Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Mini Cooper S Countryman ALL4 – Minimax

Ondřej Šuch
Diskuze (26)
Co je to za Mini, do kterého se vejdou čtyři lidé a nějaký ten kufr, má poháněná čtyři kola a víc než čtyři metry na délku?

Pravověrní ministé mají opravdu pořádný důvod k diskusím: co je kromě značky britského na autě, které vzniklo pod taktovkou Němců a sjíždí z pásu v Rakousku?

Pohled z kterékoli strany ovšem nemate – Countryman je opravdu hrdým příslušníkem značky, jen prostě nejsme zvyklí na takové rozměry. Rozdíl není jen ve větší světlé výšce či v plastových lemech blatníků – před námi stojí velmi, velmi stylový 156 cm vysoký crossover, který se prostě ze všech sil snaží vypadat jako malé Mini.

Seznámení s interiérem začíná sympaticky: Na sedadlo se neleze těsně nad silnici a vnitřní výška už neleští pleš.

Vše typické z interiérů klasických mini nicméně zůstalo: Na svém místě trůní centrální rychloměr s naprosto nečitelnou „ručičkou“, hejno tlačítek a pseudoleteckých přepínačů na středovém panelu i konzole je i nadále třeba občas hledat po paměti. Otáčkoměr nacházíme pod volantem, se kterým je spojen i při jeho sklápění. Jako omluvu za upřednostnění designu u centrálního rychloměru se zde naštěstí krčí i miniaturní digitální ukazatel rychlosti.

mini testy minivozy mini testy minivozy  

Countryman disponuje čtyřmi samostatnými sedadly, které vynikají tuhostí, prospěly by jim ale delší sedáky a lepší boční vedení – minimálně vzhledem k ceně a dynamickým schopnostem vozu. Zadní dvojice sedadel je podélně posuvná o 130 mm, mezi pravými a levými sedadly trůní hliníková konzola, na kterou lze upevnit držáky na kelímky, brýle, mobily. Upevňování, posuv, pevnost a možnost využití je v zajímavém poměru k jistě atraktivnímu ztvárnění.

Čtyřmístnému využití nasvědčuje i užitečná hmotnost pouhých 385 kg. Zavazadelník se pyšní hodnotou objemu 350 litrů, pohled na vysoko umístěnou podlahu ale svádí k domněnce, že část tohoto čísla bude schována pod ní. Po sklopení zadních sedadel vznikne prostor pro 1170 litrů zavazadel, vzniklý prostor je zcela rovný.

mini testy minivozy mini testy minivozy  

Pod kapotou vrcholné verze Countrymana se předvádí přeplňovaná šestnáctistovka, která vrcholných 135 kW dosahuje s využitím variabilního časování ventilů, přímého vstřiku paliva a turbodmychadla. Pokud řidič akceptuje soužití s opravdu vysoko zabírající spojkou, dá mu motor pocítit i vcelku pěknou chuť vydávat se do hlučných otáček, což je s to přenést i do ucházející jízdní dynamiky. Pak ovšem přijde potřeba přeřazení a šestistupňový manuál klade ve všech pozicích trochu odpor.

Nezbývá než si přiznat, že řídíme Mini a na kritéria vhodná pro zbytek silniční populace asi budeme muset zapomenout. A opravdu: Po odhození racionálních překážek jde vše lépe a Countryman se stává téměř zábavným nástrojem. Do zatáček se vrhá s apetitem Imprezy, vskutku dechberoucí držení stopy je vyváženo komfortem tramvaje, vyhřezlé z kolejí na dlažbu - sedmnáctipalcové pneumatiky se nezapřou.

mini testy minivozy mini testy minivozy  

Pokrok oproti malým mini je ovšem znát – zadní víceprvková náprava odvádí maximální služby. Nádherně strmé řízení umožňuje rychlé manévry s minimem námahy, brzdy vynikají silou, méně už dávkovatelností účinku.

Pohon všech kol All4 jsme vzhledem k absenci sněhové pokrývky nestihli vyzkoušet v plném nasazení, i na deštěm zalitých cestách prokázalo elektromagneticky ovládané mezinápravové dělení točivého momentu dobré služby. Komu by to připomínalo systém x-drive, má bod. Za standardních podmínek rozděluje systém točivý moment mezi nápravy v poměru 50:50, v extrémních případech (např. na ledu) může na zadní kola zamířit až 100 % přenesitelného výkonu motoru.

mini testy minivozy mini testy minivozy  

Pro ty, kteří se chtějí zabývat podružnostmi, nabízíme poslední věty: Na údaje výrobce o spotřebě rovnou zapomeňte, ve městě se i při rychlé noze projedete s minimálně devítilitrovou spotřebou a pokud nebudete autu šlapat na krk, sveze vás mimo město s hodnotou 7-8 l/100 km. A jako u každého přeplňovaného zážehového motoru platí, že každý, opravdu každý sešlápnutí plyn se na spotřebě projeví více, než byste čekali.

