Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Seat Ibiza 1.0 TSI vs. Škoda Fabia 1.2 TSI – Jsou tři lepší než čtyři?

Jan Mička
Diskuze (266)
Motory obou našich soků mají výkon 81 kW, liší se však objemem a počtem válců. Bude litrové TSI Seatu Ibiza, o kterém v budoucnu ještě hodně uslyšíme, stačit na čtyřválcovou dvanáctistovku Škody Fabia?


Úvod, pořizovací náklady


Jsou stejně velká, vznikají pod křídly stejného koncernu, ale do zelí si až tak moc nelezou. Zatímco pro Seat Ibiza se podle údajů Svazu dovozců automobilů loni rozhodlo 2302 zákazníků (čtvrté místo ve třídě malých vozů), Fabií se ve stejném období prodalo téměř devětkrát více (20.434 kusů, 1. místo). Přitom je to právě Ibiza, která by měla zájemce o malý vůz přitahovat více – vždyť který model daného segmentu nabídne adaptivní podvozek, natáčecí bixenony, elektricky sklopná vnější zpětná zrcátka a nezaměnitelný sportovní vzhled?

V dnešním srovnávacím testu se výbavě ještě budeme věnovat, to nejdůležitější se ale nachází pod kapotami zkoušených vozů. On totiž Seat Ibiza od loňské modernizace nabízí i motor 1.0 TSI, o kterém v budoucnu ještě hodně uslyšíme. Tříválec to u nás loni zkusil i pod kapotou Pola, brzy jej najdeme v Octavii, a vůbec bychom se nedivili, kdyby jej jednou měla i Škoda Superb, potažmo Volkswagen Passat. Nejprodávanější malý vůz na českém trhu naproti tom nastupuje s nejsilnější verzí motoru 1.2 TSI. Stejně jako Seat tedy má 81 kW a jako jediný z nabídky spolupracuje s manuální šestistupňovou převodovkou.

Fintil vs. „konzerva“

Ani jeden z vozů s uvedenými motory nepořídíte za méně než tři sta tisíc korun. Je to dáno především faktem, že agregáty nejsou vyhrazeny základním výbavovým liniím (pro Ibizu je to Reference, pro Fabii Active), i tak je ale cenový rozdíl poměrně značný. Za Ibizu Style (druhá nabízená výbava) zaplatíte přinejmenším 327.900 Kč. Fabia Ambition sice přijde na 301.900 Kč, manuální klimatizaci ale dostanete až v rámci paketu Ambition Plus (5.000 Kč), patnáctipalcová litá kola jsou stojí 12.100 Kč, a za tempomat zaplatíte 9.000 Kč.

V testu se nám ale sešla zcela jinak vybavená auta a sami jistě uznáte, že ve srovnání s Ibizou FR působí blankytně modrá Fabia Style 1.2 TSI 81 kW trochu usedle. Její přednosti jsou ale někde jinde. Jednak je s cenou 324.900 Kč o 28.000 Kč levnější než španělská sokyně se stejně výkonným tříválcem a v základu má třeba šest airbagů, automatickou klimatizaci, startování tlačítkem, zadní parkovací senzory nebo elektrické stahování všech oken. V paketu Style Multimedia Plus za 20.000 Kč pak nechybí vyhřívaná přední sedadla, malý kožený paket, infotainment s 6,5palcovým dotykovým displejem nebo asistent pro rozpoznávání únavy. Abyste tytéž prvky měli v Ibize, musíte sáhnout po paketech Technology FR (11.500 Kč), Winter (9.200 Kč), View Plus (infotainment, bluetooth handsfree, šest reproduktorů, hlasové ovládání - 7.000 Kč) a ke všemu si připlatit 6.600 Kč za hlavové airbagy.

seat skoda fabia testy video malevozy redakcnivideo srovnavacitesty seat skoda fabia testy video malevozy redakcnivideo srovnavacitesty

Na druhou stranu je tady pár prvků, které Fabia mít nemůže – například tlačítko pro volbu jízdních režimů, adaptivní odpružení (dohromady 7.900 Kč), diodové zadní svítilny (pro Ibizu FR standard), elektricky sklopná vnější zpětná zrcátka (součástí paketu Elektro za 6.900 Kč) nebo bixenonové natáčecí světlomety (pro Ibizu FR za 12.900 Kč). Nicméně ani na projektorové světlomety s diodovým denním svícením jsme si u obou vozů nemohli stěžovat – vypadají nesrovnatelně lépe než klasické „halogeny“ a více osvítí prostor před vámi.

