Mini Cooper D Clubman - tak trochu jiné kombi

Mini Cooper D Clubman - tak trochu jiné kombi

 
 

Zepředu vypadá jako klasický MINI Cooper, pohled zboku ovšem prozradí, že mu někdo podával růstový hormon. Mini Cooper Clubman má ohromit ty, kteří chtějí stylové auto pro čtyři pasažéry a nějaký ten náklad. Daří se mu to?

„Dobrý den, to vy jste přijel tím Mini Cooperem? Mohl bych se na to podívat? Přemýšlel jsem, že bych si něco podobného pořídil. Cooper se mi vždycky líbil, ale zajímá mě hlavně kufr, potřebuji hodně místa, víte. Má to velký kufr, ne?“ Jasně, další takový, co špatně pochopil slovo kombi, jež protaženému Cooperovi přišila některá média, říkám si v duchu a snažím se zastavit potopu, kterou na mých zádech vyvolalo hodinové skotačení na tenisovém kurtu.

Jakmile popadnu dech, což tentokrát zabere zase o něco méně než minule, a zmobilizuji síly, kterých mi kvůli 80 procentům špatných úderů a neustálému sbírání míčku u sítě mnoho nezbylo, nadechnu se konečně k odpovědi a vysvětlím pánovi, jak se věci mají: „No víte, rozhodně to má větší kufr než standardní Mini. Ale zázraky nečekejte. Tohle není žádné rodinné kombi. Jó kdyby vám šlo o místo vzadu, to bude jiná, ale pokud hledáte auto s velkým kufrem, tohle nebude to pravé ořechové.“

Zadními křídlovými dveřmi pustím do zavazadlového prostoru informaci o dostupném objemu, která se kvůli několikanásobné ozvěně asi třikrát slyšitelně zopakuje. Na tváři, původně hořící nedočkavostí, pozoruji mírné zklamání a rychlé opadání zájmu… Všem zaměstnancům automobilky, prodejcům a fanouškům se tímto hluboce omlouvám, že kvůli mně možná bude na českých silnicích o jedno MINI méně, ale nemohl jsem jinak.

Obdivuji MINI za odvahu, kterou s Clubmanem předvedlo. Chce to velkou kuráž vzít auto, pro jehož popis se častou používají slova legenda, kult, nezapomenutelný a zároveň stylový, cool nebo nářez a udělat z něj „kombi.“ Ne, MINI Cooper a kombi, to přece nejde dohromady. Kdo takovou hloupost vymyslel? A přece, MINI Clubman vznikl a nakonec nevypadá vůbec zle. I když budu-li upřímný, označení kombi mi na něj nesedí. Mini jezevčík možná, ale Mini kombi ne. Zůstaňme tedy raději u Clubmana.

Cool jezevčík

MINI muselo v průběhu vývoje nové karosářské varianty svého jedináčka překonat nepochybně spoustu problémů. Mezi vážné hrozby patřilo například znehodnocení obdivovaného a milovaného designu. Udělat z cool hatchbacku cool jezevčíka chce hodně talentu. Ten naštěstí designérům nescházel. Že se s prckem něco stalo a vyrostl ze svých dětských šatů, poznáte na první pohled podle větší délky a výrazně většího rozvoru.

obrázek [555 x 266]
 

Nápravy jakoby se pohádaly a chtěly být, pokud možno, co nejdále od sebe. Totéž platí pro přednízadní část. V číselném vyjádření vypadá spor přední a zadní nápravu a přídě a zádě následovně: Ve srovnání s krátkou verzí narostl rozvor o 8 cm a délka o podstatných 24 cm. I přes tyto posuny kupodivu zůstalo MINI samo sebou a neztratilo prakticky nic ze svého šarmu. Zepředu protažené tělo v podstatě nepoznáte, zboku vás neurazí, snad jedině zadní část vyvolává otázky.

Zezadu podle mého názoru není MINI Clubman ono hravé autíčko, které dělá ze sexy holek neodolatelné sexbomby a z „frikulínů nadsamce“. Zezadu vypadá MINI Clubman skutečně více jako praktické a účelné kombi, i když má k tomu docela daleko. Zkrátka a jednoduše zadeček není z těch, kterému se říká k nakousnutí. Clubman možná zezadu ztratil lehce na atraktivnosti (jistěže můžete být jiného názoru), ale zase získal na praktičnosti.

