Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Opel Cascada 1.6 Turbo – Profesionální kliďas

Ondřej Chamilla
Diskuze (122)
Opel Cascada je kabriolet nabízející zajímavý mix schopností. Jak jezdí s novým nejsilnějším turbomotorem o výkonu 147 kW?

Pokud toužíte po voze, ve kterém si můžete užít sluneční paprsky naplno, měli byste při chůzi okolo showroomu Opelu zpozornět. Kabriolet s označením Cascada tak trochu vybočuje z řady a vlastně se k němu těžko hledá přímý konkurent. Za rozumnou cenu totiž dostanete opravdu veliké otevřené auto, do kterého se vejdou čtyři dospělí v docela slušném komfortu. A přitom se nezapomnělo ani na jejich zavazadla - i se staženou střechou zbývá pořád prostor o objemu 280 litrů, byť jeho tvary jsou hůře využitelné.

Cascada stojí v podstatě na pomezí tříd. Nejen velikostí, ale i svou výbavou míří mezi luxusnější konkurenci, ale paletou motorů či cenou se nevzdaluje od podobných, ale menších vozidel nižší střední třídy. Přitom za své peníze můžete dostat ne zrovna obvyklé prvky jako dálkové ovládání střechy, která se elektricky složí za 17 s, vyhřívaný věnec volantu, odvětrávaná ortopedická sedadla, či střechu se skleněným zadním oknem a dodatečnou speciální izolační vrstvou. Seznam standardní i příplatkové výbavy je dlouhý, přesto se málokdy podaří nakonfigurovat opravdu drahé auto. Vždyť 900.000 korun dnes stojí kdejaká vybavená Octavia. Příjemný je také důraz na praktičnost, kdy automobil má i elektricky sklopná zadní sedadla.

opel testy kabriolet opel testy kabriolet  

V kokpitu je třeba ocenit zejména skvělá přední sedadla, která se elektricky posouvají pro snadné nastupování zadních cestujících. Testovaný exemplář měl švy fialovou nití, a to i na přístrojové desce, která je rovněž potažena kůží. Zní to děsivě, ale v reálu to nevypadalo vůbec zle. Dílenské zpracování odpovídá ceně – rozhodně nic, za co byste se před spolucestujícími museli stydět. U Opelů bývá často kritizován středový panel za přehršel tlačítek. Nám však tohle vůbec nevadí, po pár dnech se v tom člověk zorientuje a najednou je rád, že nemusí všechno hledat v nějakém přechytralém menu.

Motor a převodovka – uhlazený introvert

Zkoušený vůz dostal nový zážehový čtyřválec 1.6 SIDI s přímým vstřikováním a přeplňováním, který na první pohled poznáte nejen podle hrdého červeného nápisu Turbo na zádi, ale napoví také dvě koncovky výfuku, každá na jedné straně vozu.

Šestnáctistovka SIDI měla v Cascadě v podstatě svou premiéru, jednalo se však o slabší variantu o výkonu 125 kW. Nyní testovaná silnější verze se 147 kW v 5500 otáčkách za minutu do značné míry (bohudík i bohužel) přebírá vlastnosti původního motoru.

Bohudík, protože 1.6 SIDI je velmi kultivovaný a hladce běžící motor. A právě taková jednotka se ke kabrioletu náramně hodí. Čtyřválec má široký rozsah použitelných otáček, kdy se slušně sbírá již od tisíce otáček za minutu a přitom ještě zatahuje i nad šesti tisíci.


