Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Škoda Fabia 1,6 TDI (77 kW) Monte Carlo – Útok designem

Ondřej Láník
Diskuze (136)
Mezi verze Sportline a RS letos vkročila vzhledově výrazná Fabia Monte Carlo. Vyzkoušeli jsme ji s nejsilnějším TDI.

Koho by před 10 lety napadlo, že nejmenší Škoda bude v nabídce hned v pěti různých variantách? Leč, stalo se.

Teď nemluvíme o karoseriích (hatchback, kombi), ale o tom, že vedle obyčejných Fabií (které jsou mj. dostupné ve dvou desítkách nestandardních odstínů karoserie) můžete malou škodovku v roce 2011 zakoupit jako spořivou Greenline, sportovní RS, akční Sportline a nově i jako vzhledově velmi odlišné provedení Monte Carlo.

Škoda tak příkladně následuje poučky z marketingových biblí o diverzifikaci produktu, optimální práci s výrobkem během jeho životního cyklu a hledání mezer na trhu.

skoda fabia testy malevozy skoda fabia testy malevozy Podobně pestrou škálu má dnes v segmentu malých vozů jen velmi úzká skupina velkých hráčů. Fabia zatím stále patří (co do prodaného objemu v Evropě) spíše ke středopolařce, ale je zřejmé a sympatické, že se v Mladé Boleslavi snaží z minima vytěžit maximum a nabídnout na velmi konkurenčním trhu malých vozů něco, co ostatní nemají.

Ach Carlo…

Kdo chce výkonnou Fabii, ten musí jít pro RS. Komu stačí efektní vzhled, ten je u řady Monte Carlo na správné adrese.

Změny nejsou ani zdaleka jen kosmetické. Ceny přitom nerostou do astronomických výšin. Leckterý tuner bude možná mile překvapen, jak snadno lze dostat z Fabie "něco jiného".

Na našem bílém voze je nejmarkantnější tmavé pozadí hlavních a mlhových světlometů. Ve stejném odstínu je nalakován rámeček mřížky chladiče a vnější zpětná zrcátka.

Černá je vždy také střecha i se zadním spoilerem a 16palcová nebo příplatková 17palcová kola z lehké slitiny jako v našem případě. Charakter Fabie Monte Carlo dotvářejí standardně dodávaný sportovní podvozek a skla s vyšším stupněm tónování v zadní části vozu, tzv. SunSet.

skoda fabia testy malevozy skoda fabia testy malevozy  

Paleta barev byla sestavena s ohledem na zákaznické zaměření vozu a střechu lakovanou výhradně v černé barvě. Přesto v nabídce najdete i metalický černý lak Magic, který ale nakonec zamaskuje veškeré kontrasty viditelné na našem černobílém fotovoze.

Jestli se zajímáte o barevné ladění interiéru, tak tam - pro změnu - vládne taky černá. Interiér je v podstatě shodný se tím ve Fabii RS. Přední sportovní sedadla mají výrazné tvarování, dobře drží tělo a jsou poměrně robustní, takže se nebojíme o to, že by časem začala vrzat nebo se jejich potah opotřeboval. Alternativou k černému čalounění je na přání dodávané provedení s červenými středovými plochami sedadel.

Standardní malý kožený paket zahrnuje kožený potah tříramenného sportovního volantu, hlavice řadicí páky a madla ruční brzdy s červeným obšitím.

Přední prahy zdobí prahové lišty, pedály potom ušlechtilá ocel s protiskluzovými pryžovými ploškami.

Stylově úsporné

Naše Monte Carlo dostalo nejsilnější dostupný turbodiesel, což ale dnes znamená, že máte pod plynem jen 77 kW, resp. 250 Nm. Doby Fabií RS 1,9 TDI (96 kW ve 4000 min-1 a 310 Nm v 1900 min-1 ) jsou nenávratně pryč.

Změnil se i celkový projev motoru TDI. Místo výbušného a dunivého máte relativně tichý a na maloobjemový turbodiesel i lineární čtyřválec.

Vše dobré o linearitě a kultivovanosti platí v rámci turbodieselového konkurenčního koše, srovnání s benzinovým 1,2 TSI je na druhou stranu tristní: nafta zní proti němu hrubě, je mnohem náchylnější ke zhasnutí při rozjezdu a tudíž méně příjemná pro pojížďky po městě. Z principu má výrazně užší pásmo prakticky využitelných otáček.

Když se vrátíme do království nafty, může vás překvapit ochota motoru vyrazit až k 5000 min-1, nejčastěji přesto budete setrvávat mezi 1800 a 3000 min-1. Výkonové maximum je položeno až do 4400 min-1, budete jej ale využívat opravdu jen zřídka.

skoda fabia testy malevozy skoda fabia testy malevozy Motor má v druhé polovině otáčkoměru méně příjemný zvuk než v té první, kde navíc předvádí působivou okamžitou akceleraci (v pásmu mezi 2000 a 3000 min-1) bez znatelného turboefektu. Pád ručky otáčkoměru pod 1800 min-1 znamená boj o přežití v běhu, na cestě v akceleraci stojí výrazný turboefekt, podpořený těžkými převody.

