Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Volkswagen Golf 1.6 TDI BlueMotion – Šetření na druhou

Jan Mička
Diskuze (176)
Už tak úsporný Volkswagen Golf umí být ještě úspornější. Stačí sáhnout po verzi BlueMotion.

V době, kdy přišel koncern Volkswagen s novou generací zážehových a vznětových pohonných jednotek, vzniklo velké dilema. Proč si kupovat Golf se silnější naftovou šestnáctistovkou (77 kW) za 462.900 korun, když můžeme sáhnout po zážehové dvanáctistovce o stejném výkonu? Ta je navíc o 50.000 korun levnější a vykazuje pouze o litr vyšší průměrnou spotřebu. Cesta k ještě úspornější alternativě však přece jenom existuje - jmenuje se BlueMotion a v kombinovaném cyklu jezdí za 3,2 l na 100 km.

Předně je to vzhled, který vůz od ostatních verzí v mnohém odlišuje. Maska chladiče byla částečně zaslepena, dostala slušivou modrou linku a plaketku s nápisem BlueMotion. Stejné nápisy najdete také na předních blatnících a zádi. Nový je i střešní spoiler, opatřený bočními deflektory pro lepší obtok vzduchu. Vůz stojí na litých 16“ kolech a je posazen o 15 milimetrů blíže k vozovce. Podlaha byla navíc kompletně zakrytována, což aerodynamiku ještě zlepšilo. Výsledkem je koeficient čelního odporu vzduchu cx = 0,27, ve srovnání s běžným Golfem došlo k jeho snížení o 10 %.

vw golf testy nizsistredni vw golf testy nizsistredni  

Motor: Silnější, ale úspornější

Hospodárné verzi BlueMotion je vyhrazena jediná pohonná jednotka. Čtyřválcový turbodiesel 1.6 TDI však posílil - nyní má 81 kW a zvětšil se také rozsah působení točivého momentu o velikosti 250 N.m. Pětistupňovou manuální převodovku byste hledali marně - Golf BlueMotion má šestistupňovou, navíc s velmi dlouhým zpřevodováním. Motor proto při rychlosti 130 km/h točí pouze 2000 otáček za minutu, klasická verze s pětikvaltem vykazuje za stejných podmínek o 500 otáček více. Standardem je (stejně jako u ostatních motorů) funkce stop/start a systém rekuperace kinetické energie. Výsledkem je kombinovaná spotřeba 3,2 l na 100 km, což odpovídá průměrně 85 gramům CO2 na ujetý kilometr. Je ale realita skutečně tak optimistická?

Volkswagen Golf TDI BlueMotion: Srovnání s konkurencí
Model Volkswagen Golf BM Renault Megane Opel Astra Peugeot 308
Motor 1.6 TDI 1.5 dCi ENERGY 1.7 ecoFLEX 1.6 e-HDI
Převodovka 6M 6M 6M 6M
Zdvihový objem [cm3] 1598 1461 1686 1560
Válce/ventily 4/4 4/2 4/4 4/2
Největší výkon [kW/min-1] 81/3200-4000 81/4000 81/4000 85/4000
Největší toč. mom. [N.m/min-1] 250/1500 - 3000 260/1750 280/1750-2500 270/1750
Max. rychlost [km/h] 200 190 188 196
Zrychlení 0-100 km/h [s] 10,5 12,1 12,5 10,2
Komb. spotřeba [l/100 km] 3,2 3,5 3,7 3,7
Emise CO2 [g/ km] 85 90 99 95
Základní cena [Kč] 478.900 384.900* 484.900 481.000
*Akční cena, sleva 30.000 Kč

