Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Mini Cooper S E All4 Countryman – Stylovka do zásuvky

Stanislav Kolman
Diskuze (26)

Mini je charismatické a moderní auto, což se kromě vzhledu odráží také v nabídce pohonných jednotek. Letos na trh přijíždí vůbec první plug-in hybridní provedení.

Design, interiér


Není ráno, kdy bych o něm v rádiu cestou do práce neslyšel. Mini. Automobilová ikona, z jejíchž mnoha provedení si musí vybrat snad každý. A není divu, když britská značka v nedávné době rozšířila pole působnosti tam, kde zájemci o nová auta vybírají stále raději.

Před sedmi lety se poprvé od roku 1969 vrátilo do hry označení Countryman. Už to není to roztomilé drobné Mini s karoserií kombi, ale čistokrevný kompaktní crossover přijíždějící do jednoho z nejrychleji rostoucích automobilových segmentů Evropy. A nejde jen o image. Tenhle vůz totiž můžete párovat s pohonem všech kol ALL4, což je třeba v kombinaci s dvoulitrovým čtyřválcem o výkonu 141 kW příslib slušné porce zábavy za volantem a zajímavých schopností.

Jenže Mini nereaguje na trendy posledních let jen co do proporcí, ale i co se týče pohonných jednotek. A jako většina předních výrobců sází u alternativních motorů na elektřinu. Už v roce 2008 bylo představeno čistě elektrické Mini E. Tehdy však šlo především o demonstraci technologií a celkově vzniklo jen něco kolem šesti stovek kusů. O bezemisním modelu se ve spojitosti s britským výrobcem hovoří i v posledních měsících a Mini tuto myšlenku podpořilo na letošním autosalonu ve Frankfurtu. Tam přivezlo koncept čistě elektrického auta s tím, že sériový produkt má dorazit za dva roky.

Zájemci o elektrifikaci ale tak dlouho čekat nemusí. Už na sklonku loňského roku ukázalo Mini druhou generaci Countrymanu, která přijíždí taktéž v plug-in hybridním provedení. Nedávné týdenní soužití s Toyotou Prius ve mně zanechalo velice dobrý dojem. O to více jsem tak byl zvědavý, jestli mě Mini „do zásuvky“ v prvotním nadšení utvrdí. Nakonec se to povedlo jen tak nějak napůl...

O kolečko navíc

Mini už dávno není tím roztomile vzhlížejícím drobečkem s kulatými předními světlomety a pro Countryman to platí dvojnásob. S délkou 4.299 mm, šířkou 1.822 mm a výškou 1.559 mm jde o největší model v historii značky, přičemž platforma (BMW UKL2) a rozvor (2.670 mm) jsou totožné se sesterským Clubmanem a také s BMW X1.

Osobně jsem si na design auta musel nějaký čas zvykat a ani zpětně nemohu říct, že bych mu zcela přišel na chuť. Příď se tváří pořádně naštvaně a auto skutečně působí jako na steroidech. V mém okolí mi utkvěl v paměti termín „parodie na klasiku“, i když tak ostrý bych při hodnocení vzhledu Countrymanu nebyl. Mini už zkrátka není mini a pokud se zaměříme čistě na segment kompaktních crossoverů, stále bude patřit mezi nejosobitější automobily vůbec. Dojem umělé „nafouklosti“ však přetrvává, obdobně jako u Fiatů 500X500L.

Oproti běžnému Countrymanu se testovací kousek liší hned dvojnásob. Hybridní varianta nese přídomek Cooper S E, což jednak znamená členitější a ostřejší design převzatý ze sportovnějšího provedení Cooper S, jednak zdůraznění elektromotoru v útrobách. Na bocích a zádi se tak vedle označení modelu vyjímá písmeno E. Na straně řidiče nejde jen o ozdobný štítek, ale také o krytku zdířky pro nabíjení.

