Test Auto.cz

Seat Leon ST Cupra 2.0 TSI 4Drive DSG – Skrytá identita

20.6. 2018
Verdikt
 

Cupra se již tradičně označují vrcholné sportovní verze modelů španělského Seatu. Nedávno však Cupra povýšila a stala se samostatnou značkou. Jak jezdí nejvýkonnější sériový Seat všech dob?

Motor o výkonu 221 kW neboli rovných 300 koní byl ještě v 90. letech záležitostí téměř výhradně supersportovních automobilů, případně vozů třídy GT či luxusních sedanů s víceválcovými motory. Už v minulé dekádě jste se však mohli se čtyřválci, jejichž výkon se k této magické hranici pomalu, ale jistě přibližoval, setkat.

V minulé generaci nabízel Seat Leon Cupra R motor 2.0 TFSI o výkonu až 195 kW. Šlo o starší agregát z řady EA113, tedy s rozvodovým řemenem, známý také z rychlých Golfů a kupé Scirocco R. Komu to bylo i tak málo, měl možnost si v roce 2012 na vybraných trzích objednat Leon Cupra R310. O co šlo - známý německý ladič vozů skupiny VW, firma ABT Power, si vzala do parády standardní Cupru R a výsledkem byly četné úpravy. Tou zdaleka nejmarkantnější bylo zvýšení výkonu motoru na 310 koní. Cupra R310 ale byla nabízena pouze na vybraných trzích, například ve Švýcarsku. V tomto případě samozřejmě nešlo o sériově vyráběný vůz, přesto byla nabídka takto potentního ostrého hatchbacku zajímavá a jasně ukazovala na potenciál motorů TFSI ze starší řady EA113.

Bylo opravdu pozoruhodné, jak se navíc ladiči vypořádali s tak velkým přebytkem výkonu, zejména s ohledem na eliminaci záběrových sil v řízení. Cupra R310 totiž měla „jen“ pohon předních kol. Navíc skupina VW nikdy nepoužívala (a nepoužívá) u svých kompaktů specifické zavěšení předních kol s takzvanou dělenou (nebo oddělenou?) těhlicí. Tedy to, co známe z rychlých Fordů Focus RS, posledních dvou generací Hondy Civic Type R a samozřejmě rychlých Renaultů Mégane R. S., včetně toho současného. Dokonce ani samosvorný diferenciál vůz nepoužíval, pouze jeho elektronickou náhražku XDS. Snad i proto se mi tehdy při prohánění Cupry R310 zdálo, že těch 310 koní je možná až příliš… Jde však o věc názoru. Ovšem objektivně vzato, sladění celého auta bylo i vzhledem k dostupné vlastně velkosériové technice vynikající. Sotva by to tehdy udělal někdo lépe.

Chybí jen málo

Současné vydání Leonu je na trhu od roku 2013. Sportovní verze Cupra dorazila o rok později, přičemž z nabídky byla vypuštěna verze „R“. Seat ovšem přesto nabídku nejvýkonnějšího Leonu výrazně rozšířil. Zatímco u předchůdce (stejně jako v první generaci) byla na vývěr vlastně pouze jedna verze karoserie, pětidveřových hatchback, v současném vydání může kupující zvolit kromě hatchbacku s pěti dveřmi také mnohem praktičtější kombi s přídomkem ST. Ve vybraných zemích (v České republice není v nabídce) je nabízena rovněž třídveřová karoserie se zkráceným rozvorem náprav SC, která se svojí povahou blíží kategorii kupé.

Pokud porovnáte Leon Cupra s přímou konkurencí, patrně velmi rychle odhalíte dvě zásadní skutečnosti. Tou první je relativně příznivá cena. Pokud se spokojíte s hatchbackem a manuální převodovkou, můžete mít tento pozoruhodný vůz už za částku 772.900 korun. Kombi ST startuje na 802.900 korunách, což je rovněž velmi konkurenceschopná částka.

Pouze kombi je k mání také s pohonem všech kol, u Seatu obchodně nazývaným 4Drive. Současně se pojí výhradně se samočinnou šestistupňovou dvouspojkovou převodovkou DSG.

