Lexus IS 220d – Třetí dotyk

Lexus IS 220d – Třetí dotyk

 
 

Ve známé pohádce se po slovech „dotýkám se tě potřetí“ stane z prince krásná princezna. Ponese se ve stejném duchu také náš třetí kontakt s modelem IS?

Na českém trhu se od počátku roku 2009 prodává lehce inovovaná verze sedanu Lexus IS. My jsme vyzkoušeli nejlevnější verzi s jediným dieselem v nabídce automobilky Lexus, ovšem řádně vybavenou příplatkovými pakety. Protože se jedná o opravdu decentní úpravy, zaměříme se na ně v testu podrobněji, abychom je snad nepřehlédli.

Ve znamení decentních změn

Změn v exteriéru si bez pečlivého nastudování fotografií předchozího modelového roku téměř nemáte šanci všimnout, a proto vězte, že změnou prošel jak tvar nasávacího otvoru v předním nárazníku, tak maska chladiče. Zadní světlomety se chlubí novou diodovou optikou s pozměněným uspořádáním – bílé světlo zpátečky nyní tvoří stylizované „L“, tedy symbol automobilky. Elegantní změnou je přesunutí bočních směrových světel do zpětných zrcátek. V interiéru nalezneme změny ještě minimalističtější, delikátně pozměněn je středový panel a výdechy klimatizace nad ním.

Uživatelsky o mnoho zajímavější změny se odehrály na technice vozu. Laborování automobilky s nastavením stálého převodu převodovky vstupuje do dalšího dějství, testované sportovnější nastavení nyní pracuje s převodem 2,937 (tedy stejně jako v modelu IS-F) místo dřívějších 3,2. Na výběr ovšem stále zůstává těžší, a poněkud radikální stálý převodový poměr 2,474, vyhrazený základním specifikacím se 16palcovými koly.

obrázek [555 x 336]  

Spolu se změnou převodového poměru se pochopitelně také posunuly udávané hodnoty spotřeby. Vzhledem k předchozím údajům (město 9,5, mimo město 6,2, kombinace 7,4 l/100 km) došlo k úpravě směrem dolů na tabulkových 8,6/5,9/6,9 litrů na 100 km. V praxi je ovšem rozdíl ve spotřebách obou verzí neznatelný. My jsme v kombinovaném provozu jezdili za slušných osm litrů nafty, ve městě pak činila spotřeba o litr a půl více. Lehce těžší zpřevodování je znát hlavně na dálnici při zařazeném šestém rychlostním stupni, kde se otáčky při 130 km/h posunuly z 2500 na ideálních 2200 otáček za minutu. Rozjezd je, na rozdíl od provedení s dlouhým převodem, již bezproblémový, čemuž napomáhají zejména první dva velmi lehké převodové stupně. Zůstaňme ještě na chvíli u převodovky, která se podle tiskových materiálů může pochlubit přesnější kulisou řazení. Naše zkušenosti zlepšení potvrzují, řadicí páka se v kulise pohybuje po přesně vymezených drahách, lehce a jemně. Výrazně sportovnější pocit jsme z řazení ale neměli, manuální převodovka zůstává stále spíše komfortní.

Co ale s komfortem či kultivovaností nemá vůbec nic společného jsou plíživé pazvuky, vycházející z převodového ústrojí při vyšlápnutí spojky a změně převodového stupně. Škoda, že si Lexus nedal práci s jejich odstraněním, protože se k prémiovému vozu střední třídy opravdu nehodí. Naopak jsme zaznamenali příjemné zlepšení chování vozu na nerovnostech, kde je vůz díky vylepšením podvozku celkově klidnější a pohodlnější.

obrázek [546 x 280]  

Výbava – silný argument

Japonská filozofie příplatkových výbav v podobě balíčků staví na velmi silném základě. Nejnižší výbava modelu totiž obsahuje například osm airbagů, systém řízení jízdní dynamiky VDIM, mlhovky, tempomat, automatickou klimatizaci, audiosystém s měničem na 6 CD a 13 reproduktory a ovládáním na volantu nebo třeba systém bezklíčového vstupu a startu „Smart Entry and Start“.

Podobně kvalitní základní výbavu u německé prémiové konkurence zdaleka nenaleznete. Pokud si i přesto chcete výbavu vozu rozšířit, jsou k dispozici příplatkové pakety – Sport, Luxury, Navigační systém a Navigační a multimediální systém. Velmi obsáhlý seznam toho, co nabízejí, najdete ve specifikaci níže, testovaný vůz byl vybaven prvním a posledním jmenovaným balíčkem včetně doplňkového balíčku obsahující kožené čalounění a vyhřívaná a ventilovaná přední sedadla. Ceny příplatkové výbavy se pro tento rok pohnuly směrem dolů, což je vynikající zpráva. I díky předchozímu zlevňování Lexusu tak lze nyní pořídit vrcholně vybavené dieselové IS přibližně za jeden milion korun. Pro srovnání, před dvěma lety by zákazník nechal v autosalonu za podobně vybavený vůz téměř o 200 tisíc korun více.

