Test Auto.cz

Fiat 500X 2.0 Multijet 4x4 AT – Jeep má super bráchu

22.5. 2015
Verdikt
 

Crossover Fiat 500X jsme již v redakci Auto.cz testovali. Tentokrát se nám do rukou dostala vrcholná varianta s pohonem všech kol a devítistupňovým automatem.

Rodina modelu Fiat 500 se úspěšně rozrůstá. Nejmenší pětistovka bez dalšího označení je stále nejprodávanějším minivozem v Evropě a daří se i větším variacím 500L, Living či Trekking. Logickým pokračovatelem úspěšné řady tak je malé SUV či chcete-li crossover 500X, který je hned po pětistovce vzhledově nejpovedenější.

Charakteristické prvky vozu stále navazují na původní pětistovku a dle našich zkušeností se automobil velice líbí nejen ženám, ale také mužům. Ostatně není se čemu divit, vůz na první pohled zaujme, ovšem ne nějakou vulgaritou či mohutností, ale elegancí.

V nabídce jsou dvě varianty vzhledu – City Look, který jsme testovali dříve v kombinaci s pohonem předních kol a naftovou šestnáctistovkou, a drsnější Off-road Look, jež máme k dispozici tentokrát v kombinaci s dvoulitrovým turbodieselem, pohonem všech kol a devítistupňovým automatem ZF. V tomto případě dostanete více nelakovaných plastových dílů.

Fiat 500X: Na českém trhu v základu od 347.900 Kč

Zkoušený automobil byl ve výbavě Opening Edition, která zahrnuje prvky za 78.200 Kč již ve výchozí ceně 718.900 korun. K dispozici tak máte třeba třívrstvý červený lak, navigační systém s dotykovým displejem či další prvky, standardem jsou také pohledná osmnáctipalcová kola.

obrázek [600 x 353]  

Na rozdíl od modelu 500L jsou přední sedadla 500X velkoryseji dimenzovaná, což oceňujeme. Uvnitř najdete přehlednou, kvalitně působící přístrojovou desku, veliký volant, se kterým se ale pracuje dobře a třeba i audiosystém Beats. Pozice za volantem není úplně ideální, ale po několika kilometrech si na ni zvyknete. Zajímavost pro ty, kteří jezdí často na nezpevněných površích – v 500X na rozdíl od sourozence v podobě Jeepu Renegade nenajdete tlačítko vypínání stabilizačního systému. Naopak oceňujeme u obou vozů možnost zcela deaktivovat systém Start/Stop. Když tady to jde, tak proč ne i jinde?

Na zadních sedadlech je to s prostorem horší. Místa pro kolena není nadbytek, ale ještě se nemusíte nijak zásadně omezovat. Zato hlavou se už lidé středního vzrůstu dotýkají stropu, což není příjemné. Zde se promítají jinak krásné tvary vozu.

obrázek [600 x 402]  

Motor a převodovka – Lepší než jinde

Devítistupňový automat od ZF je předmětem mnoha debat a dohadů. Osobně jsem jej vyzkoušel v Land Roveru Discovery Sport a tam se mi jeho chování nelíbilo. Sladění s dvoulitrovým turbodieselem o výkonu 103 kW a točivém momentu 350 N.m je však v případě Fiatu 500X výrazně lepší. Je vidět, že si na tom dali italští technici záležet a pravděpodobně se mnohé změnilo poté, co měla odborná veřejnost k fungování pokrokového ústrojí výhrady.