Nicméně i Fabia se umí hezky vyfiknout. Stačí pouze sáhnout po výbavě Monte Carlo, která s testovaným motorem stojí 348.900 Kč. Vůz díky ní získá například výraznější vnější vizáž (avšak stále ne tak agresivní jako Ibiza FR), přední sedadla s výrazným bočním vedením nebo sportovní tříramenný volant. Za sedmnáctipalcová kola zaplatíte 7.500 Kč (v základu jsou o palec menší).

Pořizovací nákladySeat IbizaŠkoda Fabia
ZÁKLADNÍ CENA
Motor a stupeň výbavy1.0 TSI/81 kW
Style 327.900 Kč
1.2 TSI/81 kW
Ambition 301.900 Kč
STANDARDNÍ VÝBAVA A PŘÍPLATKY
KlimatizaceSPaket Ambition Plus - 5.000 Kč
Litá 15" kola8.900 Kč12.100 Kč
Elektrické stahování předních okenSS
Šest airbagůpřední a boční, hlavové - 6.600 KčS
Rezervní koloS1.100 Kč
Metalíza11.200 Kč10.900 Kč
Přední mlhovkySS
TempomatS9.000 Kč
Vyhřívání předních sedadelPaket Winter za 9.200 Kč5.000 Kč
Projektorové světlomety s diodovým denním svícenímSS
Parkovací senzory vzaduTechnology Style - 16.000 Kč9.200 Kč
Dělená zadní sedadlaSS
SERVIS
Světlomet/zadní sdružená svítilna [Kč]14.147/5.30610.971/1.920
Přední/zadní nárazník [Kč]9.581/7.6446154/5.866
Přední blatník [Kč]4.5003.989
Čelní sklo [Kč]8.5693.352
Brzdové destičky přední + výměna [Kč]2.193 + 5801.488 + 269
Hodinová sazba v servisu [Kč]726538
Náklady na servisní prohlídky do ujetí 100.000 km [Kč]16.05814.388
ZÁRUKY
Celý vůz/lak/neprorez. karoserie (roky)2/3/122/3/12
Prodloužená záruka5 let/100.000 Kč - 3800 Kč5 let/100.000 Kč - 990 Kč*
*Služba Mobilita Plus

Pokud se vžijeme do role běžného, tedy nikterak rozhazovačného zákazníka, nabízí toho Fabia „více za méně“. Nesrovnatelně nižší jsou také náklady za servis, ceny vybraných náhradních dílů a také poplatek za prodloužení standardní dvouleté záruky na pět let, nebo 100.000 ujetých kilometrů. První disciplínu proto ovládla „sousedka z Boleslavi“.

HODNOCENÍ POŘIZOVACÍCH NÁKLADŮSeat IbizaŠkoda Fabia
Základní cena79
Standardní výbava a příplatky77
Servis68
Záruky89
Průměr7,008,25

Dojem, praktičnost


Tenkrát to ještě šlo…

U zkoušených vozů je velice znát doba jejich uvedení na trh. Čtvrtá generace Ibizy se vyrábí už od roku 2008, vznikala tedy v době, kdy se až tak moc nehledělo na úsporná opatření a bezmezné snižování hmotnosti všude, kde to jenom jde. Navíc během svého života stihla projít už dvěma facelifty. Fabia je naproti tomu vyznavačem vizuálně „odlehčenější“ koncepce, nicméně hlavní rozdíly oproti Ibize hledejme někde úplně jinde.

Díky vzniku Ibizy ve „zlaté éře malých automobilů“ najdete na horní části přístrojové desky měkčené plasty, široké využití textilií na výplních dveří nebo i takový detail, jakým je tlačítko pro polohování loketní opěrky (u Fabie ji musíte nejdříve nastavit do nejnižší polohy a teprve poté zvyšovat „zoubek po zoubku“). Navíc ani design nevypadá zle – velice se mi líbí sportovní přístrojový štít podobný tomu v Leonu nebo kruhové výdechy ventilace. Pozitivní vizuální dojem ze středové konzole je ale dán především 6,5palcovým displejem infotainmentu (stejně jako ve Fabii komunikuje v češtině), který ve srovnání s levnějšími variantami citelně snižuje množství tvrdých matných plastů. Pokud navíc nemáte ani automatickou klimatizaci, jednolitá přístrojová deska Ibizy v podstatě nemá čím zaujmout.

