Test Auto.cz

Mini Clubman Cooper S AT – Je tohle ještě Mini?

14.12. 2015
Verdikt
 

Jako každé nové Mini je i druhá generace Clubmanu o něco větší než předchůdce. Na délku měří 4,2 metru, což ji vyneslo do segmentu nižší střední třídy. Jak funguje v nejvyšší specifikaci Cooper S a automatickou převodovkou?

Mini Clubman první generace je pro britskou automobilku hodně důležitým vozem. V roce 2007, kdy byla situace na trhu malých městských modelů poněkud neslaná a nemastná, přišel s neobvyklou koncepcí trojice bočních a křídlových zadních dveří. To vše na půdorysu menším než sedm metrů čtverečních. Dlužno však dodat, že nápad jako takový nebyl zcela originální. Proti sobě otevírané zadní dveře totiž měly už v šedesátých letech vozy Austin Mini Countryman a Morris Mini Traveller (v letech 1961 až 1969 se jich vyrobilo přes 200.000), které dokonce mohly být vybaveny dřevěnými vnějšími dekory ve stylu amerických kombi. Až do roku 1980 se vůz prodával také jako „čtvrttunka“ Van (v posledních dvou letech se přejmenoval na Mini 95), které se vyrobilo více než půl milionu kusů.

Video

Clubman je ale z historického hlediska důležitý i z jiného důvodu. Započal totiž éru postupného rozšiřování portfolia automobilky Mini, které v současnosti čítá šest modelů. Vybere si snad úplně každý, přičemž díky novému Countrymanu a Pacemanu nemají problém ani milovníci crossoverů s pohonem všech kol. Rozhodně ale nelze říci, že by se značka jako taková stala „masovkou“ – vždyť nejlevnější Mini s tříválcem o výkonu 55 kW stojí 416.000 Kč...

Experimenty stranou

Neobvyklá koncepce karoserie první generace Mini Clubman (R55) neměla v segmentu malých vozů obdoby, nástupce šel ale trochu jinou cestou. Vertikálně dělené zadní víko zůstalo zachováno ve zjednodušeném provedení s integrovanými svítilnami (u předchůdce byly součástí zadních sloupků) a na bocích najdeme čtveřici plnohodnotných dveří. Možná si řeknete, že výrobce pouze přepracoval záď loni představené pětidveřové varianty, jenže to není úplně pravda. Clubman má totiž rozvor náprav 2670 milimetrů (o 103 milimetrů více než „pětidvířko“) a s celkovou délkou 4253 milimetrů nově zapadá do segmentu nižší střední třídy. Pro srovnání – je pouze o 2 milimetry kratší než Volkswagen Golf, přičemž nelze říci, že by se jednalo o kombi. Zadní převis je totiž kratší než u Mini 5D a vůz tak koneckonců ani nepůsobí.

Mini Clubman (F54) - srovnání s nejbližšími modely značky
ModelClubman (F54)Clubman (R55)5D (F55)
Délka [mm]425339614005
Šířka [mm]180016831727
Výška [mm]144114321425
Rozvor [mm]267025472567
Rozchod vpředu [mm]156414531501
Rozchod vzadu [mm]156514611501
Objem kufru [l]360/1250260/930278/941

Už z fotografií musí být každému hned jasné, jak obrovský Clubman na poměry vozů Mini vlastně je. Zrovna nedávno jsem jej viděl stát vedle BMW řady 3 E46 a nestačil se divit – Mini je o poznání mohutnější, což mají na svědomí hlavně boubelaté tvary karoserie. Ty se nikterak neliší od tří- a pětidveřové varianty a jsou v podstatě evolucí prvního novodobého Mini, v našem případě okořeněné unikátními prvky provedení Cooper S. Dravá příď těží z agresivního nárazníku, příplatkové bílé pruhy na kapotě (stojí 3.198 Kč) odkazují na duši uličníka s podomácku vyrobeným prakem, a vše završuje elegantní stříbrné provedení zpětných zrcátek a střechy za 4.004 Kč. Zalíbení v tomhle autě zkrátka najde snad každý.

TEST 2011: Mini Cooper S Clubman – Stylově do klubu

Uznávám, že nový Clubman s temným lakem karoserie připomíná malou dodávku, má to ale svůj důvod. Na rozdíl od předchůdce se totiž nejedná jenom o designovou kreaci, ale plnohodnotný rodinný vůz připravený pojmout čtyři dospělé cestující a hromadu zavazadel. Nastupování za volant je ve srovnání s klasickým třídveřovým „Miníkem“ trochu nezvyklé, protože kvůli zástavbě druhého páru dveří byl prostřední sloupek karoserie posunut citelně dopředu. Pokud ale neplánujete řídit s předním sedadlem posunutým zcela vzad, prosmýknete se bez problémů. To by ostatně mělo i další nevýhodu – mezi předním opěradlem a zadním sedákem pak totiž zbude pouze 90 milimetrů místa.

