TEST Mercedes-Benz GLK 220 CDI 4Matic – Modří už vědí
Model GLK vtrhl velmi úspěšně na světové trhy a přes lehký počáteční šok způsobený ostře řezaným, specifickým designem se bezpečně zařadil na samou špičku segmentu. Otázkou je, zda má co říci i s nejslabším motorem.
Interiér
Uvnitř testovaného vozu jsme neměli zvlášť velký pocit luxusu, příplatkovou výbavou se totiž tentokráte šetřilo. To je ostatně také důvod proč se výsledná cena pohybuje na dohled jednoho milionu Kč. Kolenní airbag řidiče, základní autorádio s pětipalcovým barevným displejem, či automatická dvouzónová klimatizace jsou ve výbavě každého GLK, takže ani za základní výbavu se stydět rozhodně nemusíte. Na druhou stranu hodně majitelů Mercedesu si rádo připlatí, k čemuž jim automobilka dává celých osm stran ceníku na vyřádění.
Základní motorizace ale zřejmě nebude tento případ, zde se kouká na každou korunu – konkurence je totiž v tomto segmentu nebývale silná. Zákazníci tak určitě ocení zvýhodnění v podobě GLK Edice 2010, která v tomto případě za pouhých 6.000,- Kč doplní výbavu vozu o často přiobjednávané prvky jako je parkovací systém, kožený volant a hlavice řadicí páky, multifunkční volant, či vyhřívání předních sedadel.
suv mercedesbenz testy Ať už s nebo bez luxusní výbavy, interiér vozu by měl působit solidně a hodnotně, což ten v GLK bez problémů zvládá.
Pokud se vám líbí hranatý styl, není co řešit. Slícování, výběr materiálů, ergonomie, výborně čitelné přístroje...vše perfektní. Jestliže vám ale ostře řezaný design nesedne, budete instinktivně hledat další chyby.
Jednou z nich může být méně místa pro kolena, pokud nemíváte sedačku v dolní pozici. Sedadla z dílen Mercedesu jsou vždy velmi dobrá, některým prostorově výraznějším Evropanům by ale přeci jen mohla připadat zbytečně malá. Na druhou stranu pravdou je, že pokud jste majitelem konfekční postavy, budou vám sedět jako ulitá. Jedním z důvodů střízlivých rozměrů sedadel zřejmě bude i to že GLK ve firemní SUV hierarchii funguje jako „ideální ženský model“. A vaše přítelkyně, či manželka by na příliš široké sedáky a opěradla nejspíš v každé zatáčce nadávala. Byl tedy zvolen kompromis, který je podle našeho názoru zdařilý.
Nejslabší ano, slabý ne
Pod kapotou sněhobílého GLK pracoval nejslabší nabízený agregát, vznětový čtyřválec o objemu 2,2 litru. Ten poskytuje solidní výkon 125 kW a nejvyšší točivý moment 400 Nm – to jsou hodnoty, které lze označit za naprosto dostačující.
Automobil vybavený tímto motorem se může pochlubit velmi dobrým pružným zrychlením, což oceníte zejména při předjíždění. Na dálnici se naopak umí spořádaně utišit, takže jediné co budete vnímat je hluk od kol a okolo proudícího vzduchu. Ve spojení se sedmistupňovým automatem nabízí posádce klidnou, plavnou a poměrně úspornou jízdu.
Ještě než si řekneme přesná čísla, zastavme se na chvíli u logiky převodovky. Ta totiž jakoby si chvílemi neuvědomovala, že jejím životním partnerem ve voze je naftový motor. Že i v režimu „S“ se převodovka při snaze o sportovní jízdu dvakrát nepřetrhne je známá věc, leckdy zbytečné přetáčení motoru tento fakt ještě dále zhoršuje. Modelová situace: v kopci dojíždíte pomalu jedoucí nákladní vůz, sešlápnete tedy pedál do podlahy s tím, že vyrazíte rychle vpřed a protože je dobrý výhled tak se pokusíte náklaďák předjet. Automat chvíli přemýšlí, co asi máte za lubem a když mu to dojde, podřadí. Jenže často podřadí tak nešťastně, že otáčky vyletí až těsně před omezovač, kde motor už ochotu táhnout 1,8 tuny těžký vůz dávno ztratil. Musí tedy následovat přeřazení do již použitelného pásma otáček, což znamená jisté zpomalení celého předjížděcího manévru. Naštěstí, v klasickém režimu D se 7G-TRONIC nesnaží být za každou cenu akční a do absurdních výšek čtyřválec neposílá.
suv mercedesbenz testy Nyní tedy výsledky našeho orientačního měření. Při reálné stokilometrové rychlosti pracuje agregát s 1900 min-1 a výsledkem je průměrná spotřeba 6,4 litru nafty na 100 km. Zrychlíte-li na 130 km/h, spotřeba vzroste na 9,4 litru (2500 min-1). Po městě jsme dosáhli spotřeby 8,5 l/100 km, což byl v čase sněhových kalamit taktéž velmi dobrý výsledek.
4MATIC si tak, zdá se, příliš velkou daň z pohonu 4x4 nevybírá. Horší je to s řízením, které je odevzdaně gumové a postrádá znatelnější zpětnou vazbu. Alespoň že přesnost mu nechybí, bohužel stejně jako možná až příliš velký převod. Zkrátka, tady byl komfort na žebříčku priorit konstruktérů jednoznačně na prvním, druhém i třetím místě.
GLK, Tiguan, Q5, Kuga, X3...
...na výběr je toho opravdu hodně, třída malých SUV zažívá v posledních letech boom a tak je nakonec paradoxně možná těžší jeden model z dlouhé řady nabídek vybrat.
Proč tedy sáhnout po GLK? Za prvé, design. Mercedes rozehrál fantastický koncert hran a komu se dokola omílané oblé tvary už zajídaly, bude nadšen.
Za druhé, komfort. Stále platí, že automobily značky Mercedes-Benz si posádku umějí hýčkat a ani GLK není výjimkou.
A tak bychom mohli pokračovat dál přes velmi dobré motory (přičemž už ten základní je opravdu výborný!), vysokou image nebo nižší pokles ceny v případě prodeje.
I tady zřejmě rozhodou finance. Pokud se sny mají změnit v realitu, nesmí být osobní bankéř proti, což u GLK 220 CDI nemusí být až takový problém – pokud netrváte na pohonu všech kol (i když u SUV to považujeme za poměrně užitečnou výbavu), můžete mít GLK s tímto motorem za 944 tisíc Kč.
První cena vozu | 944.400,-Kč (GLK 220 CDI BE, 125 kW) |
První cena vozu s testovanou motorizací | 944.400,-Kč (GLK 220 CDI BE, 125 kW) |
Základní cena testovaného vozu | 1.056.000,-Kč (GLK 220 CDI 4Matic, 125 kW) |
Cena testovaného vozu vč. příplatků | 1.081.392,-Kč (GLK 320 CDI 4Matic, 125 kW) |
Plusy
- Prostorný interiér
- Kvalitní materiály a zpracování
- Vynikající ergonomie
- Výborné tlumení nerovností
- Pokročilé schopnosti v terénu
- Kultivovaný a úsporný vznětový motor
Minusy
- Velký převod řízení
- Pomalejší reakce převodovky
- Lehké a méně citlivé řízení