HODNOCENÍ DESIGNUSeat IbizaŠkoda Fabia
Vnější vzhled98
Vnitřní vzhled87
Zpracování98
Ergonomie99
Konektivita88
Průměr8,608,00

Fabia se vydala jinou cestou. Na měkčené plasty uvnitř nenarazíte a textilie ve výplních dveří jsou výsadou pouze loketních opěrek, úsporná opatření ale Škodovka nedává na první pohled moc znát. Spíše naopak – výrazný pruh táhnoucí se po celé šířce přístrojové desky působí elegantně, na přání jej můžete mít třeba i v bílé barvě, a hodnotněji vypadá také středová konzola s 6,5palcovým dotykovým displejem (infotaiment Bolero, pro linii Style za 6.500 Kč). Horizontální členění včetně trochu strohých výdechů ventilace je z mého pohledu pouze rozsáhlou evolucí stylu první generace Fabie, na druhou stranu je ale příjemné, že tady na první pohled nic nebije do očí a veškeré ovládací prvky jsou tam, kde je očekáváte. Z uživatelského hlediska je navíc důležité, že nikde nic nevrže a všechno rovnoměrně lícuje – v tomto ohledu si obě auta zaslouží velikou pochvalu.

Něco jiného je to ale v oblasti vnitřního prostoru a nejde pouze o vliv rozvoru Fabie delšího o deset milimetrů. V obou autech se vpředu usadíte pohodlně a relativně nízko nad podlahou (Ibiza má přední sedadla ukotvena o něco výše než Fabia), navíc v Ibize máte díky sportovním předním sedadlům s výrazným bočním vedením pocit jako v ostrém hatchbacku. I když uznávám – byla mi trochu těsná. Nicméně když za sebou zabouchnete dveře, s trochou nadsázky poznáte nejenom mezigenerační, ale dost možná až třídních rozdíl. Fabia je totiž uvnitř na poměry malých vozů obr, což jde znát především v oblastech loktů, kolen a vzadu nad hlavou. Jinými slovy všude tam, kde jsem v Ibize „škrtal“ některou částí těla. Po seřízení předního sedadla do požadované polohy zůstalo mezi předním opěradlem a zadním sedákem asi jenom deset centimetrů místa, nezbylo tedy než se tolik neroztahovat, posunout si sedadlo blíže k volantu a „rozhodit“ si tím původní řidičskou pozici.

seat skoda fabia testy video malevozy redakcnivideo srovnavacitesty seat skoda fabia testy video malevozy redakcnivideo srovnavacitesty

I Fabia je z pohledu 190 centimetrů vysokého řidiče kompromisem, jedinec podobného vzrůstu se za něj ale posadí. Neříkám, že bez obtíží, ale posadí. Pro lokty je tu místa tak akorát a nad hlavou se stále pohybujete pod limitem, škoda jenom vysokých prahů, které znesnadňují vystupování ze zadní části cestujícím s většími chodidly. Pouze průměrné podepření stehen je vlastností obou automobilů, když se ale na přepravní kapacitu zaměříme podrobněji, nelze Ibize upřít jeden trumf – vyklopitelný zadní sedák. Ten jí umožňuje více sklopit asymetricky dělené zadní opěradlo a dosáhnout „rovnější“ ložné plochy, i tak ale mezi podlážkou a opěradly zůstává poměrně velký úhel. Zhruba deseticentimetrového schodu se navíc u obou aut nezbavíte, ani kdybyste se stavěli na hlavu.

Seat Ibiza vs. Škoda Fabia - srovnání rozměrů zavazadlových prostorů
ModelSeat IbizaŠkoda Fabia
Objem zavazadelníku min/max [l]292/900330/1150
Výška nákladové hrany [mm]690660
Šířka kufru v nejužším místě [mm]968960
Délka kufru [mm]723702
Délka po sklopená zadní opěradla [mm]13901220
Výška pod plato [mm]570560
Výška pod otevřeným zadním víkem [mm]18501940

Srovnáním zavazadlových prostorů bychom obvykle skončili, laserové měřidlo však mělo na papírovou převahu Fabie trochu jiný názor. Škodovka se sice může pyšnit základním objemem 330 litrů (o 38 litrů více než má Ibiza), délkou, šířkou a výškou od podlážky po plato ale na španělskou sestru trochu ztrácí. Velkou část rozdílu umaže zástavba rezervního kola (s ním má Fabia objem 305 litrů), čímž se oba prostory téměř vyrovnají. Škoda ale vrací úder na jiných frontách – při nakládání zavazadel se například netřísknu do otevřeného víka (měřím 190 centimetrů, víko lze otevřít ještě o 4 centimetry výš) a nižší nákladová hrana přijde vhod méně fyzicky zdatným uživatelům. Co se zavazadelníků týče, je to z našeho pohledu plichta.