obrázek [600 x 302]  

Sedí se hodně nízko a kvůli zmíněnému umístění „béčkového“ sloupku kokpit trochu ztratil na vzdušnosti, avšak vzhledem k tomu, o jakém voze se tady bavíme, pocit akceptujeme. Posazu co nejníže od země se podřídilo úplně vše včetně subtilní přístrojové desky, veškeré ovládací prvky jsou však na dosah a problém nevidíme ani s výhledem skrze nízké přední okno. Správnou pozici za volantem si najdete i díky široce nastavitelnému sloupku řízení okamžitě a dokonce ani prodloužené Mini nepřipravuje řidiče o dokonalý pocit spojení člověka a stroje. Za předními sedadly by klidně mohlo pokračovat ještě deset metrů auta a vám by to tak vůbec nepřišlo, tedy alespoň do první kontroly situace za vozem vnitřním zpětným zrcátkem – kvůli dělenému zadnímu víku totiž není dozadu téměř nic vidět.

Rozvor náprav nemá v rámci automobilky obdoby (je dokonce o 75 milimetrů delší než u Countrymanu) a je to znát především na zadních místech. Nastupování rozměrnými dveřmi je bez problémů, stejně jako prostor nad hlavou a v oblasti loktů. Abych se ale se svými 190 centimetry posadil pohodlně za sebe, musel bych přední sedadlo posunout o dobrých pět centimetrů vpřed. Škoda také nízko ukotvených sedáků (přední hrana je pouze 320 milimetrů nad podlahou) s tenkým polstrováním. Délkou jsou totiž nadprůměrné a kdyby byly o něco výš, lépe podepřou stehna. To by pak ale zase ubylo místo nad hlavou. Začarovaný kruh…

Mini Cooper D Paceman ALL4 AT – Šetřit se musí umět

Vozy Mini na tom dosud se zavazadlovými prostory nebyly úplně nejlépe. Kdo potřeboval více než 300 litrů v základním uspořádání, musel zvolit Paceman (330 litrů) nebo Countryman (350 litrů), Clubman však boduje základními 360 litry. Takovou přepravní kapacitu dosud žádný model této značky neměl. Přístup k zavazadlům je díky od sebe otevíraným dveřím bezproblémový (stačí zmáčknout tlačítko a plynové vzpěry se postarají o zbytek) a kdyby zkoušenému exempláři nechyběla mezipodlaha, asymetricky dělená zadní opěradla vytvoří po sklopení takřka rovnou ložnou plochu. „Pětinovým“ středním dílem jsou navíc vybaveny všechny Clubmany, zapovězen tedy není ani pohodlný převozu lyží a snowboardů.

1/3 Pokračovat ve čtení

Spolupracujeme s TipCars.com

Mini Clubman Cooper S AT

Cena v základní výbavě: 752 778 Kč Cena v testované výbavě: 1 028 092 Kč

Základní výbava:Šest airbagů, litá 17“ kola Vent spoke, dělené páté dveře, čalounění interiéru Double stripe, Performance control - přibrzďování kol v zatáčkách, dvě koncovky výfuku, manuální šestistupňová převodovka, sportovní sedadla řidiče a spolujezdce, sportovní kožený volant, rádio Mini Visual Boost, Mini Connected příprava pro aplikace, elektricky ovládaná okna, velurové koberečky, manuální klimatizace, USB a AUX konektivita, 2x Isofix vzadu a na sedadle spolujezdce, nemetalický lak a další.

Výbava testovaného vozu:Osmistupňová převodovka Streptronic (+52.078 Kč), litá 17“ kola Net spoke (+2.678 Kč), stříbrná střecha a kryty vnějších zrcátek (+4.004 Kč), bílé pruhy na kapotě (+3.198 Kč), kožené čalounění Lounge (+26.702 Kč), interiérový paket Pure Burgundy s osvětlením (10.426 Kč), zadní parkovací senzory (+ 10.426 Kč), samostmívací vnitřní a vnější a zpětná zrcátka (+13.078 Kč), vyhřívání předních sedadel (+8.814 Kč), Wired - obsahuje navigaci Professional a přípravu pro bluetooth telefon (+48.074 Kč), chromované vnější okenní lišty (+4.264 Kč), čalounění stropu v antracitovém provedení (+4.810 Kč), paket Chili – obsahuje multifunkční volant, bezklíčové odemykání a startování tlačítkem, výškově nastavitelné sedadlo spolujezdce, sklopná loketní opěrka vpředu, odkládací paket, přepínač jízdních režimů Mini, automatickou klimatizaci, světelný paket, mlhovky, diodové světlomety (+108.134 Kč), aktivní tempomat s brzdnou funkcí (+10.686 Kč).