Druhou skutečností je málo nápadný vzhled. Nebýt velkých 19palcových kol, která jsou standardem, přičemž připlatit si za větší nelze, tak si možná ani nevšimnete, že před vámi nestojí běžný Leon, ale ostrá Cupra s motorem klidně dvojnásobném výkonu.

obrázek [600 x 249]  

Vzhledem k tomu, že se jedná o vrcholnou verzi řady Leon, je bohatá výbava v sérii očekávatelná. A skutečnost není jiná. I tak má ale kupující ještě možnosti, jak utratit další peníze. Třeba pokud bude základní sportovní sedadla považovat za málo anatomicky tvarovaná, tomu Seat nabízí za příplatek 33.900 korun skořepinová sedadla, navíc čalouněná skvělou Alcantarou v kombinaci s koženými boky. Za uvedenou částku jsou dále vyhřívaná. Nelze však u nich měnit tuhost bederní opěrky. Testovaný vůz, oděný mimochodem do zářivého laku „oranžová Eclipse“, byl dále vybaven třeba panoramatickým střešním oknem za 22.600 korun, u něhož chválíme možnost jej otevřít. Balíček asistenčních prvků - konkrétně například adaptivní tempomat či asistence pro jízdu v koloně, byl v testovaném autě součástí paketu Comfort & Drive II. Vyjde na 21.900 korun.

Podobně jako zvnějšku vůz neevokuje nijak zvláštní výkonový potenciál ani uvnitř. Výše zmíněná příplatková sedadla sice při čtení ceníku budí dojem závodních skořepin, realita je však přesně opačná. Ano, jsou anatomická, avšak u řady i běžných aut najdete sedadla tvarovaná ještě výrazněji. Kupodivu v praxi fixují tělo nakonec lépe, než lze při pohledu na ně usuzovat. Standardem je elektronický přístrojový štít, tvořený velkým LCD displejem. Řidič si může zvolit jeho uspořádání od klasického s „budíky“ až po zobrazení s doslova obří mapou navigace, roztaženou mezi drobný rychloměr a otáčkoměr. Jde o prvek, který jako první uvedlo současné Audi TT. Důležité je, že čitelnost „budíků“ není ovlivněna ani přímým sluncem.

Další informace o jízdě si lze vyvolat na středovém monitoru. Ten tak může zobrazovat zleva okamžitý plnicí tlak turbodmychadla v barech, hodnotu podélného zrychlení v násobcích tíhového zrychlení (G) a konečně údaj o okamžitém výkonu motoru v kilowattech. Mezi „budíky“ pak samozřejmě nemusí chybět ani údaj o teplotě motorového oleje, což je u takového vozu velmi přínosné. Kabina je tedy na jedničku, a to jak celkovým tvarem palubní desky, tak i ergonomií spolu s materiály.

1/3 Pokračovat ve čtení

Spolupracujeme s TipCars.com

Seat Leon ST Cupra 2.0 TSI 4Drive DSG

Cena v základní výbavě: 897 900 Kč Cena v testované výbavě: 1 083 300 Kč

Základní výbava:Adaptivní podvozek DCC, automatická dvouzonová klimatizace, ABS + ASR + ESC, černá vnější zpětná zrcátka, digitální přístrojový štít, černý strop, dojezdové rezervní kolo, elektromechanická parkovací brzda, dojezdové rezervní kolo, chromovaná koncovka výfuku, multifunkční ukazatel (zahrnuje i teplotu motorového oleje), kolení airbag pádla řazení pod volantem, ISOFIX na dvou krajních místech vzadu, podélné střešní nosiče, progresivní řízení, Seat Drive profile (umožňuje měnit mapu pedálu akcelerace, účinek posilovače řízení a také otáčky při nichž převodovka mění kvalt), snížený podvozek o 25 mm, sportovní sedadla vpředu potažená Alcantarou, atd.

Výbava testovaného vozu:Skořepinová sedadla – Alcantara, vyhřívaná (+33.900,-), Connectivity box – bezdrátová nabíječka telefonu (+ 5.900,-), navigace standard (+ 13.900,-), MapCare – aktualizace mapových podkladů (+ 3.100,-), paket Comfort a Drive II – obsahuje Paket Driving Assistance + adaptivní tempomat atd (+ 21.900,-), paket safety – senzor únavy řidiče + kontrola nezapnutých pásů vzadu (+ 3.600,-), Full Link (+ 4.500,-), Kessy – bezklíčový přístup a startování tlačítkem (+ 10.500,-), zadní parkovací kamera (+ 6.600,-), paket Chrom (+ 5.500,-), panoramatické střešní okno (+ 22.600,-), parkovací senzory vpředu a vzadu (+ 13.000,-), Beats Audio (+ 13.500,-), prodloužená záruky 2 roky nebo 40 000 km (+ 2.700,-)

Financial Times: Navržená severoirská pojistka brexitu nemůže fungovat Financial Times: Navržená severoirská pojistka brexitu nemůže fungovat

Takzvaný protokol o Irsku a Severním Irsku představoval…

Komentář Bohumila Pečinky: Antipříběh o Andreji Babišovi Komentář Bohumila Pečinky: Antipříběh o Andreji Babišovi

