TEST Lexus RX 450h L AWD – Takový by měl lexus být
Design, interiér
Lexus RX je z globálního hlediska nejprodávanější model značky současnosti, jehož čtyři generace mají na svém kontě po více než 20 letech kariéry už přes 2,7 milionu prodaných kusů. I přes tento úspěch některým zákazníkům na RX vadila jedna věc - toto SUV převezlo jen pět osob. Lexus však nářky vyslyšel a letos v Evropě nabídl i sedmimístnou variantu.
Ta se oficiálně jmenuje Lexus RX L a jak název napovídá, při přípravě sedmimístného modelu nešlo jen o zástavbu třetí řady sedadel. Zákazníky žádaná novinka si totiž kvůli zvětšení vnitřního prostoru vyžádala natažení karoserie, RX L je tak s délkou rovných pět metrů o významných 11 centimetrů delší než výchozí model. Natahovalo se přitom výhradně pomocí zadního převisu, rozvor zůstal na hodnotě 2.790 mm.
Jak se toto natažení povedlo a nakolik je třetí řada využitelná, jsme zjišťovali za volantem hybridu Lexus RX 450h L AWD, který je u nás jedinou dostupnou variantou.
Poznali byste ho?
Jak už bylo řečeno, Lexus RX L je sice o významných 110 mm delší než základní provedení, čistě podle vnějších tvarů byste to ale možná ani nepoznali. Designéři se totiž rozhodli nataženou záď pečlivě zamaskovat, a tak novinka vypadá prakticky stejně jako dosud známé provedení, prodávané od roku 2015. Až druhý pohled vyjeví delší zadní převis, protažené boční prosklení nebo kolmější zadní okno. Spolu s natažením došlo i k mírnému navýšení karoserie (o 15 mm), které jinak řešenou záď dále maskuje. Větší záď je tak do celku šikovně zakomponována, žádný hrb nebo neforemné tvary tady nehledejte.
Lexus RX tak i v nataženém provedení zůstává tím zajímavě tvarovaným SUV, které dokáže svým designem zaujmout. Skoro bych neváhal tvrdit, že ostré rysy a výrazně vyceněná maska chladiče tomuto SUV sluší více než sedanům Lexusu.
Lexus RX – srovnání rozměrů jednotlivých verzí | ||
Model | RX L | RX |
Délka (mm) | 5000 | 4890 |
Šířka (mm) | 1895 | 1895 |
Výška (mm) | 1700 | 1685 |
Rozvor (mm) | 2790 | 2790 |
Objem zavazadelníku (l) | 211/652/1656 | 539/1612 |
Místa dost, ale jen ve dvou řadách
To uvnitř je to „lexusní klasika,“ i když klasika, on ten japonskou kulturou inspirovaný interiér vypadá v mnoha ohledech futuristicky. Jenže při druhém pohledu si všimnete některých lacinějších řešení, mnohá tlačítka jsou přejata od Toyoty, ať už ta na volantu nebo ovládání tempomatu. Přitom jinak RX stejně jako jiné Lexusy využívá ty nejvybranější materiály, které jsou navíc parádně zpracované. Nemůžu se ale ubránit pocitu jisté přeplácanosti, k futuristicky pojatému interiéru mi tolik neladí analogové hodiny nebo tmavé dřevo. To už je ale otázka vkusu.
Co však bohužel zůstává negativem, je složité ovládání multimediálního systému, na které si v redakci stále nemůžeme zvyknout. RX přitom nepoužívá modernější (ale vlastně ne lepší) řešení s touchpadem, ale starší posuvník Remote Touch, evokující počítačovou myč. To by nám vlastně ani nevadilo, kdyby práce s „myškou“ nevyžadovala jemnou práci. Stačí s ní lehce pohnout a přeskočíte na obrazovce zcela jinam, než jste původně zamýšleli. Zadání cílové destinace do navigace (natožpak její zrušení) je tvrdý oříšek, který je lepší provádět ještě před jízdou. Navíc umístění jednotlivých ovladačů je poněkud chaotické, na ovládání rádia přepnete tlačítkem na středovém panelu, mapu zase zvolíte tlačítkem na středovém tunelu. Nešlo by ta tlačítka uspořádat logičtěji?
Přitom je jinak Lexus RX přísně komfortní. Uvnitř máte na předních sedadlech dost místa, přední sedačky bez výrazných bočnic jsou velice pohodlné také na dlouhých cestách. Šíří připomínají křesla, vedle vyhřívání nabízejí i funkci ventilování. Interiér navíc působí hodně vzdušně díky daleko vpředu umístěnému čelnímu sklu.
