TEST Seat Ibiza 1.0 TSI vs. Škoda Fabia 1.2 TSI – Jsou tři lepší než čtyři?
Úvod, pořizovací náklady
Jsou stejně velká, vznikají pod křídly stejného koncernu, ale do zelí si až tak moc nelezou. Zatímco pro Seat Ibiza se podle údajů Svazu dovozců automobilů loni rozhodlo 2302 zákazníků (čtvrté místo ve třídě malých vozů), Fabií se ve stejném období prodalo téměř devětkrát více (20.434 kusů, 1. místo). Přitom je to právě Ibiza, která by měla zájemce o malý vůz přitahovat více – vždyť který model daného segmentu nabídne adaptivní podvozek, natáčecí bixenony, elektricky sklopná vnější zpětná zrcátka a nezaměnitelný sportovní vzhled?
V dnešním srovnávacím testu se výbavě ještě budeme věnovat, to nejdůležitější se ale nachází pod kapotami zkoušených vozů. On totiž Seat Ibiza od loňské modernizace nabízí i motor 1.0 TSI, o kterém v budoucnu ještě hodně uslyšíme. Tříválec to u nás loni zkusil i pod kapotou Pola, brzy jej najdeme v Octavii, a vůbec bychom se nedivili, kdyby jej jednou měla i Škoda Superb, potažmo Volkswagen Passat. Nejprodávanější malý vůz na českém trhu naproti tom nastupuje s nejsilnější verzí motoru 1.2 TSI. Stejně jako Seat tedy má 81 kW a jako jediný z nabídky spolupracuje s manuální šestistupňovou převodovkou.
Fintil vs. „konzerva“
Ani jeden z vozů s uvedenými motory nepořídíte za méně než tři sta tisíc korun. Je to dáno především faktem, že agregáty nejsou vyhrazeny základním výbavovým liniím (pro Ibizu je to Reference, pro Fabii Active), i tak je ale cenový rozdíl poměrně značný. Za Ibizu Style (druhá nabízená výbava) zaplatíte přinejmenším 327.900 Kč. Fabia Ambition sice přijde na 301.900 Kč, manuální klimatizaci ale dostanete až v rámci paketu Ambition Plus (5.000 Kč), patnáctipalcová litá kola jsou stojí 12.100 Kč, a za tempomat zaplatíte 9.000 Kč.
V testu se nám ale sešla zcela jinak vybavená auta a sami jistě uznáte, že ve srovnání s Ibizou FR působí blankytně modrá Fabia Style 1.2 TSI 81 kW trochu usedle. Její přednosti jsou ale někde jinde. Jednak je s cenou 324.900 Kč o 28.000 Kč levnější než španělská sokyně se stejně výkonným tříválcem a v základu má třeba šest airbagů, automatickou klimatizaci, startování tlačítkem, zadní parkovací senzory nebo elektrické stahování všech oken. V paketu Style Multimedia Plus za 20.000 Kč pak nechybí vyhřívaná přední sedadla, malý kožený paket, infotainment s 6,5palcovým dotykovým displejem nebo asistent pro rozpoznávání únavy. Abyste tytéž prvky měli v Ibize, musíte sáhnout po paketech Technology FR (11.500 Kč), Winter (9.200 Kč), View Plus (infotainment, bluetooth handsfree, šest reproduktorů, hlasové ovládání - 7.000 Kč) a ke všemu si připlatit 6.600 Kč za hlavové airbagy.
seat skoda fabia testy video malevozy redakcnivideo srovnavacitesty
Na druhou stranu je tady pár prvků, které Fabia mít nemůže – například tlačítko pro volbu jízdních režimů, adaptivní odpružení (dohromady 7.900 Kč), diodové zadní svítilny (pro Ibizu FR standard), elektricky sklopná vnější zpětná zrcátka (součástí paketu Elektro za 6.900 Kč) nebo bixenonové natáčecí světlomety (pro Ibizu FR za 12.900 Kč). Nicméně ani na projektorové světlomety s diodovým denním svícením jsme si u obou vozů nemohli stěžovat – vypadají nesrovnatelně lépe než klasické „halogeny“ a více osvítí prostor před vámi.
