Test Auto.cz

Honda Civic Type R – Excentrik vyměknul, ale to je dobře!

25.10. 2017
Verdikt
 

Minulá generace Civicu Type R byla sice skvělá, na českých silnicích ale byla použitelná jen v omezené míře. Novinka to změnila!

Hot hatch. Ikonický výraz pro všechny petrolheady, který však rozděluje názory. Všichni v něm vidí rychlý hatchback, zatímco však pro jedny si musí uchovat univerzální schopnosti a každodenní použitelnost, pro druhé je ostrým nástrojem pro oblíbené okresky a závodní tratě. První skupinu zastupuje mimo jiné VW Golf R, tu druhou Honda Civic Type R. A právě tu jsme po krátkém svezení v Německu v nejnovějším provedení vyzkoušeli přímo na českých silnicích.

Dnešní Civic Type R je už pátým hot hatchem v pořadí s tímto označením. Jestliže na čtyřku (interní označení FK2) jsme si museli počkat vlastně až na konec životního cyklu výchozí deváté generace Civicu, pětka (FK8) přichází chvíli po nastupující desáté generaci Civicu. Je to tím, že s Type R se tentokrát počítalo od začátku prací na novém Civicu a nebylo o jeho příchodu rozhodnuto až se zpožděním jako u předchůdců. Petrolheadi jsou možná nadšeni, stávající zákazníci ale už asi tolik ne, vždyť nový Type R přišel na trh jen asi dva roky po tom předcházejícím.

Krátká mezera mezi oběma generacemi je možná důvodem, proč si Civic Type R uchoval charakter excentrika nebo stávající přeplňovaný dvoulitr (byť dále vyladěný). To ale neznamená, že by se konstruktéři při vývoji nudili. Základem Civicu X je totiž nová platforma, která znamenala přesunutí palivové nádrže z místa pod předními sedadly na konvenční místo pod zadní lavicí. Práce tedy bylo habaděj. Jak se povedla?

Skoro jak závoďák

Pokud se budeme bavit o práci designérského oddělení, Civic Type R je přesně to auto, na něhož uslyšíte rozporuplné názory. Příď je možná usedlejší než u předchůdce, jinak je to ale nepřehlédnutelné auto, a to i v nijak výrazné bílé barvě. Přijeďte s ním před golfový klub a ostatní hráči se s dýmkou v ruce budou smát jeho vysokému křídlu jak z okruhového speciálu pro WTCC (je dokonce tak vysoké, že už neomezuje výhled vzad, díváte se skrz něj), vytaženým blatníkům (s šířkou 1.877 mm je Type R o 78 mm širší než běžná verze) nebo ne dvojité, ale hned trojité koncovce výfuku.

Jenže vyrazte s ním na sraz tunerů nebo Hondařů a ti z něj budou jak v sedmém nebi. Dobře totiž budou vědět, že designéři úzce spolupracovali se specialisty na aerodynamiku, aby všechny detaily byly opravdu účinné. Křidélka po stranách nárazníku nebo „žraločí ploutve“ v zadní části střechy tak nejsou pro srandu králíkům, ale účinné prvky. Křidélka upravují proudění pro lepší přítlak přední nápravy, aniž by zvyšovaly čelní odpor vzduchu, zatímco ploutvičky usměrňují vzduch na zadní přítlačné křídlo, což zvyšuje jeho účinnost. Všechny tyto detaily pak ve výsledku znamenají, že součinitel aerodynamického odporu Type R je o tři procenta nižší než u předchůdce.

Ať už se vám Type R líbí, nebo ne, patrně uznáte, že zatímco agresivně pojatá vysportovaná příď se povedla, záď by stálo za to vylepšit. Použitá koncová světla podobně jako u výchozího hatchbacku poněkud evokují devadesátá léta, stejně tak bychom se obešli bez těch „fejkových“ mřížek v zadních rozích karoserie. Jinak se nám ale styl závodního speciálu, který se zapomněl na běžné silnici, líbí.

Skvělá sedadla. A ta řadička!

