TEST Renault Mégane Generation 1,6 16V – Bon prix
Nízkonákladová verze aktuálního Renaultu Mégane s přívlastkem Generation nemá ambice oslňovat výbavou, či jízdními vlastnostmi. Tady jde v první řadě o co nejlepší poměr cena/solidní auto.
V motorovém prostoru s příchodem zimy došlo ke změně kvůli emisním normám, dříve udávaný výkon 81 kW a norma EURO4 byly nahrazeny výkonem 74 kW a přísnější EURO5. Nejvyšší točivý moment 151 Nm se nemění, stejně jako otáčky, ve kterých zážehová šestnáctistovka tohoto maxima dosahuje, takže běžný řidič změnu nemusí zaznamenat.
K testu dorazila ještě ona starší verze, jak je ale vidět z technických dat, zase tak velký rozdíl to naštěstí není.
Motor a jízda
I se silnější verzí šestnáctiventilového čtyřválce je třeba si z pohledu řidiče porozumět. Výkon totiž přichází až v poslední třetině využitelných otáček, což znamená buď nutnost častého podřazování, nebo jízdu s více vytočeným agregátem, která však není ani akusticky příjemná, ani dvakrát ekonomická.
renault testy nizsistredni Za poněkud línější projev motoru zde nemůže pouze pětistupňová převodovka, hlavní příčina leží v naladění agregátu. V nejběžněji používaném spektru otáček mezi 2000 a 3000 min-1 bychom totiž nejvyšší výkon motoru 81 kW rozhodně nehádali. Nástup síly je patrný až nad 4000 min-1, kde se stokoňová šestnáctistovka konečně s drnčením probouzí k životu a solidně s 1220 kilogramů těžkým vozem zahýbe.
Bohužel, v této chvíli už není moc času na to vychutnat si jadrný zvukový projev ani sílu motoru, protože velice rychle přichází nutnost přeřadit na vyšší stupeň. Naštěstí otáčky motoru zde neklesnou pod 4 tisíce a tak, když je to nutné, můžete z agregátu vyždímat vše, co vám dokáže nabídnout. Kolem otáček nejvyššího výkonu se však palubní deska rozdrnčí, jakoby součástí základní výbavy bylo i zabudované vosí hnízdo.
Jake.auto.cz: Renault Mégane (přehled testů a dalších článků)
S vytáčením motoru je však spojená zvýšená spotřeba paliva, což je velmi pěkně vidět na hodnotách spotřeby při reálných rychlostech 100 a 130 km/h. Zatímco při ustálené stokilometrové rychlosti je při otáčkách 3000 min-1 na pátý, nejvyšší převodový stupeň odběr benzinu z nádrže poměrně příznivý (6,0 litru Naturalu 95 na 100 km), zrychlením na 130 km/h se situace změní. A to dost podstatně. Otáčky motoru poskočí vzhůru na 3800 min-1 stejně jako spotřeba, která si však tak trochu zahrála na Boba Beamona skočila opravdu daleko – výsledná hodnota 9,1 litru na 100 km je srovnatelná s vozy o několik tříd vyššími a s větším počtem válců. Jízda touto rychlostí není nepohodlná, avšak musíte akceptovat o něco vyšší hladinu hluku. Po městě se spotřeba držela pod osmi litry, což je přijatelné.
Jak je vidět na fotografiích, vůz stojí na plechových patnáctipalcových kolech, které jej samozřejmě poněkud limitují, co se týče schopností v zatáčce. Jenže asi neuděláme velkou chybu, když budeme předpokládat, že tento model si nekupují draví jezdci, chystající se na víkendové radovánky ve stylu Ariho Vatanena...a tak se zdá být vše v pořádku.
Podvozek je krásně poddajný, nevadí mu ani cesty v drsném stavu a slova jako rázy nebo rány nemá vůbec ve svém slovníku. Ve spojení s necitlivým řízením dokáže podvozek dvě věci – otrávit vás při dynamičtější jízdě a zároveň komfortně dovézt tam, kam máte namířeno. Opět opakujeme – vzhledem k určení vozu absence jakéhokoliv náznaku sportovnosti rozhodně nevadí.
Interiér a výbava
Konečně se však dostáváme k tomu podstatnému – tedy co za svých 259.900,- Kč dostanete.
Není toho věru málo, například na poli bezpečnostní výbavy nabízí Renault rovnou šest airbagů, stabilizační systém ESP však dokoupit nelze.
renault testy nizsistredni Zato je ve výbavě manuální klimatizace, palubní počítač či tempomat, za rádio je třeba připlatit 8.100,-Kč (RadioSat Classic CD MP3 4x15 W, s ovládáním pod volantem, oddělený displej). Chválíme, že alespoň přední skla jsou ovládána elektricky a tak cenovou výhodnost modelu poznáte na první pohled pouze podle tyček trčících z A-sloupků, kterými se manuálně seřizují zpětná zrcátka.
