Kia Soul 1,6 CRDi - Naftová duše

Kia Soul 1,6 CRDi - Naftová duše

 
 

Kia Soul je jako z jiného světa. Její moderní design má "šmrncu" na rozdávání. Jak si šmrncovní Soul rozumí s nadprůměrně výkonným naftovým motorem?

Hodnocení designu je věc čistě osobní, přesto snad nešlápneme úplně vedle, když Kiu Soul označíme za velmi atraktivní malý crossover. Na svých 4105 milimetrech délky totiž dokáže rozehrát malý koncert neotřelých linek, ploch a tvarů, který na oční bulvy kolemjdoucích působí doslova jako magnet. Zvláště pak v příjemné barvě, jakou je „Zelená tea latte“ s černým závodním pruhem přes kapotu.

V prostorném interiéru je dostatek odkládacích prostor, kvalita použitých plastů i jejich zpracování je příkladné. Možná by finanční oddělení mohlo příště tolik neškudlit a povolit více měkčených nebo lépe vypadajících a na dotek příjemnějších plastů nebo textilií. Tak jako tak, je dobře, že interiér zde nepokulhává za exteriérem. Abychom byli upřímní, trochu jsme se toho báli. Další důkaz toho, že Kiu dnes již není radno podceňovat.

Pojď si hrát!

Soul na první pohled rozhodně nevypadá jako příliš zábavné auto, opak je ale pravdou. Už testování předprodukční verze naznačilo, že Soul bude na silnici patřit k příjemným společníkům. Určitá prkennost zakamuflovaného modelu byla navíc s příchodem sériové výroby z velké části odstraněna, a tak zbylo jen to dobré – malé náklony karoserie, statečný boj s nedotáčivostí a stabilita vozu i při divočejších manévrech. Kia tento model posílá vstříc mladým zákazníkům a ti rozhodně nechtějí, aby se jejich nové stylovce v zatáčkách rozklepala kolena. Jistě, Soul možná ani na patnáctipalcových pneumatikách nežehlí nerovnosti tak dokonale jako někteří komfortněji zaměření konkurenti, zato má image auta, co dokáže být líbivé a zároveň i splnit na jedničku svůj primární účel. A na to většinou tvůrci chic modelů zapomínají.

obrázek [555 x 389]
 

V podobném duchu lze pokračovat i pokud si vezmeme na mušku řízení a řazení. Soul klasicky využívá služeb elektrického posilovače řízení, jeho naladění je ovšem překvapivě dobré. Odezva na pohyby volantu i okolo středové polohy je příjemně bezprostřední a při vyšších rychlostech spořádaně tuhne, přesně jako…no, nebudeme zabíhat do podrobností. Informační toky od předních kol jsou velmi silné, což není v tomto (velikostním i cenovém) segmentu rozhodně samozřejmostí. Manipulace s řadicí pákou je bezproblémová, v kulise je její pohyb plynulý a dráhy jsou dobře vymezeny. Na absolutní špičku řazení Soulu nemá, dostalo se ovšem nejlepším alespoň na velmi krátký dohled.

Ropák roku?

Že na první pohled spíše robustní vůz má nadprůměrné jízdní vlastnosti je určitě moc dobré, ale myslet je třeba také na provozní náklady. Soul se nám do rukou dostává podruhé, dnes ovšem v robustní přídi netluče benzinové srdce o objemu 1,6 litru, ale vznětový čtyřválec se shodnou kubaturou. Ten má nejen o jeden kilowatt vyšší maximální výkon (93 vs. 94 kW), ale zejména o celých 104 Nm vyšší točivý moment usazený podstatně níže. A to je znát. Pohotovostní hmotnost vozu se v závislosti na výbavě pohybuje mezi 1270 a 1354 kilogramy, s nimiž 260 Nm vznětové verze nemají žádný velký problém. Pocitově jede dieselový Soul o něco lépe než ten benzinový, tabulková hodnota zrychlení z klidu na 100 km/h (11,3 s) ale hovoří o tři desetinky sekundy ve prospěch benzinové šestnáctistovky. Mimo tuto sprinterskou disciplínu, kde se projevila o 100 kilogramů větší hmotnost vznětové verze, je ale vznětový Soul bezpochyby lepší nejen v maximální rychlosti, ale zejména v pružném zrychlení – tedy při obvyklých akceleračních manévrech.

obrázek [555 x 327]
 

