Test Auto.cz

Honda Civic Type R – Excentrik vyměknul, ale to je dobře!

25.10. 2017
Verdikt
 

Minulá generace Civicu Type R byla sice skvělá, na českých silnicích ale byla použitelná jen v omezené míře. Novinka to změnila!

Hot hatch. Ikonický výraz pro všechny petrolheady, který však rozděluje názory. Všichni v něm vidí rychlý hatchback, zatímco však pro jedny si musí uchovat univerzální schopnosti a každodenní použitelnost, pro druhé je ostrým nástrojem pro oblíbené okresky a závodní tratě. První skupinu zastupuje mimo jiné VW Golf R, tu druhou Honda Civic Type R. A právě tu jsme po krátkém svezení v Německu v nejnovějším provedení vyzkoušeli přímo na českých silnicích.

Dnešní Civic Type R je už pátým hot hatchem v pořadí s tímto označením. Jestliže na čtyřku (interní označení FK2) jsme si museli počkat vlastně až na konec životního cyklu výchozí deváté generace Civicu, pětka (FK8) přichází chvíli po nastupující desáté generaci Civicu. Je to tím, že s Type R se tentokrát počítalo od začátku prací na novém Civicu a nebylo o jeho příchodu rozhodnuto až se zpožděním jako u předchůdců. Petrolheadi jsou možná nadšeni, stávající zákazníci ale už asi tolik ne, vždyť nový Type R přišel na trh jen asi dva roky po tom předcházejícím.

Krátká mezera mezi oběma generacemi je možná důvodem, proč si Civic Type R uchoval charakter excentrika nebo stávající přeplňovaný dvoulitr (byť dále vyladěný). To ale neznamená, že by se konstruktéři při vývoji nudili. Základem Civicu X je totiž nová platforma, která znamenala přesunutí palivové nádrže z místa pod předními sedadly na konvenční místo pod zadní lavicí. Práce tedy bylo habaděj. Jak se povedla?

Skoro jak závoďák

Pokud se budeme bavit o práci designérského oddělení, Civic Type R je přesně to auto, na něhož uslyšíte rozporuplné názory. Příď je možná usedlejší než u předchůdce, jinak je to ale nepřehlédnutelné auto, a to i v nijak výrazné bílé barvě. Přijeďte s ním před golfový klub a ostatní hráči se s dýmkou v ruce budou smát jeho vysokému křídlu jak z okruhového speciálu pro WTCC (je dokonce tak vysoké, že už neomezuje výhled vzad, díváte se skrz něj), vytaženým blatníkům (s šířkou 1.877 mm je Type R o 78 mm širší než běžná verze) nebo ne dvojité, ale hned trojité koncovce výfuku.

Jenže vyrazte s ním na sraz tunerů nebo Hondařů a ti z něj budou jak v sedmém nebi. Dobře totiž budou vědět, že designéři úzce spolupracovali se specialisty na aerodynamiku, aby všechny detaily byly opravdu účinné. Křidélka po stranách nárazníku nebo „žraločí ploutve“ v zadní části střechy tak nejsou pro srandu králíkům, ale účinné prvky. Křidélka upravují proudění pro lepší přítlak přední nápravy, aniž by zvyšovaly čelní odpor vzduchu, zatímco ploutvičky usměrňují vzduch na zadní přítlačné křídlo, což zvyšuje jeho účinnost. Všechny tyto detaily pak ve výsledku znamenají, že součinitel aerodynamického odporu Type R je o tři procenta nižší než u předchůdce.

Ať už se vám Type R líbí, nebo ne, patrně uznáte, že zatímco agresivně pojatá vysportovaná příď se povedla, záď by stálo za to vylepšit. Použitá koncová světla podobně jako u výchozího hatchbacku poněkud evokují devadesátá léta, stejně tak bychom se obešli bez těch „fejkových“ mřížek v zadních rozích karoserie. Jinak se nám ale styl závodního speciálu, který se zapomněl na běžné silnici, líbí.

Skvělá sedadla. A ta řadička!