Nicméně i Fabia se umí hezky vyfiknout. Stačí pouze sáhnout po výbavě Monte Carlo, která s testovaným motorem stojí 348.900 Kč. Vůz díky ní získá například výraznější vnější vizáž (avšak stále ne tak agresivní jako Ibiza FR), přední sedadla s výrazným bočním vedením nebo sportovní tříramenný volant. Za sedmnáctipalcová kola zaplatíte 7.500 Kč (v základu jsou o palec menší).
Pořizovací náklady | Seat Ibiza | Škoda Fabia |
ZÁKLADNÍ CENA | ||
Motor a stupeň výbavy | 1.0 TSI/81 kW Style 327.900 Kč | 1.2 TSI/81 kW Ambition 301.900 Kč |
STANDARDNÍ VÝBAVA A PŘÍPLATKY | ||
Klimatizace | S | Paket Ambition Plus - 5.000 Kč |
Litá 15" kola | 8.900 Kč | 12.100 Kč |
Elektrické stahování předních oken | S | S |
Šest airbagů | přední a boční, hlavové - 6.600 Kč | S |
Rezervní kolo | S | 1.100 Kč |
Metalíza | 11.200 Kč | 10.900 Kč |
Přední mlhovky | S | S |
Tempomat | S | 9.000 Kč |
Vyhřívání předních sedadel | Paket Winter za 9.200 Kč | 5.000 Kč |
Projektorové světlomety s diodovým denním svícením | S | S |
Parkovací senzory vzadu | Technology Style - 16.000 Kč | 9.200 Kč |
Dělená zadní sedadla | S | S |
SERVIS | ||
Světlomet/zadní sdružená svítilna [Kč] | 14.147/5.306 | 10.971/1.920 |
Přední/zadní nárazník [Kč] | 9.581/7.644 | 6154/5.866 |
Přední blatník [Kč] | 4.500 | 3.989 |
Čelní sklo [Kč] | 8.569 | 3.352 |
Brzdové destičky přední + výměna [Kč] | 2.193 + 580 | 1.488 + 269 |
Hodinová sazba v servisu [Kč] | 726 | 538 |
Náklady na servisní prohlídky do ujetí 100.000 km [Kč] | 16.058 | 14.388 |
ZÁRUKY | ||
Celý vůz/lak/neprorez. karoserie (roky) | 2/3/12 | 2/3/12 |
Prodloužená záruka | 5 let/100.000 Kč - 3800 Kč | 5 let/100.000 Kč - 990 Kč* |
*Služba Mobilita Plus |
Pokud se vžijeme do role běžného, tedy nikterak rozhazovačného zákazníka, nabízí toho Fabia „více za méně“. Nesrovnatelně nižší jsou také náklady za servis, ceny vybraných náhradních dílů a také poplatek za prodloužení standardní dvouleté záruky na pět let, nebo 100.000 ujetých kilometrů. První disciplínu proto ovládla „sousedka z Boleslavi“.
HODNOCENÍ POŘIZOVACÍCH NÁKLADŮ | Seat Ibiza | Škoda Fabia |
Základní cena | 7 | 9 |
Standardní výbava a příplatky | 7 | 7 |
Servis | 6 | 8 |
Záruky | 8 | 9 |
Průměr | 7,00 | 8,25 |
Dojem, praktičnost
Tenkrát to ještě šlo…
U zkoušených vozů je velice znát doba jejich uvedení na trh. Čtvrtá generace Ibizy se vyrábí už od roku 2008, vznikala tedy v době, kdy se až tak moc nehledělo na úsporná opatření a bezmezné snižování hmotnosti všude, kde to jenom jde. Navíc během svého života stihla projít už dvěma facelifty. Fabia je naproti tomu vyznavačem vizuálně „odlehčenější“ koncepce, nicméně hlavní rozdíly oproti Ibize hledejme někde úplně jinde.