I na širokých pneumatikách (205/40 R17) zvládá nejsilnější naftová Fabia jezdit úsporněji než dříve testované 66kW provedení. Ve 100 km/h si řekne v průměru o 4,5 l/100 km, ve 130 km/h pak počítejte s 5,8 l/100 km a přibližně 2500 min-1.

Tuze tuhé

Sportovní podvozek kombinovaný se sedmnáctipalcovými koly Fabii vizuálně sedne, auto s ním je na dobrých cestách jisté a navzdory výšce snadno ovladatelné, ale na špatné silnici si s ním posádka užije nepohodlí.

Tlumení větších harmonických vln na silnici probíhá velkoryse standardním škodováckým způsobem, ale už středně velkým nerovnostem je dobré se raději vyhnout. Tuhá karoserie se drží na tuhém podvozku statečně, takže to nejvíce odnášejí cestující.

Vysvobozením není ani únik na dálnici, protože zejména ty se starším povrchem nedělají tomuto podvozku na velkých kolech příliš dobře.

Subjektivně hodnotíme naladění Monte Carla jako o něco měkčí než u Fabie RS, větší je i náchylnost k bočním náklonům.

Pro běžnou jízdu bude zřejmě vhodnější zůstat u standardních šestnáctipalcových kol.

Drahé, nebo přiměřené?

Cena naší Fabie Monte Carlo 1,6 TDI (77 kW) vás zřejmě vyděsí. Vždyť za 435.900,-Kč už byste mohli mít se stejným motorem Octavii, pomyslí si asi většina Čechů. Jenže v Monte Carlu jde o styl a o výbavu. To platí o prestižním monackém letovisku i pro akční model Škody.

Proti výchozí Fabii Ambiente činí příplatek 55.000,-Kč, za něž dostanete odpovídající protihodnotu (kola z lehkých slitin, klimatizace a další prvky výbavy). Absolutní výše ceny tedy dosáhla své hodnoty spíše díky nereálně vysokým příplatkům za turbodiesely.

skoda fabia testy malevozy skoda fabia testy malevozy  

Čeho má dost a co mu chybí?

I když je Fabie na trhu pátým rokem a denně jich potkáte na silnicích stovky, ověřili jsme si, že za Monte Carlem se lidé otáčejí. Styl a originalita této Fabii rozhodně nechybí!

Černá střecha a tmavá spodní část zadního nárazníku opticky snižují vysoký hatchback a aspoň trochu vyrovnávají disproporční poměr šířky a výšky v pohledu zezadu. Černá maska a černé pozadí světlometů dělají z okoukaného modelu nového hráče. Efektním prvkem jsou i lemy blatníků.

Pokud se smíříte s tím, že nejsilnější TDI dnes umí jen 77 kW, pak zůstává hlavní výtkou jen pětistupňová převodovka. V dané cenové kategorii by alespoň vrcholná motorizace měla mít i šestku. Zjemnilo by to rozložení převodových stupňů a hlavně ty nižší by pak nemusely být tak těžké jako dnes.

S ohledem na cenové pásmo je neobvyklé i nasazení bubnových brzd na zadní nápravě. Funkčně to bubny zřejmě zvládnou bez ztráty květinky, ale psychologicky to na potenciálního zájemce nepůsobí dvakrát dobře.

skoda fabia testy malevozy skoda fabia testy malevozy  

První cena vozu 199.900,-Kč (Easy 1,2 http 44 kW)
První cena vozu s testovanou motorizací 365.900,-Kč (Classic 1,6 TDI 66 kW)
Základní cena testovaného vozu 435.900,-Kč (Monte Carlo 1,6 TDI 77 kW)
Cena testovaného vozu vč. příplatků 506.820,-Kč (Monte Carlo 1,6 TDI 77 kW)

Plusy

  • Styl a originalita
  • Úsporný motor
  • Široký rozsah použitelných otáček
  • Výborná sportovní sedadla
  • Tuhá karoserie
  • Bohatá výbava