Pojďme však už dovnitř, kde auto dává již na první pohled najevo, že tohle je ten vrcholný Civic Type R. Palubní desku zdobí „sportovní“ červená, středový tunel zase plaketka se sériovým číslem, máme tady i sportovní volant nebo kulaťoučkou hlavici řadicí páky. „Koule“ z opracované slitiny vypadá jednoduše skvěle a perfektně padne do ruky, v zimě však musíte počítat s tím, že v dlani studí. S tím bychom se ale smířili, protože jinak je vlastně úžasná a my se ptáme, zda je vůbec nutné u řadičky vymýšlet jiný tvar?

Chválíme také přední sedadla, která svým tvarem s vysokými bočnicemi připomínají závodní skořepiny. Podobné sedačky měl i předchůdce, v nichž jste si na delších cestách připadali jak ve svěrací kazajce, jak vám tiskly stehna k sobě. Tomu je konec, protože bočnice už nejsou tak tvrdé, což usnadňuje i nastupování, a hlavně jsou sedáky širší, a tak tu mají konečně více životního prostoru i prostorově náročnější piloti.

Změny přitom nešly na úkor funkce, stále platí, že těla posádky semišem čalouněná sedadla náramně udrží na svém místě, i při rychlém tempu sedíte přilepení jak lepidlem loctite. Jen by se mohlo sedět níže, ukotvení sedadla sice mezigeneračně kleslo o 50 mm (díky přesunutí palivové nádrže), stále to ale není ono. Ještě nižší posaz by nám vyhovoval více. A také bychom rádi nahradili páčku upravující sklon opěradla růžicí, pomocí které polohu sedadla nastavíte jemněji.

obrázek [600 x 403]  

Naopak na zadní sedadla jakoby se zapomnělo. Podobně jako u minulé generace tu zůstala jen jednoduše řešená lavice s minimálním tvarováním. Jestli tak budete chtít povozit i kamarády, vězte, že se červeně zbarvené bezpečnostní pásy budou muset hodně snažit, aby posádku udržely na svém místě. Místa je tu ale více než dost.

Příliš nám nesedla ani kaplička s přístroji. Místo futuristického dvouúrovňového řešení z předchůdce je tu konvenční přístrojový štít, který však působí příliš lacině, stejně jako zastaralá navigace. Práce s palubním počítačem přitom zůstává složitější, než by podle nás bylo zdrávo. Každopádně tu nechybí funkce stopek nebo ukazatel ideálního času přeřazení, což ve sportovním autě zkrátka nesmí chybět.

1/3 Pokračovat ve čtení

Rallye Dakar 2019
Spolupracujeme s TipCars.com

Honda Civic Type R

Cena v základní výbavě: 999 900 Kč Cena v testované výbavě: 1 013 800 Kč

Základní výbava:Šest airbagů, varování před čelní srážkou, systém pro udržení jízdního pruhu, adaptivní tempomat a omezovač rychlosti, systém rozpoznávání dopravních značek, sledování mrtvého úhlu, dálkově ovládané centrální zamykání, bezklíčové odemykání, adaptivní tempomat, sportovní přední sedadla, duální automatická klimatizace, sportovní multifunkční volant s koženým věncem, elektrické ovládání oken vpředu a vzadu, ambientní osvětlení, multimediální systém se sedmipalcovou obrazovkou a 11 reproduktory o výkonu 465 W, navigace, dešťový a světelný senzor, parkovací senzory vpředu a vzadu, elektricky ovládaná a sklopná, vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, diodové světlomety, přední mlhovky, 20palcová kola z lehkých slitin, sada na opravu pneumatik.

Výbava testovaného vozu:Lak Championship White (+13.900,-)

Střelba ve Štrasburku si vyžádala několik mrtvých Střelba ve Štrasburku si vyžádala několik mrtvých

Večerní střelba v centru Štrasburku si vyžádala nejméně…

Babiš: Otázka mého možného střetu zájmů je věcí výkladu nových evropských předpisů Babiš: Otázka mého možného střetu zájmů je věcí výkladu nových evropských předpisů

Otázka údajného střetu zájmů premiéra Andreje Babiše…

Německý ministr hospodářství Altmaier zhoršil odhad růstu HDP Německý ministr hospodářství Altmaier zhoršil odhad růstu HDP

Hrubý domácí produkt (HDP) Německa se v letošním roce…

INFO.CZ: Iniciativa financovaná Googlem falšovala podpisy vydavatelů INFO.CZ: Iniciativa financovaná Googlem falšovala podpisy vydavatelů

