TEST Mazda 2 1,5 MZR AT - Stvořena pro město
Motor o objemu 1,5 litru je v segmentu malých aut nadstandard, v podání Mazdy jde ale o samozřejmost, pokud toužíte po automatické převodovce. Přenos 75 kilowattů k předním kolům přitom obstarává ústrojí, které určitě není výkřikem nejnovější techniky.
Střídmá nabídka čtyř převodů je ale v daném segmentu stále pravidlem – nic lepšího vám nenabídne ani Citroën, Ford, Hyundai, Opel, Peugeot nebo Suzuki. Mazda je přitom v této skupině relativně výhodnou nabídkou. Za příplatek 25 tisíc korun proti manuální převodovce totiž nezískáte jen čtyřstupňový automat, ale zcela samozřejmě také silnější motor.
Do roku 2011 s novou tváří
Facelift okořenil dosavadní zoom-zoom design výraznější usměvavou maskou ve stylu Mazdy6, přidal výraznější rámečky mlhovek a několik dalších retuší. Motorová technika se ale v základních aspektech nezměnila. Agregáty nyní vyhovují povinné normě Euro 5 a mají nižší spotřebu paliva, ovšem za cenu prodloužených převodů manuálních převodovek.
Dost výrazně ale Mazda překopala nabídku pro český trh. Z ceníku zmizely oba turbodiesely a třídveřová verze – vzhledem k preferencím českých motoristů toho nejspíš budou litovat jen jednotlivci.
Naopak vítané je snížení cen (u základní verze o 4 tisíce, u nejdražšího GTA o 66 tisíc korun) a právě příchod automatické převodovky.
Omlazená Mazda2 dostala do vínku také zpevněnou zadní část karoserie, tužší uložení náprav, měkčí zadní pružiny nebo pozměněnou geometrii vpředu. Cílem těchto a dalších drobných změn je zlepšit ovladatelnost.
Úsilí konstruktérů se setkalo s úspěchem. Mazda2 se vyznačuje bezvadnou ovladatelností. Řízení má vyvážený chod a reakce na něj jsou hbité a přesné, mimo jiné právě díky tuhému uložení přední nápravy. Nekoná se ani náznak nedotáčivosti, dvojka jednoduše poslouchá na slovo. To je klíčový prvek aktivní bezpečnosti – důkazem budiž, že na suché vozovce vůbec nepotřebuje asistenci ESP.
Ba co víc, malá a lehká Mazda má i vynikající směrovou stabilitu. I na méně kvalitním povrchu vytrvale drží přímý směr – nerovnosti ani náznakem nestrhávají řízení.
Ve městě je i komfort odpružení dobrý, při rychlostech nad 100 km/h ale rychle naráží na své limity. Na nerovnostech (typicky dálnice D1) auto poskakuje a natřásá posádku – lehká konstrukce, krátký rozvor, tuhý podvozek a malý průměr kol si zde vybírají svoji daň. Takový Opel Corsa nebo i nové Suzuki Swift jednoduše fungují co do komfortu o řád lépe.
Kromě solidního komfortu a skvělé manévrovatelnosti přijde ve městě vhod také přehledná karoserie. Mazda tento fakt umocňuje dobrým výhledem do všech stran – vzad je výhodou snížený střed průhledu v pátých dveřích, směrem vpřed zase oceníte rozměrné čelní sklo, tenké sloupky, malá zrcátka (ale s dobrým pokrytím) a nízko položenou spodní hranu bočních oken.
Automat s městem kamarád
Automatická převodovka v Mazdě2 využívá to nejjednodušší řešení, s jakým se v dnešní době můžeme setkat. Nejen, že má čtyři převody, ale také postrádá možnost sekvenčního řazení v moderním slova smyslu a má jednoduchou kulisu.