Náš exemplář byl posazen na volitelných 18“ kolech z lehkých slitin (+21.372 Kč) s pneumatikami Pirelli P Zero 225/50 R18. Tím však výčet příplatkových prvků teprve začíná. Pokud byste Mini chtěli skutečně v top konfiguraci, počítejte s tím, že nijak nízká základní cena Cooperu S E 968.500 korun dále naroste o téměř jednu třetinu. Připlácí se zde za alarm (+9.334 Kč), parkovací asistenty vpředu a vzadu (+21.372 Kč) či paket s navigací (+49.192 Kč). Takový líbivý detail jako bílé pruhy na přední kapotě přijde na nemalých 3.198 Kč.

V interiéru je vzdušno, zároveň vás však okamžitě po usednutí za volant pohltí všechny ty ovladače a přepínače. Jsem sice fanda extravagance, ale v podání Mini mi tahle směs všemožných kombinací přišla přes čáru. Namísto kompaktu jsem si tu chvílemi připadal spíše jako za volantem kamionu, což jen dokládají přepínače umístěné na stropnici. Ale proti gustu...

mini testy crossover mini testy crossover  

Líbivé je kruhové provedení infotainmentu na středu palubní desky. Nesází se tu jen na dotyk, obsloužit jej můžete i prostřednictvím ovladače na středové konzole. Ten je natolik intuitivní a příjemný, že vás zkrátka nutí si s ním hrát a pořád něco nastavovat. Takový pocit jsem naposledy zažil v Audi.

V autě se sedí poměrně vysoko, s výškou 176 centimetrů jsem si na sedadlech s robustními bočnicemi udělal pohodlí za volantem a bez problémů si sedl sám za sebe. Zde však musíte najít ideální polohu s rezervou nad hlavou a v oblasti kolen. Při vzpřímeném sezení vás totiž od střechy bude dělit jen velmi málo místa a pokud se naopak pohodlně rozvalíte, přední sedačky natlačíte do kolen.

Zavazadlový prostor pojme v základu 405 litrů, případně 1.275 litrů se sklopeními zadními sedadly. V takové konfiguraci vzniká téměř rovný prostor s drobnou nakládací hranou. Pod podlahou už naleznete jen minimum úložného prostoru, veškeré další místo tu zabírají baterie. I tak ale zavazadelník hodnotím pozitivně, zejména při porovnání s Priusem, jehož kufr byl kvůli akumulátoru opravdu malý (jen 359 litrů objemu) a navíc šlo o auto pro čtyři lidi.

Motor, jízdní vlastnosti


O pohon se stará kombinace spalovacího motoru s elektromotorem. Konkrétně jde o zážehový 1,5litrový tříválec s výkonem 100 kW a maximálním točivým momentem 220 N.m od 1.250 otáček. Spalovací jednotka kooperuje se šestistupňovou samočinnou převodovkou Steptronic, jež přenáší sílu na přední nápravu. Druhou jednotkou je pak elektromotor umístěný pod zavazadelníkem, který do systémového výkonu přidává dalších 65 kW výkonu a 165 N.m točivého momentu, které jsou k dispozici již od nulových otáček. Elektrická jednotka dopuje výkonem zadní nápravu prostřednictvím dvoustupňového převodu.

V zadních partiích, konkrétně pod sedadly, je umístěn taktéž lithium-iontový akumulátor s kapacitou 7,6 kWh. Čítá pět modulů po šestnácti článcích a výrobce uvádí, že je plně naplníte za dvě a čtvrt hodiny z dobíjecí stanice Wallbox, případně za další hodinu z klasické domácí zásuvky. Při reálném použití se od těchto hodnot výrazně lišit nebudete, pokud ale chcete mít jistotu nabití na 100 %, počítejte raději s patnáctiminutovou rezervou.

mini testy crossover mini testy crossover  

Uložení baterií v oblasti zadní nápravy si oproti ryze spalovacímu pohonu vyžádalo svou tradiční daň. Porovnáme-li „zelený“ Countryman s totožným modelem se spalovacím motorem, automatickou převodovkou a pohonem všech čtyř kol, dostáváme se na hmotnostní rozdíl 150 kilogramů. Uložení baterií však znamená kompromisy i na dalších místech: zavazadlový prostor má o 45 litrů méně a palivová nádrž je skromnější o patnáct litrů. Mini však v oficiálních materiálech uvádí, že s plug-inem urazíte bez nutnosti tankování či nabíjení vzdálenost 500 kilometrů.