Začíná to již při rozjezdu, kdy automat reaguje okamžitě a hned máte k dispozici sílu pro výstřel vpřed. Velice kladně hodnotím také zpřevodování všech devíti stupňů, které je přesně takové, jak bych od podobně koncipované převodovky čekal. Jedničku soukolí zařadí jenom při rozjezdu do kopce nebo v terénu, běžně se automobil rozjíždí na dvojku a velmi záhy řadí trojku. Stupně jsou natolik krátké, že člověk i při odbočování v křižovatce jede na pětku. Díky takovémuto odstupňování je síla motoru optimálně využita. Poslední devátý stupeň je pak vzhledem k naladění motoru perfektně dlouhý – motor při 130 km/h točí cca 2100 otáček za minutu a dokáže jet kopec nekopec.

obrázek [600 x 344]  

Nemusíte se obávat, že by vás obtěžovalo neustále řazení převodovky - změny stupňů jsou hladké, rychlé a postřehnutelné jenom sluchem. Navíc na rozdíl od zmíněného Land Roveru zde Fiat při zrychlování hekticky nepodřazuje, ale využívá pružnosti motoru. Řazení automatu se dá rovněž ovládat mírným přidáváním a ubíráním plynu a je ve většině případů logické. Tohle je opravdu veliký posun vpřed oproti jiným či dřívějším softwarům řazení. Při brzdění automat podřazuje s mírným meziplynem, takže po opětovném přidání plynu nemusíte čekat, než znovu vybere správný stupeň pro zrychlení, protože jej tam již má zařazen.

Samotný motor bychom řadili někam do průměru mezi dvoulitrovými turbodiesely. Nepotěšil hlučností zejména v městských rychlostech a pod 1500 ot./min již trochu duní, ale líbí se nám jeho pružnost i nadšené reakce. Ty se dají dále přiostřit otočným ovladačem na středovém panelu, který přepíná jízdní režimy.

Jedná se o typický turbodiesel se silným středním pásmem, který v nízkých či vysokých otáčkách moc nejede. Automat však tyto nešvary úspěšně maskuje. Ve městě počítejte s trochu vyšší spotřebou, my jezdili mezi 9 a 10 litry na sto kilometrů. Mimo město spotřeba rychle padá, na silnicích první třídy není těžké jezdit pod šest litrů, na dálnici počítejte zhruba 6,5 až 7 litrů. Celkově jsme jezdili za 7,5 l na sto kilometrů. Dynamika vozu je zcela odpovídají a patří k tomu lepšímu.

obrázek [600 x 356]  

Tuhý až příliš

Již v předchozím testu Fiatu 500X jsme chválili jízdní vlastnosti vozu a na tom se nic nemění. Na poměry této třídy automobil zatáčí ostře, má dobrou přilnavost a dá se na něj spolehnout i v krizových situacích. Ostatně podvozek využívá nápravy typu McPherson vpředu i vzadu. Italové však přidali na tvrdosti zavěšení, a to je již trochu přes čáru.

Test 2015: Fiat 500X 1.6 MultiJet – Anděl s ďáblem na zrcátku

Od podobně koncipovaného vozu přece nikdo nečeká sportovní jízdní vlastnosti, zejména když k tomu nejsou přizpůsobeny ani další věci jako řízení, motor či karoserie. Přesto má tento konkrétní vůz podvozek, který je tuhý více než u většiny ostrých hatchbacků.

obrázek [600 x 281]  

Posádka se tak neustále natřásá, automobil tvrději naráží do nerovností a nerozumí si s rozbitou silnicí ani při vyšším tempu, což u mnoha tuhých, ale dobrých podvozků pomůže. Pravý pruh dálnice se tak stává větším utrpením, než u konkurence.

Cestování zvládá tento model docela dobře, aerodynamický hluk je výrazně menší než u sesterského Jeepu Renegade a auto ve vyšších rychlostech i lépe zrychluje. Hluk motoru ustoupí do pozadí a celkově je vůz pro tyto účely lepší, než většina konkurence. Jenom kdyby to odpružení bylo měkčí. Vždyť při pohledu z boku je vidět, že kola mají opravdu mnoho prostoru, kam se mohou propružit, ale neděje se tak. V kontrastu s tvrdým podvozkem překvapí spíše měkčí karoserie.

