TEST Škoda Fabia 1,6 TDI (77 kW) Monte Carlo – Útok designem
Koho by před 10 lety napadlo, že nejmenší Škoda bude v nabídce hned v pěti různých variantách? Leč, stalo se.
Teď nemluvíme o karoseriích (hatchback, kombi), ale o tom, že vedle obyčejných Fabií (které jsou mj. dostupné ve dvou desítkách nestandardních odstínů karoserie) můžete malou škodovku v roce 2011 zakoupit jako spořivou Greenline, sportovní RS, akční Sportline a nově i jako vzhledově velmi odlišné provedení Monte Carlo.
Škoda tak příkladně následuje poučky z marketingových biblí o diverzifikaci produktu, optimální práci s výrobkem během jeho životního cyklu a hledání mezer na trhu.
skoda fabia testy malevozy Podobně pestrou škálu má dnes v segmentu malých vozů jen velmi úzká skupina velkých hráčů. Fabia zatím stále patří (co do prodaného objemu v Evropě) spíše ke středopolařce, ale je zřejmé a sympatické, že se v Mladé Boleslavi snaží z minima vytěžit maximum a nabídnout na velmi konkurenčním trhu malých vozů něco, co ostatní nemají.
Ach Carlo…
Kdo chce výkonnou Fabii, ten musí jít pro RS. Komu stačí efektní vzhled, ten je u řady Monte Carlo na správné adrese.
Změny nejsou ani zdaleka jen kosmetické. Ceny přitom nerostou do astronomických výšin. Leckterý tuner bude možná mile překvapen, jak snadno lze dostat z Fabie "něco jiného".
Na našem bílém voze je nejmarkantnější tmavé pozadí hlavních a mlhových světlometů. Ve stejném odstínu je nalakován rámeček mřížky chladiče a vnější zpětná zrcátka.
Černá je vždy také střecha i se zadním spoilerem a 16palcová nebo příplatková 17palcová kola z lehké slitiny jako v našem případě. Charakter Fabie Monte Carlo dotvářejí standardně dodávaný sportovní podvozek a skla s vyšším stupněm tónování v zadní části vozu, tzv. SunSet.
Paleta barev byla sestavena s ohledem na zákaznické zaměření vozu a střechu lakovanou výhradně v černé barvě. Přesto v nabídce najdete i metalický černý lak Magic, který ale nakonec zamaskuje veškeré kontrasty viditelné na našem černobílém fotovoze.
Jestli se zajímáte o barevné ladění interiéru, tak tam - pro změnu - vládne taky černá. Interiér je v podstatě shodný se tím ve Fabii RS. Přední sportovní sedadla mají výrazné tvarování, dobře drží tělo a jsou poměrně robustní, takže se nebojíme o to, že by časem začala vrzat nebo se jejich potah opotřeboval. Alternativou k černému čalounění je na přání dodávané provedení s červenými středovými plochami sedadel.
Standardní malý kožený paket zahrnuje kožený potah tříramenného sportovního volantu, hlavice řadicí páky a madla ruční brzdy s červeným obšitím.
Přední prahy zdobí prahové lišty, pedály potom ušlechtilá ocel s protiskluzovými pryžovými ploškami.
Stylově úsporné
Naše Monte Carlo dostalo nejsilnější dostupný turbodiesel, což ale dnes znamená, že máte pod plynem jen 77 kW, resp. 250 Nm. Doby Fabií RS 1,9 TDI (96 kW ve 4000 min-1 a 310 Nm v 1900 min-1 ) jsou nenávratně pryč.
Změnil se i celkový projev motoru TDI. Místo výbušného a dunivého máte relativně tichý a na maloobjemový turbodiesel i lineární čtyřválec.
Vše dobré o linearitě a kultivovanosti platí v rámci turbodieselového konkurenčního koše, srovnání s benzinovým 1,2 TSI je na druhou stranu tristní: nafta zní proti němu hrubě, je mnohem náchylnější ke zhasnutí při rozjezdu a tudíž méně příjemná pro pojížďky po městě. Z principu má výrazně užší pásmo prakticky využitelných otáček.
Když se vrátíme do království nafty, může vás překvapit ochota motoru vyrazit až k 5000 min-1, nejčastěji přesto budete setrvávat mezi 1800 a 3000 min-1. Výkonové maximum je položeno až do 4400 min-1, budete jej ale využívat opravdu jen zřídka.
skoda fabia testy malevozy Motor má v druhé polovině otáčkoměru méně příjemný zvuk než v té první, kde navíc předvádí působivou okamžitou akceleraci (v pásmu mezi 2000 a 3000 min-1) bez znatelného turboefektu. Pád ručky otáčkoměru pod 1800 min-1 znamená boj o přežití v běhu, na cestě v akceleraci stojí výrazný turboefekt, podpořený těžkými převody.