Volím si tebe!

Při jízdě bude pro řidiče stěžejní páčkový přepínač eDrive, kterým si navolí žádaný jízdní režim. Mini nabízí tři: Auto eDrive, Max eDrive a Save battery. První dokáže jet čistě na elektřinu do rychlosti 80 km/h, spalovací motor se připojí po překonání této hranice, případně během svižné akcelerace. Nejinak tomu bude v případě, kdy úroveň nabití akumulátoru klesne pod sedm procent. Max eDrive už dokáže jet s nulovou spotřebou rychlostí až 125 km/h, přičemž pro připojení zážehového agregátu platí stejná pravidla. Jak již název napovídá, poslední mód je určen striktně spalovacímu motoru. Nabití akumulátoru je udržováno nad 90 % jeho kapacity, případně je nabíjen startovacím generátorem.

A teď trocha praxe. Na Priusu se mi nejvíce líbilo, že jsem bez starostí s nabíjením mohl z domovské destinace vyrazit nejen do nejbližšího městečka, ale dokonce i většího města, které je vzdáleno asi pětadvacet kilometrů. Toyota totiž avizovala elektrický dojezd něco kolem 50 kilometrů na jedno nabití a realita nebyla daleko od pravdy. V případě Countrymanu už je to horší. Mini má sice certifikovaný dojezd jen na elektřinu až 40 kilometrů, ale při skutečné jízdě je to zhruba o čtvrtinu méně. To znamená, že pro ryze bezemisní toulky byste se od domova mohli vzdálit maximálně 15 kilometrů, pokud na druhém konci nebudete moci tři hodiny nabíjet. Nedalo mi to a mezi známými, kteří dojíždí autem, jsem se ptal, zdali by jim elektrické schopnosti Mini stačily. Osm z deseti tázaných dojíždí do práce více než čtyřicet kilometrů, přičemž ani jeden z nich by v blízkosti práce neměl možnost dobití baterek. Mini sice v oficiálních materiálech píše, že ve všední dny můžeme „zeleně“ dojíždět do práce, nicméně reálné využití se v českém prostředí týká jen hrstky vyvolených.

Pokud jde o jízdu samotnou, více méně platí to co u Priusu. Tedy že s naspořenou elektřinou se vyplatí kalkulovat. Pokud máte v plánu dlouhou trasu, nemá smysl vyždímat baterie na prvních třiceti kilometrech, ale zásobu si rovnoměrně rozložit zejména do center měst a míst, kde počítáte s pomalejšími průjezdy.

Jak jsem již avizoval, plug-in hybridní Countryman je o zhruba dvě průměrné dospělé osoby těžší než konvenční sourozenec, přičemž drtivá většina této hmotnosti leží na zádi automobilu. Do jízdních vlastností se to ale projevilo minimálně. Popojíždění po městě čistě na elektřinu doprovází kromě ticha hbité odpíchnutí od semaforů. Pokud někdy došlo k „lapání po dechu“ během pružného zrychlení, pak jednou jedinkrát při výjezdu strmého stoupání připomínající podmínky v horských oblastech.

Podvozek je naladěn měkčeji a běžné nerovnosti na okreskách statečně utlumí. Překvapilo mě, že ani při svištění zatáčkami stokilometrovou rychlostí v módu šetřícím baterie mi nepřipadalo, že za sebou táhnu něco navíc. Auto svižně reaguje na sešlápnutí plynu, řízení je až návykově citlivé a čitelné. Když do zatáčky najíždíte s rozumem, během celého průjezdu nebudete muset sáhnout po nějakých výrazných korekcích. A když už se rozhodnete pro nějaké ty divočejší manévry, ochrannou ruku nad vámi drží elektronická stabilizace. Přesto jde stále o auto, jehož řízení vás bude bavit, jak je pro Mini typické. A nemyslím tím jen řezání zatáček jako v motokáře, Countrymanu není cizí ani jízda po nezpevněných komunikacích. Když jsem si vyzkoušel jeden krátký a poměrně vymlácený šotolinový úsek, Mini tu při rychlosti kolem 40 km/h projíždělo jistě, bez ran podvozku či kymácení. Dobrá práce!

