18.9. 2013 Jan Mička Jan Mička

Kia Carens 1.7 CRDi vs. Citroën C4 Picasso 1.6 e-HDi

 

Segment MPV se stále těší značné oblibě. Do srovnávacího testu jsme proto přizvali dvě novinky, Kiu Carens a extravagantní Citroën C4 Picasso. Kdo bude lepší?

Rodinná MPV mají být hlavně praktická, což však může přinášet jisté ústupky v designu. Zatímco Kia se držela zaběhnutých konvencí a navrhla jednoprostorovou karoserii bez jakýchkoliv výstřelků, Citroën na to šel z úplně opačné strany. Vyjma koncových světel (s trubicovými diodami) a zrcátek totiž na autě nenajdete prakticky nic konvenčního.

Zajímavě vypadá srovnání základních modelů. Na první pohled vypadá Kia Carens jednoznačně větší, ve skutečnosti vítězí ale pouze jen v celkové délce. Paradoxní však je, že Korejci nedokázali z této výhody vytěžit opravdu maximum. Pětimístné provedení Carensu má totiž dokonce menší zavazadlový prostor než C4 Picasso, což můžeme přisuzovat jeho mělkému dnu. Francouzskému MPV navíc nahrává i delší rozvor náprav, který by se měl projevit ve větším množství prostoru pro cestující v druhé řadě sedadel. Je tomu tak?

Kia Carens vs. Citroën C4 Picasso: Srovnání rozměrů
ModelKia CarensCitroën C4 Picasso
Délka [mm]45254428
Šířka [mm]18051826
Výška [mm]16051610
Rozvor [mm]27502785
Rozchod vpředu [mm]15731573
Rozchod vzadu [mm]15861576
Objem zavazadelníku - sedadla/sklopena [l]536 / 1694537 / 1709

Interiér – Dva světy

Jaké jsou testované vozy na povrchu, tak vypadají i uvnitř. Kia vsadila na osvědčenou koncepci analogových budíků, trochu přetlačítkovanou, leč přehlednou středovou konzolu a klasickou parkovací brzdu. Zato Citroën sáhnul o regál výš. Mezi hlavními ovládacími prvky totiž vyjma startovacího tlačítka a zapínaní rádia nenarazíte na nic konvenčního. Na palubě panují skoro až prémiové materiály a příkladné zpracování, což vozu přidává na exkluzivitě, jestě víc ale zaujmou rozměrné displeje uprostřed kokpitu. To ovšem neznamená, že byste si v Kie připadat jako v levné plastové hračce. Nesmíme ale zapomínat, že byla testovaná C4 Picasso naložena výbavou až po strop, zatímco testovaný Carens se pohyboval v polovině nabídky. Je však změť displejů a hi-tech technologií výrazně prospěšnější?

Kia Carens vs. Citroën C4 Picasso - srovnání cen a výbav
ModelKia CarensCitroën C4 Pisasso
Motor1.7 CRDi/85 kW1.6 e-Hdi 85 kW
VýbavaComfort PlusExclusive
Základní cena [Kč]499.980,-554.900,-
Bluetooth hands-freeSS
Dvouzónová klimatizaceSS
Litá kola R16S-
Litá kola R177000,-S
Metalický lak14.000,-14.900,-
Navigace48.000,-S
Parkovací kameraPaket Parking - 8000,-S
Parkovací senzorySS
Přední mlhovkySS
TempomatSS
Vyhřívání předních sedadelPaket Winter - 10.000,-9.000,-
Vyhřívaný volantPaket Winter - 10.000,--
Cena při shodné výbavě [Kč]586.980,-578.800,-

Kdepak. Je zde sice velký předpoklad, že po obou testovaných vozech sáhnou spíše mladší lidé, kteří jsou více učenliví, osobně se nám však více zamlouvala stará škola v podání Carensu. Jednak již při prvním pohledu na přístrojovou desku víte, kam máte sáhnout, ale přísně digitální rozhranní bude rovněž náchylnější na poškození. Kolikrát se nám také stalo, že jsme v obsáhlém menu palubních systémů Citroënu hledali určité položky nebezpečně dlouho, což odvádí pozornost od dění před vozidlem. Pozice za volantem se nám více zamlouvala u korejského vozu, lepší výhled ven ale nabízí Picasso.