Pojďme však už dovnitř, kde auto dává již na první pohled najevo, že tohle je ten vrcholný Civic Type R. Palubní desku zdobí „sportovní“ červená, středový tunel zase plaketka se sériovým číslem, máme tady i sportovní volant nebo kulaťoučkou hlavici řadicí páky. „Koule“ z opracované slitiny vypadá jednoduše skvěle a perfektně padne do ruky, v zimě však musíte počítat s tím, že v dlani studí. S tím bychom se ale smířili, protože jinak je vlastně úžasná a my se ptáme, zda je vůbec nutné u řadičky vymýšlet jiný tvar?

Chválíme také přední sedadla, která svým tvarem s vysokými bočnicemi připomínají závodní skořepiny. Podobné sedačky měl i předchůdce, v nichž jste si na delších cestách připadali jak ve svěrací kazajce, jak vám tiskly stehna k sobě. Tomu je konec, protože bočnice už nejsou tak tvrdé, což usnadňuje i nastupování, a hlavně jsou sedáky širší, a tak tu mají konečně více životního prostoru i prostorově náročnější piloti.

Změny přitom nešly na úkor funkce, stále platí, že těla posádky semišem čalouněná sedadla náramně udrží na svém místě, i při rychlém tempu sedíte přilepení jak lepidlem loctite. Jen by se mohlo sedět níže, ukotvení sedadla sice mezigeneračně kleslo o 50 mm (díky přesunutí palivové nádrže), stále to ale není ono. Ještě nižší posaz by nám vyhovoval více. A také bychom rádi nahradili páčku upravující sklon opěradla růžicí, pomocí které polohu sedadla nastavíte jemněji.

obrázek [600 x 403]  

Naopak na zadní sedadla jakoby se zapomnělo. Podobně jako u minulé generace tu zůstala jen jednoduše řešená lavice s minimálním tvarováním. Jestli tak budete chtít povozit i kamarády, vězte, že se červeně zbarvené bezpečnostní pásy budou muset hodně snažit, aby posádku udržely na svém místě. Místa je tu ale více než dost.

Příliš nám nesedla ani kaplička s přístroji. Místo futuristického dvouúrovňového řešení z předchůdce je tu konvenční přístrojový štít, který však působí příliš lacině, stejně jako zastaralá navigace. Práce s palubním počítačem přitom zůstává složitější, než by podle nás bylo zdrávo. Každopádně tu nechybí funkce stopek nebo ukazatel ideálního času přeřazení, což ve sportovním autě zkrátka nesmí chybět.

1/3 Pokračovat ve čtení

Spolupracujeme s TipCars.com

Honda Civic Type R

Cena v základní výbavě: 999 900 Kč Cena v testované výbavě: 1 013 800 Kč

Základní výbava:Šest airbagů, varování před čelní srážkou, systém pro udržení jízdního pruhu, adaptivní tempomat a omezovač rychlosti, systém rozpoznávání dopravních značek, sledování mrtvého úhlu, dálkově ovládané centrální zamykání, bezklíčové odemykání, adaptivní tempomat, sportovní přední sedadla, duální automatická klimatizace, sportovní multifunkční volant s koženým věncem, elektrické ovládání oken vpředu a vzadu, ambientní osvětlení, multimediální systém se sedmipalcovou obrazovkou a 11 reproduktory o výkonu 465 W, navigace, dešťový a světelný senzor, parkovací senzory vpředu a vzadu, elektricky ovládaná a sklopná, vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, diodové světlomety, přední mlhovky, 20palcová kola z lehkých slitin, sada na opravu pneumatik.

Výbava testovaného vozu:Lak Championship White (+13.900,-)

Fio banka letos znásobila svůj hrubý zisk Fio banka letos znásobila svůj hrubý zisk

Fio banka vykázala za letošní tři čtvrtletí hrubý zisk…

Praha se chová predátorsky, město nám zabírá pozemky, říká miliardář Černý Praha se chová predátorsky, město nám zabírá pozemky, říká miliardář Černý

V devadesátých letech Miloslav Černý zprivatizoval během…

Budovy Transgasu se kulturní památkou nestanou, majitel je může zbourat Budovy Transgasu se kulturní památkou nestanou, majitel je může zbourat