Díky vzniku Ibizy ve „zlaté éře malých automobilů“ najdete na horní části přístrojové desky měkčené plasty, široké využití textilií na výplních dveří nebo i takový detail, jakým je tlačítko pro polohování loketní opěrky (u Fabie ji musíte nejdříve nastavit do nejnižší polohy a teprve poté zvyšovat „zoubek po zoubku“). Navíc ani design nevypadá zle – velice se mi líbí sportovní přístrojový štít podobný tomu v Leonu nebo kruhové výdechy ventilace. Pozitivní vizuální dojem ze středové konzole je ale dán především 6,5palcovým displejem infotainmentu (stejně jako ve Fabii komunikuje v češtině), který ve srovnání s levnějšími variantami citelně snižuje množství tvrdých matných plastů. Pokud navíc nemáte ani automatickou klimatizaci, jednolitá přístrojová deska Ibizy v podstatě nemá čím zaujmout.
HODNOCENÍ DESIGNU | Seat Ibiza | Škoda Fabia |
Vnější vzhled | 9 | 8 |
Vnitřní vzhled | 8 | 7 |
Zpracování | 9 | 8 |
Ergonomie | 9 | 9 |
Konektivita | 8 | 8 |
Průměr | 8,60 | 8,00 |
Fabia se vydala jinou cestou. Na měkčené plasty uvnitř nenarazíte a textilie ve výplních dveří jsou výsadou pouze loketních opěrek, úsporná opatření ale Škodovka nedává na první pohled moc znát. Spíše naopak – výrazný pruh táhnoucí se po celé šířce přístrojové desky působí elegantně, na přání jej můžete mít třeba i v bílé barvě, a hodnotněji vypadá také středová konzola s 6,5palcovým dotykovým displejem (infotaiment Bolero, pro linii Style za 6.500 Kč). Horizontální členění včetně trochu strohých výdechů ventilace je z mého pohledu pouze rozsáhlou evolucí stylu první generace Fabie, na druhou stranu je ale příjemné, že tady na první pohled nic nebije do očí a veškeré ovládací prvky jsou tam, kde je očekáváte. Z uživatelského hlediska je navíc důležité, že nikde nic nevrže a všechno rovnoměrně lícuje – v tomto ohledu si obě auta zaslouží velikou pochvalu.
Něco jiného je to ale v oblasti vnitřního prostoru a nejde pouze o vliv rozvoru Fabie delšího o deset milimetrů. V obou autech se vpředu usadíte pohodlně a relativně nízko nad podlahou (Ibiza má přední sedadla ukotvena o něco výše než Fabia), navíc v Ibize máte díky sportovním předním sedadlům s výrazným bočním vedením pocit jako v ostrém hatchbacku. I když uznávám – byla mi trochu těsná. Nicméně když za sebou zabouchnete dveře, s trochou nadsázky poznáte nejenom mezigenerační, ale dost možná až třídních rozdíl. Fabia je totiž uvnitř na poměry malých vozů obr, což jde znát především v oblastech loktů, kolen a vzadu nad hlavou. Jinými slovy všude tam, kde jsem v Ibize „škrtal“ některou částí těla. Po seřízení předního sedadla do požadované polohy zůstalo mezi předním opěradlem a zadním sedákem asi jenom deset centimetrů místa, nezbylo tedy než se tolik neroztahovat, posunout si sedadlo blíže k volantu a „rozhodit“ si tím původní řidičskou pozici.
seat skoda fabia testy video malevozy redakcnivideo srovnavacitesty
I Fabia je z pohledu 190 centimetrů vysokého řidiče kompromisem, jedinec podobného vzrůstu se za něj ale posadí. Neříkám, že bez obtíží, ale posadí. Pro lokty je tu místa tak akorát a nad hlavou se stále pohybujete pod limitem, škoda jenom vysokých prahů, které znesnadňují vystupování ze zadní části cestujícím s většími chodidly. Pouze průměrné podepření stehen je vlastností obou automobilů, když se ale na přepravní kapacitu zaměříme podrobněji, nelze Ibize upřít jeden trumf – vyklopitelný zadní sedák. Ten jí umožňuje více sklopit asymetricky dělené zadní opěradlo a dosáhnout „rovnější“ ložné plochy, i tak ale mezi podlážkou a opěradly zůstává poměrně velký úhel. Zhruba deseticentimetrového schodu se navíc u obou aut nezbavíte, ani kdybyste se stavěli na hlavu.
