Test Auto.cz

Honda Civic Type R – Excentrik vyměknul, ale to je dobře!

25.10. 2017
Verdikt
 

Minulá generace Civicu Type R byla sice skvělá, na českých silnicích ale byla použitelná jen v omezené míře. Novinka to změnila!

Hot hatch. Ikonický výraz pro všechny petrolheady, který však rozděluje názory. Všichni v něm vidí rychlý hatchback, zatímco však pro jedny si musí uchovat univerzální schopnosti a každodenní použitelnost, pro druhé je ostrým nástrojem pro oblíbené okresky a závodní tratě. První skupinu zastupuje mimo jiné VW Golf R, tu druhou Honda Civic Type R. A právě tu jsme po krátkém svezení v Německu v nejnovějším provedení vyzkoušeli přímo na českých silnicích.

Dnešní Civic Type R je už pátým hot hatchem v pořadí s tímto označením. Jestliže na čtyřku (interní označení FK2) jsme si museli počkat vlastně až na konec životního cyklu výchozí deváté generace Civicu, pětka (FK8) přichází chvíli po nastupující desáté generaci Civicu. Je to tím, že s Type R se tentokrát počítalo od začátku prací na novém Civicu a nebylo o jeho příchodu rozhodnuto až se zpožděním jako u předchůdců. Petrolheadi jsou možná nadšeni, stávající zákazníci ale už asi tolik ne, vždyť nový Type R přišel na trh jen asi dva roky po tom předcházejícím.

Krátká mezera mezi oběma generacemi je možná důvodem, proč si Civic Type R uchoval charakter excentrika nebo stávající přeplňovaný dvoulitr (byť dále vyladěný). To ale neznamená, že by se konstruktéři při vývoji nudili. Základem Civicu X je totiž nová platforma, která znamenala přesunutí palivové nádrže z místa pod předními sedadly na konvenční místo pod zadní lavicí. Práce tedy bylo habaděj. Jak se povedla?

Skoro jak závoďák

Pokud se budeme bavit o práci designérského oddělení, Civic Type R je přesně to auto, na něhož uslyšíte rozporuplné názory. Příď je možná usedlejší než u předchůdce, jinak je to ale nepřehlédnutelné auto, a to i v nijak výrazné bílé barvě. Přijeďte s ním před golfový klub a ostatní hráči se s dýmkou v ruce budou smát jeho vysokému křídlu jak z okruhového speciálu pro WTCC (je dokonce tak vysoké, že už neomezuje výhled vzad, díváte se skrz něj), vytaženým blatníkům (s šířkou 1.877 mm je Type R o 78 mm širší než běžná verze) nebo ne dvojité, ale hned trojité koncovce výfuku.

Jenže vyrazte s ním na sraz tunerů nebo Hondařů a ti z něj budou jak v sedmém nebi. Dobře totiž budou vědět, že designéři úzce spolupracovali se specialisty na aerodynamiku, aby všechny detaily byly opravdu účinné. Křidélka po stranách nárazníku nebo „žraločí ploutve“ v zadní části střechy tak nejsou pro srandu králíkům, ale účinné prvky. Křidélka upravují proudění pro lepší přítlak přední nápravy, aniž by zvyšovaly čelní odpor vzduchu, zatímco ploutvičky usměrňují vzduch na zadní přítlačné křídlo, což zvyšuje jeho účinnost. Všechny tyto detaily pak ve výsledku znamenají, že součinitel aerodynamického odporu Type R je o tři procenta nižší než u předchůdce.

Ať už se vám Type R líbí, nebo ne, patrně uznáte, že zatímco agresivně pojatá vysportovaná příď se povedla, záď by stálo za to vylepšit. Použitá koncová světla podobně jako u výchozího hatchbacku poněkud evokují devadesátá léta, stejně tak bychom se obešli bez těch „fejkových“ mřížek v zadních rozích karoserie. Jinak se nám ale styl závodního speciálu, který se zapomněl na běžné silnici, líbí.

Skvělá sedadla. A ta řadička!

