Mercedes-Benz C 250 CDI BE - Dobrý motor pro skvělé auto

Mercedes-Benz C 250 CDI BE - Dobrý motor pro skvělé auto

 
 
18.5. 2009 Libor Zezulka

Pokud se vám zdá naftový šestiválec pro Mercedes třídy C příliš nóbl, ale základní čtyřválce mají zase příliš málo výkonu, můžete sáhnout po novince se staronovým označením 250 CDI.

Značku Mercedes-Benz pohání globální motor osvědčené konstrukce, který udržují v chodu peníze. Jestli tady chce Mercedes být i za 50 nebo 100 let, jestli si chce udržet či ideálně posílit svou pozici na trhu, potřebuje vydělávat a aby vydělával, potřebuje prodávat. Auta, náhradní díly, služby. Před několika lety se finanční a marketingoví mágové stuttgartské značky dohodli na tom, že proti zadření onoho globálního motoru budou bojovat vymýšlením nových modelů.

Z několika málo modelových řad neskutečně rychle vznikla celá plejáda nových vozů včetně velkých a obrovských SUV, velkých i malých MPV či dokonce jejich (často podivných) kombinací. Strategie zasypání trhu novými modely zafungovala a showroomy zaplnili noví klienti. Mercedes si ovšem uvědomoval, že stejným tempem, jakým se zaplnily, se mohly i vylidnit. Proto pánové od financí a marketingu dali znovu hlavy dohromady a přišli se strategickým rozhodnutím.

Budeme více sportovní. Velmi neoriginální nápad hnaný touhou přetáhnout na svou stranu část příznivců BMW a Audi, ale zároveň si uhlídat početné stádo věrných oveček, se navzdory pochybnostem proměnil v rukou Mercedesu ve fungující marketingově-finanční taktiku. Modely ML, GL nebo i nová třída C zůstávaly někde na pomezí směrů, nová třída E však definitivně opustila automobilovou postmodernu a vstoupila rázným krokem do nového věku.

Zda Mercedesu sázka na kombinaci tradičních hodnot značky jako komfort, prostor, vyspělá technika a snad i dlouhověkost (ve smyslu spolehlivosti) s novátorským designem se silnou sportovní orientací přinese zástupy nových klientů, si netroufám v tuto chvíli odhadnout. U BMW odvaha udělat tlustou čáru za minulostí roztočila globální motor na plné obrázky, Mercedes by chtěl samozřejmě totéž. U třídy E zatím nemohu soudit, ale co se týče třídy C, mám ty nejlepší zkušenosti a tedy i víru v to, že vše půjde tak, jak si značka namalovala.

Do třetice třída C

Takže do třetice...a doufám, že všeho dobrého. Když přišlo nové céčko na trh, poměrně záhy se mi dostalo do rukou ve verzi 220 CDI. Narozdíl od statického exponátu (první setkání proběhlo na autosalonu v Ženevě), za kterého jsem si do textilu rozhodně necvrnkl, jsem za volantem ostré produkční verze poháněné přeplňovaným naftovým čtyřválcem 2,2 litru hýkal nadšením. Nebylo to ani tak kvůli motoru, ale hlavně jízdním kvalitám auta.

obrázek [555 x 367]  

Jízda s modelem C220 CDI nabízela vyvážený mix komfortu, sportovní svižnosti a pružnosti, z auta přitom dýchala technická vyspělost, obrovská sebedůvěra, klid, odhodlanost a hlavně dospělost. Neměl jsem nic proti předchozímu céčku, ale céčko současné na mě působí skutečně velmi dospěle a dotaženě téměř v každém ohledu. To téměř ode mě uslyšíte asi ještě několikrát, minimálně do doby příchodu faceliftované verze nebo rovnou nástupce.

Jde o to, že jsem se nesmířil a asi nikdy nesmířím s materiály, které Mercedes použil na palubní desku a výplně dveří. Ony nejsou špatné, ani lajdácky slícované nebo nedbale opracované, ale takové.....obyčejné. Prostě takové, které bych zkousl, ba co víc oslavoval v Toyotě Avensis nebo i Fordu Mondeo, ale které mi úplně nesedí k značce Mercedes-Benz. Ale co bych chtěl, vždyť i Audi se vydalo cestou šetření a nebojí se na středový panel modelů A4 nebo A5 plácnout tlačítko jako z žigulíku.

