Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Mercedes-Benz 560 SEC vs CL 500 – Generační setkání

Diskuze (13)
Modrý Mercedes 560 SEC se po 25 letech potkal se svým následovníkem.

Možná si pamatujete na modrý Mercedes-Benz CL 500 4Matic, který jsme loni testovali. Vyrazili jsme s ním na setkání s prapředkem – Mercedesem 560 SEC, které od současného modelu dělí tři generace a téměř celé čtvrtstoletí.

Rozdíly, aneb čas nezastavíš

Na setkání dorazilo pětimetrové kupé se skoro stejnou vizáží – modrý lak, světlá kůže, pětipaprsková kola… Čas především překresil vnější tvary a proměnil techniku. Tam, kde dřív stačily jednoduché linky, se dnes jako samozřejmost berou složité prolisy a obliny. A nesmí chybět ani diody.

mercedesbenz testy mercedesbenz testy  

Pohonné ústrojí prošlo během několika generací ještě radikálnějším posunem. Dřív na status vrcholného modelu stačil 300koňový osmiválec a čtyřstupňová automatická převodovka. Dnešní osmiválec je sice menší, má ale dvě turba a ne méně než 435 koní. K tomu sedmistupňová převodovka a pohon všech kol – podle mnohých se dnes bez něj neobejde ani luxusní kupé.

560 SEC – charismatický klasik

Na setkání přijíždím pozitivně naladěn jízdou v novém CL. O to víc jsem zvědavý, jak bude ve skutečnosti působit SEC… tehdejší vrchol německého automobilového průmyslu. Ano, v 80tých letech se v Německu ještě nevyráběly žádné dvanáctiválce. Přesto byly Mercedesy té doby ztělesněním luxusu.

Model označovaný zkratkou SEC se vyráběl celé jedno desetiletí od roku 1981 do 1991. Na výběr byly výhradně osmiválcové motory (150 až 220 kW), vrcholný 5,6litrový byl v nabídce od faceliftu v roce 1985 do ukončení produkce modelu.

mercedesbenz testy mercedesbenz testy  

Elegantní karoserie je životním dílem Bruna Sacca. Italský designér, který vtiskl nezaměnitelnou tvář všem Mercedesům představeným v poslední čtvrtině 20. století, nakonec právě takový vůz dodnes používá. Nikterak komplikované, přesto do detailu promyšlené linie preferují horizontální uspořádání, které autu dodávají nezaměnitelný sportovní nádech. Oslovily celkem 74.060 majitelů (z toho 29 tisíc ve verzi 560 SEC).

Zakladatel rodiny ale také nastolil principy, které se ctí po generace. Nízká střecha je vizuálně podepřena masivním zadním sloupkem, prostřední sloupek pak úplně chybí. Všechna čtyři boční okna se ovládají elektricky a díky bezrámovým dveřím se boky karoserie zcela otevřou.

mercedesbenz testy mercedesbenz testy  

Napříč generacemi se opakuje také široká maska chladiče s trojcípou hvězdou, na ní navazující prolisy na kapotě nebo panoramatické zadní okno.

CL 500 – na vlně avantgardy

Přesně těmito prvky je vybaveno nejnovější CL. Přidává expresivní linie – ostré prolisy na bocích, vytažené blatníky nebo výrazně tvarované nárazníky AMG paketu. Moderní design je zdobnější, ale také mnohem složitější. Dnešní estetika žádá agresivnější pojetí a design, který vypadá dynamicky.

mercedesbenz testy mercedesbenz testy  

Přestože je novinka o celých 16 cm delší, o 4 cm širší a o pouhý 1 cm vyšší, působí v přímém srovnání poněkud neohrabaně. Mimochodem, současné CL není historicky největším kupé Mercedes. Druhá generace, slavný mamut, byla delší, širší i vyšší. Jen délkou rozvoru (2955 mm) je současný model ze všech generací třídy CL největší.

