Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Opel Astra GTC 2,0 CDTI – Insignia kupé

Diskuze (43)
Na Mallorce Astra GTC potěšila sportovním podvozkem. Obstojí i na českých silnicích?

Opel rozložil generační obměnu modelu Astra do opravdu velkorysého časového úseku. Pětidveřový hatchback se po evropských silnicích prohání už víc než dva roky, kombi Astra ST rok a třídveřová Astra GTC je čerstvou novinkou.

GTC se drží úspěšného receptu svého předchůdce. Třídveřová Astra se totiž odpoutala od konvencí karoserie hatchback už v minulé generaci. Ještě předtím, než na svět přišly VW Scirocco nebo Renault Mégane Coupé, vytvořil Opel atraktivní mix hatchbacku a kupé. Úspěšná strategie ukrojila téměř pětinu z prodejního koláče Astry a u novinky se předpokládá podobný scénář (včetně českého trhu).

Nová třídveřová Astra ale není jen GTC, hlavně je příslušníkem současné generace kompaktních Opelů. Kompaktní ovšem neplatí doslova, rüsselsheimskou optikou to znamená délku 4466 mm, o 28 cm více než měl předchůdce. A také rozchod kol 1,58 metru a obří 18palcová kola.

opel testy nizsistredni opel testy nizsistredni  

O dost jiná Astra

Výrazným rozdílem proti pětidveřovému modelu je vnější design. Autorem prvního návrhu je Darren Luke. Podle jeho skici vznikl třídveřový hatchback s linií kupé, který si přes jasnou návaznost na pětidveřový základ uchovává značnou individualitu.

Jde to tak daleko, že vnější díly jsou sdíleny jen tři: zpětná zrcátka, kliky předních dveří a anténa. Jinak je vše změněno, rozsah úprav jde dokonce tak daleko, že GTC má jiná přední světla nebo masku chladiče. Díky tomu může Opel nabídnout například novou generaci adaptivních světel s vylepšenou optikou nebo otvírání zavazadlového prostoru dotykovým tlačítkem, které se maskuje jako logo automobilky.

Mimochodem, šedivý lak Seashell Mineral White na fotkách příliš nevynikne. Chybí mu fotogeničnost, ve skutečnosti autu ale sluší. Pokud se nebojíte být nápadní, tajným tipem je žlutá. GTC v ní vypadá nejlépe a Opel za tento odstín nežádá žádný příplatek.

opel testy nizsistredni opel testy nizsistredni  

Uvnitř už je to známá písnička. Palubní desku těchto tvarů známe z běžné Astry a ani Insignia nevypadá v interiéru o mnoho jinak. GTC by jistě slušelo větší odlišení od pětidveřového souputníka, o oživení interiéru se totiž starají jen sportovní sedadla a anatomický věnec volantu potažený perforovanou kůží.

Zkrátka a dobře, Astra GTC by snesla odvážnější pojetí kabiny. Po stránce funkční je ale vše téměř v nejlepším pořádku. Pravda grafika přístrojového štítu není z nejmodernějších, je ale dobře čitelná. Přehlednost ctí i středový panel, přestože na první pohled vypadají zástupy titěrných tlačítek nepoužitelně.

Konkurenci doslova drtí velikost kabiny – v příčném i podélném směru nabízí mimořádnou hojnost prostoru. Výška nad sedákem patří v kompaktním segmentu k nadprůměru, navzdory siluetě ve stylu kupé. Vzadu je to přirozeně slabší, až tři pasažéři v zadní řadě sice nemohou příliš remcat na prostor pro kolena, krátké sedáky, nízký strop a masivní sloupky ale ubírají na komfortu.

opel testy nizsistredni opel testy nizsistredni  

Najdou se ale i slabá místa, která přímo nesouvisí s třídveřovou karoserií. Výhled vpřed přes velmi skloněné rozdvojené sloupky čelního okna je slabý – do slepého úhlu se dokáže schovat i chodec u přechodu.

Směrem vzad pak nastává opravdové zoufalství. Malým zadním oknem toho není moc vidět, zešikma dozadu přes designová boční okna a rozložité sloupky pak vůbec nic. Zrcátka jsou v těchto chvílích slabým pomocníkem, Astra GTC by využila parkovací kameru. Opel ji však nenabízí.

