TEST Lexus IS 220d – Třetí dotyk
Na českém trhu se od počátku roku 2009 prodává lehce inovovaná verze sedanu Lexus IS. My jsme vyzkoušeli nejlevnější verzi s jediným dieselem v nabídce automobilky Lexus, ovšem řádně vybavenou příplatkovými pakety. Protože se jedná o opravdu decentní úpravy, zaměříme se na ně v testu podrobněji, abychom je snad nepřehlédli.
Ve znamení decentních změn
Změn v exteriéru si bez pečlivého nastudování fotografií předchozího modelového roku téměř nemáte šanci všimnout, a proto vězte, že změnou prošel jak tvar nasávacího otvoru v předním nárazníku, tak maska chladiče. Zadní světlomety se chlubí novou diodovou optikou s pozměněným uspořádáním – bílé světlo zpátečky nyní tvoří stylizované „L“, tedy symbol automobilky. Elegantní změnou je přesunutí bočních směrových světel do zpětných zrcátek. V interiéru nalezneme změny ještě minimalističtější, delikátně pozměněn je středový panel a výdechy klimatizace nad ním.
Uživatelsky o mnoho zajímavější změny se odehrály na technice vozu. Laborování automobilky s nastavením stálého převodu převodovky vstupuje do dalšího dějství, testované sportovnější nastavení nyní pracuje s převodem 2,937 (tedy stejně jako v modelu IS-F) místo dřívějších 3,2. Na výběr ovšem stále zůstává těžší, a poněkud radikální stálý převodový poměr 2,474, vyhrazený základním specifikacím se 16palcovými koly.
Spolu se změnou převodového poměru se pochopitelně také posunuly udávané hodnoty spotřeby. Vzhledem k předchozím údajům (město 9,5, mimo město 6,2, kombinace 7,4 l/100 km) došlo k úpravě směrem dolů na tabulkových 8,6/5,9/6,9 litrů na 100 km. V praxi je ovšem rozdíl ve spotřebách obou verzí neznatelný. My jsme v kombinovaném provozu jezdili za slušných osm litrů nafty, ve městě pak činila spotřeba o litr a půl více. Lehce těžší zpřevodování je znát hlavně na dálnici při zařazeném šestém rychlostním stupni, kde se otáčky při 130 km/h posunuly z 2500 na ideálních 2200 otáček za minutu. Rozjezd je, na rozdíl od provedení s dlouhým převodem, již bezproblémový, čemuž napomáhají zejména první dva velmi lehké převodové stupně. Zůstaňme ještě na chvíli u převodovky, která se podle tiskových materiálů může pochlubit přesnější kulisou řazení. Naše zkušenosti zlepšení potvrzují, řadicí páka se v kulise pohybuje po přesně vymezených drahách, lehce a jemně. Výrazně sportovnější pocit jsme z řazení ale neměli, manuální převodovka zůstává stále spíše komfortní.
Co ale s komfortem či kultivovaností nemá vůbec nic společného jsou plíživé pazvuky, vycházející z převodového ústrojí při vyšlápnutí spojky a změně převodového stupně. Škoda, že si Lexus nedal práci s jejich odstraněním, protože se k prémiovému vozu střední třídy opravdu nehodí. Naopak jsme zaznamenali příjemné zlepšení chování vozu na nerovnostech, kde je vůz díky vylepšením podvozku celkově klidnější a pohodlnější.
Výbava – silný argument
Japonská filozofie příplatkových výbav v podobě balíčků staví na velmi silném základě. Nejnižší výbava modelu totiž obsahuje například osm airbagů, systém řízení jízdní dynamiky VDIM, mlhovky, tempomat, automatickou klimatizaci, audiosystém s měničem na 6 CD a 13 reproduktory a ovládáním na volantu nebo třeba systém bezklíčového vstupu a startu „Smart Entry and Start“.