Napětí v Asii: korejská Hyundai zavřela svoji továrnu v Číně Napětí v Asii: korejská Hyundai zavřela svoji továrnu v Číně

Jihokorejská automobilka Hyundai na týden uzavřela jednu…

Internet používají tři čtvrtiny Čechů, tvrdí statistici Internet používají tři čtvrtiny Čechů, tvrdí statistici

nternet v Česku loni používalo 76,5 procenta lidí ve věku…

Výzkum trhu loni vynášel. Agentury si polepšily Výzkum trhu loni vynášel. Agentury si polepšily

Tržby agentur, které se zabývají výzkumem trhu a…

Zápisník Jany Havligerové: Vítězí realita, mýty padají Zápisník Jany Havligerové: Vítězí realita, mýty padají

Zkušený diplomat, bývalý český velvyslanec Petr Kolář…

 
Technické údaje
Motor Mini Clubman Cooper S AT
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1998
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 141 / 4500
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 280 / 1250
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 228
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 7.1
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 7.1 / 5 / 5.8
Emise CO2:134
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 360 / 1250
Objem nádrže (l):48
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1465 / 495
Rozměr pneu:225/45 R17
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4253
b) šířka (mm): 1800
c) výška (mm): 1441
d) rozvor (mm): 2670
e) rozchod vpředu (mm): 1564
f) rozchod vzadu (mm): 1565
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 910 / 1140
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 580 / 830
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1010
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):970
k) šířka vpředu (mm): 1430
l) šířka vzadu (mm): 1380
délka sedáku vpředu (mm): 580
délka sedáku vzadu (mm): 470
výška opěradla vpředu (mm): 660
výška opěradla vzadu (mm): 680
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
 

Přidat názorDiskuse: Mini Clubman Cooper S AT – Je tohle…







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
10 nejzajímavějších videí, v nichž účinkují automobily z Česka 10 nejzajímavějších videí, v nichž účinkují automobily z Česka

I české vozy se můžou stát slavnými na internetu. My jsme…

Test ojetiny Hyundai ix20: I sousedovi z Nošovic zlobí rozvody. Jinak je kvalitní Test ojetiny Hyundai ix20: I sousedovi z Nošovic zlobí rozvody. Jinak je kvalitní

V ČR vyráběný Hyundai ix20 se nabízí od roku 2010.…

 




Mini Clubman All4 Scrambler: Ve dvou stopách Mini Clubman All4 Scrambler: Ve dvou stopách

Co mají společného jednostopé scramblery a Mini? V rámci…

Nabídku Mini Clubman rozšiřuje pohon všech kol Nabídku Mini Clubman rozšiřuje pohon všech kol

Pohon všech kol byl v případě vozů Mini dostupný pouze…

 



 
Honda Civic 1.0 VTEC Turbo – Všechno je jednou poprvé

TEST: Honda Civic 1.0 VTEC Turbo – Všechno je jednou poprvé

Dnes 11:52

V pořadí již desátá generace Hondy Civic po letech sjednocuje techniku pro trhy na obou stranách Atlantiku. Spolu s ní přicházejí také přeplňované zážehové motory pro běžné verze. Vyzkoušeli jsme menší z nich, přeplňovaný litrový tříválec.




Blesk.cz

Nechala i posmrtný vzkaz. Amber věřila navigaci, uvízla pět dní v poušti

Nechala i posmrtný vzkaz. Amber věřila navigaci,…

Studentka Amber VanHecke (24) na svůj výlet ze South Rimu v Arizoně už nikdy nezapomene. Poté, co se snažila…

Drastické záběry: Ochranáři zvířat politikům ukázali, jak se zabíjí kožešinová zvířata

Drastické záběry: Ochranáři zvířat politikům…

Kožich byl vždy známkou bohatství a luxusu. Dnes se stává synonymem utrpení. Lišky, mývalové nebo například…

 

iSport.cz

TOP zajímavosti z NHL: To byla pecka! Za ránu pěstí jde před disciplinárku

TOP zajímavosti z NHL: To byla pecka! Za ránu pěstí…

Góly, body, čísla. Zámořská NHL se přímo topí ve statistikách, experti tlačí informace ze všech stran a není…

Češi nesouhlasí s Müllerem: Zbytečný zápas? San Marino zaslouží obdiv

Češi nesouhlasí s Müllerem: Zbytečný zápas? San…

Když Německo porazilo San Marino v kvalifikaci na mistrovství světa 2018 vysoko 8:0, prohlásil útočník Thomas…

 

Reflex.cz

Karel z pořadu Prostřeno! v exkluzivním rozhovoru:

Karel z pořadu Prostřeno! v exkluzivním rozhovoru:…

Pozornost na sebe v Česku momentálně poutá jen málokdo. 28letý Karel Ondrka se v pořadu Prostřeno! na TV Prima…

Zemřela Věra Špinarová, malá velká rockerka

Zemřela Věra Špinarová, malá velká rockerka

Ve věku 65 let zemřela v neděli v pražské motolské nemocnici zpěvačka Věra Špinarová. ČTK to dnes oznámil její…