Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Kia Sorento 2.2 CRDi AT – Full House

Ondřej Chamilla
Diskuze (120)
Kia se rozhodla zaútočit na vrchol velkých mainstreamových SUV. Třetí generace modelu Sorento je luxusnější, kultivovanější a prostornější než dříve.

Máte početnější rodinu, preferujete u vozů bezpečí nebo často taháte přívěsy? Pokud ano, tak právě vás by mohlo oslovit velké, na přání sedmimístné SUV. Ne každý si však může dovolit některou z luxusních značek, a tak raději než vůz zvučného jména v základní výbavě zvolí plně vybavený automobil s lidovějším znakem na kapotě.

Možná i na to sází Kia, která přichází na trh s třetí generací velkého SUV Sorento. Tento vůz pozvedl začátkem tisíciletí mínění o značce v Evropě. První generace Sorenta má totiž dodnes nadčasový design a byla poměrně schopným terénním vozem, když nechyběla rámová konstrukce podvozku či přiřaditelný pohon všech kol. Druhé pokračování Sorenta již přesně zapadalo mezi SUV, vůz byl tedy více zaměřen na jízdu po silnici.

A právě z tohoto modelu vychází také novinka, byť změn proti předchůdci nastalo mnoho. Z hlediska vnějšího designu se nejedná o žádný převrat, automobil sází na konzervativní vzhled. Zejména v námi testované šedé barvě se pak možná až příliš drží při zemi – na člověka nezáří ona novost vozu. Kdyby mi někdo řekl, že se tohle Sorento již dva roky vyrábí, věřil bych mu. Na druhou stranu, cílový zákazník nejspíše nepotřebuje vystupovat z davu a decentní vzezření automobilu možná ve výsledku ještě rád ocení.

suv kia testy suv kia testy  

V interiéru se odehrály výraznější změny, a to zcela jednoznačně k lepšímu. Přístrojová deska nezáří barvami, jsou však na ní použité velmi kvalitní materiály. Díky velikým tlačítkům je všechno přehledné, osmipalcová obrazovka uprostřed má velejemnou grafiku a jednoduché ovládání, stejně jako informační displej ukrytý v tachometru. V autě se celkově cítíte nadmíru dobře, z interiéru vyzařuje pečlivé zpracování a skutečnost, že se na něm nešetřilo. Zorientovat se tak budete muset pouze v tlačítkách na volantu a středovém tunelu, není to však nic, na co by si člověk brzy nezvykl.

Řidič si ve voze snadno najde pohodlnou a zároveň správnou pozici za volantem. Oproti dřívějšímu Sorentu má novinka více místa na zadních sedadlech a překvapilo nás, že i poslední dvě sedačky u sedmimístné varianty jsou vcelku použitelné. Menší postavy zde pohodlně zvládnou i delší cestu, byť přístup dozadu je trochu obtížnější. Prostřední řada sedadel je pak posuvná a má nastavitelný sklon opěradla, takže si můžete udělat větší pohodlí.

Pochválit musíme možnosti výbavy auta. My jsme dostali k testu maximální specifikaci, více než stojí tento konkrétní exemplář tedy za Sorento nedáte. Utratit za Kiu jeden a čtvrt milionu korun není málo, zkuste si však navolit všechny prvky výbavy do některého z SUV prestižnějších značek a budete na částce mnohem vyšší. Kromě odvětrávaných předních a vyhřívaných i zadních sedadel bychom vypíchli ještě kamerový systém kolem vozu, u kterého při parkování opravdu přesně vidíte obrubníky i ostatní věci a dá se tak podle něj spolehlivě řídit, což nebývá pravidlem.