Podobně kvalitní základní výbavu u německé prémiové konkurence zdaleka nenaleznete. Pokud si i přesto chcete výbavu vozu rozšířit, jsou k dispozici příplatkové pakety – Sport, Luxury, Navigační systém a Navigační a multimediální systém. Velmi obsáhlý seznam toho, co nabízejí, najdete ve specifikaci níže, testovaný vůz byl vybaven prvním a posledním jmenovaným balíčkem včetně doplňkového balíčku obsahující kožené čalounění a vyhřívaná a ventilovaná přední sedadla. Ceny příplatkové výbavy se pro tento rok pohnuly směrem dolů, což je vynikající zpráva. I díky předchozímu zlevňování Lexusu tak lze nyní pořídit vrcholně vybavené dieselové IS přibližně za jeden milion korun. Pro srovnání, před dvěma lety by zákazník nechal v autosalonu za podobně vybavený vůz téměř o 200 tisíc korun více.
Lexus IS nebo konkurenci?
Hlavní klady Lexusu, při nutnosti udržování vysokého prémiového standardu ve všech ostatních kritériích, leží v rovině poměru výbava/cena, ke kterému se vrátíme ještě na úplném závěru testu. Ani jízdními vlastnostmi ale japonský zástupce střední třídy za německým triem nezaostává, zde se pokouší hrát spíše na komfortnější strunu a být tak konkurentem spíše Mercedesu C než BMW řady 3. Kvalitní kartou v boji o zákazníka je kultivovaný turbodiesel 2,2 D-4D CAT o výkonu 130 kW. Ten je svým civilizovaným projevem skutečně jedním z nejlepších v tomto segmentu, trochu mu ale schází dravost a výraznější projevy výkonu. Kdyby byl v technických datech výkon o 10 kW nižší, asi nikdo by se nad tím nepozastavil.
Největší problém současného Lexusu IS vidíme ve stísněnosti interiéru. Do toho by neměli usedat lidé se sklony ke klaustrofobii, protože příliš místa v něm opravdu není. Když se za volant posadil náležitě rostlý Evropan se 194 centimetry tělesné výšky, jen velmi těžko a pouze za cenu ergonomických kompromisů si najde tu svou polohu za volantem. Ani vzadu není příliš mnoho místa, nastupování a vystupování navíc komplikuje hodně skloněná střecha v místě míjení hlavy a obvodu vstupního profilu. Zkrátka, Lexus IS není, co se týče vnitřního prostoru, žádný šampion a dobře se v něm budou cítit spíše menší lidé. Tomu odpovídají i (oproti německé prémiové konkurenci) kratší sedáky a opěradla sedadel.
V posledním odstavci se zaměřme na disciplínu, ve které Lexus IS dominuje, a to poměr ceny a výbavy. Pokud vybavíme například Audi A4 2,0 TDI (125 kW) přibližně na úroveň testovaného Lexusu, dostaneme se díky nyní nevýhodnému kurzu Kč/EUR s cenovkou přibližně o několik set tisíc (!) výše, méně extrémní, ale stále výrazně odlišná cena platí i v případě Mercedesu C 220 CDI (kde ale nejsou v seznamu výbavy všechny prvky, kterými je vybaven model IS).
Celkově lze říci, že i za základních 779.000,- Kč dostanete velmi dobře vybavený prémiový vůz s příjemným vznětovým motorem pod kapotou. Je to nabídka, kterou by zákazníci, mířící svými preferencemi do tohoto segmentu, měli vzít na vědomí.
První cena vozu | 779.000,- Kč (IS 220d, 130 kW) |
První cena vozu s testovanou motorizací | 779.000,- Kč (IS 220d, 130 kW) |
Základní cena testovaného vozu | 779.000,- Kč (IS 220d, 130 kW) |
Cena testovaného vozu vč. příplatků | 1.044.000,- Kč (IS 220d Sport,130 kW) |
Plusy
- kultivovaný motor
- realistická spotřeba
- pokrokový systém čištění výfukových plynů
- bohatá základní výbava
- velká zpětná zrcátka
- ceny příplatkových výbav
- komfort jízdy
Minusy
- vnitřní šířka na předních a výška na zadních sedadlech
- vazba výbavy na pakety
- rušivé zvuky od převodovky při řazení
- horší nastupování do vozu
- malý vstup do zavazadlového prostoru