Mercedes-Benz 560 SEC vs CL 500 – Generační setkání

Mercedes-Benz 560 SEC vs CL 500 – Generační setkání

 
 

Modrý Mercedes 560 SEC se po 25 letech potkal se svým následovníkem.

Možná si pamatujete na modrý Mercedes-Benz CL 500 4Matic, který jsme loni testovali. Vyrazili jsme s ním na setkání s prapředkem – Mercedesem 560 SEC, které od současného modelu dělí tři generace a téměř celé čtvrtstoletí.

Rozdíly, aneb čas nezastavíš

Na setkání dorazilo pětimetrové kupé se skoro stejnou vizáží – modrý lak, světlá kůže, pětipaprsková kola… Čas především překresil vnější tvary a proměnil techniku. Tam, kde dřív stačily jednoduché linky, se dnes jako samozřejmost berou složité prolisy a obliny. A nesmí chybět ani diody.

obrázek [600 x 270]  

Pohonné ústrojí prošlo během několika generací ještě radikálnějším posunem. Dřív na status vrcholného modelu stačil 300koňový osmiválec a čtyřstupňová automatická převodovka. Dnešní osmiválec je sice menší, má ale dvě turba a ne méně než 435 koní. K tomu sedmistupňová převodovka a pohon všech kol – podle mnohých se dnes bez něj neobejde ani luxusní kupé.

560 SEC – charismatický klasik

Na setkání přijíždím pozitivně naladěn jízdou v novém CL. O to víc jsem zvědavý, jak bude ve skutečnosti působit SEC… tehdejší vrchol německého automobilového průmyslu. Ano, v 80tých letech se v Německu ještě nevyráběly žádné dvanáctiválce. Přesto byly Mercedesy té doby ztělesněním luxusu.

Model označovaný zkratkou SEC se vyráběl celé jedno desetiletí od roku 1981 do 1991. Na výběr byly výhradně osmiválcové motory (150 až 220 kW), vrcholný 5,6litrový byl v nabídce od faceliftu v roce 1985 do ukončení produkce modelu.

obrázek [600 x 245]  

Elegantní karoserie je životním dílem Bruna Sacca. Italský designér, který vtiskl nezaměnitelnou tvář všem Mercedesům představeným v poslední čtvrtině 20. století, nakonec právě takový vůz dodnes používá. Nikterak komplikované, přesto do detailu promyšlené linie preferují horizontální uspořádání, které autu dodávají nezaměnitelný sportovní nádech. Oslovily celkem 74.060 majitelů (z toho 29 tisíc ve verzi 560 SEC).

Zakladatel rodiny ale také nastolil principy, které se ctí po generace. Nízká střecha je vizuálně podepřena masivním zadním sloupkem, prostřední sloupek pak úplně chybí. Všechna čtyři boční okna se ovládají elektricky a díky bezrámovým dveřím se boky karoserie zcela otevřou.

obrázek [600 x 219]  

Napříč generacemi se opakuje také široká maska chladiče s trojcípou hvězdou, na ní navazující prolisy na kapotě nebo panoramatické zadní okno.

CL 500 – na vlně avantgardy

Přesně těmito prvky je vybaveno nejnovější CL. Přidává expresivní linie – ostré prolisy na bocích, vytažené blatníky nebo výrazně tvarované nárazníky AMG paketu. Moderní design je zdobnější, ale také mnohem složitější. Dnešní estetika žádá agresivnější pojetí a design, který vypadá dynamicky.

obrázek [600 x 222]  

Přestože je novinka o celých 16 cm delší, o 4 cm širší a o pouhý 1 cm vyšší, působí v přímém srovnání poněkud neohrabaně. Mimochodem, současné CL není historicky největším kupé Mercedes. Druhá generace, slavný mamut, byla delší, širší i vyšší. Jen délkou rozvoru (2955 mm) je současný model ze všech generací třídy CL největší.

Výsledek u nového kupé paradoxně kazí právě zaoblené tvary, ústup od důsledně horizontálních linií a vyšší ponton zavazadlového prostoru. Není to ale chybou tvůrců tohoto auta, dnešní požadavky na bezpečnost, aerodynamiku a vnitřní prostor už neumožní postavit tak nekompromisní design, jako to bylo možné v 80tých letech.

obrázek [600 x 273]  

Rozdíly v interiéru překvapivě nejsou nijak zásadní. Postupný vývoj změnil tvary, ale uspořádání nového CL je nečekaně podobné jeho dávnému předkovi. Už první SEC měl elektrické ovládání sedadel na dveřích (nový model navíc umožňuje z místa řidiče měnit nastavení i u spolujezdcova sedadla) a i další speciality Mercedes používá po generace – podavač pásů, sklopné opěrky hlavy zadních sedadel (aby nebránily ve výhledu) nebo specifické ovládání blinkrů, stěračů a tempomatu.

obrázek [300 x 382] Jestliže v 80tých letech znamenal vrchol techniky přístrojový štít se šesti analogovými ukazateli, dnes to je displej s vysokým rozlišením, který vykresluje ručičkové přístroje. Dle libosti může zobrazovat také nejrůznější informace palubní elektroniky nebo se změnit na obrazovku nočního vidění.