Zadní křídlové dveře neodhalí jeskyni obřích rozměrů, jak mylně očekával pán z úvodu tohoto testu, přesto nelze říci, že vše zůstalo při starém. Zavazadlový prostor narostl z původních 160 na 260 litrů, při sklopených sedadlech dokonce na 930 litrů. Co to znamená v praxi? Nic zvláštního. V standardním uspořádání se zadními zvednutými sedačkami do zavazadelníku napěchujete velký týdenní nákup čítající několik plných tašek, kartón mléka, nějaké balené vody a bedničku s drobnostmi.

obrázek [555 x 332]
 

Dovolená ve čtyřech bez nutnosti použití střešního boxu, převážení nábytku nebo nedej bože kočárku zůstává výjevem ze science fiction. Po sklopení sedaček, na které mimochodem potřebujete 2 (slovy dva) pohyby, se možnosti využití zavazadlového prostoru podstatně zvětšují. Rovná ložná plocha dovoluje přepravu objemnějších a delších předmětů, i nevelké malířské štafle přesto musí na návštěvu do prostoru řidiče.

Design má přednost

Štaflím se člověk nezavděčí, posádka však nemá jediný důvod ke stížnostem. Tak za prvé na ni čeká stylový a špičkově zpracovaný interiér. Nejkvalitnější materiály včetně nablýskaného chromu a voňavé kůže se snoubí s dokonalým zpracováním á la BMW, barevné kombinace mohou MINI Clubman závidět i módní velmistři. Mini Clubman nadále razí teorii „trocha retra ještě nikoho nezabila“ a přichází s obrovským rychloměrem zasazeným uprostřed palubní desky a drobným otáčkoměrem uchyceným na sloupku řízení.

K tomu přidává chromované páčky (místo klasických tlačítek) elektrického otevírání oken, ovládání mlhovek nebo elektrického střešního okna. Aby v tom páčky nebyly samy, nese se v retro duchu i panel klimatizace nebo ovládání autorádia v dolní polovině rychloměru. Retro skutečně ještě nikoho nezabilo, ale může alespoň zpočátku docela otrávit. Hodina učení systémem pokus-omyl však stačí na to, aby se vám ovládání auta dostalo pod kůži.

obrázek [555 x 368]
 

Takže malé shrnutí – design v pořádku, zavazadlový prostor – v pořádku, ale co vnitřní prostor? Nuže prostor na zadních sedadlech narostl ve srovnání s krátkou verzí docela výrazně. Za 185 cm vysokého řidiče se v tomto případě poskládá stejně vysoký pasažér s pocitem blaženosti a uvolněnosti, neb mu nehrozí rozdrcení kolen ani proražení lebky. Kolena se mohou těšit z téměř 10 cm rezervy, hlavu dělí od kontaktu se stropem asi 8 cm.

Inženýři bohužel zapomněli, že sedět na zámku bezpečnostního pásu není pohodlné nejen 100 km, ale ani 10 km či jediný kilometr. Kvůli úspoře místa naskládali pásy blízko sebe, takže tyto potom tlačí pasažéry v lepším případě do sedacích partií (jsou-li vhodně vybaveny tlumícími materiály), v horším případě do zad. Nastupování na zadní sedadla opravdu usnadňují MINI dveře otevírající se proti směru jízdy, stejně však proces nastupování a vystupování vyžaduje určitou ohebnost.

Tu ostatně uplatníte i na křižovatkách, kvůli malému čelnímu oknu a masivní palubní desce se budete muset hodně předklánět, abyste viděli na semafor. Výhled dopředu není bůh ví co, ve srovnání s miniaturními průzory v malinkých zadních dveřích ovšem čelní sklo představuje promítací plátno.

Naftu ANO

Oprostěme se prosím v tuto chvíli od všeho tradičního a zejména představy, že do MINI Cooperu patří jedině benzin. Ne že by mi tato myšlenka byla cizí, kdyby přišlo na věc, asi bych nakonec zvedl obě ruce pro zážehový motor, ale když může MINI vyrobit netradiční karosářskou verzi, proč by nemohlo do svých aut a tím tuplem nové verze montovat vznětový motor. Naftové motory jsou v kurzu a soudě podle rostoucích cen pohonných hmot budou čím dál více.

Tedy dost debat o smysluplnosti zařazení vznětové šestnáctistovky do motorové palety a vzhůru na parametry. Motor má zdvihový objem 1560 cm3, šestnáct ventilů, maximální výkon 80 kW/4000 ot./min., točivý moment 240 Nm v rozmězí 1750 – 2000 ot./min. a kombinovanou spotřebu 4,1 litru (podle oficiálních materiálů automobilky). Motor má, o tom už v brožurách nic nenajdete, docela příjemný zvuk v celém spektru otáček, pochopitelně nejméně decibelů vyprodukuje v nízkých a středních otáčkách.

obrázek [555 x 301]
 

Starty probíhají klidně, motor si odpouští v kritických oblastech vibrace i dunění. Ve vyšších otáčkách se rozezpívá, ale není to melodie, kterou byste chtěli poslouchat znovu a znovu. Nic nového pod sluncem. Zatím není mnoho čtyřválců (s výjimkou např. dvoulitrového turbodieselu v novém Renaultu Laguna) oplývajících návykovým hlasem. Výkon a točivý moment bohatě dostačuji na dynamickou jízdu s 1250 kg těžkým autem.

