Test Auto.cz

Škoda Octavia 1.0 TSI (85 kW) – Stačí litr?

27.6. 2016
Verdikt
 

Octavia se dočkala nového litrového tříválce, který nahrazuje stávající čtyřválec 1.2 TSI (81 kW). Jde o povedené střídání?

Tříválcové motory se v nižší střední třídě stávají stále větší samozřejmostí. Po někdejším průkopníkovi v podobě Fordu Focus následovaly další a další vozy. Nejnověji mezi ně patří i Škoda Octavia, která v rámci příchodu modelového roku 2017 dostala nový koncernový agregát 1.0 TSI.

I přes neustálé rozšiřování nabídky tříválců jsou mnozí řidiči k takovým motorům v kompaktní třídě nedůvěřiví. Naše zkušenosti s tříválcovými kompakty (Ford Focus 1.0 EcoBoost, Citroën C4 1.2 PureTech, Opel Astra 1.0 Turbo) ale dokázaly, že tříválce svoji práci zastanou a v dnešní době jsou i v nižší střední třídě důstojnými motory, které si své místo na trhu zaslouží. Zda to platí i pro octavii, jsme se rozhodli zjistit přímým porovnáním nového 1.0 TSI (85 kW) se čtyřválcem 1.2 TSI (81 kW).

Škoda Octavia RS 245 DSG – Prostě nejlepší…


Postavili jsme tak proti sobě dva liftbacky ve stejném výbavovém stupni Style, což díky takřka shodné výbavě (bílý kousek s litrem pod kapotou měl třeba vyspělejší adaptivní tempomat) minimalizuje rozdíly mezi oběma automobily.

Litr hbitější

Přeplňovaný tříválec 1.0 TSI na českém trhu zatím známe pouze z malého Seatu Ibiza (ve VW Polo byl nabízen jen krátce, Audi A3 se jej dočká v rámci letošního faceliftu). U našich západních sousedů je už dodáván také pro Volkswagen Golf, Škoda Octavia se jej ale u nás dočkala dříve než německý sourozenec. Jak už bylo několikrát opakováno, hlavním důvodem příchodu litru je nižší normovaná spotřeba a nižší emise oxidu uhličitého. Zatímco v mnohých evropských státech se od těchto hodnot vypočítávají daně nebo pojištění, v Česku je tomu jinak (dle objemu motoru). Možná i proto Volkswagen s uvedením litrového golfu na český trh nespěchá.

Video

Škoda však tříválec v octavii potřebuje kvůli flotilovým emisím, stále přísnější normy znamenají, že je nutné snižovat vypouštěné gramy oxidu uhličitého, kde se dá. Navíc potřebuje prolomit psychologickou bariéru zákazníků a dokázat, že tříválec může fungovat i v tak velkém autě jako octavia. Zřejmě i proto se octavia litru dočkala dříve než menší fabia, v níž tříválec přece jen dává větší smysl.

Tyto všechny úkoly dostal na starosti nově vyvinutý motor s obchodním označením 1.0 TSI. Turbodmychadlem přeplňovaný tříválec o objemu 999 cm3 je v octavii zatím nabízen v jediné výkonové verzi, a to s 85 kW. V tuto chvíli tak nahrazuje 1.2 TSI (81 kW), které z nabídky vypadlo už na začátku roku. Méně výkonná verze dvanáctistovky s 63 kW zatím v prodeji zůstává, je ale nepochybné, že i ta bude v blízké době nahrazena slabší verzí 1.0 TSI.

Škoda Octavia - srovnání technických dat motorů 1.0 TSI a 1.2 TSI/81 kW
Motor1.0 TSI1.2 TSI
Zdvihový objem [cm3]9991197
Válce/ventily3/44/4
Největší výkon [kW/min]85/550081/4600-5600
Točivý moment [N.m/min]200/2000-3500175/1400-4000
Převodovka6M (7A)6M (7A)
Max. rychlost [km/h]202199
Zrychlení 0-100 km/h [s]9,9 (10,0)10,1 (10,2)
Komb. spotřeba [l/100 km]4,5 (4,5)4,9 (4,9)
Pohotovostní hmotnost [kg]1225 (1250)1230 (1255)
Cena Active [Kč]395.900390.900*
*cena dle ceníku k 16.11.2015. Údaje platí pro liftback

Přestože hlavním důvodem příchodu tříválce jsou zmíněné emisní normy, Škoda na nové pohonné jednotce vyzdvihuje také její výkonové parametry. Oproti dvanáctistovce má litr o 4 kW vyšší výkon, točivý moment pak vzrostl o nemalých 25 N.m na výsledných 200 N.m.

