Mazda 2 1,5 MZR AT - Stvořena pro město

Mazda 2 1,5 MZR AT - Stvořena pro město

 
 

Mazda2 dostala novou tvář, motory ale zůstávají stejné. Pojďme proto vyzkoušet 1,5 MZR s automatickou převodovkou, která je na českém trhu novinkou.

Motor o objemu 1,5 litru je v segmentu malých aut nadstandard, v podání Mazdy jde ale o samozřejmost, pokud toužíte po automatické převodovce. Přenos 75 kilowattů k předním kolům přitom obstarává ústrojí, které určitě není výkřikem nejnovější techniky.

Střídmá nabídka čtyř převodů je ale v daném segmentu stále pravidlem – nic lepšího vám nenabídne ani Citroën, Ford, Hyundai, Opel, Peugeot nebo Suzuki. Mazda je přitom v této skupině relativně výhodnou nabídkou. Za příplatek 25 tisíc korun proti manuální převodovce totiž nezískáte jen čtyřstupňový automat, ale zcela samozřejmě také silnější motor.

Do roku 2011 s novou tváří

Facelift okořenil dosavadní zoom-zoom design výraznější usměvavou maskou ve stylu Mazdy6, přidal výraznější rámečky mlhovek a několik dalších retuší. Motorová technika se ale v základních aspektech nezměnila. Agregáty nyní vyhovují povinné normě Euro 5 a mají nižší spotřebu paliva, ovšem za cenu prodloužených převodů manuálních převodovek.

Dost výrazně ale Mazda překopala nabídku pro český trh. Z ceníku zmizely oba turbodiesely a třídveřová verze – vzhledem k preferencím českých motoristů toho nejspíš budou litovat jen jednotlivci.

obrázek [600 x 393]  

Naopak vítané je snížení cen (u základní verze o 4 tisíce, u nejdražšího GTA o 66 tisíc korun) a právě příchod automatické převodovky.

Omlazená Mazda2 dostala do vínku také zpevněnou zadní část karoserie, tužší uložení náprav, měkčí zadní pružiny nebo pozměněnou geometrii vpředu. Cílem těchto a dalších drobných změn je zlepšit ovladatelnost.

Úsilí konstruktérů se setkalo s úspěchem. Mazda2 se vyznačuje bezvadnou ovladatelností. Řízení má vyvážený chod a reakce na něj jsou hbité a přesné, mimo jiné právě díky tuhému uložení přední nápravy. Nekoná se ani náznak nedotáčivosti, dvojka jednoduše poslouchá na slovo. To je klíčový prvek aktivní bezpečnosti – důkazem budiž, že na suché vozovce vůbec nepotřebuje asistenci ESP.

Ba co víc, malá a lehká Mazda má i vynikající směrovou stabilitu. I na méně kvalitním povrchu vytrvale drží přímý směr – nerovnosti ani náznakem nestrhávají řízení.

Ve městě je i komfort odpružení dobrý, při rychlostech nad 100 km/h ale rychle naráží na své limity. Na nerovnostech (typicky dálnice D1) auto poskakuje a natřásá posádku – lehká konstrukce, krátký rozvor, tuhý podvozek a malý průměr kol si zde vybírají svoji daň. Takový Opel Corsa nebo i nové Suzuki Swift jednoduše fungují co do komfortu o řád lépe.

Kromě solidního komfortu a skvělé manévrovatelnosti přijde ve městě vhod také přehledná karoserie. Mazda tento fakt umocňuje dobrým výhledem do všech stran – vzad je výhodou snížený střed průhledu v pátých dveřích, směrem vpřed zase oceníte rozměrné čelní sklo, tenké sloupky, malá zrcátka (ale s dobrým pokrytím) a nízko položenou spodní hranu bočních oken.

Automat s městem kamarád

Automatická převodovka v Mazdě2 využívá to nejjednodušší řešení, s jakým se v dnešní době můžeme setkat. Nejen, že má čtyři převody, ale také postrádá možnost sekvenčního řazení v moderním slova smyslu a má jednoduchou kulisu.

obrázek [600 x 374]  

Místo slalomu mezi písmeny Mazda zvolila uspořádání v přímce. Bohužel jsou jednotlivé polohy příliš blízko za sebou a aretace klade malý odpor. Při rychlejším pohybu páky v kulise proto řidič (nebo pravděpodobněji řidička) ihned ztratí představu o tom, kde se nachází. Že byste při parkování kontrolovali digitální indikátor zvoleného režimu na přístrojovém štítu, tomu snad nevěří ani nikdo z konstruktérů.

Převodovka také překvapí velmi krátkou jedničkou. Snaha auta rozjíždět se zostra vyžaduje při plynulém jízdním stylu trochu zvyku, pro bezstarostný pohyb městskou džunglí je ale vrozenou výhodou.

