Renault Koleos 2.0 dCi (110 kW) - Rodinný ty(i)p z Francie

Renault Koleos 2.0 dCi (110 kW) - Rodinný ty(i)p z Francie

 
 

Renault se se svým Koleosem konečně objevil mezi výrobci SUV. Tvůrce (velkoprostorových) automobilů přitom ale přenesl mnoho z kategorie MPV i do poloterénního modelu. Jak se s ním žije na dlouhých cestách jsme zkoumali v testu dlouhém 2.500 km.

Renault Koleos jsme vyzkoušeli už podruhé, tentokráte ve slabší dieselové variantě. Tento exemplář sice přišel o 17 kW výkonu a prvky luxusní výbavy, zato české rodiny oslovuje zajímavou cenou.

”Spěchej pomalu!“ si určitě říkali všichni kupci Koleosu, kteří s nákupem počkali půl roku od uvedení modelu na český trh. Dnes lze totiž benzinového Koleose pořídit v dlouhodobé akci za 499 tisíc korun, což je o 69 tisíc méně než v září minulého roku. Testovaná verze s pohonem všech kol, slabším vznětovým čtyřválcem (slabší znamená 110 kW!) a prostředním výbavovým stupněm, by tehdy vyšla na 719.900,- Kč, což je o celých 80 tisíc korun více než nyní. Dobře, takže už víme, že Koleos je nyní za pěkné ceny. Ale je to dobrá koupě pro rodinu?

Velký kufr, malá spotřeba...

...to jsou stěžejní požadavky na rodinné vozidlo. Koleos oba splňuje, takže pojďme rovnou na další. Svou roli při výběru hraje jistě také bezpečnost a prostornost. Zde také Koleos rozhodně za konkurencí nezaostává, ba naopak. Renault sází na poměrně bohatou základní výbavu, což je zejména z hlediska aktivní a pasivní bezpečnosti velmi chvályhodné. Podobně drahá Laguna Grandtour bude jízdně bezpečnější auto, ale kdo chce SUV s vyšší karoserií, ten si to obvykle nenechá vysvětlit. Ve voze se navíc díky vzdušnému interiéru ani velcí lidé nebudou cítit stísněně. Při dlouhých cestách pojme Koleos do svého nitra bez problémů čtyři dospělé pasažéry a jejich zavazadla.

obrázek [555 x 349]
 

Zpět ale k oněm hlavním předpokladům pro dobré rodinné auto. Zavazadlový prostor plný praktických háčků má pravidelný tvar a vcelku solidní objem 450 litrů. Po sklopení zadní řady sedadel navíc vznikne rovná ložná plocha, což je při převážení kol nebo kočárků rozhodně příjemné. Přístup do něho zabezpečuje systém clamshell (anglicky „lastura“). Jedná se o páté dveře s dvojím otevíráním, kdy jejich spodní část se vyklopí dolů, zatímco prosklená část dveří se otevírá klasicky nahoru. Na spodní část dveří si mohou pohodlně sednout dvě osoby (nosnost 200 kg), protože náladová hrana je v tomto případě 75 cm nad zemí. To se prakticky osvědčilo při nakládání velkého množství zavazadel (jednak bylo kam si je odložit a druhak nám při otevření pouze vrchní části nepopadaly na silnici), naopak otevřená dolní část znesnadňuje lovení malých do rohů zakutálených předmětů. Vše má zkrátka svá pro a proti.

