TEST Renault Mégane CC 1,9 dCi - Skleněná chobotnička
Drtivá většina motoristů si kabriolet kupuje pro radost. I v tomto případě je samozřejmě potřeba počítat s provozními náklady, na rozdíl od rodinného MPV se zde však obvykle očekává jistá iracionální preference spíše výkonnějších benzinových agregátů. Nájezd kabrioletu nebývá velký, navíc zvukový projev nezahřátého dieselového agregátu není nic, co by většina lidí chtěla po sundání střechy poslouchat…
Renault však v Česku směřuje Mégane CC úplně jiným směrem. Nenabízí nejvýkonnější agregáty (2,0 dCi a 2,0 TCE) a spokojil se s nabídkou jediné, byť poměrně solidní výbavy Dynamique. O žezlo nejsilnějšího motoru se tak přetahují agregáty 1,4 TCe a 1,9 dCi, které disponují shodným výkonem 96 kW. Nejdynamičtější jízdní projev má diesel. Ti, kdož kupují CC více rozumem než srdcem budou nadšeni. K motoru se však ještě dostaneme.
Větší než obvykle
renault testy kabriolet Kupé-kabriolet s celkovou délkou 4485 mm (o 130 mm více než u předchůdce) je zepředu totožný s třídveřovým Méganem Coupé, od předních blatníků dál je ale svébytným automobilem.
I on si zachoval prosklenou skládací střechu (váží nyní 110 kg) s leskle černým povrchem, kterou vyvinul a také vyrábí německý specialista Karmann. Celý přerod z kupé na kabriolet je dílem 21 sekund, takže pokud není červená neobvykle krátká, stihnete jej uskutečnit při čekání na semaforech. V zavazadlovém prostoru v tu chvíli nesmíte mít větší předměty, 211 litrů není právě mnoho. Zvláště za předpokladu, že byste si chtěli vyrazit na výlet ve čtyřech. To asi spíše necháte pasažéry kochat se oblohou přes 0,47 m2 velkou prosklenou plochu. Pak kufr pojme příjemnějších 417 litrů.
Mezi opěrkami zadních sedadel se nachází skleněný deflektor, který zvyšuje použitelný rozsah rychlostí. Jízda ve druhé řadě v kabrioletu totiž obvykle znamená, že se rovnou můžete objednat ke kadeřníkovi – vítr už od cca. 70 km/h usilovně bičuje tváře, cuchá vlasy a pevnost vaší skloviny čas od času vyzkouší zbloudilá muška. S deflektorem se proudění vzduchu kolem zadních pasažérů o něco zklidní a v Méganu CC je tak možno cestovat ve čtyřech nahoře bez o něco svižnějším tempem, řekněme že dlouhodoběji snesitelná je rychlost do 90 km/h. Důležité je, že se na zadní sedadla opravdu vejdou i dva dospělí lidé, čili žádné kroucení dolních končetin nebo přehnané hrbení se nekoná. Nesmíte ale vozit žádné cvalíky, jinak byste mohli atakovat užitečnou hmotnost 316 kilogramů.
renault testy kabriolet Hranatá záď, která musí pojmout střešní díly, nese velká koncová světla s diodovou optikou brzdových světel. Ve srovnání se starší generací vypadá nové CC rozhodně moderněji a hodnotněji, starší CC však podle našeho názoru o něco lépe maskovalo velkou výšku zádě. Záď nyní svým designem trochu připomíná Focus CC. Tenkou anténu vystřídala její silnější, pogumovaná sestra.
Torzní tuhost karoserie se mezigeneračně zvýšila o 80 %, výztuhy se objevily všude, kde to je jen možné, například podlaha vpředu je dvojitá. Příliš to ale nepomohlo, Mégane CC se na nerovnostech stále chová jako rozverná chobotnička a se střechou dole by mohl fungovat jako učební pomůcka pro heslo „nízká tuhost karoserie“.
S tím koresponduje celkové ladění vozu do komfortu: řazení je sice docela přesné ale má dlouhé dráhy, spojka zabírá ve velmi širokém pásmu, elektrický posilovač řízení filtruje téměř všechny informace putující od kol a ani posaz za volantem (v pohodlných, příplatkových kožených sedadlech) není ani trochu sportovní. A k tomu ten motor...