Clubmanovi neschází hbitost a mrštnost, svižně akceleruje, elegantně se prodírá městskou džunglí a vychutnává si úzké uličky. Nezalekne se ani dálnice nebo klikatých okresek. Předjíždění neplatí za adrenalinovou disciplínu, abyste neokusili hořkou příchuť čelní srážky, stačí zvolit vhodný převodový stupeň a počkat na krátkou rovinku. MINI Cooper D Clubman ochotně zrychlí a vychutná si soupeře. Palubní počítač na rozdíl od propagačních materiálů nehýří optimismem.

Daň za jistotu

Zatímco výrobce uvádí kombinovanou spotřebu 4,1 litru, na displeji palubního počítače svítila po většinu času hodnota 6,2 litru. Za méně než 5 litrů se jezdit skutečně dá, ale chce to hodně citlivou nohu a notnou dávku sebezapření (jak při dávkování plynu, tak poslouchání neustálého vypínání a startování motoru na křižovatkách, jež má na svědomí systém Start a Stop). „Jezevčík“ se může stále chlubit výbornými jízdními vlastnostmi, ovšem vykoupenými velmi tuhým podvozkem.

Uvažujete-li o koupi stylového společníka jménem Clubman, vypusťte slovo komfort ze svého slovníku. Auto bojuje s nerovnostmi příčnými i podélnými, malými i velkými, v zásadě každá větší nerovnost znamená poskočení, takže si asi dokážete představit, co nastane, jakmile 17palcová kola obutá do nízkoprofilových pneumatik detekují kostkovou dlažbu. Na druhé straně Clubman fantasticky sedí v zatáčkách, výborně reaguje ne sebemenší pohyb volantem a poskytuje řidiči skrze vynikající volant skvělou zpětnou vazbu.

obrázek [555 x 321]
 

Clubman se může s klidným svědomím nazývat rovněž přeborníkem v brzdění, citlivosti řízení a řazení. Brzdy nevadnou, posilovač nelže a řadicí páka, jen tak na okraj skvěle tvarovaná, jde přesně tam, kam ji pošlete. Celkové hodnocení vyznívá pro Mini Cooper Clubman pozitivně. Na velké nákupy, stěhování a rodinné dovolené se auto příliš nehodí, chcete-li však stylové auto, které poskytne útočiště čtyřem pasažérům, máte v Clubmanovi ideálního spojence.

První cena vozu584.400,-Kč (1,6, 88 kW, Cooper Clubman)
První cena vozu s testovanou motorizací627.400,-Kč (1,6, 80 kW, Cooper D Clubman)
Základní cena testovaného vozu627.400,-Kč (1,6, 80 kW, Cooper D Clubman)
Cena testovaného vozu vč. příplatků844.650,-Kč (1,6, 80 kW, Cooper D Clubman)

Plusy

  • originální vzhled
  • kvalitní zpracování
  • úsporný vznětový motor
  • přesné řízení
  • výborné jízdní vlastnosti
  • účinné brzdy

Minusy

  • tuhý podvozek
  • malé rozestupy mezi bezp. pásy na zadních sedadlech
  • horší výhled vpřed i vzad
Spolupracujeme s TipCars.com

Mini Cooper D Clubman

Cena v základní výbavě: 627 400 Kč Cena v testované výbavě: 844 650 Kč

Základní výbava:ABS, EBD, přední, boční a hlavové airbagy, alarm, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, denní svícení, rádio s CD přehrávačem a konektorem Jack 3,5 mm pro připojení externího MP3 přehrávače, elektrické ovládání předních oken, kůží potažený věnec dvouramenného volantu, dělená a sklopná zadní opěradla, stabilizační systém DSC + ASC+T.

Výbava testovaného vozu:Automatická klimatizace, vyhřívání předních sedadel, kožené čalounění interiéru, 17palcová litá kola.

Deutsche Bank se brexitu nebojí, z Londýna se stěhovat nebude Deutsche Bank se brexitu nebojí, z Londýna se stěhovat nebude

Největší německá bankovní skupina Deutsche Bank zůstane…

Kritika Putina zabil ruský agent, tvrdí ukrajinské úřady Kritika Putina zabil ruský agent, tvrdí ukrajinské úřady

Ukrajinské úřady identifikovaly vraha bývalého ruského…

Kontroverzní ropovod dostal od Trumpových lidí zelenou Kontroverzní ropovod dostal od Trumpových lidí zelenou

Administrativa prezidenta Spojených států Donalda Trumpa…

Nový ministr Havlíček jedním tahem trojnásobně zrychlí čerpání evropských peněz Nový ministr Havlíček jedním tahem trojnásobně zrychlí čerpání evropských peněz