Dostatek prostoru je také ve druhé řadě sedadel, byť místo pro kolena samozřejmě ovlivňuje poloha posuvné lavice (o 150 mm v podélném směru), u níž lze polohovat i její opěradlo. Sedák je však uložen poměrně nízko, a to přestože jej konstruktéři umístili o něco výše než ve výchozím pětimístném RX, aby uvolnil místo pro chodidla cestujících zcela vzadu. Spíše však vadí krátký sedák prostředního sedadla zvláštně vykrojené lavice.
Naopak třetí řada sedadel, snadněji přístupná díky posuvným prostředním sedadlům, je primárně určena pro děti, jak ostatně přiznává i sám Lexus. Dospělý si tu moc komfortu neužije, se svými 182 centimetry nemám moc rezervy před koleny, hlavně ale nemám ani místo nad hlavou. Nenarovnám se tu, a i když se trochu skrčím, pořád se dotýkám hlavou stropu. Potěší tu ale dvojice držáků na nápoje mezi sedačkami nebo výdechy třízónové klimatizace. Třetí řadu sedadel každopádně ocení primárně „fotbalové mámy“ vozící děti své i známých na různé kroužky, ratolestem poskytovaný prostor stačit bude.
Lexus RX L – vnitřní rozměry | |
podélný prostor vpředu min/max (mm): | 850/1110 |
podélný prostor v druhé řadě min/max (mm): | 480/960 |
podélný prostor v třetí řadě min/max (mm): | 410/670 |
výška nad sedadlem - vpředu (mm): | 990 |
výška nad sedadlem - v druhé řadě (mm): | 940 |
výška nad sedadlem - v třetí řadě (mm): | 840 |
šířka vpředu (mm): | 1570 |
šířka v druhé řadě (mm): | 1560 |
šířka v třetí řadě (mm): | 1280 |
délka sedáku vpředu (mm): | 460 |
délka sedáku v druhé řadě (mm): | 450 |
délka sedáku v třetí řadě (mm): | 400 |
výška opěradla vpředu (mm): | 620 |
výška opěradla v druhé řadě (mm): | 660 |
výška opěradla v třetí řadě (mm): | 570 |
Těm se bude líbit také zavazadlový prostor. Ten zůstává slušně velký i v sedmimístné konfiguraci, vyjádřeno číslem se jedná o objem 211 litrů. Sklopení třetí řady zvětší prostor na 652 litrů, přičemž tento proces probíhající díky elektromotorkům je parádní podívaná – vedle sklopení se ještě sedadla sama posunou vzad, aby se dostala na své místo „odpočinku.“ Sklopením druhé řady (ta už manuálně) v poměru 40:20:40 pak vznikne prostor objemný 1.656 litrů, sice bez schodu, ale s mírně nakloněnou plochou.
Roletku lze přitom schovat do speciálně určeného místa pod podlahou, zapadá tam ale skoro jako puzzle, a tak tato manipulace vyžaduje pečlivou práci. Spíše nám však vadí vyšší nákladová hrana, ležící 810 mm nad vozovkou. Jinak pod podlahu moc nedáte, je tu však prostor pro hever. A počítejte s tím, že na otevření elektrického víka zavazadelníku budete nějakou dobu čekat, proces probíhá opravdu pomalinku.
Lexus RX L – rozměry zavazadlového prostoru | |
Objem zavazadelníku (l) | 211/652/1656 |
Délka za druhou řadou sedadel (mm) | 1080-1330 |
Délka za třetí řadou sedadel (mm) | 550 |
Šířka mezi podběhy (mm) | 1140 |
Šířka za třetí řadou sedadel (mm) | 1310 |
Výška po plato (mm) | 410 |
Nákladová hrana (mm) | 810 |
Motor, jízdní vlastnosti
Pohodář motorem...
Lexus je podobně jako mateřská Toyota dlouholetým propagátorem hybridního pohonu, a tak zatímco výchozí RX je dostupné i v čistě benzinové variantě, a to konkrétně s dvoulitrovým zážehovým čtyřválcem o výkonu 175 kW, RX L pořídíte výhradně jako hybrid.