I na širokých pneumatikách (205/40 R17) zvládá nejsilnější naftová Fabia jezdit úsporněji než dříve testované 66kW provedení. Ve 100 km/h si řekne v průměru o 4,5 l/100 km, ve 130 km/h pak počítejte s 5,8 l/100 km a přibližně 2500 min-1.
Tuze tuhé
Sportovní podvozek kombinovaný se sedmnáctipalcovými koly Fabii vizuálně sedne, auto s ním je na dobrých cestách jisté a navzdory výšce snadno ovladatelné, ale na špatné silnici si s ním posádka užije nepohodlí.
Tlumení větších harmonických vln na silnici probíhá velkoryse standardním škodováckým způsobem, ale už středně velkým nerovnostem je dobré se raději vyhnout. Tuhá karoserie se drží na tuhém podvozku statečně, takže to nejvíce odnášejí cestující.
Vysvobozením není ani únik na dálnici, protože zejména ty se starším povrchem nedělají tomuto podvozku na velkých kolech příliš dobře.
Subjektivně hodnotíme naladění Monte Carla jako o něco měkčí než u Fabie RS, větší je i náchylnost k bočním náklonům.
Pro běžnou jízdu bude zřejmě vhodnější zůstat u standardních šestnáctipalcových kol.
Drahé, nebo přiměřené?
Cena naší Fabie Monte Carlo 1,6 TDI (77 kW) vás zřejmě vyděsí. Vždyť za 435.900,-Kč už byste mohli mít se stejným motorem Octavii, pomyslí si asi většina Čechů. Jenže v Monte Carlu jde o styl a o výbavu. To platí o prestižním monackém letovisku i pro akční model Škody.
Proti výchozí Fabii Ambiente činí příplatek 55.000,-Kč, za něž dostanete odpovídající protihodnotu (kola z lehkých slitin, klimatizace a další prvky výbavy). Absolutní výše ceny tedy dosáhla své hodnoty spíše díky nereálně vysokým příplatkům za turbodiesely.
Čeho má dost a co mu chybí?
I když je Fabie na trhu pátým rokem a denně jich potkáte na silnicích stovky, ověřili jsme si, že za Monte Carlem se lidé otáčejí. Styl a originalita této Fabii rozhodně nechybí!
Černá střecha a tmavá spodní část zadního nárazníku opticky snižují vysoký hatchback a aspoň trochu vyrovnávají disproporční poměr šířky a výšky v pohledu zezadu. Černá maska a černé pozadí světlometů dělají z okoukaného modelu nového hráče. Efektním prvkem jsou i lemy blatníků.
Pokud se smíříte s tím, že nejsilnější TDI dnes umí jen 77 kW, pak zůstává hlavní výtkou jen pětistupňová převodovka. V dané cenové kategorii by alespoň vrcholná motorizace měla mít i šestku. Zjemnilo by to rozložení převodových stupňů a hlavně ty nižší by pak nemusely být tak těžké jako dnes.
S ohledem na cenové pásmo je neobvyklé i nasazení bubnových brzd na zadní nápravě. Funkčně to bubny zřejmě zvládnou bez ztráty květinky, ale psychologicky to na potenciálního zájemce nepůsobí dvakrát dobře.
První cena vozu | 199.900,-Kč (Easy 1,2 http 44 kW) |
První cena vozu s testovanou motorizací | 365.900,-Kč (Classic 1,6 TDI 66 kW) |
Základní cena testovaného vozu | 435.900,-Kč (Monte Carlo 1,6 TDI 77 kW) |
Cena testovaného vozu vč. příplatků | 506.820,-Kč (Monte Carlo 1,6 TDI 77 kW) |
Plusy
- Styl a originalita
- Úsporný motor
- Široký rozsah použitelných otáček
- Výborná sportovní sedadla
- Tuhá karoserie
- Bohatá výbava
Mínusy
- Absence šestého převodového stupně, dlouhé převody
- Spotřeba motoru více závislá na jízdním stylu než u TDI PD
- Lehké vibrace do volantu, pedálů a řadicí páky
- Vysoká cena, resp. příplatek proti TSI
- Bubnové brzdy na zadní nápravě