Místo slalomu mezi písmeny Mazda zvolila uspořádání v přímce. Bohužel jsou jednotlivé polohy příliš blízko za sebou a aretace klade malý odpor. Při rychlejším pohybu páky v kulise proto řidič (nebo pravděpodobněji řidička) ihned ztratí představu o tom, kde se nachází. Že byste při parkování kontrolovali digitální indikátor zvoleného režimu na přístrojovém štítu, tomu snad nevěří ani nikdo z konstruktérů.
Převodovka také překvapí velmi krátkou jedničkou. Snaha auta rozjíždět se zostra vyžaduje při plynulém jízdním stylu trochu zvyku, pro bezstarostný pohyb městskou džunglí je ale vrozenou výhodou.
V běžných městských rychlostech využívá převodovka celé spektrum převodů. Už těsně po překročení padesátky řadí čtyřku, takže na městských čtyřproudovkách padají otáčky ke dvěma tisícům a motor pracuje zdaleka nejúsporněji. Ekonomické pásmo v okolí 2000 min-1 auto drží vůbec nejčastěji.
Řazení probíhá se zřetelným prokluzem měniče, ale právě díky tomu je hladké – robotizované převodovky mohou jen závidět. Kickdown není z nejhbitějších ale svou úlohu splní – podřazení o jeden stupeň pomůže zrychlit na požadovanou rychlost. Do přechodu ze čtyřky na dvojku se ale převodovce moc nechce. Otáčky se pak šplhají až k maximu výkonu, na jízdní dynamiku to ale nemá zásadní dopad.
V celém spektru legálních rychlostí má motor 1,5 MZR dostatek síly na to, aby i při 50% zatížení auta (dvě osoby a náklad) poskytoval uplatnitelnou výkonovou rezervu.
Mazdu2 jsme podrobili obvyklým testům spotřeby. Při konstantních 100 km/h jsme odečetli otáčky motoru 3000 min-1 a průměrnou spotřebu paliva 6,2 l/100 km. Dálniční limit 130 km/h pak znamená hodnoty 3700 min-1 a 8,8 l/100 km. Motor nemá problém držet i v dálničních stoupáních až tachometrových 170 km/h, ale to není ideální způsob využití Mazdy2.
Mnohem důležitější jsou výsledky v nižších rychlostech. Zde se Mazda navzdory instalaci zimních pneumatik dokázala udržet v dohledu hodnot deklarovaných výrobcem. Městský provoz znamená odběr 8,5 až 9 litrů (tovární údaj 8,1 l/100 km), mimo město se pak dá hravě pohybovat v rozmezí 5,5 až 6 litrů (tabulkově 5,3 l/100 km).
Pokud jste už rozhodnuti pořídit jako druhé (nebo další) auto do rodiny mrštnou Mazdu, možná vás odradí existence jediné nabízené konfigurace s automatickou převodovkou. Na jednu stranu proto vždy dostanete stabilizační systém nebo automatickou klimatizaci a zároveň musíte oželet elektrické stahování zadních oken, světelný a dešťový senzor, tempomat nebo vyhřívání předních sedadel.
Ve stylu ber, nebo nech být je zde jasně vymezená nabídka městského auta s pěti dveřmi, dobrou výbavou a automatickou převodovkou.
První cena vozu | 269.900,- Kč (1,3 MZR/55 kW CE) |
První cena vozu s testovanou motorizací | 349.900,- Kč (1,5 MZR/75 kW AT TE) |
Základní cena testovaného vozu | 349.900,- Kč (1,5 MZR/75 kW AT TE) |
Cena testovaného vozu vč. příplatků | 361.300,- Kč (1,5 MZR/75 kW AT TE) |
Plusy
- Ovladatelnost a směrová stabilita
- Přehledná karoserie, výhled
- Odhlučnění motoru a podvozku
- Nízká hmotnost, kompaktní rozměry
Minusy
- S automatem jediný stupeň výbavy bez možnosti příplatků
- Omezený komfort při jízdě na nerovném povrchu
- Nedostupné podélné nastavení volantu
- Spotřeba ve vyšších rychlostech
- Příliš ostré brzdy bez plynulého nástupu
- Tvar kulisy převodovky