Stručně řečeno – ano. Zatímco s „běžnou“ vznětovou šestnáctistovkou o výkonu 77 kW jsme v průměru jezdili za 4,8 l na 100 km, zde nebyl problém dostat se ještě o litr níž. Optimistické papírové hodnoty byly navíc velkou výzvou. Pokud ale chcete na displeji palubního počítače vidět číslo 3,2, je třeba hodně předvídat a řadit vyšší stupně velmi brzo. Motor se totiž probouzí až kolem 1400 min-1, rádce řazení se jej však nestydí utápět ještě o 200 otáček níže bez potřeby podřazení. V tu chvíli ale čtyřválec vydává dunivý a docela nepříjemný zvuk, do boje o co nejnižší spotřebu se tak navíc přidávají i vaše sluchovody a vědomí, že při nutnosti náhlé akcelerace stejně budete muset podřadit. Ve městě není problém jezdit za pět litrů, což má částečně na svědomí právě funkce stop/start a rekuperace kinetické energie, která pomáhá „odlehčit“ elektrický systém. Při dálničních přesunech rychlostí 130 km/h jsme nespotřebovali ani o deci více, motor je zde navíc příjemně pružný a dech mu nedochází ani v táhlých stoupáních.

Interiér

O vysoké úrovni ergonomie, dílenského zpracování a použitých materiálech v kabině toho bylo napsáno už hodně. Jak je na tom ale Golf BlueMotion s výbavou? Základní nabídka vychází z linie Comfortline, připlatit si tedy musíte třeba za multifunkční volant (10.300 Kč), nebo vyhřívání předních sedadel (v rámci Zimního paketu za 15.800 Kč). Pod podlahou zavazadelníku navíc najdete pouze lepící sadu. Jinak je to ale stále ten Golf, jak jej známe - pohodlně odveze pět dospělých a 380 litrů nákladu, s nízko posazenými předními sedadly zajištujícími perfektní oporu v zatáčkách nebo velkým dotykovým displejem již v základní výbavě.

vw golf testy nizsistredni vw golf testy nizsistredni  

Jízda

Snížení podvozku se nepodepsalo na jízdním komfortu, pravděpodobně také díky použití adekvátního průměru kol a pneumatik s vyšším profilem. Ladné proplouvání silnic s perfektním filtrováním nerovností je hlavní výsadou „ekologické“ verze Golfu, podvozek a řízení však již po pár projetých zatáčkách dávají jasně najevo, že vůz dokáže daleko více. Do zákrut se vrhá se značnou jistotou, za běžných podmínek se chová neutrálně a překvapí vysoká míra přilnavosti i na pláštích se sníženým valivým odporem. Teprve po větším utažení stopy se projeví vliv koncepce „všechno vpředu“ a přichází vrozená nedotáčivost. Informace od řízení na ni ale včas upozorní, a pokud budete ignorovat i tohle, zakročí skvěle nastavený stabilizační systém.

Velkou pochvalu zaslouží také samotný motor koncernové řady EA288. Po zahřátí přede jako kocour, v kabině se ozývá až po překročení 3500 min-1, a do této hranice je také nejlépe použitelný. Vrchol výkonu je totiž položen jen o 500 otáček výše, zde už toho ale čtyřválec moc nepředvede. Chvála putuje také k převodovce s krátkými a přesnými drahami, ale dlouhým zpřevodováním. To sice oceníte na dálnici, jindy ale budete muset častěji podřazovat. Pokud navíc zatoužíte po automatické skříni DSG, na verzi BlueMotion rovnou zapomeňte. Výrobce ji totiž k šestnáctistovce o výkonu 81 kW nedodává.

vw golf testy nizsistredni vw golf testy nizsistredni  

Závěr

Přestože jsou naftové motory na ústupu a podle spekulací je zážehové verze v prodejích brzy překonají, o Volkswagenu Golf BlueMotion se rozhodně vyplatí uvažovat. Jistě, příplatek oproti dvanáctistovce TSI (77 kW) činí 66.000 korun a nafta je v současnosti lehce dražší než benzin, jen rozdílem spotřeby (reálně zhruba 1,5 litru) se ale prvotní investice může vrátit ještě před splacením čtyřletého leasingu. Situace však vyžaduje roční proběh okolo 30.000 kilometrů.

