Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Opel Astra GTC: První jízdní dojmy

Diskuze (27)
Horské silnice na Mallorce důkladně prověřily novou Astru GTC s motory 1,6 Turbo a 2,0 CDTI.

Opel s minulou generací Astry GTC objevil kategorii jiný třídveřový hatchback. Zatímco dobová konkurence byla jen deriváty pětidveřových modelů, druhá generace GTC má přímé konkurenty: Renault Mégane Coupé a Volkswagen Scirocco.

V rodině kompaktních Opelů má třídveřový model úlohu trendy verze. To ale neznamená, že by byl odsouzen do pozice na okraj nabídky. Automobilka chce udržet podobný prodejní mix jako u předchůdce – podíl GTC na celkových prodejích Astry by měl dosáhnout 15 %. Nakonec minulé generace se vyrobilo 400 tisíc kusů.

Výrazným rozdílem proti pětidveřovému modelu je vnější design. Autorem prvního návrhu je Darren Luke. Podle jeho skici vznikl třídveřový hatchback s linií kupé, který si přes jasnou návaznost na pětidveřový základ uchovává značnou individualitu.

Vnější díly jsou sdíleny jen tři: zpětná zrcátka, kliky předních dveří a anténa. Jinak je vše změněno, rozsah úprav jde dokonce tak daleko, že GTC má jiná přední světla nebo masku chladiče.

Navíc na bocích rozehrává novou souhru křivek. Spodní prolis je zalomený za předním kolem, což autu dodává z boku sportovní postoj. Střecha je v zadní části snížená a zúžená a rozšířené blatníky zdůrazňuje profil, který se táhne od zadních světel až okolo kliky bočních dvěří.

Velmi sportovní podvozek

Ve srovnání s pětidveřovou Astrou a kombi Astra ST má třídveřové GTC radikálně přepracovaný podvozek. Nová je ale i podvozková technika. Vzadu sice zůstává prověřená náprava s Wattovým přímovodem (mírně modifikovaná), přední kola jsou však zavěšena na vzpěrách HiPerStrut (High Performance Strut), podobných těm ze sportovního provedení Insignie OPC. V případě Astry GTC je tato pokročilá technika dostupná už od nejslabšího motoru.

Ve srovnání se standardní vzpěrou McPherson má HiPerStrut zmenšený příklon rejdové osy a kratší poloměr rejdu. To zlepšuje vedení kola, omezuje reakce nápravy na přidání plynu v zatáčce (torque-steer) a zlepšuje schopnosti vozu v zatáčkách. Nová konstrukce je připravena pro tovární instalaci kol o průměru 17 až 20 palců.

Proti pětidveřové Astře byla světlá výška díky sportovnímu podvozku snížena o 15 mm, základní míry podvozku naopak narostly. Prodloužená ramena na zadní nápravě přispěla ke zvětšení rozvoru o 10 mm na 2695 mm. Větší je rozchod kol vpředu (1584 mm, +40 mm) i vzadu (1588 mm, +30 mm).

Ke zkušebním jízdám byly připraveny Astry v téměř vrcholné specifikaci – s 19palcovými koly (pneumatiky 235/45 R19) a adaptivními tlumiči FlexRide.

Klikaté mallorské silničky mezi skalisky důkladně prověřily reálné schopnosti podvozku. A teoretické přednosti se projevily i v praxi.

Skvělým podvozkem se pyšní už výchozí Astra. S nápravou HiPerStrut jsou schopnosti kompaktního Opelu pozvednuty na ještě vyšší úroveň. Astra GTC se s nadšením vrhá do zatáček a do řízení nepronikají žádné parazitní síly od pohonného ústrojí.

Samotné řízení neoplývá kdovíjakou zpětnou vazbou. Ale GTC je nanejvýš warm hatchem a tomu odpovídá nastavení. Potěší citelná změna odporu posilovače v režimech Sport, Normal a Tour.

Výrazná je i změna charakteristiky tlumičů. Standardní režim vyhovuje většině provozních podmínek. Na Tour podvozek zvláční, vzroste komfort, ale zpomalí se odezva na změnu směru – tato možnost se hodí pro jízdu ve městě. Sport naopak znatelně přitvrdí, dá pocítit skoro každou nerovnost. I přes nízký profil pneumatik ale podvozek zůstává tichý a neobtěžuje posádku nepříjemnými zvuky.

Paradoxně nejslabším bodem vynikajícího podvozku je nastavení ESP. Elektronika v zatáčkách reaguje příliš hekticky a snaží se postrčit auto směrem k přetáčivosti. S takovým chováním se na limitu obtížně pracuje, proto je jednoznačně lepší ESP deaktivovat. Poté se Astra GTC chová předvídatelněji a její podvozek má téměř nevyčerpatelné rezervy. Široké pneumatiky totiž mají výbornou trakci i směrové vedení.

Velmi známé motory

Nabídka motorů je výběrem z agregátů nabízených do pětidveřové Astry. GTC startuje s atmosférickou 1,4 o výkonu 74 kW, pokračuje přes 1,4 Turbo (88 nebo 103 kW) a vrcholem je 1,6 Turbo (132 kW). Od příštího roku budou dostupné turbodiesely 1,7 CDTI (81 nebo 96 kW), zatím naftu zastupuje 2,0 CDTI (121 kW).

Z těchto možností byly k dispozici dva nejsilnější motory, nejprve padla volba na svezení s 1,6 Turbo. 180koňový agregát standardně spolupracuje se šestistupňovou manuální převodovkou, musí však rozhýbat 1471 kg, resp. 1613 kg v případě plně vybaveného vozu.