Příliš nepotěší ani způsob nastupování. Dlouhé přední dveře by teoreticky měly nabídnout ideální přístup, sedadla a palubní deska jsou ale vůči dveřním závěsům posunuty výrazně vpřed. A ta zůstávají jen typické nevýhody spojené s nastupováním do třídveřového auta.

Velmi sportovní podvozek

Opravdovou specialitou ale není kabát třídveřové Astry, to hlavní se ukrývá pod karoserií. Opel rozšířil už tak dost široký podvozek. Větší je rozchod kol vpředu (1584 mm, +40 mm) i vzadu (1588 mm, +30 mm), sportovní setup navíc ubral 15 mm na světlé výšce.

Přední náprava, slovy oplího marketingu vzpěra HiPerStrut (High Performance Strut), pochází z Insignie OPC. Ve srovnání s obvyklým MacPhersonem má zmenšený příklon rejdové osy a kratší poloměr rejdu. To zlepšuje vedení kola, omezuje reakce nápravy na přidání plynu v zatáčce (torque-steer) a prospívá schopnostem vozu v zatáčkách.

opel testy nizsistredni opel testy nizsistredni  

Teď si možná říkáte „nic převratného…“ Podobné řešení měl už Ford Focus RS (RevoKnuckle) nebo Renault Mégane RS. Průkopnictví Opelu spočívá v tom, že tento typ přední nápravy nabídne pro všechny motory – od základní 100koňové 1,4 po připravovanou Astru OPC.

Výsledek za teorií nikterak nezaostává. Třídveřová Astra je mrštná, ráda zatáčí a nezná tahání za volant. Pořád dokola jsme si proto užívali přesné nájezdy do zatáček i výjezdy pod plynem. Přitom ale díky širokému rozchodu a relativně velkému rozvoru působí dojmem řízení velkého auta. Proto ten odkaz na Insignii v nadpisu testu…

Nová konstrukce podvozku je připravena pro tovární instalaci kol o průměru 17 až 20 palců. Zkoušený vůz nešel do extrémů, zůstal u 18palcových disků, které jsou pro výbavu Sport standardem. Jsou to ale pořádné balony, profilové číslo 50 při šířce 235 znamená ještě slušný kus gumy nad ráfkem – rozhodně větší, než by se dalo od osmnáctek na autě této kategorie očekávat.

opel testy nizsistredni opel testy nizsistredni  

Tato volba jistě prospívá jízdnímu komfortu, velkou zásluhu mají ale i adaptivní tlumiče CDC. Názvy jízdních režimů je ovšem potřeba brát s rezervou. Comfort ani Sport neznamenají žádný extrém, práci tlumičů i nastavení posilovače řízení ovlivní kýženým směrem, stále však v rámci kategorie kompaktní cestovní kupé.

Ten nejlepší motor

Paradoxním zjištěním je, že dvoulitrový turbodiesel představuje tu nejlepší volbu pro Astru GTC – alespoň tedy do té doby, než se představí silnější provedení GSi. Benzinový 1,6 Turbo při prezentaci na Mallorce nezanechal dojem 180koňového dravce (i tak mu ale dáme šanci v dalším redakčním testu), slabší zážehové motory pak vyhoví těm, kdo preferují styl před jízdními výkony.

Hledat alternativy na straně turbodieselů také nemá vlaný význam. Slabší 1,7 CDTI nedosahuje kvalit 2,0 CDTI a cenová politika českého dovozce nedává příliš argumentů pro preferenci sedmnáctistovky před dieselovým dvoulitrem (příplatek proti verzi 96 kW je 4 tisíce, proti 81 kW 19 tisíc korun).

121 kW a 350 Nm jsou skvělé parametry, i když by podvozek snesl i mnohem víc. Se silným nafťákem pod kapotou vyniknou cestovní ambice Astry GTC. Na ryzí hot-hatchové sportování je lepší zapomenout, nakonec příliš nápomocná není ani komfortně laděná spojka a nesportovní tvar řadicí páky.

opel testy nizsistredni opel testy nizsistredni  

Síla motoru se projeví už při prvním rozjezdu. Německo-italský dvoulitr ve své nejsilnější evoluci nezná pojem prodleva turbodmychadla – zabere už po překročení 1000 min-1. Na rychlý nástup newtonmetrů navazuje plynulá gradace točivého momentu, která z turbodieselu dělá ideální nízkootáčkovou strojovnu.