Motor1,6 CRDi umí řádně přitopit po kotlem, a to pokud se přehoupnete přes zhruba 1500 min-1. Naopak, turbodmychadlu směrem dolů od této hranice dochází rychle dech. Nad ní vás čeká na nečekaně silný, plynulý zátah, který se zvonivým rykotem končí před 4000 min-1. V nich má sice motor generovat zmiňovaných 94 kW, ale v praxi nemá smysl agregát tak vysoko trápit. Lepší je držet se blízko otáček nejvyššího momentu, tedy mezi dvěma a třemi tisíci otáček. Odměnou je nejen o mnoho snesitelnější zvuková kulisa (ani tak ovšem nelze Soul vyzdvihnout za zvukovou izolaci kabiny, hluk od motoru i podvozku se do ní dostává poměrně snadno), ale také příznivá spotřeba paliva. K papírové hodnotě kombinované spotřeby 5,2 litru jsme se sice nepřiblížili, průměrná spotřeba během testu mezi šesti a sedmi litry nafty je ovšem i tak výborným výsledkem. Nesmíme totiž zapomenout na robustní stavbu vozu s jen mírně skloněným čelním sklem, vysokou a objemnou přídí a (alespoň na první pohled) nepříliš aerodynamicky tvarovanou karoserií.

Co pod pěkné šaty?

Ne, nejde nám o spodní prádlo, nýbrž o volbu vhodné motorizace. Kia totiž svým zákazníkům připravila pár bezesných nocí – vzít špičkový benzinový nebo vznětový agregát? Příplatek jen 40 tisíc korun za vznětovou verzi z ní zřejmě udělá velmi žádaný artikl, řidiči se zalíbením spíše v kultivovanějších benzinových motorech zde ovšem dostávají přesně to, co chtějí. Volba tedy není lehká, za nás můžeme jen doplnit: nebojte se, ani v jednom případě určitě nesáhnete vedle.

obrázek [555 x 279]
 

První cena vozu299 980,- Kč (1.6 CVVT Base, 93 kW)
První cena vozu s testovanou motorizací339 980,- Kč (1.6 CRDi Base, 94 kW)
Základní cena testovaného vozu409 980,- Kč (1.6 CRDi Comfort, 94 kW)
Cena testovaného vozu vč. příplatků419 980,- Kč (1.6 CRDi Comfort, 94 kW)

Plusy

  • Atraktivní vzhled
  • Prostorný interiér
  • Dobré jízdní vlastnosti
  • Přesné řízení
  • 5letá záruka do 150 tisíc km na celý vůz
  • Silný motor
  • Přítomnost USB konektoru v základní výbavě

Mínusy

  • Horší odhlučnění kabiny
  • Hlučný motor ve vyšších otáčkách
  • Menší komfort odpružení
Spolupracujeme s TipCars.com

Kia Soul 1,6 CRDi

Cena v základní výbavě: 409 980 Kč Cena v testované výbavě: 419 980 Kč

Základní výbava:Tónovaná skla, nárazníky v barvě karoserie, ocelová 15“ kola, manuální klimatizace, dál. ovl. centrální zamykání, audio s CD a MP3, USB a AUX port, ovládání audia na volantu, výškově stavitelné sedadlo řidiče, elektrické ovládání předních a zadních oken, kosmetická zrcátka, posilovač řízení, výškově stavitelný volant, 6x airbag, aktivní opěrky hlavy vpředu, 4x kotoučové brzdy, ABS s EBD, ESP, imobilizér

Výbava testovaného vozu:Perleťový lak (10 000,-)

Havajský soud zablokoval Trumpův protiimigrační dekret, považuje ho za diskriminační Havajský soud zablokoval Trumpův protiimigrační dekret, považuje ho za diskriminační

Federální soud v Honolulu dnes zablokoval zářijový…

Hrozba terorismu v Británii vzrostla alarmujícím tempem, řekl šéf MI5 Hrozba terorismu v Británii vzrostla alarmujícím tempem, řekl šéf MI5

Šéf britské tajné služby MI5 Andrew Parker dnes řekl, že…

Jak zdokonalují řízení policisté v Británii? Hrají závodní hry Jak zdokonalují řízení policisté v Británii? Hrají závodní hry

Strážníci z jednoho britského hrabství mají opravdu…

Odvrat od brexitu by výrazně pomohl britské ekonomice, vyplývá ze studie OECD Odvrat od brexitu by výrazně pomohl britské ekonomice, vyplývá ze studie OECD

Pokud by se Británie odvrátila od plánovaného odchodu z…

 