Zpravodajský web Politico před několika dny zveřejnil…

 
Technické údaje
Motor Honda Civic Type R
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1996
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 235 / 6500
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 400 / 2500 - 4500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 272
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 5.8
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 9.8 / 6.5 / 7.7
Emise CO2:176
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 420 / -
Objem nádrže (l):46
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1451 / 309
Rozměr pneu:245/30 R20
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4557
b) šířka (mm): 1877
c) výška (mm): 1434
d) rozvor (mm): 2699
e) rozchod vpředu (mm): 1584
f) rozchod vzadu (mm): 1602
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 950 / 1180
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 630 / 870
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 930
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):915
k) šířka vpředu (mm): 1550
l) šířka vzadu (mm): 1510
délka sedáku vpředu (mm): 490
délka sedáku vzadu (mm): 480
výška opěradla vpředu (mm): 660
výška opěradla vzadu (mm): 730
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
 

Přidat názorDiskuse: Honda Civic Type R – Excentrik vyměknul,…







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Škoda Scala dostala vychytávku, kterou ocení úplně každý. Hlavně v zimě Škoda Scala dostala vychytávku, kterou ocení úplně každý. Hlavně v zimě

Vozy Škoda jsou známé pro svá chytrá řešení. Mnohdy…

Z prťavého Mini obytný vůz? V 60. letech to šlo, říkali mu divoká husa Z prťavého Mini obytný vůz? V 60. letech to šlo, říkali mu divoká husa

Myslíte si, že největší stylovka je vzít Volkswagen T1 a…

 



Modernizovaná Honda Civic 2019: Bude více sportovní! Modernizovaná Honda Civic 2019: Bude více sportovní!

Současná Honda Civic se brzy dočká modernizace. A to i…

Šampion F1 ukořistil pro Civic Type R další rekord. Tentokrát na Hungaroringu Šampion F1 ukořistil pro Civic Type R další rekord. Tentokrát na Hungaroringu

Vlastní soutěž japonské automobilky Type R Challenge 2018…

 



 
Chcete Ford Bronco první generece jako nové? Není problém. Když máte dost peněz...

Chcete Ford Bronco první generece jako nové? Není problém. Když máte dost peněz...

Včera

Původní americký vůz Ford Bronco se vyráběl v letech 1965 až 1977. Nyní si jej můžeme koupit opět jako nový.




Blesk.cz

Steam bude štědřejší, úspěšným vývojářům ponechá více peněz

Steam bude štědřejší, úspěšným vývojářům ponechá více peněz

Nové změny ve vybírání poplatků od vývojářů oznámil o víkendu největší online obchod s hrami Steam. Ze zisku z…

Tereza jde v Pákistánu na dračku: Další žádost o ruku!

Tereza jde v Pákistánu na dračku: Další žádost o ruku!

Soudní jednání v pákistánském Láhauru spěje do finále a Tereza (22) se usmívá. Stalo se snad něco, co jí dělá…

 

iSport.cz

Kovář nevěděl, co čekat. Pak rozhodl: Neupravený led? Překvapilo mě to

Kovář nevěděl, co čekat. Pak rozhodl: Neupravený…

Hokejisté Plzně slaví poprvé postup do semifinále Ligy mistrů. Rozhodujícím nájezdem o tom rozhodla čerstvá…

V Olomouci nehraje, Irák ho chce do boje o MS! Yunis už vyřizuje pas

V Olomouci nehraje, Irák ho chce do boje o MS! Yunis…

Velmi zajímavý příběh se rýsuje na Hané. Jakub Yunis, útočník Olomouce a někdejší český mládežnický…

 

Reflex.cz

OSN: O migrantech se bude psát jen dobře!

OSN: O migrantech se bude psát jen dobře!

Přes 150 zemí sdružených v OSN - světového uskupení, kde většinu tvoří reprezentanti nedemokratických režimů -…

Je libo krvavý nebo mandarinkový stromeček? Jak šel čas s Vánocemi v Bílém domě

Je libo krvavý nebo mandarinkový stromeček? Jak šel…

Od roku 1929 je v USA tradice, že o výzdobu vánočního stromečku se stará první dáma. A od roku 1961 každá první…