Seat Ibiza vs. Škoda Fabia - srovnání rozměrů zavazadlových prostorů | ||
Model | Seat Ibiza | Škoda Fabia |
Objem zavazadelníku min/max [l] | 292/900 | 330/1150 |
Výška nákladové hrany [mm] | 690 | 660 |
Šířka kufru v nejužším místě [mm] | 968 | 960 |
Délka kufru [mm] | 723 | 702 |
Délka po sklopená zadní opěradla [mm] | 1390 | 1220 |
Výška pod plato [mm] | 570 | 560 |
Výška pod otevřeným zadním víkem [mm] | 1850 | 1940 |
Srovnáním zavazadlových prostorů bychom obvykle skončili, laserové měřidlo však mělo na papírovou převahu Fabie trochu jiný názor. Škodovka se sice může pyšnit základním objemem 330 litrů (o 38 litrů více než má Ibiza), délkou, šířkou a výškou od podlážky po plato ale na španělskou sestru trochu ztrácí. Velkou část rozdílu umaže zástavba rezervního kola (s ním má Fabia objem 305 litrů), čímž se oba prostory téměř vyrovnají. Škoda ale vrací úder na jiných frontách – při nakládání zavazadel se například netřísknu do otevřeného víka (měřím 190 centimetrů, víko lze otevřít ještě o 4 centimetry výš) a nižší nákladová hrana přijde vhod méně fyzicky zdatným uživatelům. Co se zavazadelníků týče, je to z našeho pohledu plichta.
HODNOCENÍ INTERIÉRU | Seat Ibiza | Škoda Fabia |
Prostornost | 6 | 8 |
Přední sedačky | 8 | 8 |
Zadní sedačky | 8 | 8 |
Kufr | 8 | 8 |
Variabilita | 8 | 7 |
Průměr | 7,60 | 7,80 |
Jízdní vlastnosti
Litr vs. dvanáctistovka
Oč nám v dnešním testu jde především, je porovnání dvou rozdílných, avšak výkonově shodných pohonných jednotek. Novinka 1.0 TSI už měla podle prvotních informací dávno trůnit v řadě koncernových modelů, po nepříliš dlouhém působení pod kapotou Pola ji ale aktuálně najdeme pouze v Ibize. Navíc stále po boku čtyřválcových dvanáctistovek s 66 a 81 kilowatty. Zatím tedy ještě máte na výběr mezi modernějším, úspornějším (v závislosti na verzi až o 0,9/100 km), avšak o něco dražším „litrem“ (verze 81 kW je dražší o 10.000 Kč než srovnatelné 1.2 TSI), a levnější, od generace EA211 již bezproblémovou dvanáctistovkou. V případě Fabie je to velni snadné – pokud zážehový motor, tak buď litrové MPI, nebo jednu ze dvou nabízených dvanáctistovek.
Motor | Seat Ibiza FR | Škoda Fabia Style |
1.2 TSI (66 kW) | 325.900 Kč | 310.900 Kč |
1.2 TSI (81 kW) | 342.900 Kč | 324.900 Kč |
1.0 TSI (70 kW) | 338.900 Kč | - |
1.0 TSI (81 kW) | 352.900 Kč | - |
Slabší verze jsou párovaný s pětistupňovou, silnější se šestistupňovou skříní |
Už několikrát se ukázalo, že nad malými turbomotory není třeba ohrnovat nos. Vždyť přímovstřikové 1.0 TSI (vychází z atmosférického „litru“, který si vystačí se vstřikováním MPI) pod kapotou zkoušené Ibizy má měrný výkon jako čtyřválcový dvoulitr Golfu GTI a točivý moment je ve srovnání se silnějším 1.2 TSI dokonce o 25 N.m vyšší. Jednaosmdesát kilowattů máte k dispozici v 5500 otáčkách za minutu, a dokonce ani dvě stovky newtonmetrů nejsou položeny úplně nízko – až ve 2000 min-1. „Přefoukaná zdechlina“, napadlo mě poprvé, jenže ono tomu tak vůbec není…
Koncern Volkswagen se u litrového turbomotoru nepouštěl do podobných extrémů jako například Opel s nejnovějším 1.0 Ecotec Turbo, a než by instaloval vyvažovací hřídel, spolehl se na poctivé vyvážení celku a především menší (a tím pádem i lehčí) písty. Výsledek je překvapivý – motor běží tiše, bez vibrací, a přestože tříválcovou kadenci nezamaskuje, pozornost posádky začne zvukovým projevem ovlivňovat až ve vyšších otáčkách. Moc nám k němu ale nesedělo lehké „brumlání“ sportovního výfuku verze FR. To bychom si mnohem více užili u čtyřválcového motoru.