V běžných městských rychlostech využívá převodovka celé spektrum převodů. Už těsně po překročení padesátky řadí čtyřku, takže na městských čtyřproudovkách padají otáčky ke dvěma tisícům a motor pracuje zdaleka nejúsporněji. Ekonomické pásmo v okolí 2000 min-1 auto drží vůbec nejčastěji.

Řazení probíhá se zřetelným prokluzem měniče, ale právě díky tomu je hladké – robotizované převodovky mohou jen závidět. Kickdown není z nejhbitějších ale svou úlohu splní – podřazení o jeden stupeň pomůže zrychlit na požadovanou rychlost. Do přechodu ze čtyřky na dvojku se ale převodovce moc nechce. Otáčky se pak šplhají až k maximu výkonu, na jízdní dynamiku to ale nemá zásadní dopad.

V celém spektru legálních rychlostí má motor 1,5 MZR dostatek síly na to, aby i při 50% zatížení auta (dvě osoby a náklad) poskytoval uplatnitelnou výkonovou rezervu.

Mazdu2 jsme podrobili obvyklým testům spotřeby. Při konstantních 100 km/h jsme odečetli otáčky motoru 3000 min-1 a průměrnou spotřebu paliva 6,2 l/100 km. Dálniční limit 130 km/h pak znamená hodnoty 3700 min-1 a 8,8 l/100 km. Motor nemá problém držet i v dálničních stoupáních až tachometrových 170 km/h, ale to není ideální způsob využití Mazdy2.

obrázek [600 x 327]  

Mnohem důležitější jsou výsledky v nižších rychlostech. Zde se Mazda navzdory instalaci zimních pneumatik dokázala udržet v dohledu hodnot deklarovaných výrobcem. Městský provoz znamená odběr 8,5 až 9 litrů (tovární údaj 8,1 l/100 km), mimo město se pak dá hravě pohybovat v rozmezí 5,5 až 6 litrů (tabulkově 5,3 l/100 km).

JAKE.AUTO.CZ: MAZDA2 (všechny testy a další články)

Pokud jste už rozhodnuti pořídit jako druhé (nebo další) auto do rodiny mrštnou Mazdu, možná vás odradí existence jediné nabízené konfigurace s automatickou převodovkou. Na jednu stranu proto vždy dostanete stabilizační systém nebo automatickou klimatizaci a zároveň musíte oželet elektrické stahování zadních oken, světelný a dešťový senzor, tempomat nebo vyhřívání předních sedadel.

Ve stylu ber, nebo nech být je zde jasně vymezená nabídka městského auta s pěti dveřmi, dobrou výbavou a automatickou převodovkou.

obrázek [600 x 324]  

První cena vozu269.900,- Kč (1,3 MZR/55 kW CE)
První cena vozu s testovanou motorizací349.900,- Kč (1,5 MZR/75 kW AT TE)
Základní cena testovaného vozu349.900,- Kč (1,5 MZR/75 kW AT TE)
Cena testovaného vozu vč. příplatků361.300,- Kč (1,5 MZR/75 kW AT TE)

Plusy

  • Ovladatelnost a směrová stabilita
  • Přehledná karoserie, výhled
  • Odhlučnění motoru a podvozku
  • Nízká hmotnost, kompaktní rozměry

Minusy

  • S automatem jediný stupeň výbavy bez možnosti příplatků
  • Omezený komfort při jízdě na nerovném povrchu
  • Nedostupné podélné nastavení volantu
  • Spotřeba ve vyšších rychlostech
  • Příliš ostré brzdy bez plynulého nástupu
  • Tvar kulisy převodovky
Spolupracujeme s TipCars.com

Mazda2 1,5 MZR AT

Cena v základní výbavě: 349 900 Kč Cena v testované výbavě: 361 300 Kč

Základní výbava:Airbagy čelní, boční a okenní, stabilizační systém DSC, přední mlhovky, dálkově ovládané centrální zamykání, sklopný klíč, elektrické stahování oken vpředu, palubní počítač, hodiny, ukazatel vnější teploty, otáčkoměr, výškově nastavitelný volant potažený kůží, rádio s CD/MP3 přehrávačem, konektor Aux, ovládání rádia na volantu, automatická klimatizace, výškově nastavitelné sedadlo řidiče, dělená zadní sedadla, stříbrná dekorace, elektricky nastavitelná, sklopná a vyhřívaná zpětná zrcátka.

