Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Mazda 2 1,5 MZR AT - Stvořena pro město

Diskuze (7)
Mazda2 dostala novou tvář, motory ale zůstávají stejné. Pojďme proto vyzkoušet 1,5 MZR s automatickou převodovkou, která je na českém trhu novinkou.

Motor o objemu 1,5 litru je v segmentu malých aut nadstandard, v podání Mazdy jde ale o samozřejmost, pokud toužíte po automatické převodovce. Přenos 75 kilowattů k předním kolům přitom obstarává ústrojí, které určitě není výkřikem nejnovější techniky.

Střídmá nabídka čtyř převodů je ale v daném segmentu stále pravidlem – nic lepšího vám nenabídne ani Citroën, Ford, Hyundai, Opel, Peugeot nebo Suzuki. Mazda je přitom v této skupině relativně výhodnou nabídkou. Za příplatek 25 tisíc korun proti manuální převodovce totiž nezískáte jen čtyřstupňový automat, ale zcela samozřejmě také silnější motor.

Do roku 2011 s novou tváří

Facelift okořenil dosavadní zoom-zoom design výraznější usměvavou maskou ve stylu Mazdy6, přidal výraznější rámečky mlhovek a několik dalších retuší. Motorová technika se ale v základních aspektech nezměnila. Agregáty nyní vyhovují povinné normě Euro 5 a mají nižší spotřebu paliva, ovšem za cenu prodloužených převodů manuálních převodovek.

Dost výrazně ale Mazda překopala nabídku pro český trh. Z ceníku zmizely oba turbodiesely a třídveřová verze – vzhledem k preferencím českých motoristů toho nejspíš budou litovat jen jednotlivci.

mazda testy malevozy mazda testy malevozy  

Naopak vítané je snížení cen (u základní verze o 4 tisíce, u nejdražšího GTA o 66 tisíc korun) a právě příchod automatické převodovky.

Omlazená Mazda2 dostala do vínku také zpevněnou zadní část karoserie, tužší uložení náprav, měkčí zadní pružiny nebo pozměněnou geometrii vpředu. Cílem těchto a dalších drobných změn je zlepšit ovladatelnost.

Úsilí konstruktérů se setkalo s úspěchem. Mazda2 se vyznačuje bezvadnou ovladatelností. Řízení má vyvážený chod a reakce na něj jsou hbité a přesné, mimo jiné právě díky tuhému uložení přední nápravy. Nekoná se ani náznak nedotáčivosti, dvojka jednoduše poslouchá na slovo. To je klíčový prvek aktivní bezpečnosti – důkazem budiž, že na suché vozovce vůbec nepotřebuje asistenci ESP.

Ba co víc, malá a lehká Mazda má i vynikající směrovou stabilitu. I na méně kvalitním povrchu vytrvale drží přímý směr – nerovnosti ani náznakem nestrhávají řízení.

Ve městě je i komfort odpružení dobrý, při rychlostech nad 100 km/h ale rychle naráží na své limity. Na nerovnostech (typicky dálnice D1) auto poskakuje a natřásá posádku – lehká konstrukce, krátký rozvor, tuhý podvozek a malý průměr kol si zde vybírají svoji daň. Takový Opel Corsa nebo i nové Suzuki Swift jednoduše fungují co do komfortu o řád lépe.

Kromě solidního komfortu a skvělé manévrovatelnosti přijde ve městě vhod také přehledná karoserie. Mazda tento fakt umocňuje dobrým výhledem do všech stran – vzad je výhodou snížený střed průhledu v pátých dveřích, směrem vpřed zase oceníte rozměrné čelní sklo, tenké sloupky, malá zrcátka (ale s dobrým pokrytím) a nízko položenou spodní hranu bočních oken.

Automat s městem kamarád

Automatická převodovka v Mazdě2 využívá to nejjednodušší řešení, s jakým se v dnešní době můžeme setkat. Nejen, že má čtyři převody, ale také postrádá možnost sekvenčního řazení v moderním slova smyslu a má jednoduchou kulisu.

mazda testy malevozy mazda testy malevozy  

Místo slalomu mezi písmeny Mazda zvolila uspořádání v přímce. Bohužel jsou jednotlivé polohy příliš blízko za sebou a aretace klade malý odpor. Při rychlejším pohybu páky v kulise proto řidič (nebo pravděpodobněji řidička) ihned ztratí představu o tom, kde se nachází. Že byste při parkování kontrolovali digitální indikátor zvoleného režimu na přístrojovém štítu, tomu snad nevěří ani nikdo z konstruktérů.

