Lancia Delta 2.0 JTD – Delta Force

Lancia Delta 2.0 JTD – Delta Force

 
 

Extravagance, elegance, majestát, nekonformnost a mnoho dalších synonym dokáže generovat nový automobilový zjev, který italská Lancia přivedla na evropské silnice. Druhý test na Auto.cz absolvovala Delta s novým motorem 2.0 JTD (121 kW).

Nový motor je ve skutečnosti dalším vývojovým stupněm předchozího čtyřválce 1.9 JTDm, který důvěrně znají např. majitelé mnoha Alf Romeo. Vedle zajímavějších parametrů (121 kW při 4000 min-1, 360 Nm ve 2000 min-1) se chlubí vlastnostmi, které od moderního turbodieselu očekáváte. Má slušně utlumený zvuk, i když princip spalování je stále jasně slyšitelný, má široké pásmo využitelných otáček, i když pod 1700 min-1 stále existuje určitá mrtvá zóna a zvládá téměř benzinově vysoké maximální otáčky (4900 min-1), i když vytáčení motoru za 4500 min-1 už není příliš efektivní.

Jednotka, která zatím spoléhá na starší, ale jak z parametrů vidno více než dostačující techniku vstřikování common-rail se 1600 bary a solenoidovými vstřikovači, umí nabídnout plynulý nástup točivého momentu a jeho přiměřenou gradaci v pásmu od 1700 min-1 do necelých 4000 min-1.

S 1,5 tuny těžkou Deltou si motor poradí o poznání snáze než základní JTD. Toto je typický vysokorychlostní dravec, kterému nevadí dlouhodobá jízda na dálnici. Turboefekt, resp. pásmo s nižším točivým momentem těsně nad volnoběhem, zde stále je, a tak si musíte dávat dobrý pozor, abyste chybným řazením některého ze šesti stupňů neposlali motor do nepatřičně nízkých sfér. Pod dvěma tisíci se sbírá výrazně pomaleji, než po překročení této hranice. Ve srovnání s německou velkosériovou produkcí jde ale vysokovýkonný motor s kultivovanějším chodem a plynulejší reakcí na řidičovy povely. Ostatně recept na tento nešvar Lancia má a nabízí jej pod názvem 1.9 JTD Twin Turbo.

obrázek [555 x 388]  

Spotřeba paliva se v reálném provozu dostává jen mírně nad úroveň podstatně slabší motorizace 1,6 JTD (88 kW). Při loudavém rychlostním průměru 100 km/h lze jezdit za 5,2 l/100 km, v obvyklejší dálniční rychlosti 130 km/h si motor řekne o 6,5 l/100 km. Obuty přitom byly zimní pneumatiky 225/45 R17, které jistě negativně ovlivnily zjištěné hodnoty spotřeby, když standardem je rozměr 205/55 R16.

Uzemňující design

…působí pozdvižení ve dne svým zjevem a v noci svými diodovými orgiemi. Když už vám začne připadat Delta tak nějak normální, stačí ji postavit vedle čehokoliv jiného a rychle si uvědomíte, že to, co designéři navrhli a management poslal do sériové výroby, je něčím vskutku výjimečným. Poslední konkurenční hatchback s délkou přes 4,5 m se po ukončení výroby Opelu Signum odporoučel, ale Delta přeci jen hraje trochu jinou ligu. Pozoruhodných detailů je na Deltě celá řada, od špičkového designérského řešení přídě, až po neméně originální záď.

Velkorysý obývák

Dostupný luxus patří ke značce déle než dnes tak zašlapávaná sportovní image, a proto není divu, že zařízení velkého vnitřního objemu karoserie Delty působí od první chvíle mimořádným dojmem. Přední sedadla, která jsou v našem případě čalouněna výměnou za příplatek 44.000,-Kč béžovou kůží s barevným orámováním, vypadají spíše jako barokní lenošky. Mají výrazně netradiční tvarování s efektním designem a komfortním charakterem sezení. Absentující boční vedení začíná vadit až při skutečně dynamické jízdě zatáčkovitou tratí, a možná, že větším prohřeškem jsou poměrně úzké hlavové opěrky s okouzlujícím provedením.