Výbava testovaného vozu:Metalíza (11.400,- Kč)

Zápisník Pavla Otta: Bezdůvěrka Zápisník Pavla Otta: Bezdůvěrka

Češi dostali pod stromeček novou vládu. Ale jen ti hodní,…

Poslanci budou jednat o rozpočtu. Babiš chce přidat především v sociálních službách Poslanci budou jednat o rozpočtu. Babiš chce přidat především v sociálních službách

Poslanci dnes budou ve druhém čtení jednat o státním…

Pojistěte se navzájem a s důvěrou Pojistěte se navzájem a s důvěrou

Mít sjednané pojištění je dnes nezbytností. Musí ale…

Poláci vyzývají Putina, aby převzal odpovědnost za tragédii u Smolenska Poláci vyzývají Putina, aby převzal odpovědnost za tragédii u Smolenska

Polský ministr obrany Antoni Macierewicz řekl, že havárii…

 
Technické údaje
Motor Mazda2 1,5 MZR AT
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1498
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 75 / 6000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 133 / 4000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 170
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 11.9
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 8.1 / 5.3 / 6.3
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 250 / 787
Objem nádrže (l):42
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1065 / 430
Rozměr pneu:185/55 R15
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 3920
b) šířka (mm): 1695
c) výška (mm): 1475
d) rozvor (mm): 2490
e) rozchod vpředu (mm): 1465
f) rozchod vzadu (mm): 1455
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 760 / 1030
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 620 / 880
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1020
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):900
k) šířka vpředu (mm): 1440
l) šířka vzadu (mm): 1400
délka sedáku vpředu (mm): 490
délka sedáku vzadu (mm): 480
výška opěradla vpředu (mm): 600
výška opěradla vzadu (mm): 550
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
Hodnocení Mazda2 1,5 MZR AT
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 8
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 8
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 7
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 7
Odkládací plochy: 7
Dojem z řízení: 9
Výhled vpřed: 10
Výhled vzad: 9
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 8
Tah v nižších otáčkách: 8
Výkon ve vyšších otáčkách: 8
Hlučnost v nižších otáčkách: 8
Hlučnost v vyšších otáčkách: 8
Spotřeba: 6
Odstupňování převodovky: 7
Snadnost řazení: 0
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 8
Jízdní vlastnosti v extrému: 10
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 9
Přenos hnací síly na vozovku: 10
Účinnost brzd: 9
Velikost zavazadlového prostoru: 6
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 6
Variabilita zavazadlového prostoru: 7
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 8
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 8,00
 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Scénáristé The Grand Tour jsou geniální. Takto využili Hammondovy těžké nehody Scénáristé The Grand Tour jsou geniální. Takto využili Hammondovy těžké nehody

První díl nové série The Grand Tour nasadil laťku vysoko.…

Poprvé za volantem nového Mercedesu G. Další inspirace třídou S... Poprvé za volantem nového Mercedesu G. Další inspirace třídou S...

Od roku 1979 nabízí Mercedes-Benz svůj ultimativní…

 



Ojetá Mazda2: Méně kil odolnost nesnižuje Ojetá Mazda2: Méně kil odolnost nesnižuje

Menší a lehčí než předchůdce. Zato mnohem atraktivnější a…

Mazda 2 Black a White: Stylové loučení Mazda 2 Black a White: Stylové loučení

Malá Mazda 2 současné generace se už pomalu odebírá na…

 



 
Exkluzivní svezení s Alpine A110. Tenhle sporťák se povedl! Má vůbec nějakou chybu?

Exkluzivní svezení s Alpine A110. Tenhle sporťák se povedl! Má vůbec nějakou chybu?

Včera

Renault oživuje značku Alpine sporťákem pojmenovaným po jejím neznámějším modelu. Za tuhle reinkarnaci se však původní A110 stydět nemusí!




Blesk.cz

Vánoční zázrak: Mamince (35) řekli, že jí zbývají 4 roky života. Rakovina jí teď zmizela

Vánoční zázrak: Mamince (35) řekli, že jí zbývají 4…

Když mamince dvou dětí v těhotenství řekli, že má rakovinu prsu, byla na dně. Navzdory doporučení lékařů se…

Spratka Novotného rázně umlčeli! Má v tom prsty Kristelová s Řepkou?

Spratka Novotného rázně umlčeli! Má v tom prsty…

Internetová slovní přestřelka mezi Pavlem Novotným (36) a Kateřinou Kristelovou (38) skončila. Novotného…

 

iSport.cz

Schick: S Džekem se bavíme česky, můžeme být nejlepší útok v Itálii

Schick: S Džekem se bavíme česky, můžeme být…

Téměř půl roku. Tak dlouho trvalo, než si Patrik Schick od červnového EURO do 21 let zahrál celý zápas.…

Strůjce plzeňského úspěchu Straka: Nejtěžší bylo vyhodit bráchu

Strůjce plzeňského úspěchu Straka: Nejtěžší bylo…

Jako hráč vyhrál Nagano, mistrovství světa i extraligový titul. Dovede řídit klub z pozice majitele a…

 

Reflex.cz

Recenze nových Hvězdných válek. Star Wars: Poslední z Jediů je liberalistický sen o relativizaci hodnot

Recenze nových Hvězdných válek. Star Wars: Poslední…

Příšerky jsou tam super. Stejně jako vesmírné bitvy. Ale všechno ostatní v nových Hvězdných válkách bolí. Tohle…

Tipy na víkend: Adventní koncert na Stezce korunami stromů a indiáni na válečné stezce

Tipy na víkend: Adventní koncert na Stezce korunami…

Vánoční i nevánoční akce vás čekají tento víkend. Předvánoční stres z vás spadne natotata!