Zatímco na straně podvozku Astra GTC září, nejsilnější benzinový motor žádné zázraky neumí. Hrobníkem jeho schopností je hmotnost, o zbytek se postaraly emise – snaha vyhovět požadavkům na nízké CO2 a současně povinnost splnit Euro 5.

Motoru by velmi pomohlo přímé vstřikování místo použitého vícebodového. Takto při snaze o sportovnější jízdu tápe. Nechce se mu příliš do otáček a po uvolnění plynového pedálu zase otáčky pomalu padají dolů.

V zatáčkách vadí velký přeskok mezi dvojkou a trojkou. Na dvojku je motor v zatáčkách příliš vytočený a na třetí převod se naopak musí zbytečně rozbíhat ze středních otáček. Inu, legislativa a politické tlaky si žádají nastavení, které nemusí být zrovna podle gusta zákazníků.

Je to ale úplně špatně? Nikoliv! Myšlenkou modelu GTC je nabídnout design a podvozek sportovního auta a přitom zachovat typické parametry třídveřového kompaktu – tedy prostor, cenu a strukturu výrobního programu.

A při běžném použití je přeplňovaná šestnáctistovka zcela postačující, na dálnici tichá a relativně úsporná (spotřeba při 130 km/h kolem 8 l/100 km) a ve městě ochotná pracovat v nízkých otáčkách. Opel dokonce věří, že takto silný motor bude spíš menšinovou volbou a většina zájemců o GTC skončí u 1,4 Turbo.

Vznětový 2,0 CDTI je se 121 kW a 350 Nm momentálně nejsilnějším motorem v nabídce. Nejde ale o nic jiného než cestovatelský nadstandard, tato verze nemá ambici být dieselovým hot hatchem.

Své poslání plní velmi dobře. Nedostatky 1,6 Turbo zůstávají – vysoká hmotnost (1550, resp v plné výbavě 1701 kg) a nesportovně poskládaná převodovka. Silný dvoulitr se ale s nimi dokáže vyrovnat mnohem lépe, a proto je zřejmě nejvhodnějším motorem pro Astru GTC.

Opět potěšila tichá a relativně úsporná jízda na dálnici (spotřeba ve 130 km/h mezi 6,5 a 7,0 l/100 km). K tomu se přidává solidní zátah při menší zátěži. Požadavek na plnou akceleraci odhalí nenápadnou turbodíru pod 1750 min-1. Pro maximální akceleraci je potřeba držet střední až vyšší otáčky, na spotřebu paliva to ale překvapivě nemá zásadnější vliv.

Schopný dvoulitrový turbodiesel se zdá být aktuálně nejvhodnějším motorem pro Astru GTC. Příští rok bychom se prý ale mohli dočkat ještě silnějšího motoru s výkonem kolem 150 kW. Pro tuto úlohu je zatím ve hře benzinový i blíže nespecifikovaný dieselový motor.

Na úplném vrcholu pak stojí 2,0 Turbo (206 kW) pro Astru OPC. Té se ale podíváme na zoubek až v dalším článku…

Opel Astra GTC - technické údaje a české ceny
Motor 1,4 16V 1,4 Turbo 1,4 Turbo 1,6 Turbo 2,0 CDTI 2,0 Turbo OPC
Převodovka 5M 6M 6M 6M 6M 6M
Zdvihový objem [cm3] 1398 1364 1364 1598 1956 1998
Válce/ventily 4/4 4/4 4/4 4/4 4/4 4/4
Největší výkon [kW/min-1] 74/6000 88/4200-6000 103/4900-6000 132/5500 121/4000 206/-
Největší toč. mom. [Nm/min-1] 130/4000 200/1850-4200 200/1850-4900 230/2200-5400 350/1750-2500 400/-
Max. rychlost [km/h] 178 192 201 220 210 250
Zrychlení 0-100 km/h [s] 14,5 10,9 9,9 8,3 8,9 -
Komb. spotřeba [l/100 km] 5,5 5,9 5,9 7,0 4,9 -
Prov. hmotnost [kg] 1437-1571 1437-1571 1437-1571 1471-1613 1550-1701 -
Cena Enjoy [Kč] 376.900,- 425.900,- 437.900,- 462.900,- 482.900,- -
Cena Sport [Kč] - 459.800,- 471.800,- 496.800,- 516.800,- -
Diskuze (27)
28. 11. 2011 14:47
Re: Tank?
Rio a Polo snad ani nemuzou srovnavat, kdyz se posadis do Ria a podivas se pred sebe na ty vylisky z pet lahvi co vypadaji jak v devadesatkach tak je vse jasny ;-)

[odkaz]

[odkaz]
28. 11. 2011 14:42
Re: Tank?
Protoze neprodavaji, v Brne jich jezdi dost pac je tu Renocar ;-)
27. 11. 2011 17:28
Re: so zakladnou 1.4kou
myslis ze uz cee'd II nebude mit zadni kola ktery po 100 000 odkraceji stredem?? >:D
Avatar - twistedTSD
25. 11. 2011 23:49
Re: Tank?
Jednu jsem viděl (pěkná)... :-)
25. 11. 2011 22:35
Re: so zakladnou 1.4kou
asi tak topper1982 je ... nemam ozaj niekedy slova nanho,ale jedna vec je to,že hyundai/kia v tomto segmente chysta niečo čo sa vyrovna už vo všetkom triednej konkurencii...