Test Auto.cz

Honda Civic Type R – Excentrik vyměknul, ale to je dobře!

25.10. 2017
Verdikt
 

Minulá generace Civicu Type R byla sice skvělá, na českých silnicích ale byla použitelná jen v omezené míře. Novinka to změnila!

Hot hatch. Ikonický výraz pro všechny petrolheady, který však rozděluje názory. Všichni v něm vidí rychlý hatchback, zatímco však pro jedny si musí uchovat univerzální schopnosti a každodenní použitelnost, pro druhé je ostrým nástrojem pro oblíbené okresky a závodní tratě. První skupinu zastupuje mimo jiné VW Golf R, tu druhou Honda Civic Type R. A právě tu jsme po krátkém svezení v Německu v nejnovějším provedení vyzkoušeli přímo na českých silnicích.

Dnešní Civic Type R je už pátým hot hatchem v pořadí s tímto označením. Jestliže na čtyřku (interní označení FK2) jsme si museli počkat vlastně až na konec životního cyklu výchozí deváté generace Civicu, pětka (FK8) přichází chvíli po nastupující desáté generaci Civicu. Je to tím, že s Type R se tentokrát počítalo od začátku prací na novém Civicu a nebylo o jeho příchodu rozhodnuto až se zpožděním jako u předchůdců. Petrolheadi jsou možná nadšeni, stávající zákazníci ale už asi tolik ne, vždyť nový Type R přišel na trh jen asi dva roky po tom předcházejícím.

Krátká mezera mezi oběma generacemi je možná důvodem, proč si Civic Type R uchoval charakter excentrika nebo stávající přeplňovaný dvoulitr (byť dále vyladěný). To ale neznamená, že by se konstruktéři při vývoji nudili. Základem Civicu X je totiž nová platforma, která znamenala přesunutí palivové nádrže z místa pod předními sedadly na konvenční místo pod zadní lavicí. Práce tedy bylo habaděj. Jak se povedla?

Skoro jak závoďák

Pokud se budeme bavit o práci designérského oddělení, Civic Type R je přesně to auto, na něhož uslyšíte rozporuplné názory. Příď je možná usedlejší než u předchůdce, jinak je to ale nepřehlédnutelné auto, a to i v nijak výrazné bílé barvě. Přijeďte s ním před golfový klub a ostatní hráči se s dýmkou v ruce budou smát jeho vysokému křídlu jak z okruhového speciálu pro WTCC (je dokonce tak vysoké, že už neomezuje výhled vzad, díváte se skrz něj), vytaženým blatníkům (s šířkou 1.877 mm je Type R o 78 mm širší než běžná verze) nebo ne dvojité, ale hned trojité koncovce výfuku.

Jenže vyrazte s ním na sraz tunerů nebo Hondařů a ti z něj budou jak v sedmém nebi. Dobře totiž budou vědět, že designéři úzce spolupracovali se specialisty na aerodynamiku, aby všechny detaily byly opravdu účinné. Křidélka po stranách nárazníku nebo „žraločí ploutve“ v zadní části střechy tak nejsou pro srandu králíkům, ale účinné prvky. Křidélka upravují proudění pro lepší přítlak přední nápravy, aniž by zvyšovaly čelní odpor vzduchu, zatímco ploutvičky usměrňují vzduch na zadní přítlačné křídlo, což zvyšuje jeho účinnost. Všechny tyto detaily pak ve výsledku znamenají, že součinitel aerodynamického odporu Type R je o tři procenta nižší než u předchůdce.

Ať už se vám Type R líbí, nebo ne, patrně uznáte, že zatímco agresivně pojatá vysportovaná příď se povedla, záď by stálo za to vylepšit. Použitá koncová světla podobně jako u výchozího hatchbacku poněkud evokují devadesátá léta, stejně tak bychom se obešli bez těch „fejkových“ mřížek v zadních rozích karoserie. Jinak se nám ale styl závodního speciálu, který se zapomněl na běžné silnici, líbí.

Skvělá sedadla. A ta řadička!