Zkoušený vůz měl automaticky přiřaditelný pohon všech kol s mezinápravovou spojkou a můžeme říci, že připojování probíhá okamžitě a i na rozbahněné cestě se nemusíte bát, že zapadnete. Více jsme však z terénu nezkoušeli, ostatně k tomu ani není auto určeno.

Závěr

Fiat 500X stále patří mezi to lepší z SUV, tato verze však má přehnaně tvrdý podvozek v kombinaci s měkčí karoserií, což jízdě nepomáhá, i když ovladatelnost je na docela vysoké úrovni. Vůz se však líbí svým pohonným ústrojím, kdy se konečně podařilo naladit devítistupňovou automatickou převodovku zcela uspokojivě.

Kladně hodnotíme nejen vzhled automobilu, ale rovněž skutečnost, že má svůj svébytný charakter. Zapomenout nesmíme ani na plně vypínatelný systém Start/Stop, což nabízí málokdo, ale zákazníci by to ocenili u všech značek. Fiat 500X se trefuje do současné módy malých SUV zcela přesně a přináší eleganci i zajímavé schopnosti. My bychom však raději brali některou z levnějších a pohodlnějších variant.

obrázek [600 x 402]  

Nejlevnější verze modelu347.900 Kč (Pop 1.6 E-torq 4x2/81 kW)
Základ s testovaným motorem579.900 Kč (Cross 2.0D 4x4/103 kW)
Testovaný vůz s výbavou718.900 (Opening Edition 2.0D 4x4 AT/103 kW)

Plusy

  • Skvěle řadící automat
  • Elegantní vnější vzhled
  • Plně vypínatelný systém Start/Stop
  • Dobrá ovladatelnost
  • Kvalitní zpracování interiéru

Minusy

  • Nekomfortní podvozek
  • Méně tuhá karoserie
  • Omezený prostor vzadu

JAKE.AUTO.CZ: Vše o Fiatu 500X na auto.cz na jednom místě

Foto: Petr Homolka
Spolupracujeme s TipCars.com

Fiat 500X 2.0D 4x4 AT

Cena v základní výbavě: 579 900 Kč Cena v testované výbavě: 718 900 Kč

Základní výbava:Sedm airbagů, ESP, litá 18” kola, parkovací čidla, volič jízdní dynamiky Drive Mood, off-roadový vzhled, tónovaná zadní skla, xenonové světlomety, přední mlhovky, dvouzónová klimatizace, bezklíčový vstup a start, třívrstvý červený lak Amore, UConnect rádio/3D navigace s 6,5"dotykovým displejem, druhá zásuvka na USB v loketní opěrce, černo-červená kožená sedadla, paket Viditelnost (elektrochromatické zpětné zrcátko, dešťový a světelný senzor, elektricky sklopná vnější zrcátka).

Výbava testovaného vozu:základní

Polský senát schválil kontroverzní reorganizaci nejvyššího soudu Polský senát schválil kontroverzní reorganizaci nejvyššího soudu

Horní komora polského parlamentu, Senát, dnes v noci…

Devět gigantů, které brázdí moře: od obří jachty po největší nákladní loď světa Devět gigantů, které brázdí moře: od obří jachty po největší nákladní loď světa

Podívejte se na devět největších lodí různých kategorií.…

Komentář: Realitní bublina je opět ve hře Komentář: Realitní bublina je opět ve hře

Ve středu byla zveřejněna statistika Eurostatu vývoje cen…

Češi mohou opravit největší rafinérii v Iráku. Obnova země má tlumit migraci Češi mohou opravit největší rafinérii v Iráku. Obnova země má tlumit migraci

Irácký velvyslanec Valíd Šiltágh vyzval české firmy k…

 