Notoricky známá dvanáctistovka Fabie je trochu jiná káva, což ostatně plyne už ze čtyřválcové architektury. Zvenku slyšíte pouze jemné ševelení a uvnitř běh díky solidnímu odhlučnění zaregistrujete spíše podle ručičky otáčkoměru vznášející se ve volnoběžných otáčkách. Jde o nejsilnější agregát, jaký můžete pro Fabii pořídit, a na rozdíl od slabší varianty (66 kW) standardně spolupracuje s manuální šestistupňovou převodovkou. Rozdílné naladění obou zkoušených jednotek je patrné už z technických údajů (81 kW máte u dvanáctistovky k dispozici v rozmezí 4600 – 5600 otáček a točivý moment 175 N.m naplno působí už od 1400 min-1) a co se spotřeby týče, měl by být tříválec v kombinovaném cyklu o půl litru na sto kilometrů úspornější.
Seat Ibiza vs. Škoda Fabia - technická data testovaných motorů | ||
Model | Seat Ibiza | Škoda Fabia |
Motor | 1.0 TSI | 1.2 TSI |
Zdvihový objem [cm3] | 999 | 1124 |
Válce/ventily | 3/4 | 4/4 |
Největší výkon [kW/min] | 81/5500 | 81/4600 |
Točivý moment [N.m/min] | 200/2000-3500 | 175/1400-4000 |
Převodovka | 6M | 6M |
Max. rychlost [km/h] | 197 | 196 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 9,2 | 9,4 |
Komb. spotřeba [l/100 km] | 4,3 | 4,8 |
Základní cena [Kč] | 327.900 | 301.900 |
seat skoda fabia testy video malevozy redakcnivideo srovnavacitesty
Stran spotřeby hraje Ibize do karet o dvacet kilogramů nižší pohotovostní hmotnost (váží 1109 kilogramů), ale především nesmírně dlouhé zpravodování manuální šestistupňové skříně. Při běžné jízdě to moc nepoznáte, protože i ve městě můžete v pohodě zařadit „pětku“ a nechat motor povalovat okolo 1200 otáček za minutu, když ale budete chtít trochu přitlačit na pilu, bez častého podřazování se neobejdete. Tříválec dokáže obstojně maskovat prodlevu turbodmychadla a nejlépe je mu ve středním pásmu otáček, každý další pasažér na palubě je ale na dynamice pořádně znát a řidiči nezbude, než motor v kopcích vyhánět až k červenému poli otáčkoměru, kde na moment chytne poslední „šponku“.
Ani Fabia se v zájmu zachování nízké spotřeby nevyhnula dlouhým „kvaltům“a při rozjezdu působí kvůli větší prodlevě turbodmychadla trochu ospale, stačí ale překročit hranici dvou tisíc otáček a je jako vyměněná. Táhne s překvapivou chutí, na povely plynového pedálu odpovídá s větší razancí než tříválec, avšak nevydrží táhnout tak dlouho, jak bychom si představovali. Využitelné pásmo otáček totiž končí brzy po překročení čtyřtisícové hranice a dále už si pouze zbytečně zvyšujete spotřebu. Odpovídá to ale rozdílnému charakteru obou automobilů – kolébavější Fabia má také o něco lehčí řízení a řazení než sportovnější Ibiza.
Jenže co ta spotřeba? Popravdě řečeno není při běžném stylu jízdy mezi oběma motory moc velký rozdíl. Ve městě jsme se pohybovali za zhruba sedm litrů na sto kilometrů a mimo něj nebyl problém srazit odběr i pod pět, chleba se však lámal na dálnici a při dynamičtějším nasazení. Ibiza si při rychlosti 130 km/h a 2600 otáčkách za minutu řekla o 7,5 l/100 km, Fabia byla při otáčkách vyšších o 150-1 úspornější o tři čtvrtě litru. Jistě, musíme brát v potaz širší obutí španělského vozu, to ale zase přišlo vhod při měření brzdné dráhy z rychlosti 100 km/h na nulu. Ve prospěch Fabie pak hovoří také reálné výsledky z okružní jízdy dlouhé 320 kilometrů (kombinace dálnice, mimoměstského a městského provozu). Zvládla ji za 6,5 l/100 km, zatímco Ibiza ujela totéž o týden později s výsledkem horším o čtyři desetiny litru. V obou případech jsem byl na palubě sám, v kopcích ale bylo potřeba jít tříválci více po krku.