Výsledek u nového kupé paradoxně kazí právě zaoblené tvary, ústup od důsledně horizontálních linií a vyšší ponton zavazadlového prostoru. Není to ale chybou tvůrců tohoto auta, dnešní požadavky na bezpečnost, aerodynamiku a vnitřní prostor už neumožní postavit tak nekompromisní design, jako to bylo možné v 80tých letech.

mercedesbenz testy mercedesbenz testy  

Rozdíly v interiéru překvapivě nejsou nijak zásadní. Postupný vývoj změnil tvary, ale uspořádání nového CL je nečekaně podobné jeho dávnému předkovi. Už první SEC měl elektrické ovládání sedadel na dveřích (nový model navíc umožňuje z místa řidiče měnit nastavení i u spolujezdcova sedadla) a i další speciality Mercedes používá po generace – podavač pásů, sklopné opěrky hlavy zadních sedadel (aby nebránily ve výhledu) nebo specifické ovládání blinkrů, stěračů a tempomatu.

mercedesbenz testy mercedesbenz testy Jestliže v 80tých letech znamenal vrchol techniky přístrojový štít se šesti analogovými ukazateli, dnes to je displej s vysokým rozlišením, který vykresluje ručičkové přístroje. Dle libosti může zobrazovat také nejrůznější informace palubní elektroniky nebo se změnit na obrazovku nočního vidění.

Také komfortní výbava se radikálně rozšířila. Dvouzónová klimatizace, elektricky nastavitelný volant nebo tempomat nebyly obvyklé položky výbavy ještě roky po ukončení výroby modelu 560 SEC. Dnešní luxusní auta si udržují podobný náskok – CL se může pochlubit odvětrávanými masážními sedadly, vyhřívaným volantem a celou plejádou pokročilých asistenčních systémů.

Není osmiválec jako osmiválec

Nikde však nedošlo k tak radikálnímu pokroku jako pod kapotou. Podobnými rysy jsou jen hliníkový blok a osm válců. Dnes pod kapotou velkého Mercedesu najdeme přímé vstřikování, dvojici turbodmychadel a řadu dalších moderních technologií. Díky tomu se novinka může pochlubit o 45 % vyšším výkonem – navzdory o litr menšímu zdvihovému objemu.

Někdejší top-Mercedes proto vedle novinky se svými 300 koňmi zákonitě působí jako chudý příbuzný. Ale právě 560 SEC otevřel u Mercedesu novou éru – jako první zrychloval z 0 na 100 km/h za méně než 7 sekund. Kdo chtěl tehdy něco rychlejšího, měl velmi málo možností: Ferrari, Porsche nebo čtyřdveřové BMW M5.

mercedesbenz testy mercedesbenz testy  

Současné CL 500 po faceliftu otevírá další kapitolu: základní (a tedy nejpomalejší model) zvládne stejný sprint za méně než 5 sekund. Podobně nekompromisně musely před čtvrtstoletím působit parametry tehdejšího velkého kupé.

Za jízdy se daný rozdíl pochopitelně okamžitě projeví. Do hry vstupuje i počet převodů automatické převodovky – sedm proti čtyřem. Pro běžnou jízdu je v CL 500 možné plynový pedál jen takzvaně lechtat. Mocný nástup přeplňovaných 700 Nm a chuť motoru po otáčkách totiž udělají své: razantní akcelerace je možná v jakékoliv rychlosti.

mercedesbenz testy mercedesbenz testy  

560 SEC je klidnější. Když dávám plný plyn, auto jede jako biturbové CL na čtvrt plynu. Práce stuttgartských konstruktérů zavinila, že odstup tří generací znamená propastný rozdíl. Ale SEC sám o sobě nejede vůbec špatně – i dnešní optikou běžných aut je rychlý víc než dost.

Navíc působí sportovnějším dojmem. Sedí se níž a čelní sklo je blíž. Řízení s klasickým hydraulickým posilovačem je komfortní, poskytuje ale v dnešní době skoro nevídanou zpětnou vazbu. Dostavuje se opravdový zážitek z řízení, zatímco jízda v novém modelu se víc blíží ničím nerušené plavbě, při které auto na slovo poslouchá i ty nejšílenější požadavky řidiče.

Přímé srovnání skvěle ilustruje, jak se v posledních desetiletích změnila automobilová kultura. Obětovali jsme řidičské zážitky, abychom získali maximální možné pohodlí.

