Nový Lexus LBX poprvé na českých silnicích: Proč nevzít rovnou větší UX?
Nejmenší zástupce japonské prémiové značky má sice jen tříválec s hybridem, na paty ovšem šlape i větších modelům v čele se služebně starším crossoverem UX.
Zhruba čtyři měsíce po prvních kilometrech za volantem Lexusu LBX jsem se s tímhle modelem konečně projel také po českých silnicích, které svým specifickým (čtěte často velmi nerovným) povrchem dokážou rozhodit i jinak velmi pečlivě naladěné podvozky aut za miliony korun.
Nejmladší a nejmenší lexus na evropském trhu si však s náročnými tuzemskými podmínkami zatím poradil skvěle. A v lecčems se mi líbil více než o třídu větší Lexus UX s novým dvoulitrovým hybridem a velmi zajímavou cenovou.
Silný soupeř i pro mainstream
LBX je novou vstupenkou do světa Lexusu. Stojí na základech Toyoty Yaris Cross, ve srovnání s ní ovšem působí prémiovějším dojmem, hlavně tedy v interiéru. Při prvních mezinárodních jízdách v okolí španělské Valencie jsem si všiml také mnohem lepšího odhlučnění. Tahle zkušenost se mi potvrdila i v českých podmínkách.
Před LBX jsem se totiž svezl ve zmodernizovaném kompaktním UX 300h, který se představil již na jaře 2018. Větší sourozenec stojí na stejné platformě GA-C jako Toyota Corolla, mel by proto působit dospělejším dojmem. Minimálně z pohledu odhlučnění atmosférického motoru je na tom ovšem lépe právě Lexus LBX.
Jeho tříválec o objemu 1,5 litru je skvěle utlumený, více se ozve až s plynovým pedálem zatlačeným do podlahy. To v sesterském Yarisu Cross o přítomnosti spalovacího motoru více mnohem dříve. A také mnohem intenzivněji. Patnáctistovka v lexusu je navíc vybavena vyvažovacím hřídelem, vibrace agregátu jsou díky tomu v kabině cítit jenom minimálně.
Už v prvních dojmech jsem zmiňoval tužší odpružení, kterého jsem se na našich silnicích trochu bál. V okolí středočeských Mcel, kde jsou cesty spíše hladší, nemá LBX velký problém odfiltrovat naprostou většinu nerovností ani na osmnáctipalcových kolech. Líbí se mi také ovladatelnost, kterou podvozek podporuje.
Japonský crossover zůstává soustředěný i na velmi zakroucených úsecích, které si díky tomu můžete dovolit projev ve vyšším tempu. Hybridní pohon se systémovým výkonem 100 kilowattů ve většině případů funguje naprosto dostatečně. Elektromotor tlačí v nižších otáčkách, v nichž se čtyřválci bez přeplňování ještě nechce moc zabírat, takže se oba pohony krásně doplňují. Hodnocení spotřeby si nechám na klasický test, nicméně zhruba pětilitrová hodnota je dosažitelná i v běžném životě.

Pochválit musím nová multimédia, která byla velkou slabinou Lexusu i mateřské Toyoty. Nový systém reaguje výrazně rychleji, navíc i grafika konečně odpovídá třetí dekádě 21. století. Navigační podklady formou cloudu mají ve standardu všechny nabízené verze, stejně jako centrální displej o úhlopříčce 9,8“.
Lexus LBX ovšem boduje i v oblastech, které značce nejsou úplně přirozené. Díky akční nabídce vás základní verze vyjde už na 699 tisíc, slušně vybavené provedení Elegant Tech s pohonem předních kol je o sto tisíc dražší. Pokud si nakonfigurujete podobně naložený Volkswagen T-Cross s motorem 1.0 TSI (85 kW) se sedmistupňovou dvouspojkou nebude o tolik levnější. Navíc mu bude chybět hybridní pohon, který v Lexusu umějí naladit moc příjemně a efektivně.
Na druhou stranu zmíněný UX 300h aktuálně v rámci linie Business Tech s dvoulitrovým hybridem se 146 kilowatty pořídíte „jen“ za 879 tisíc korun. A ačkoliv uvnitř není o tolik větší (zejména vzadu), přece jen jde o vůz o třídu výš, byť konstrukčně starší a ne tak pohledný.