Kia Sorento – Srovnání rozměrů s konkurenty
Model Kia Sorento Hyundai Santa Fe Nissan X-Trail Mitsubishi Outlander
Délka [mm] 4780 4690 4640 4655
Šířka [mm] 1890 1880 1820 1810
Výška [mm] 1685 1675 1710 1673
Rozvor [mm] 2780 2700 2705 2670
Objem zav. prostoru [l] 605 585 550 667

Pokud byste rádi nejen vozili rodinu, ale chcete také tahat přívěsy, pak vězte, že Sorento s manuální převodovkou může mít zapojený náklad o hmotnosti až 2500 kg, u automatu jsou to rovné dvě tuny. Nechybí ani stabilizační systém, který umí uklidnit rozkymácený vlek.

suv kia testy suv kia testy  

Motor a převodovka – Nadprůměr ve všech oblastech

Původně se očekávalo, že Sorento dostane alespoň dvojici motorů, jenže jak ukázaly předchozí zkušenosti, menší dvoulitrový turbodiesel u nás téměř nikdo nekupoval a většina zákazníků volila agregát o objemu 2,2 litru. Ten v novince mírně posílil, nyní má 147 kW a 450 N.m, což ve spojení se šestistupňovým manuálem stačí ke zrychlení z klidu na stovku za 9,0 s a maximální rychlost 203 km/h. Námi testovaná varianta s automatem je ve sprintu o 0,6 s pomalejší, nejvyšší rychlost ale zůstala stejná.

Proti pohonné jednotce se nedá nic namítat. Za studena je její zvuk sice trochu výraznější, hned jak se však motor zahřeje na provozní teplotu, klapot utichne a hluk čtyřválce ustoupí do pozadí. Dokonce i při vytáčení je agregát příjemně kultivovaný, na dálnici pak o něm téměř vůbec nevíte. Kia se snažila hodně zapracovat na odhlučnění motoru i proudicího větru, a povedlo se.

Turbodiesel se jeví i na tak velký a těžký vůz jako dostatečný pohon, má příjemné reakce, slušný zátah ve středních otáčkách a celkově spíše cestovatelskou povahu. Při zrychlování sází převodovka spíše na pružnost motoru a zejména na dálnici téměř nepodřazuje, pokud neprošlápnete záklopku u podlahy. Čtyřválec se dobře cítí v nízkých otáčkách, kde i běžně pracuje, ostatně není to žádný točivý typ, u červeného pole se toho už moc neděje.

suv kia testy suv kia testy  

Spojení jednotky se šestistupňovým automatem se dá nazvat jako harmonické, přičemž změna jednotlivých rychlostí probíhá vždy velmi hladce. Řazení převodovky je přitom inteligentní a při rozjezdu máte okamžitě k dispozici sílu pro hbité opuštění křižovatky. Zpřevodování se zdá být vhodné vzhledem k síle motoru a velikosti vozu, na dálnici při 130 km/h počítejte s hodnotou okolo 2300 ot/min.

Nastavením jízdních režimů si dále můžete měnit odezvu plynu a řazení převodovky. Ve Sportu počítejte s udržováním vyšších otáček, režim Eco se zase snaží o co nejnižší spotřebu. My však nejčastěji jezdili v nastavení Normal, které se nám jevilo jako optimální a sedělo ke spíše pohodovému charakteru vozu.

Co se týče spotřeby, tak s pouze lehce zajetým vozem jsme v týdenním testu jezdili v průměru za devět litrů na sto kilometrů. Ve městě počítejte s hodnotou 9,5 l na 100 km, na dálnici je to při 130 km/h o litr méně, mimo město se dostanete mezi 7 až 8 litrů, při obzvlášť úsporné jízdě až 6 litrů.

Bez řidičských ambic

Mohli byste nabýt dojmu, že tohle je vlastně komfortní kultivované cestovní auto. A v podstatě máte naprostou pravdu, jedinou vadou na kráse je zvýšený hluk od valících se pneumatik. Jak se inženýři Kie snažili snížit aerodynamický hluk, tak na podběhy trochu zapomněli.