Také komfortní výbava se radikálně rozšířila. Dvouzónová klimatizace, elektricky nastavitelný volant nebo tempomat nebyly obvyklé položky výbavy ještě roky po ukončení výroby modelu 560 SEC. Dnešní luxusní auta si udržují podobný náskok – CL se může pochlubit odvětrávanými masážními sedadly, vyhřívaným volantem a celou plejádou pokročilých asistenčních systémů.

Není osmiválec jako osmiválec

Nikde však nedošlo k tak radikálnímu pokroku jako pod kapotou. Podobnými rysy jsou jen hliníkový blok a osm válců. Dnes pod kapotou velkého Mercedesu najdeme přímé vstřikování, dvojici turbodmychadel a řadu dalších moderních technologií. Díky tomu se novinka může pochlubit o 45 % vyšším výkonem – navzdory o litr menšímu zdvihovému objemu.

Někdejší top-Mercedes proto vedle novinky se svými 300 koňmi zákonitě působí jako chudý příbuzný. Ale právě 560 SEC otevřel u Mercedesu novou éru – jako první zrychloval z 0 na 100 km/h za méně než 7 sekund. Kdo chtěl tehdy něco rychlejšího, měl velmi málo možností: Ferrari, Porsche nebo čtyřdveřové BMW M5.

obrázek [600 x 365]  

Současné CL 500 po faceliftu otevírá další kapitolu: základní (a tedy nejpomalejší model) zvládne stejný sprint za méně než 5 sekund. Podobně nekompromisně musely před čtvrtstoletím působit parametry tehdejšího velkého kupé.

Za jízdy se daný rozdíl pochopitelně okamžitě projeví. Do hry vstupuje i počet převodů automatické převodovky – sedm proti čtyřem. Pro běžnou jízdu je v CL 500 možné plynový pedál jen takzvaně lechtat. Mocný nástup přeplňovaných 700 Nm a chuť motoru po otáčkách totiž udělají své: razantní akcelerace je možná v jakékoliv rychlosti.

obrázek [600 x 302]  

560 SEC je klidnější. Když dávám plný plyn, auto jede jako biturbové CL na čtvrt plynu. Práce stuttgartských konstruktérů zavinila, že odstup tří generací znamená propastný rozdíl. Ale SEC sám o sobě nejede vůbec špatně – i dnešní optikou běžných aut je rychlý víc než dost.

Navíc působí sportovnějším dojmem. Sedí se níž a čelní sklo je blíž. Řízení s klasickým hydraulickým posilovačem je komfortní, poskytuje ale v dnešní době skoro nevídanou zpětnou vazbu. Dostavuje se opravdový zážitek z řízení, zatímco jízda v novém modelu se víc blíží ničím nerušené plavbě, při které auto na slovo poslouchá i ty nejšílenější požadavky řidiče.

Přímé srovnání skvěle ilustruje, jak se v posledních desetiletích změnila automobilová kultura. Obětovali jsme řidičské zážitky, abychom získali maximální možné pohodlí.

Rozhodnout se pro jedno z porovnávaných aut by byl opravdový oříšek, pro každé se najdou spousty nezpochybnitelných důvodů. Pro youngtimera samozřejmě hovoří desetinásobně nižší pořizovací cena. Místo lákavých 11 litrů ale budete jezdit alespoň za 18. A stále platí, že nákupem a spotřebou paliva kolotoč výdajů jen začíná. Cena nového auta je klíčovou veličinou (u 560 SEC začínala na 133 tisíc marek), kdo chce udržet SEC v perfektním stavu, musí se připravit na výdaje, které se víc blíží provozním nákladům u nového CL než rodinnému kompaktu za stejných pár set tisíc.

Mercedes SEC a CL - technická data a srovnání vybraných osmiválcových kupé
Model560 SECS 500 Coupé*CL 500CL 500CL 500 biturbo
Motor5,6 V8 M1175,0 V8 M1195,0 V8 M1135,5 V8 M2734,7 V8 M278
Rok výroby1985–19911992–19981999–20062006–2010od 2010
Převodovka4A4A (5A)5A (7A)7A7A
Zdvihový objem [cm3]55474973496654614663
Válce/ventily8/28/48/38/48/4
Největší výkon [kW/min-1]221/5000235/5600225/5600285/6000320/5250
Největší toč. mom. [Nm/min-1]455/3750470/3900460/2700-4250530/2800-4800700/1800-3500
Max. rychlost [km/h]243250250250250
Zrychlení 0-100 km/h [s]6,97,26,55,44,9
Komb. spotřeba [l/100 km]13,313,2 (12,2)11,912,39,5
Délka [mm]49355113499350655095
Šířka [mm]18281895185718711871
Výška [mm]14071427139814171419
Rozvor [mm]28502944288529552955
Hmotnost [kg]17602110196020702070
* dle roku výroby také 500 SEC nebo CL 500
Za spolupráci na testu děkujeme Vilibaldu Lašanovi a Tomáši Havláskovi z MoraviaYoungtimerClub.

