Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Jaguar XF 3.0 Diesel S – Šelma ukazuje svaly

Jiří Červenka
Diskuze (106)
S nedávnou modernizací získal menší sedan Jaguaru na dravosti, a to jak vzhledově, tak pod kapotou.

Když jsme faceliftovaný Jaguar XF testovali na sklonku loňského roku poprvé, měl pod kapotou základní dieselovou motorizaci – diesel o objemu 2,2 l. Předmět našeho dnešního zájmu naopak ohraničuje spektrum naftových motorů pro XF z opačné strany.

Písmeno S za označením motorizace poukazuje na novou, silnější variantu vidlicového šestiválce „Lion“, která se nám už ve výborném světle předvedla začátkem roku v Range Roveru Sport. Zde je motor s dvoustupňovým přeplňováním naladěn na ještě vyšší výkon – 202 kW, přestože točivý moment zůstává zaokrouhlen na stejných 600 N.m jako v RR Sport.

Další novinkou je osmistupňová převodovka 8HP70 od ZF. A jakoby Jaguar vyslyšel naše nářky při testu předfaceliftovaného XF 3,0D, v němž jsme si stěžovali na jistou směrovou nestabilitu ve velmi vysokých rychlostech, osadil novinku i volitelným aerodynamickým paketem, který je inspirovaný sportovním modelem XFR. To už je dost důvodů podrobit po čase XF opět redakčnímu testu.

jaguar testy vyssistredni jaguar testy vyssistredni  

Nejprve design. Aerodynamický paket za 51.476 Kč obsahuje přepracovaný přední nárazník, výrazné nástavce prahů a zadní nárazník se symbolickým naznačením difuzoru a dvěma rozměrnými oválnými koncovkami výfuku po stranách. Černá maska chladiče se výborně doplňuje s dvacetipalcovými koly Kalimnos stejné barvy a v kombinaci s karmínovým lakem dodávají elegantnímu sedanu výraznou dávku zlověstné dravosti.

Na sportovní notu pokračoval testovaný exemplář také uvnitř. Sportovní kožená sedadla konečně umožňují některá nastavení obvyklá u německé prémiové konkurence – konkrétně například délku sedáku nebo sevření bočnic, stejně jako vyhřívání a odvětrávání. Cena za tuto vymoženost je ovšem podobně drastická jako u zmíněných rivalů, neboť ji dostanete pouze jako paket sportovního interiéru s koženým čalouněním za 146.302 Kč.

Pokud se k takové investici odhodláte, budou to dobře vynaložené peníze. Sedadla účinně vedou tělo i v mnohdy problematických oblastech stehen a ramen, přičemž poskytují adekvátní cestovní pohodlí i na dlouhých trasách. A Jaguar XF v testované konfiguraci ke dlouhým cestám přímo vybízí.

jaguar testy vyssistredni jaguar testy vyssistredni  

Motor není mechanicky zcela tichý, britští konstruktéři však zapracovali na jeho odhlučnění, takže nikde v rozsahu otáček nepronikají k uším cestujících nelibé tóny, charakteristické pro vznětový princip spalování. Díky širokému rozpětí osmistupňové převodovky jsou otáčky motoru v typických cestovních rychlostech velmi nízké: 1300 min-1 ve 100 km/h, respektive 1800 min-1 ve 130 km/h.

To by mohlo svádět k očekávání extrémně nízké reálné spotřeby, ale není tomu tak. Zatímco 4,6 l/100 km ve stokilometrové rychlosti je na tak velké auto působivá hodnota, rovných sedm litrů odečtených při jízdě rychlostí 130 km/h naznačuje, že tento Jaguar šampionem ekomaratonů nebude.

V praxi se pak do spotřeby promítá i skutečnost, že díky silně odhlučněnému motoru a velmi jemné práci řadicího mechanismu od ZF má řidič tendenci šlapat na plynový pedál vždy poněkud razantněji, než by bylo nezbytně nutné. Podle naší zkušenosti, zahrnující ranní jízdy přes Prahu i víkendový přesun na druhý konec republiky, lze očekávat typickou dlouhodobou spotřebu okolo devíti litrů.