A motor? Vznětový dvoulitrový čtyřválec o výkonu 110 kW není z nejsilnějších (pro milovníky dynamičtější jízdy je připravena silnější verze se 127 kW), zato kultura jeho projevu je nadprůměrná. Agregát je velmi dobře utlumen, vibrace pronikají do interiéru jen minimálně (viděno dieselovou optikou, pochopitelně). Nástup hnací síly motoru je s rostoucími otáčkami plynulý, ovládání motoru příjemně komfortní.

obrázek [300 x 243] Ani u čerpací stanice nebudete zklamaní. S vozem jsme i díky šestistupňové převodovce jezdili průměrně za 7,6 litrů nafty na 100 km, při dálniční stotřicítce si motor řekne o půl litru navíc. Měli bychom vás ale varovat – pokud častěji navštěvujete Německo a máte rádi rychlé dálniční projížďky, nebude pro vás pohled na palubní počítač ničím příjemným. S rychlostmi vyššími než je náš dálniční limit totiž roste nejen aerodynamický hluk, ale i spotřeba. Radost z rychlé jízdy se nedostaví ani kvůli až příliš starostlivému posilovači. Ve městě příjemně lehké řízení na dálnici bohužel příliš neztuhne. I přes informační embargo ze strany volantu je ale cestování v Koleosu příjemné kvůli komfortnímu podvozku, který statečně žehlí většinu nerovností na silnici. A v zatáčkách se současně příliš naklání, čehož jsme se docela obávali.

Terén? Raději jen obrubník před domem

I přesto, že se pod karoserií ukrývá osvědčená technika pohonu z Nissanu X-Trail, nejsou výlety do terénu jeho oblíbenou činností. Velký přední převis a dlouhý rozvor předurčují toto původem asijské SUV spíše k výletům po prašných cestách, než ke zdolávání těžkých překážek kdesi v pískovně. Ale s tím se tak trochu počítá. Vždyť velkou část těchto vozů si lidé kupují kvůli vyššímu posazu, či pocitu bezpečí a největší terénní překážka bude obrubník u nákupního centra. Na druhou stranu, když už se na polní cestě ocitnete, pak vězte, že komfort silniční jízdy se Koleos snaží udržet i na velmi špatném povrchu.

obrázek [555 x 289]
 

Závěrečné bilancování aneb „Tatínku, budeme mít Koleose?“

Nejdříve si shrňme, proč vám Koleos jako rodinné auto vlastně nabízíme. Má komfortní podvozek, prostorný interiér, kvalitní motory, slušný zavazadlový prostor, dostatek odkládacích prostor a bohatou základní (i bezpečnostní) výbavu.

Proti byla donedávna hlavně cena, ale po úpravách ceníků asi není prvnímu SUV od Renaultu v roli rodinného auta, moc co vytknout. Předpokladem je pochopitelně to, že vám nevadí netypický hybridní vzhled SUV kombinovaného s hatchbackem a MPV.

Seznam faktických proti není moc dlouhý: nepříliš hravé řízení, zadní sedáky o kousek níž nad podlahou než by bylo milé nebo velký poloměr otáčení. Tedy nic, co by Koleose z boje o rodinné auto pro Čechy vyřadilo.

obrázek [555 x 299]
 

První cena vozu499.900,- Kč (Koleos Expression, 2.5 16V, 126 kW )
První cena vozu s testovanou motorizací544.900,- Kč (Koleos Expression, 2.0 dCi 4x2, 110 kW)
Základní cena testovaného vozu639.900,- Kč (Koleos Dynamique 2.0 dCi 4x4, 110 kW)
Cena testovaného vozu vč. příplatků651.900,- Kč (Koleos Dynamique 2.0 dCi 4x4, 110 kW)

Plusy

  • komfortní odpružení
  • tichý motor
  • bohatá standardní výbava
  • prostorný interiér
  • velmi dobré odhlučnění kabiny
  • rovná ložná plocha po sklopení zadních sedadel
  • velká užitečná hmotnost

Minusy

  • velký průměr otáčení (11,6 m)
  • nízko nad podlahou položené sedáky vzadu
  • relativně malá kola
  • vyšší spotřeba při vyšších rychlostech
  • přeposilované řízení
Spolupracujeme s TipCars.com