obrázek [600 x 832]  

JAKE.AUTO.CZ Mercedes-Benz CL – všechny testy a další články

Foto: Lucie Posoldová

Rallye Dakar 2018
Spolupracujeme s TipCars.com
Natland dá stovky milionů do realit. Bude stavět nedaleko golfu v Zbraslavi Natland dá stovky milionů do realit. Bude stavět nedaleko golfu v Zbraslavi

Ještě letos začne v území mezi Vltavou a Berounkou na jih…

Apple dál dluží Irům na daních miliardy dolarů Apple dál dluží Irům na daních miliardy dolarů

Americká společnost Apple bude muset i nadále uhradit…

Rusko zřídí státní banku pro financování sektoru obrany Rusko zřídí státní banku pro financování sektoru obrany

Rusko založí státní banku pro financování potřeb sektoru…

Akcie, měny & názory Jana Vejmělka: ECB změní komunikaci Akcie, měny & názory Jana Vejmělka: ECB změní komunikaci

Již za týden se k projednání měnové politiky sejde…

 

Štítky Mercedes-Benz Testy

 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Toto jsou nejprodávanější auta světa v roce 2017: Civic dohání VW Golf! Toto jsou nejprodávanější auta světa v roce 2017: Civic dohání VW Golf!

Sečteno je kompletních 12 měsíců světových prodejů.

Škoda loni prodala 1,2 milionu aut. Nejdůležitější trh překvapí Škoda loni prodala 1,2 milionu aut. Nejdůležitější trh překvapí

O více než šest procent navýšila v roce 2017, oproti tomu…

 



Mercedes-Benz C vs CL: Modrá kolekce 2011 Mercedes-Benz C vs CL: Modrá kolekce 2011

V jeden den jsme střídali modrý Mercedes C za modré CL.…

Mercedes-Benz CL po faceliftu: Základ za 3 miliony, vrchol za 6 Mercedes-Benz CL po faceliftu: Základ za 3 miliony, vrchol za 6

Mercedes zveřejnil české ceny kupé třídy CL po faceliftu.…

 



 
Mercedes-Benz třídy G má první českou cenu. Kolik stojí s osmiválcem?

Mercedes-Benz třídy G má první českou cenu. Kolik stojí s osmiválcem?

Dnes 17:52

Nástupce ikonického „géčka“ se světu ukázal v pondělí, první cenovku jsme si ale museli přepočítat z eur. Nyní už známe tu českou, vztahuje se k úvodní prozrazené motorizaci.




Blesk.cz

Polsko obměnilo ministry, názor na migranty ale zůstal: Do země je nepustíme, říká vláda

Polsko obměnilo ministry, názor na migranty ale…

Nová polská vláda premiéra Mateusze Morawieckého nijak nemění odmítavý postoj k přijímání uprchlíků. Uvedla to…

Fotograf Gdovín z Manželských etud: Pod 100 tisíc jsem nevstal ani z postele!

Fotograf Gdovín z Manželských etud: Pod 100 tisíc…

Proslavily ho nahé fotky Jany Švandové (70), Míši Kuklové (49) a Markéty Hrubešové (45). Dávno předtím ale…

 

iSport.cz

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na olympijských hrách v Pchjongčchangu bude jednou z nejsledovanějších disciplín, i když na ZOH 2018 po…

Rulík přichází do Sparty! Vytvoří trenérskou dvojici s Výborným

Rulík přichází do Sparty! Vytvoří trenérskou dvojici…

Radim Rulík je novou posilou realizačního týmu hokejové Sparty. Vytvoří rovnocennou trenérskou dvojici s…

 

Reflex.cz

Brexit: Odpůrci i stoupenci si pohrávají s možností opakování referenda o odchodu z EU

Brexit: Odpůrci i stoupenci si pohrávají s možností…

Jeden z hlasatelů brexitu, europoslanec Nigel Farage se obává, že hlasování pro brexit by mohlo být zrušeno,…

Prezident Zeman se podrobil zákroku v nemocnici, mluvčí informaci potvrdil

Prezident Zeman se podrobil zákroku v nemocnici,…

Prezident Miloš Zeman se v úterý podrobil malému zákroku, jeho příčinou byl drobný zánět. ČTK to dnes řekl…