Neslyšnost motoru má ještě jeden zvláštní důsledek, který znají třeba i majitelé vozů značky Lexus: poněkud ztěžuje orientaci řidiče při dynamické jízdě tam, kde jedna zatáčka střídá druhou. Zatímco akustika tří německých výrobců upřednostňuje v takové situaci zvukovou zpětnou vazbu i za cenu subjektivně hrubšího chodu, řidič Jaguaru spotřebovává část své pozornosti častějšími pohledy na otáčkoměr.

Mnohým čtenářům přijde asi zvláštní stěžovat si na příliš tichý motor. Zdůrazněme proto ještě jednou, že nevoláme po větším hluku, ale po snazším rozpoznání kolísání otáček podle sluchu. Možná by nás to ani nenapadlo, kdyby XF nejevil takovou chuť po svižném svezení v zatáčkách.

jaguar testy vyssistredni jaguar testy vyssistredni  

V duchu nejlepší britské tradice podvozek při klidném tempu nebo na dálnici vůbec nenaznačuje, jakou vitalitu v sobě skrývá. Na delších terénních vlnách měkce našlapuje, jen na ostrém výmolu občas připomene, že dvacetipalcová kola něco váží. Lehoučké řízení jakoby chtělo řidiče od ostré jízdy dokonce odradit.

Když se ale nenecháte, objevíte v takto specifikovaném XF velice schopný sedan s tak báječným vyvážením v zatáčkách, jaké může z principu nabídnout jen dlouhé auto s motorem vpředu a pohonem vzadu. Řízení sice zůstává příliš lehké a v souladu s dobou vás nutí jet „na oči“, počínající hrnutí předních kol však komunikuje zcela spolehlivě. A otočíte-li rotační volič automatu do polohy „S“, převodovka se postará o to, aby se motor v každé fázi zatáčky a v každé situaci nacházel v těch správných otáčkách.

Také adaptivní tlumiče pérování nabízejí volbu dynamického režimu, ten standardní je však pro plynulou jízdu na českých silnicích vhodnější. V počáteční fázi oblouku povolí autu jemně přenést váhu na vnější kola, poté však účinně zamezuje dalšímu naklánění či znervózňujícímu pohupování.

jaguar testy vyssistredni jaguar testy vyssistredni  

Vynášet komparativní soudy bez přímého srovnání je vždy trochu ošidné. V tomto případě si ale troufáme s jistotou tvrdit, že Jaguar XF nabízí harmoničtější zážitek z jízdy než němečtí soupeři se šestiválcovými diesely – a má přirozeněji působící řízení než kterýkoliv z nich.

Podle odezvy řízení se ale při výběru prémiového sedanu dnes rozhoduje málokdo a slabá místa XF bohužel nacházíme zejména při každodenním běžném používání auta. Už v testu čtyřválce 2,2D jsme konstatovali, že více prostoru pro hlavu i kolena vzadu nabízí kdejaký model střední třídy. Vnější rozměry XF jsou přitom dimenzovány velkoryse, délka vozu se blíží limuzínovým pěti metrům.

Jaguar Land Rover také zatím nevyvinul do produkčního stadia systém ovládání komunikačních a multimediálních funkcí, který by kombinoval vizuální informace s vícesměrovým ovladačem a umožnil tak bezpečnou obsluhu některých funkcí během jízdy.

jaguar testy vyssistredni jaguar testy vyssistredni  

Pokud jste někdy zkusili například změnu navigačního cíle nebo vyhledání telefonního čísla v iDrive, MMI či Comandu, přijde vám dotykový displej v Jaguaru nelogický a nebezpečný. Některé ergonomické inovace jsou pak vyloženě šlápnutím vedle – třeba regulace vyhřívání sedadel jen přes dotykový displej, což jsme naposledy viděli v Lancii Thema a kroutili jsme nad tím hlavou úplně stejně.

Závěr: Skvělá volba proti proudu

S nejvýkonnějším vznětovým motorem v nabídce představuje modernizovaný Jaguar XF osvěžující alternativu k etablovaným německým sedanům – minimálně pro ty zákazníky, kteří nepřepravují častěji víc dospělých cestujících a netrápí je méně sofistikované ovládací rozhraní doplňkových funkcí.

Posílený motor V6 3.0D se Němcům vyrovnal nejen subjektivní charakteristikou, ale konečně i svými parametry, a dosažený kompromis mezi komfortem odpružení, ovladatelností a dojmem z jízdy mohou Jaguaru rivalové závidět.