Médii a sociálními sítěmi se šíří konspirační teorie…

Platy politiků vzrostou o necelou desetinu Platy politiků vzrostou o necelou desetinu

Platy vrcholných politiků vzrostou příští rok zřejmě…

Britský ministr pro brexit Raab rezignoval Britský ministr pro brexit Raab rezignoval

Britský ministr pro brexit Dominic Raab odstoupil z…

 
Technické údaje
Motor Seat Leon ST Cupra 2.0 TSI 4Drive DSG
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1984
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 221 / 5500
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 380 / 1800 - 5500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 250
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 5.9
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 9.1 / 6.1 / 7.2
Emise CO2:164
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 587 / 1470
Objem nádrže (l):50
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1545 / 495
Rozměr pneu:235/35 R19
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4535
b) šířka (mm): 1815
c) výška (mm): 1450
d) rozvor (mm): 2635
e) rozchod vpředu (mm): 1550
f) rozchod vzadu (mm): 1520
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 850 / 1190
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 610 / 860
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1030
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):960
k) šířka vpředu (mm): 1480
l) šířka vzadu (mm): 1460
délka sedáku vpředu (mm): 480
délka sedáku vzadu (mm): 450
výška opěradla vpředu (mm): 610
výška opěradla vzadu (mm): 620
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
 

Přidat názorDiskuse: Seat Leon ST Cupra 2.0 TSI 4Drive DSG –…







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Michal Půr: Nesmyslné limity emisí mohou srazit naši ekonomiku na kolena Michal Půr: Nesmyslné limity emisí mohou srazit naši ekonomiku na kolena

Michal Půr, šéfredaktor serveru Info.cz, v komentáři…

Nejvyhledávanější automobilky podle Googlu: Vítěz v Česku vás překvapí Nejvyhledávanější automobilky podle Googlu: Vítěz v Česku vás překvapí

Se zajímavou statistikou přišla britská pojišťovna Veygo.…

 



Už i Seat Leon se dočkal motoru 1.5 TSI. Kolik za něj dáte? Už i Seat Leon se dočkal motoru 1.5 TSI. Kolik za něj dáte?

Rozšiřování nabídky benzinové patnáctistovky napříč…

Závodní elektromobil Cupra e-Racer se již prohání po závodních okruzích Závodní elektromobil Cupra e-Racer se již prohání po závodních okruzích

Španělská značka Cupra pilně pracuje na proměně…

 



 
Značka Jawa jede! Toto jsou zbrusu nové motorky. Vypadají skvěle!

Značka Jawa jede! Toto jsou zbrusu nové motorky. Vypadají skvěle!

Dnes 10:38

Jawa se díky koncernu Mahindra Group vrací se zcela novými modely, oživujícími linie neslavnějších motocyklů české značky.




Blesk.cz

Dáda je zase smutná! Další krach vztahu! Z velké lásky zbyla hořká pachuť

Dáda je zase smutná! Další krach vztahu! Z velké…

To je snad prokletí. Zatímco jiné slavné klany žijí v pohodě pospolu desítky let, v rodině Felixe Slováčka (75)…

Mladá cestovatelka Klára projela Evropu „na pankáče“: Dodávku sama přestavěla na obytný vůz

Mladá cestovatelka Klára projela Evropu „na…

Lásku k cestování a kutilství spojila Klára Hantychová z jižní Moravy při přestavbě dodávky na obytný vůz. Za…

 

iSport.cz

Kladenský Machač o Plekancovi: Byli bychom rádi, kdyby hrál s námi

Kladenský Machač o Plekancovi: Byli bychom rádi,…

Prosadil se po pěkné individuální akci. Ale nakonec z toho žádnou velkou radost neměl, protože Kladno, hrající…

O angažmá v Česku bych uvažoval, říká Zeman. Jak vidí Schicka a spol.?

O angažmá v Česku bych uvažoval, říká Zeman. Jak…

Místopředseda Fotbalové asociace České republiky Roman Berbr o něm nedávno veřejně mluvil jako o někom támhle ze…

 

Reflex.cz

Marek Stoniš: Kronika ohlášené sebevraždy aneb 3 věci, u kterých propadám zoufalství a vzteku

Marek Stoniš: Kronika ohlášené sebevraždy aneb 3…

Mám rád novelu Gabriela Garcíi Márqueze Kronika ohlášené smrti. Čtenář se už na první stránce dočte, koho kvůli…

Přelomové rozhodnutí: Belgie odebrala občanství islamistickému extremistovi, který se v Belgii narodil

Přelomové rozhodnutí: Belgie odebrala občanství…

Belgické úřady přistoupily k razantnímu opatření a odebraly státní občanství Fouadovi Belkacemovi, islámskému…