Jenže zároveň je to jednotka postrádající jakýkoliv charakter či poutavou vlastnost. Vidíte sice, jak číslíčka na tachometru naskakují a ručička peláší doprava, neslyšíte však žádný zajímavý zvukový doprovod a dokonce ani necítíte výraznější zátah. Turbomotor tak působí otupěle, jako by svých 280 N.m kdoví proč tajil. V prvních chvílích se zdálo, že automobil doplácí na nesmyslně dlouhé zpřevodování, jenže pohled na otáčkoměr tuto teorii vyvrátil. Vždyť v dálničních 130 km/h na šestku točí bezmála 3000 otáček za minutu a tomu odpovídají i ostatní převodové stupně.

opel testy kabriolet opel testy kabriolet  

Nechápejte to špatně, od auta s pohotovostní hmotností 1733 kg a takto výkonnou šestnáctistovkou pod kapotou bychom nečekali výkony a nadšení hot-hatche, přesto by agregát nemusel být až tolik nevýrazný a otupělý. Přitom i jeho reakce na plyn jsou poměrně ospalé a do otáček jako by se mu zrovna dvakrát nechtělo, byť je pružný. Máme tady tedy motor, který dokáže automobil adekvátně rozpohybovat, a to až na maximálních 235 km/h, je příkladně kultivovaný, ale schází mu jakékoliv nadšení do života.

Šestistupňová manuální převodovka je pak spíše průměrná, s delšími drahami řazení a zvláštně tvarovanou pákou. Vyhovuje jí, když na ni jdete spíše jemně a klidně, což se ostatně k charakteru auta hodí. A spotřeba? Ta se ve městě pohybuje okolo 10 l na sto kilometrů, na dálnici pak spadne zhruba k devítilitrové hranici. Náš průměr se při testu ustálil na 8,4 litrech, přičemž vyloženě na spotřebu jsme nejezdili.

Komfortní plavba i jistota v tempu

Zavěšení kol Cascady není odfláknuté, i proto tento kabriolet jezdí vzhledem ke svému zaměření překvapivě dobře. Přední náprava s oddělenými těhlicemi HiPerStrut zajišťuje, že automobil navzdory vyšší hmotnosti poměrně nadšeně zatáčí, vzadu zase pomáhá Wattův přímovod. Výsledkem je auto, které sice zatáčky nepolyká s bůhvíjakým nadšením, ale když se na něj potřebujete spolehnout, tak zvládne silnici i ve vyšším tempu a bude se přitom chovat překvapivě jistě.

Tenhle Opel je však zaměřený spíše na pohodlnou jízdu, kde se mu také daří. Navzdory absenci adaptivních tlumičů Flex Ride zlešujících jízdu se dá Cascada označit za automobil, který příjemně a tiše filtruje nerovnosti, a to i na velikých kolech. Vůz je tedy naladěn tak, jak by měl. Komfortně, protože je to stroj spíše na klidnější cestování a užívání si teplých letních dnů, ale zároveň je na Cascadu v zatáčkách spolehnutí.

opel testy kabriolet opel testy kabriolet  

U kabrioletů se hodně řeší tuhost karoserie a v tomto ohledu je Cascada kupříkladu proti předchůdci Astra TwinTop výrazně vyspělejší. Přesto na mnoha nerovnostech zaznamenáte nejen pohyby rámu čelního okna, ale zejména ve volantu ucítíte kmity řízení. Je však třeba říci, že se nejedná o nic zásadního ani ve srovnání s mnohem dražšími kabriolety.

Závěr

Možná máme výhrady k jednotlivým částem vozu, ať už se jedná o otupělý motor či vibrace karoserie, jako celek je však Cascada doporučeníhodným automobilem. Nabízí skvělý mix plně čtyřmístného kokpitu, relativně velkého zavazadlového prostoru a luxusní výbavy s komfortní jízdou a ne nijak přehnanou cenou. Vlastně se divíme, že těchto vozů nejezdí více, protože Cascada nabízí všechno, co by většina zájemců o čtyřmístný kabriolet mohla chtít. Snadno se s ní žije každý den, poslouží jak na dlouhé cesty, tak na dojíždění do práce, a přitom dovolí si vychutnat všechno to, co máme na kabrioletech rádi, aniž by v něčem zásadně propadala.

opel testy kabriolet opel testy kabriolet  

Nejlevnější verze modelu 627.900 Kč (1.4 Turbo Cosmo/88 kW)
Základ s testovaným motorem 707.900 Kč (1.6 Turbo Cosmo/147 kW)
Testovaný vůz s výbavou 869.000 Kč (1.6 Turbo Cosmo/147 kW)