Renault Koleos 2.0 dCi

Cena v základní výbavě: 639 900 Kč Cena v testované výbavě: 651 800 Kč

Základní výbava:ABS s EBV s asistenčním systémem brzd, rozsvícení výstražných světel v případě nouzové brzdění či nárazu, airbag řidiče a spolujezdce, boční airbagy vpředu, hlavové airbagy pro přední a zadní sedadla, systém ISOFIX na krajních zadních sedadlech, elektronický imobilizér s transpondérem, centrální zamykání s dálkovým ovládáním s kartou Renault s funkcí Follow Me Home, elektronický stabilizační systém ESP s protiskluzovým systémem ASR a kontrolou nedotáčivosti (u verzí 4x4 s funkcemi HSA-asistence při rozjezdu ve svahu a HDC-systém kontroly rychlosti v prudkém klesání), halogenové světlomety, přední mlhové světlomety, vnější zpětná zrcátka elektricky nastavitelná, kontrolní zrcátko pro zadní sedadla, dešťový a světelný senzor, tónovaná skla, automatické rozsvěcení potkávacích světel, integrované osvětlení interiéru, posilovač řízení, parkovací senzory vpředu i vzadu, palubní počítač se 7 funkcemi, tempomat s omezovačem rychlosti, výškově a hloubkově nastavitelný volant, poloautomatická parkovací brzda, elektrické ovládání předních i zadních oken, kožený tříramenný volant a kožená hlavice řadící páky s chromováním, loketní opěrka vpředu s osvětlením, zásuvkou 12V a vyjímatelným košíkem a výsuvným úložným prostorem vzadu, druhá zásuvka 12V pro zadní sedadla, přenosný popelník/zapalovač, čtecí lampičky vpředu na středovém světle a nad zadními okny, protisluneční clony řidiče a spolujezdce, osvětlení zavazadlového prostoru, uzávěr palivové nádrže s integrovanou záklopkou, výškově nastavitelné sedadlo řidiče s bederní opěrkou, třímístné sedadlo ve druhé řadě dělené v poměru 1/3 – 2/3, sklopné do roviny se systémem ´´Easy Break´´, kapsy na zadní straně opěradel řidiče a spolujezdce, sklopné stolečky na zadní straně opěradel řidiče a spolujezdce, sklopné sedadlo spolujezdce, nastavitelné opěrky zadních sedadel, středová loketní opěrka na zadních sedadlech, automatická dvouzónová klimatizace, odkládací schránka spolujezdce (15 l) klimatizovaná, úložné prostory v podlaze před zadními sedadly a před sedadlem spolujezdce, autorádio s přehrávačem CD a MP3 s ovládáním pod volantem, 6 reproduktorů, tuner RDS, oddělený displej, nárazníky v barvě karoserie, sedmnáctipalcová litá kola Oasis

Výbava testovaného vozu:metalický lak (+ 11.900,-Kč)

Chraňme si soukromí! Když Velký bratr pořád roste Chraňme si soukromí! Když Velký bratr pořád roste

Záměrně zveličované hrozby terorismu, extremismu a daňové…

Schulz SPD nepomohl. Zemské volby v Sársku jasně vyhrála strana kancléřky Merkelové Schulz SPD nepomohl. Zemské volby v Sársku jasně vyhrála strana kancléřky Merkelové

Zemské volby v západoněmeckém Sársku vyhrála podle…

Největší asijský zpracovatel ropy zvýšil zisk téměř o polovinu Největší asijský zpracovatel ropy zvýšil zisk téměř o polovinu