HODNOCENÍ INTERIÉRUSeat IbizaŠkoda Fabia
Prostornost68
Přední sedačky88
Zadní sedačky88
Kufr88
Variabilita87
Průměr7,607,80

Jízdní vlastnosti


Litr vs. dvanáctistovka

Oč nám v dnešním testu jde především, je porovnání dvou rozdílných, avšak výkonově shodných pohonných jednotek. Novinka 1.0 TSI už měla podle prvotních informací dávno trůnit v řadě koncernových modelů, po nepříliš dlouhém působení pod kapotou Pola ji ale aktuálně najdeme pouze v Ibize. Navíc stále po boku čtyřválcových dvanáctistovek s 66 a 81 kilowatty. Zatím tedy ještě máte na výběr mezi modernějším, úspornějším (v závislosti na verzi až o 0,9/100 km), avšak o něco dražším „litrem“ (verze 81 kW je dražší o 10.000 Kč než srovnatelné 1.2 TSI), a levnější, od generace EA211 již bezproblémovou dvanáctistovkou. V případě Fabie je to velni snadné – pokud zážehový motor, tak buď litrové MPI, nebo jednu ze dvou nabízených dvanáctistovek.

MotorSeat Ibiza FRŠkoda Fabia Style
1.2 TSI (66 kW)325.900 Kč310.900 Kč
1.2 TSI (81 kW)342.900 Kč324.900 Kč
1.0 TSI (70 kW)338.900 Kč-
1.0 TSI (81 kW)352.900 Kč-
Slabší verze jsou párovaný s pětistupňovou, silnější se šestistupňovou skříní

Už několikrát se ukázalo, že nad malými turbomotory není třeba ohrnovat nos. Vždyť přímovstřikové 1.0 TSI (vychází z atmosférického „litru“, který si vystačí se vstřikováním MPI) pod kapotou zkoušené Ibizy má měrný výkon jako čtyřválcový dvoulitr Golfu GTI a točivý moment je ve srovnání se silnějším 1.2 TSI dokonce o 25 N.m vyšší. Jednaosmdesát kilowattů máte k dispozici v 5500 otáčkách za minutu, a dokonce ani dvě stovky newtonmetrů nejsou položeny úplně nízko – až ve 2000 min-1. „Přefoukaná zdechlina“, napadlo mě poprvé, jenže ono tomu tak vůbec není…

Koncern Volkswagen se u litrového turbomotoru nepouštěl do podobných extrémů jako například Opel s nejnovějším 1.0 Ecotec Turbo, a než by instaloval vyvažovací hřídel, spolehl se na poctivé vyvážení celku a především menší (a tím pádem i lehčí) písty. Výsledek je překvapivý – motor běží tiše, bez vibrací, a přestože tříválcovou kadenci nezamaskuje, pozornost posádky začne zvukovým projevem ovlivňovat až ve vyšších otáčkách. Moc nám k němu ale nesedělo lehké „brumlání“ sportovního výfuku verze FR. To bychom si mnohem více užili u čtyřválcového motoru.

Video se připravuje ...

Notoricky známá dvanáctistovka Fabie je trochu jiná káva, což ostatně plyne už ze čtyřválcové architektury. Zvenku slyšíte pouze jemné ševelení a uvnitř běh díky solidnímu odhlučnění zaregistrujete spíše podle ručičky otáčkoměru vznášející se ve volnoběžných otáčkách. Jde o nejsilnější agregát, jaký můžete pro Fabii pořídit, a na rozdíl od slabší varianty (66 kW) standardně spolupracuje s manuální šestistupňovou převodovkou. Rozdílné naladění obou zkoušených jednotek je patrné už z technických údajů (81 kW máte u dvanáctistovky k dispozici v rozmezí 4600 – 5600 otáček a točivý moment 175 N.m naplno působí už od 1400 min-1) a co se spotřeby týče, měl by být tříválec v kombinovaném cyklu o půl litru na sto kilometrů úspornější.

Seat Ibiza vs. Škoda Fabia - technická data testovaných motorů
ModelSeat IbizaŠkoda Fabia
Motor1.0 TSI1.2 TSI
Zdvihový objem [cm3]9991124
Válce/ventily3/44/4
Největší výkon [kW/min]81/550081/4600
Točivý moment [N.m/min]200/2000-3500175/1400-4000
Převodovka6M6M
Max. rychlost [km/h]197196
Zrychlení 0-100 km/h [s]9,29,4
Komb. spotřeba [l/100 km]4,34,8
Základní cena [Kč]327.900301.900

seat skoda fabia testy video malevozy redakcnivideo srovnavacitesty seat skoda fabia testy video malevozy redakcnivideo srovnavacitesty

