SEAT Leon 1,2 TSI Copa – Copa výbavy

SEAT Leon 1,2 TSI Copa – Copa výbavy

 
 

Přeplňovaná dvanáctistovka a akční výbava Copa udělaly z Leonu auto s nečekaně dobrým poměrem cena/užitná hodnota.

SEAT Leon se sice už letos dočká nástupce, to ale neznamená, že by současná generace (typ 1P), vyráběná od roku 2005, neměla i dnes co nabídnout. Díky pravidelným inovacím se v jejím kabátě prakticky každoročně ukrývá něco nového z techniky, v posledních letech se navíc přidává atraktivní cenová politika českého zastoupení.

Kombinací obojího je vůz, který se nám dostal k testu tentokrát. Pohání jej ze stránek Auto.cz již důvěrně známý motor 1,2 TSI – zde o výkonu 77 kW a spojený se šestistupňovou manuální převodovkou. Výbava je akční provedení Copa, tedy verze Reference se slevou a výbavou navíc.

To znamená standardní klimatizaci, rádio, elektrická okna, palubní počítač, šest airbagů, ESP a další. K tomu se v rámci edice Copa přidávají 16palcová litá kola, přední mlhovky s funkcí odbočovacích světel, tempomat, multifunkční volant, konektor USB a elektricky ovládaná a vyhřívaná zpětná zrcátka. Sečteno a podtrženo, za 326.900,- Kč máme před sebou auto, kterému z důležitých věcí nic nechybí.

obrázek [600 x 279]

1,2 litru a turbo – stačí to?

Motor 1,2 TSI, vyráběný v Mladé Boleslavi, jsme za poslední dva roky testovali již mnohokrát. Předchozí zkušenosti ukazují, že při malé zátěži jde o úsporný motor, přetěžování ale odhalí malé výkonové rezervy a žene spotřebu strmě vzhůru. Jak si tedy dvanáctistovka poradí s Leonem?

Pětidveřový SEAT leží pod onou hranicí, kdy je motor 1,2 TSI ještě doporučeníhodný. Běžné použití zvládá s přehledem, a proto jej můžeme označit za plnohodnotnou náhradu konvenční atmosférické šestnáctistovky. Motoru nechybí pružnost a díky přeplňování má v dolní polovině otáčkoměru, kde stráví většinu svého života, k dispozici dostatek sil.

Plně využít možnosti motoru umožňuje šestistupňová manuální převodovka s vhodně poskládanými převody. Také díky tomu spotřeba ve městě jen výjimečně překračuje sedmilitrovou hranici. Turboefekt a turbodíra přítomné sice jsou, jejich projev je ale natolik potlačen, že jsme se museli opravdu snažit, abychom je při plné zátěži rozpoznali.

Odstupňování převodovky je relativně krátké, a tak umožňuje motor stále držet v efektivním pásmu otáček. Zároveň ale šestka plní svůj pravý účel – těžký převod pro cestování vyššími rychlostmi.

obrázek [300 x 387] Při konstantních 100 km/h proto motor točí 2200 min-1 a spotřebuje 5,4 l/100 km. Jízdy mimo město potvrdily, že při defenzivním stylu jízdy je spotřeba okolo 5,5 litru i v běžném provozu udržitelná. Průměr ale výrazně kolísá v závislosti na četnosti stoupajících a klesajících úseků na trase.

Dálničních 130 km/h pak znamená 2900 min-1 a odběr z nádrže ve výši 7,8 l/100 km. Konkurence s šestnáctistovkami ve 130 km/h točí mnohdy i o tisíc otáček víc, Leon proti nim proto získává menší hlučností.

Relativně vyšší dálniční spotřeba jasně vymezuje určení Leonu 1,2 TSI: malý turbomotor je spolehlivým univerzálem, který si bez problémů poradí se všemi běžnými způsoby použití. Při častých jízdách po městě i mimo něj vyniknou přednosti tohoto motoru. Kdo ale plánuje využití primárně na dlouhé dálniční cesty, měl by dát přednost raději turbodieselu 1,6 TDI.

Mrštnost má v genech

I přes relativní stáří patří Leon dodnes co do jízdních vlastností k tomu nejlepšímu v nižší střední třídě. Dobře vyvážené řízení má pravidelný chod a směřuje k řidiči potřebnou dávku informací o dění pod koly.

Osvědčená a velmi kvalitní podvozková platforma PQ35 je osazena vpředu vzpěrou McPherson, zadní náprava má složitější víceramenné zavěšení. Karoserie se nekroutí a podvozek i přes tvrdší nastavení spolehlivě filtruje většinu nerovností.

Malý a lehký motor ještě víc zdůrazní výbornou mechanickou přilnavost předních kol. Příď na suchu spolehlivě poslouchá požadavky řidiče na změnu směru, bez jediného náznaku nedotáčivosti. K tomu se přidává bezchybná trakce – ani s vypnutým ESP Leon 1,2 TSI v zatáčce neprohrábne, přestože jeho 175 Nm není zrovna málo.

obrázek [600 x 334]

Při hledání slabých stránek zjišťujeme, že jediným výraznějším negativem Leonu je jeho interiér. Po funkční stránce je až na několik drobností (např. umístění spínače výstražných světel) vše v pořádku, jde nám o design a provedení použitých materiálů.

