Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Mini Cooper S All4 Clubman – Nějak nám ten chlapec vyrostl!

Tomáš Dusil
Diskuze (41)
Clubman představoval vždy alternativu pro ty, kterým běžné mini přišlo málo praktické. Současná verze zase povyrostla a v zájmu trendu nabízí poprvé také pohon všech kol. Jak jezdí verze Cooper S se samočinnou převodovkou?


Design, interiér


Jméno „Cooper“ je u vozů Mini již tradičně vyhrazeno základním sportovním verzím tohoto sympatického a nadmíru stylového auta. Kdo chce víc, má možnost zvolit tak jako my variantu Cooper S. A komu by i to bylo málo, má pro něj výrobce připravenou verzi John Cooper Works, u něhož je výkon přeplňovaného čtyřválec zvýšen ze 141 na 170 kW. Nutno ale dodat, že v případě Clubmana John Cooper Works musíte pro jeho pořízení sáhnout hodně hluboko do kapsy, neboť vůz u nás startuje na částce 942.500 korun.

Výbava něco stojí

Jenže levný není ani zkoušený Cooper S. K testu zapůjčená verze s pohonem všech kol All4 a samočinnou osmistupňovou převodovkou vyjde v základu na 785.200 korun. U testovaného auta však byla výbava dále rozšířena o položky za celkem 334.048 korun. Nejdražší z nich představoval paket Chili za 104.130 korun. V rámci něj získáte celou řadu prvků výbavy. Z nich stojí za zmínku například světelný paket, diodové mlhové a hlavní světlomety, sportovní kožený volant či samočinná dvouzónová klimatizace. Když navíc přihodíte dalších 2.678 korun, bude sportovní kožený volant, který jste si už koupili v rámci paketu Chili ještě podpořený značkou „John Cooper Works“. Za 26.156 korun lze mít panoramatické střešní okno, u něhož chválíme možnost jej elektricky otevřít. A za 8.814 korun dostanete vyhřívaná přední sedadla.


Výbava testovaného auta tak byla vskutku vyčerpávající. Nějak se ale nemůžeme ubránit dojmu, že mnohé z příplatkových položek by měly být u takto vyspělého a drahého auta již součástí základní výbavy. Bohužel, jde o typickou cenovou politiku prémiových výrobců. Za hodně peněz dostanete kvalitní základ, rozuměj hardware. Jenže i přes jeho nesporné kvality se s ním spokojí jen málokterý kupující, takže je zde prostor na další zaškrtávání položek výbavy v tlustém ceníku. Tohle prémioví výrobci moc dobře vědí a podle toho se také zařizují. Na druhou stranu vše řídí ruka trhu. Pokud by zákazník o další výbavu za dodatečný peníz nestál, Mini by mu ji určitě nenabízelo.

Čtyři jsou víc než dva

Když náhodou zaparkujete nový clubman vedle toho předchozího, ihned odhalíte, o kolik je současné vydání větší. Pokud chcete čísla, tak na délku je druhá novodobá generace delší o 293 mm, rozvor náprav činí 2670 mm, což znamená prodloužení o 125 mm oproti předchůdci.

Nový clubman tak míří na samý vrchol vozů kompaktního segmentu. Což je zajímavé, když uvážíme, že první novodobá generace Mini byla typickým zástupcem segmentu B.

Z pohledu užívání auta a praktičnosti představuje největší změnu zavedení druhého páru dveří a fakt, že auto je otypované jako pětimístné. Předchůdce byl jen pro čtyři. Právě tato změna je v mých očích tou zdaleka nejvýraznější a jistě přispívá k většímu zájmu zákazníků o tento vůz. Mini Clubman tak chytře spojilo styl s praktičností. Pravda, prostornost asi není tím úplně hlavním, co by zájemce o toto auto sledoval, avšak pokud tak učiní, nebude zklamán. Střecha vozu se sice směrem k zádi svažuje, avšak činí tak zcela pravidelně a hlavně je až do zalomení vlastně rovná. Clubman tak těží ze stejné výhody jako vozy s karoserií kombi v porovnání s různými hatchbacky, liftbacky či sedany. Samotné nastupování dozadu ale zase tak komfortní není. Důvodem jsou relativně krátké dveře, které nesměly být na úkor komfortu nastupování cestujících vpředu.