Čínská státní petrochemická společnost Sinopec loni…

 
Technické údaje
Motor Renault Koleos 2.0 dCi
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1995
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 110 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 320 / 2000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 182
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 10.4
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 9.1 / 6.3 / 7.3
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 450 / 1380
Objem nádrže (l):65
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1730 / 570
Rozměr pneu:225/60 R17
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4520
b) šířka (mm): 1865
c) výška (mm): 1695
d) rozvor (mm): 2690
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 830 / 1020
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 630 / 930
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1030
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):950
k) šířka vpředu (mm): 1470
l) šířka vzadu (mm): 1500
délka sedáku vpředu (mm): 470
délka sedáku vzadu (mm): 470
výška opěradla vpředu (mm): 580
výška opěradla vzadu (mm): 630
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Hodnocení Renault Koleos 2.0 dCi
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 7
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 7
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 8
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 8
Odkládací plochy: 9
Dojem z řízení: 6
Výhled vpřed: 8
Výhled vzad: 8
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 8
Tah v nižších otáčkách: 7
Výkon ve vyšších otáčkách: 8
Hlučnost v nižších otáčkách: 8
Hlučnost v vyšších otáčkách: 7
Spotřeba: 7
Odstupňování převodovky: 8
Snadnost řazení: 8
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 7
Jízdní vlastnosti v extrému: 5
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 9
Přenos hnací síly na vozovku: 8
Účinnost brzd: 8
Velikost zavazadlového prostoru: 8
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 7
Variabilita zavazadlového prostoru: 9
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 8
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 7,62
 







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
10 nejzajímavějších videí, v nichž účinkují automobily z Česka 10 nejzajímavějších videí, v nichž účinkují automobily z Česka

I české vozy se můžou stát slavnými na internetu. My jsme…

Socialistické stroje: Ještě nedávno zatracované, dnes ale dobrá investice Socialistické stroje: Ještě nedávno zatracované, dnes ale dobrá investice

Protože před Sametovou revolucí u nás jezdila téměř…

 




Renault Koleos se představuje! Konečně evropský design a nové 2.0 dCi Renault Koleos se představuje! Konečně evropský design a nové 2.0 dCi

Druhá generace koleosu pokračuje v současném designovém…

Renault Koleos: Druhá generace odhaluje detaily Renault Koleos: Druhá generace odhaluje detaily

Největší SUV v nabídce Renaultu je 4.670 mm dlouhým…

 



 
Motocyklová VC Kataru 2017: MotoGP vyhrál po boji s Doviziosem Maverick Viñales

Motocyklová VC Kataru 2017

Včera

V první GP letošní sezóny silničního motocyklového MS byli nejúspěšnější Maverick Viales (MotoGP), Franco Morbidelli (Moto2) a Joan Mir (Moto3).




Blesk.cz

4 špičkové hry do sbírky, Xbox Live Gold se v dubnu předvede s AAA tituly

4 špičkové hry do sbírky, Xbox Live Gold se v dubnu…

Placená služba Xbox Live Gold, která umožňuje hráčům na Xbox konzolích hrát online a získávat pravidelně každý…

I váš telefon může mít obří displej. Co byste řekli na 10

I váš telefon může mít obří displej. Co byste řekli…

Superscreen je tablet, který zrcadlí obsah z mobilu Získáte tak velký a kvalitní displej za malé peníze Funguje…

 

iSport.cz

Parádní návrat Abrahama do MotoGP! V Kataru dojel 14, vyhrál Viňales

Parádní návrat Abrahama do MotoGP! V Kataru dojel…

Motocyklový závodník Karel Abraham oslavil návrat do mistrovství světa MotoGP bodovaným 14. místem ve Velké ceně…

San Marino – Česko 0:6. Favorit si vytvořil rekord, pálili Barák i Darida

San Marino – Česko 0:6. Favorit si vytvořil rekord,…

Neponechali nic náhodě. Fotbalisté české reprezentace rozhodli kvalifikační duel proti San Marinu v prvním…

 

Reflex.cz

Je to už na revoluci? Summit EU v Římě byl blamáží, politici jen zopakovali své bláboly

Je to už na revoluci? Summit EU v Římě byl blamáží,…

Třeba premiér Sobotka, kancléřka Merkelová či předseda Evropské komise Juncker skutečně věří tomu, co říkali…

Uber po nehodě v USA stáhl všechny samořídící vozy

Uber po nehodě v USA stáhl všechny samořídící vozy

Americký provozovatel alternativní taxislužby Uber stáhl z provozu všechna svá samořízená auta. Učinil tak poté,…