Druhý pohled (Lukáš Vaverka)
Jaguar předvádí, že umí postavit opravdu dobré auto. Ze změn, které přinesl facelift, je navíc patrné, že britská automobilka rozhodně nechce nechat svůj dnes klíčový model jen tak dožít. Jednou z hlavních předností je ovladatelnost: s modernizací se u dieselových verzí značně přiostřil charakter podvozku, ovšem bez ústupků v komfortu!

Odstup jen několika měsíců vybízí ke srovnání šestiválce se čtyřválcem. Vítězem je v podmínkách českého trhu zcela jednoznačně dieselová V6. O litr nižší spotřeba se nezdá být dostatečně silným argumentem pro volbu sice levnějšího, ale také hlučnějšího a výrazně slabšího čtyřválce. Navíc třílitr existuje i ve verzi 177 kW, která překonává cenovou propast mezi 2,2D a XF Diesel S.

jaguar testy vyssistredni jaguar testy vyssistredni  

První cena vozu 1.186.320 Kč (2.2 Diesel 140 kW)
První cena vozu s testovanou motorizací 1.333.080 Kč (3.0 V6 Diesel 177 kW)
Základní cena testovaného vozu 1.440.000 Kč (3.0 V6 Diesel S 202 kW)
Cena testovaného vozu vč. příplatků 1.984.682 Kč (3.0 V6 Diesel S 202 kW)

Plusy

  • Silný a kultivovaný motor
  • Osmistupňová převodovka
  • Odhlučnění motorového prostoru, podvozku i oken
  • Přirozená odezva řízení
  • Rovnováha jízdního komfortu a ovladatelnosti
  • Řada luxusních prvků v sériové výbavě

