Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Opel Astra Sports Tourer 2,0 CDTI – Vrcholná kombinace

Ondřej Láník
Diskuze (32)
Přestože nejsilnější a nejdražší motorizací je v Astře Sports Tourer motor 1,6 Turbo, zůstává pro většinu zákazníků vrcholem dvoulitrový turbodiesel.

Klasická dvoulitrová kubatura už vyklidila pole v oblasti zážehových motorů a pomalu mizí i z turbodieselové části motorové nabídky. Platí to přinejmenším o populárních modelech nižší střední třídy, kde menší čtyřválce s objemem 1,5 až 1,7 l, dnes už běžně překonávají výkonové parametry dvoulitrových turbodieselů, na které jsme ještě před 10 lety pohlíželi s obdivem. Kdo dnes naftový dvoulitr nabízí, usiluje o optimální spojení nadprůměrného výkonu a minimální kombinované spotřeby. opel testy nizsistredni opel testy nizsistredni

Definice z předchozího odstavce beze zbytku platí pro v pořadí třetí kombi Astra Sports Tourer, které se dostalo k testu do redakce Auto.cz. Protože jsme tento vůz podrobně popsali už v samostatných testech verzí s motorem 1,4 Turbo1,7 CDTI (92 kW), zaměříme se ve třetím testu především na odlišnosti, resp. specifika, související s motorem a šestistupňovou převodovkou.

opel testy nizsistredni opel testy nizsistredni

Byť nás od posledního setkání s motorizací 1,7 CDTI (92 kW) dělí bezmála rok, nelichotivý projev postaršího, byť několikrát modernizovaného motoru máme ještě v živé paměti. Se zvědavostí proto otáčíme klíčkem v zapalování a po sekundovém žhavení startujeme dvoulitr. Ani on není za studena vzorem kultivovanosti, ale pokud bychom měli projev hodnotit objektivně, patří první dojem spíše k průměru ve třídě. Po krátké chvíli si na zvuk částečně zvyknete a částečně se zklidní, aby vás pak motor provázel na cestách jen velmi jemnými vibracemi ve volantu a přijatelnou zvukovou kulisou.

V zimním období s teplotami pod nulou budete proklínat efektivitu pracovního cyklu, protože zahřátí relativně velkého motoru trvá běžně až 10 minut a topení ani s vydatnou pomocí elektrického elementu neohřeje interiér o mnoho dříve. Útrata 8.000,-Kč za vyhřívání předních sedadel je tedy zcela na místě, zejména když vyberete čalounění s koženým nebo polokoženým potahem. Za vyhřívání sedadel se připlácí dokonce i v nejvyšším stupni výbavy Cosmo.

opel testy nizsistredni opel testy nizsistredni

Poctivý dvoulitr s moderní technikou vstřikování nafty se snadno ovládá, pedál spojky nevyžaduje nadměrnou sílu a její chod není zbytečně přísný, takže zhasnutí motoru při rozjezdu, po přesednutí z jiného auta, není příliš pravděpodobné. Kulisa šestistupňové převodovky je přesně vymezená, řadicí páka je dobře po ruce. Ruční brzda se aktivuje elektromechanicky, samočinné odjištění ale nefunguje vždy tak samočinně, jak očekáváte.

Rádce řazení by nejraději viděl otáčkoměr kdesi pod 1500 min-1. Čtyřválec kupodivu vůbec neprotestuje, pozvolna nastupuje už nad 1000 min-1 a běžně se s ním dá počítat už od nějakých 1200 až 1300 min-1, aniž by měly nízké otáčky negativní vliv na zvukový projev zatíženého motoru. Mezi 1000 a 2000 min-1 roste síla motoru plynule. Kolem 2000 min-1 je dvoulitr už dost vitální, byť jsou převody v šestistupňové skříni – v souladu s aktuálním trendem – dost těžké.

opel testy nizsistredni opel testy nizsistredni Druhá polovina otáčkového spektra je sice plně k dispozici, omezovač zasahuje až nedaleko hranice 5000 min-1, garantujeme vám, že nad 3000 min-1 se dostanete jen málokdy. Motor je zde už dost slyšet, jeho síla s otáčkami klesá a tak pokud nebudete zrovna vylepšovat rychlostní průměr na německé dálnici, nedává vytáčení motoru velký smysl.