Velký a velký

Oba vozy disponují stejnou, čtěte nadprůměrnou, šířkou interiéru, v nejnižším nastavení sedačky řidiče jsou však znatelné rozdíly v prostoru nad hlavou. Citroën za úbytek „vděčí“ instalaci příplatkové panoramatické střechy, i bez ní by však byla dominance Carensu znatelná. V podélném směru si na nedostatek prostoru nebudete stěžovat ani v jednom z testovaných MPV, pohodlněji jsme se však cítili v Kii. Míru pohodlí ovlivňuje také útulnost kokpitu. C4 Picasso sice disponuje díky nesrovnatelně vyšší výbavě kvalitnějšími materiály, je zde však hodně prvků, které ovlivňují řidičovu pozornost. Nedostatkem odkládacích prostor netrpí ani jeden z vozů, což je v dané třídě velké plus.

Francouzskou dominanci v rozvoru náprav vzadu takřka nepoznáte. Při seřízení přední sedačky na naši výšku a následném přesunu do druhé řady jsme registrovali celkem značný rozdíl v množství prostoru před koleny ve prospěch Kie Carens. Citroën se sice snaží z dané koncepce vytěžit maximum (např. značným vybráním opěradel předních sedadel a umístěním sklopného stolečku výše), cenné centimetry před koleny však chybí. Podobné je to i s prostorem nad hlavou, který C4 Picasso ztrácí vinou linie střechy.

obrázek [600 x 348]  

V obou vozech si však užijete široké možnosti variability. Zadní lavice totiž tvoří samostatné sedačky, které se dají libovolně posouvat a jejich naklápět opěradla. Ovládání je navíc tak jednoduché, že jej zvládne i dítě. Jak v korejském, tak francouzském voze dosáhnete po složení opěradel zadních sedadel zcela rovné plochy.

Motory – Deci sem, litr tam

Obě testované MPV měly pod kapotou přeplňované naftové čtyřválce. Korejský agregát CRDi má objem 1,7 litru a výkon 85 kW v 4000 min-1. Šestnáctistovka koncernu PSA je na tom výkonově stejně, na vrchol však dosáhne o 400 otáček za minutu dříve. Oba vozy disponovaly šestistupňovými manuálními převodovkami a pohonem předních kol. Přestože přesnost skříní má hlavně při přechodu přes neutrální pohodu k ideálu daleko, Kia vykazuje lepší výsledek. A to rovněž v oblasti zpřevodování. Kde má Citroën na čtvrtý rychlostní stupeň při rychlosti 50 km/h tendence motor dusit, Carens má stále dostatek točivého momentu k plynulému zrychlování.

obrázek [600 x 381]  

Hledat rozdíly v kultivovanosti a projevu motorů by zabralo snad celé odpoledne. Ani jeden z agregátů se neprojevuje nepřekonatelně zápornými vlastnostmi vyjma nevýraznosti ve vyšších otáčkách. Ve srovnání si však lépe vede Kia, jejíž točivý moment 260 N.m je dostupný od 1250 do 2750 otáček za minutu. Motor 1.6 e-HDi pod kapotou Citroënu sice má o 10 N.m více, má ale výraznější turboefekt a jeho tak upadá ještě před dosažením 3000 otáček.

Rozdíly však najdeme ve spotřebě paliva. Šestnáctistovka překonává korejský agregát především ve městě díky mikrohybridní technogii spojené se systémem Stop/Start. Zatímco Citroën motor vypínal již při rychlostech pod 20 km/h, agregát testované Kie běžel dál. Litrový rozdíl v odběru nafty se nakonec projevil i v dalších režimech jízdy. Při dálničním provozu Citroënu hrála do karet lepší aerodynamika karoserie a delší šestka.