Mínusy

  • Absence šestého převodového stupně, dlouhé převody
  • Spotřeba motoru více závislá na jízdním stylu než u TDI PD
  • Lehké vibrace do volantu, pedálů a řadicí páky
  • Vysoká cena, resp. příplatek proti TSI
  • Bubnové brzdy na zadní nápravě
Ondřej Láník
Diskuze (136)
Škoda Fabia 1,6 TDI (77 kW) Monte Carlo
Cena základní sestavy 435 900 Kč
Výbava základní sestavy <strong>Ambiente</strong>: ABS včetně MSR a Dual Rate, airbagy řidiče a spolujezdce (s přitahovači předních bezpečnostních pásů), boční airbagy vpředu, sdružený panel přístrojů Ambiente/Elegance [chromově orámovaný otáčkoměr a rychloměr, palubní počítač (MFA)], odkládací kapsy na zadní straně opěradel předních sedadel, odkládací schránka v horní části přístrojové desky u spolujezdce uzavíratelná, centrální zamykání s dálkovým ovládáním (dva sklopné klíčky), elektrické ovládání oken vpředu, elektricky ovládaná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, posilovač řízení, přední stěrače Aero (s cyklovačem a volbou frekvence), sada na opravu pneumatik (bez rezervního kola, zvedáku vozu a klíče na kola). <strong>Monte Carlo</strong>: Černé obložení stropu, slunečních clon, madel a A, B, C sloupků, černé vkládané tkané koberce, interiér Black, přístrojová deska Onyx-Onyx, Kola z lehké slitiny Comet 6,5J×16", černě lakovaná, pneumatiky 205/45 R16, logo s názvem modelu na bocích, střecha, vnější zpětná zrcátka, spoiler na pátých dveřích, rámeček chladiče a plastové lemy spodní části karoserie černě lakované, přední mlhové světlomety, projektorové halogenové světlomety, sportovní podvozek, tříramenný volant (nastavitelný ve dvou osách), klimatizace, kryty pedálů z ušlechtilé oceli, malý kožený paket (tříramenný volant, madlo ruční brzdy, hlavice řadicí páky v kůži), ozdobné prahové lišty, rádio Blues (1 DIN) s CD, MP3 a audiozdířka, sportovní sedadla vpředu, SunSet. Kč
Cena testované sestavy 506 820 Kč
Výbava testované sestavy Kola z lehké slitiny Trinity 7J×17", černě lakovaná, pneumatiky 205/40 R17 – 4 ks (+3.100,-Kč), ochranné boční lišty dveří, černé (+1.100,-Kč), signalizace vzdálenosti při parkování vzadu (+9.200,-Kč), tempomat (+9.200,-Kč), Maxi DOT (+4.100,-Kč), Climatronic – klimatizace s elektronickou regulací a kombifiltrem (+12.200,-Kč), elektrické ovládání oken vpředu a vzadu s dětskou pojistkou (+5.100,-Kč), elektricky ovládané střešní okno (+11.700,-Kč), nNavigační systém Amundsen s dynamickým modulem — 2 DIN a mapový podklad (+12.120,-Kč), loketní opěra vpředu (+3.100,-Kč). Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1598
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 77 / 4400
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 250 / 1500 - 2500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 188
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 10.9
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 5.1 / 3.6 / 4.2
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 300 / 1180
Objem nádrže (l): 45
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1144 / 530
Rozměr pneu: 205/40 R17
Škoda Fabia 1,6 TDI (77 kW) Monte Carlo
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4013
b) šířka (mm): 1651
c) výška (mm): 1498
d) rozvor (mm): 2464
e) rozchod vpředu (mm): 1423
f) rozchod vzadu (mm): 1415
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 880 / 1090
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 600 / 850
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1010
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 970
k) šířka vpředu (mm): 1370
l) šířka vzadu (mm): 1370
délka sedáku vpředu (mm): 510
délka sedáku vzadu (mm): 470
výška opěradla vpředu (mm): 620
výška opěradla vzadu (mm): 590
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
Avatar - Biest
6. 8. 2012 23:58
monte vs. RS
minule som tuto fabku videl v cervenej so 17´´ diskami a musim povedat, na zivo vyzera fakt vyborne. bol som velmi milo prekvapeny a nevedel som sa na nu vynadivat. a to som z nej bol na obrazkoch v rozpakoch. fakt sa musi uznat, ze budi pozornost a vacsina ludi sa za nou otoci. podla mna v tomto prevedeni je fakt super.

tiez som par dni na to videl taku istu ale v strieborno ciernej farbe. tiez vyzerala peckovo.

ale na druhej strane ta cena je fakt uletena a za tie prachy si radsej este doplatim a mam eReSo, ktore je silnejsie, dynamickejsie, ma lepsie jazdne vlastnosti a vyzera rovnako atraktivne (zelena, cierna strecha, black packet, cierne 17´´ disky)
12. 4. 2012 07:53
Re: TDI vs. TSI
Motor je lepší TSI :yes: než TDI :no:
Super volba Fabia RS 1,4TSI 132kW
Nevhodné TDI sportovní!
Avatar - Nerez
7. 11. 2011 20:42
Re: :-)
No, bežná 308 je opravdu hezčí než Fabia. Ale Monte mi příjde daleko stylovější než 308 GTI, na kterém krom nápisu GTI není stylového vůbec nic.
Osobně bych si za ty peníze nekoupil ani jedno z těhle aut.
Avatar - Bristol
12. 10. 2011 16:17
Re: Zlaté houno
nevím jak ty já si auto nekupuju podle toho jestli sem tam vejde sud...a jestli to vozíš denně tak pak chápu že nemáš na nic jiného než na HTP >:-[]
Avatar -
anonym
26. 8. 2011 16:31
Monte Carlo
Škodovácký hnus jako vše a jen hlupáci koupí takové příšernosti, dokonce jsme tak hlupí že koupíme i tříválec. To je magořina. Chytrý člověk ví že do skutečného auta patří skutečný motor.