Při běžné jízdě se budete pohybovat nejčastěji v oblasti mezi 1500 a 2500 min-1, včetně občasných výletů za hranici českých dálničních limitů. V takto kombinovaném režimu s převahou dálnice není problém držet odběr nafty z nádrže do 7,5 l/100 km. Tempomatových 130 km/h znamená odběr 6,8 l/100 km a zhruba 2200 min-1. Jízda s rychlostním průměrem 100 km/h „na spotřebu“ sráží odběr na 5,2 l/100 km. Za pozornost v každém případě stojí, že odečtené hodnoty spotřeby jsou identické nebo dokonce nižší než u Sports Toureru s motorem 1,7 CDTI (92 kW).

Dynamika dvoulitru je výrazně lepší. Projevuje se to jak při rozjezdech na semaforech, tak i při pružném zrychlování během předjíždění. Nejvýraznější rozdíl je znát na dálnici, kde se 350 Nm s chutí opírá do jízdních odporů a žene s radostí poměrně těžké kombi kupředu. Zatímco se sedmnáctistovkou Astře dochází za hranicí 140 km/h dech, dvoulitr táhne bez odříkání až ke 170 km/h, a teprve poté se ochota zrychlovat dramaticky zmenšuje.

Ještě pozoruhodnější než minimální rozdíl ve spotřebě je cenová politika Opelu. Sedmnáctistovku a dvoulitr totiž dělí příplatek pouhých 4.000,-Kč, což z dvoulitru dělá jednoznačnou volbu. Je kultivovanější, má prakticky identickou spotřebu a sebevědomě dynamický projev.

Ford Focus Kombi vs. Opel Astra Sports Tourer: Designový duel

opel testy nizsistredni opel testy nizsistredni

Plusy

  • Srovnatelná spotřeba jako u 1,7 CDTI
  • Příplatek jen 4 tisíce Kč proti 1,7 CDTI, lepší dynamika i kultivovanost chodu
  • Elegantní design, tuhá karoserie
  • Velmi dobré jízdní vlastnosti
  • Schopnosti adaptivního podvozku, dobré tlumení nerovností
  • Jízdní pohodlí i na velkých kolech
  • Prostor na předních sedadlech, velká vnitřní šířka vpředu i vzadu
  • Variabilita a praktičnosti zavazadelníku
  • Čeština v palubním informačním systému

Minusy

  • Málo místa v podélném směru na zadních sedadlech
  • Málo místa pro chodidla pod předními sedadly
  • Nízko výsuvné hlavové opěrky zadních sedadel
  • Omezený prostor pro nohy třetího cestujícího vzadu
  • Nepřehledná karoserie, horší výhled šikmo vpřed a šikmo vzad

První cena vozu361.900,- (1,4 l, 74 kW, Essentia)
První cena vozu s testovanou motorizací477.900,- (2,0 CDTI, 121 kW, Enjoy)
Základní cena testovaného vozu511.800,- (2,0 CDTI, 121 kW, Sport)
Cena testovaného vozu vč. příplatků611.200,- (2,0 CDTI, 121 kW, Sport)