mini testy nizsistredni mini testy nizsistredni  

Zajímavě je vyřešen také vstup do zavazadelníku. Místo obvyklých vzhůru výklopných dveří jsou použity dvoukřídlové. To auto zdědilo po svém předchůdci. Při otevírání musíte nejprve otevřít pravou stranu a pak teprve levou. A zavírat v obráceném pořadí. Kufr pojme solidních 360 litrů, po zvětšení dokonce 1250 litrů. V běžné konfiguraci je zadní lavice sklopná a dělená v poměru 60:40. Na přání může být zadní lavice dělená v poměru 40:20:40.

Kabina mini lpěla vždy spíše na styl než na ergonomické zásady. U třetího vydání se však toto výrazně zlepšilo. Co zůstává, jsou efektně provedená některé tlačítka. Jde o ty umístěná v pásu pod ovládáním klimatizace. K deaktivaci systému stop-start tak slouží červeně podbarvený přepínač, podobný ovladačům v letadlech. Je to hezké a současně funkční. Co naopak zůstává, je výborná pozice za volantem. V Mini se tak stále sedí nízko ve velmi dobře tvarovaných, v našem případě sportovních sedadlech. A volant už snad nemůže mít lepší tvar či sklon, stejně jako jsou velmi dobře rozloženy pedály. Prostě jak pro koncert varhaníka.

Motor, jízdní vlastnosti


Dvouspojka? Tak na to zapomeňte

V Clubmanu Cooper S si může kupující zvolit buď manuální šestistupňovou převodovku, nebo jako v našem případě alternativně osmistupňovou planetovou samočinnou skříň. Pod jejím označením GA8F22AW se ukrývá vynikající ústrojí od japonské firmy Aisin. Kupodivu přes veškerou modernu zůstali konstruktéři vozu věrní mechanickému spojení převodovky s pákou voliče. A sice prostřednictvím jediného lanovodu. Použitá převodovka je dimenzovaná pro přenos točivého momentu maximálně 350 N.m, což v tomto případě plně vyhovuje.

Z hlediska jízdy je důležité, že při manuálním řazení převodů podřazujete pohybem páky dopředu a nikoliv obráceně, jak tomu často bývá. Navíc lze pro řazení využít také páčky na volantu. Aby tomu tak bylo, je třeba si připlatit 56.082 za položku zvanou „sportovní automatická převodovka“.

Na rozdíl od dvouspojkových automatů, které jsou v daném segmentu dnes rozšířenější, mění převody planetová převodovka s měničem momentu mnohem diskrétněji. Při tom rozhodně nelze říci, že by to bylo pomalu. Spíše naopak, neboť funkce spojky, přemosťující měnič je tady mimořádně efektivní. Pokud navíc chcete spořit, převodovka vám nabízí funkci plachtění, dostupného od rychlosti 50 do 160 km/h. K aktivaci stačí prosté uvolnění pedálu plynu, samozřejmě v případě, že to jízdní podmínky dovolí.

mini testy nizsistredni mini testy nizsistredni  

Další novinkou, v minulosti vídanou pouze u terénního Countrymanu, je pohon všech kol All4. Řešen je úplně stejně jako na novém BMW X1 (řada F48). Na převodovku je připevněn transfer s úhlovým převodem, od něhož vede kloubový hřídel do jednotky pohonu zadní nápravy. Ta čítá jak diferenciál zadní nápravy, tak současně elektrohydraulicky ovládanou lamelovou spojku, která je ve skříni před ním. Jde vlastně o obdobu známé spojky Borg Warner, dříve Haldex.