Kromě téhle záležitosti ovšem nemám proti aktuální třídě C jinou námitku a musím většinou pouze trapně chválit. Například vynikající sedačky, krásný přístrojový štít, přesně řazení, příjemný volant (až na ten úzký věnec), solidní prostor na zadních sedačkách u kolen, výbornou ergonomii, vynikající jízdní vlastnosti nebo snadný přístup do zavazadlového prostoru. Navíc řízení současného céčka má na mě podobné účinky jako dvě za sebou rychle jdoucí plechovky Redbullu.

Roztáhnou se mi zorničky, zostří smysly, prudce zvýší tepová frekvence a viditelně znervózní pravá ruka a noha. Zatímco dříve bych si na podobné symptomy coby majitel Mercedesu naordinoval studenou sprchu a klid na lůžku, dnes se nebojím dát svým niterním touhám volný průchod. Vím totiž, že to nové céčko ustojí. Limuzína hravě zvládá i hodně divokou jízdu, chová se dlouho, dlouho neutrálně, na hranici limitu začne postupně přecházet do mírné přetáčivosti, která vrcholí snadno řiditelným přetáčivým smykem.

Hodně síly, málo paliva

Upřímně řečeno mi přišlo driftování s jakýmkoliv Mercedesem vždycky trochu zvrhlé, tady jsem se ovšem neudržel, vypnul stabilizaci a nechal auto chvíli kroužit kolem své osy. Bylo příjemné zjistit, že céčko nekňučí a drifty si užívá společně s řidičem – na letišti i na silnici (pochopitelně uzavřené). Teď ale pojďme k tomu nejdůležitějšímu, k tomu o co v tomto testu kráčí. K novému naftovému čtyřválci se zdvihovým objemem 2,2 litru, maximálním výkonem 150 kW při 4200 min-1, točivým momentem krásných 500 Nm v pásmu 1600 – 1800 min-1 a označením 250 CDI.

Nová pohonná jednotka se nastěhovala do třídy C na konci roku 2008, je charakteristická dvoustupňovým přeplňováním (malé a větší turbodmychadlo pro nízké a vyšší otáčky), dvěma vyvažovacími hřídeli, vylepšeným chlazením a systémem vstřikování paliva common-rail čtvrté generace pracujícím se vstřikovacím tlakem až 200 MPa. Tolik teorie. Praxe dává teorii defacto ve všem za pravdu. Dvojice turbodmychadel a zejména to menší má na svědomí výborný zátah motoru od volnoběžných otáček. To znamená, že nemusíte tolik řadit a můžete nechat otáčky klidně nechat spadnout hodně dolů.

obrázek [555 x 371]  

Pak stačí šlápnout na plynový pedál a motor bez jakéhokoliv dunění, chroptění, kašlání a dušení, začne auto táhnout sloní silou vpřed. Rozsah využitelných otáček se díky angažování dvojice turbodmychadel rozšířil z obvyklých 2000 na nějakých 2600, v Mercedesu C250 CDI totiž vytáčení v rozmezí 1500 - 4100 otáček dává smysl. Výbornou práci odvádí i vyvažovací hřídele a koneckonců i veškeré použité tlumící materiály. Většina nepříjemných projevů naftových čtyřválců v čele s vibrováním a duněním vzala za své, jedinou nepříjemností zůstává charakteristické chroptění naftového motoru ve vysokých otáčkách. Tomu se ovšem u čtyřválce asi zatím není možné úplně vyhnout. Snad v budoucnu a možná v modelech vyšších tříd.

K přednostem nového motoru se počítá i nízká kombinovaná spotřeba. Přestože bych Mercedesu i uvěřil udávaných 5,1 litru v kombinovaném cyklu, raději uvádím mnohem reálnější hodnotu vycházející z cca 1500 ujetých kilometrů, a ta činí 6,4 litru. Nemusíte se ani příliš snažit, abyste se dostali nad 7 litrů, i sedmilitrová spotřeba nicméně není na 1,6 tuny těžké auto špatný výsledek. A špatným výsledkem nekončí ani tento třetí test třídy C na Auto.cz. Tohle auto se Mercedesu vážně hodně povedlo, hlavně jízdně, ergonomicky i designově. Mít doma na zahradě BMW 320d nebo Audi A4 2,0 TDI, začínám vážně uvažovat, zda jsem neudělal chybu.