Na druhou stranu při ladění podvozku již byli v plném střehu a Sorento tak jezdí na šasi s velmi dobrým kompromisem mezi jistotou a cestovním komfortem. Vůz bez žádného zbytečného houpání kopíruje povrch vozovky, zároveň však jemně tlumí nerovnosti. To všechno navíc zvládá v relativní tichosti, od kol se na výmolech neozývají nepříjemné rázy ani jiné pazvuky.

Náklony auta jsou na takto zaměřené SUV slušně potlačené, přesto se člověk v zatáčkách zpočátku necítí úplně jistě. Samozřejmě je nesmysl stěžovat si u podobně stavěného rodinného dostavníku, že neposkytuje přímé spojení řidiče s vozovkou, v tomto případě jsou však ovládací prvky vyloženě necitlivé a nelíbil se ani umělý odpor v řízení. Nejde o žádné sportovní chování, ale o bezpečí. Na kluzkém povrchu automobil nenabídne jedinou informaci o úrovni adheze, jste totiž natolik izolováni, že signály nepocítí ani vaše prsty, ani pozadí skrz sedačku. Odhadovat tak vlastnosti povrchu je téměř nemožné, musíte se spoléhat na své oči, což je často trochu málo.

suv kia testy suv kia testy  

Lehce se pak může stát, že rázem jedete na limitu přilnavosti a ani o tom v tak velkém a těžkém voze nevíte, přičemž pokročilá elektronika není samospásná. Pokud však k tomuto automobilu přistupujete jako ke komfortnímu, prostornému a kvalitnímu přepravníku, budete s jeho chováním na silnici s velkou pravděpodobností spokojeni.

Co se týče pohonu všech kol, tak v běžném režimu proudí síla hlavně na přední nápravu, v případě prokluzu pošle elektronika až 50 % síly dozadu. Případně je na středovém tunelu tlačítko pro zamknutí spojky, přičemž po zmáčknutí bude točivý moment rozdělen napůl mezi přední a zadní kola neustále. Světlá výška vozu činí 185 milimetrů.

Závěr

Nenechte se zmást usedlejším vzhledem, Kia udělala s modelem Sorento velký skok vpřed. Vůz nabízí špičkovou kabinu, opravdu přebohatou výbavu a je i na poměry této třídy prostorný, kultivovaný a komfortní. Není však „nestydatě perfektní“, jak hlásá reklama – mezi chybky se řadí kupříkladu větší hluk od odvalujících pneumatik a v zatáčkách se řidič kvůli uměle působícím ovládacím prvkům necítí jako ten, kdo má všechno pod kontrolou - zejména na jiném než suchém povrchu. Tohle jsou však poměrně snesitelné zápory.

Otázkou tak zůstává, zda se najdou zákazníci ochotní dát okolo milionu korun za Kiu. Vzhledem k rostoucí prestiži a kvalitě značky si však troufáme tvrdit, že Sorento bude mít v Česku úspěch. Ostatně pokud se pro něj rozhodnete a jste spíše klidnější povahy, téměř jistě budete spokojeni.

Video se připravuje ...
Nejlevnější verze modelu 909.980 Kč (2.2 CRDi 4x4 Comfort/147 kW)
Základ s testovaným motorem 909.980 Kč (2.2 CRDi 4x4 Comfort/147 kW)
Testovaný vůz s výbavou 1.264.980 Kč (2.2 CRDi 4x4 AT Premium/147 kW)

Plusy

  • Kvalitně zpracovaný interiér
  • Široké možnosti výbavy
  • Souhra kultivovaného motoru a převodovky
  • Vnitřní prostornost

Minusy

  • Usedlejší vnější vzhled
  • Hlučnost od odvalujících se pneumatik
  • Necitlivé ovládací prvky