Převodovka také překvapí velmi krátkou jedničkou. Snaha auta rozjíždět se zostra vyžaduje při plynulém jízdním stylu trochu zvyku, pro bezstarostný pohyb městskou džunglí je ale vrozenou výhodou.

V běžných městských rychlostech využívá převodovka celé spektrum převodů. Už těsně po překročení padesátky řadí čtyřku, takže na městských čtyřproudovkách padají otáčky ke dvěma tisícům a motor pracuje zdaleka nejúsporněji. Ekonomické pásmo v okolí 2000 min-1 auto drží vůbec nejčastěji.

Řazení probíhá se zřetelným prokluzem měniče, ale právě díky tomu je hladké – robotizované převodovky mohou jen závidět. Kickdown není z nejhbitějších ale svou úlohu splní – podřazení o jeden stupeň pomůže zrychlit na požadovanou rychlost. Do přechodu ze čtyřky na dvojku se ale převodovce moc nechce. Otáčky se pak šplhají až k maximu výkonu, na jízdní dynamiku to ale nemá zásadní dopad.

V celém spektru legálních rychlostí má motor 1,5 MZR dostatek síly na to, aby i při 50% zatížení auta (dvě osoby a náklad) poskytoval uplatnitelnou výkonovou rezervu.

Mazdu2 jsme podrobili obvyklým testům spotřeby. Při konstantních 100 km/h jsme odečetli otáčky motoru 3000 min-1 a průměrnou spotřebu paliva 6,2 l/100 km. Dálniční limit 130 km/h pak znamená hodnoty 3700 min-1 a 8,8 l/100 km. Motor nemá problém držet i v dálničních stoupáních až tachometrových 170 km/h, ale to není ideální způsob využití Mazdy2.

mazda testy malevozy mazda testy malevozy  

Mnohem důležitější jsou výsledky v nižších rychlostech. Zde se Mazda navzdory instalaci zimních pneumatik dokázala udržet v dohledu hodnot deklarovaných výrobcem. Městský provoz znamená odběr 8,5 až 9 litrů (tovární údaj 8,1 l/100 km), mimo město se pak dá hravě pohybovat v rozmezí 5,5 až 6 litrů (tabulkově 5,3 l/100 km).

Pokud jste už rozhodnuti pořídit jako druhé (nebo další) auto do rodiny mrštnou Mazdu, možná vás odradí existence jediné nabízené konfigurace s automatickou převodovkou. Na jednu stranu proto vždy dostanete stabilizační systém nebo automatickou klimatizaci a zároveň musíte oželet elektrické stahování zadních oken, světelný a dešťový senzor, tempomat nebo vyhřívání předních sedadel.

Ve stylu ber, nebo nech být je zde jasně vymezená nabídka městského auta s pěti dveřmi, dobrou výbavou a automatickou převodovkou.

mazda testy malevozy mazda testy malevozy  

První cena vozu 269.900,- Kč (1,3 MZR/55 kW CE)
První cena vozu s testovanou motorizací 349.900,- Kč (1,5 MZR/75 kW AT TE)
Základní cena testovaného vozu 349.900,- Kč (1,5 MZR/75 kW AT TE)
Cena testovaného vozu vč. příplatků 361.300,- Kč (1,5 MZR/75 kW AT TE)

Plusy

  • Ovladatelnost a směrová stabilita
  • Přehledná karoserie, výhled
  • Odhlučnění motoru a podvozku
  • Nízká hmotnost, kompaktní rozměry