obrázek [555 x 338]  

Zadní sedadla jsou zvláštní nejen tvarováním, ale i svou posuvnou konstrukcí, zlepšující možnosti variability mezi prostorem pro zavazadla a prostorem pro posádku. V extrémní zadní poloze je na zadních místech mimořádný prostor v podélném směru, vertikálně jde ale jen o slušný standard. Nad sedáky je k dispozici 890 mm, což překonává hned několik konkurenčních modelů nižší střední třídy, ale naštěstí je alespoň poloha sezení středních postav optimalizována vyšším umístěním hrany sedáků od podlahy (370 mm). Obzvláště vysocí cestující mohou vylepšit prostor nad hlavami polohovatelným sklonem opěradel.

Ovládání

… 4,5 m dlouhého hatchbacku se děje přes vhodně tvarovaný věnec volantu s průměrem 372 mm, na jehož ramenech jsou neprakticky umístěná tlačítka pro ovládání rádia, palubního informačního systému a hlasového ovládání. Dosáhnou na ně pouze řidiči s delšími prsty, a ti jak známo, mívají v našich zemích zálusk spíše na vozy německých značek. Teď už ale trochu vážněji. Delta brzdí razantně, zřejmě i díky širokým kolům, řazení se vyznačuje uspokojivou přesností a jen mírně vyšším odporem pohybu páky v kulise.

Podvozek

… je připraven na dálkové přesuny po kvalitních silnicích vysokými rychlostmi. Technicky jednoduchá a prostorově úsporná zadní náprava vede kola spolehlivě pouze na kvalitním povrchu, ale jakmile se ocitnete na okresce nebo horší silnici, budou zadní kola při nešetrné jízdě častěji ztrácet kontakt s vozovkou. Při přejezdu větších nerovností a děr se od kol ozývají špatně tlumené rázy, kterými trpí posádka, podvozek i kola. Standardní a nevypínatelné ESP se postará o eliminaci nedotáčivosti i počínající smyk způsobený ztrátou kontaktu kol s vozovkou. Když zůstanete u klidnějšího způsobu jízdy, bude vás Delta hýčkat dobrou zvukovou a vibrační izolací od motoru i aerodynamického hluku. Překonávání vln a delších nerovností je ve znamení limuzinoidního komfortu, díky dlouhému rozvoru a velkému obvodu pneumatik.

obrázek [555 x 285]  

Tužší charakter odpružení je překvapením. Luxus a pohodlí evokující provedení této Lancie by nejednomu motoristickému novináři, a tím spíše zákazníkům umožnily zavřít oči nad vyššími náklony karoserie a menší agilitou podvozku, které by s komfortnější charakteristikou pružin, tlumičů a stabilizátorů byly spojeny. V současném provedení doporučujeme před koupí ozkoušet přinejmenším různé profily pneumatik (v nabídce jsou průměry kol 16, 17 a 18 palců), které by mohly ovlivnit komfort přejezdu hlavně těch malých nerovností.

Vysoký točivý moment, který směřuje na přední nápravu, umí skupina Fiat precizně kočírovat třeba v menší Alfě 147 mechanickým svorným účinkem předního diferenciálu. Ten v Deltě sice mít nemůžete, ale jeho levnější elektronické řešení (přibrzďování vnitřního kola při akceleraci v zatáčce) se ukázalo jako velmi účinná alternativa.

Závěr

Objemově největší turbodiesel je v Deltě jako doma. Poskytuje jí dynamiku odpovídající jejímu luxusnímu image, komfortní projev a přiměřeně nízkou spotřebu. Kdo chce ještě vyhlazenější momentovou charakteristiku turbodieselu, ten musí jít do dvojitě přeplňovaného motoru Twin Turbo.