SEAT se ani nepokouší naznačovat ambice působit luxusnějším dojmem. V době, kdy se výrobci v nižší střední třídě předhání, který z nich nabídne prémiovější interiér, SEAT drží strohý styl i zpracování.

Za cenu, jakou dnes automobilka za Leon žádá, je ale vše v naprostém pořádku. Přeci jen od slušně vybaveného auta s cenou 330 tisíc korun nelze očekávat prémiové zázraky. A nakonec třeba takový Fiat Bravo nabídne podobné, ovšem méně sportovně tvarované, provedení.

I dnes ale umí Leon zaujmout neobvyklými detaily jako jsou kliky zadních dveří zapuštěné do sloupků, logo jako tlačítko otevírání zavazadlového prostoru nebo stěrače ukryté za rámem čelního okna. Když se podíváme kousek pod povrch, odhalíme snadný přístup k žárovkám zadních světel nebo možnost praktického odložení víčka palivové nádrže.

Závěr

I v dnešní době tolik výbavy v designově atraktivním balení, jako nabízí SEAT Leon Copa, na trhu jen tak nenajdete. V seznamu standardně dodávaných prvků nám nic nechybí, motor zase potěší příjemnou dynamikou a rozumnou spotřebou paliva.

Leon Copa 1,2 TSI proto považujeme za dobře vybalancovanou nabídku, která má co říct zákazníkům hledajícím kvalitní techniku v kombinaci s dobrou výbavou. K tomu se přidává atraktivní cenovka – sportovní design tak dnes u SEATu není argumentem pro vyšší cenu, ale naopak bonusem, který zákazník získává společně s velmi konkurenceschopnou cenou.

JAKE.AUTO.CZ: SEAT Leon (přehled testů a dalších článků)

První cena vozu289.900,- Kč (Leon 1,4/63 kW Basis)
První cena vozu s testovanou motorizací326.900,- Kč (Leon 1,2 TSI/77 kW Copa)
Základní cena testovaného vozu326.900,- Kč (Leon 1,2 TSI/77 kW Copa)
Cena testovaného vozu vč. příplatků326.900,- Kč (Leon 1,2 TSI/77 kW Copa)

Plusy

  • Živý motor, dostatečně výkonný pro město i dálnici
  • Při menší zátěži velmi nízká spotřeba paliva
  • Šestistupňová převodovka standardem
  • Kvalitní jízdní vlastnosti
  • Perfektní trakce, minimalizovaná neotáčivost
  • Bohatá akční výbava Copa
  • Skvělá přední sedadla a poloha řidiče
  • Bohatá bezpečnostní výbava

Minusy

  • Zhoršený výhled šikmo vpřed a vzad
  • Použité materiály v interiéru
  • Vyšší ceny lépe vybavených verzí a silných motorů
Spolupracujeme s TipCars.com

SEAT Leon 1,2 TSI Copa

Cena v základní výbavě: 326 900 Kč Cena v testované výbavě: 326 900 Kč

Základní výbava:Výškově a podélně nastavitelný multifunkční volant, klimatizace Climatic, rádio s přehrávačem CD/MP3, multimediální port (USB/AUX-in), make-up zrcátka u řidiče a spolujezdce, výškově nastavitelné sedadlo řidiče, dělená zadní sedadla, elektrické stahování předních oken, centrální zamykání s dálkovým ovladačem, indikátor optimálního řazení, kontrola trakce, ESP s elektronickou uzávěrkou XDS, asistent rozjezdu do kopce, čelní, boční a okenní airbagy, palubní počítač, kliky dveří v barvě karoserie, 16palcová litá kola Elio, přední mlhovky s funkcí odbočovacích světel, bederní opěrka předních sedadel, tempomat, elektricky ovládaná a vyhřívaná zpětná zrcátka

Výbava testovaného vozu:základní

OBRAZEM: V Praze se sešli odpůrci Sobotky a islámu, bylo jich jen pár stovek OBRAZEM: V Praze se sešli odpůrci Sobotky a islámu, bylo jich jen pár stovek

Centrum Prahy bylo v obležení desítek policistů. Kromě…

Skupina G7 Rusku připomněla povinnost plnit dohody z Minsku, hrozí přísnějšími sankcemi Skupina G7 Rusku připomněla povinnost plnit dohody z Minsku, hrozí přísnějšími sankcemi

Státy skupiny sedmi nejvyspělejších ekonomik světa (G7)…

Spojené státy se jako jediné ze skupiny G7 nezavázaly podpořit dohodu o klimatu Spojené státy se jako jediné ze skupiny G7 nezavázaly podpořit dohodu o klimatu