Foto: Petr Homolka

Ondřej Chamilla
Diskuze (120)
Kia Sorento 2.2 CRDi AT
Cena základní sestavy 909 980 Kč
Výbava základní sestavy Šest airbagů, ESP, tempomat, dvouzónová klimatizace, parkovací čidla vpředu i vzadu, devatenáctipalcová kola z lehkých slitin, navigační systém s osmipalcovou dotykovou obrazovkou, adaptivní xenonové světlomety, elektricky ovládaná záď, bezklíčový vstup, audiosystém Infinity, parkovací kamera, elektricky nastavitelná sedadla, vyhřívaná sedadla v první i druhé řadě, ventilovaná přední sedadla, kožená sedadla, sledování mrtvého úhlu, nabíječka USB atd. Kč
Cena testované sestavy 1 264 980 Kč
Výbava testované sestavy Metalický lak (+20.000,-), třetí řada sedadel s manuální klimatizací (20.000,-), paket Tech (+50.000,-), lepší kožené čalounění (10.000,-), panoramatické střešní okno (35.000,-). Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2199
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 147 / 3800
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 450 / 1750 - 2750
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 203
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 9.6
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 7.7 / 6.1 / 6.7
Emise CO2: 177
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 660 / 1732
Objem nádrže (l): 71
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1842 / 668
Rozměr pneu: 235/55 R 19
Kia Sorento 2.2 CRDi AT
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4780
b) šířka (mm): 1890
c) výška (mm): 1690
d) rozvor (mm): 2780
e) rozchod vpředu (mm): 1628
f) rozchod vzadu (mm): 1639
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 840 / 1120
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 580 / 940
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 980
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 970
k) šířka vpředu (mm): 1540
l) šířka vzadu (mm): 1530
délka sedáku vpředu (mm): 530
délka sedáku vzadu (mm): 480
výška opěradla vpředu (mm): 650
výška opěradla vzadu (mm): 640
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
18. 12. 2015 00:20
Re: tak som sa dockal
nikdy som nevlastnil japonske alebo nemecke auto, ked nepocitam 100-konovu Fabiu z roku 2000, musim uznat skvele, ale male auticko pre moje potreby, kedze chodim na vystavy so psami a uz aj mackami. do leta som mal Peugeota 508, na moj vkus velmi slusne auto, vo full vybave, 120kW HDi s automatom, bi-xenónmi, s hovadinami, ake vas len napadnu a ... 4-zonovou klimou na nezaplatenie. nech si kazdy hovori o tejto znacke, co len chce, bol som spokojny ... az do doby, kym si nebohy kamarat parasutista (nehoda pri Cervenom Kameni 20.08.2015) nekupil Kiu Sorento a neukecal ma na nu tiez ... je to uz moja 4. v poradi ... Sportage, Rio, Picanto (pre tatka) a teraz Sorento pre mna.
jednoznacne vyhrala tmava bordova farba ... volam ho baklazan (lilek po cesky) ... lebo presne tak vypada ... najlepsia farba pre toto auto vobec ... toto auto ma jednoznacne dostalo. ano, ma svoje muchy, ako kazde jedno. za 4,5 mesiaca som prebrazdil cca 11000 km ... bez najmensieho nedostatku. jasne, spotreba 2-tonoveho drobceka nie je na hranici 5-6 litrov, ale to by chcel asi len blazon ... a my vsetci, co sme si kedy zaobstarali taketo auto, tejto kategorie, urcite neriesime jeho spotrebu, co je totalna kravina ... ale moj dlhodoby priemer je niekde medzi 7,2 az 7,5 litra na 100 km ... vsetky typy ciest, doma aj vonku. jednoznacne mam automata, manual uz nikdy, to su moje prioritne hodnoty. 200-konovy 4-valec autu staci, aj v kopcoch, na sportovom rezime v kopcoch je to diabolsky sikovne vozitko s apetítom len mierne zvysenym. mam ho takmer v plnej vybave okrem parkovacieho asistenta, "vtacej" kamery, adaptívneho tempomatu a selflevelizera, podla mna uz zbytocnosti, co zvysuju cenu, a nepouzijete to skoro nikdy. rovnako, ako vypinam kontrolu opustenia jazdného pruhu.