Rozhodnout se pro jedno z porovnávaných aut by byl opravdový oříšek, pro každé se najdou spousty nezpochybnitelných důvodů. Pro youngtimera samozřejmě hovoří desetinásobně nižší pořizovací cena. Místo lákavých 11 litrů ale budete jezdit alespoň za 18. A stále platí, že nákupem a spotřebou paliva kolotoč výdajů jen začíná. Cena nového auta je klíčovou veličinou (u 560 SEC začínala na 133 tisíc marek), kdo chce udržet SEC v perfektním stavu, musí se připravit na výdaje, které se víc blíží provozním nákladům u nového CL než rodinnému kompaktu za stejných pár set tisíc.

Mercedes SEC a CL - technická data a srovnání vybraných osmiválcových kupé
Model 560 SEC S 500 Coupé* CL 500 CL 500 CL 500 biturbo
Motor 5,6 V8 M117 5,0 V8 M119 5,0 V8 M113 5,5 V8 M273 4,7 V8 M278
Rok výroby 1985–1991 1992–1998 1999–2006 2006–2010 od 2010
Převodovka 4A 4A (5A) 5A (7A) 7A 7A
Zdvihový objem [cm3] 5547 4973 4966 5461 4663
Válce/ventily 8/2 8/4 8/3 8/4 8/4
Největší výkon [kW/min-1] 221/5000 235/5600 225/5600 285/6000 320/5250
Největší toč. mom. [Nm/min-1] 455/3750 470/3900 460/2700-4250 530/2800-4800 700/1800-3500
Max. rychlost [km/h] 243 250 250 250 250
Zrychlení 0-100 km/h [s] 6,9 7,2 6,5 5,4 4,9
Komb. spotřeba [l/100 km] 13,3 13,2 (12,2) 11,9 12,3 9,5
Délka [mm] 4935 5113 4993 5065 5095
Šířka [mm] 1828 1895 1857 1871 1871
Výška [mm] 1407 1427 1398 1417 1419
Rozvor [mm] 2850 2944 2885 2955 2955
Hmotnost [kg] 1760 2110 1960 2070 2070
* dle roku výroby také 500 SEC nebo CL 500

Za spolupráci na testu děkujeme Vilibaldu Lašanovi a Tomáši Havláskovi z MoraviaYoungtimerClub.

mercedesbenz testy mercedesbenz testy  

Foto: Lucie Posoldová

Diskuze (13)
21. 3. 2012 14:38
Re: Další trefa
Perfektni :yes:
Avatar - DRBNUTY
21. 3. 2012 07:20
Re: Je to jasný
Som vedel, ze clovek na mojom odkaze je umelec, ale netusil som, ze aj rapper >:D
[odkaz]
20. 3. 2012 20:18
Re: Jen tak dál!
To se ani není čemu divit s cenovkou začínající na 3 mio... Koupit si S-klassu s dvěma dveřma, to už musí být člověk pořádný marnotraník - nebo spíš gourmet :yes: pro mně nejhezčí Mercedes, velká jachta na 4 kolech...
dneska už si podnikatel koupí radši nějaké ohavné SUV :-(
20. 3. 2012 19:43
Jen tak dál!
Děkuji, pane Vaverko, za krásné srovnání nostalgické minulosti s vysoce prémiovou skutečností. Mám radost, že jste nepodrobil SEC podobnému crash testu jako Cee'd, při vší úctě ke korejskému autu za rozumnou cenu by to byla větší škoda. Díky i za připomínku Bruna Sacca, tvůrce vozů opravdu nadčasových... Snad jen malá poznámka - mamut (W140) byl myslím v podstatě prvním zástupcem třídy "S" , nevím, jestli se tak přezdívá i C140, možná ale ano. Mimochodem C140 měl v roce 1995 už ESP, o rok později parkovací asistent, boční airbagy, xenonové světlomety...
Nové CL je tuším nejméně prodávaným Mercedesem, za 25 bude nejspíš stejně exkluzívní jako SEC dnes. Možná.
Avatar - Bristol
20. 3. 2012 18:17
Re: Je to jasný
když to bereš takhle...auto pro rappery může bejt cokoli od cadillacu fleetwood až po mercedes G...když tomu navlečeš chrom kola, hydrauliku a snížíš až na zem... ;-) stejně tak SEC...