Ondřej Láník
Diskuze (32)
Opel Astra Sports Tourer 2,0 CDTI
Cena základní sestavy 0 Kč
Výbava základní sestavy Přední, boční a hlavové airbagy, aktivní opěrky hlavy předních sedadel, elektronický stabilizační systém (ESP), el. ovládaná, vyhřívaná vnější zp. zrcátka v barvě karoserie, elektricky ovládaná okna vpředu, elektrická parkovací brzda, volant potažený kůží, automatické přepínání světel s detekcí tunelu, denní svícení a funkce světel "ode dveří ke dveřím", víceúrovňový nastavitelný zavazadlový prostor - dvojitá podlaha, dvouzónová automatická klimatizace, posuvná loketní opěrka vpředu, stříbrné střešní ližiny, vnitřní zpětné zrcátko s automatickou clonou, kola z lehkých slitin 17 x 7,0, palubní počítač vč. kontrolního systému, přední mlhová světla, sklopná zadní řada sedadel (one touch), dešťový senzor, bodové čtecí lampičky vzadu s osvětlenými vypínači, rádio CD 400 se 7 reproduktorů s ovládáním rádia na volantu, tempomat Kč
Cena testované sestavy 0 Kč
Výbava testované sestavy Metalický lak (+14.000,-Kč), sada Ride obsahující systém Flex-Ride s plynulou regulací tlumičů CDC + Prémiovou sadu pro přední světla (automatické seřízení světlometů, vysokotlaké ostřikovače světlometů, automatická dálková světla, adaptivní xenonové světlomety (+40.000,-Kč), radio DVD 800 NAVI - systém 7 reproduktorů premium, anténa ve tvaru ploutve na střeše, barevný informační displej 7", konektor Aux (+27.000,-Kč), USB port (+1.900,-Kč), parkovací senzory vpředu a vzadu vč. palubního displeje (+16.500,-Kč). Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1956
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 121 / 400
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 350 / 1750 - 2500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 212
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 9.5
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 6.5 / 4.2 / 5.1
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 500 / 1550
Objem nádrže (l): 56
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1550 / 530
Rozměr pneu: 215/50 R17
Opel Astra Sports Tourer 2,0 CDTI
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4698
b) šířka (mm): 1814
c) výška (mm): 1535
d) rozvor (mm): 2685
e) rozchod vpředu (mm): 1544
f) rozchod vzadu (mm): 1558
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 830 / 1100
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 580 / 840
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1010
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 1010
k) šířka vpředu (mm): 1500
l) šířka vzadu (mm): 1430
délka sedáku vpředu (mm): 570
délka sedáku vzadu (mm): 520
výška opěradla vpředu (mm): 640
výška opěradla vzadu (mm): 630
místo vzadu pod předním sedadlem: ne
Avatar - Nerez
20. 7. 2012 16:37
Re: Astra
Jojo, Háčko bylo kvalita :yes:
Avatar - daducx
6. 2. 2012 16:53
Astra
Dobrý den pánove vlastnim Astru J2.CDTI 118kw ,kdýž byl vůz nový vše bylo v pořadku s najetýma kilometry přibyvali starosti dnes ma auto najeto 20tis km ,vržou plasty jak ve starem hradě ,dale mi při ubraní plynu na 3,4 přev.stupen bouchne pří studenem motoru ,dodnes neopraveno ,prý je to v pořadku ,přetim jsem měl Astru H 1.7CDTI vše bez problemu ,dnes lituji
volby tohoto vozu je to ušité horkou jehlou,jinak spotřeba se pohybuje do 6litru a to i po dalnici,pokud stim nebudete zavodit ,jinak vůz je velmi komfortní,pokud máte adaptivní podvozek,
s Octavii se to nedá srovnat je to koza pro ti Astře ale dnes už bych do Astry nešel. :no:
Avatar - Rubb
2. 1. 2012 15:18
Re: Astra ve Škodalandu
Přesně tak, kamarád si koupil již třetí naftovou Astru v kombajnu a taky mi nepřijde že by byla v něčem jasně horší než konkurence. Navíc designově si dává Opel v poslední době taky záležet, ať už interiérem tak exteriérem. Uznávám ale, že ty švihadla vzadu jsou trapas...

A ten mýtus o hmotnosti, která tu neustále řeší??? Jednou to někde někdo napsal a ostatní to dokola papouškují aniž by se mrkli na technická data. Vždyť nový focus se stejnou motorizací je ještě o 20kg těžší [odkaz] a nikdo z těch chytrolínů nenapíše že je těžký. Nemusí se Opel líbit každému - fajn, ale nepíšu kvůli tomu bludy...

P.S. kdo si vybírá rodinný kombík dle hmotnosti je u mě fakt frajer >:-[]
Avatar - Nerez
1. 1. 2012 16:22
Re: Astra ve Škodalandu
Vidíš a já mám Háčko a nepříjde mi, že by byla v něčem horší než služební Octavia.
1. 1. 2012 15:52
Re: Dieselová marnost v přímém přenosu....
vidis sam si si odpovedal a ze nechapes sucasny trend oplu... Ja ho vcelku chapem, ludia maju hlboko v pecku 100kg hmotnosti a zameriavaju sa na ine veci. Nie kazdy potrebuje urobit stovec pod 8 sekund. Na dialnici pri 130-150 to auto posluzi rovnako ako passat ci golf. Tymto neobhajujem auto ale ludi co si kupuju aj ine znacky ako tie o ktorych si myslime ze su najlepsie.