Test Auto.cz

Mini Cooper SD Countryman All4 – Raději s benzinem

17.4. 2015
Verdikt
 

Mini Countryman loni prošlo faceliftem. Co všechno se změnilo, jsme zjišťovali za volantem nejsilnější naftové varianty Cooper SD.

Za první čtyři roky ve výrobě si Countryman coby největší model značky Mini našel přes 350.000 zákazníků, což se dá považovat za úspěch. Poté byl vůz modernizován – stalo se to již loni. Nyní se dostáváme za volant nejsilnější dieselové varianty s pohonem všech kol a automatickou převodovkou.

Zjistit na první pohled, co všechno se změnilo, je úkol pro přeborníka ve hře Najdi pět rozdílů. Pokud si vybavujete Countryman před faceliftem, patrně si ihned všimnete, že novinka vypadá svěžeji, ale proč přesně, to už není tak snadné určit.

Faktem je, že facelift dostal přepracovanou masku chladiče, mírně odlišně tvarované světlomety, jinou grafiku svítilen, diodové mlhovky v předním nárazníku, které zároveň slouží jako denní svícení a nové barvy či doplňky. Námi testovaný exemplář byl nastříkán do metalického laku Jungle Green a musíme říci, že khaki odstín automobilu v našich očích sluší.

obrázek [600 x 350]  

Líbí se rovněž ztvárnění této nejrychlejší naftové verze, vůz je i přes svou stavbu blízkou SUV spíše svalnatý s jistým postojem a všechno doplňují třeba dvě koncovky výfuku. Není to prvoplánový krasavec a mnozí lidé mohou mít problém s tím, že se jedná o nafouknutou variantu běžného Mini, ale ve výsledku vzhled auta celkem funguje.

V interiéru panuje funky nálada vyjádřená zejména oválnými tvary a páčkovými přepínači. Kvalita není hvězdná, ale ve srovnání s konkurencí si není moc na co stěžovat. Na některých detailech už však vidíte stáří vozu. Oválný klíč musíte vždycky vložit do zdířky, jinak nenastartujete, systém iDrive se ovládá malým neoznačeným kolíčkem na středovém tunelu a tlačítka pod volantem pro manuální řazení automatické převodovky mají schéma jako u starších BMW, tedy palcem od sebe se podřazuje a ukazováčkem k sobě řadí nahoru, a to jak na levé, tak pravé straně.

obrázek [600 x 402]  

Co nás ovšem pozitivně překvapilo, byla nabídka prostoru i variabilita Countrymanu. Zadní sedadla se dají podélně posouvat, čímž se objem zavazadelníku mění v rozmezí 350 až 450 litrů. Vzadu se pak cestující mohou velmi pohodlně uvelebit s dostatkem prostoru ve všech směrech. Tohle Mini je použitelné rovněž jako rodinný vůz. Řidič sedí výše, než v běžném Mini, ale pozice není díky možnostem nastavení sedadla a volantu špatná.

Motor a převodovka: Důchodový věk

Označení Cooper SD vzbuzuje velká očekávání, vždyť běžný Cooper S má v těle Countrymanu přeplňovanou šestnáctistovku o výkonu 140 kW a zrychlení z klidu na stovku proběhne za 7,5 s. Jenže turbodieselová varianta není zdaleka tak výbušná, ostatně má jenom průměrných 105 kW výkonu, 305 N.m točivého momentu a stovku zvládá za 9,4 sekundy.

Jedná se o jednotku, kterou mnozí znají ještě z trojkového BMW řady E90 a je třeba říci, že v tomto pětidveřovém crossoveru se neprojevuje zrovna nejlépe. Jde zejména o hluk a vibrace, nečekejte tedy žádný hladce běžící agregát s téměř neslyšným klapáním.

V mnohém nepomáhá ani postarší šestistupňový automat, který většinou nenechává spadnout motor pod 1500 otáček za minutu, což často znamená, že jezdíte po městě ve 2200 otáčkách, agregát hlasitěji řinčí a ani manuálně se vám nepovede navolit vyšší stupeň, ačkoliv nevidíme důvod, proč by to jednotka nezvládla.

obrázek [600 x 402]  

Řazení je spíše rozvážné, ale zato velmi hladké. Na manuální povely nereaguje převodovka nejlépe a bohužel už poznáte, že doby své slávy má za sebou. Všechno se ale o kus zlepší, když vyjedete z města. Jednotku ve vyšších rychlostech tolik neslyšíte a díky její pružnosti si často vystačíte pouze s šestkou. Případné podřazení pak automat zvládá bez výtek. Na dálnici při 130 km/h vůz točí okolo 2600 otáček.

Spotřeba ve městě byla poměrně vysoká, okolo devíti litrů nafty, na dálnici se ale motor umoudřil. Při 130 km/h bere do sedmi litrů, mnohem příjemnější ale je skutečnost, že i když se nebudete hlídat a pojedete svižněji, stále jen stěží přesáhnete hranici 8,5 litru. Na běžné silnici se pak budete pohybovat mezi pěti a šesti litry na sto kilometrů. Na poměry zvýšených naftových vozů s pohonem všech kol a automatem to jsou docela rozumné hodnoty a odrážejí avizované snížení spotřeby po faceliftu.

