17.5. 2018 Ondřej Lilling

První dojmy: Renault Mégane R.S. nezklamal. Bude králem předokolek?

 

Zbrusu nová generace Renaultu Mégane R.S. je konečně tady. Má vyšší výkon, natáčení zadních kol a může mít i automatickou převodovku. Vyměkla snad?

Nový Renault Mégane R.S. je oficiálně na českém trhu a ze včerejšího článku už také jistě dobře víte, jak dobrou cenovou nabídku tuzemské zastoupení připravilo. Teď ještě záleží, jak dobré auto připravila divize Renault Sport. To už zjišťoval Machi na mezinárodní prezentaci, teď ale konečně přišla možnost vyzkoušet auto v tuzemských podmínkách, byť na klasickou českou okresku, kde eReSko ostatním ostrým hatchbackům vždycky ukazovalo hlavně svoje zadní světla, ještě nedošlo.

Dějištěm prezentace se stal Autodrom Most, tedy asi to nejlepší možné místo, kde můžete ostrou předokolku vyzkoušet. Ehm, bylo by, kdyby po několika týdnech sucha nepřišel intenzivní déšť, který zrovna autům s pohonem přední nápravy příliš nehraje do karet. Takové už jsou ale rozmary přírody, které ve výsledku nechaly výrazněji promluvit silné i slabé stránky auta.

To se mezigeneračně poměrně dost změnilo. Pod kapotou už není dvoulitr nýbrž o dvě deci menší osmnáctistovka, která je však naladěná na velmi slušných 206 kW a 390 Nm. Důležitou zprávou, kterou už jste v souvislosti s Méganem R.S. pravděpodobně zaznamenali, je přítomnost manuální, nebo automatické převodovky. Renault tedy na rozdíl od Clia nabídne možnost volby, takže pokud vám jsou bližší tři pedály a manuál, můžete ho mít.

Příznivá cena

Je to také nejlevnější cesta k novému Méganu R.S., v takovém případě vás přijde na 719.900 Kč. Za dvouspojkovou převodovku EDC si Renault účtuje příplatek 40.000 Kč, stejné peníze stojí paket Cup, který se však pojí výhradně s manuální skříní. Bude tedy jen na vás, jestli se vydáte cestou komfortního auta, nebo ostrého hatchbacku, jakým by měl Cup být. Podstatné je, že máte na výběr.

TEST 2014: Renault Mégane RS 265 Cup – Láska je slepá

Renault Mégane R.S. – srovnání s dalšími kompaktními hot hatchi
ModelRenault Mégane R.S.Hyundai i30 N PerformancePeugeot 308 GTiSeat Leon CupraVW Golf GTI Performance
Pohon4x24x24x24x24x2
Motor1.8 TCe2.0 T-GDI1.6 PureTech2.0 TSI2.0 TSI
Zdvihový objem [cm3]17981998159819841984
Válce/ventily4/44/44/44/44/4
Největší výkon [kW/min]206/6000202/6000200/6000221/5500-6200180/5000-6700
Točivý moment [N.m/min]390/2400353/1450-4700330/1900380/1800-5500370/1600-4300
Převodovka6M (6DS)6M6M6M (6DS)6M (7DS)
Max. rychlost [km/h]255 (250)250250250 (250)250 (248)
Zrychlení 0-100 km/h [s]5,8 (5,8)6,16,05,7 (5,6)6,2 (6,2)
Komb. spotřeba [l/100 km]7,2 (6,9)7,16,06,9 (6,8)6,5 (6,3)
Pohotovostní h. [kg]1407 (1430)142912051395 (1421)1387 (1415)
Základní cena [Kč]719.900779.990825.000772.900752.900
Když už jsem nakousl příplatkovou výbavu, tak mě v ceníku ještě zaujala přítomnost skořepinových sedadel Recaro za 55.000 Kč a paket R.S. monitor, který kromě zobrazování hromady aktuálních údajů na displeji infotainmentu dokáže také obraz z kamery doplnit o data z telemetrie, stojí férových 15.000 Kč. Zářivě žlutý lak známý z minulých modelů v nabídce nechybí, novinkou je tmavší odstín Tonic, přičemž oba si dovozce cení na 40.000 Kč, klasická metalíza přijde na 15.000 Kč, červená Flamme stojí 17.000 Kč, bílá Nacré pak 19.000 Kč.

Všechny můžete vidět v galerii a troufám si tvrdit, že všechny laky autu zatraceně sluší. Snad jen černá nenechá tolik vyniknout muskulaturní karoserii. Vpředu jsou blatníky rozšířené o 60 milimetrů, vzadu o 45 mm a auto sedí o 5 milimetrů níže. Při pohledu na příď vynikne agresivněji tvarovaný nárazník se speciálními světlomety. Nenechte se zmást, nejde jen o denní svícení formované do loga divize Renault Sport, ale o doplňkové světlomety nazvané R.S. Vision, které kromě mlhovek a přisvěcování do zatáček pomáhají i dálkovým světlometům, přičemž by tak měl narůst dosvit dálkových světlometů ze standardních 200 na finálních 460 metrů. Po designové stránce poměrně čistou záď prostou obřích spoilerů zdobí hlavně masivní difusor v jehož středu se ukrývají dvě koncovky výfuku.