Pohon všech kol pracuje zcela samočinně na základě řady vstupních údajů. Z nich zmíním například rychlost vozidla, podélné či příčné zrychlení, pohyb pedálu akcelerace, či režim stabilizačního systému DSC či jeho složky DTC. Oboje lze zcela vypnout.

Řidič má také k dispozici rozhraní Driving mode. Volit lze ze dvou možností - základní nastavení se jmenuje Green, sportovní jednoduše Sport. Po jeho aktivaci ztuhne řízení, zrychlí se odezva na plyn a také převodovka podřadí minimálně o jeden kvalt dolů a současně se vyřadí ekonomická funkce plachtění.

Už bez cizí pomoci

Každá novodobá generace vozů Mini má své vlastní motory. Zatímco ta první sázela na podivné brazilské agregáty Tritec (nebo také Pentagon), vzniklé ve spolupráci již zaniklé automobilky Rover a amerického Chrysleru, dostala druhá generace pro změnu zážehové motory vzešlé ze spolupráce PSA a BMW. Dodnes se vyrábějí ve francouzském Douvrinu, ale již jen pro vozy skupiny PSA. V Mini se jim říkalo Prince, v Peugeotech, Citroënech či DS jde o řadu EP.


S novým vydáním Mini v roce 2014 dorazily opět nové pohonné jednotky. A sice agregáty řady B. Jedná se o modulární motory, kdy pod označením B48 (testovaný vůz) se ukrývá přeplňovaný čtyřválec, B38 je tříválec s turbodmychadlem (pro Mini One) a konečně B58 je přeplňovaný řadový šestiválec pro podélnou zástavbu a tedy vybrané vozy BMW. Vznětové motory mají podobné značení, jen místo osmičky mají sedmičku (B37, B47).

Z objemu 2,0 litru vyvíjí motor testovaného Clubmanu Cooper S výkon 141 kW při takřka dieselových 5000 otáčkách za minutu. Vrchol točivého momentu 280 N.m je dostupný při 1250/min-1. Přeplňování dostalo navíc i funkci overboost, která krátkodobě dokáže zvýšit špičku točivého momentu na 300 N.m.

mini testy nizsistredni mini testy nizsistredni  

Při jízdě se motor B48 projevuje jako mimořádná pohonná jednotka. Vyniká solidní pružností a současně velice rychlou reakcí na přidání plynu. Přesto jsem měl chvílemi pocit, že by zrychlení, zejména to pružné, mohlo být lepší. Zde se jednoznačně střetávají dva „žrouti“ výkonu, a sice měnič samočinné převodovky a dále pohon všech kol. I v případě, že se zadní náprava neúčastní pohonu vozidla, kloubový spojovací hřídel se točí stále, neboť v transferu není třecí spojka, která by jej odpojila (jako to má třeba Land Rover). Motor je vybaven kombinací plynule proměnného zdvihu sacích ventilů Valvetronic, přímého vstřikování benzínu a plynule proměnného časování sání i výfuku. Posledně jmenovaná funkce umožňuje dosáhnout takzvané vnitřní recirkulace spalin. Je velice účinná, tudíž na motoru vůbec nenajdete externí systém recirkulace spalin EGR, který beztak přináší jen problémy.

Turbodmychadlo je vybaveno elektromotorickým ovládáním obtokového kanálu, a proti poškození vysokou teplotou jej chrání elektrické čerpadlo chladicí kapaliny, aktivované po vypnutí motoru a doplňující konvenční vodní pumpu. Vysoká technická úroveň zajišťuje motoru solidní úspornost. Při průměrné rychlosti 40,3 km/h jsme se dostali na spotřebu 8,3 litrů na 100 km.

Držte volant. Pevně!

Vozy mini platí už od první novodobé generace za řidičsky velmi záživná auta. V každém rohu kolo a k tomu vyspělý podvozek s víceprvkovou zadní nápravou se vždy postaraly o radost z jízdy. Ale je Mini skutečně jízdně tak bezchybné, jak se nám to snaží všude namluvit? Odpověď není tak úplně jednoduchá a záleží na tom, co od auta očekáváte, či přesněji, jaký jízdní projev preferujete.