Pod označením testované varianty RX 450h L AWD se ukrývá kombinace atmosférického zážehového šestiválce o objemu 3456 cm3 se dvěma synchronními elektromotory, které čerpají svoji energii z nikl-metal hydridového akumulátoru tvořeného 240 články. Ten vpředu má 123 kW a 335 N.m, zatímco ten u zadní nápravy, umožňující pohon všech kol, 50 kW a 139 kW. Samotná V6 s přímým vstřikováním je naladěna na 193 kW a 335 N.m, spolupracuje s elektronicky řízenou převodovkou s plynule měnitelným převodem e-CVT, přičemž tato kombinace již splňuje normu Euro 6d-TEMP.
Kombinovaný výkon tohoto ústrojí činí 230 kW, což už slibuje slušnou sílu. Jenže tento údaj platí při zapojení zadní elektrické jednotky, která se však připojuje jen v případě potřeby, při prokluzu kol nebo při akceleraci, za běžného přesunu je tak RX L předokolkou. Navíc si motory musejí poradit s automobilem vážícím přes 2,2 tuny.
Během jízdy si tak okamžitě uvědomíte, že RX L je hlavně pohodářem, který miluje klidnou jízdu. Jsou tu sice hned dva sportovní režimy (Sport a Sport+), jenže v nich auto znervózní, při jeho rychlých rozjezdech není připojování šestiválcového motoru tak hladké a tak nějak cítíte, že přestože RX L najednou rychle reaguje na pokyn a obstojně se rozpohybuje (ostatně z 0-100 km/h dokáže zrychlit za rovných osm sekund), takovou jízdu si neužívá. Takže s jakožto rodinným dostavníkem zvolníte tempo, začnete se kochat a zjistíte, že takový režim si RX L užívá nejvíce.
A v takovém případě klesne i spotřeba, která je jako u jiných hybridů silně závislá na zvoleném jízdním tempu. Krásně se to ukázalo při našem testování. Na dálnicích, kdy se vliv hybridního pohonu prakticky neprojevuje, se spotřeba pohybuje kolem 10 litrů, při zrychlení na 160 km/h překoná hranici 11 litrů. Ostřejší tempo na okresních silnicích znamená dokonce 12litrovou spotřebu, když však zvolníte, jste na okreskách najednou na osmi litrech. Průjezd napříč volnou Plzní dokonce spotřebu srazil ke čtyřem litrům. Závěrečný průměr činil devět litrů, což je vzhledem k testování různých jízdních stylů u tak velkého a těžkého auta slušná hodnota.
...i jízdou
Ať už však pojedete kamkoliv, RX L vás bude hýčkat poskytovaným komfortem. Začíná to u perfektního odhlučnění. Při rozjezdu slyšíte jen vzdálené bzučení elektromotoru, ve 120km/h rychlosti vás neruší prakticky nic, při konstantní rychlosti ani motor, který převodovka drží v nízkých otáčkách. A i ve 160 km/h zůstává šum větru kolem karoserie jen lehoučký.
Také motor je skvěle odhlučněn, proto ani tolik nevadí „vysavačový“ efekt při zrychlování s konstantním tónem motoru, který je pro hybridy zkrátka typický. Jelikož ale jde o šestiválec, má agregát vcelku zajímavý zvuk. A kdyby vás náhodou přece jen něco obtěžovalo, jednoduše zesílíte výtečný hudební systém Mark Levinson s 15 reproduktory. Takhle čistý zvuk nabízí jen málokterá aparatura v autě.
Ani od podvozku neuslyšíte žádné hlučné rány. Lexus se měkce pohupuje a jeho adaptivní podvozek skvěle žehlí jednotlivé nerovnosti. Je přitom jedno, zda mluvíme o příčných nerovnostech nebo jednotlivých dírách, RX L si s nimi hravě poradí.
Sázka na komfort se ale projeví v zatáčkách, kde RX L zkrátka dá najevo, že je pět metrů dlouhým automobilem vážícím přes 2,2 tuny. V oblouku je jeho projev těžkopádnější. U rodinného luxusního SUV to ale není nic, co bychom měli kritizovat, zkrátka Lexus RX L jízdními vlastnostmi přiznává, kým je a na nic si nehraje.
Lexus RX L tak dokazuje, že je povedeným SUV. Nežádá však za něj Lexus moc? Jak se to vezme, oproti výchozí pětimístné variantě stojí o rovných sto tisíc více. Základní varianta tak přijde na 1,78 milionu korun, což se možná takto od stolu zdá hodně, v dané kategorii a vzhledem k hybridnímu pohonu to ale není přemrštěná částka.