Nad hlavou nebe, v uších vata?
Nechat si nový Mégane CC za téměř 700 tisíc osadit dvouventilovým naftovým zpěvákem 1,9 dCi, to už chce mít pořádný argument. Bude jím spotřeba? Myslíme, že ne. Během testu jsme jezdili za zhruba 6,5 litru nafty na 100 km, ani při měření spotřeby a snaze o její minimalizaci vznětové CC nikterak zvlášť neexcelovalo.
Při 100 km/h točí na šestku zhruba 2300 min-1, palubní počítač ukázal hodnotu 5,8 l/100 km. Zrychlení na 130 km/h s sebou přinese nárůst otáček (pod 3000 min-1) ale také spotřeby, která se v tomto případě ustálila na sedmi litrech.
Důvodem pro hlučné studené starty a vytáčení doprovázené dunivým lomozem je tak jednoduše to, že rychlejší Mégane CC u nás nekoupíte. Škoda.
Aby to však zase nevypadalo, že Mégane CC je překapotovaný traktor je třeba doplnit, že po zahřátí se motor výrazně utiší a při běžné jízdě posádku (se střechou nahoře) svým projevem nikterak výrazněji neruší. Ba naopak, úroveň dálničního cestování nás opravdu mile překvapila – na palubě není hlučno a podvozek si s vysokými rychlostmi umí bez problémů a náznaků nervozity poradit.
Co nás nepřekvapilo byla tradičně nižší ergonomie ovládání, před řadičkou utopeného, rádia (k němu by se na ta titěrná tlačítka měl dodávat i stylus), ještě štěstí že vůz neměl příplatkovou navigaci – tam se uživatelská přívětivost a intuitivnost ovládání opravdu moc nepovedla. Ale ať končíme odstavec pozitivně – topení má dostatečný výkon a možnost volby dvou automatických režimů klimatizace („Soft“ a „Fast“) je příjemná.
Závěr
Řidiči toužící i po něčem jiném než je načechrání čupřiny asi ani nemusí číst dál, Mégane CC jim sportovní zážitky za volantem opravdu nemá nárok nabídnout. Pravda, mezi čtyřmístnými kupé kabriolety nemáme v tomto ohledu moc velký výběr, takové 308 CC či Eos však v tomto ohledu obstojí lépe a to i díky nabídce motorů.
Mégane CC si jede svou klidnou cestou, na nerovnostech neodskakuje, solidně tlumí a díky těžké (složené) střeše nad zadní nápravou se dá jeho jízdní projev charakterizovat jako méně nedotáčivý než bývá u komfortně laděných vozů nižší střední třídy zvykem.
Ani výbava není špatná, ke standardu patří 6 airbagů, stabilizační systém, tempomat, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, elektrické ovládání všech oken a střechy, dvouzónová automatická klimatizace, automatické stěrače, 16ti palcová kola z lehkých slitin nebo příjemný, kůží potažený věnec volantu a hlavice řadicí páky.
Pokud tedy jasně víte, že vaším průvodcem světem kabrioletů bude Mégane CC, zamyslete se nad motorizací 1,4 TCe (96 kW). Nejenže ušetříte 70 tisíc Kč, budete také při jízdě se střechou dole o něco méně zesilovat rádio.
První cena vozu | 519.900,- Kč (1.6 16V 81 kW Dynamique) |
První cena vozu s testovanou motorizací | 619.900,- Kč (1.9 dCi 96 kW Dynamique) |
Základní cena testovaného vozu | 619.900,- Kč (1.9 dCi 96 kW Dynamique) |
Cena testovaného vozu vč. příplatků | 690.100,- Kč (1.9 dCi 96 kW Dynamique) |
Plusy
- Bohatá základní výbava
- Skleněná střecha
- Příznivá cena
- Jízdní komfort
Mínusy
- Kroucení karoserie
- Absence top motorizací
- Malý zavazadelník
- Méně kultivovaný motor
- Nízká užitečná hmotnost