TEST Peugeot 508 SW 1,6 THP – Toulavá šelmička
Do kombi verze modelu 508 naložíte opravdu velkou spoustu věcí i na hodně dlouhou cestu. Jak se vám s ní bude cestovat za podpory přeplňované benzinové šestnáctistovky?
Peugeot 508 už jsme testovali dvakrát, nebude vám tedy příliš velkou neznámou. Teď tu ale máme poprvé poněkud použitelnější provedení kombi. Jak se nám líbil momentálně nejnovější Francouz střední třídy s batohem?
50Anonyme
Pokud bych to nebral jako řečnickou otázku, ale dotaz na vzhled, pak musím říci, že nic moc. Ačkoli kolegové vzhled auta v předešlých testech ocenili, mě tenhle kombík nijak zvlášť nenadchnul. Ne, že by mu bylo co vyčítat, vyznačuje se elegantními liniemi a konečně i rozumnými proporcemi, chybí mu tlama přes celý přední nárazník a příď se snaží tvářit lehce podmračeně. Jenže celek mi prostě připadá tak nějak anonymní a bez šťávy. Odlepte zepředu a zezadu lva a může to být téměř cokoli.
V tomto ohledu měl předchůdce 407 SW opravdu nezaměnitelný charakter. Jistě, byly tam jisté vady v podobě rozšklebeného nárazníku a přední převis byl tak dlouhý, že řidič na každém zpomalovacím prahu trnul, jestli ho nezapíchne do asfaltu, ale kombi mělo šťávu a zejména jachtový C sloupek mu propůjčoval velkou dávku noblesy. Jenže zatímco 407 dobře vypadal a jezdil bídně, tady je tomu naopak. Ale o tom až později…
Trocha čísel
Dnes už musí kombi zvládnout celou řadu úkolů, tedy mimo jiné i vzhledově reprezentovat, ale stejně nejdůležitější je, kolik toho dokáže převézt. A 508 SW patří rozhodně s 618 litry k šampionům střední třídy. Více má snad už jen Superb. Rychlá práce s metrem ukáže, že tenhle mobilní sklad má hloubku 102 cm, která se po sklopení opěradel, která dno zvedají trošku do kopečka, prodlouží na 163 cm.
Na šířku má kufr 112, což vyrovnává rekord třídy mondea. Nákladová hrana je ve výšce 60 cm, takže se vám pytle s cementem budou nakládat docela radostně… Po již zmíněném sklopení opěradel (žádný další úkon už není třeba provádět) se kufr zvětší na 1823 mm, což jen potvrzuje čelní pozice auta, co se schopnosti pozřít maximum zavazadel týče. Karoserie kombi nezměnila nic na prostorových poměrech na zadních sedadlech, co se délky týče, výrazně ale vzrostl prostor pro hlavu – z 93 na 99 cm.
Benzinové optimum
Asi bude ještě chvíli trvat, než si zvykneme na malé „foukané“ motory ve velkých autech. Letmý pohled do technických údajů, informujících o tom, že má motor 1,6 THP výkon 115 kW, moc velké nadšení a optimizmus nevyvolává. Jenže dneska už auta jezdí spíše na točivý moment a toho má přeplňovaná šestnáctistovka spoustu – přesně 240 Nm už ve 1400 otáčkách. Jistě, když se v ceníku zahledíte více na západ, zjistíte, že takový dvoulitr HDi má 340 a dva-dvojka dokonce 450 Nm, ovšem faktem je, že v reálu se dynamika s nejsilnějším dieselem prakticky shoduje, chybí jen placebo efekt mamutího zátahu odspoda.
Prostě a jednoduše – motor s lehce přes 1,5 tuny vážícím autem cvičí nad očekávání dobře a ačkoli se nejlépe cítí ve středním pásmu otáček, což je pro cestovní auto naprosto optimální, nechá se i vytočit k 6500 min-1 a umožní i poměrně dynamické svezení, doprovázené stejně sympaticky naladěným zvukem sání, které se nám líbilo u RCZ a 308 GTi. Osobně bych tuto jednotku před všemi turbodiesely rozhodně upřednostnil, už proto, že s ní nebyl problém jezdit svižnějším tempem za 9 litrů. Při jízdě rychlostí 100 km/h ukázal palubní počítač spotřebu 6,2 litru na 100 kilometrů a to při otáčkách 2250 min-1. Zrychlení na 130 km/h pak znamenalo nárůst na 7,4 l na 100 km při posunu otáček na 2950 min-1.