Šest ze sedmi zemí skupiny nejvyspělejších ekonomik světa…

 
Technické údaje
Motor SEAT Leon 1,2 TSI Copa
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 2
Zdvihový objem (ccm): 1197
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 77 / 5000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 175 / 4100
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 187
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 10.9
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 7.1 / 4.7 / 5.4
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 341 / -
Objem nádrže (l):80
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1275 / 500
Rozměr pneu:205/55 R16
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4315
b) šířka (mm): 1768
c) výška (mm): 1458
d) rozvor (mm): 2578
e) rozchod vpředu (mm): 1533
f) rozchod vzadu (mm): 1517
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 950 / 1150
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 660 / 940
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1040
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):960
k) šířka vpředu (mm): 1470
l) šířka vzadu (mm): 1440
délka sedáku vpředu (mm): 520
délka sedáku vzadu (mm): 440
výška opěradla vpředu (mm): 630
výška opěradla vzadu (mm): 620
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Hodnocení SEAT Leon 1,2 TSI Copa
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 8
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 7
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 9
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 9
Odkládací plochy: 9
Dojem z řízení: 8
Výhled vpřed: 8
Výhled vzad: 9
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 10
Tah v nižších otáčkách: 10
Výkon ve vyšších otáčkách: 8
Hlučnost v nižších otáčkách: 10
Hlučnost v vyšších otáčkách: 9
Spotřeba: 8
Odstupňování převodovky: 10
Snadnost řazení: 10
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 9
Jízdní vlastnosti v extrému: 10
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 8
Přenos hnací síly na vozovku: 10
Účinnost brzd: 9
Velikost zavazadlového prostoru: 7
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 7
Variabilita zavazadlového prostoru: 7
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 10
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 8,77
 







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Svezli jsme se novou Mazdou CX-5. Kráska přitahuje i jízdním komfortem Svezli jsme se novou Mazdou CX-5. Kráska přitahuje i jízdním komfortem

Charismatickým designem nová Mazda CX-5 zaujme. Ale jak…

BMW řady 8 je oficiálně venku! Kupé mísí sport, modernu i luxus BMW řady 8 je oficiálně venku! Kupé mísí sport, modernu i luxus

Mnichovská automobilka oficiálně představila BMW řady 8,…

 




Dejte si jedno kolo Severní smyčky s Petrem Fulínem! Dejte si jedno kolo Severní smyčky s Petrem Fulínem!

O víkendu se jeden další podnik evropského šampionátu…

Petr Fulín a Seat do třetí sezóny ETCC: Další titul mistra na dosah! Petr Fulín a Seat do třetí sezóny ETCC: Další titul mistra na dosah!

Velmi úspěšné spojení závodníka Petra Fulína a značky…

 



 
Volkswagen Up! GTI poprvé naživo: Jedničkový Golf GTI je zpátky! (+videa)

Volkswagen Up! GTI poprvé naživo: Jedničkový Golf GTI je zpátky! (+videa)

Dnes 16:50

Jenom málokterý sportovní hatchback má tak velkou skupinu zastánců, jako Volkswagen Golf GTI. Nový Up! GTI se vrací ke kořenům a vzpomíná na dobu před jednačtyřiceti lety.




Blesk.cz

„Znásilníte tři ženy, vezmu to na sebe,“ vtipkoval prezident před vojáky

„Znásilníte tři ženy, vezmu to na sebe,“ vtipkoval…

Filipínský prezident Rodrigo Duterte má evidentně smysl pro humor hodně za hranou. Například v pátečním projevu…

Provokatér Pavol Habera: Prstem prozkoumal Peštové dutinu nosní!

Provokatér Pavol Habera: Prstem prozkoumal Peštové…

Ti dva se spolu opravdu nenudí. Zpěvák Pavol Habera (55) svoji partnerku Danielu Peštovou (46) umí tedy pořádně…

 

iSport.cz

Rarita! Utrpěl debakl, ale má poháry i titul. Jsem štastný, přiznal Železník

Rarita! Utrpěl debakl, ale má poháry i titul. Jsem…

Hazardoval s osudem, v Liberci útočník Mladé Boleslavi Lukáš Železník s parťáky padl ostudně 0:4, přesto slaví…

SESTŘIHY: Slavia má TITUL, zničila Brno! Do pohárů jde Boleslav i po debaklu

SESTŘIHY: Slavia má TITUL, zničila Brno! Do pohárů…

Oslavy v červenobílém mohou začít! Fotbalistům Slavie patří český titul, na Strahově ho potvrdili v posledním…

 

Reflex.cz

Startuje dotační “Dešťovka” za 100 milionů. Šetření vodou ale může znamenat zdravotní rizika

Startuje dotační “Dešťovka” za 100 milionů. Šetření…

Neschopnost dohlédnout důsledků legislativních aktivit i možných variant uplatnění příslušných projektů v reálné…

Ujetost roku: Pojišťovák s plnicím perem v nose

Ujetost roku: Pojišťovák s plnicím perem v nose

Výhodou rozvíjejícího se komiksového trhu v České republice – ano, stále jsme rozvojová země – není jen zvýšení…