Pokud máte rádi rychlé reakce na řízení a agilitu, kdy auto mění směr snad jen při pouhém pohledu na volant, pak jste u mini na správné adrese. Dokonce ani dlouhý rozvor náprav clubmana a jeho delší karoserie, přinášející logicky větší takzvaný polární moment, nejsou tomu překážkou. Nízká, nebo vysoká rychlost, reakce na volant jsou vždy zcela bezprostřední.


A není to jen zásluhou strmého řízení. Naopak s převodem 14,2:1 ve střední poloze a zhruba 2,5 otáčkami volantu mezi dorazy nejde o nijak výjimečnou strmost. V dnešních měřítkách je tak akorát.

Jednou z věcí, která ovlivňuje chování vozidla v zatáčce, jsou odklony předních kol. Čím jsou větší v negativní hodnotě, tím by mělo auto být v zatáčkách lepší. Samozřejmě záleží i na celé řadě jiných skutečností, avšak negativní odklon kol tohle přináší. U testovaného mini jsou negativní odklony poměrně výrazné.

mini testy nizsistredni mini testy nizsistredni  

Bohužel to má i stinnou stránku a tou je směrová stabilita při přímé jízdě, zejména v případě, že není vozovka úplně rovná. Na vyjetých kolejích, o něž není na silnicích prvních tříd u nás nouze, tak řízení mini vyžaduje docela pozornost. Jak koleje strhávají výrazně odkloněná přední kola, která tudíž při přímé jízdě jedou vlastně po vnitřních hranách pneumatik, jede si auto tak trochu kam chce. Jasně je vidět, pro jaké silnice konstruktéři a ladiči podvozku auto připravili.

V souvislosti s mini bývá také skloňován tuhý podvozek. To však v případě testovaného vozu až tolik pravda není. Ano, je tužší, sportovní. Jenže současně vybavený velmi kvalitními, byť tuhými tlumiči. Za občasnými rázy tak stojí spíše dojezdové pneumatiky 225/40 s 18palcovými koly (coby volitelná výbava). Standardem jsou 225/45 R17. S nimi by jízda byla jistě komfortnější. Jenže mini jsou hlavně o sportování a toho podvozek nabízí vrchovatě.

Závěr


Závěr

Současné Mini Clubman mistrovsky spojuje to nejlepší z mini s praktičností dobrého auta kompaktní třídy. Praktičnost dále podtrhuje čtveřice bočních dveří, stejně jako pětimístná kabina. O tom si mohl nechat majitel předchůdce nechat jen zdát. Současně ale nechybí typický styl a k tomu zajímavý jízdní projev, který však ne každému bude vyhovovat. Auto je také velmi kvalitní a výborně zpracované, takže při ježdění s ním máte takový zvláštní pocit uspokojení, který vám dopřejí pouze auta špičkových značek. Třeba BMW, Mercedes-Benz či Porsche.

U Mini, respektive BMW, tohle všechno vědí, a proto si auto nechají královsky zaplatit. Za částku, na kterou vyšlo testované mini, byste mohli mít o dvě třídy větší vůz. Jenže by takhle nevypadal, nejezdil a za jeho volant byste se určitě tolik netěšili. A jsme u jádra věci.

Nejlevnější verze modelu620.100 Kč (Mini Cooper Clubman/100 kW)
Základ s testovaným motorem785.200 Kč (Mini Cooper S All4 Clubman/141 kW)
Testovaný vůz s výbavou1.119.248 Kč (Mini Cooper S All4 Clubman/141 kW)

Plusy

  • Na vybrané silnici vynikající jízdní vlastnosti
  • Agilita, velmi přesné řízení
  • Účinné brzdy
  • Perfektní převodovka a její sladění s motorem
  • Konečně je pro pět osob
  • Velký vnitřní prostor
  • Zpracování a kvalita

Minusy

  • Užší vstup do druhé řady sedadel
  • Vysoká cena
  • Příplatky za samozřejmosti
  • Směrová stabilita na vozovce s podélnými nerovnostmi
  • S pneumatikami Runflat a 18palcovými koly občas rázy na nerovnostech