Štítky Fiat Testy Crossover

Technické údaje
Motor Fiat 500X 2.0D 4x4 AT
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1956
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 103 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 350 / 1750
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 190
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 9.8
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 6.5 / 4.9 / 5.5
Emise CO2:144
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 350 / 910
Objem nádrže (l):48
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1495 / -
Rozměr pneu:225/45 R 18
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4273
b) šířka (mm): 1796
c) výška (mm): 1620
d) rozvor (mm): 2570
e) rozchod vpředu (mm): 1545
f) rozchod vzadu (mm): 1545
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 910 / 1130
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 560 / 770
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 970
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):880
k) šířka vpředu (mm): 1470
l) šířka vzadu (mm): 1470
délka sedáku vpředu (mm): 500
délka sedáku vzadu (mm): 460
výška opěradla vpředu (mm): 630
výška opěradla vzadu (mm): 640
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
 

Přidat názorDiskuse: Fiat 500X 2.0 Multijet 4x4 AT – Jeep má…







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
5W, 10W nebo něco jiného? Opravdu víte vše o motorovém oleji? 5W, 10W nebo něco jiného? Opravdu víte vše o motorovém oleji?

Mechanická konstrukce automobilu se dá s nadsázkou…

Víme, jaká ojetá auta se v Česku prodávají... Jsou čím dál starší Víme, jaká ojetá auta se v Česku prodávají... Jsou čím dál starší

Společnost Cebia analyzovala současnou podobu trhu s…

 



Potvrzeno: Fiat se chce vrátit do WRC. S 500X, nebo 124 Spider. Potvrzeno: Fiat se chce vrátit do WRC. S 500X, nebo 124 Spider.

Automobilka Fiat by se do světového šampionátu v rallye…

Fiat představil dva koncepty na základě modelu 500X – snížený Chicane a zvýšený Mobe Fiat představil dva koncepty na základě modelu 500X – snížený Chicane a zvýšený Mobe

Výstava SEMA v Los Angeles se nezaměřuje jen na laciný…

 



 
Velký test filtrů pevných částic pro Škodu Octavia 1.6 TDI. Levný, levnější a žádný

Velký test filtrů pevných částic pro Škodu Octavia 1.6 TDI. Levný, levnější a žádný

Dnes 08:00

Škoda radikálně zlevnila filtry pevných částic. Zároveň však zavedla dvě řady: vedle originální ještě ekonomickou. Už za 10.000 Kč pak pořídíte filtr z Polska. Důkladně jsme jej prověřili.




Blesk.cz

Hogo fogo mejdan očima Františky: Boháči se neshodli

Hogo fogo mejdan očima Františky: Boháči se neshodli

Mezinárodní filmový festival Karlovy Vary, jenž na počátku prázdnin atraktivně uzavřel společenskou sezónu,…

V sobotu se budeme „ploužit“, čeká nás až 35 °C. Pak přijdou bouřky

V sobotu se budeme „ploužit“, čeká nás až 35 °C. Pak…

Také sobotním dnem nás budou provázet místy silné bouřky. Očekáváme polojasno až oblačno, během dne přibývání…

 

iSport.cz

S Froomem hraje sám ďábel. Dovolil si parádičku a zdravil legendu Tour

S Froomem hraje sám ďábel. Dovolil si parádičku a…

PŘÍMO Z FRANCIE | V naprosté pohodě je na Tour de France obhájce titulu Chris Froome. Až v takové, že si během…

Kučera po debaklu Baníku: Katastrofa! Případné otazníky mám vyřešené

Kučera po debaklu Baníku: Katastrofa! Případné…

Pětigólový ranec si odnesl ostravský Baník z generálky proti druholigovému Třinci. Soupeři, s nímž v minulé…

 

Reflex.cz

Týpek v klobouku Jamiroquai: Od jazzu a funku k disku a zase zpět

Týpek v klobouku Jamiroquai: Od jazzu a funku…

Po sedmi letech strávených hlavně péčí o rodinu a své dvě děti se letos na jaře na hudební scénu vrátil…

Velké Británii dochází vzdušný prostor. Nemá už kudy vést letadla, situace začíná být alarmující

Velké Británii dochází vzdušný prostor. Nemá už kudy…

Ředitel britského Národního úřadu řízení leteckého provozu uvádí, že pokud nedojde ve Velké Británii k radikální…