Svižně nejen rovně
Zatímco 407 SW bylo podvozkově tak nějak francouzsky divné, tedy s nijak oslnivými jízdními vlastnostmi, ale zato se spoustou tupých rázů na nerovnostech, doprovázených poťouchlým pohupováním i na úplně rovném povrchu, 508 SW představuje jeho téměř pravý opak.
Aktuálně nejnovější francouzský kombík skutečně vyspěl na úroveň německé konkurence a dnes asi nejvíce připomíná svým charakterem Volkswagen Passat. Podobně se v zatáčkách naklání, má podobné jízdní vlastnosti, jen rázy tlumí malinko hůř. Pokud byste náhodou passata neznali, pak vězte, že má tenhle peugeot jistý podvozek, dobře se ovládá a současně je při jízdě příjemně plavný. Nedotáčivost u kombi přichází díky lepšímu rozložení váhy později než u sedanu, v zatáčkách je třeba počítat s na dnešní dobu trochu výraznějšími, ale nijak tragickými náklony.
Znamenitá je stabilita auta v táhlých dlouhých obloucích silnic s kvalitním povrchem, menší problémy přichází až na rozbitějším povrchu, kde si zadní náprava občas bouchne a lehce znervózní. Spíše pohotovějšímu charakteru auta odpovídá i řízení. Při ostřejší jízdě mu chybí přesnost a cit, na druhou stranu ale jde od kol do volantu na dnešní dobu až nevídané množství informací o kvalitě povrchu vozovky. Na slušné úrovni je i řazení, má sice delší dráhy a lehké vůle, ale je velice hladké, což je pro tento typ auta zcela jistě tou nejdůležitější vlastností. Navíc při pružnosti motoru ani není řazení příliš potřeba.
Euroauto
Králem střední třídy sice 508 SW není, nicméně jsou jeho schopnosti tak dobře vyváženy, že vlastně ani dohromady není nic, co by se mu dalo nějak výrazně vytýkat. Opravdu vás asi bude štvát jen to, že v kabině dohromady není kam uložit drobnosti. Jinak je 508 vzhledově trošku unylý, ale to je asi čistě jen můj osobní problém. Interiér je každpádně prostorný, působí docela hodnotně a útulně, sedadla nabízí krom komfortu i lehké boční vedení, řízení lze považovat za obstojné a se zajímavou zpětnou vazbou od kol, řazení vám ostřejší jízdu určitě nezprotiví a za zadními sedadly se skrývá obrovský kufr.
K tomu si přidejte nadprůměrný jízdní komfort a průměrné jízdní vlastnosti a výsledkem je auto, v němž se bude cítit příjemně nejen ortodoxní frankofil, ale i každý běžný řidič, zvyklý na produkci z ostatních částí světa. Je to prostě další typické „euroauto“ – povedené, ale trošku nuda. Ostatně ani cena není (zatím) typicky francouzsky nízká…
První cena vozu | 574.900,- Kč (508 SW 1,6 VTi (88 kW), Access) |
První cena vozu s testovanou motorizací | 659.900,- Kč (508 SW 1,6 THP (115 kW), Active) |
Základní cena testovaného vozu | 724.900,- Kč (508 SW 1,6 THP (115 kW), Allure) |
Cena testovaného vozu vč. příplatků | 855.700,- Kč (508 SW 1,6 THP (115 kW), Allure) |
Plusy
- Příčný prostor v interiéru
- Odhlučnění kabiny
- Komfort jízdy
- Dobrá spotřeba i dynamika motoru
- Velký zavazadlový prostor
Minusy
- Poněkud odtažité řízení
- Krátké zadní sedáky
- Neklid podvozku na výraznějších nerovnostech
- Málo odkládacích míst
- Výraznější nedotáčivost a náklony v zatáčkách