První cena vozu835.000,- Kč (C 200 CDI, 100 kW, Classic)
První cena vozu s testovanou motorizací963.000,- Kč (C 250 CDI, 150 kW, Classic)
Základní cena testovaného vozu963.000,- Kč (C 250 CDI, 150 kW, Classic)
Cena testovaného vozu vč. příplatků1.252.970,- Kč (C 250 CDI, 150 kW, Avantgarde)

Plusy

  • vyvážený design
  • snadný přístup do zavazadlového prostoru
  • přesné řazení a řízení
  • vynikající jízdní vlastnosti
  • kultivovaný a úsporný naftový motor

Minusy

  • velký převod řízení
  • strohé plasty palubní desky
Spolupracujeme s TipCars.com

Mercedes-Benz C 250 CDI BE

Základní výbava:Tříbodové bezpečnostní pásy a hlavové opěrky pro všechna sedadla, 6stupňová přímo řazená převodovka, ADAPTIVE BRAKE s ABS, ASR, funkcí vysoušení brzd a asistentem pro rozjezd do kopce, adaptivní brzdové světlo, paket AGILITY CONTROL se selektivním systémem tlumení, dvoustupňové airbagy vpředu, boční a okenní airbagy, kolenní airbag, loketní opěrka, vpředu s odkládací přihrádkou, venkovní zrcátka vyhřívaná a elektricky stavitelná, indikace venkovní teploty, brzdový asistent BAS, elektronický stabilizační program ESP, asistent jízdních světel, elektrické ovládání oken, 4x, včetně komfortní obsluhy, napínací prvky pásů s omezovačem napínací síly vpředu a pro vnější sedadla vzadu, dálkové odjištění víka zavazadlového prostoru, možnost obsluhování klíčem, vyhřívané zadní sklo s časovým relé, p0rojekční světlomety s čirou optikou, automatická klimatizace THERMATIC, možnost mechanického podélného a výškového nastavení osy volantu, multifunkční volant včetně palubního počítače, mlhové světlomety s čirou optikou, rozpoznávání obsazení sedadla spolujezdce, přední sedadla s elektrickým nastavením výšky sedáku a sklonu opěradla, indikace údržbových intervalů ASSYST, centrální zamykání (dálkové ovládání s možností programování odemčení celého vozu/dveří řidiče a víčka palivové nádrže)

Výbava testovaného vozu:Kůže béžová - sahara (+ 43.032,-), PRIME EDITION (+ 97.020,-), parametrické řízení (+ 5 280,-), parkovací systém (PTS) (+ 18.216,-), vnitřní a vnější zrcátko na straně řidiče s aut. tlumením odrazivosti (+ 6.336,-), zadní sklopná opěradla v poměru 40:60 (+ 6.864,-), stěrače s čidlem deště (+ 2.904,-), tempomat s variabilním omezením rychlosti Speedtronic (+ 6.072,-), spodní kryt motoru (+ 2.640,-), elektricky sklopná vnější zpětná zrcátka (+ 5.016,-), 3 zónová automatická klimatizace (THERMOTRONIK) (+ 15.576,-), bi-xenonové reflektory s omývači a přisvícením v zatáčce (+ 22.440,-), vyhřívání předních sedadel (+ 8.316,-), ochrana interiéru (+ 3.960,-)

Do deseti let předstihneme McDonald’s, říká šéf KFC pro Česko Hubík Do deseti let předstihneme McDonald’s, říká šéf KFC pro Česko Hubík

Souboj o zákazníka na českém trhu rychlého občerstvení…

Lávka z Podskalí na Smíchov se po opravě opět otevřela pro chodce Lávka z Podskalí na Smíchov se po opravě opět otevřela pro chodce

Pražská Technická správa komunikací otevřela pro pěší…

Opata: Útok v Afghánistánu nemířil cíleně na české vojáky Opata: Útok v Afghánistánu nemířil cíleně na české vojáky

Pumový útok v Afghánistánu nemířil cíleně na české…

Glosa Martina Čabana: Obrázky z české diplomacie Glosa Martina Čabana: Obrázky z české diplomacie