Pro běžnou jízdu si vystačíte se spektrem do 2000 min-1. Přesně k tomuto použití vybízí dlouhé převody šestistupňového manuálu i pokyny rádce řazení. Svižné tempo pokryje práce motoru v rozmezí 2000 až 3000 min-1. Větší vytáčení nemá valný význam, samozřejmě pokud nemáte v úmyslu cestovat rychlostmi kolem 200 km/h. Ano, i to Astra GTC s dvoulitrovým turbodieselem zvládne a dokonce se spokojí stále s jednocifernou spotřebou nafty.

Mimochodem, spotřeba je vedle dostupnosti výkonu další klíčovou předností této motorizace. Dlouhé převody dokážou nečekaně snadno smazat vliv vyšší hmotnosti. Údaj 5,7 l/100 km pro městský cyklus není fikcí, my jsme dokázali na zimních pneumatikách (s využitím start-stopu) pálit kolem 6 litrů nafty na každých 100 km ve městě.

Zrovna taková je i spotřeba na dálnici – z přístrojů jsme při 130 km/h odečetli 2200 min-1 a 6,0 l/100 km. Tempo 100 km/h pak znamená 1700 min-1 a 4,8 l/100 km.

Závěr

Takže jaká je Astra GTC? Především je jiná, dospělejší než všechny ostatní třídveřové hatchbacky. Tato charakteristika s sebou nese celý zástup pozitivních vlastností, od vnitřního prostoru, přes velmi slušný komfort až po příkladnou jízdní stabilitu. S vyspělou konstrukcí podvozku přitom nemusí rezignovat na obratnost v zatáčkách.

Slabých stránek je překvapivě málo. Tou nejpalčivější je (ne)výhled dozadu a špatný výhled šikmo vpřed. Dále je to cena, praktičtější pětidveřová Astra je ve srovnatelné výbavě o 35 tisíc levnější. A mimo testovaného turbodieselu zatím nevidím v ceníku motor, který bych si přál mít pod kapotou GTC.

Druhý pohled (Jiří Červenka)
Neobvyklá kombinace vyspělé přední nápravy s oddělenou těhlicí a relativně primitivní vlečené zadní nápravy funguje v případě třídveřové Astry způsobem, který vážně zpochybňuje nutnost náročného víceprvkového zadního zavěšení, používaného ve Focusu nebo Golfu. Alespoň dokud se nebudete snažit jet opravdu rychle na opravdu špatné silnici... A to vy nebudete, protože na rozdíl od nás auto za týden nevyměníte za jiné. Dovolil bych si ovšem nesouhlasit s Lukášovým poznatkem, že tato Astra GTC netahá za volant – na náročné okresce budete mít dostatek příležitostí procvičit si předloktí. Co ovšem zaslouží vyzdvihnout, je nový motor. Ne že by nastavoval nová měřítka v segmentu, to zase ne, ale překlenul propast, která zela mezi diesely Opelu a ekvivalentními motory z produkce VW, Fordu či PSA. S motorem 2,0 CDTI je Astra GTC konečně naftový Opel, se kterým je radost jezdit.

opel testy nizsistredni opel testy nizsistredni  

První cena vozu 376.900,- Kč (1,4 74 kW Enjoy)
První cena vozu s testovanou motorizací 482.900,- Kč (2,0 CDTI 121 kW Enjoy)
Základní cena testovaného vozu 505.900,- Kč (2,0 CDTI 121 kW Sport)
Cena testovaného vozu vč. příplatků 630.650,- Kč (2,0 CDTI 121 kW Sport)

Plusy

  • Silný a úsporný motor 2,0 CDTI
  • Příplatek jen 4 tisíce Kč proti 1,7 CDTI, lepší dynamika i kultivovanost chodu
  • Komfort odpružení, jízdní stabilita
  • Vyspělé chování v zatáčkách, vyvážené jízdní vlastnosti
  • Výkon a dosah adaptivních světel AFL+
  • Čeština v palubním informačním systému
  • Politika výbavových paketů, široké možnosti dovybavení

