reklama


Jaguar XF 3.0 Diesel S – Šelma ukazuje svaly

Jaguar XF 3.0 Diesel S – Šelma ukazuje svaly

 
 

S nedávnou modernizací získal menší sedan Jaguaru na dravosti, a to jak vzhledově, tak pod kapotou.

Když jsme faceliftovaný Jaguar XF testovali na sklonku loňského roku poprvé, měl pod kapotou základní dieselovou motorizaci – diesel o objemu 2,2 l. Předmět našeho dnešního zájmu naopak ohraničuje spektrum naftových motorů pro XF z opačné strany.

Písmeno S za označením motorizace poukazuje na novou, silnější variantu vidlicového šestiválce „Lion“, která se nám už ve výborném světle předvedla začátkem roku v Range Roveru Sport. Zde je motor s dvoustupňovým přeplňováním naladěn na ještě vyšší výkon – 202 kW, přestože točivý moment zůstává zaokrouhlen na stejných 600 N.m jako v RR Sport.

Další novinkou je osmistupňová převodovka 8HP70 od ZF. A jakoby Jaguar vyslyšel naše nářky při testu předfaceliftovaného XF 3,0D, v němž jsme si stěžovali na jistou směrovou nestabilitu ve velmi vysokých rychlostech, osadil novinku i volitelným aerodynamickým paketem, který je inspirovaný sportovním modelem XFR. To už je dost důvodů podrobit po čase XF opět redakčnímu testu.

obrázek [600 x 323]  

Nejprve design. Aerodynamický paket za 51.476 Kč obsahuje přepracovaný přední nárazník, výrazné nástavce prahů a zadní nárazník se symbolickým naznačením difuzoru a dvěma rozměrnými oválnými koncovkami výfuku po stranách. Černá maska chladiče se výborně doplňuje s dvacetipalcovými koly Kalimnos stejné barvy a v kombinaci s karmínovým lakem dodávají elegantnímu sedanu výraznou dávku zlověstné dravosti.

Na sportovní notu pokračoval testovaný exemplář také uvnitř. Sportovní kožená sedadla konečně umožňují některá nastavení obvyklá u německé prémiové konkurence – konkrétně například délku sedáku nebo sevření bočnic, stejně jako vyhřívání a odvětrávání. Cena za tuto vymoženost je ovšem podobně drastická jako u zmíněných rivalů, neboť ji dostanete pouze jako paket sportovního interiéru s koženým čalouněním za 146.302 Kč.

Pokud se k takové investici odhodláte, budou to dobře vynaložené peníze. Sedadla účinně vedou tělo i v mnohdy problematických oblastech stehen a ramen, přičemž poskytují adekvátní cestovní pohodlí i na dlouhých trasách. A Jaguar XF v testované konfiguraci ke dlouhým cestám přímo vybízí.

obrázek [600 x 301]  

Motor není mechanicky zcela tichý, britští konstruktéři však zapracovali na jeho odhlučnění, takže nikde v rozsahu otáček nepronikají k uším cestujících nelibé tóny, charakteristické pro vznětový princip spalování. Díky širokému rozpětí osmistupňové převodovky jsou otáčky motoru v typických cestovních rychlostech velmi nízké: 1300 min-1 ve 100 km/h, respektive 1800 min-1 ve 130 km/h.

To by mohlo svádět k očekávání extrémně nízké reálné spotřeby, ale není tomu tak. Zatímco 4,6 l/100 km ve stokilometrové rychlosti je na tak velké auto působivá hodnota, rovných sedm litrů odečtených při jízdě rychlostí 130 km/h naznačuje, že tento Jaguar šampionem ekomaratonů nebude.

V praxi se pak do spotřeby promítá i skutečnost, že díky silně odhlučněnému motoru a velmi jemné práci řadicího mechanismu od ZF má řidič tendenci šlapat na plynový pedál vždy poněkud razantněji, než by bylo nezbytně nutné. Podle naší zkušenosti, zahrnující ranní jízdy přes Prahu i víkendový přesun na druhý konec republiky, lze očekávat typickou dlouhodobou spotřebu okolo devíti litrů.

Neslyšnost motoru má ještě jeden zvláštní důsledek, který znají třeba i majitelé vozů značky Lexus: poněkud ztěžuje orientaci řidiče při dynamické jízdě tam, kde jedna zatáčka střídá druhou. Zatímco akustika tří německých výrobců upřednostňuje v takové situaci zvukovou zpětnou vazbu i za cenu subjektivně hrubšího chodu, řidič Jaguaru spotřebovává část své pozornosti častějšími pohledy na otáčkoměr.