Lexus IS nebo konkurenci?

Hlavní klady Lexusu, při nutnosti udržování vysokého prémiového standardu ve všech ostatních kritériích, leží v rovině poměru výbava/cena, ke kterému se vrátíme ještě na úplném závěru testu. Ani jízdními vlastnostmi ale japonský zástupce střední třídy za německým triem nezaostává, zde se pokouší hrát spíše na komfortnější strunu a být tak konkurentem spíše Mercedesu C než BMW řady 3. Kvalitní kartou v boji o zákazníka je kultivovaný turbodiesel 2,2 D-4D CAT o výkonu 130 kW. Ten je svým civilizovaným projevem skutečně jedním z nejlepších v tomto segmentu, trochu mu ale schází dravost a výraznější projevy výkonu. Kdyby byl v technických datech výkon o 10 kW nižší, asi nikdo by se nad tím nepozastavil.

obrázek [555 x 393]  

Největší problém současného Lexusu IS vidíme ve stísněnosti interiéru. Do toho by neměli usedat lidé se sklony ke klaustrofobii, protože příliš místa v něm opravdu není. Když se za volant posadil náležitě rostlý Evropan se 194 centimetry tělesné výšky, jen velmi těžko a pouze za cenu ergonomických kompromisů si najde tu svou polohu za volantem. Ani vzadu není příliš mnoho místa, nastupování a vystupování navíc komplikuje hodně skloněná střecha v místě míjení hlavy a obvodu vstupního profilu. Zkrátka, Lexus IS není, co se týče vnitřního prostoru, žádný šampion a dobře se v něm budou cítit spíše menší lidé. Tomu odpovídají i (oproti německé prémiové konkurenci) kratší sedáky a opěradla sedadel.

V posledním odstavci se zaměřme na disciplínu, ve které Lexus IS dominuje, a to poměr ceny a výbavy. Pokud vybavíme například Audi A4 2,0 TDI (125 kW) přibližně na úroveň testovaného Lexusu, dostaneme se díky nyní nevýhodnému kurzu Kč/EUR s cenovkou přibližně o několik set tisíc (!) výše, méně extrémní, ale stále výrazně odlišná cena platí i v případě Mercedesu C 220 CDI (kde ale nejsou v seznamu výbavy všechny prvky, kterými je vybaven model IS).

Celkově lze říci, že i za základních 779.000,- Kč dostanete velmi dobře vybavený prémiový vůz s příjemným vznětovým motorem pod kapotou. Je to nabídka, kterou by zákazníci, mířící svými preferencemi do tohoto segmentu, měli vzít na vědomí.

obrázek [555 x 389]  
První cena vozu779.000,- Kč (IS 220d, 130 kW)
První cena vozu s testovanou motorizací779.000,- Kč (IS 220d, 130 kW)
Základní cena testovaného vozu779.000,- Kč (IS 220d, 130 kW)
Cena testovaného vozu vč. příplatků1.044.000,- Kč (IS 220d Sport,130 kW)

Plusy

  • kultivovaný motor
  • realistická spotřeba
  • pokrokový systém čištění výfukových plynů
  • bohatá základní výbava
  • velká zpětná zrcátka
  • ceny příplatkových výbav
  • komfort jízdy

Minusy

  • vnitřní šířka na předních a výška na zadních sedadlech
  • vazba výbavy na pakety
  • rušivé zvuky od převodovky při řazení
  • horší nastupování do vozu
  • malý vstup do zavazadlového prostoru
Spolupracujeme s TipCars.com

