Test Auto.cz

Kia Sorento 2.2 CRDi AT – Full House

2.3. 2015
Verdikt
 

Kia se rozhodla zaútočit na vrchol velkých mainstreamových SUV. Třetí generace modelu Sorento je luxusnější, kultivovanější a prostornější než dříve.

Máte početnější rodinu, preferujete u vozů bezpečí nebo často taháte přívěsy? Pokud ano, tak právě vás by mohlo oslovit velké, na přání sedmimístné SUV. Ne každý si však může dovolit některou z luxusních značek, a tak raději než vůz zvučného jména v základní výbavě zvolí plně vybavený automobil s lidovějším znakem na kapotě.

Možná i na to sází Kia, která přichází na trh s třetí generací velkého SUV Sorento. Tento vůz pozvedl začátkem tisíciletí mínění o značce v Evropě. První generace Sorenta má totiž dodnes nadčasový design a byla poměrně schopným terénním vozem, když nechyběla rámová konstrukce podvozku či přiřaditelný pohon všech kol. Druhé pokračování Sorenta již přesně zapadalo mezi SUV, vůz byl tedy více zaměřen na jízdu po silnici.

A právě z tohoto modelu vychází také novinka, byť změn proti předchůdci nastalo mnoho. Z hlediska vnějšího designu se nejedná o žádný převrat, automobil sází na konzervativní vzhled. Zejména v námi testované šedé barvě se pak možná až příliš drží při zemi – na člověka nezáří ona novost vozu. Kdyby mi někdo řekl, že se tohle Sorento již dva roky vyrábí, věřil bych mu. Na druhou stranu, cílový zákazník nejspíše nepotřebuje vystupovat z davu a decentní vzezření automobilu možná ve výsledku ještě rád ocení.

obrázek [600 x 338]  

V interiéru se odehrály výraznější změny, a to zcela jednoznačně k lepšímu. Přístrojová deska nezáří barvami, jsou však na ní použité velmi kvalitní materiály. Díky velikým tlačítkům je všechno přehledné, osmipalcová obrazovka uprostřed má velejemnou grafiku a jednoduché ovládání, stejně jako informační displej ukrytý v tachometru. V autě se celkově cítíte nadmíru dobře, z interiéru vyzařuje pečlivé zpracování a skutečnost, že se na něm nešetřilo. Zorientovat se tak budete muset pouze v tlačítkách na volantu a středovém tunelu, není to však nic, na co by si člověk brzy nezvykl.

Řidič si ve voze snadno najde pohodlnou a zároveň správnou pozici za volantem. Oproti dřívějšímu Sorentu má novinka více místa na zadních sedadlech a překvapilo nás, že i poslední dvě sedačky u sedmimístné varianty jsou vcelku použitelné. Menší postavy zde pohodlně zvládnou i delší cestu, byť přístup dozadu je trochu obtížnější. Prostřední řada sedadel je pak posuvná a má nastavitelný sklon opěradla, takže si můžete udělat větší pohodlí.

Test 2012: Kia Sorento 2,2 CRDi A/T – Co není vidět

Pochválit musíme možnosti výbavy auta. My jsme dostali k testu maximální specifikaci, více než stojí tento konkrétní exemplář tedy za Sorento nedáte. Utratit za Kiu jeden a čtvrt milionu korun není málo, zkuste si však navolit všechny prvky výbavy do některého z SUV prestižnějších značek a budete na částce mnohem vyšší. Kromě odvětrávaných předních a vyhřívaných i zadních sedadel bychom vypíchli ještě kamerový systém kolem vozu, u kterého při parkování opravdu přesně vidíte obrubníky i ostatní věci a dá se tak podle něj spolehlivě řídit, což nebývá pravidlem.

Kia Sorento – Srovnání rozměrů s konkurenty
ModelKia SorentoHyundai Santa FeNissan X-TrailMitsubishi Outlander
Délka [mm]4780469046404655
Šířka [mm]1890188018201810
Výška [mm]1685167517101673
Rozvor [mm]2780270027052670
Objem zav. prostoru [l]605585550667

Pokud byste rádi nejen vozili rodinu, ale chcete také tahat přívěsy, pak vězte, že Sorento s manuální převodovkou může mít zapojený náklad o hmotnosti až 2500 kg, u automatu jsou to rovné dvě tuny. Nechybí ani stabilizační systém, který umí uklidnit rozkymácený vlek.

obrázek [600 x 402]  

Motor a převodovka – Nadprůměr ve všech oblastech

Původně se očekávalo, že Sorento dostane alespoň dvojici motorů, jenže jak ukázaly předchozí zkušenosti, menší dvoulitrový turbodiesel u nás téměř nikdo nekupoval a většina zákazníků volila agregát o objemu 2,2 litru. Ten v novince mírně posílil, nyní má 147 kW a 450 N.m, což ve spojení se šestistupňovým manuálem stačí ke zrychlení z klidu na stovku za 9,0 s a maximální rychlost 203 km/h. Námi testovaná varianta s automatem je ve sprintu o 0,6 s pomalejší, nejvyšší rychlost ale zůstala stejná.