co mi vyhovuje - full koza, nikdy som nebol jej fanusik, ale zvyka si clovek hodne rychlo, kapacitne pomery, ak niekto tvrdi, ze je v tom aute malo miesta, tak keca, aj kufor je ohromny a postacujuci, posed za volantom, optitronove budiky, vsakovake bezpecnostne funkcie, ktore clovek ani nepotrebuje ... velmi chvalim sledovanie mrtveho uhla, automaticke otvaranie zadnych dveri je na nezaplatenie s plnymi rukami alebo v dazdi, clovek sa ani nezaspini ani nezamoci ... ozvucenie Infinity je skvele, funckie, ktore mozete softwarovo vypnut, aby neotravovali (az na jednu, o tej neskor). jazdny komfort je velmi slusny, zrychlenie tiez, unava zo sedenia za volantom ziadna ani po stovkach kilometrov. vydareny dizajn predku a optiky vzadu, vsakovake hluposti, ktore su v zakladnej vybave a nemaju ich ani premiove znacky ... a v neposlednom rade ... pocit neotreleho luxusu na znacku Kia v kabine ... clovek nema pocit, ze sedi v plastovej kravine, ako v inych modeloch. elektricky posuv sedadla vodica pred nastupenim do auta. a este nieco, co obkukal od Kie aj Mercedes ... dvere, ktore prekryvaju hodne hlboko prahy ... palec nahor za toto! ... clovek sa nezasvini.

a teraz to zle ... ISG stupidny system, ktory sa neda vypnut v zakladom nastaveni, ale clovek to musi robit po kazdom starte, ja to jednoducho odmietam pouzivat, a kym sa zbadam, ze auto sa nechce pohnut v krizovatke, potom zistim, ze som ho nevypol. vecna skoda, ze auto nema Bi-xenony, sikli by sa (ak by som si mal znova kupit predosle auto Peugeot 508, tak kvôli fantastickému motoru a neskutocne super svietiacim Bi-xenonom), tieto na pocit svietia slabsie ako mal Peugeot 508, navigacia za kazdu cenu hlada trat aj s nezmyselnymi skratkami, ktore su mimo hlavných tahov, listovanie v telefonnom zozname cez dotykovy displej je nesikovne (pristal by som na koliecko alebo sipky hore-dole niekde na volante a aj s potvrdenim volania napríklad, miesto listovania v zozname skladieb v case telefonovania vyuzit tieto fukncie uz existujuce na volante, ako to mal Peugeot 508, tuto to bola totalna parada), obcas mam pocit, ze kurenie, akoby miestami vypadavalo, ale je to zrejme nejako zavisle na zatazeni motora a teplote vonku, alebo co, netusim, vnimam obcas pocit chladu v aute, aj ked mam 24 stupnov nastavenych, na nic ine, negativne, som zatial neprisiel. sem tam automatika zbytocne drzi vyssi prevodovy stupen, a nema to packy pod volantom, co povazujem za nedostatok dost zasadny (ale Range Rover Sport je na tom uplne rovnako), ale da sa s tym zit a aj jazdit. na hluk pri jazde nemam zasadne vyhrady, je to podla mna o hodne lepsie ako predosly Peugeot 508, hodne zalezi od asfaltu, a 18´´ pneu su tak akurát, 19´´ uz ja povazujem za zbytocne.

moje celkove hodnotenie: hodne vysoke ... mam pocit, ze rozhodnutie vozit sa na tomto aute, neolutujem. okrem iného casto mavam problem s chrbatom, takze vyssi posed pride vhod ... >:D ... ja som spokojny ... nie som zavisly na nemeckých autach. pripadne mozem aspon pokojne spavat, kto by to kradol ... :D.