Lexus IS 220d

Cena v základní výbavě: 779 000 Kč Cena v testované výbavě: 1 044 000 Kč

Základní výbava:ABS s EBD, TRC, VSC (řízení stability vozidla), BA (brzdový asistent), čelní airbag řidiče s dvoufázovým systémem, dvoukomorový čelní airbag předního spolujezdce s dvoufázovým systémem (vypínatelný), boční airbagy pro řidiče a předního spolujezdce, přední a zadní hlavové airbagy, kolenní airbagy řidiče a předního spolujezdce, alarm s dvojitým zámkem dveří Double Lock, systém na ochranu krční páteře (u předních sedadel), uchycení dětské sedačky ISOFIX s horním upevňovacím bodem (2x vzadu), přední mlhovky zabudované v nárazníku, systém bezklíčového nastupování a startování Smart Entry and Start, upínací kroužky pro zajištění zavazadel v zavazadlovém prostoru, 16“ šestipaprsková kola z lehkých slitin s pneumatikami 205/55 R16, brzdová a zadní světla z diod, systém osvětlení vstupu pomocí diod, vnější zpětné zrcátko elektricky ovládané a sklopné, vyhřívané, s vypínací automatikou, se změnou polohy při zařazení zpětného chodu, s povrchem odpuzujícím vodu, přední boční okna s povrchem odpuzujícím vodu, vrstvené bezpečnostní čelní sklo, anténa zabudovaná do zadního skla, 6stupnová manuální převodovka, sedadla s látkovými potahy, tempomat, audiosystém: tuner FM/AM s RDS, CD přehrávač na 6 disků kompatibilní s MP3 a WMA, konektor pro přenosné audiozařízení, 13 reproduktorů, automatická klimatizace: oddělené ovládání pro řidiče a spolujezdce, aktivní pylový filtr, přepínání uzavřeného oběhu vzduchu a přívodu čerstvého vzduchu (manuálně), volant: tříramenný ve sportovním designu, nastavitelný ve dvou osách, potažený kůží, s vestaveným ovládáním audiosystému a multifunkčního displeje, se sloupkem řízení absorbujícím energii nárazu, palubní počítač, multifunkční informační displej ukazatelem venkovní teploty, dojezdu, průměrné spotřeby, průměrné spotřeby od posledního tankování, okamžité spotřeby, průměrné rychlosti a ukazatelem zařazení jízdního stupně pro automatickou převodovku, ukazatel vnější teploty, startovací tlačítko systému "Smart Entry and Start", optitronové přístroje, elektrický posilovač řízení, elektricky ovládaná okna, středová konzola s vestavenou odkládací přihrádkou, s 12V zásuvkou, se zásuvkou pro připojení externího přehrávače, střední loketní operka, sluneční clony s osvětlenými kosmetickými zrcátky.

Výbava testovaného vozu:Paket Sport obsahující položky: elektricky nastavitelná přední sedadla potažená sportovní látkou s vyhříváním, elektricky nastavitelná bederní podpěra, sedadla s pamětí nastavení, 18" kola z lehkých slitin s 5 duálními paprsky, pneumatiky 225/40 R18 vpředu a 255/40 R18 vzadu, parkovací asistent – senzory vpředu a vzadu, Bi-xenonové přední světlomety s výsuvnými ostřikovači, I-AFS (adaptivní přední světlomety), dešťový senzor, samostmívací vnitrní zpětné zrcátko, samostmívací vnější zpětná zrcátka, elektricky nastavitelný volant ve dvou osách (výškově a podélně), hliníkový vzhled prahu předních dveří, děrované sportovní pedály a operka nohou, kratší stálý převod (převodový poměr diferenciálu 2,937) – vše celkem za 100.000,-Kč, Paket Multimediální a navigační systém obsahující položky: 7" dotyková obrazovka, navigační systém DVD s dynamickou navigací (DRG), připojení mobilního telefonu pomocí Bluetooth s ovládáním na volantu, audiosystém Mark Levinson se 14 reproduktory, přehrávač na 6 disku DVD s digitálním prostorovým zvukem 5.1, parkovací kamera, hlasové ovládání (navigace-audiosystém-klimatizace-telefon) – vše celkem za 90.000,-Kč, kožená sedadla s povrchovou úpravou Semi-anilin, vpředu elektricky nastavitelná, s vyhříváním a ventilací, elektricky nastavitelná bederní podpěra (55.000,-Kč), metalický lak (20.000,-Kč)

Cukr zabíjí, dočtou se Izraelci z etiket Cukr zabíjí, dočtou se Izraelci z etiket

Označení varovnou etiketou „nezdravé“ povinně ponesou…

Získat hypotéku je stále náročnější, poskytovatelé více hledí na výši příjmu Získat hypotéku je stále náročnější, poskytovatelé více hledí na výši příjmu

Pětina poskytovatelů půjček na bydlení během druhého…

Zápisník  Pavla Otta: Hurá na prasata Zápisník Pavla Otta: Hurá na prasata

Konečně jsme odhalili vnitřního nepřítele, když ministr…

EET pokračuje. Vláda zamítla odklad pro farmářské trhy EET pokračuje. Vláda zamítla odklad pro farmářské trhy