Proti pohonné jednotce se nedá nic namítat. Za studena je její zvuk sice trochu výraznější, hned jak se však motor zahřeje na provozní teplotu, klapot utichne a hluk čtyřválce ustoupí do pozadí. Dokonce i při vytáčení je agregát příjemně kultivovaný, na dálnici pak o něm téměř vůbec nevíte. Kia se snažila hodně zapracovat na odhlučnění motoru i proudicího větru, a povedlo se.

Turbodiesel se jeví i na tak velký a těžký vůz jako dostatečný pohon, má příjemné reakce, slušný zátah ve středních otáčkách a celkově spíše cestovatelskou povahu. Při zrychlování sází převodovka spíše na pružnost motoru a zejména na dálnici téměř nepodřazuje, pokud neprošlápnete záklopku u podlahy. Čtyřválec se dobře cítí v nízkých otáčkách, kde i běžně pracuje, ostatně není to žádný točivý typ, u červeného pole se toho už moc neděje.

obrázek [600 x 402]  

Spojení jednotky se šestistupňovým automatem se dá nazvat jako harmonické, přičemž změna jednotlivých rychlostí probíhá vždy velmi hladce. Řazení převodovky je přitom inteligentní a při rozjezdu máte okamžitě k dispozici sílu pro hbité opuštění křižovatky. Zpřevodování se zdá být vhodné vzhledem k síle motoru a velikosti vozu, na dálnici při 130 km/h počítejte s hodnotou okolo 2300 ot/min.

Nastavením jízdních režimů si dále můžete měnit odezvu plynu a řazení převodovky. Ve Sportu počítejte s udržováním vyšších otáček, režim Eco se zase snaží o co nejnižší spotřebu. My však nejčastěji jezdili v nastavení Normal, které se nám jevilo jako optimální a sedělo ke spíše pohodovému charakteru vozu.

Nová Kia Sorento vstupuje na český trh, stojí od 909.980 Kč

Co se týče spotřeby, tak s pouze lehce zajetým vozem jsme v týdenním testu jezdili v průměru za devět litrů na sto kilometrů. Ve městě počítejte s hodnotou 9,5 l na 100 km, na dálnici je to při 130 km/h o litr méně, mimo město se dostanete mezi 7 až 8 litrů, při obzvlášť úsporné jízdě až 6 litrů.

Bez řidičských ambic

Mohli byste nabýt dojmu, že tohle je vlastně komfortní kultivované cestovní auto. A v podstatě máte naprostou pravdu, jedinou vadou na kráse je zvýšený hluk od valících se pneumatik. Jak se inženýři Kie snažili snížit aerodynamický hluk, tak na podběhy trochu zapomněli.

Na druhou stranu při ladění podvozku již byli v plném střehu a Sorento tak jezdí na šasi s velmi dobrým kompromisem mezi jistotou a cestovním komfortem. Vůz bez žádného zbytečného houpání kopíruje povrch vozovky, zároveň však jemně tlumí nerovnosti. To všechno navíc zvládá v relativní tichosti, od kol se na výmolech neozývají nepříjemné rázy ani jiné pazvuky.

Kia Sorento 2015: První jízdní dojmy z Česka

Náklony auta jsou na takto zaměřené SUV slušně potlačené, přesto se člověk v zatáčkách zpočátku necítí úplně jistě. Samozřejmě je nesmysl stěžovat si u podobně stavěného rodinného dostavníku, že neposkytuje přímé spojení řidiče s vozovkou, v tomto případě jsou však ovládací prvky vyloženě necitlivé a nelíbil se ani umělý odpor v řízení. Nejde o žádné sportovní chování, ale o bezpečí. Na kluzkém povrchu automobil nenabídne jedinou informaci o úrovni adheze, jste totiž natolik izolováni, že signály nepocítí ani vaše prsty, ani pozadí skrz sedačku. Odhadovat tak vlastnosti povrchu je téměř nemožné, musíte se spoléhat na své oči, což je často trochu málo.

obrázek [600 x 350]  

Lehce se pak může stát, že rázem jedete na limitu přilnavosti a ani o tom v tak velkém a těžkém voze nevíte, přičemž pokročilá elektronika není samospásná. Pokud však k tomuto automobilu přistupujete jako ke komfortnímu, prostornému a kvalitnímu přepravníku, budete s jeho chováním na silnici s velkou pravděpodobností spokojeni.