Foto: Petr Homolka

Zobrazit celý článek
Tomáš Dusil
Diskuze (41)
Mini Cooper S All4 Clubman
Cena základní sestavy 785 200 Kč
Výbava základní sestavy Bezpečnostní šrouby kol, Performance Control system (zařízení pro zvýšení dynamiky při jízdě zatáčkou – obdoba VW XDS), velurové koberečky, přední loketní opěrka, sportovní sedadla vpředu, ISOFIX na dvou zadních krajních místech, 6 airbagů, 17palcová litá kola, dešťový senzor, světla pro denní svícení, manuální klimatizace, palubní počítač, slot na USB/Aux, rádio se 4řádkovým displejem, 6 reproduktorů, atd. Kč
Cena testované sestavy 1 119 248 Kč
Výbava testované sestavy Sportovní automatická převodovka (+ 56.082,-), černé pruhy na přední kapotě (+ 3.198,-), Chrome Line exteriér – chromované vnější okenní lišty (+ 4.264,-), paket visibilita včetně dešťového senzoru (+ 4.004,-), zadní kamera (+ 10.140,-), panoramatické otvírací střešní okno (+ 26.156,-), vnitřní samočinně clonitelné zrcátko (+ 4.550,-), vyhřívání předních sedadel (+ 8.814,-), zadní parkovací asistent (+ 10.426,-), driving assit (+ 15.756,-),DAB tuner (+ 7.748,-), wired – zahrnuje navigační systém, bluetooth atd (+ 49.400,-), John Cooper Works sportovní kožený volant (+ 2.678,-), Chili – zahrnuje kožené čalounění, automatickou klimatizaci atd (104.130,-), aktivní tempomat (+ 10.686,-). Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1998
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 141 / 5000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 280 / 1250
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 228
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 7.1
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 7.2 / 5.1 / 5.9
Emise CO2: 137
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 360 / 1250
Objem nádrže (l): 48
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1390 / 530
Rozměr pneu: 225/40 R18
Mini Cooper S All4 Clubman
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4253
b) šířka (mm): 1800
c) výška (mm): 1441
d) rozvor (mm): 2670
e) rozchod vpředu (mm): 1560
f) rozchod vzadu (mm): 1561
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 910 / 1140
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 580 / 830
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1010
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 970
k) šířka vpředu (mm): 1430
l) šířka vzadu (mm): 1380
délka sedáku vpředu (mm): 580
délka sedáku vzadu (mm): 470
výška opěradla vpředu (mm): 660
výška opěradla vzadu (mm): 580
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
Avatar - Machýrek
15. 11. 2017 21:53
Re: Nejak
Osobne z aktualnich modelu jsem jezdil s GLC, GLA a E, odbrzduji automaticky vsechny.
Avatar - white label
9. 11. 2017 23:15
Re: Klasika
BMW přece logicky nejde primárně o to, aby se MINI dobře prodávalo na českém trhu... ;-)
Avatar - praděda7
9. 11. 2017 22:55
Re: Klasika
Ano, soudě podle počtu Mini, které ne-potkávám na silnicích a počtu neprodaných Mini v Renocaru v Brně, moc bych se divil, že by Mini v Česku přinášelo BMW nějaký profit.
Avatar - praděda7
9. 11. 2017 22:52
Re: Klasika
Prodeje Mini mezi roky 2013-2014 se propadly o 33%. V kategorii malých vozů je v prodejích současně až na 14 místě. Určitě je to podle plánu a BMW z toho má ohromnou radost. Nikdo neříká, že by Mini mělo být jako Dacia, ale měli zachovat dostupnost Mini pro širší okruh zákazníků. Řada modelů Mini totiž překročila milionovou (Kč) hranici. Jestli je Mini pro BMW v zisku to nevím a nepátral jsem po tom.
9. 11. 2017 21:37
Re: Klasika
Přijde ti, že Mini nevydělává?