Předkladatelé chtějí, aby Poslanecká sněmovna návrh…

 
Technické údaje
Motor Lexus IS 220d
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2231
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 130 / 3600
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 400 / 2000 - 2600
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 220
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 8.9
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 8.6 / 5.9 / 6.9
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 398 / -
Objem nádrže (l):65
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1600 / 475
Rozměr pneu:225/45 R17
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4585
b) šířka (mm): 1800
c) výška (mm): 1440
d) rozvor (mm): 2730
e) rozchod vpředu (mm): 1535
f) rozchod vzadu (mm): 1545
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 910 / 1140
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 640 / 840
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 980
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):900
k) šířka vpředu (mm): 1480
l) šířka vzadu (mm): 1450
délka sedáku vpředu (mm): 480
délka sedáku vzadu (mm): 400
výška opěradla vpředu (mm): 610
výška opěradla vzadu (mm): 600
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
Hodnocení Lexus IS 220d
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 10
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 9
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 7
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 6
Odkládací plochy: 8
Dojem z řízení: 8
Výhled vpřed: 8
Výhled vzad: 8
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 8
Tah v nižších otáčkách: 7
Výkon ve vyšších otáčkách: 8
Hlučnost v nižších otáčkách: 9
Hlučnost v vyšších otáčkách: 9
Spotřeba: 8
Odstupňování převodovky: 8
Snadnost řazení: 8
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 9
Jízdní vlastnosti v extrému: 8
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 10
Přenos hnací síly na vozovku: 8
Účinnost brzd: 6
Velikost zavazadlového prostoru: 7
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 5
Variabilita zavazadlového prostoru: 7
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 7
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 7,85
 







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Nabídka rodinných kombíků se brzy ztenčí. Nyní jich je k mání 16 typů Nabídka rodinných kombíků se brzy ztenčí. Nyní jich je k mání 16 typů

Móda SUV se začíná podepisovat i na šíři nabídky v Česku…

Nová Dacia Duster sedm míst nakonec nenabídne. Proč? Nová Dacia Duster sedm míst nakonec nenabídne. Proč?

Početnějším rodinám zůstane levné SUV od Dacie…

 



Lexus: Dvoulitrový turbomotor z NX 200t také pro model IS (+ video) Lexus: Dvoulitrový turbomotor z NX 200t také pro model IS (+ video)

Lexus NX přinesl řadu novinek. Jednou z nich je i první…

Spy Photos: Lexus IS 2014 dostane hybrid místo turbodieselu Spy Photos: Lexus IS 2014 dostane hybrid místo turbodieselu

Lexus v Belgii testuje třetí generaci modelu IS, který…

 



 
Automobilové přístroje: Jak funguje rychloměr, otáčkoměr nebo palivoměr?

Automobilové přístroje: Jak funguje rychloměr, otáčkoměr nebo palivoměr?

Dnes 08:00

Tachometr, nebo rychloměr? Oba výrazy se v souvislosti s ukazatelem rychlosti používají, ale druhý uvedený výraz je přesnější. Jak se rychlost vozidla určovala dříve a jak je tomu dnes?




Blesk.cz

Nová bondovka bude. Tvůrci ale tají agenta. Promítání začne za dva roky

Nová bondovka bude. Tvůrci ale tají agenta.…

Nové dobrodružství agenta Jejího Veličenstva Jamese Bonda by se mělo v amerických kinech začít promítat 8.…

Chataři ročně přeplácí až dva tisíce za elektřinu: Víme, jak se tomu vyhnout

Chataři ročně přeplácí až dva tisíce za elektřinu:…

Češi jsou hned po Švédech nejnadšenějšími chataři na světě. Jakmile se oteplí, začne víkendové dojíždění na…

 

iSport.cz

Košťál: Návratnost posil? Nepřipadá v úvahu. Krok Sparty a Slavie ale vítám

Košťál: Návratnost posil? Nepřipadá v úvahu. Krok…

Šest let stál v čele pražské Sparty, působil ve vrcholovém managementu tehdejšího Českomoravského fotbalového…

Dusno kvůli Limberskému! Vrba se hádal s novinářem, Plzni vypadl i Pilař

Dusno kvůli Limberskému! Vrba se hádal s novinářem,…

PŘÍMO Z RUMUNSKA | Téma uzdravení Davida Limberského a jeho návratu do sestavy Plzně v úterním zápase 3.…

 

Reflex.cz

Cookovy ostrovy: Nádherný tropický ráj plný přívětivých a pohostinných lidí

Cookovy ostrovy: Nádherný tropický ráj plný…

Tropických ostrůvků, posetých kokosovými palmami a obklopených bělostnými plážemi s korálovými lagunami, najdete…

V Ostravě je těžké nebýt rasista!

V Ostravě je těžké nebýt rasista!

Zase jsem musel vystrčit nos ze své oblíbené pražské kavárny a zase mne překvapilo, jak jsou pachy reality ve…