Nejlevnější verze modelu 353.900 Kč (1.2 TSI / 63 kW Trendline)
Základ s testovaným motorem 478.900 Kč (1.6 TDI / 81 kW BlueMotion
Testovaný vůz s výbavou 578.000 Kč (1.6 TDI / 81 kW BlueMotion)

Plusy

  • Design odlišný od ostatních verzí
  • Velký vnitřní prostor
  • Kvalita zpracování a materiálů v interiéru
  • Ultraúsporný naftový motor
  • Šestistupňová převodovka

Minusy

  • Pouze jediná volba výbavového stupně
  • Vyšší základní cena
  • Ceny některých příplatků
  • Absence kombinace motoru s automatem

Foto: Petr Homolka

Jan Mička
Diskuze (176)
Volkswagen Golf 1.6 TDI BlueMotion
Cena základní sestavy 478 900 Kč
Výbava základní sestavy Sedm airbagů včetně kolenního pro řidiče, elektromechanická ruční brzda s funkcí Auto Hold, ESP, kontrola tlaku v pneumatikách, multikolizní brzda, systém sledování únavy řidiče, automatická klimatizace Climatronic, palubní počítač Medium, autorádio Composition Colour - barevný 5" dotykový displej, tempomat, vnější zrcátka elektricky nastavitelná a vyhřívaná, litá 15" kola Lyon s pneumatikami 195/65, loketní opěrky vpředu s odkládacím prostorem a výdechy ventilace, vzadu včetně průvlaku pro převoz dlouhých předmětů, malý kožený paket, sedadla vpředu výškově nastavitelná, vnitřní dekory v designu Dark Silver Brushed, elektronický závěr diferenciálu XDS atd. Kč
Cena testované sestavy 578 900 Kč
Výbava testované sestavy Bixenonové světlomety s diodami (+32.800,-), mlhové světlomety (+6.100), Paket Světla a výhled (+6.500), multifunkční tříramenný volant v kůži (+10.300,-), litá 16“ kola Perth (+14.900,-), autorádio Composition Media s USB a bluetooth (+7.200), metalický lak (+14.300,-), prodloužená záruka na 4 roky/80.000 km (+7.000,-). Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1598
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 81 / 3200
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 250 / 1500 - 3000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 200
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 10.5
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 3.8 / 3 / 3.2
Emise CO2: 85
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 380 / 1270
Objem nádrže (l): 50
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1295 / 580
Rozměr pneu: 205/55 R 16
Volkswagen Golf 1.6 TDI BlueMotion
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4255
b) šířka (mm): 1799
c) výška (mm): 1452
d) rozvor (mm): 2637
e) rozchod vpředu (mm): 1549
f) rozchod vzadu (mm): 1520
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 850 / 1190
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 610 / 860
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1010
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 975
k) šířka vpředu (mm): 1480
l) šířka vzadu (mm): 1455
délka sedáku vpředu (mm): 505
délka sedáku vzadu (mm): 470
výška opěradla vpředu (mm): 625
výška opěradla vzadu (mm): 660
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
7. 2. 2014 19:24
Re: TDI
moc pěkné, uvažuji přesně o tomto autě už několik měsíců asi to dopadne tak že bude stát před barákem, teď někdy si udělám výlet do AAA a vomrknu to :-) ;-) :-! :yes:
6. 2. 2014 19:51
Re: TDI
Segra má octavku 1,6tdi a je spokojená, spotřeba do 5litrů a pokud to má aspoň něco společného tak se tam musí dostat se spotřebou ještě níž. Ještě k tomu je golf o něco lehčí než ty naše škodovky. :yes:
5. 2. 2014 21:07
TDI
Já nevím, ale 1.6 TDI mě přijde jako asi nejlepší motorizace, docela to jede a lze sehnat za rozumné peníze třeba tenhle je good. [odkaz]
12. 1. 2014 13:18
Re: Spotreba benzín
Tak to možná byl Opel. Vím, že jsem to někde viděl i pro přeplňovaný zážehový motor. Měl jsem na mysli klasické přídavné topné těleso (typicky elektrické), ne nezávislé topení.
12. 1. 2014 08:50
Re: Spotreba benzín
Opel nabízí pro Astru, Zafiru elektrický dohřev pro všechny motory a pak nezávislé topení, ale to je trochu o jiných penězích :-(