Zatáčky zbožňuje

V rámci modernizace bylo avizováno rovněž zlepšené odhlučnění podvozku, nic takového jsme však nezaznamenali. Popravdě je hluk od kol velmi výrazný a považujeme jej za jednu z hlavních nevýhod tohoto automobilu. I při padesátikilometrové rychlosti na nejtišším asfaltu v Praze – na magistrále – neustále slyšíte odvalující se pneumatiky, což je poměrně nepříjemné a na jiných površích či ve vyšších rychlostech je to velmi výrazné.

Celkově však k podvozku nemáme sebemenší výhrady, naopak. Přílišná prkennost je ta tam, nyní Countryman důsledně kopíruje povrch silnice a zároveň se snaží nerovnosti tlumit a ne jen do nich bezvládně narážet. Pokud se dříve říkalo, že tohle je nepohodlný vůz, tak to již neplatí, a to až do té míry, že poměr komfortu a ovladatelnosti bychom chtěli vyzdvihnout.

obrázek [600 x 453]  

Již dříve jsme psali, že tohle Mini nádherně zatáčí a má výborné řízení, a na tom se nic nezměnilo. Countryman se nadšeně vrhá do zatáček, komunikuje s řidičem, dobře kontroluje pohyby karoserie a umí oblouky projíždět rychleji, než by jeho stavba naznačovala. Dobře pomáhá i pohon všech kol, jehož funkci cítíte – záď tlačí ke středu zatáčky, až je možné z ní vyjíždět s volantem rovně, tedy ve velmi mírné a příjemné přetáčivosti, která ještě není nebezpečná a nevyžaduje radikální zásahy.

V tomto ohledu nemá vůz konkurenci a pokud k vám domů vede mnoho zatáček, s Mini si je vychutnáte a ani nerovnosti nezpůsobí nervozitu či nutnost návštěvy chiropraktika. Na delší cestování se však vůz kvůli zvýšené hlučnosti nehodí. Ve městě pak tlumí nerovnosti tiše, bez nepříjemných rázů.

Závěr

Mini Cooper SD Countryman je automobil plný protikladů. Na jednu stranu má bohatě vybavený interiér, který nás překvapil svou prostorností. Vůz boduje také skvěle nastaveným podvozkem a vrozenou agilitou, díky které vás jízda bude bavit. Na stranu druhou je však motor auta hlučný a ne tak výkonný, jak jsme doufali, automatická převodovka působí zastarale a vadil nám rovněž valivý hluk použitých pneumatik.

Reálně ovšem předpokládáme, že mnoho lidí si Countryman pořídí prostě proto, že se jim líbí a chtějí Mini, jenom o něco praktičtější a prostornější. Z hlediska ceny to ale není levná záležitost, testovaný exemplář přesáhl milionovou hranici. To je dost, ačkoliv konkurenční kombinaci automatu, turbodieselu, pohonu všech kol a kompaktní karoserie aby člověk za cenu okolo třičtvrtě milionu korun, kde cena auta začíná, lupou pohledal. Specifické požadavky tedy tohle Mini uspokojí, rozumně smýšlející kupce ale neosloví. Pokud však Countryman za každou cenu chcete, doporučujeme kultivovanější, výrazně silnější a navíc levnější benzinovou verzi Cooper S.

obrázek [600 x 402]  

Nejlevnější verze modelu590.200 Kč (Cooper Countryman 1.6/90 kW)
Základ s testovaným motorem774.800 Kč (Cooper SD Countryman 2.0/105 kW)
Testovaný vůz s výbavou1.009.000 Kč (Cooper SD Countryman 2.0/105 kW)

Plusy

  • V ostrém tempu úsporný agregát
  • Dobře naladěný podvozek
  • Chování vozu v zatáčkách
  • Prostorný interiér

Minusy

  • Hlučnost od motoru a kol
  • Zastaralá automatická převodovka
  • Vyšší pořizovací cena
Foto: Petr Homolka
Spolupracujeme s TipCars.com

Mini Cooper SD Countryman All4

Cena v základní výbavě: 774 800 Kč Cena v testované výbavě: 1 009 000 Kč

Základní výbava:Stabilizační systém, šest airbagů, dvoutónová houkačka, indikátor poklesu tlaku v pneumatikách, elektricky nastavitelná vnější zrcátka, chromované rámečky světlometů a koncových svítilen, chromovaná madla dveří, litá 17" kola 5-Star Double Spoke, sklopná zadní opěradla dělená v poměru 40:20:40, výškově stavitelné sedadlo řidiče, kožený seřiditelný volant, klimatizace atd.