mini testy crossover mini testy crossover  

Už v Priusu jsem byl fascinován tichem na palubě a v případě Mini to nebylo o mnoho horší. Tříválec pod kapotou je dobře odhlučněn a o jeho připojení k elektromotoru mnohdy ani nevíte. Jestli mi během cestování přišlo něčeho nadbytek, pak to byl rušivý valivý hluk od pneumatik Pirelli P Zero během dálničních rychlostí.

Mini slibuje kombinovanou spotřebu 2,1 litru na sto kilometrů, ale nenechte se zmást. Opět se potvrzuje, že rozdíl mezi laboratorními podmínkami a skutečnou silnicí je opravdu obrovský. Ani při snaze o ekonomickou jízdu se totiž na toto číslo nemáte šanci dostat. To není nic výjimečného, stačí vzpomenout zmiňovaný Prius a údajnou kombinovanou spotřebu 1 l/100 km. S trochou štěstí zvládnete s nabitými bateriemi první stovku kilometrů s apetitem nad třemi litry, další putování si pak vyžádá něco kolem pěti až šesti litrů. Ale nemyslete si, i tenhle hybrid umí být pořádným žroutem. Když hrál prim spalovací motor a já si užíval trochu toho „motokárového“ řádění stylem brzda-plyn, odpovědí palubního počítače byla hodnota lehce pod deseti litry.

Závěr


Závěr

Obloukem se vracím k úvodu, ve kterém jsem psal o té chytlavé reklamě z rádia. Přesvědčil jsem se, že na ní bude něco pravdy. Mini je skutečně ikona a nebál bych se použít pojem legenda. Countryman Cooper S E už sice není ten prcek s roztomilým kukučem, ale pořádně naštvaný puberťák, jenž každý den tráví dvě hodiny v posilovně. Pravdou je, že do stále oblíbenějšího segmentu kompaktních crossoverů přiváží svěží a neokoukaný vítr.

S reálným dojezdem kolem třiceti kilometrů je čistě elektrická jízda využitelná, byť v o poznání omezenější formě než u Priusu. Dovedu si ho představit ve vlastnictví někoho, kdo do práce dojíždí skutečně jen pár kilometrů, případně dále, ale má možnost dobití přes den. Právě jízda na čistou elektřinu mi tu přijde největším lákadlem, jelikož při kombinaci spalovacího motoru s elektromotorem k výrazné úspoře paliva nedochází.

Před koupí je potřeba si sednout a opravdu pečlivě propočítat, jestli se vám takové auto vyplatí a jestli jeho každodenním používáním ušetříte. Zatímco Countryman se zážehovou patnáctistovkou a výkonem 100 kW seženete již od 677.300 Kč, plug-in hybridní ústrojí v útrobách přijde na minimálně 968.500 Kč. A když k tomu připočteme neskromně naceněné příplatkové prvky, rázem se ocitáme nad milionem a čtvrt… A takové šetření už přijde docela draho.

mini testy crossover mini testy crossover  






Nejlevnější verze modelu 677.300 Kč (Mini Countryman 1.5/100 kW)
Základ s testovaným motorem 968.500 Kč (S E ALL4 1.5/165 kW)
Testovaný vůz bez příplatků 1.041.924 Kč (S E ALL4 1.5/165 kW)
Testovaný vůz s výbavou 1.312.432 Kč (S E ALL4 1.5/165 kW)

Plusy

  • Nezaměnitelná image Mini
  • Zpracování a prostornost interiéru
  • Jízdními vlastnostmi popírá hybridní pohon
  • Bohatá dostupná výbava