Totéž platí o ceně: Bohatou základní výbavu, zahrnující třeba stabilizační systém, šest airbagů, klimatizaci, start-stop systém, autorádio a zadní spoiler si výrobce cení s vrcholným motorem na 725.400,- Kč, dále je možno hýřit s nepřebernými příplatky.

Styl, styl, styl. Pokud vyzdvihujete tuto mantru nad cokoli praktického, budete z Countrymana takříkajíc upouštět do textilu. Výše uvedené rozdíly oproti očekáváním, trendům, ceně či konkurenci proto neberte jen jako závistné poštěkávání novinářské lůzy, ale jako nenápadné odkazy k realitě.

Pokud si Mini chcete pořídit, tak to prostě uděláte a uděláte dobře. Vše na světě se totiž rozumem poměřovat nedá a majitelé všech masových značek světa by dali za kus miního charizmatu nesmrtelnou duši, neřku-li kus nějaké té koncernové předvídatelnosti.

mini testy minivozy mini testy minivozy  

První cena vozu499.980,- Kč (ONE, 1.6 72 kW)
První cena vozu s testovanou motorizací681.200,- Kč (COOPER S, 1.6 135 kW)
Základní cena testovaného vozu725.400,- Kč (COOPER S ALL4, 1.6 135 kW)
Cena testovaného vozu vč. příplatků897.936,- Kč (COOPER S ALL4, 1.6 135 kW)

Plusy

  • Design
  • Dost místa pro čtyři osoby
  • Výkonný a točivý motor
  • Spotřeba
  • Základní výbava
  • Výborné držení stopy
  • Ovladatelnost, citlivé řízení
  • Výkonné brzdy

Minusy

  • Ergonomie pracoviště řidiče
  • Nepohodlná sedadla
  • Nízká užitečná hmotnost
  • Tuhá spojka a tuhé řazení
  • Vyšší cena

Ondřej Šuch
Diskuze (26)
Mini Cooper S Countryman ALL4
Cena základní sestavy 725 400 Kč
Výbava základní sestavy Čelní airbagy, boční airbagy vpředu, hlavové airbagy, ESP, palubní počítač, elektricky ovládaná okna, klimatizace se samočinnou regulací, kola z lehké slitiny, rádio s CD, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, sportovní sedadla, stop­start systém, aj. Kč
Cena testované sestavy 897 936 Kč
Výbava testované sestavy Multifunkční volant, tempomat (+4.992,-), vyhřívané trysky ostřikovačů a zrcátka (1.586,-), chromované vnější okenní lišty (2.886,-), síť zavazadlového prostoru (4.446,-), zatmavená okna (4.732,-), přední loketní opěrka (4.186,-), vyhřívání předních sedadel (7.592,-), černé čalounění stropu (4.186,-), černé obložení palubní desky (3.146,-), tlačítko Sport (3.406,-), parkovací asistent vzadu (9.178,-), světelný a dešťový senzor (3.146,-), bixenonové světlomety (18.096,-), bílá směrová světla (1.586,-), rádio Mini Visual Boost (22.022,-), paket Pepper – odkládací paket, mlhová světla, palubní počítač, velurové koberečky, výškově stavitelné sedadlo spolujezdce, automatická klimatizace, světelný paket (31.460,-). Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1598
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 135 / 5500
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 240 / 1600
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 210
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 7.9
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 8.2 / 5.8 / 6.7
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 350 / 1170
Objem nádrže (l): 55
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1455 / 385
Rozměr pneu: 205/55 R17
Mini Cooper S Countryman ALL4
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4110
b) šířka (mm): 1789
c) výška (mm): 1561
d) rozvor (mm): 2595
e) rozchod vpředu (mm): 1525
f) rozchod vzadu (mm): 1551
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 870 / 1060
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 670 / 880
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 950
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 930
k) šířka vpředu (mm): 1380
l) šířka vzadu (mm): 1350
délka sedáku vpředu (mm): 520
délka sedáku vzadu (mm): 460
výška opěradla vpředu (mm): 600
výška opěradla vzadu (mm): 640
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
Avatar - Pekelná Micinka
7. 12. 2010 20:51
Re: Když S není Mercedes
Jak píši, ale celkový dojem je kladný.
7. 12. 2010 18:36
Re: EXTRAMINI
No vidíš,ty bys jim nechal zlatit ruce a já bych jim na ně spíš nechal na*at a nepustil je týden k vodě >:D dnes jsem si dle tebe,tuhle parádičku prohlížel a chtělo se mi no plakat :'-(

Na design máme všichni holt jiný názor :-! za mě :no:
7. 12. 2010 15:08
Re: ZA trest
>:D >:D :yes: :yes:
7. 12. 2010 14:42
Re: Nic pro mě
bingo! celý čas přemýšlím, co mi ten centrální budík připomíná >:-[]
7. 12. 2010 14:40
Re: EXTRAMINI
zaujímalo by ma, čo by písal, keby na kapote bola značka nejakého "nepriatelského" výrobcu >:-[]