Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Mini Cooper D Clubman - tak trochu jiné kombi

Libor Zezulka
Zepředu vypadá jako klasický MINI Cooper, pohled zboku ovšem prozradí, že mu někdo podával růstový hormon. Mini Cooper Clubman má ohromit ty, kteří chtějí stylové auto pro čtyři pasažéry a nějaký ten náklad. Daří se mu to?

„Dobrý den, to vy jste přijel tím Mini Cooperem? Mohl bych se na to podívat? Přemýšlel jsem, že bych si něco podobného pořídil. Cooper se mi vždycky líbil, ale zajímá mě hlavně kufr, potřebuji hodně místa, víte. Má to velký kufr, ne?“ Jasně, další takový, co špatně pochopil slovo kombi, jež protaženému Cooperovi přišila některá média, říkám si v duchu a snažím se zastavit potopu, kterou na mých zádech vyvolalo hodinové skotačení na tenisovém kurtu.

Jakmile popadnu dech, což tentokrát zabere zase o něco méně než minule, a zmobilizuji síly, kterých mi kvůli 80 procentům špatných úderů a neustálému sbírání míčku u sítě mnoho nezbylo, nadechnu se konečně k odpovědi a vysvětlím pánovi, jak se věci mají: „No víte, rozhodně to má větší kufr než standardní Mini. Ale zázraky nečekejte. Tohle není žádné rodinné kombi. Jó kdyby vám šlo o místo vzadu, to bude jiná, ale pokud hledáte auto s velkým kufrem, tohle nebude to pravé ořechové.“

Zadními křídlovými dveřmi pustím do zavazadlového prostoru informaci o dostupném objemu, která se kvůli několikanásobné ozvěně asi třikrát slyšitelně zopakuje. Na tváři, původně hořící nedočkavostí, pozoruji mírné zklamání a rychlé opadání zájmu… Všem zaměstnancům automobilky, prodejcům a fanouškům se tímto hluboce omlouvám, že kvůli mně možná bude na českých silnicích o jedno MINI méně, ale nemohl jsem jinak.

Obdivuji MINI za odvahu, kterou s Clubmanem předvedlo. Chce to velkou kuráž vzít auto, pro jehož popis se častou používají slova legenda, kult, nezapomenutelný a zároveň stylový, cool nebo nářez a udělat z něj „kombi.“ Ne, MINI Cooper a kombi, to přece nejde dohromady. Kdo takovou hloupost vymyslel? A přece, MINI Clubman vznikl a nakonec nevypadá vůbec zle. I když budu-li upřímný, označení kombi mi na něj nesedí. Mini jezevčík možná, ale Mini kombi ne. Zůstaňme tedy raději u Clubmana.

Cool jezevčík

MINI muselo v průběhu vývoje nové karosářské varianty svého jedináčka překonat nepochybně spoustu problémů. Mezi vážné hrozby patřilo například znehodnocení obdivovaného a milovaného designu. Udělat z cool hatchbacku cool jezevčíka chce hodně talentu. Ten naštěstí designérům nescházel. Že se s prckem něco stalo a vyrostl ze svých dětských šatů, poznáte na první pohled podle větší délky a výrazně většího rozvoru.

mini testy malevozy mini testy malevozy
 

Nápravy jakoby se pohádaly a chtěly být, pokud možno, co nejdále od sebe. Totéž platí pro přední a zadní část. V číselném vyjádření vypadá spor přední a zadní nápravu a přídě a zádě následovně: Ve srovnání s krátkou verzí narostl rozvor o 8 cm a délka o podstatných 24 cm. I přes tyto posuny kupodivu zůstalo MINI samo sebou a neztratilo prakticky nic ze svého šarmu. Zepředu protažené tělo v podstatě nepoznáte, zboku vás neurazí, snad jedině zadní část vyvolává otázky.

Zezadu podle mého názoru není MINI Clubman ono hravé autíčko, které dělá ze sexy holek neodolatelné sexbomby a z „frikulínů nadsamce“. Zezadu vypadá MINI Clubman skutečně více jako praktické a účelné kombi, i když má k tomu docela daleko. Zkrátka a jednoduše zadeček není z těch, kterému se říká k nakousnutí. Clubman možná zezadu ztratil lehce na atraktivnosti (jistěže můžete být jiného názoru), ale zase získal na praktičnosti.