Stran spotřeby hraje Ibize do karet o dvacet kilogramů nižší pohotovostní hmotnost (váží 1109 kilogramů), ale především nesmírně dlouhé zpravodování manuální šestistupňové skříně. Při běžné jízdě to moc nepoznáte, protože i ve městě můžete v pohodě zařadit „pětku“ a nechat motor povalovat okolo 1200 otáček za minutu, když ale budete chtít trochu přitlačit na pilu, bez častého podřazování se neobejdete. Tříválec dokáže obstojně maskovat prodlevu turbodmychadla a nejlépe je mu ve středním pásmu otáček, každý další pasažér na palubě je ale na dynamice pořádně znát a řidiči nezbude, než motor v kopcích vyhánět až k červenému poli otáčkoměru, kde na moment chytne poslední „šponku“.

Ani Fabia se v zájmu zachování nízké spotřeby nevyhnula dlouhým „kvaltům“a při rozjezdu působí kvůli větší prodlevě turbodmychadla trochu ospale, stačí ale překročit hranici dvou tisíc otáček a je jako vyměněná. Táhne s překvapivou chutí, na povely plynového pedálu odpovídá s větší razancí než tříválec, avšak nevydrží táhnout tak dlouho, jak bychom si představovali. Využitelné pásmo otáček totiž končí brzy po překročení čtyřtisícové hranice a dále už si pouze zbytečně zvyšujete spotřebu. Odpovídá to ale rozdílnému charakteru obou automobilů – kolébavější Fabia má také o něco lehčí řízení a řazení než sportovnější Ibiza.

Jenže co ta spotřeba? Popravdě řečeno není při běžném stylu jízdy mezi oběma motory moc velký rozdíl. Ve městě jsme se pohybovali za zhruba sedm litrů na sto kilometrů a mimo něj nebyl problém srazit odběr i pod pět, chleba se však lámal na dálnici a při dynamičtějším nasazení. Ibiza si při rychlosti 130 km/h a 2600 otáčkách za minutu řekla o 7,5 l/100 km, Fabia byla při otáčkách vyšších o 150-1 úspornější o tři čtvrtě litru. Jistě, musíme brát v potaz širší obutí španělského vozu, to ale zase přišlo vhod při měření brzdné dráhy z rychlosti 100 km/h na nulu. Ve prospěch Fabie pak hovoří také reálné výsledky z okružní jízdy dlouhé 320 kilometrů (kombinace dálnice, mimoměstského a městského provozu). Zvládla ji za 6,5 l/100 km, zatímco Ibiza ujela totéž o týden později s výsledkem horším o čtyři desetiny litru. V obou případech jsem byl na palubě sám, v kopcích ale bylo potřeba jít tříválci více po krku.

HODNOCENÍ MOTORUSeat IbizaŠkoda Fabia
Zrychlení99
Pružnost87
Spotřeba udávaná98
Spotřeba v testu67
Odhlučnění motoru78
Průměr7,807,80

Přehnané pohodlí vs. nechtěná sportovnost

Jenom těžko byste v rámci koncernu Volkswagen hledali dva malé běžné hatchbacky, které by byly jízdními vlastnostmi tolik rozdílné. Náznaky jsou ostatně zřejmé už a první pohled – atletická Ibiza měla sedmnáctipalcová kola se čtyřicetiprocentními pneumatikami, adaptivní tlumiče a možnost výběru mezi režimy Comfort a Sport, usedlejší Fabia se zase musela spokojit pouze s „patnáctkami“, standardními pneumatikami 185/60 R15, a běžnými, měkce nastavenými tlumiči bez regulace tuhosti (výrobce pro ni tlumiče DCC vůbec nenabízí).

Začnu Ibizou, protože od té jsem čekal trochu více. Jde o vůz, který byl vždycky naladěný na tužší a sportovnější notu, to by však nevadilo v případě, kdyby na velkých kolech uměl lépe filtrovat běžné nedokonalosti českých silnic (například jako Fiesta ST). Na krátkých ostrých nerovnostech nepříjemně „zakopával“, což se projevovalo nestabilitou, uskakováním kol zadní nápravy a nepříjemnými zvuky vycházejícími ze zadní části kokpitu. Někdo by možná řekl, že vůz svému řidiči alespoň poskytuje dost informací o stavu vozovky, ten je však kvůli necitlivému řízení nepochytí všemi smysly a nedokáže s nimi efektivně pracovat. Stále se navíc bavíme o autě pro každý den, u kterého by měl hrát majoritní roli bezproblémový a co možná nejméně rušený průběh cestování.