Minusy

  • S automatem jediný stupeň výbavy bez možnosti příplatků
  • Omezený komfort při jízdě na nerovném povrchu
  • Nedostupné podélné nastavení volantu
  • Spotřeba ve vyšších rychlostech
  • Příliš ostré brzdy bez plynulého nástupu
  • Tvar kulisy převodovky
Diskuze (7)
Mazda2 1,5 MZR AT
Cena základní sestavy 349 900 Kč
Výbava základní sestavy Airbagy čelní, boční a okenní, stabilizační systém DSC, přední mlhovky, dálkově ovládané centrální zamykání, sklopný klíč, elektrické stahování oken vpředu, palubní počítač, hodiny, ukazatel vnější teploty, otáčkoměr, výškově nastavitelný volant potažený kůží, rádio s CD/MP3 přehrávačem, konektor Aux, ovládání rádia na volantu, automatická klimatizace, výškově nastavitelné sedadlo řidiče, dělená zadní sedadla, stříbrná dekorace, elektricky nastavitelná, sklopná a vyhřívaná zpětná zrcátka. Kč
Cena testované sestavy 361 300 Kč
Výbava testované sestavy Metalíza (11.400,- Kč) Kč
Motor
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1498
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 75 / 6000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 133 / 4000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 170
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 11.9
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 8.1 / 5.3 / 6.3
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 250 / 787
Objem nádrže (l): 42
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1065 / 430
Rozměr pneu: 185/55 R15
Mazda2 1,5 MZR AT
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 3920
b) šířka (mm): 1695
c) výška (mm): 1475
d) rozvor (mm): 2490
e) rozchod vpředu (mm): 1465
f) rozchod vzadu (mm): 1455
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 760 / 1030
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 620 / 880
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1020
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 900
k) šířka vpředu (mm): 1440
l) šířka vzadu (mm): 1400
délka sedáku vpředu (mm): 490
délka sedáku vzadu (mm): 480
výška opěradla vpředu (mm): 600
výška opěradla vzadu (mm): 550
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
Avatar - Lukáš Vaverka (Auto.cz)
14. 4. 2011 18:27
Re: Zrcatka
Zpočátku se nic neděje, pak stačí stlačit pedál brzdy o kousek víc a destičky se do kotoučů zakusují nečekanou silou. To je pro mě ještě horší než přehnaně ostrý nástup brzd (už při jemném sešlápnutí) ve Fabii nebo Puntu. Kdybych bral Mazdu2 AT jako auto do města, tzn. na krátké a ne vždy pravidelné jízdy, tak se na to snad ani nedá pořádně zvyknout a naučit se ten malý bod, kdy auto brzdí zlehka, ale účinně.
Avatar - Lukáš Vaverka (Auto.cz)
14. 4. 2011 18:24
Re: Mazda 2 a Honda Civic 1,8
Ta Honda ale nebude mít automat (dalších 30 tisíc) a nebude "v plné palbě". I když je výbava Comfort zhruba stejná jako TE u Mazdy2, tak v případě Civicu je to úplný základ.
Avatar - jenik1
14. 4. 2011 16:14
Mazda 2 a Honda Civic 1,8
Honda Civic 1,8 103 KW v plné palbě stojí 369 tisíc při platbě v hotovosti. Tak nevím, jaké výhody má tahle Mazda.
Avatar - micaello
13. 4. 2011 23:55
Re: Zrcatka
No nevim, zda to nejsou sloni usi pri srovnani prave s ostatnimi :-) , jinak Mazda2 ma totozna zrcatka s Mazdou3 i Mazdou6. Tomu, ze je dobry vyhled, vdeci spise nizko polozene hrane bocnich oken (respektive stoupajici linii smerem od A sloupku k C sloupku) a tim umistenym zpetnym zrcatkum.
Zajimaly by mne ty brzdy jeste, pisete, ze maji ostry, neplynuly nastup...to by byla obrovska zmena oproti pred F/L verzi, ktera byla za plynuly, ale ucinny nastup brzd prave vsude chvalena (a pro me jeden z minoritnich plusu pro koupi oproti VW gruppe, kde clovek polechta brzdovy pedal a oblizuje predni sklo). No, budu se muset s F/L verzi profrcet ;-)
Avatar - Lukáš Vaverka (Auto.cz)
13. 4. 2011 17:31
Re: Zrcatka
Rádo se stalo :-) můj čistě pocit je, že ta zrcátka jsou malá - alespoň při pohledu zevnitř. Rozhodně to nejsou žádné "sloní uši", co by bránily ve výhledu šikmým směrem. A to je u auta do města velmi dobře!