Co se týče pohonu všech kol, tak v běžném režimu proudí síla hlavně na přední nápravu, v případě prokluzu pošle elektronika až 50 % síly dozadu. Případně je na středovém tunelu tlačítko pro zamknutí spojky, přičemž po zmáčknutí bude točivý moment rozdělen napůl mezi přední a zadní kola neustále. Světlá výška vozu činí 185 milimetrů.

Závěr

Nenechte se zmást usedlejším vzhledem, Kia udělala s modelem Sorento velký skok vpřed. Vůz nabízí špičkovou kabinu, opravdu přebohatou výbavu a je i na poměry této třídy prostorný, kultivovaný a komfortní. Není však „nestydatě perfektní“, jak hlásá reklama – mezi chybky se řadí kupříkladu větší hluk od odvalujících pneumatik a v zatáčkách se řidič kvůli uměle působícím ovládacím prvkům necítí jako ten, kdo má všechno pod kontrolou - zejména na jiném než suchém povrchu. Tohle jsou však poměrně snesitelné zápory.

Otázkou tak zůstává, zda se najdou zákazníci ochotní dát okolo milionu korun za Kiu. Vzhledem k rostoucí prestiži a kvalitě značky si však troufáme tvrdit, že Sorento bude mít v Česku úspěch. Ostatně pokud se pro něj rozhodnete a jste spíše klidnější povahy, téměř jistě budete spokojeni.

Video

Nejlevnější verze modelu909.980 Kč (2.2 CRDi 4x4 Comfort/147 kW)
Základ s testovaným motorem909.980 Kč (2.2 CRDi 4x4 Comfort/147 kW)
Testovaný vůz s výbavou1.264.980 Kč (2.2 CRDi 4x4 AT Premium/147 kW)

Plusy

  • Kvalitně zpracovaný interiér
  • Široké možnosti výbavy
  • Souhra kultivovaného motoru a převodovky
  • Vnitřní prostornost

Minusy

  • Usedlejší vnější vzhled
  • Hlučnost od odvalujících se pneumatik
  • Necitlivé ovládací prvky

JAKE.AUTO.CZ: Vše o Kia Sorento na auto.cz


Foto: Petr Homolka
Spolupracujeme s TipCars.com

Kia Sorento 2.2 CRDi AT

Cena v základní výbavě: 909 980 Kč Cena v testované výbavě: 1 264 980 Kč

Základní výbava:Šest airbagů, ESP, tempomat, dvouzónová klimatizace, parkovací čidla vpředu i vzadu, devatenáctipalcová kola z lehkých slitin, navigační systém s osmipalcovou dotykovou obrazovkou, adaptivní xenonové světlomety, elektricky ovládaná záď, bezklíčový vstup, audiosystém Infinity, parkovací kamera, elektricky nastavitelná sedadla, vyhřívaná sedadla v první i druhé řadě, ventilovaná přední sedadla, kožená sedadla, sledování mrtvého úhlu, nabíječka USB atd.

Výbava testovaného vozu:Metalický lak (+20.000,-), třetí řada sedadel s manuální klimatizací (20.000,-), paket Tech (+50.000,-), lepší kožené čalounění (10.000,-), panoramatické střešní okno (35.000,-).

