Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Kia Sorento 2015: První jízdní dojmy z Česka

Michal Fokt
Diskuze (58)
Po prvotním svezení na španělských silnicích nyní přinášíme aktuální první dojmy z jízdy se Sorentem na českých okreskách i nezpevněných polních cestách.

Pro značku Kia představuje velké SUV Sorento nejluxusnější a nejprestižnější model, což je pochopitelně dáno jak jeho velikostí, tak cenovkou. A to představovalo u dosavadní generace malinko problém, protože dnes už minulé Sorento (první dojmy s ním jsem vám tenkrát shodou okolností zprostředkoval také já, byť z celoevropské prezentace), bylo v některých ohledech o kompromisech.

Proto jsem ještě před oficiálním začátkem prezentace vyzvídal u PR manažerky Kia Katky Jouglíčkové, jak lidé od značky sami vnímají rozdíl mezi oběma generacemi. Odpověď jsem vcelku očekával - změny jsou prý opravdu velmi výrazné a budu prý překvapen, současně se také dozvídám, že korejský topmodel umí česky, a to nejen co se informací na přístrojovém štítu týče, ale také navigace a hands-free. Nezbývalo tedy, než ověřit ten posun vpřed zkušební jízdou.

Co se technické stránky věci a novinek nové generace týče, ty už vám přiblížil Ondra Chamilla v prvních dojmech se Španělska a díky stejnému článku už máte určitou představu o tom, jak asi Sorento funguje. Jenže nezřídka se stává, že auto funguje v našich podmínkách přece jen jinak a dojmy se tak mohou lišit, navíc při první prezentaci vozu pršelo. A to je i tento případ - mé poznatky z krátké zkušební jízdy jsou do jisté míry odlišné, ovšem od zveřejnění regulérního týdenního testu vás dělí už jenom několik dní a to už budeme mít Sorento prověřeno opravdu důkladně a s jednoznačným závěrem.

Tak pojďme na věc. Musím říct, že po stránce vzhledu na mě Sorento nedokázalo zapůsobit jinak, než vnějšími rozměry. Je prostě už od pohledu obrovské, ovšem styling vyznává filozofii "šedá myš" - nic neupoutá při zběžném pohledu vaši pozornost, což se oproti dosavadní, vcelku agresivně stylizované generaci trošku škoda, zvlášť s ohledem na to, že menší modely značky jsou dnes naopak vizuálně velmi atraktivní.

Po otevření dveří se ovšem objevuje úplně jiný svět. Už "měkký" zvuk při otevírání naznačuje, že se tady hrálo s detaily a to je pouze začátek - Sorento ani uvnitř není žádný "plasťák", kam oko pohlédne, tam najdete měkčené materiály a i ty tvrdé působí na pohled příjemně. Můžeme se sice bavit o designu palubní desky, ale interiér nejspíš nikoho nezklame a stávající klientelu Sorenta už vůbec ne. Zhýčkaný Evropan tak může žehrat snad jen na povrchovou úpravu měkčených plastů, jejich struktura je taková ...americká a také schopnost pohlcovat odrazy nedosahuje místních standardů, dost se leskne.

Když už jsme u těch negativ - sedadla jsou sice komfortní, ale v zatáčkách v nich snad musí lítat i tělnatý Amík, jak jsou široká, na boční vedení narazíte až poté, co se váš gluteus maximus už nějakou dobu klouže po koženém čalounění vyhřívaných i ventilovaných sedadel. A snad ještě jeden nedostatek - osobně nemám žádné pocity méněcennosti z klasických voličů automatu, ale ten v Sorentu je prostě ohavnýýý.

Sice to působí spíše jako kritika kokpitu, ale nenechte se mýlit, kabina je opravdu překvapivě příjemné místo k žití. Tak příjemné, že dosavadní klientela Sorenta bude doslova v šoku a ti u modelu noví majitelé nebudou muset omluvně krčit rameny, že to je přece jen "levné" korejské auto. Když k tomu přidáte velkorysý prostor i ve druhé řadě sedadel (tou třetí bohužel zkoušený vůz vybaven nebyl) a kufr, jenž v pětimístné konfiguraci nabídne 660 l prostoru (605 u sedmimístné verze se sklopenou třetí řadou a 142 l se vztyčenou), bude Sorento velmi silný hráč v segmentu rodinných SUV.

Kia Sorento – technické údaje a české ceny
Motor2.2 CRDi
Převodovka6M (6A)
Zdvihový objem [cm3]2199
Válce/ventily4/4
Největší výkon [kW/min]147/3800
Točivý moment [N.m/min]441/1750-2750
Max. rychlost [km/h]203 (203)
Zrychlení 0-100 km/h [s]9,0 (9,6)
Cena Comfort [Kč]909.980
Cena Exclusive [Kč]949.980*
Cena Premium [Kč]1.079.980*
Příplatek za automat činí 50.000 Kč

O záplavě elektronických udělátek a infotainmentu asi není třeba se rozepisovat, Sorentu prostě rozhodně nechybí nic, co byste našli u konkurence, za zmínku ovšem určitě stojí systém ATTC (Advanced Traction Cornering Control), jenž v zatáčce v případě potřeby přibržďuje vnitřní zadní kolo a pomáhá tak omezovat nedotáčivost. Po nastartování je znát, že čtyřválec 2,2 l s výkonem 147 kW a točivým momentem 440 N.m už není takový "žentour" jako dřív - jeho odhlučnění je výrazně lepší, s ohledem na současné poměry ve třídě pak zhruba průměrný, úrovní vibrací je to pak trošku horší průměr. V součtu to ovšem znamená, že v kabině neobtěžuje, jakkoli o něm posádka při jízdě ví. To je ovšem částečně způsobeni o tím, že do kabiny proniká v jisté míře i aerodynamický hluk.