Kia Carens 1.7 CRDI vs. Citroën C4 Picasso 1.6 HDi - Srovnání parametrů motorů
ModelKia CarensCitroën C4 Picasso
Motor1.7 CRDi1.6 e-HDi
Převodovka6 MT6 MT
Výkon [kW/min-1]8585
Točivý moment [Nm/min-1]260/1250 - 2750270/1750
Max. rychlost [km/h]181189
Zrychlení 0-100 km/h [s]1311,8
Kombinovaná spotřeba [l]4,94,0

Jízda – Houpačka ve dvojím podání

V prvé řadě je třeba si uvědomit, co od jízdních vlastností rodinných MPV vlastně očekáváte. Hned ze startu uvedeme, že vyjma Fordu S-Max nebude auto této kategorie nikdy hvězdou zatáček a s takovou myšlenkou je třeba k jízdě přistupovat.

Při jízdě mimo obec testované vozy zcela naplnily naše očekávání. Na obou frontách se dočkáte pohodlného proplouvání zatáčkami ve stylu velkých amerických limuzín, je však třeba počítat s většími náklony karoserie. Citroën poskytuje nižší míru akustického hluku, v oblouku si na vnější přední kolo zakleká podobně jako Korejec. Francouzský podvozek však strádá v oblasti pohlcování nerovností. Na vině je použití vlečené zadní nápravy s torzní příčkou, stejným řešením ale disponuje také Kia. Picasso je kvůli tužším tlumičům mnohdy až moc uskákané, což nepovažujeme za ideální hlavně u dražších verzí. Obecně však platí, že aby se tento neduh projevil, musíte s autem jezdit skutečně ostře. Toho se většina zákazníků s celou rodinou na palubě moc často nedočká.

Oba testované vozy byly vybaveny elektrickým posilovačem řízení, v případě Kie dokonce s nastavitelným účinkem. Z řízení se tímto sice vytratil veškerý cit, to už ale není u dnešních vozidel nic neobvyklého. Rozdíl však poznáte v oblasti směrové stability při vyšších rychlostech. Citroën si díky menší boční ploše poradí s nápory větru o poznání lépe, ochotněji také reaguje na změny směru. U Kie je třeba si dávat při rychlosti nad 140 km/h bedlivý pozor. Auto sebou nepříjemně cuká a je třeba provádět citelnější korekce volantem.

obrázek [600 x 176]  

Závěr – Méně je někdy více

Zvolit vítěze srovnávacího testu nebylo vzhledem k výše zmíněným poznatkům jednoduché. Ani jedno z testovaných vozidel není bez chyby, každé však v rozdílných oblastech. Moc toho nenapoví ani základní ceny s testovanými motorizacemi – Kia Carens je totiž dražší jen o zanedbatelných 80 korun a pokud sestavíme podobnou konfiguraci výbav, stále není rozdíl až tak markantní. Trochu však zarazí skoro padesátitisícový příplatek za navigační systém, který má Citroën ve standardu u dvou nejvyšších výbav.

Obecně vzato neexistuje žádný vážnější důvod, pro který bychom se měli striktně rozhodnout pro jeden z testovaných vozů. Kia Carens sází na osvědčenou starou školu, C4 Picasso naopak představuje moderní design a obrovskou míru digitalizace. To může být pro většinu mladých rodin atraktivní, nám však nakonec více vyhovoval Carens i díky možnosti příplatku za třetí řadu sedadel. O chlup, ale přece.

1. Kia Carens 1.7 CRDi

První cena vozu399.980,- Kč (1.6 GDI Active)
První cena vozu s testovanou motorizací464.980,- Kč (1.7 CRDi 85 kW Comfort)
Základní cena testovaného vozu499.980,- Kč (1.7 CRDi 85 kW Comfort)
Cena testovaného vozu vč. příplatků523.980,- Kč (1.7 CRDi 85 kW Comfort Plus)

Plusy

  • Úsporný a kultivovaný motor
  • Vnitřní prostor
  • Variabilita interiéru
  • Základní cena
  • Jízdní komfort

Minusy

  • Řízení bez zpětné vazby
  • Mělký zavazadlový prostor
  • Vůle v řízení okolo středové polohy
  • Citlivost na boční vítr