Zápasy hokejové NHL se po šesti letech vrací do Evropy Zápasy hokejové NHL se po šesti letech vrací do Evropy

 Zámořská hokejová NHL se letos po šesti letech vrátí do…

Komentář Lukáše Kovandy: Na českém nemovitostním trhu se přifukuje bublina Komentář Lukáše Kovandy: Na českém nemovitostním trhu se přifukuje bublina

Proticyklická kapitálová rezerva byla v rámci Evropské…

Blížící se konec intervencí dopadá už i na drobné investory Blížící se konec intervencí dopadá už i na drobné investory

Vidina silnější koruny se již začala projevovat v chování…

Globální řetězec Telepizza přichází do Česka Globální řetězec Telepizza přichází do Česka

Největší rozvozce pizzy mimo Spojené státy vstupuje na…

 
Technické údaje
Motor Kia Sorento 2.2 CRDi AT
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2199
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 147 / 3800
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 450 / 1750 - 2750
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 203
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 9.6
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 7.7 / 6.1 / 6.7
Emise CO2:177
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 660 / 1732
Objem nádrže (l):71
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1842 / 668
Rozměr pneu:235/55 R 19
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4780
b) šířka (mm): 1890
c) výška (mm): 1690
d) rozvor (mm): 2780
e) rozchod vpředu (mm): 1628
f) rozchod vzadu (mm): 1639
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 840 / 1120
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 580 / 940
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 980
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):970
k) šířka vpředu (mm): 1540
l) šířka vzadu (mm): 1530
délka sedáku vpředu (mm): 530
délka sedáku vzadu (mm): 480
výška opěradla vpředu (mm): 650
výška opěradla vzadu (mm): 640
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
 

Přidat názorDiskuse: Kia Sorento 2.2 CRDi AT – Full House

Ondřej ChamillaOndřej Chamilla
moderoval 2.3.2015 tuto diskuzi







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Vybrali jsme 10 současných aut s nejodvážnějšími světlomety a svítilnami Vybrali jsme 10 současných aut s nejodvážnějšími světlomety a svítilnami

V našem výběru najdete deset současných aut, u kterých se…

Budoucí elektromobil Škody se vynořuje ze tmy. Zde je silueta Budoucí elektromobil Škody se vynořuje ze tmy. Zde je silueta

Koncept vozu bude mít svoji premiéru na autosalonu v…

 




Kia Sorento 2015: První jízdní dojmy z Česka Kia Sorento 2015: První jízdní dojmy z Česka

Po prvotním svezení na španělských silnicích nyní…

Nová Kia Sorento vstupuje na český trh, stojí od 909.980 Kč Nová Kia Sorento vstupuje na český trh, stojí od 909.980 Kč

Dnešním dnem vstupuje na český trh nová Kia Sorento.…

 



 
Tatra 813, která se proslavila jako Kolos a Drtikolka, vyjela před 50 lety

Tatra 813, která se proslavila jako Kolos a Drtikolka, vyjela před 50 lety

Dnes 12:50

Kořeny vývoje těžkého nákladního vozidla Tatra 813 sahají do přelomu padesátých a šedesátých let, ale první exemplář, jímž byla zahájena výroba tohoto modelu byl dokončen v pátek 24. března roku 1967.




Blesk.cz

Opilý řidič najel do obchodní tepny Antverp. Obvinili ho z terorismu

Opilý řidič najel do obchodní tepny Antverp.…

Devětatřicetiletý Tunisan, který ve čtvrtek najel ve vysoké rychlosti autem do nákupní zóny v Antverpách, byl…

Češi budou na německých dálnicích platit. Sobotka mluví o žalobě

Češi budou na německých dálnicích platit. Sobotka…

Řidiči osobních aut budou muset od roku 2019 platit za jízdu na německých dálnicích. O zavedení mýtného v pátek…

 

iSport.cz

Skvělá Samková! Ovládla kvalifikaci a pojede o křišťálový glóbus

Skvělá Samková! Ovládla kvalifikaci a pojede o…

Snowboardcrossařka Eva Samková potvrdila, že je královnou kvalifikací. Olympijská vítězka ovládla i eliminaci ve…

Hamza o gestu Koukalové: Závodníky neumlčí, Rusům chybí pokora

Hamza o gestu Koukalové: Závodníky neumlčí, Rusům…

Gabriela Koukalová a spol. už plánují zaslouženou dovolenou. To na biatlonovém svazu se nezastaví. Šéf Jiří…

 

Reflex.cz

U tureckých břehů se utopilo 12 migrantů, čtyři se pohřešují

U tureckých břehů se utopilo 12 migrantů, čtyři se pohřešují

U tureckých břehů se dnes utopilo 12 migrantů, včetně pěti dětí, poté, co se s nimi převrátil gumový člun. Další…

Babišova loterie: Jmenovat se to bude Účtenkovka, ale říkat se tomu bude Práskačka

Babišova loterie: Jmenovat se to bude Účtenkovka,…

Účtenková loterie, jejíž pomocí chce ministerstvo financí kontrolovat vydávání EET účtenek, se rozběhne v…