Soubor budov Transgas na Vinohradské třídě v Praze nebude…

 
Technické údaje
Motor Honda Civic Type R
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1996
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 235 / 6500
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 400 / 2500 - 4500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 272
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 5.8
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 9.8 / 6.5 / 7.7
Emise CO2:176
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 420 / -
Objem nádrže (l):46
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1451 / 309
Rozměr pneu:245/30 R20
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4557
b) šířka (mm): 1877
c) výška (mm): 1434
d) rozvor (mm): 2699
e) rozchod vpředu (mm): 1584
f) rozchod vzadu (mm): 1602
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 950 / 1180
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 630 / 870
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 930
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):915
k) šířka vpředu (mm): 1550
l) šířka vzadu (mm): 1510
délka sedáku vpředu (mm): 490
délka sedáku vzadu (mm): 480
výška opěradla vpředu (mm): 660
výška opěradla vzadu (mm): 730
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
 

Přidat názorDiskuse: Honda Civic Type R – Excentrik vyměknul,…







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Brzdy už produkují více částic než výfuky. Dostanou proto vysavače Brzdy už produkují více částic než výfuky. Dostanou proto vysavače

Z brzdových systémů současných aut s motory pro normu…

Kupujete ojeté auto? 10 tipů, jak zdarma a jednoduše zjistit jeho reálnou kondici Kupujete ojeté auto? 10 tipů, jak zdarma a jednoduše zjistit jeho reálnou kondici

Při nákupu ojetiny s vyplatí sledovat i zdánlivé…

 



Nafta ještě neřekla poslední slovo. Honda Civic dostala nový turbodiesel Nafta ještě neřekla poslední slovo. Honda Civic dostala nový turbodiesel

Od jara příštího roku rozšíří motorovou paletu Civicu…

Euro NCAP 2017: Honda Civic – Nedostatky v ochraně dětí stojí za čtyřmi hvězdami Euro NCAP 2017: Honda Civic – Nedostatky v ochraně dětí stojí za čtyřmi hvězdami

Honda Civic je poměrně pravidelným účastníkem testů…

 



 
Výměna motorového oleje: Čím se musíte při výběru oleje řídit?

Výměna motorového oleje: Čím se musíte při výběru oleje řídit?

Dnes 08:00

I přes stále složitější proceduru si dodnes někteří motoristé mění olej v motoru svého auta svépomocí. Ovšem i ti, kteří tak nečiní, jsou občas nuceni si olej koupit. Který vybrat?




Blesk.cz

Před smrtí natočila dojemný vzkaz rodině! Poslední slova Jany Novotné (†49) pro veřejnost!

Před smrtí natočila dojemný vzkaz rodině! Poslední…

17 měsíců sice bojovala se zákeřnou rakovinou, ještě v červenci ale našla sílu pomáhat jiným. Tenisová legenda…

Lyžařská sezóna startuje: 9 rad, jak na kopci zaválet

Lyžařská sezóna startuje: 9 rad, jak na kopci zaválet

Mnohá lyžařská střediska už otevřela, sezona se rozběhla. Pokud zrovna uvažujete, jak vybavit na lyže nejen sebe…

 

iSport.cz

Calgary válí. Flames vyhráli i ve Washingtonu, Jágr pomohl přihrávkou

Calgary válí. Flames vyhráli i ve Washingtonu, Jágr…

SOUHRN | Jaromír Jágr přihrávkou pomohl k výhře Calgary ve Washingtonu 4:1. Na jediné trefě domácích se…

Olympijské oblečení: od průšvihu v Naganu po zlato pro Koreu

Olympijské oblečení: od průšvihu v Naganu po zlato pro Koreu

Na olympiádu v Naganu vzpomínají čeští fanoušci jen v dobrém. A to především kvůli triumfu hokejistů. Oblečení…

 

Reflex.cz

Hrad nemluví o Zemanově zdraví pravdu, ani cukrovka problémy nevysvětluje, tvrdí Tomáš Cikrt

Hrad nemluví o Zemanově zdraví pravdu, ani cukrovka…

Cukrovka a polyneuropatie (porušení nervů, které znecitlivuje nohy): podle Hradu jediné zdravotní problémy…

Mugabe vs. Mandela: Oba koketovali s násilím a tíhli ke komunismu. Jak se stal z jednoho diktátor?

Mugabe vs. Mandela: Oba koketovali s násilím a tíhli…

Narodili se do stejné doby a regionu. Oba koketovali s násilím i radikálním socialismem, ba komunismem. Oba…