seat skoda fabia testy video malevozy redakcnivideo srovnavacitesty seat skoda fabia testy video malevozy redakcnivideo srovnavacitesty

Mrzuté je, že Ibiza sportovní potenciál neumí dokonale využít ani v zatáčkách, nyní už ovšem ne vinou velkých disků. Na rozdíl od Fabie totiž práci předních kol koriguje systém XDS (přibrzďování vnitřního kola), který neumí pracovat s tak nízkým smykovým střením jako citlivější XDS+ a přední část karoserie do zatáčky „nenatáhne“ s potřebnou razancí. Na suchu to až tak nevadí, protože tehdy mají široká přední kola přilnavosti dost a tuhý podvozek se v krajních případech postará maximálně o laškovné přizvednutí vnějšího zadního kola, na mokru si ale musíte dávat pořádný pozor, aby vůz neletěl po tečně ven ze zatáčky. Rychlý pokus řidiče o nápravu totiž vyvolá razantní a trochu opožděnou odpověď stabilizačního systému. A výsledek? Nakonec se neperete pouze s nástrahami přírody, ale také samotnou elektronikou.

Takové chování bych pochopil u komunikativního hot-hatchce bez elektroniky, který má za úkol pilovat řidičovy dovednosti (pokud vůz povede zmíněným stylem, tak spíše nedokonalosti), ovšem ne u městského hatchbacku s nevypínatelným stabilizačním systémem. Částečným řešením je použití menších kol, protože ani adaptivní podvozek v komfortním režimu nedokáže zázraky (kola by alespoň tak neodskakovala), na druhou stranu je ale třeba zmínit, že vůz vznikal před více než osmi lety, tedy v době, kdy „frčely“ dvanáctistovky HTP a dožívaly archaické atmosférické šestnáctistovky. Od té doby se poměry ve třídě dost změnily a podvozek Ibizy začal ztrácet krok s přeplňovanými motory.

Seat Ibiza vs. Škoda Fabia - dynamické měření na letišti
ModelSeat IbizaŠkoda Fabia
Pneumatiky215/40 R17185/60 R15
Pružnost na 4. RS(60-120 km/h)/5. RS (80-120 km/h) [s]8,3/11,88,5/ 12,5
Otáčky na nejvyšší RS při 130 km/h26002750
Skutečná rychlost při tachometrových 50, 90 a 130 km/h [km/h]48,7/87,4/126,647,4/85,2/122,7
Brzdná dráha ze 100 km/h [s/m]*3,5/48,24,65/51,5
*Měření bylo prováděno na mokru

To s Fabií budou mít problém zase sportovněji založení řidiči – ve srovnání s předchozí generací je totiž velmi komfortně naladěna a jde na ruku spíše klidnějším povahám. Je to vůbec poprvé, co máme v testu verzi na „patnáctkách“, a pokud se přenesete přes trochu nevýraznou vizáž, budete překvapeni schopností pohlcovat nerovnosti a tlumit zvuky vznikající při jejich přejíždění. A nejsou tohle přesně ty vlastnosti, které od malého vozu s cenou okolo 300.000 korun požadujete?

Povozek je velmi dobře odhlučněný, o motoru uslyšíte až ve vyšších otáčkách, a když dojde na zatáčky, máte větší jistotu díky systému XDS+ na přední nápravě. Je citlivěji nastavený, umí auto lépe navést ke středu oblouku, a funguje dobře také za mokra. Je ale potřeba si uvědomit, že ani na suchu a kvalitním povrchu nemůžete jenom tak bezhlavě naletět do zatáčky a čekat na zázrak. Fabia totiž vlivem měkčího odpružení více zakleká na vnější přední kolo, umí se poměrně dost naklonit, a na vyšších pneumatikách je znát, jak se snaží hrnout pod disk. Skombinujte to s vyšším tempem a začnete pociťovat lehké pohupování a snahu zádě předběhnout příď do chvíle, než všechno „zařízne“ nevypínatelný stabilizační systém. Stačí ale nasadit o palec větší kola a pohupování téměř vymizí.

A jak je to s dynamikou obou vozů? Navzdory delšímu zpřevodování byla při pružném zrychlení o fous rychlejší Ibiza, což je ale z našeho pohledu dáno větší prodlevou turbodmychadla dvanáctistovky. Kratší brzdné dráhy pak Ibiza dosáhla především díky agresivnějšímu nástupu síly a pneumatikám širším o 30 milimetrů. U obou vozů jsme se v každém případě mohli spolehnout na kotoučové brzdy na všech čtyřech kolech – pro zkoušené motorizace jsou součástí standardní výbavy.