Pojďme však už dovnitř, kde auto dává již na první pohled najevo, že tohle je ten vrcholný Civic Type R. Palubní desku zdobí „sportovní“ červená, středový tunel zase plaketka se sériovým číslem, máme tady i sportovní volant nebo kulaťoučkou hlavici řadicí páky. „Koule“ z opracované slitiny vypadá jednoduše skvěle a perfektně padne do ruky, v zimě však musíte počítat s tím, že v dlani studí. S tím bychom se ale smířili, protože jinak je vlastně úžasná a my se ptáme, zda je vůbec nutné u řadičky vymýšlet jiný tvar?

Chválíme také přední sedadla, která svým tvarem s vysokými bočnicemi připomínají závodní skořepiny. Podobné sedačky měl i předchůdce, v nichž jste si na delších cestách připadali jak ve svěrací kazajce, jak vám tiskly stehna k sobě. Tomu je konec, protože bočnice už nejsou tak tvrdé, což usnadňuje i nastupování, a hlavně jsou sedáky širší, a tak tu mají konečně více životního prostoru i prostorově náročnější piloti.

Změny přitom nešly na úkor funkce, stále platí, že těla posádky semišem čalouněná sedadla náramně udrží na svém místě, i při rychlém tempu sedíte přilepení jak lepidlem loctite. Jen by se mohlo sedět níže, ukotvení sedadla sice mezigeneračně kleslo o 50 mm (díky přesunutí palivové nádrže), stále to ale není ono. Ještě nižší posaz by nám vyhovoval více. A také bychom rádi nahradili páčku upravující sklon opěradla růžicí, pomocí které polohu sedadla nastavíte jemněji.

obrázek [600 x 403]  

Naopak na zadní sedadla jakoby se zapomnělo. Podobně jako u minulé generace tu zůstala jen jednoduše řešená lavice s minimálním tvarováním. Jestli tak budete chtít povozit i kamarády, vězte, že se červeně zbarvené bezpečnostní pásy budou muset hodně snažit, aby posádku udržely na svém místě. Místa je tu ale více než dost.

Příliš nám nesedla ani kaplička s přístroji. Místo futuristického dvouúrovňového řešení z předchůdce je tu konvenční přístrojový štít, který však působí příliš lacině, stejně jako zastaralá navigace. Práce s palubním počítačem přitom zůstává složitější, než by podle nás bylo zdrávo. Každopádně tu nechybí funkce stopek nebo ukazatel ideálního času přeřazení, což ve sportovním autě zkrátka nesmí chybět.

1/3 Pokračovat ve čtení

Vše o autosalonu Ženeva 2018 čtěte zde

Spolupracujeme s TipCars.com

Honda Civic Type R

Cena v základní výbavě: 999 900 Kč Cena v testované výbavě: 1 013 800 Kč

Základní výbava:Šest airbagů, varování před čelní srážkou, systém pro udržení jízdního pruhu, adaptivní tempomat a omezovač rychlosti, systém rozpoznávání dopravních značek, sledování mrtvého úhlu, dálkově ovládané centrální zamykání, bezklíčové odemykání, adaptivní tempomat, sportovní přední sedadla, duální automatická klimatizace, sportovní multifunkční volant s koženým věncem, elektrické ovládání oken vpředu a vzadu, ambientní osvětlení, multimediální systém se sedmipalcovou obrazovkou a 11 reproduktory o výkonu 465 W, navigace, dešťový a světelný senzor, parkovací senzory vpředu a vzadu, elektricky ovládaná a sklopná, vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, diodové světlomety, přední mlhovky, 20palcová kola z lehkých slitin, sada na opravu pneumatik.