Co už na první pohled vidět není, je standardně montovaný systém natáčení zadních kol 4Control, který můžete znát z jiných modelů značky. Tady se zadní kola natáčí v nízkých rychlostech až o 2,7° proti směru předních kol, ve vysokých rychlostech se natáčí ve stejném směru a to až o 1°. Na základě jízdního režimu se ale liší limitní rychlost, kdy se mění směr otáčení zadních kol. Ve standardních režimech je to 60 km/h, v režimu Race je ale limit posunut až na 100 km/h. Samotný podvozek dostal hydraulické dorazy, verze Cup má podvozek o 10 % tužší, její hlavní předností je ale především mechanický samosvorný diferenciál. Té se ale budeme muset podívat na zoubek později, vzhledem k náběhu výroby byla všechna auta ve standardní specifikaci bez paketu Cup a vyjma jednoho jediného byly přítomny auta s převodovkou EDC.

Za volant!

Při čekání na zaváděcí kolo mám trochu čas porozhlédnout se kolem. Vnitřek je starý dobrý Mégane, dojem výjimečnosti dodávají především velmi dobrá sedadla, která slušně podrží tělo a budou pravděpodobně i velmi pohodlná na delších cestách. Volant má vrchní a spodní část věnce vyvedenou v Alcantaře s červeným prošíváním, stejná barva se objevuje také na hlavici šestistupňové manuální převodovky. Ano, dílem obrovské náhody se mi hned při první jízdě podařilo dostat za volant jediné verze s manuálem nejen na okruhu v Mostě, ale prý i v celé Střední Evropě.

Teď už ji jenom nerozbít… Trať je úplně promočená, v některých úsecích stojí kaluže vody a stěrače zběsile lítají ze strany na stranu, jak se snaží odhrnout provazy deště z čelního okna. Pomalu zjišťuji, že řazení je o dost tužší, ale také přesnější než je tomu u klasické verze. Hlavice dobře padne do ruky, protože už ve svém středu nemá výrazný šev, který u minulé generace nepříjemně tlačil do dlaně. Jakmile po úvodním kole mizí safety car, můžu konečně začít pomalu hledat limity, dnes však především pneumatik. První brzdění po cílové rovince mě uvede do drsné reality. Auto přede mnou jede jako na saních a jen horko těžko dobrzďuje do šikany, já na tom nejsem o moc lépe. Příště musím brzdit tak o dvacet, třicet metrů dříve. S první pravotočivou zatáčkou se ale Mégane pere statečně. Snad i díky natáčení zadních kol je i na mokru hodně obratný a velmi dobře zatáčí, horší je to s výjezdem. Autu citelně chybí samosvor, o to více v takových podmínkách jako dnes. Stačí jít na plyn trochu dříve a auto všechnu energii promarní nedotáčivým hrabáním. Tomu příliš nepomáhá ani řízení, které postrádá cit.

S přibývajícími koly postupně objevuji dokonalosti podvozku, který má příjemně přetáčivý charakter, pokud chcete. Stačí jít trochu později na brzdy a auto se při nájezdu krásně stočí do vnitřku zatáčky. To samé se děje pokud uprostřed zatáčky povolíte plyn. Chování je tak čitelné, že to funguje až telepatickým způsobem. V rychlých zatáčkách je hodně znát přínos natáčení zadních kol, auto nemá tendence hrnout se přes přední kola a je velmi stabilní.

TEST 2012: Renault Mégane RS Sport – Francouzské GTI

Kde ale auto na svého předchůdce rozhodně ztrácí, je zvuk. Motor jako takový zní poměrně příjemně, byť je hodně monotónní jako většina přeplňovaných motorů. Zcela však zmizelo zběsilé funění z výfuku, které při plném zápřahu vyluzovala minulá generace. Napravuje to alespoň verze s automatickou převodovkou, která s každým přeřazením zlověstně zapráská. U verze s manuálem se ale ničeho takového nedočkáte, tady je zvuk poměrně nevýrazný a je to škoda.

Rychlé přesednutí do verze s automatickou převodovkou mě překvapilo ještě v jednom ohledu. Verze s automatem pocitově mnohem lépe zrychlovala. A nebyl to jen můj dojem, shodl jsem se na tom i se zbytkem kolegů. Krom toho to bylo vidět i na výjezdech, kde měla verze automatem jasnou převahu. Mojí volbou by přesto nebyla. Jet s ní rychle je mnohem snazší, to ale vychází z logiky věci. Vedle toho ale převodovka často otálela s řazením dolů, někdy odmítla podřadit, aby o několik sekund přeřadila na nižší kvalt a motor akorát vytočila do omezovače. Směrem nahoru ale řadí bezchybně bleskovým způsobem a zcela jistě bude pro mnohé řidiče lepší volbou než puristický manuál.