Mnohým čtenářům přijde asi zvláštní stěžovat si na příliš tichý motor. Zdůrazněme proto ještě jednou, že nevoláme po větším hluku, ale po snazším rozpoznání kolísání otáček podle sluchu. Možná by nás to ani nenapadlo, kdyby XF nejevil takovou chuť po svižném svezení v zatáčkách.

obrázek [600 x 351]  

V duchu nejlepší britské tradice podvozek při klidném tempu nebo na dálnici vůbec nenaznačuje, jakou vitalitu v sobě skrývá. Na delších terénních vlnách měkce našlapuje, jen na ostrém výmolu občas připomene, že dvacetipalcová kola něco váží. Lehoučké řízení jakoby chtělo řidiče od ostré jízdy dokonce odradit.

Když se ale nenecháte, objevíte v takto specifikovaném XF velice schopný sedan s tak báječným vyvážením v zatáčkách, jaké může z principu nabídnout jen dlouhé auto s motorem vpředu a pohonem vzadu. Řízení sice zůstává příliš lehké a v souladu s dobou vás nutí jet „na oči“, počínající hrnutí předních kol však komunikuje zcela spolehlivě. A otočíte-li rotační volič automatu do polohy „S“, převodovka se postará o to, aby se motor v každé fázi zatáčky a v každé situaci nacházel v těch správných otáčkách.

Také adaptivní tlumiče pérování nabízejí volbu dynamického režimu, ten standardní je však pro plynulou jízdu na českých silnicích vhodnější. V počáteční fázi oblouku povolí autu jemně přenést váhu na vnější kola, poté však účinně zamezuje dalšímu naklánění či znervózňujícímu pohupování.

obrázek [600 x 343]  

Vynášet komparativní soudy bez přímého srovnání je vždy trochu ošidné. V tomto případě si ale troufáme s jistotou tvrdit, že Jaguar XF nabízí harmoničtější zážitek z jízdy než němečtí soupeři se šestiválcovými diesely – a má přirozeněji působící řízení než kterýkoliv z nich.

Podle odezvy řízení se ale při výběru prémiového sedanu dnes rozhoduje málokdo a slabá místa XF bohužel nacházíme zejména při každodenním běžném používání auta. Už v testu čtyřválce 2,2D jsme konstatovali, že více prostoru pro hlavu i kolena vzadu nabízí kdejaký model střední třídy. Vnější rozměry XF jsou přitom dimenzovány velkoryse, délka vozu se blíží limuzínovým pěti metrům.

Jaguar Land Rover také zatím nevyvinul do produkčního stadia systém ovládání komunikačních a multimediálních funkcí, který by kombinoval vizuální informace s vícesměrovým ovladačem a umožnil tak bezpečnou obsluhu některých funkcí během jízdy.

obrázek [600 x 311]  

Pokud jste někdy zkusili například změnu navigačního cíle nebo vyhledání telefonního čísla v iDrive, MMI či Comandu, přijde vám dotykový displej v Jaguaru nelogický a nebezpečný. Některé ergonomické inovace jsou pak vyloženě šlápnutím vedle – třeba regulace vyhřívání sedadel jen přes dotykový displej, což jsme naposledy viděli v Lancii Thema a kroutili jsme nad tím hlavou úplně stejně.

Závěr: Skvělá volba proti proudu

S nejvýkonnějším vznětovým motorem v nabídce představuje modernizovaný Jaguar XF osvěžující alternativu k etablovaným německým sedanům – minimálně pro ty zákazníky, kteří nepřepravují častěji víc dospělých cestujících a netrápí je méně sofistikované ovládací rozhraní doplňkových funkcí.

Posílený motor V6 3.0D se Němcům vyrovnal nejen subjektivní charakteristikou, ale konečně i svými parametry, a dosažený kompromis mezi komfortem odpružení, ovladatelností a dojmem z jízdy mohou Jaguaru rivalové závidět.

Druhý pohled (Lukáš Vaverka)
Jaguar předvádí, že umí postavit opravdu dobré auto. Ze změn, které přinesl facelift, je navíc patrné, že britská automobilka rozhodně nechce nechat svůj dnes klíčový model jen tak dožít. Jednou z hlavních předností je ovladatelnost: s modernizací se u dieselových verzí značně přiostřil charakter podvozku, ovšem bez ústupků v komfortu!
Odstup jen několika měsíců vybízí ke srovnání šestiválce se čtyřválcem. Vítězem je v podmínkách českého trhu zcela jednoznačně dieselová V6. O litr nižší spotřeba se nezdá být dostatečně silným argumentem pro volbu sice levnějšího, ale také hlučnějšího a výrazně slabšího čtyřválce. Navíc třílitr existuje i ve verzi 177 kW, která překonává cenovou propast mezi 2,2D a XF Diesel S.