2. Citroën C4 Picasso 1.6 e-HDi

První cena vozu399.900,- Kč (1.6 VTi 120)
První cena vozu s testovanou motorizací464.900,- Kč (1.6 e-HDi 115 Attraction)
Základní cena testovaného vozu599.900,- Kč (1.6 e-HDi 115 Exclusive)
Cena testovaného vozu vč. příplatků731.900,- Kč (1.6 e-HDi 115 Exclusive)

Plusy

  • Kultivovaný naftový motor
  • Nízká spotřeba paliva
  • Skvělý výběr materiálů
  • Vnitřní zpracování
  • Variabilita

Minusy

  • Hrubý chod řadicí páky
  • Chování vozu na horším povrchu
  • Méně přehledný tvar přední části karoserie
  • Pestrobarevné displeje mimo zorné pole řidiče mohou odpoutávat pozornost
Foto: Petr Homolka
Spolupracujeme s TipCars.com

Kia Carens 1.7 CRDi

Cena v základní výbavě: 499 980 Kč Cena v testované výbavě: 523 980 Kč

Základní výbava:LED denní svícení, přisvětlení do zatáček, manuální klimatizace, elektrická okna, posilovač řízení s proměnlivým účinkem, rádio s MP3, USB, AUX konektivita, multifunkční volant, Bluetooth handsfree, tempomat s omezovačem rychlosti, kůže na volantu a řadicí páce, 6 airbagů, stabilizační systém, asistent rozjezdu do kopce, Isofix,

Výbava testovaného vozu:Metalický lak (+ 14.000,-), paket Winter (+ 10.000 Kč)

Citroën C4 Picasso 1.6 e-HDi

Cena v základní výbavě: 599 900 Kč Cena v testované výbavě: 731 900 Kč

Základní výbava:Čelní, boční a hlavové airbagy, 3x Isofix v zadních sedadlech, ESP, ABS, systém kontroly trakce, asistent rozjezdu do kopce, elektronická parkovací brzda, systém sledování mrtvého úhlu, přední a zadní parkovací asistent + parkovací kamera, aktivní tempomat s omezovačem rychlosti, systém Stop & Start, bezklíčový přístup a startování, automatická dvouzónová klimatizace, mlhové světlomety s přisvětlováním do zatáček, dešťový senzor, dotykový 7“ displej, audio s MP3, bluetooth konektivita, opěrka nohou u spolujezdce, elektrická sedadla s masážní funkcí, 17“ lité disky,

Výbava testovaného vozu:Paket Nappa (+65.000,-), HiFi systém JBL (+15.000,-.), metalický lak (+14.500,-), CD přehrávač (+2.500,-), panoramatická střecha (+14.000,-) Bi-xenonové natáčecí přední světlomety (+ 21.000,-)

Společnosti O2 i přes vyšší náklady roamingu vzrostl zisk na 4,1 miliardy korun Společnosti O2 i přes vyšší náklady roamingu vzrostl zisk na 4,1 miliardy korun

Operátor O2 od ledna do konce září zvýšil čistý zisk o…

Zápisník Michala Tomeše: Volby a mašiny Zápisník Michala Tomeše: Volby a mašiny

Většina politiků v posledních letech přišla na chuť…

Ministerstvo zahraničí USA souhlasí s prodejem vrtulníků české armádě Ministerstvo zahraničí USA souhlasí s prodejem vrtulníků české armádě