Mezi další prvky výbavy, které snižují cenu oproti běžnému Méganu, je možné počítat například analogové přístroje, mechanickou ruční brzdu či startování pomocí klasického klíčku. My však ani jednu z těchto položek nepovažujeme za nutně horší či méně praktickou (analogový rychloměr je praktický), ba co víc, v případě ruční brzdy by byla ta elektronická (při absenci ESP) spíše na škodu.
Co však přeci jen trochu vadí jsou obyčejnou látkou čalouněná měkká sedadla s krátkými sedáky, která na delších výletech nebudou ideální volbou. Pouze výškově stavitelný volant je naštěstí natvrdo ve velmi dobré vzdálenosti od palubní desky a tak nebude mít průměrně rostlý řidič potíže.
V ostrém kontrastu s obyčejnými stěrači (tzv. „aerostěrače“ jsou dostupné až u vyšších výbav) je plynová vzpěra víka motorového prostoru – to nebývá u základních verzí rozhodně zvykem. Naopak absence tlumících materiálů zespod kapoty jasně dává cítit tlak na co nejnižší cenu.
Příliš na výběr, co do příplatkové výbavy, zde nemáme. Kromě metalízy za 13.700,- Kč bychom mohli přikoupit alarm, tři balíčky s vybavením (tažné zařízení, spojlery či hliníkové ližiny), již zmíněné rádio nebo prodlouženou záruku. Například základní Start (48 měsíců/80 000 km) vyjde na 9.990,- Kč, Long Time na 60 měsíců/100 000 km vyjde na stále přijatelných 14.990,- Kč. Z našeho pohledu je to jednoznačně lepší volba než metalíza; ostatně i v základní červené (na fotkách, bez příplatku) vypadá Mégane Generation k světu.
Konkurence?
Mégane Generation samozřejmě není bez konkurence, naopak, v tomto segmentu se kouká na každou korunu, a tak je zde boj o poznání drsnější než je tomu třeba v segmentu luxusních limuzín.
Jedním z nebezpečných konkurentů je bezpochyby Hyundai i30 Trikolor. Za benzinovou variantu (1,4; 80 kW) zaplatíte 279.900,- Kč. Koupí Trikoloru získáte 6 airbagů, rádio s CD a MP3 přehrávačem (vč. USB & iPod & AUX portu) s ovládáním na volantu, palubní počítač, asymetricky dělená a sklopná zadní sedadla, centrální zamykání, alarm, elektrické stahování všech oken, úchyty pro dětskou sedačku Isofix, přední mlhovky, aktivní opěrky hlavy vpředu nebo manuální klimatizaci. Tempomat je sice za příplatek, cenová nabídka je však při srovnání s Mégane Generation docela (hodně) zajímavá. Model Trikolor bude v redakčním testu velmi brzy.
Octavia Tour je s odpovídající výbavou již znatelně dražší, naopak menší Dacia Sandero je v maximální výbavě o dobrých dvacet tisíc levnější než Generation a to i s klimatizací, hliníkovými koly, elektricky ovládanými zpětnými zrcátky, rádiem, mlhovkami, dělenými zadními sedadly nebo metalízou. Nenabídne však hlavové airbagy, stejně výkonný agregát (jen 1,6; 62 kW) nebo srovnatelnou prostornost.
Závěr
Mégane Generation je v rámci třídy zajímavou volbou, byť konkurence rozhodně nespí. Líbí se nám komfortní ladění vozu, ale i celková úroveň tohoto dostupného auta. Vysoká spotřeba při dálničních rychlostech a nedostatečný výkon motoru v nižších a středních otáčkách celkový dojem poněkud kazí. Mégane Generation nabízí poměrně hodně muziky (tedy pokud si dokoupíte rádio) za velmi slušné peníze.
JAKE.AUTO.CZ: Renault Mégane III (přehled testů a dalších článků)
V tabulce jsou uvedeny ceny a výbava vztažená k nyní prodávané verzi s výkonem 74 kW.
První cena vozu | 259.900,-Kč (1.6 16V 74kW Generation) |
První cena vozu s testovanou motorizací | 259.900,-Kč (1.6 16V 74kW Generation) |
Základní cena testovaného vozu | 259.900,-Kč (1.6 16V 74kW Generation) |
Cena testovaného vozu vč. příplatků | 268.000,-Kč (1.6 16V 74kW Generation) |
Plusy:
- Komfortní odpružení
- Velký objem zavazadlového prostoru
- Příznivá cena
- Základní výbava
Mínusy:
- Vysoký práh zavazadelníku nad zemí
- Jen výškově stavitelný volant
- Nemožnost dokoupit ESP
- Zadní nedělená sedadla
- Pouze pětistupňová převodovka