HODNOCENÍ MOTORU | Seat Ibiza | Škoda Fabia |
Zrychlení | 9 | 9 |
Pružnost | 8 | 7 |
Spotřeba udávaná | 9 | 8 |
Spotřeba v testu | 6 | 7 |
Odhlučnění motoru | 7 | 8 |
Průměr | 7,80 | 7,80 |
Přehnané pohodlí vs. nechtěná sportovnost
Jenom těžko byste v rámci koncernu Volkswagen hledali dva malé běžné hatchbacky, které by byly jízdními vlastnostmi tolik rozdílné. Náznaky jsou ostatně zřejmé už a první pohled – atletická Ibiza měla sedmnáctipalcová kola se čtyřicetiprocentními pneumatikami, adaptivní tlumiče a možnost výběru mezi režimy Comfort a Sport, usedlejší Fabia se zase musela spokojit pouze s „patnáctkami“, standardními pneumatikami 185/60 R15, a běžnými, měkce nastavenými tlumiči bez regulace tuhosti (výrobce pro ni tlumiče DCC vůbec nenabízí).
Začnu Ibizou, protože od té jsem čekal trochu více. Jde o vůz, který byl vždycky naladěný na tužší a sportovnější notu, to by však nevadilo v případě, kdyby na velkých kolech uměl lépe filtrovat běžné nedokonalosti českých silnic (například jako Fiesta ST). Na krátkých ostrých nerovnostech nepříjemně „zakopával“, což se projevovalo nestabilitou, uskakováním kol zadní nápravy a nepříjemnými zvuky vycházejícími ze zadní části kokpitu. Někdo by možná řekl, že vůz svému řidiči alespoň poskytuje dost informací o stavu vozovky, ten je však kvůli necitlivému řízení nepochytí všemi smysly a nedokáže s nimi efektivně pracovat. Stále se navíc bavíme o autě pro každý den, u kterého by měl hrát majoritní roli bezproblémový a co možná nejméně rušený průběh cestování.
seat skoda fabia testy video malevozy redakcnivideo srovnavacitesty
Mrzuté je, že Ibiza sportovní potenciál neumí dokonale využít ani v zatáčkách, nyní už ovšem ne vinou velkých disků. Na rozdíl od Fabie totiž práci předních kol koriguje systém XDS (přibrzďování vnitřního kola), který neumí pracovat s tak nízkým smykovým střením jako citlivější XDS+ a přední část karoserie do zatáčky „nenatáhne“ s potřebnou razancí. Na suchu to až tak nevadí, protože tehdy mají široká přední kola přilnavosti dost a tuhý podvozek se v krajních případech postará maximálně o laškovné přizvednutí vnějšího zadního kola, na mokru si ale musíte dávat pořádný pozor, aby vůz neletěl po tečně ven ze zatáčky. Rychlý pokus řidiče o nápravu totiž vyvolá razantní a trochu opožděnou odpověď stabilizačního systému. A výsledek? Nakonec se neperete pouze s nástrahami přírody, ale také samotnou elektronikou.
Takové chování bych pochopil u komunikativního hot-hatchce bez elektroniky, který má za úkol pilovat řidičovy dovednosti (pokud vůz povede zmíněným stylem, tak spíše nedokonalosti), ovšem ne u městského hatchbacku s nevypínatelným stabilizačním systémem. Částečným řešením je použití menších kol, protože ani adaptivní podvozek v komfortním režimu nedokáže zázraky (kola by alespoň tak neodskakovala), na druhou stranu je ale třeba zmínit, že vůz vznikal před více než osmi lety, tedy v době, kdy „frčely“ dvanáctistovky HTP a dožívaly archaické atmosférické šestnáctistovky. Od té doby se poměry ve třídě dost změnily a podvozek Ibizy začal ztrácet krok s přeplňovanými motory.