Japonské SUV se navíc umí odvděčit více než bohatou standardní výbavou. Už v základu dostanete nejen adaptivní tempomat, osm airbagů, diodové světlomety, elektricky ovládané páté dveře nebo třízónovou klimatizaci, ale také navigaci, vyhřívaná a odvětrávaná přední sedadla i kožené čalounění. Vlastně si tak už nepotřebujete za nic připlácet.
A kdyby přece jenom, je tu vrcholná testovaná verze Luxury za 2,075 milionu korun, s níž dostanete auto doslova nabušené výbavou. Nechybí mu hlídání mrtvého úhlu, čalounění ze semianilinové kůže, vyhřívaný volant, head-up displej nebo hudební systém Mark Levinson.
Lexus RX 450h L AWD – cenové srovnání s dalšími sedmimístnými SUV | ||||
Model | Lexus RX L | Audi Q7 | Range Rover Sport | Volvo XC90 |
Motor | 450h AWD | 3.0 TDI quattro | 2.0 Si4 | T6 AWD |
Pohon | hybrid | nafta | benzin | benzin |
Zdvihový objem [cm3] | 3456 | 2967 | 1997 | 1969 |
Válce/ventily | 6/4 | 6/4 | 4/4 | 4/4 |
Největší výkon [kW/min] | 193/6000 | 200/3250-4250 | 221/5500 | 228/5700 |
Točivý moment [N.m/min] | 335/4600 | 600/1500-3000 | 400/1500-4000 | 400/2200-5100 |
Systémový výkon [kW] | 230 | - | - | - |
Převodovka | e-CVT | 8A | 8A | 8A |
Max. rychlost [km/h] | 180 | 234 | 201 | 230 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 8,0 | 6,5 | 7,3 | 6,5 |
Komb. spotřeba [l/100 km] | 5,9 | 5,7 | 9,6 | 8,1 |
Základní cena [Kč] | 1.780.000 | 1.808.300* | 1.791.227 | 1.784.900** |
*Bez třetí sedadel je cena o 40.400 Kč nižší | ||||
***Bez třetí sedadel je cena o 46.407 Kč nižší | ||||
***Bez třetí sedadel je cena o 40.000 Kč nižší |
Závěr
Závěr
Lexus v posledních letech sází na sportovní notu, největší SUV jeho evropské nabídky, RX L, ale dokazuje, v čem je tato automobilka nejlepší – v poskytovaném komfortu. Takovou pohodu jako v Lexusu RX L totiž málokde zažijete - pohodlné sedačky, tichý pohon nebo dostatek místa ve dvou předních řadách, zkrátka ideální rodinný dostavník. Ano, v zatáčkách je trochu těžkopádnější, dává najevo svoji velikost, u takto koncipovaného auta to ale nevadí. Navíc máme za to, že právě takový by měl Lexus být.
Jen nepočítejte s tím, že byste v RX L mohli převážet sedm dospělých. Třetí řada sedadel je skutečně určena jen pro děti, dospělý tu bude mít málo místa, figurant s výškou 182 centimetrů musí vzadu sedět skrčený, aby se tam vůbec vešel, dětem ale poskytované místo bude stačit. Navíc i při jízdě v sedmi zůstává zavazadelník docela velký.
Pokud tedy vzadu nehodláte vozit čahouny, je Lexus RX L v kategorii luxusních sedmimístných SUV velice zajímavou volbou. A díky bohaté standardní výbavě ani ta cenovka 1,78 milionu korun nakonec není špatná.
Nejlevnější verze modelu | 1.780.000 Kč (RX 450h L AWD/230 kW Executive) |
Základ s testovaným motorem | 1.780.000 Kč (RX 450h L AWD/230 kW Executive) |
Testovaný vůz bez příplatků | 2.075.000 Kč (RX 450h L AWD/230 kW Luxury) |
Testovaný vůz s výbavou | 2.107.000 Kč (RX 450h L AWD/230 kW Luxury) |
Plusy
- Komfortní podvozek
- Skvěle hrající hudební systém Mark Levinson
- V určitých režimech nízká spotřeba paliva
- Slušný objem zavazadlového prostoru (i v sedmimístné konfiguraci)
- Bohatá základní výbava
Minusy
- Těžkopádnější jízdní projev
- Třetí řada jen pro děti
- Vyšší nákladová hrana
Foto: Ondřej Lilling