Pojďme však už dovnitř, kde auto dává již na první pohled najevo, že tohle je ten vrcholný Civic Type R. Palubní desku zdobí „sportovní“ červená, středový tunel zase plaketka se sériovým číslem, máme tady i sportovní volant nebo kulaťoučkou hlavici řadicí páky. „Koule“ z opracované slitiny vypadá jednoduše skvěle a perfektně padne do ruky, v zimě však musíte počítat s tím, že v dlani studí. S tím bychom se ale smířili, protože jinak je vlastně úžasná a my se ptáme, zda je vůbec nutné u řadičky vymýšlet jiný tvar?

Chválíme také přední sedadla, která svým tvarem s vysokými bočnicemi připomínají závodní skořepiny. Podobné sedačky měl i předchůdce, v nichž jste si na delších cestách připadali jak ve svěrací kazajce, jak vám tiskly stehna k sobě. Tomu je konec, protože bočnice už nejsou tak tvrdé, což usnadňuje i nastupování, a hlavně jsou sedáky širší, a tak tu mají konečně více životního prostoru i prostorově náročnější piloti.

Změny přitom nešly na úkor funkce, stále platí, že těla posádky semišem čalouněná sedadla náramně udrží na svém místě, i při rychlém tempu sedíte přilepení jak lepidlem loctite. Jen by se mohlo sedět níže, ukotvení sedadla sice mezigeneračně kleslo o 50 mm (díky přesunutí palivové nádrže), stále to ale není ono. Ještě nižší posaz by nám vyhovoval více. A také bychom rádi nahradili páčku upravující sklon opěradla růžicí, pomocí které polohu sedadla nastavíte jemněji.

obrázek [600 x 403]  

Naopak na zadní sedadla jakoby se zapomnělo. Podobně jako u minulé generace tu zůstala jen jednoduše řešená lavice s minimálním tvarováním. Jestli tak budete chtít povozit i kamarády, vězte, že se červeně zbarvené bezpečnostní pásy budou muset hodně snažit, aby posádku udržely na svém místě. Místa je tu ale více než dost.

Příliš nám nesedla ani kaplička s přístroji. Místo futuristického dvouúrovňového řešení z předchůdce je tu konvenční přístrojový štít, který však působí příliš lacině, stejně jako zastaralá navigace. Práce s palubním počítačem přitom zůstává složitější, než by podle nás bylo zdrávo. Každopádně tu nechybí funkce stopek nebo ukazatel ideálního času přeřazení, což ve sportovním autě zkrátka nesmí chybět.

1/3 Pokračovat ve čtení

Spolupracujeme s TipCars.com

Honda Civic Type R

Cena v základní výbavě: 999 900 Kč Cena v testované výbavě: 1 013 800 Kč

Základní výbava:Šest airbagů, varování před čelní srážkou, systém pro udržení jízdního pruhu, adaptivní tempomat a omezovač rychlosti, systém rozpoznávání dopravních značek, sledování mrtvého úhlu, dálkově ovládané centrální zamykání, bezklíčové odemykání, adaptivní tempomat, sportovní přední sedadla, duální automatická klimatizace, sportovní multifunkční volant s koženým věncem, elektrické ovládání oken vpředu a vzadu, ambientní osvětlení, multimediální systém se sedmipalcovou obrazovkou a 11 reproduktory o výkonu 465 W, navigace, dešťový a světelný senzor, parkovací senzory vpředu a vzadu, elektricky ovládaná a sklopná, vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, diodové světlomety, přední mlhovky, 20palcová kola z lehkých slitin, sada na opravu pneumatik.

Výbava testovaného vozu:Lak Championship White (+13.900,-)

ANO nabízí sociální demokracii vnitro a další čtyři ministerstva ANO nabízí sociální demokracii vnitro a další čtyři ministerstva

Hnutí ANO nabídlo sociální demokracii ministerstvo vnitra…

Policejní zásah v libereckém dopravním podniku souvisí s korupcí a zpronevěrou Policejní zásah v libereckém dopravním podniku souvisí s korupcí a zpronevěrou

Policie kauzu libereckého dopravního podniku, kde ve…

KSČM si po debaklu zvolí nové vedení. Předsedou chtějí být Filip, Skála i Konečná KSČM si po debaklu zvolí nové vedení. Předsedou chtějí být Filip, Skála i Konečná