Výbava testovaného vozu:Samočinná převodovka (+41.132,-), bixenonové světlomety (+18.438,-), metalický lak Jungle Green (+13.338,-), interiérový paket John Cooper Works (+14.690,-), paket Wired (+48.074,-), paket City (24.024,-), paket Pepper (+25.376,-), atd.

Glosa Martina Čabana: Když prezident poradí Glosa Martina Čabana: Když prezident poradí

Včerejší schůzka v Lánech, kde ministr financí Pilný…

Letiště Praha míří k rekordu, v pololetí přibyla pětina cestujících Letiště Praha míří k rekordu, v pololetí přibyla pětina cestujících

Letošní rok je pro Letiště Praha co do počtu cestujících…

Export vojenského materiálu letos překročí 20 miliard korun, odhaduje asociace Export vojenského materiálu letos překročí 20 miliard korun, odhaduje asociace

Export vojenského materiálu letos překročí 20 miliard…

 

Štítky Mini Testy Crossover

Technické údaje
Motor Mini Cooper SD Countryman All4
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1995
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 105 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 305 / 1750 - 2700
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 197
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 9.4
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 7.2 / 4.8 / 5.7
Emise CO2:149
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 350 / 1170
Objem nádrže (l):47
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1425 / 435
Rozměr pneu:205/55 R 17
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4110
b) šířka (mm): 1789
c) výška (mm): 1561
d) rozvor (mm): 2595
e) rozchod vpředu (mm): 1525
f) rozchod vzadu (mm): 1551
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 870 / 1060
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 670 / 880
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 950
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):930
k) šířka vpředu (mm): 1380
l) šířka vzadu (mm): 1350
délka sedáku vpředu (mm): 520
délka sedáku vzadu (mm): 460
výška opěradla vpředu (mm): 600
výška opěradla vzadu (mm): 640
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
 

Přidat názorDiskuse: Mini Cooper SD Countryman All4 – Raději…

Ondřej ChamillaOndřej Chamilla
moderoval 17.4.2015 tuto diskuzi







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Honda Civic se vrátila k poctivé technice. Řidičům se musí líbit Honda Civic se vrátila k poctivé technice. Řidičům se musí líbit

Desátá generace Hondy Civic je pořádný kus auta.…

Nová Dacia Duster sedm míst nakonec nenabídne. Proč? Nová Dacia Duster sedm míst nakonec nenabídne. Proč?

Početnějším rodinám zůstane levné SUV od Dacie…

 



Euro NCAP 2017: Mini Countryman – Pět hvězd pro nový britský crossover Euro NCAP 2017: Mini Countryman – Pět hvězd pro nový britský crossover

Mini Countryman zamířilo do testů Euro NCAP již po druhé…

Nový Mini Countryman: Podruhé do terénu, také jako plug-in hybrid Nový Mini Countryman: Podruhé do terénu, také jako plug-in hybrid

Britské Mini představuje novou generaci malého crossoveru…

 



 
Audi RS 5 – Sterilní vlk v rouše žabím

TEST: Audi RS 5 – Sterilní vlk v rouše žabím

Dnes 10:51

Na český trh přijíždí nová generace Audi RS 5. Je hodně rychlá a hodně zelená! Dokáže však také pobavit?




Blesk.cz

Táta z filmu Sám doma zemřel pouze šest měsíců po svém synovi!

Táta z filmu Sám doma zemřel pouze šest měsíců po…

Rodinná tragédie! Hvězda snímku Sám doma byla nalezena mrtvá v sobotu v hotelovém pokoji. John Heard (†72),…

Kontroloři cupují ministerstvo průmyslu. Mělo v účetnictví chyby za 25 miliard

Kontroloři cupují ministerstvo průmyslu. Mělo v…

Chyby za desítky miliard korun mělo ministerstvo průmyslu a obchodu (MPO) v účetnictví a výkazu pro hodnocení…

 

iSport.cz

Legenda Phelps vyzval v moři

Legenda Phelps vyzval v moři "žraloka". Jak těsný…

Fenomenální plavec Michael Phelps našel přemožitele: držitel 23 zlatých olympijských medailí se musel v souboji…

Účet za posily Sparty, Slavie a Plzně: 580 milionů! Kdo bere nejvíc?

Účet za posily Sparty, Slavie a Plzně: 580 milionů!…

Pět set osmdesát milionů korun, to je podle analýzy deníku Sport zatímní účet za letní posilování Sparty, Slavie…

 

Reflex.cz

Slavný cyklistický závod řeší, zda smí hostesky políbit vítěze na tváře. Prý je to sexistické

Slavný cyklistický závod řeší, zda smí hostesky…

Pokud Evropu nezničí někdo jiný, zničí se nesmyslnými spory sama. Důkazem toho je debata, kterou oficiálně vedou…

Venezuelský prezident Maduro pohrozil vězením soudcům, které jmenoval opoziční parlament

Venezuelský prezident Maduro pohrozil vězením…

Venezuelský prezident Nicolás Maduro pohrozil všem soudcům, které jmenoval v pátek opozicí ovládaný parlament,…