Ministerstvo zahraničí Spojených států vyslovilo souhlas…

 
Technické údaje
Motor Kia Carens 1.7 CRDiCitroën C4 Picasso 1.6 e-HDi
Typ motoru: přeplňovaný vznětovýpřeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 44 / 4
Zdvihový objem (ccm): 16851560
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 85 / 400085 / 3600
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 260 / 1250 - 2750270 / 1750
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 181189
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 1311.8
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 6.1 / 4.3 / 4.94.5 / 3.8 / 4
Emise CO2:129105
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 536 / 1694537 / 1709
Objem nádrže (l):5855
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1557 / 4281480 / 460
Rozměr pneu:205/55 R16205/55 R17
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 45254428
b) šířka (mm): 18051826
c) výška (mm): 16051610
d) rozvor (mm): 27502785
e) rozchod vpředu (mm): 15731573
f) rozchod vzadu (mm): 15861590
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 860 / 1060850 / 1100
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 1050 / 860630 / 960
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 990990
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):950890
k) šířka vpředu (mm): 15001500
l) šířka vzadu (mm): 15001500
délka sedáku vpředu (mm): 480480
délka sedáku vzadu (mm): 470-
výška opěradla vpředu (mm): 660-
výška opěradla vzadu (mm): 640-
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
 

Přidat názorDiskuse: Kia Carens 1.7 CRDi vs. Citroën C4 Picasso…







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Mercedes-Benz vypustil do světa nový trailer na třídu X. V Česku se už prodává Mercedes-Benz vypustil do světa nový trailer na třídu X. V Česku se už prodává

V novém klipu od Mercedesu na třídu X si kromě jí samotné…

Pomůžou i na sněhu. Znáte asistenční systémy a jejich funkce v terénu? Pomůžou i na sněhu. Znáte asistenční systémy a jejich funkce v terénu?

Na kluzkém povrchu mohou nejen s trakcí pomoci…

 



Kia představuje facelifty pro Paříž: 1.6 T-GDI pro soul, nová příď pro carens Kia představuje facelifty pro Paříž: 1.6 T-GDI pro soul, nová příď pro carens

Velkoprostorový carens ve verzi pro modelový rok 2017 se…

Kia Carens: Základní cena klesla na 419.980 Kč Kia Carens: Základní cena klesla na 419.980 Kč

V základní výbavě korejské MPV disponuje manuální…

 



 
Tajemství názvů aut: Jak výrobci hledají jména svých modelů?

Tajemství názvů aut: Jak výrobci hledají jména svých modelů?

Včera

S rostoucí nabídkou je pro výrobce stále těžší vymýšlet názvy svých aut. Z toho důvodu najímají různé specialisty nebo zakládají speciální oddělení zaměřená na tuto problematiku.




Blesk.cz

Boj o jediný hlas a strach z žaloby: Obce s volbami „spláchly“ i referenda. Jak to dopadlo?

Boj o jediný hlas a strach z žaloby: Obce s volbami…

Devět obcí v Česku spojilo vybírání nových poslanců s místními referendy. Ne všude se tím ale řešení problémů…

Jak skladovat dýně, aby vydržely až do jara a neplesnivěly

Jak skladovat dýně, aby vydržely až do jara a neplesnivěly

Urodilo se vám hodně dýní a vy už nevíte, co s nimi? Pokud je správně uložíte, můžete si na nich pochutnávat…

 

iSport.cz

Sudí podle komise chybovali. Spartě odpustili penaltu, Baroš fauloval

Sudí podle komise chybovali. Spartě odpustili…

Dvě chyby udělali podle komise rozhodčích sudí v uplynulém 11. kole první fotbalové ligy. V sobotním duelu v…

Kaya hrál za juniorku Sparty. Uvedl se ostrým faulem na červenou

Kaya hrál za juniorku Sparty. Uvedl se ostrým faulem…

Turecký reprezentant měl být jedním z klíčových hráčů "nové" Sparty trenéra Andrey Stramaccioneho. Jenže obránce…

 

Reflex.cz

Pravda o Švejnarovi a Babišovi: Tito dva se scházejí už dlouho, pokud to média nevěděla, jejich chyba

Pravda o Švejnarovi a Babišovi: Tito dva se scházejí…

No jistě, Andrej Babiš a jeho piáristé to opět sehráli skvěle. Vítěz voleb se v neděli dopoledne setkal…

A čí je teda ta ODS? Fialova, nebo Klausova?

A čí je teda ta ODS? Fialova, nebo Klausova?

Začíná to vypadat, že sestavování nové vládní koalice není tentokrát až tak důležité jako po jiných volbách.…