Šestistupňový automat řadí rozvážně, avšak hladce a bez cukání, síla motoru si s téměř 1,9 tuny vážícím SUV poradí bez sebemenších problémů. Překvapí na danou kategorii vskutku miniaturní volant, bohužel také s docela tenkým věncem, jenž ovšem spolupracuje s lehkým (ve standardním módu), avšak nepřeposilovaným řízením, které je přesné a příjemně strmé, což řidiči dává pocit lehkosti a snadné ovladatelnosti.

Není to však jen pocit, jistě i díky zmíněnému ATTS Sorento ani na českých okreskách nepůsobí jako neohrabaný mastodont. Velmi dobře maskuje svou váhu a v zatáčkách působí při rozumných rychlostech hbitěji, než by člověk od tak velkého auta čekal. Pravdou je, že by ATTS mohl mít ještě ostřejší naladění, ale míra nedotáčivosti Sorenta je překvapivě malá, pokud se to tedy nepřežene s nájezdovou rychlostí, pochopitelně.

Pokud čekáte, že TEĎ to přijde, tak bohužel. Sorento se rázně vypořádalo i s jedním z největších problémů předchůdce a je při tom všem až extrémně pohodlné. Na větších nerovnostech se podélně a občas i příčně pohupuje, čímž evokuje highendové SUV modely Land Roveru a zdá se, že zvládne i krátké nerovnosti. Vybraná trasa sice byla, co se záplat týče, 50 odstínů šedi, ale je pravdou, že chyběly spáry a výtluky, definitivní verdikt v tomto ohledu tedy padne až při testu. Ovšem i když jsme opustili silnici a vyjeli na polní cestu, degradaci jízdního komfortu jsem nepociťoval. Současně je třeba říci, že co se hluku v kabině týče, jsou pneumatiky spíše až na třetím místě, za motorem a aerodynamikou.

Sorento možná (určitě) není nejlepší velké SUV na trhu, ale přijde mi takhle na první seznámení dobré, hodně dobré a přestože mezigeneračně podražilo, stále je za velmi zajímavé peníze. Jak už jsem poznamenal výše - stávající klientela bude v šoku a pokud vy stále trpíte vůči korejské produkci předsudky, tak nejspíš také.


Michal Fokt
Diskuze (58)
Avatar - petr164
21. 2. 2015 23:13
Re: Ten interiér...
Osobně soudím, že Sorento šlo designově dolů, interiérem ergonomicky taktéž a celkovým pojetím nevím, koho by mělo vlastně oslovit při vědomí předchozí generace a současné konkurence. Rozhodně s milionem v kapse bych šel jinam.
Avatar - Jaros71
16. 2. 2015 11:07
Re: sorento a ti druhi.....
Právě že předražený už to je.
Šmejd bych já tedy neřekl , spíš kvalitou průměr.
Jednu KIU Ceed máme v rodině , a nižší pořizovací cenu si auto pořádně vybralo.
Fajn 7 letá záruka pořád běží.. :yes: to je OK.
ALE :
každoroční povinný servis , s výměnanmi oleje a dalšími blbostmi..cca 6-8 tis /rok !
Velký je vždy dražší..
Proti evropanům , kde je výměna oleje za 30 tis km a interval za 2 roky?
Dosti drahé.Dražší jsou i náhradní díly..zatím se neplatí..ale...
Navíc auto bylo v servisu už snad 10 krát s různými závadami..sice oprava gratis , ale otravné a několik dní bez auta? Jiné vám KIA nepůjčí..jen za love.
Nyní došlo v 5 roce na příšernou převodovku..řazení už tam prostě nepadá.
2.opravy to jen na chvíli zlepšily.. 8-s
Jsem zvědav na probíhající reklamaci a zda korejci tento vadný kus zdarma vymění?
Po záruce by si auto KIA KOUPIL JEN TOTÁLNÍ MAGOR ! :-!
Tedy i Sorento ve vyšší ceně , která musí jít dolů , bude mít zřejmě podobné problémy. A jeho zůstatková hodnota bude při prodeji padat o hodně níž než evropská konkurence.
A vyplatí se tedy do korejce za milion jít?
Osobně dost pochybuji. Kdo to jednou zkusí , už se k nim zpět málokdy vrátí!
Sorento vypadá dobře , to ano. S nižší cenou se prodávat bude.
Jistě si ho však koupit nepůjdu , i když podobné SUV hledám.
16. 2. 2015 09:13
Re: Ten interiér...
Je lepsie nechat zaradene D? Popravde neviem a rad sa necham poucit - ja som usudil ze radsej vyradovat do N na zaklade zvuku a vibracii v aute - s A/T mam odjazdene zatial mozno do 10 000km, takze za radu budem vdacny
14. 2. 2015 18:46
Re: Ten interiér...
Premiovka to není, ale stojí to milion. Myslím, že tě tvůj nick nasazuje růžové brýle pokud jde o Kiu :-)
Avatar - cri-cri
14. 2. 2015 15:17
Re: Cena
Jen u Nomada je problém že skoro nic nejde nakonfigurovat, jako třeba lepší sedačky a tak.
Jinak je ale KIA předražená, ještě nedávno Hyundai Ix55 stal 1 mega v plné s automatem a V6 a s lepším interiérem

Bohužel pro KIU za 1 mega bych radši šel do Volva ad už XC70 nebo XC60, jasně nema 7 mist, ale pro 5 mist bude stejně prostoru a sedadlo řidiče a automat bude uplně někde jinde.
[odkaz] nebo [odkaz]