Štítky Kia Testy Malé vozy

Technické údaje
Motor Kia Soul 1,6 CRDi
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1582
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 94 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 260 / 1900 - 2750
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 182
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 11.3
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 6.3 / 4.6 / 5.2
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 340 / 818
Objem nádrže (l):48
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1270 / 510
Rozměr pneu:195/65 R15
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4105
b) šířka (mm): 1785
c) výška (mm): 1610
d) rozvor (mm): 2550
e) rozchod vpředu (mm): 1570
f) rozchod vzadu (mm): 1575
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 810 / 970
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 660 / 890
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1010
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):1000
k) šířka vpředu (mm): 1450
l) šířka vzadu (mm): 1440
délka sedáku vpředu (mm): 510
délka sedáku vzadu (mm): 500
výška opěradla vpředu (mm): 610
výška opěradla vzadu (mm): 610
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Hodnocení Kia Soul 1,6 CRDi
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 9
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 9
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 10
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 10
Odkládací plochy: 8
Dojem z řízení: 9
Výhled vpřed: 7
Výhled vzad: 6
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 7
Tah v nižších otáčkách: 7
Výkon ve vyšších otáčkách: 9
Hlučnost v nižších otáčkách: 7
Hlučnost v vyšších otáčkách: 6
Spotřeba: 8
Odstupňování převodovky: 8
Snadnost řazení: 8
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 8
Jízdní vlastnosti v extrému: 9
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 6
Přenos hnací síly na vozovku: 8
Účinnost brzd: 8
Velikost zavazadlového prostoru: 8
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 10
Variabilita zavazadlového prostoru: 8
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 9
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 8,08
 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Deset Deset "nesmrtelných" motorů. Ve výrobě vydržely desítky let

Některé motory se povedou, jiné nikoliv. My jsme pro vás…

Hyundai uvádí na trh další nový model: SUV Kona ale vůbec není levné Hyundai uvádí na trh další nový model: SUV Kona ale vůbec není levné

Vůz s designově velmi komplikovanou přídí se stává…

 



Kia Track’ster bez tajemství: Je to rozšířený Soul Kia Track’ster bez tajemství: Je to rozšířený Soul

Jihokorejský koncept používá přeplňovaný dvoulitr o…

Kia Track'ster concept: První fotografie Kia Track'ster concept: První fotografie

Po zveřejněné skice Kia odhalila i záď studie chystané…

 



 
Autozam AZ-1 (1992-1995): Maličké japonské autíčko s křídly byl totální propadák

Autozam AZ-1 (1992-1995): Maličké japonské autíčko s křídly byl totální propadák

Včera

Japonští zákazníci si v první polovině 90. let mohli pořídit zvláštní maličké kupé od Mazdy a Suzuki s křídlovými dveřmi. Dnes jde o skutečnou raritu...




Blesk.cz

Sexy pilotka dobyla internet: Chlapi z ní mají hlavu v oblacích!

Sexy pilotka dobyla internet: Chlapi z ní mají hlavu…

Je krásná, neuvěřitelně talentovaná a chlapi z ní mají hlavu v oblacích. Nizozemská pilotka Lindy Mariëlle Kats…

Zajatkyně ISIS popsala umírání žen v garáži i kruté znásilnění dívek

Zajatkyně ISIS popsala umírání žen v garáži i kruté…

Oběťmi brutálních perzekucí ze strany takzvaného Islámského státu se stali také Turkmeni jako jedna z etnických…

 

iSport.cz

Litvínovský Gerhát zničil lídra

Litvínovský Gerhát zničil lídra "forsbergem":…

Napadlo ho to prý hned, jak zjistil, že rozhodčí nařídili trestné střílení. Ovšem provést něco takového…

Strýcová se zlobí! Podraz, popsala přestup kouče Krupy k Plíškové

Strýcová se zlobí! Podraz, popsala přestup kouče…

Barbora Strýcová třímala trofej pro vítězku turnaje v Linci a měla knedlík v krku. To když děkovala svému kouči…

 

Reflex.cz

Obvoďáci budou stávkovat. Mají pravdu!

Obvoďáci budou stávkovat. Mají pravdu!

Je málo profesí, jejichž služeb užívám opakovaně a dlouhá léta. Na prvním z míst asi — kromě řidičů tramvají —…

Výprava do nitra Nové Guiney: Země andělů a démonů

Výprava do nitra Nové Guiney: Země andělů a démonů

Papua-Nová Guinea patří k zemím, kterým se turisté vyhýbají. Ale kdo se nebojí, bude mít výjimečný zážitek. Tak…