A síla agregátu je opravdu znát. Už při rozjezdu je jasné, že tahle octavie má slušný odpich (samozřejmě v dané výkonové relaci) a dech ji nedochází ani ve vyšší rychlosti. Opravdu nás překvapilo, s jakou chutí auto stále zrychluje kolem hodnoty 160 km/h. Hbitost se potvrzuje i při přímém srovnání s dosavadní dvanáctistovkou. A není to jen subjektivní pocit, dynamické měření na letišti potvrdilo, že se litr chlubí o poznání lepší pružností než odcházející motor.

obrázek [600 x 361]  

Obě jednotky jsou přeplňované, což je v obou případech znát. Pod hranicí 2000 otáček toho totiž ani jedna jednotka moc nenabídne. Jakmile ale tuto hranici překonáte, 1.0 TSI se odvděčí větším elánem, 1.2 TSI nastupuje méně ostře a na měření pružnosti je to znát. Litr jej ve všech sledovaných kategorií pružného zrychlení výrazně překonal. Při zrychlování na čtyřku, pětku i šestku zvyšoval rychlost o poznání ochotněji. Z 60-100 km/h na čtyřku litr zrychlil za 7,9 sekundy, zatímco z 80-120 km/h byl na pětku za 11,5 sekundy (proti 14,1 sekundy) a na šestku za 14,2 sekundy (proti 18,7 sekundy). Navíc i ve vyšších otáčkách je litr schopnější, kolem 5000 otáček ještě má dostatek sil, zatímco dvanáctistovce v tomto pásmu už docházejí.

Dynamické měření
Motor1.0 TSI/85 kW1.2 TSI/81 kW
Pneumatiky225/45 R17225/45 R17
Zrychlení 0-100 km/h10,911,6
Pružnost na 4. RS(60-100 km/h)/5. a 6. RS (80-120 km/h) [s]7,9/11,5/14,29,7/14,1/18,7
Otáčky při 50 km/h na 4. RS16001600
Otáčky při 130 km/h na 6. RS27502750
Skutečná rychlost při tachometrových 50, 90 a 130 km/h [km/h]47,7/87,7/126,148,7/86,7/125,5
Průměrná spotřeba [l/100 km]5,96,3
Spotřeba ve městě [l/100 km]7,87,7
Spotřeba na dálnici [l/100 km]5,96,4

Lepší pružnost přitom není výsledkem kratšího zpřevodování. Odečet otáček dokázal, že zpřevodování je v obou případech shodné. Litr i dvanáctistovka při 50 km/h točí 1600 otáček (čtvrtý stupeň) a při 130 km/h 2750 otáček (šestý stupeň).

Velkým tématem je spotřeba. Ta normovaná je samozřejmě nižší, kombinovaná činí 4,5 l/100 km proti dosavadním 4,9 l/100 km/h. Jak ale z předchozích zkušeností víme, ne vždy tomu tak je i ve skutečnosti. Částečně se potvrdilo i v tomto případě.

Většinu času jsme s novým litrem jezdili úsporněji. Závěrečný průměr činil 5,9 l/100 km proti 6,3 l/100 km dvanáctistovky. Na dálnici byl úspornější menší agregát (5,9 l/100 km proti 6,4 l/100 km), když jsme ale obě auta porovnávali na stejném okruhu ve městě, dvanáctistovka vykázala 7,7 l/100 km proti 7,8 l/100 km. Z fyzikální podstaty motory vyplývá, že za nízké zátěže bude tříválec díky chybějícímu válci úspornější, při svižnější jízdě se ale schopnosti obou agregátů přiblíží. Ve finále je litr skutečně úspornější, celkový rozdíl činil výše zmíněných 0,4 l/100 km, což bylo stejně jako u normované spotřeby. V obou případech s šetřením paliva pomáhá stop-start systém. Lepší nám přišel u 1.2 TSI, kde motor startuje rychleji a tišeji.