HODNOCENÍ JÍZDNÍCH VLASTNOSTÍSeat IbizaŠkoda Fabia
Ovladatelnost78
Komfort odpružení68
Odhlučnění podvozku78
Řízení78
Řazení88
Brzdy87
Průměr7,177,83

Závěr


Závěr

Jeden výrobce, jeden segment, ale dva docela odlišné charaktery a přístupy k boji o zákazníka. Seat Ibiza, na první pohled nejsportovnější zástupce malých modelů koncernu Volkswagen, nabízí za přijatelné peníze výbavové prvky mnohem dražších vozů a srdnatě se postavil do role tvůrce dobrého jména litrového tříválce TSI. Naopak současná Fabia, konzervativní až na půdu, nejde do rizika a nabízí to, oč jde zákazníkům především – pohodlí, dostatečný vnitřní prostor a v neposlední řadě také přijatelnější základní cenu. Který vůz si tedy vybrat?

Litrový tříválec TSI Seatu Ibiza je velmi důstojným parťákem a adekvátním nástupcem stávající přeplňované dvanáctistovky, problém je ale v tom, že byl instalován do poměrně zastaralého těla. Výkon 81 kW (110 koní) je na standardní podvozek Ibizy zkrátka trochu moc a nepomáhají ani zvolená kola, která citelně zhoršovala cestovní komfort. Motor velmi příjemně a téměř lineárně táhne a snese i sportovnější zacházení, o něco více ale doplácí na větší zatížení. Velmi rád bych si jej vyzkoušel pod kapotou Fabie, které zmíněná prodleva turbodmychadla a výbušnost po překročení dvou tisíc otáček moc nesluší.

Starší datum výroby je z pohledu podvozku a prostoru pro posádku pro Ibizu negativem, výhodou je ale důraz na kvalitnější materiály a pocit lepší bytelnosti interiéru. Podobně na tom byla v roce 2007 také „dvojková“ Fabia, s novou generací je ale znát citelný zásah firemního ekonoma. Z uživatelského hlediska celkem o nic nejde, protože během jízdy přece neustále neosaháváte přístrojovou desku a neopájíte se měkčenými plasty, kdekdo ale může argumentovat větou „když to jde tady, musí to jít i jinde“. Více než to je pro nás důležitější, že nikde nic nevrže ani neupadává, a u obou vozů si díky výborné ergonomii velice rychle zvyknete na ovládání základních funkcí.

seat skoda fabia testy video malevozy redakcnivideo srovnavacitesty seat skoda fabia testy video malevozy redakcnivideo srovnavacitesty

U malých vozů s cenou okolo 300.000 korun se nelze vyhnout kompromisům, vítězem je ale ten, který je na sobě dává nejméně znát. A v našem případě jde o Škodu Fabia. Život s ní je díky většímu interiéru a nesrovnatelně pohodlnějšímu a odlučnějšímu podvozku příjemnější a opomenout nelze ani nižší základní cenu. Je to malé bezproblémové auto, se kterým nebudete vyčnívat z davu, pokud si to vyloženě nepřejete. A tento celek se nám nesmírně líbí.

SHRNUTÍ HODNOCENÍ
MODELSeat IbizaŠkoda Fabia
POŘIZOVACÍ NÁKLADY7,008,25
DESIGN8,608,00
INTERIÉR7,607,80
MOTOR7,807,80
JÍZDNÍ VLASTNOSTI7,178,00
CELKOVÝ PRŮMĚR7,177,83
CELKEM HVĚZDIČEK***1/2***1/2

Seat Ibiza 1.0 TSI

Plusy

  • Sportovní vzhled výbavy FR
  • Bohatá příplatková výbava
  • Zátah motoru od nižších otáček
  • Skvělá přední sedadla

Minusy

  • Komfort na 17“ kolech i navzdory adaptivnímu podvozku
  • Menší prostor uvnitř
  • Menší stabilita ve vysokých rychlostech
  • Horší odhlučnění podvozku

Nejlevnější verze modelu264.900 Kč (1.0 MPI Reference/55 kW)
Základ s testovaným motorem327.900 Kč (1.0 TSI Style/81 kW)
Testovaný vůz bez příplatků352.900 Kč (1.0 TSI FR/81 kW)
Testovaný vůz s výbavou403.800 Kč (1.0 TSI FR/81 kW)

Škoda Fabia 1.2 TSI (81 kW)

Plusy

  • Silný zátah motoru ve středním pásmu otáček
  • Dobré odhlučnění podvozku
  • Vnitřní prostor v podélném a příčném směru
  • Příznivá základní cena