Zadní křídlové dveře neodhalí jeskyni obřích rozměrů, jak mylně očekával pán z úvodu tohoto testu, přesto nelze říci, že vše zůstalo při starém. Zavazadlový prostor narostl z původních 160 na 260 litrů, při sklopených sedadlech dokonce na 930 litrů. Co to znamená v praxi? Nic zvláštního. V standardním uspořádání se zadními zvednutými sedačkami do zavazadelníku napěchujete velký týdenní nákup čítající několik plných tašek, kartón mléka, nějaké balené vody a bedničku s drobnostmi.

mini testy malevozy mini testy malevozy
 

Dovolená ve čtyřech bez nutnosti použití střešního boxu, převážení nábytku nebo nedej bože kočárku zůstává výjevem ze science fiction. Po sklopení sedaček, na které mimochodem potřebujete 2 (slovy dva) pohyby, se možnosti využití zavazadlového prostoru podstatně zvětšují. Rovná ložná plocha dovoluje přepravu objemnějších a delších předmětů, i nevelké malířské štafle přesto musí na návštěvu do prostoru řidiče.

Design má přednost

Štaflím se člověk nezavděčí, posádka však nemá jediný důvod ke stížnostem. Tak za prvé na ni čeká stylový a špičkově zpracovaný interiér. Nejkvalitnější materiály včetně nablýskaného chromu a voňavé kůže se snoubí s dokonalým zpracováním á la BMW, barevné kombinace mohou MINI Clubman závidět i módní velmistři. Mini Clubman nadále razí teorii „trocha retra ještě nikoho nezabila“ a přichází s obrovským rychloměrem zasazeným uprostřed palubní desky a drobným otáčkoměrem uchyceným na sloupku řízení.

K tomu přidává chromované páčky (místo klasických tlačítek) elektrického otevírání oken, ovládání mlhovek nebo elektrického střešního okna. Aby v tom páčky nebyly samy, nese se v retro duchu i panel klimatizace nebo ovládání autorádia v dolní polovině rychloměru. Retro skutečně ještě nikoho nezabilo, ale může alespoň zpočátku docela otrávit. Hodina učení systémem pokus-omyl však stačí na to, aby se vám ovládání auta dostalo pod kůži.

mini testy malevozy mini testy malevozy
 

Takže malé shrnutí – design v pořádku, zavazadlový prostor – v pořádku, ale co vnitřní prostor? Nuže prostor na zadních sedadlech narostl ve srovnání s krátkou verzí docela výrazně. Za 185 cm vysokého řidiče se v tomto případě poskládá stejně vysoký pasažér s pocitem blaženosti a uvolněnosti, neb mu nehrozí rozdrcení kolen ani proražení lebky. Kolena se mohou těšit z téměř 10 cm rezervy, hlavu dělí od kontaktu se stropem asi 8 cm.

Inženýři bohužel zapomněli, že sedět na zámku bezpečnostního pásu není pohodlné nejen 100 km, ale ani 10 km či jediný kilometr. Kvůli úspoře místa naskládali pásy blízko sebe, takže tyto potom tlačí pasažéry v lepším případě do sedacích partií (jsou-li vhodně vybaveny tlumícími materiály), v horším případě do zad. Nastupování na zadní sedadla opravdu usnadňují MINI dveře otevírající se proti směru jízdy, stejně však proces nastupování a vystupování vyžaduje určitou ohebnost.

Tu ostatně uplatníte i na křižovatkách, kvůli malému čelnímu oknu a masivní palubní desce se budete muset hodně předklánět, abyste viděli na semafor. Výhled dopředu není bůh ví co, ve srovnání s miniaturními průzory v malinkých zadních dveřích ovšem čelní sklo představuje promítací plátno.

Naftu ANO

Oprostěme se prosím v tuto chvíli od všeho tradičního a zejména představy, že do MINI Cooperu patří jedině benzin. Ne že by mi tato myšlenka byla cizí, kdyby přišlo na věc, asi bych nakonec zvedl obě ruce pro zážehový motor, ale když může MINI vyrobit netradiční karosářskou verzi, proč by nemohlo do svých aut a tím tuplem nové verze montovat vznětový motor. Naftové motory jsou v kurzu a soudě podle rostoucích cen pohonných hmot budou čím dál více.

Tedy dost debat o smysluplnosti zařazení vznětové šestnáctistovky do motorové palety a vzhůru na parametry. Motor má zdvihový objem 1560 cm3, šestnáct ventilů, maximální výkon 80 kW/4000 ot./min., točivý moment 240 Nm v rozmězí 1750 – 2000 ot./min. a kombinovanou spotřebu 4,1 litru (podle oficiálních materiálů automobilky). Motor má, o tom už v brožurách nic nenajdete, docela příjemný zvuk v celém spektru otáček, pochopitelně nejméně decibelů vyprodukuje v nízkých a středních otáčkách.

mini testy malevozy mini testy malevozy
 

Starty probíhají klidně, motor si odpouští v kritických oblastech vibrace i dunění. Ve vyšších otáčkách se rozezpívá, ale není to melodie, kterou byste chtěli poslouchat znovu a znovu. Nic nového pod sluncem. Zatím není mnoho čtyřválců (s výjimkou např. dvoulitrového turbodieselu v novém Renaultu Laguna) oplývajících návykovým hlasem. Výkon a točivý moment bohatě dostačuji na dynamickou jízdu s 1250 kg těžkým autem.