1/3 Pokračovat ve čtení

Spolupracujeme s TipCars.com

Škoda Octavia 1.0 TSI

Cena v základní výbavě: 501 900 Kč Cena v testované výbavě: 835 600 Kč

Základní výbava:Automatická dvouzónová klimatizace, 12 V zásuvka v zavazadlovém prostoru, sedm airbagů, elektrické ovládání oken vpředu a vzadu, síťový program, škrabka na led, přední mlhovky, diodová koncová světla, 16palcová kola z lehkých slitin, výškově nastavitelná přední sedadla, elektricky nastavitelná vyhřívaná zpětná zrcátka, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, zadní parkovací čidla, tempomat, rádio s osmi reproduktory.

Výbava testovaného vozu:Bezklíčové odemykání (+6.500,-), vyhřívané vrstvené čelní sklo (+4.900,-), tónovaná skla Sunset (+4.700,-), elektricky ovládané střešní okno (+20.000,-), 17" kola z lehké slitiny (+5.000,-), ocelové rezervní kolo neplnohodnotné (+1.600,-), Simply Clever paket pro komfortní telefonování (+1.900,-), asistent rozpoznání únavy (+1.500,-), roletka Sun and Pack (+3.000,-), multifunkční kožený volant (+1.000,-), potah sedadel alcantara/kůže (+35.700,-), adaptivní tempomat (+17.000,-), komfortní telefonování s Bluetooth, bezdrátové spojení s vnější anténou a hlasovým ovládáním, Wi-Fi + Wireless Charging (+8.600,-), elektricky ovládaná, vyhřívaná a sklopná vnější zpětná zrcátka s automatickým stmíváním a osvětlením nástupního prostoru s pamětí (+6.000,-), vyhřívání zadních sedadel (+5.100,-), elektricky nastavitelné sedadlo řidiče a spolujezdce - řidiče s pamětí (+30.000,-), hudební systém Sound System Canton s osmi reproduktory, centrálním reproduktor, externím zesilovačem a subwooferem (+12.900,-), Traveller Assist - rozpoznávání dopravních značek, asistent pro jízdu v pruzích, navigace (+68.600,-), Crew Protect Assist - proaktivní ochrana cestujících a boční airbagy vzadu (+11.000,-), bi-xenonové světlomety s funkcí přisvětlování do zatáček (+32.800,-), asistent rozjezdu do kopce (+2.000,-), Media Command - ovládání infotainmentu ze zadních sedadel prostřednictvím tabletu nebo chytrého telefonu (+1.700,-), zásuvka na 230 V (+2.500,-), vyhřívané trysky ostřikovače čelního skla (+700,-), automatický parkovací asistent (+22.200,-), zadní stěrač (+2.700,-), zadní parkovací kamera (+8.100,-), propojení s chytrými telefony SmartGate (+2.200,-), odjištění opěry zadního sedadla ze zavazadelníku (+2.000,-), Chrompaket (+3.000,-)

Glosa Martina Čabana: Výchova zákonodárců Glosa Martina Čabana: Výchova zákonodárců

Možná chtěli ústavní soudci při rozhodování…

Člen ANO kritizuje hnutí: Ztratilo hodnoty a ideály Člen ANO kritizuje hnutí: Ztratilo hodnoty a ideály

Člen ANO v pražských Letňanech Dušan Mourek se v dopise…

Ruský Rolls-Royce pro Putina je za dveřmi. Má vzpomenout na sovětské ZiLy Ruský Rolls-Royce pro Putina je za dveřmi. Má vzpomenout na sovětské ZiLy