Komunisty čeká v sobotu první sjezd od volebního debaklu…

Postřehy z Číny: Nečekaný důsledek Postřehy z Číny: Nečekaný důsledek

Číňané minimálně v Šen-čenu ukazují, co přesně sousloví…

 
Technické údaje
Motor Honda Civic Type R
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1996
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 235 / 6500
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 400 / 2500 - 4500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 272
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 5.8
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 9.8 / 6.5 / 7.7
Emise CO2:176
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 420 / -
Objem nádrže (l):46
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1451 / 309
Rozměr pneu:245/30 R20
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4557
b) šířka (mm): 1877
c) výška (mm): 1434
d) rozvor (mm): 2699
e) rozchod vpředu (mm): 1584
f) rozchod vzadu (mm): 1602
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 950 / 1180
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 630 / 870
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 930
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):915
k) šířka vpředu (mm): 1550
l) šířka vzadu (mm): 1510
délka sedáku vpředu (mm): 490
délka sedáku vzadu (mm): 480
výška opěradla vpředu (mm): 660
výška opěradla vzadu (mm): 730
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
 

Přidat názorDiskuse: Honda Civic Type R – Excentrik vyměknul,…







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Příběh, jak Mercedes na zlatém podnosu přinesl Audi Volkswagenu Příběh, jak Mercedes na zlatém podnosu přinesl Audi Volkswagenu

Audi vám tuto část své historie nejspíše připomínat…

Nový VW Golf na prvních snímcích. Projde největší změnou v historii Nový VW Golf na prvních snímcích. Projde největší změnou v historii

Osmá generace Volkswagenu Golf již pomalu klepe na dveře.…

 



Jízdní dojmy: Honda Civic a Jazz. Nafta ještě žije! Jízdní dojmy: Honda Civic a Jazz. Nafta ještě žije!

Za všeobecné hysterie proti naftě přijíždí dieselová…

Euro NCAP 2017: Honda Civic – Pět hvězd na druhý pokus Euro NCAP 2017: Honda Civic – Pět hvězd na druhý pokus

Honda Civic ve své nejnovější podobě absolvovala testy…

 



 
Koncept luxusního SUV Maybachu unikl na veřejnost. Není to už trochu moc?

Koncept luxusního SUV Maybachu unikl na veřejnost

Dnes 12:50

Do oficiální premiéry automobilu na pekingském výstavišti zbývá méně než týden, koncept SUV si však díky uniklým fotografiím můžeme prohlédnout již nyní.




Blesk.cz

Jako batole utrpěla popáleniny na 70 % těla. Znetvořenou ženu (23) šikanovali, ale nedala se

Jako batole utrpěla popáleniny na 70 % těla.…

Život Angličanky Raiche Mederick (23) se krutě změnil, když jí byl teprve rok a půl. V domě jejích rodičů, kde…

Chat s odborníky z ČSSZ: Všechno, co chcete vědět o důchodech

Chat s odborníky z ČSSZ: Všechno, co chcete vědět o…

V čem je nevýhodný předčasný starobní důchod? Kdy a jak je omezený přivýdělek k důchodu? Co dělat, když chybí…

 

iSport.cz

Program MS v hokeji 2018:  kompletní rozpis zápasů, skupiny, play off

Program MS v hokeji 2018: kompletní rozpis zápasů,…

Rok 2018 přináší sportovním fanouškům jeden vrchol za druhým. Po únorové olympiádě v Jižní Koreji odstartuje v…

Los semifinále Fed Cupu: Kvitová začne s Görgesovou, Plíšková s Kerberovou

Los semifinále Fed Cupu: Kvitová začne s Görgesovou,…

Petra Kvitová rozehraje semifinálový duel tenistek ve Fed Cupu proti domácímu Německu. Zápas s Julií Görgesovou…

 

Reflex.cz

Václav Klaus ml.: Více dotací za běžence? Strčte si je za klobouk!

Václav Klaus ml.: Více dotací za běžence? Strčte si…

Bombardováním Sýrie, zákazem kouření v restauracích, divadelní hrou o Ježíšovi znásilňujícím muslimku i…

Majetková přiznání budou u obecních politiků z části neveřejná. Politici se nedozví, kdo o jejich údaje žádal

Majetková přiznání budou u obecních politiků z části…

Údaje o movitém majetku a závazcích komunálních politiků mají být podle Sněmovny neveřejné. U představitelů…