Clubmanovi neschází hbitost a mrštnost, svižně akceleruje, elegantně se prodírá městskou džunglí a vychutnává si úzké uličky. Nezalekne se ani dálnice nebo klikatých okresek. Předjíždění neplatí za adrenalinovou disciplínu, abyste neokusili hořkou příchuť čelní srážky, stačí zvolit vhodný převodový stupeň a počkat na krátkou rovinku. MINI Cooper D Clubman ochotně zrychlí a vychutná si soupeře. Palubní počítač na rozdíl od propagačních materiálů nehýří optimismem.

Daň za jistotu

Zatímco výrobce uvádí kombinovanou spotřebu 4,1 litru, na displeji palubního počítače svítila po většinu času hodnota 6,2 litru. Za méně než 5 litrů se jezdit skutečně dá, ale chce to hodně citlivou nohu a notnou dávku sebezapření (jak při dávkování plynu, tak poslouchání neustálého vypínání a startování motoru na křižovatkách, jež má na svědomí systém Start a Stop). „Jezevčík“ se může stále chlubit výbornými jízdními vlastnostmi, ovšem vykoupenými velmi tuhým podvozkem.

Uvažujete-li o koupi stylového společníka jménem Clubman, vypusťte slovo komfort ze svého slovníku. Auto bojuje s nerovnostmi příčnými i podélnými, malými i velkými, v zásadě každá větší nerovnost znamená poskočení, takže si asi dokážete představit, co nastane, jakmile 17palcová kola obutá do nízkoprofilových pneumatik detekují kostkovou dlažbu. Na druhé straně Clubman fantasticky sedí v zatáčkách, výborně reaguje ne sebemenší pohyb volantem a poskytuje řidiči skrze vynikající volant skvělou zpětnou vazbu.

mini testy malevozy mini testy malevozy
 

Clubman se může s klidným svědomím nazývat rovněž přeborníkem v brzdění, citlivosti řízení a řazení. Brzdy nevadnou, posilovač nelže a řadicí páka, jen tak na okraj skvěle tvarovaná, jde přesně tam, kam ji pošlete. Celkové hodnocení vyznívá pro Mini Cooper Clubman pozitivně. Na velké nákupy, stěhování a rodinné dovolené se auto příliš nehodí, chcete-li však stylové auto, které poskytne útočiště čtyřem pasažérům, máte v Clubmanovi ideálního spojence.

První cena vozu 584.400,-Kč (1,6, 88 kW, Cooper Clubman)
První cena vozu s testovanou motorizací 627.400,-Kč (1,6, 80 kW, Cooper D Clubman)
Základní cena testovaného vozu 627.400,-Kč (1,6, 80 kW, Cooper D Clubman)
Cena testovaného vozu vč. příplatků 844.650,-Kč (1,6, 80 kW, Cooper D Clubman)

Plusy

  • originální vzhled
  • kvalitní zpracování
  • úsporný vznětový motor
  • přesné řízení
  • výborné jízdní vlastnosti
  • účinné brzdy

Minusy

  • tuhý podvozek
  • malé rozestupy mezi bezp. pásy na zadních sedadlech
  • horší výhled vpřed i vzad
Libor Zezulka
Mini Cooper D Clubman
Cena základní sestavy 627 400 Kč
Výbava základní sestavy ABS, EBD, přední, boční a hlavové airbagy, alarm, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, denní svícení, rádio s CD přehrávačem a konektorem Jack 3,5 mm pro připojení externího MP3 přehrávače, elektrické ovládání předních oken, kůží potažený věnec dvouramenného volantu, dělená a sklopná zadní opěradla, stabilizační systém DSC + ASC+T. Kč
Cena testované sestavy 844 650 Kč
Výbava testované sestavy Automatická klimatizace, vyhřívání předních sedadel, kožené čalounění interiéru, 17palcová litá kola. Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1560
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 80 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 240 / 1750 - 2000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 193
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 10.4
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 4.9 / 3.6 / 4.1
Emise CO2: 109
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 260 / 930
Objem nádrže (l): 40
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1250 / 425
Rozměr pneu: 205/45 R17
Mini Cooper D Clubman
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 3945
b) šířka (mm): 1683
c) výška (mm): 1426
d) rozvor (mm): 2547
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 920 / 1150
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 580 / 860
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 990
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 970
k) šířka vpředu (mm): 1310
l) šířka vzadu (mm): 1260
délka sedáku vpředu (mm): 480
délka sedáku vzadu (mm): 490
výška opěradla vpředu (mm): 650
výška opěradla vzadu (mm): 640
místo vzadu pod předním sedadlem: ano