Zklamání se nekoná

Minulou generaci Renaultu Mégane R.S. jsem opravdu zbožňoval. Během těch několika let jsem se dostal za volant hned několika kousků a rozloučil jsem se s ní tím nejlepším možným způsobem - za volantem verze Trophy. Byla syrová, nekompromisní a vyžadovala maximální soustředění. Řidiče ale také dokázala úžasným způsobem odměnit.

Ve srovnání s ní je nový Mégane R.S. jiný, nadšenému řidiči ale nenabídne tak nekompromisní zážitek. Není ale příliš fér srovnávat hardcorové provedení se základní verzí, která má kromě jízdních výkonů nabídnout vysokou dávku komfortu. Přesně to zvládá dokonale, vedle toho jí ale nedělá žádný problém absolvovat několik kol na závodním okruhu a řidiče pobavit.

Celkově mě nový Mégane R.S. příjemně překvapil svým naladěním a rozhodně nezklamal, absolutní nadšení si ale schovávám pro verzi Cup, která snad autu dodá onu chybějící špetku chuligánského charakteru, která byla pro Mégane R.S. tak typická. Na samotném vrcholu potravního řetězce by měla stanout chystaná verze Trophy, která se má představit ještě letos.

Spolupracujeme s TipCars.com
Komentář Dušana Šrámka: Stát objedná, advokát zaplatí Komentář Dušana Šrámka: Stát objedná, advokát zaplatí

Politici mají i pro otrlé jedince vždy připravené nějaké…

Gillar: DPP by neměl ve společném podniku s Pentou zastupovat politik Gillar: DPP by neměl ve společném podniku s Pentou zastupovat politik

Čtyřicet miliard korun. Na tolik má vyjít stavba prvního…

Rozdělování peněz na péči vrcholí. Záchranky nepokryjí ani růst platů Rozdělování peněz na péči vrcholí. Záchranky nepokryjí ani růst platů

Většině zdravotnických zařízení porostou příští rok…

Analýza: Trh s bateriemi dál výrazně poroste, Češi se ale zatím mezi špičky oboru nezařadí Analýza: Trh s bateriemi dál výrazně poroste, Češi se ale zatím mezi špičky oboru nezařadí

Byznysu s bateriemi se daří, trh každoročně roste o více…

 
 

Přidat názorDiskuse: První dojmy: Renault Mégane R.S.…







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Němci ujeli s Fabií 106.000 km. Pak ji v Česku nechali rozebrat do šroubku Němci ujeli s Fabií 106.000 km. Pak ji v Česku nechali rozebrat do šroubku

Zelená Škoda Fabia Combi prošla dlouhodobým testem Auto…

Chcete levně natankovat? Jeďte do Polska. Ceny paliv v ČR jsou rekordně vysoké Chcete levně natankovat? Jeďte do Polska. Ceny paliv v ČR jsou rekordně vysoké

Za poslední dva měsíce vzrostla cena paliv zhruba o dvě…

 



Napjatě očekávaný Renault Mégane R.S. odhalil české ceny. Je levnější než konkurence! Napjatě očekávaný Renault Mégane R.S. odhalil české ceny. Je levnější než konkurence!

Nový Mégane R.S. je poháněn přeplňovanou osmnáctistovkou…

Renault Mégane RS WRX: Nejnovější rallyekrosový speciál vypadá úžasně! Renault Mégane RS WRX: Nejnovější rallyekrosový speciál vypadá úžasně!

Začátek nové sezóny vrcholné série populární automobilové…

 



 
Lotus 79 (1978-1979): Poslední černozlatý mistr mistr světa

Lotus 79 (1978-1979): Poslední černozlatý mistr mistr světa

Včera

Lotus se stal ve formuli 1 průkopníkem monopostů s přísavným efektem. Typ 79 před čtyřiceti lety naprosto převálcoval veškerou konkurenci. Bohužel naposledy...




Blesk.cz

 

iSport.cz

Kvitová v Paříži: Načasování asi není nejlepší, ale měla bych být šťastná, ne?

Kvitová v Paříži: Načasování asi není nejlepší, ale…

Na začátku loňského roku se zdálo, že Petra Kvitová bude muset s tenisem skončit, ale v tomto roce už má na…

Co spojuje Limberského a Koláře? Nejen tituly s Plzní a svérázné povahy

Co spojuje Limberského a Koláře? Nejen tituly s…

Kdyby si na krk pověsili všechny medaile, pod tíhou zlata by se prohnuli v pase. David Limberský a Daniel Kolář.…

 

Reflex.cz

Advokátka Samková dostala pokutu za „prokletí“ velvyslance Turecka. A co svoboda projevu?

Advokátka Samková dostala pokutu za „prokletí“…

Česká advokátní komora potrestala advokátku Kláru Samkovou za slova, kterými „proklela“ tureckého velvyslance…

Tohle už dnes neuvidíte: Plakáty ze zlaté doby filmů pro dospělé. Podívejte se

Tohle už dnes neuvidíte: Plakáty ze zlaté doby filmů…

Zlatá éra pornofilmu, tak bývají nazývána 60. a 70. léta minulého století. Doba, kdy se filmy pro dospělé…