Nejprve se vrátil předseda sněmovny Vondráček z Ruska,…

 
Technické údaje
Motor Mercedes-Benz C 250 CDI BE
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2143
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 150 / 4200
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 500 / 1600 - 1800
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 240
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 7
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 7.1 / 4.8 / 5.6
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 475 / -
Objem nádrže (l):66
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1645 / 485
Rozměr pneu:205/55 R16
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4581
b) šířka (mm): 1770
c) výška (mm): 1447
d) rozvor (mm): 2760
e) rozchod vpředu (mm): 1549
f) rozchod vzadu (mm): 1552
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 940 / 1160
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 500 / 770
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1010
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):900
k) šířka vpředu (mm): 1450
l) šířka vzadu (mm): 1430
délka sedáku vpředu (mm): 540
délka sedáku vzadu (mm): 450
výška opěradla vpředu (mm): 610
výška opěradla vzadu (mm): 640
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
Hodnocení Mercedes-Benz C 250 CDI BE
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 8
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 8
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 8
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 7
Odkládací plochy: 7
Dojem z řízení: 9
Výhled vpřed: 8
Výhled vzad: 7
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 8
Tah v nižších otáčkách: 9
Výkon ve vyšších otáčkách: 9
Hlučnost v nižších otáčkách: 9
Hlučnost v vyšších otáčkách: 8
Spotřeba: 9
Odstupňování převodovky: 9
Snadnost řazení: 8
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 9
Jízdní vlastnosti v extrému: 9
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 9
Přenos hnací síly na vozovku: 8
Účinnost brzd: 8
Velikost zavazadlového prostoru: 8
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 9
Variabilita zavazadlového prostoru: 8
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 8
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 8,27
 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Příliš tvrdá pravidla? Technickou kontrolou nemusí projít 90 % aut Příliš tvrdá pravidla? Technickou kontrolou nemusí projít 90 % aut

Se zpřísněním předpisů pro technické kontroly a měření…

OSI Silver Fox se dvěma trupy chtělo zvítězit v Le Mans. Proč nedostalo šanci? OSI Silver Fox se dvěma trupy chtělo zvítězit v Le Mans. Proč nedostalo šanci?

Kdo ví, možná by oslavné paměti historiků na 24hodinovku…

 



Mercedes-Benz C63 AMG Coupe: Atmosférický osmiválec žije i nadále Mercedes-Benz C63 AMG Coupe: Atmosférický osmiválec žije i nadále

Pokud jste fanoušky atmosférických motorů, máme pro vás…

Video: Mercedes-Benz C 63 AMG vs. F1 vs. osmiválcový závoďák – kdo vyhraje? Video: Mercedes-Benz C 63 AMG vs. F1 vs. osmiválcový závoďák – kdo vyhraje?

V Austrálii se proti sobě postavilo trio, které spojuje…

 



 
Šéf VW se bojí, že německý automobilový průmysl dopadne jak Detroit. Kvůli emisím

Šéf VW se bojí, že německý autoprůmysl dopadne jak Detroit. Kvůli emisím

Dnes 12:55

Herbertu Diessovi se nelíbí, jak se v Evropě bojuje proti individuální dopravě.




Blesk.cz

Soudkyně zametla s Kramného advokátkou: 6 kroků, které mu zlomily vaz

Soudkyně zametla s Kramného advokátkou: 6 kroků,…

V druhé polovině září se rozhodovalo o podjatosti soudkyně Renáty Gilové a jejího senátu v případu Petra…

Sdílená vozítka mají pravidla jen na odkliknutí: Koloběžky ohrožují Pražany!

Sdílená vozítka mají pravidla jen na odkliknutí:…

Neslyšně profrčí kolem vás po chodníku, stačí krok a může dojít k neštěstí. Nemluvě o leknutí, když se vyřítí…

 

iSport.cz

Expert Palička: Komunikace asi nebyla Jarolímova cesta, Dočkal je bingo

Expert Palička: Komunikace asi nebyla Jarolímova…

Větší disciplína, zodpovědnost v plnění úkolů, lepší klima v kabině. „Je to prudká, markantní změna,“ porovnává…

Kritika od kouče, pak dva góly a obří respekt: Nikdo nedře víc než Frolík!

Kritika od kouče, pak dva góly a obří respekt: Nikdo…

Víkendovou výhru 3:2 v prodloužení nad Coloradem sledoval Michael Frolík jen z tribuny Pepsi Center. Smolík, být…

 

Reflex.cz

Nový celoevropský průzkum: Mezi největší euroskeptiky patří Češi, nejvíce odmítáme euro

Nový celoevropský průzkum: Mezi největší…

Evropský parlament, do kterého se bude opět volit příští rok v květnu, si nechal zpracovat ve všech zemích EU…

Hlavně žádné „tatíčkování“, brání se Hovory s TGM státotvornému patosu

Hlavně žádné „tatíčkování“, brání se Hovory s TGM…

Filmové Hovory s TGM jsou zábavnou spekulací nad součástí četby k maturitě. Tomáš Garrigue Masaryk a Karel Čapek…