Delta je luxusně zařízený hatchback na pomezí nižší střední a střední třídy. K jeho designu a interiérové architektuře máme jen několik nepodstatných připomínek, které lze přejít mávnutím ruky. K dnešnímu vysokému standardu jízdních vlastností střední třídy schází tomuto krásnému autu víceprvková zadní náprava. Charakteru automobilu by lépe odpovídal měkčí a houpavější podvozek. Možná, že se ale pleteme, a noví zákazníci Lancie chtějí Deltu takovou jaká je.

obrázek [555 x 316]  
První cena vozu495.000,- Kč (Delta Argento, 1.4T, 88 kW)
První cena vozu s testovanou motorizací650.000,- Kč (Delta Oro, 2.0 JTD, 121 kW)
Základní cena testovaného vozu650.000,- Kč (Delta Oro, 2.0 JTD, 121 kW)
Cena testovaného vozu vč. příplatků808.400,- Kč (Delta Oro, 2.0 JTD, 121 kW)

Plusy

  • Atraktivní design
  • Luxusně působící interiér
  • Pohodlná sedadla
  • Prostor pro nohy vzadu
  • Dobré odhlučnění motoru
  • Přesné řízení

Mínusy

  • Omezené místo pro hlavu vzadu
  • Tuhé odpružení, rázy od kol
  • Vysoká pohotovostní hmotnost
  • Vysoký práh zavazadelníku

Spolupracujeme s TipCars.com

Lancia Delta 2.0 JTD

Cena v základní výbavě: 650 000 Kč Cena v testované výbavě: 808 400 Kč

Základní výbava:Autorádio s CD a MP3, stabilizační systém a Hill Holder, el. ovládaná a vyhřívaná zpětná zrcátka se sklápěním, posilovač řízení, lakovaná zrcátka, klimatizace, mlhovky se systémem Cornering, dálkové odemykání, nastavitelná bederní opěrka, přední, boční a hlavové airbagy, el. ovládání bočních oken, loketní opěrka s klimatizovaným boxem, posuvná zadní sedadla s nastavitelným sklonem opěradla, výškově nastavitelné sedadlo řidiče a spolujezdce, třetí hlavová opěrka, interiér v kůži/alcantaře, paket Komfort (zatmavená okna, zadní loketní opěrka, volant v kůži, el. ovládaná a sklopná zrcátka).

Výbava testovaného vozu:Sedadla v kůži s barevným lemováním (+44.000,-Kč), Paket Techno – zrcátko se stmíváním, dešťový senzor, tempomat, (+19.500,- Kč), xenonové světlomety s natáčením (+22.000,- Kč), parkovací senzory vzadu (8.000,- Kč), koberečky (3.000,- Kč), Convergence C1 - hlasové ovládání, Bluetooth, USB (+11.600,- Kč), ovládání rádia a telefonu na volantu (+4.400,-Kč), metalický lak (+8.000,-Kč), kola z lehkých slitin s pneumatikami 225/45 R17 (+16.500,-Kč), dvouzónová automatická klimatizace (+10.000,-Kč), alarm (+11.400,-Kč)

Světová banka pomáhá za zvláštních okolností Trumpovi Světová banka pomáhá za zvláštních okolností Trumpovi

Podivný vztah dcery Donalda Trumpa Ivanky a ředitele…

Nejvyšší soud bude řešit Rathovy odposlechy. Připomeňte si celou kauzu Nejvyšší soud bude řešit Rathovy odposlechy. Připomeňte si celou kauzu

Korupční aféra bývalého ministra zdravotnictví Davida…

Český Robert Bosch roste, do dvou let přijme dalších 650 lidí Český Robert Bosch roste, do dvou let přijme dalších 650 lidí

Českobudějovická firma Robert Bosch, která patří do…

Spolana přestane používat jedovatou rtuť až na podzim Spolana přestane používat jedovatou rtuť až na podzim