obrázek [600 x 279]  

První cena vozu1.186.320 Kč (2.2 Diesel 140 kW)
První cena vozu s testovanou motorizací1.333.080 Kč (3.0 V6 Diesel 177 kW)
Základní cena testovaného vozu1.440.000 Kč (3.0 V6 Diesel S 202 kW)
Cena testovaného vozu vč. příplatků1.984.682 Kč (3.0 V6 Diesel S 202 kW)

Plusy

  • Silný a kultivovaný motor
  • Osmistupňová převodovka
  • Odhlučnění motorového prostoru, podvozku i oken
  • Přirozená odezva řízení
  • Rovnováha jízdního komfortu a ovladatelnosti
  • Řada luxusních prvků v sériové výbavě

Minusy

  • Omezený prostor vzadu
  • Nepravidelný tvar zavazadelníku
  • Problematické ovládání některých funkcí přes dotykový displej
  • Absence žádaného pohonu všech kol
  • Řídká servisní síť
Spolupracujeme s TipCars.com

Jaguar XF 3,0 Diesel S

Cena v základní výbavě: 1 440 000 Kč Cena v testované výbavě: 1 984 682 Kč

Základní výbava:Airbagy, čelní a boční (pro řidiče a spolujezdce vpředu),
Okenní airbag,, Protiblokovací systém ABS (Anti-lock Braking System), Aktivní kapota pro ochranu chodců (Pedestrian Contact SensingTM), Přední sedadla s ochranným systémem proti poranění krční páteře, Předpínače bezpečnostních pásů na předních sedadlech, Kotevní úchyty ISOFIX pro dětské sedačky na zadních sedadlech, Třetí brzdové světlo ve zvýšené poloze, Regulace brzdné síly v zatáčce CBC (Cornering Brake Control),
Nouzový brzdový asistent EBA (Emergency Brake Assist), Automatická aktivace výstražných blikačů při intenzivním brzdění v nouzové situaci, Centrální zamykání s dálkovým ovládáním, funkcí “deadlock” a zamykáním dveří při rozjezdu, Režim pro řízení vozu obslužným personálem, Ovládání ukazatelů směru s trojnásobným zablikáním, Bi-xenonové světlomety a světlomety pro denní svícení LED, Zadní svítilny LED, Ochranné zařízení proti záměně paliva (pouze modely se vznětovými motory), Stěrače čelního skla s dešťovým senzorem, Lesklé ozdobné lišty kolem bočních oken, Vyhřívání zadního okna s časovačem, Automatická klimatizace, Sloupek řízení nastavitelný elektricky výškově a podélně s funkcí odsunutí volantu pro snadné nastupování a vystupování, Přední středová konzola s odkládací schránkou, Dvě elektrické zásuvky vpředu a jedna vzadu, Dvojité držáky nápojů vpředu a vzadu, Elektricky ovládaná okna bočních dveří vpředu a vzadu s expresní funkcí pro otvírání/zavírání a ochranou proti přiskřípnutí, Informační systém řidiče s dvojitým palubním počítačem, JaguarSenseTM - ovládání stropního osvětlení, Fosforově modré nepřímé osvětlení a dekorační osvětlení interiéru, Bezklíčový přístupový systém Jaguar Smart Key SystemTM včetně spouštění motoru tlačítkem, Vstup stereo AUX-IN 3,5 mm, 7” barevný dotykový displej, Multimediální rozhraní vpředu pro připojení zařízení USB a iPodu

Výbava testovaného vozu:Bowers & Wilkins 1200 Watt Premium Dolby Surround System (81.279 Kč), Vyhřívané čelní okno (11.576 Kč), Vyhřívaný kožený volant (10.837 Kč), Jaguar Smart Key System - Keyless entry / Keyless go (16.009 Kč), Navigační systém s pevným diskem a dotykovou obrazovkou (67.486 Kč), Dělená zadní sedadla s průvlakem na přepravu lyží (21.428 Kč), Parkovací senzory vpředu i vzadu, parkovací kamera vzadu (24.383 Kč), Bluetooth® s audio streamingem (14.039 Kč), interiér Sport (146.302 Kč), XF Aero Exterior Pack (51.476 Kč), paket asistenčních systémů (74.382 Kč)

Tablety mají vrchol za sebou, jedou vinyly, tvrdí prognóza Deloitte Tablety mají vrchol za sebou, jedou vinyly, tvrdí prognóza Deloitte

Tablety mají svá vrcholná léta za sebou, poptávka po nich…

Arabové koupili českou centrálu Vodafonu. V Praze se dívají po dalších realitách Arabové koupili českou centrálu Vodafonu. V Praze se dívají po dalších realitách

