšlo první číslo oblíbeného časopisu ABC. Znají jej celé generace dětí - někdo si vzpomene na…

 
 
reklama