Neratovická Spolana může používat amalgámovou elektrolýzu…

 
Technické údaje
Motor Lancia Delta 2.0 JTD
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1956
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 121 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 360 / 1750
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 214
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 8.5
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 6.9 / 4.3 / 5.3
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 380 / 760
Objem nádrže (l):58
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1505 / 495
Rozměr pneu:225/45 R17
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4520
b) šířka (mm): 1797
c) výška (mm): 1499
d) rozvor (mm): 2700
e) rozchod vpředu (mm): 1538
f) rozchod vzadu (mm): 1531
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 890 / 1130
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 760 / 900
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1010
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):890
k) šířka vpředu (mm): 1485
l) šířka vzadu (mm): 1480
délka sedáku vpředu (mm): 500
délka sedáku vzadu (mm): 500
výška opěradla vpředu (mm): 650
výška opěradla vzadu (mm): 560
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
Hodnocení Lancia Delta 2.0 JTD
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 9
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 9
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 10
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 5
Odkládací plochy: 8
Dojem z řízení: 8
Výhled vpřed: 8
Výhled vzad: 7
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 9
Tah v nižších otáčkách: 9
Výkon ve vyšších otáčkách: 9
Hlučnost v nižších otáčkách: 9
Hlučnost v vyšších otáčkách: 9
Spotřeba: 8
Odstupňování převodovky: 10
Snadnost řazení: 7
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 8
Jízdní vlastnosti v extrému: 7
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 7
Přenos hnací síly na vozovku: 9
Účinnost brzd: 8
Velikost zavazadlového prostoru: 8
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 7
Variabilita zavazadlového prostoru: 9
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 6
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 8,08
 







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Škoda pečuje také o superb. Má lepší navigaci a masážní sedačku Škoda pečuje také o superb. Má lepší navigaci a masážní sedačku

Škoda připravila pro svoji vlajkovou loď nové prvky do…

30 ostrých hatchbacků minulosti, po kterých se nám stýská... 30 ostrých hatchbacků minulosti, po kterých se nám stýská...

Moderní doba nahrává velkým a těžkopádným čtyřkolkám a…

 




Ojetá Lancia Delta (844): Druhá míza pro italskou avantgardu Ojetá Lancia Delta (844): Druhá míza pro italskou avantgardu

Ojetá Lancia Delta představuje zajímavou alternativu k…

Lancia Delta letos končí, Voyager dostane ještě rok Lancia Delta letos končí, Voyager dostane ještě rok

Že se Lancia stane značkou jednoho modelu na jednom trhu,…

 



 
GTI Treffen Wörthersee 2017: Prohlédněte si to nejlepší ze srazu na počest Golfu GTI!

GTI Treffen Wörthersee 2017: Prohlédněte si to nejlepší ze srazu na počest Golfu GTI!

Včera

O uplynulém víkendu proběhl u rakouského jezera Wörthersee již 36. ročník legendárního srazu. Podívejte se, jak to tam vypadalo!




Blesk.cz

Macron vytáhl na Putina gaye i chemické zbraně. „Mluvili jsme otevřeně“

Macron vytáhl na Putina gaye i chemické zbraně.…

Stav francouzsko-ruských vztahů byl dnes hlavním tématem rozhovorů francouzského a ruského prezidenta ve…

Češi vzali Dešťovku útokem: Za jeden den si řekli skoro o 60 milionů

Češi vzali Dešťovku útokem: Za jeden den si řekli…

Od dnešního spuštění programu Dešťovka do zhruba 17:00 přijal Státní fond životního prostředí (SFŽP) 1215…

 

iSport.cz

Wolfsburg zůstává v bundeslize. Baráž s Braunschweigem zvládl

Wolfsburg zůstává v bundeslize. Baráž s…

Fotbalisté Wolfsburgu se udrželi v bundeslize. Po domácí výhře 1:0 nad Braunschweigem zvítězili v barážové…

V lize končí ePojisteni.cz! Tvrdík varuje, že podporu stáhne i CEFC

V lize končí ePojisteni.cz! Tvrdík varuje, že…

V názvu fotbalové ligy dojde k další změně. Firma ePojisteni.cz se jako titulární sponzor rozhodla nevyužít…

 

Reflex.cz

Do Botswany za krokodýly: Když se páří čtvrttunoví predátoři, je třeba mít se na pozoru!

Do Botswany za krokodýly: Když se páří čtvrttunoví…

Botswanské léto se zbavuje posledního listí a vše začíná žloutnout. Příroda se mění a smutný pohled na…

Češi zabodovali v Cannes. Hlavní cenu v jedné z kategorií si odváží film Lerd

Češi zabodovali v Cannes. Hlavní cenu v jedné z…

Nový film režiséra Mohammeda Rasoulofa, v Cannes již oceněném Cenou za nejlepší režii v roce 2011 za film…