České nemovitosti lákají investory z celého světa. Poprvé…

Sázky na internetu frčí, Tipsportu loni vzrostly tržby o více než třetinu Sázky na internetu frčí, Tipsportu loni vzrostly tržby o více než třetinu

Sázkovému holdingu Tipsport loni meziročně vzrostly tržby…

Ťok vzývá rok 2025. Slibuje dálnice do Polska a Rakouska Ťok vzývá rok 2025. Slibuje dálnice do Polska a Rakouska

Ministr dopravy Dan Ťok se zhlédl v roce 2025. Právě v…

 
Technické údaje
Motor Jaguar XF 3,0 Diesel S
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 6 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2993
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 202 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 600 / 2000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 250
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 6.4
Spotřeba-město/mimo/kombi (l/100 km): 8.7 / 5 / 6.3
Emise CO2:169
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 500 / 923
Objem nádrže (l):70
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1820 / -
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4961
b) šířka (mm): 1877
c) výška (mm): 1460
d) rozvor (mm): 2909
e) rozchod vpředu (mm): 1559
f) rozchod vzadu (mm): 1605
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 880 / 1120
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1030
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):880
k) šířka vpředu (mm): 1470
l) šířka vzadu (mm): 1470
délka sedáku vpředu (mm): 520
délka sedáku vzadu (mm): 530
výška opěradla vpředu (mm): 600
výška opěradla vzadu (mm): 670
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
 

Přidat názorDiskuse: Jaguar XF 3.0 Diesel S – Šelma ukazuje svaly



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Mazda bude mít už příští rok benzinový motor na principu vznětového Mazda bude mít už příští rok benzinový motor na principu vznětového

Japonská automobilka chce pro spalování benzinu využívat…

Rekordman z hliníku ukrývá 340 koňských sil. Nyní je na prodej Rekordman z hliníku ukrývá 340 koňských sil. Nyní je na prodej

Automobil z roku 1952 je skutečným unikátem a nyní může…

 




Jaguar XF R-Sport Black: Naftová kočka s vytaženými drápky na rozloučenou Jaguar XF R-Sport Black: Naftová kočka s vytaženými drápky na rozloučenou

První generace Jaguaru XF se chystá na zasloužený…

Jaguar XF: Druhá generace přijede za půl roku do New Yorku Jaguar XF: Druhá generace přijede za půl roku do New Yorku

Dlouhověkost Jaguaru XF bude ukončena příští rok, kdy se…

 



 
Tato technika má zachránit benzinový motor před vymřením

Tato technika má zachránit benzinový motor před vymřením

Dnes 18:51

V poslední době se mluví hlavně o elektrické budoucnosti, motor spalující benzin by však zatím ještě nemusel vyklidit pole působnosti. Tato technologie má zážehovým agregátům zajistit další roky života!




Blesk.cz

Z Fica podplukovník, z šéfa Sněmovny kapitán: Vojáci zuří, internet se baví

Z Fica podplukovník, z šéfa Sněmovny kapitán: Vojáci…

Slovenský ministr obrany Peter Gajdoš nezmění svůj rozkaz, kterým loni na podzim potichu povýšil šéfa parlamentu…

Torture porno ve virtuální realitě! Recenze Resident Evil 7: Biohazard

Torture porno ve virtuální realitě! Recenze Resident…

Resident Evil byl tou sérií, která nás naučila se při hraní bát. Etablovala žánr survival hororu a patřila vždy…

 

iSport.cz

Plzeň - Yanbian Funde 1:0. Za Viktorii poprvé nastoupil Ivanschitz

Plzeň - Yanbian Funde 1:0. Za Viktorii poprvé…

Den před odletem z kondičního soustředění ve Španělsku odehráli fotbalisté Plzně přípravný zápas proti týmu…

Gudas sundal soka, ten se smál výroku sudího a českého beka se zastal

Gudas sundal soka, ten se smál výroku sudího a…

Uškodila mu znovu jmenovka na zádech? Je to klidně možné. A s Radko Gudasem to odnesla celá Philadelphia. Tvrdý,…

 

Reflex.cz

Kněz a prostitutky: Když víra k pomoci prostě nestačí

Kněz a prostitutky: Když víra k pomoci prostě nestačí

Do hlavního města Namibie míří každoročně tisíce lidí. I přestože tam práci nemá více než čtvrtina obyvatel,…

Úspěch Islandu na Euru 2016: Radikální cesta země k mládí bez drog a alkoholu

Úspěch Islandu na Euru 2016: Radikální cesta země k…

Island se dlouhodobě umisťuje na špici evropského žebříčku zemí s nejzdravěji žijícími teenagery. Nebylo tomu…

 
 
reklama