ja vrelo doporucujem ... >:D ... pokial si niekto nepotrpi na nemeckom alebo svedskom image ... nikdy ich nebude behat take mnozstvo, ale svojmu majitelovi daju si myslim to, co treba.
18. 4. 2015 14:45
obhliadka
Neda mi tu nenapisat.
Som jeden z mala stastlivcov, ktory si mozu vybrat sluzobne auto. Nemoze to byt premiovka. Bol som rozhodnuty pre novy VW passat kombi, ALE vaham.
Dovody:
Kedze sledujem aj ceny aj servisne naklady, tak si skuste dat do noveho passata tu vybavu co ma sorento, o touaregu ani nehovorim a ste inde. Daleko inde.
Servis: novy diesel od vw 190 hp alebo biturbo 240 hp ma kvoli Euro VI adblue co sorento nepotrebuje. Dokonca aj servisne prehliadky su vsetky okolo 300€ jedna. Sorento ma retaz, teda ziadna vymena rozvodov.
Prevodovka taktiez super 6 stupnov ziadne dsg.

Jedno co je sklamanie - absencia aspon bixenonu,

To iste sa tyka aj hyundaiu grand santa fe. Mile prekvapenie.

A o ostatne znacky mam odskusane takisto nissan, mitsubishi, vw. O kvalite viem svoje. Najazdim toho dost.

A mudrlanti radte na moje preferencie: Stvorkolka - kvoli zime nie terenu je to suv nie offroad, priestor pre rodinu s detmi na vikend a taka vybava. Takych ludi je si myslim dost vratane mna. Jazdenku v zasade nechcem.
18. 3. 2015 11:09
Radost z jízdy
I já přidám svou trošku do mlýna. Dost názorům jsem se vysmál, dost názorů mě zaujalo a oslovilo.
Můžu přidat ohledně auta informace z první ruky, jelikož mě živí jejich prodej a momentálně si jedním novým Sorentem v maximální výbavě jezdím a je to skutečně pecka.
To auto má v sobě naprosto vše co člověk potřebuje a i x dalších věcí které nepotřebuje, ale zážitek z jízdy zvětší. Jen od maličkostí že při nastupování se Vám odsune sedačka dozadu, aby se vám dobře nastupovalo, pak paměť vrátí sedačku do polohy původní. Nebo znělka při zmáčknutí startovacího čudlíku. Až po HI-TEC vymoženosti, kdy auto je schopné samo parkovat (podelně i příčně), je schopné samo ze zaparkovaného místa vyjet (jen podelně), je tam radar který čte značky omezující rychlost či zákaz předjíždění, super 7" displej místo tachometru, super 8" displej kde je navigace, parkovací kamera - celkem 4x (umí i ptačí pohled), rádio, média atd... 1. Kia co má Android - je možné pouštět videa i fotky.
Já tomu autu nemám co vytknout, jediná jeho nevýhoda je, že není moje. :-)
Cena auta je na Kiu velká, ale oproti prémiovým značkám je podstatně nižší a ovládání, motorizace a další funkce jsou na špičkové úrovni.
O tom svědčí i prodeje. Minulý týden bych prodal 4 Sorenta, pro 3 zákazníky. Jediná nevýhoda je, že auta nejsou. Import zaspal a několik pár kusů k nám míří na lodi, jinak jsou sklady v Praze prázdné a čekat 5 měsíců není OK. Proto je o auta mezi dealery boj.
Ale věřím, že se zásoby doplní. A prodej se rozjede, protože kdo si to umí spočítat, nechce jezdit předraženými auty prémiových značek, chce mít 7 let záruku, chce mít bezpečný auto (90% bezpečnost Euro NCAP dle roku 2015), ten má díky Sorentu dost zamotanou hlavu.
Avatar - Katikakus
5. 3. 2015 17:00
Re: Král "chudých"
Guze, jeste jednou si precti Rohypnoluv prispevek... ;-)
Avatar - guze
5. 3. 2015 12:20
Re: Král "chudých"
Zastíní Audi leda v tvých očích, mne se sice nova Q7 moc nelibi, ale furt je propracovanejsi, nez Sorento ...