Minusy

  • Vysoký schod po sklopení zadních opěradel
  • Nemožnost překlopit zadní sedáky
  • Vyšší prahy znesnadňují vystupování zezadu
  • Pohupování v zatáčkách na 15“ kolech

Nejlevnější verze modelu239.900 Kč (1.0 MPI Active/44 kW)
Základ s testovaným motorem301.900 Kč (1.2 TSI Ambition/81 kW)
Testovaný vůz bez příplatků324.900 Kč (1.2 TSI Style/81 kW)
Testovaný vůz s výbavou376.899 Kč (1.2 TSI Style/81 kW)

Foto: Petr Homolka

Zobrazit celý článek
Jan Mička
Diskuze (266)
Model Seat Ibiza 1.0 TSI (81 kW) Škoda Fabia 1.2 TSI (81 kW)
Cena základní sestavy 352 900 Kč 324 900 Kč
Cena testované sestavy 403 800 Kč 376 899 Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný zážehový přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 3 / 4 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 999 1197
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 81 / 5500 81 / 4600
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 200 / 2000 - 3500 175 / 1400 - 4000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 197 196
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 9.2 9.4
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 5.2 / 3.8 / 4.3 6.1 / 4.1 / 4.8
Emise CO2: 99 110
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 292 / 900 330 / 1150
Objem nádrže (l): 45 45
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1109 / 941 1129 / 530
Seat Ibiza 1.0 TSI (81 kW)
Škoda Fabia 1.2 TSI (81 kW)
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4043 3992
b) šířka (mm): 1693 1732
c) výška (mm): 1428 1476
d) rozvor (mm): 2460 2470
e) rozchod vpředu (mm): 1465 1463
f) rozchod vzadu (mm): 1457 1457
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 740 / 1090 830 / 1060
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 560 / 910 620 / 850
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 980 990
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 930 940
k) šířka vpředu (mm): 1343 1410
l) šířka vzadu (mm): 1333 1380
délka sedáku vpředu (mm): 500 520
délka sedáku vzadu (mm): 480 460
výška opěradla vpředu (mm): 610 630
výška opěradla vzadu (mm): 610 630
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano Ano
21. 2. 2016 15:36
Re: Autor to zaobaluje
Tohle není o změnách metodiky, ale prostě o tom, že výrobci čím dál tím více optimalizují naladění motoru na měření. V NEDC jim tak poměrně mnohem výrazněji klesají spotřeby (řekněme, že v NEDC jim klesne o 30 % mezigeneračně a tobě jako provozovateli klesne jen o 8 %). To má mnohem větší vliv než změny v metodice, které jsou spíš relevantní pro emise škodlivin (kde jsou ta čísla o několik řádů menší).

Metodika není jediné, co se mění. Mění se i auta. A jak jsem napsal, ta zásadní změna je růst tlaku na zvyšování účinnosti. Časově to pěkně sedí.
21. 2. 2016 00:14
Re: Rozhoduje ten, kdo platí test
Jak si teda můžete cokoliv kupovat? Co když na rohlíky ve vašem supermarketu má někdo zaplacenou reklamu??
Avatar - white label
16. 2. 2016 00:25
Re: VS. Jazz, Yaris, Swift
Avatar - white label
16. 2. 2016 00:03
Re: VS. Jazz, Yaris, Swift
1.4 16V/74kW měla III.g. Pola už od května 1996 a 1.6 16V (Polo GTI) mělo 88kW před faceliftem (od 03/1998) a 92kW po něm (od 10/1999).
1.8 T měl až facelift IV.g., nejdříve (05/2006) 110kW (Polo GTI) a hned potom (06/2006) 132kW (Polo GTI „Cup Edition“).
1.6 16V/77kW (s možností 6st. tiptronicu) byla pro Polo také až od 05/2006.
Takže ve IV. g. před faceliftem (2001-2005) byl nejsilnějším benzínem v Polu motor 1.4 16V/74kW.
Proto nejsilnější motorizací Pola byl tehdy diesel 1.9PD/96kW (od 10/2003).
Avatar - Emel
15. 2. 2016 21:56
Re: VS. Jazz, Yaris, Swift
Právě tak malé auto by mělo jezdit za míň... mě teda spotřeba u městského auta zas tak netrápí, jestli najezdím za rok 5000km se spotřebou 5 nebo 7 je nakonec jedno.

VW Polo měl někdy od cca. 2000 1.4 16V 74kW, pak později (cca. 2005) 1.6 16V 77kW a 1.8T 110 a 132kW... lidi si dost chválili i tu základní 1.4 55kW.