Seat Ibiza vs. Škoda Fabia - dynamické měření na letišti | ||
Model | Seat Ibiza | Škoda Fabia |
Pneumatiky | 215/40 R17 | 185/60 R15 |
Pružnost na 4. RS(60-120 km/h)/5. RS (80-120 km/h) [s] | 8,3/11,8 | 8,5/ 12,5 |
Otáčky na nejvyšší RS při 130 km/h | 2600 | 2750 |
Skutečná rychlost při tachometrových 50, 90 a 130 km/h [km/h] | 48,7/87,4/126,6 | 47,4/85,2/122,7 |
Brzdná dráha ze 100 km/h [s/m]* | 3,5/48,2 | 4,65/51,5 |
*Měření bylo prováděno na mokru |
To s Fabií budou mít problém zase sportovněji založení řidiči – ve srovnání s předchozí generací je totiž velmi komfortně naladěna a jde na ruku spíše klidnějším povahám. Je to vůbec poprvé, co máme v testu verzi na „patnáctkách“, a pokud se přenesete přes trochu nevýraznou vizáž, budete překvapeni schopností pohlcovat nerovnosti a tlumit zvuky vznikající při jejich přejíždění. A nejsou tohle přesně ty vlastnosti, které od malého vozu s cenou okolo 300.000 korun požadujete?
Povozek je velmi dobře odhlučněný, o motoru uslyšíte až ve vyšších otáčkách, a když dojde na zatáčky, máte větší jistotu díky systému XDS+ na přední nápravě. Je citlivěji nastavený, umí auto lépe navést ke středu oblouku, a funguje dobře také za mokra. Je ale potřeba si uvědomit, že ani na suchu a kvalitním povrchu nemůžete jenom tak bezhlavě naletět do zatáčky a čekat na zázrak. Fabia totiž vlivem měkčího odpružení více zakleká na vnější přední kolo, umí se poměrně dost naklonit, a na vyšších pneumatikách je znát, jak se snaží hrnout pod disk. Skombinujte to s vyšším tempem a začnete pociťovat lehké pohupování a snahu zádě předběhnout příď do chvíle, než všechno „zařízne“ nevypínatelný stabilizační systém. Stačí ale nasadit o palec větší kola a pohupování téměř vymizí.
A jak je to s dynamikou obou vozů? Navzdory delšímu zpřevodování byla při pružném zrychlení o fous rychlejší Ibiza, což je ale z našeho pohledu dáno větší prodlevou turbodmychadla dvanáctistovky. Kratší brzdné dráhy pak Ibiza dosáhla především díky agresivnějšímu nástupu síly a pneumatikám širším o 30 milimetrů. U obou vozů jsme se v každém případě mohli spolehnout na kotoučové brzdy na všech čtyřech kolech – pro zkoušené motorizace jsou součástí standardní výbavy.
HODNOCENÍ JÍZDNÍCH VLASTNOSTÍ | Seat Ibiza | Škoda Fabia |
Ovladatelnost | 7 | 8 |
Komfort odpružení | 6 | 8 |
Odhlučnění podvozku | 7 | 8 |
Řízení | 7 | 8 |
Řazení | 8 | 8 |
Brzdy | 8 | 7 |
Průměr | 7,17 | 7,83 |
Závěr
Závěr
Jeden výrobce, jeden segment, ale dva docela odlišné charaktery a přístupy k boji o zákazníka. Seat Ibiza, na první pohled nejsportovnější zástupce malých modelů koncernu Volkswagen, nabízí za přijatelné peníze výbavové prvky mnohem dražších vozů a srdnatě se postavil do role tvůrce dobrého jména litrového tříválce TSI. Naopak současná Fabia, konzervativní až na půdu, nejde do rizika a nabízí to, oč jde zákazníkům především – pohodlí, dostatečný vnitřní prostor a v neposlední řadě také přijatelnější základní cenu. Který vůz si tedy vybrat?