Minusy

  • Omezený prostor vzadu
  • Nepravidelný tvar zavazadelníku
  • Problematické ovládání některých funkcí přes dotykový displej
  • Absence žádaného pohonu všech kol
  • Řídká servisní síť
Jiří Červenka
Diskuze (106)
Jaguar XF 3,0 Diesel S
Cena základní sestavy 1 440 000 Kč
Výbava základní sestavy Airbagy, čelní a boční (pro řidiče a spolujezdce vpředu),
Okenní airbag,, Protiblokovací systém ABS (Anti-lock Braking System), Aktivní kapota pro ochranu chodců (Pedestrian Contact SensingTM), Přední sedadla s ochranným systémem proti poranění krční páteře, Předpínače bezpečnostních pásů na předních sedadlech, Kotevní úchyty ISOFIX pro dětské sedačky na zadních sedadlech, Třetí brzdové světlo ve zvýšené poloze, Regulace brzdné síly v zatáčce CBC (Cornering Brake Control),
Nouzový brzdový asistent EBA (Emergency Brake Assist), Automatická aktivace výstražných blikačů při intenzivním brzdění v nouzové situaci, Centrální zamykání s dálkovým ovládáním, funkcí “deadlock” a zamykáním dveří při rozjezdu, Režim pro řízení vozu obslužným personálem, Ovládání ukazatelů směru s trojnásobným zablikáním, Bi-xenonové světlomety a světlomety pro denní svícení LED, Zadní svítilny LED, Ochranné zařízení proti záměně paliva (pouze modely se vznětovými motory), Stěrače čelního skla s dešťovým senzorem, Lesklé ozdobné lišty kolem bočních oken, Vyhřívání zadního okna s časovačem, Automatická klimatizace, Sloupek řízení nastavitelný elektricky výškově a podélně s funkcí odsunutí volantu pro snadné nastupování a vystupování, Přední středová konzola s odkládací schránkou, Dvě elektrické zásuvky vpředu a jedna vzadu, Dvojité držáky nápojů vpředu a vzadu, Elektricky ovládaná okna bočních dveří vpředu a vzadu s expresní funkcí pro otvírání/zavírání a ochranou proti přiskřípnutí, Informační systém řidiče s dvojitým palubním počítačem, JaguarSenseTM - ovládání stropního osvětlení, Fosforově modré nepřímé osvětlení a dekorační osvětlení interiéru, Bezklíčový přístupový systém Jaguar Smart Key SystemTM včetně spouštění motoru tlačítkem, Vstup stereo AUX-IN 3,5 mm, 7” barevný dotykový displej, Multimediální rozhraní vpředu pro připojení zařízení USB a iPodu Kč
Cena testované sestavy 1 984 682 Kč
Výbava testované sestavy Bowers & Wilkins 1200 Watt Premium Dolby Surround System (81.279 Kč), Vyhřívané čelní okno (11.576 Kč), Vyhřívaný kožený volant (10.837 Kč), Jaguar Smart Key System - Keyless entry / Keyless go (16.009 Kč), Navigační systém s pevným diskem a dotykovou obrazovkou (67.486 Kč), Dělená zadní sedadla s průvlakem na přepravu lyží (21.428 Kč), Parkovací senzory vpředu i vzadu, parkovací kamera vzadu (24.383 Kč), Bluetooth® s audio streamingem (14.039 Kč), interiér Sport (146.302 Kč), XF Aero Exterior Pack (51.476 Kč), paket asistenčních systémů (74.382 Kč) Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 6 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2993
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 202 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 600 / 2000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 250
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 6.4
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 8.7 / 5 / 6.3
Emise CO2: 169
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 500 / 923
Objem nádrže (l): 70
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1820 / 0
Jaguar XF 3,0 Diesel S
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4961
b) šířka (mm): 1877
c) výška (mm): 1460
d) rozvor (mm): 2909
e) rozchod vpředu (mm): 1559
f) rozchod vzadu (mm): 1605
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 880 / 1120
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1030
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 880
k) šířka vpředu (mm): 1470
l) šířka vzadu (mm): 1470
délka sedáku vpředu (mm): 520
délka sedáku vzadu (mm): 530
výška opěradla vpředu (mm): 600
výška opěradla vzadu (mm): 670
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
25. 11. 2012 09:23
katastrofalni servis v pruhonicich
Osobne jsem s xf spokojeny, ale bohuzel servis v pruhonicich je naprosto katastrofalni.. aroagantni pristup k zakaznikovi, a neochota pracovat - hruza!
Ceny jsou velmi vysoke, ale hlavne pomer cena/kvalita sluzeb je strasna.
5. 8. 2012 01:06
Redaktor je odkojen asi TDI-čkem
Tak jsem si přečetl recenzi. Jaguár XF se mi líbí, bohužel psa do sedanu nedostanu.Škodička. Spotřeba už byla v diskuzi okomentována. Mám diesel, ale teď jsem si koupil i benzín a právě to ticho a pohodičku bez škubů a mírného třesení se mi moc zamlouvá. Já bych to u dieselu bral všemi deseti, kdyby toto uměli i jiní výrobci dieselů. Monitorování budíků stejně provozuji (síla zvyku z kokpitu). A pokud Jaguár jezdí pěkně do zatáček i v automatice a byl by tichý a projevoval by sportovní ambice, takový vůz by byl u mě favorit. Druhá poznámka se týká ovládání všech těch systémů. (ať joysticky, nebo dotykáčema) Ovládání základních věcí bych provedl na přímý příkaz (ono vyhřívání sedaček, výběr stanice, hlasitost i když toto je na volantu atd.. dříve tlačítka byla tak jasná), ale tlačítkově vybírat cíl na navigaci, nebo přenastavení systému na jiný způsob apod.považuji jako psaní sms při jízdě. Vždyť nejlepší je si v klidu nakonfigurovat systém na různé varianty potřeby a dát do paměti při stojícím vozidle a následně pouze přepínat módy bez složitého hledání menu. Dále by bylo snad lepší hlasové ovládání. Tak proč za jízdy se proklikávat v menu palubního počítače. S vozem této kategorie jsem naposledy jezdil před cca 13 lety a určitě jsem mimo mísu. Jen vidím jak někteří zápasí s i-drivem, nebo za jízdy dlouho čumí na střed desky a DVD tam asi nemají :-)
Avatar - Barrichello
2. 8. 2012 14:23
Re: Autá
Taky souhlasím
Avatar - Barrichello
2. 8. 2012 14:21
Re: Varovanie nekupovat!
Přímo obrovskou >:D :-)
Avatar - Barrichello
2. 8. 2012 14:20
Re: Pěkný ale...
>:D >:D >:D