Minusy

  • Horší výhled šikmo vpřed
  • Mizerný výhled směrem dozadu
  • GTC nenaplní očekávání sportovní jízdy
  • Interiér by se mohl více odlišit od pětidveřové Astry
  • Vůči konkurenci vysoká pohotovostní hmotnost
  • Chtěli bychom kovové pedály a parkovací kameru
Diskuze (43)
Opel Astra GTC 2,0 CDTI
Cena základní sestavy 505 900 Kč
Výbava základní sestavy ESP Plus, ABS, el. ovládaná přední okna, el. ovládaná a vyhřívaná zrcátka, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, přední, boční a hlavové airbagy, aktivní opěrky hlavy předních sedadel, rádio CD 400 se 7 reproduktory, tempomat, dvouzónová automatická klimatizace, palubní počítač, volant potažený s kůží sportovní, přední mlhová světla, ráfky z lehkých slitin 18" Sport, Optická a osvětlovací sada 1 (dešťový senzor, vnitřní zpětné zrcátko s automatickou clonou , automatické přepínání světel s detekcí tunelu), automatické přepínání dálkových světel, posuvná loketní opěrka vpředu a další. Kč
Cena testované sestavy 630 650 Kč
Výbava testované sestavy Metalický lak (+14.000,-), zadní světla LED (+7.100,-), ergonomické sedadlo řidiče (+9.500,-), Bluetooth hands-free (+13.700,-), navigace Navi 600 (+22.050,-), tříramenný ergonomický sportovní volant potažený kůží (+9.000,-), dvojitá podlaha zavazadlového prostoru (+1.400,-), vyhřívaná přední sedadla (+8.000,-), Sada Ride - adaptivní přední světlomety, automatické seřízení světlometů, celodenní svícení typu LED, plynulá regulace tlumičů v reálném čase CDC, podvozek FlexRide, prémiová sada pro přední světla, vysokotlaké ostřikovače světlometů, xenonové světlomety (+40.000,-). Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1956
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 121 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 350 / 1750 - 2500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 210
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 8.9
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 5.7 / 4.3 / 4.8
Emise CO2: 127
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 380 / 1165
Objem nádrže (l): 56
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1550 / 380
Rozměr pneu: 235/50 R18
Opel Astra GTC 2,0 CDTI
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4466
b) šířka (mm): 1840
c) výška (mm): 1482
d) rozvor (mm): 2695
e) rozchod vpředu (mm): 1584
f) rozchod vzadu (mm): 1588
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 880 / 1120
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 500 / 755
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1015
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 910
k) šířka vpředu (mm): 1480
l) šířka vzadu (mm): 1415
délka sedáku vpředu (mm): 510
délka sedáku vzadu (mm): 450
výška opěradla vpředu (mm): 640
výška opěradla vzadu (mm): 640
místo vzadu pod předním sedadlem: Ne
2. 1. 2013 23:01
Re: Mégane RS
Takže kdo se opičí? No francouzi přece. Kdo jinej >:D .
2. 1. 2013 23:00
Re: Citroen C5 sedan 2.0HDi 120kW
A teď to začne. Najednou se i Citroen stane těžkým vozem. >:D (Jinak nenechte se mást, Astra GTC opravdu není žádným drobečkem.) Rozměrově se náramně blíží poslední Vectře (C).
2. 1. 2013 22:57
Re: ASTRA
Souhlasím, pří testovací jízdě jsem odhalil pouze jediný drobný nedostatek a to byla hmotnost dveří, které mi velmi zvláštně překvapily když mi nečekaně rychle pomohly ven z auta, pokud auto stálo šikmo v kopci dveřma dolů.
Jinak je to výborné auto, které se jízdním projevem hodně blíží Insignii...
15. 5. 2012 13:10
Re: Citroen C5 sedan 2.0HDi 120kW
Myslis jako, ze C5 je mensi, nez Astra?
Sedan mensi nez kupe?
Nebo cos tim chtel rict?
15. 5. 2012 13:04
Re: Tlstá Berta
Zejmena v tom Golfu odvezes 4 i 5 lidi aniz by ti nadavali, ze jsou jak sardinky.