Litrový tříválec TSI Seatu Ibiza je velmi důstojným parťákem a adekvátním nástupcem stávající přeplňované dvanáctistovky, problém je ale v tom, že byl instalován do poměrně zastaralého těla. Výkon 81 kW (110 koní) je na standardní podvozek Ibizy zkrátka trochu moc a nepomáhají ani zvolená kola, která citelně zhoršovala cestovní komfort. Motor velmi příjemně a téměř lineárně táhne a snese i sportovnější zacházení, o něco více ale doplácí na větší zatížení. Velmi rád bych si jej vyzkoušel pod kapotou Fabie, které zmíněná prodleva turbodmychadla a výbušnost po překročení dvou tisíc otáček moc nesluší.
Starší datum výroby je z pohledu podvozku a prostoru pro posádku pro Ibizu negativem, výhodou je ale důraz na kvalitnější materiály a pocit lepší bytelnosti interiéru. Podobně na tom byla v roce 2007 také „dvojková“ Fabia, s novou generací je ale znát citelný zásah firemního ekonoma. Z uživatelského hlediska celkem o nic nejde, protože během jízdy přece neustále neosaháváte přístrojovou desku a neopájíte se měkčenými plasty, kdekdo ale může argumentovat větou „když to jde tady, musí to jít i jinde“. Více než to je pro nás důležitější, že nikde nic nevrže ani neupadává, a u obou vozů si díky výborné ergonomii velice rychle zvyknete na ovládání základních funkcí.
seat skoda fabia testy video malevozy redakcnivideo srovnavacitesty
U malých vozů s cenou okolo 300.000 korun se nelze vyhnout kompromisům, vítězem je ale ten, který je na sobě dává nejméně znát. A v našem případě jde o Škodu Fabia. Život s ní je díky většímu interiéru a nesrovnatelně pohodlnějšímu a odlučnějšímu podvozku příjemnější a opomenout nelze ani nižší základní cenu. Je to malé bezproblémové auto, se kterým nebudete vyčnívat z davu, pokud si to vyloženě nepřejete. A tento celek se nám nesmírně líbí.
SHRNUTÍ HODNOCENÍ | ||
MODEL | Seat Ibiza | Škoda Fabia |
POŘIZOVACÍ NÁKLADY | 7,00 | 8,25 |
DESIGN | 8,60 | 8,00 |
INTERIÉR | 7,60 | 7,80 |
MOTOR | 7,80 | 7,80 |
JÍZDNÍ VLASTNOSTI | 7,17 | 8,00 |
CELKOVÝ PRŮMĚR | 7,17 | 7,83 |
CELKEM HVĚZDIČEK | ***1/2 | ***1/2 |
Seat Ibiza 1.0 TSI
Plusy
- Sportovní vzhled výbavy FR
- Bohatá příplatková výbava
- Zátah motoru od nižších otáček
- Skvělá přední sedadla
Minusy
- Komfort na 17“ kolech i navzdory adaptivnímu podvozku
- Menší prostor uvnitř
- Menší stabilita ve vysokých rychlostech
- Horší odhlučnění podvozku
Nejlevnější verze modelu | 264.900 Kč (1.0 MPI Reference/55 kW) |
Základ s testovaným motorem | 327.900 Kč (1.0 TSI Style/81 kW) |
Testovaný vůz bez příplatků | 352.900 Kč (1.0 TSI FR/81 kW) |
Testovaný vůz s výbavou | 403.800 Kč (1.0 TSI FR/81 kW) |
Škoda Fabia 1.2 TSI (81 kW)
Plusy
- Silný zátah motoru ve středním pásmu otáček
- Dobré odhlučnění podvozku
- Vnitřní prostor v podélném a příčném směru
- Příznivá základní cena
Minusy
- Vysoký schod po sklopení zadních opěradel
- Nemožnost překlopit zadní sedáky
- Vyšší prahy znesnadňují vystupování zezadu
- Pohupování v zatáčkách na 15“ kolech
Nejlevnější verze modelu | 239.900 Kč (1.0 MPI Active/44 kW) |
Základ s testovaným motorem | 301.900 Kč (1.2 TSI Ambition/81 kW) |
Testovaný vůz bez příplatků | 324.900 Kč (1.2 TSI Style/81 kW) |
Testovaný vůz s výbavou | 376.899 Kč (1.2 TSI Style/81 kW) |
Foto: Petr Homolka