Kandidát na ministra průmyslu Jiří Havlíček si může…

 
Technické údaje
Motor Mini Cooper D Clubman
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1560
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 80 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 240 / 1750 - 2000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 193
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 10.4
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 4.9 / 3.6 / 4.1
Emise CO2:109
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 260 / 930
Objem nádrže (l):40
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1250 / 425
Rozměr pneu:205/45 R17
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 3945
b) šířka (mm): 1683
c) výška (mm): 1426
d) rozvor (mm): 2547
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 920 / 1150
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 580 / 860
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 990
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):970
k) šířka vpředu (mm): 1310
l) šířka vzadu (mm): 1260
délka sedáku vpředu (mm): 480
délka sedáku vzadu (mm): 490
výška opěradla vpředu (mm): 650
výška opěradla vzadu (mm): 640
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Hodnocení Mini Cooper D Clubman
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 9
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 8
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 8
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 8
Odkládací plochy: 8
Dojem z řízení: 9
Výhled vpřed: 6
Výhled vzad: 6
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 8
Tah v nižších otáčkách: 9
Výkon ve vyšších otáčkách: 8
Hlučnost v nižších otáčkách: 8
Hlučnost v vyšších otáčkách: 9
Spotřeba: 8
Odstupňování převodovky: 9
Snadnost řazení: 10
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 8
Jízdní vlastnosti v extrému: 9
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 8
Přenos hnací síly na vozovku: 8
Účinnost brzd: 9
Velikost zavazadlového prostoru: 7
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 8
Variabilita zavazadlového prostoru: 7
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 8
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 8,11
 







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Vybrali jsme 10 současných aut s nejodvážnějšími světlomety a svítilnami Vybrali jsme 10 současných aut s nejodvážnějšími světlomety a svítilnami

V našem výběru najdete deset současných aut, u kterých se…

Budoucí elektromobil Škody se vynořuje ze tmy. Zde je silueta Budoucí elektromobil Škody se vynořuje ze tmy. Zde je silueta

Koncept vozu bude mít svoji premiéru na autosalonu v…

 




Mini Clubman All4 Scrambler: Ve dvou stopách Mini Clubman All4 Scrambler: Ve dvou stopách

Co mají společného jednostopé scramblery a Mini? V rámci…

Nabídku Mini Clubman rozšiřuje pohon všech kol Nabídku Mini Clubman rozšiřuje pohon všech kol

Pohon všech kol byl v případě vozů Mini dostupný pouze…

 



 
Tatra 813, která se proslavila jako Kolos a Drtikolka, vyjela před 50 lety

Tatra 813, která se proslavila jako Kolos a Drtikolka, vyjela před 50 lety

Dnes 12:50

Kořeny vývoje těžkého nákladního vozidla Tatra 813 sahají do přelomu padesátých a šedesátých let, ale první exemplář, jímž byla zahájena výroba tohoto modelu byl dokončen v pátek 24. března roku 1967.




Blesk.cz

Mrazivé foto: Hrdinný policista se vyfotil s turistkou, za chvíli byl mrtvý

Mrazivé foto: Hrdinný policista se vyfotil s…

Zapózoval s americkou turistkou a za 45 minut byl mrtvý. Statečný policista zemřel, když se snažil zastavit…

Opilý řidič najel do obchodní tepny Antverp. Obvinili ho z terorismu

Opilý řidič najel do obchodní tepny Antverp.…

Devětatřicetiletý Tunisan, který ve čtvrtek najel ve vysoké rychlosti autem do nákupní zóny v Antverpách, byl…

 

iSport.cz

Růžička zase ožil, po klidu ani památky. Chomutov zázračně probudil

Růžička zase ožil, po klidu ani památky. Chomutov…

ONLINE 17:30 | „Uklidnil jsem se. Na střídačce, v kabině i při tréninku už všechno tolik neprožívám,“ přemítal…

Darida srovnává kouče: EURO 2016? Moc jsme trénovali, asi to byla chyba

Darida srovnává kouče: EURO 2016? Moc jsme…

V reprezentaci je pátým rokem, zažil tři trenéry. Vladimír Darida má mandát srovnávat. Byl Michal Bílek opravdu…

 

Reflex.cz

Václav Klaus ml.: Byty se v Praze nestaví kvůli zeleným fanatikům ve vedení města

Václav Klaus ml.: Byty se v Praze nestaví kvůli…

Pravidelná páteční rubrika, ve které Václav Klaus ml. odpovídá na otázky šefredaktora časopisu Reflex Marka Stoniše.

Jak FBI podezřívala čtrnáctiletého kluka, že je špión. Pak se stal americkým diplomatem

Jak FBI podezřívala čtrnáctiletého kluka, že je…

Američan Robert F. Dorr byl vlastenec, příslušník letectva, diplomat a byl úspěšný publicista. Přesto byl ve 14…