Plusy

  • Komfortní naladění podvozku
  • Plně čtyřmístný kokpit
  • Kultivovaný turbomotor
  • Možnost luxusní výbavy
  • Jisté jízdní vlastnosti
  • Povedená sedadla

Minusy

  • Šestnáctistovka se projevuje mdle
  • Vyšší hmotnost automobilu
  • Vibrace karoserie


Foto: Petr Homolka

Ondřej Chamilla
Diskuze (122)
Opel Cascada 1.6 Turbo
Cena základní sestavy 707 900 Kč
Výbava základní sestavy ESP, přední a boční airbagy, aktivní opěrky hlavy vpředu, dvouzónová klimatizace, posuvná loketní opěrka vpředu, audiosystém CD 400 s MP3, sedmi reproduktory a ovládáním na volantu, dálkové otevírání střechy, zadní symetricky dělená opěradla, elektricky vyhřívaná vnější zrcátka, parkovací brzda, asistent pro rozjezd do kopce, litá 18” kola, termoreflexní čelní sklo, zadní diody a halogenové světlomety, mlhovky, palubní počítač, tempomat, sportovní podvozek atd. Kč
Cena testované sestavy 869 000 Kč
Výbava testované sestavy Metalický lak Seashell (+21.900,-), bixenonové světlomety AFL (+30.700,-), optická a osvětlovací sada (+5.500,-), kožená sedadla (+39.700,-), elektricky nastavitelné sedadlo řidiče a spolujezdce + odvětrávání (+18.100,-), sada Sportive (+21.700), vyhřívaný volant a přední sedadla (+5.500,-), couvací kamera (+11.200,-), parkovací asistent vpředu i vzadu (+3.700,-), audiosystém Navi 950 Europe (+31.000,-). Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1598
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 147 / 5500
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 280 / 1650 - 3500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 235
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 9.2
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 8.6 / 5.7 / 6.7
Emise CO2: 158
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 280 / 750
Objem nádrže (l): 56
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1733 / 407
Rozměr pneu: 225/40 R 18
Opel Cascada 1.6 Turbo
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4696
b) šířka (mm): 1839
c) výška (mm): 1443
d) rozvor (mm): 2695
e) rozchod vpředu (mm): 1587
f) rozchod vzadu (mm): 1587
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 880 / 1120
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 500 / 755
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 985
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 890
k) šířka vpředu (mm): 1480
l) šířka vzadu (mm): 1395
délka sedáku vpředu (mm): 510
délka sedáku vzadu (mm): 450
výška opěradla vpředu (mm): 640
výška opěradla vzadu (mm): 640
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
Avatar - fOE
18. 7. 2014 08:42
Re: Váha a motor..kde je chyba
Ktery plne 4 mistni kabriolet s 1.4tsi zrychluje lepe nez tato cascada?
Ktere 4 mistni a zaroven 200k auto zralo behem testu ve vysledku mene nez 8,4L benzinu? Poprosim link. Diky.
Avatar - poterienko
17. 7. 2014 22:36
Váha a motor..kde je chyba
Takže auto pro radost váží stejně jako moje kombi s těžkým dieselovým V6 motorem, 4 kolkou a automatem (chlapy v hospodě říkali, že automat přidá minimálně půl tuny), má 200 koní, ale sprintuje pomajeli než 1,4TSI a navíc žere i děti hrající si podél silnice. Sakra tam je něco špatně.
17. 7. 2014 19:07
Re: zaujimave porovnanie udajov ( aj hmotnosti )
Ano to máš pravdu, já myslel třeba blatníky z hliníku atd. Prostě dražší materiály, proto i ta nižší hmotnost než Opel.

[odkaz]
Avatar - fOE
17. 7. 2014 15:22
Re: Načo?
Robustne pusobi a ne ze ne a taky docela vysoce (muj dojem), ale me osobne ani jedno ani druhe neprekazelo.
Avatar - Nerez
17. 7. 2014 10:55
Re: Cascada
Kia už několik století dříve. Ale protože jí to jako vždy nefungovalo, mohli jej využívat jedině tak cirkusáci...
[odkaz]