Projekt nové ruské státnické limuzíny spěje do finále.…

Aukce v Německu: soláry zválcovaly vítr Aukce v Německu: soláry zválcovaly vítr

Solární a větrné asociace v Německu označují experiment…

 
Technické údaje
Motor Škoda Octavia 1.0 TSI
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 3 / 4
Zdvihový objem (ccm): 999
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 85 / 5500
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 200 / 2000 - 3500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 202
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 9.9
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 5.4 / 3.9 / 4.5
Emise CO2:104
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 590 / 1580
Objem nádrže (l):50
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1225 / 625
Rozměr pneu:225/45 R17
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4659
b) šířka (mm): 1814
c) výška (mm): 1461
d) rozvor (mm): 2868
e) rozchod vpředu (mm): 1551
f) rozchod vzadu (mm): 1520
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 830 / 1070
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 580 / 830
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1040
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):940
k) šířka vpředu (mm): 1470
l) šířka vzadu (mm): 1470
délka sedáku vpředu (mm): 480
délka sedáku vzadu (mm): 440
výška opěradla vpředu (mm): 625
výška opěradla vzadu (mm): 650
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
 

Přidat názorDiskuse: Škoda Octavia 1.0 TSI (85 kW) – Stačí litr?







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Nový VW Golf na prvních snímcích. Projde největší změnou v historii Nový VW Golf na prvních snímcích. Projde největší změnou v historii

Osmá generace Volkswagenu Golf již pomalu klepe na dveře.…

Řidiči, pozor! Dnes se bude ve velkém měřit rychlost. Místa jsme si vybrali sami Řidiči, pozor! Dnes se bude ve velkém měřit rychlost. Místa jsme si vybrali sami

Měření rychlosti bude probíhat v rámci celoevropské akce…

 



Oficiální předsezónní testy Octavia Cupu: Zúčastnili jsme se i my! Oficiální předsezónní testy Octavia Cupu: Zúčastnili jsme se i my!

Poslední dubnový víkend odstartuje sezóna Octavia Cupu.…

Škoda Octavia Cup: Konečně proběhlo testování nového prototypu! Škoda Octavia Cup: Konečně proběhlo testování nového prototypu!

Letošní sezona Škoda Octavia Cupu dopadla neslavně.…

 



 
AMG Driving Academy: Na okruhu v Mostě jsme se učili řídit. S rychlými Mercedesy!

AMG Driving Academy: Na okruhu v Mostě jsme se učili řídit. S rychlými Mercedesy!

Dnes 12:59

Pokud se chcete naučit zvládnout své rychlé auto či vylepšit své jezdecké schopnosti, má pro vás Mercedes řešení. AMG Driving Academy!




Blesk.cz

Dohra jedné z nejdrsnějších Výměn manželek: Násilník Roman dostane pokutu 50 tisíc!

Dohra jedné z nejdrsnějších Výměn manželek: Násilník…

Řval sprostě na celý dům, a dokonce napadl svou náhradní ženu Janu (32)! Za agresivní chování ve Výměně manželek…

Kontroverzní BDSM výstava: Nahé modelky se hlásí samy, doteky cizích mužů je baví

Kontroverzní BDSM výstava: Nahé modelky se hlásí…

Každý den jiná třináctka žen, které se návštěvníkům výstavy v Tančícím domě představují tak, jak je pánbůh…

 

iSport.cz

Program MS v hokeji 2018:  kompletní rozpis zápasů, skupiny, play off

Program MS v hokeji 2018: kompletní rozpis zápasů,…

Rok 2018 přináší sportovním fanouškům jeden vrchol za druhým. Po únorové olympiádě v Jižní Koreji odstartuje v…

Divoké derby v Sofii: fanoušci Levski explozí vážně zranili mladou policistku

Divoké derby v Sofii: fanoušci Levski explozí vážně…

Čtyři desítky fanoušků fotbalového klubu Levski Sofia byly zatčeny při středečním obávaném městském derby s CSKA…

 

Reflex.cz

Kim Čong-un udělil své tajemné a ostýchavé manželce titul první dámy

Kim Čong-un udělil své tajemné a ostýchavé manželce…

Severokorejský vůdce Kim Čong-un udělil své mladé, elegantní manželce titul první dámy. Uvedla to dnes agentura…

Podivná cenzura: Ortelova píseň Mešita je na Youtube částečně blokována. Protižidovská skladba Sionismus nikoli

Podivná cenzura: Ortelova píseň Mešita je na Youtube…

Zpěvák, hudebník a skladatel Tomáš Hnídek, který je známý pod jménem Ortel, je pro mnohé lidi veřejným…