Výbava testovaného vozu:Lak Championship White (+13.900,-)

Pomsta za dopingové vyloučení? Ruská rozvědka napadla olympijské počítače Pomsta za dopingové vyloučení? Ruská rozvědka napadla olympijské počítače

Ruská vojenská rozvědka se nabourala do několika set…

Úřady provedly od zavedení EET 95 tisíc kontrol a rozdaly pokuty za desítky milionů Úřady provedly od zavedení EET 95 tisíc kontrol a rozdaly pokuty za desítky milionů

Finanční a celní správa od zavedení elektronické evidence…

Dropbox jde na burzu, chce získat 500 milionů dolarů Dropbox jde na burzu, chce získat 500 milionů dolarů

Americká společnost Dropbox, která provozuje webové…

 
Technické údaje
Motor Honda Civic Type R
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1996
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 235 / 6500
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 400 / 2500 - 4500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 272
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 5.8
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 9.8 / 6.5 / 7.7
Emise CO2:176
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 420 / -
Objem nádrže (l):46
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1451 / 309
Rozměr pneu:245/30 R20
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4557
b) šířka (mm): 1877
c) výška (mm): 1434
d) rozvor (mm): 2699
e) rozchod vpředu (mm): 1584
f) rozchod vzadu (mm): 1602
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 950 / 1180
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 630 / 870
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 930
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):915
k) šířka vpředu (mm): 1550
l) šířka vzadu (mm): 1510
délka sedáku vpředu (mm): 490
délka sedáku vzadu (mm): 480
výška opěradla vpředu (mm): 660
výška opěradla vzadu (mm): 730
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
 

Přidat názorDiskuse: Honda Civic Type R – Excentrik vyměknul,…







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Seat Tarraco už nemá co skrývat. Unikly snímky interiéru i karoserie Seat Tarraco už nemá co skrývat. Unikly snímky interiéru i karoserie

Velké SUV od Seatu se dostane do výroby až s koncem…

 



Euro NCAP 2017: Honda Civic – Pět hvězd na druhý pokus Euro NCAP 2017: Honda Civic – Pět hvězd na druhý pokus

Honda Civic ve své nejnovější podobě absolvovala testy…

Nafta ještě neřekla poslední slovo. Honda Civic dostala nový turbodiesel Nafta ještě neřekla poslední slovo. Honda Civic dostala nový turbodiesel

Od jara příštího roku rozšíří motorovou paletu Civicu…

 



 
Slavné dobové testy: Co by redaktoři vylepšili na Tatře 2-603?

Slavné dobové testy: Co by redaktoři vylepšili na Tatře 2-603?

Dnes 08:00

Modernizovaná Tatra 603, nazývaná 2-603, se začala vyrábět v roce 1964. Připomeňte si, jak automobil hodnotil dobový test Světa motorů.




Blesk.cz

Miliardář přichystal Brožové (50) další narozeninovou oslavu! Podívejte se, kdo přišel

Miliardář přichystal Brožové (50) další…

Herečka Kateřina Brožová své padesátiny oslavila už před několika dny s kolegy. Dary a kytky stěží odvláčela do…

Rakovina! První z homosexuálních otců v Evropě si vyslechl krutou diagnózu

Rakovina! První z homosexuálních otců v Evropě si…

Tony Drewitt-Barlow a jeho manžel Barrie jsou první britští gayové, kteří se koncem devadesátých let stali…

 

iSport.cz

Jak Ledecká zbláznila svět: tiskovka naruby i v brýlích či výraz za milion

Jak Ledecká zbláznila svět: tiskovka naruby i v…

Až Janek Ledecký složí své dceři slíbenou písničku, bude mít skladba potenciál stát se světovým hitem.…

Oslavy medailí s rodinou a závody: Sezona nekončí, hlásí Vítková a Krčmář

Oslavy medailí s rodinou a závody: Sezona nekončí,…

Biatlonoví medailisté Veronika Vítková a Michal Krčmář si během posledních náročných dnů ani nestihli užít svůj…

 

Reflex.cz

Dojemný příběh, který zaujal Keňany. Z bezdomovce na drogách se stal úspěšný byznysmen

Dojemný příběh, který zaujal Keňany. Z bezdomovce na…

Keňané momentálně doslova žijí dojemným příběhem muže, který se proměnil z drogově závislého bezdomovce…

Komplot proti novináři BBC. Žurnalista zde byl prý vtažen do milostné hry

Komplot proti novináři BBC. Žurnalista zde byl prý…

Novinář britské BBC John Simpson obviňuje Českou republiku, že se na jejím území proti němu odehrál plánovaný…