Minusy

  • Komplexně vyšší spotřeba
  • Přeplácaný interiér
  • Drahé příplatky

Foto: Petr Homolka

Zobrazit celý článek
Stanislav Kolman
Diskuze (26)
Mini Cooper S E All4
Cena základní sestavy 1 041 924 Kč
Výbava základní sestavy 17“ kola z lehké slitiny, bezpečnostní šrouby kol, šestistupňová automatická převodovka Steptronic, multifunkční volant, ukazatel tlaku v pneumatikách, Performance Control (systém pro zvýšení dynamiky jízdy při průjezdu zatáčkou), velurové koberečky, kotvící body pro dětskou sedačku, přední loketní opěrka, přepínač jízdních režimů, BMW Emergency Call (automatické/manuální volání v případě nouze), Mini Connected příprava pro aplikace Kč
Cena testované sestavy 1 312 432 Kč
Výbava testované sestavy 18“ kola z lehké slitiny Pin Spoke (+21.372 Kč), modrý nemetalický lak (+22.698 Kč), kůže Cross Punch (+50.726 Kč), sportovní kožený volant (+2.678 Kč), Alarm (+9.334 Kč), automatické ovládání dveří zavazadlového prostoru (+12.012 Kč), bílé pruhy na přední kapotě (+3.198 Kč), vnitřní a vnější zrcátka s automatickým tlumením odrazivosti (+13.078 Kč), vyhřívání sedadel řidiče a spolujezdce (+8.814 Kč), čalounění loketních opěrek ve dveřích a kolenních opěrek Line Satellite Grey (+2.938 Kč), styl interiéru Mini Yours Piano Black s osvětlením (+8.554 Kč), přední a zadní parkovací asistent (+21.372 Kč), tempomat (+10.686 Kč), driving assistant (+15.756 Kč), head-up displej (+16.016 Kč), paket Wired obsahující Bluetooth párování s telefonem, bezdrátové dobíjení, navigační systém Professional (+49.192 Kč), paket Pepper s bezklíčkovytým odemykáním a startováním vozu a světelným balíčkem Mini Excitiment (+37.388 Kč), LED mlhová světla (+2.678 Kč), LED světlomety s rozšířenými funkcemi (+26.442 Kč). Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 3 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1499
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 100 / 4400
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 220 / 1250 - 4300
Nejvyšší výkon elektromotoru (kW / ot/min): 65 / 0
Nejvyšší výkon soustavy (kW / ot/min): 165
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 198
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 6.8
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): - / - / 2.1
Emise CO2: 52
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 405 / 0
Objem nádrže (l): 36
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1735 / 610
Rozměr pneu: 225/50 R18
Mini Cooper S E All4
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4299
b) šířka (mm): 1822
c) výška (mm): 1557
d) rozvor (mm): 2670
e) rozchod vpředu (mm): 1585
f) rozchod vzadu (mm): 1587
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 900 / 1140
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 610 / 850
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1030
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 947
k) šířka vpředu (mm): 1430
l) šířka vzadu (mm): 1380
délka sedáku vpředu (mm): 580
délka sedáku vzadu (mm): 460
výška opěradla vpředu (mm): 640
výška opěradla vzadu (mm): 650
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
Avatar - Brumbal
27. 9. 2017 11:38
GT2 RS
GT2 RS dalo Nordschleife za 6min 47sek. to je udalost!!! O tom by ste meli psat.
Avatar - praděda7
26. 9. 2017 18:45
Re: Mini za
.....je pašák... :yes:
Avatar - AnGeor
26. 9. 2017 18:30
tloustik?
trosku tloustik ne? na Mini je vice nez 1700 kg slusna otylost.... :no:
26. 9. 2017 16:53
Re: Mini za
Tak není líný, má tam manuál ;-)
Avatar - praděda7
26. 9. 2017 16:30
Re: Mini za
Tož jestli má manuál, tak to je ještě větší pašák než já........ ;-) On je totiž ještě o kapku starší než já. Ale já zase krotím pod kapotou o 100 koní víc... ;-) Tož jsme si kvit... ;-)