Test Auto.cz

Škoda Octavia 1.0 TSI (85 kW) – Stačí litr?

27.6. 2016
Verdikt
 

Octavia se dočkala nového litrového tříválce, který nahrazuje stávající čtyřválec 1.2 TSI (81 kW). Jde o povedené střídání?

Tříválcové motory se v nižší střední třídě stávají stále větší samozřejmostí. Po někdejším průkopníkovi v podobě Fordu Focus následovaly další a další vozy. Nejnověji mezi ně patří i Škoda Octavia, která v rámci příchodu modelového roku 2017 dostala nový koncernový agregát 1.0 TSI.

I přes neustálé rozšiřování nabídky tříválců jsou mnozí řidiči k takovým motorům v kompaktní třídě nedůvěřiví. Naše zkušenosti s tříválcovými kompakty (Ford Focus 1.0 EcoBoost, Citroën C4 1.2 PureTech, Opel Astra 1.0 Turbo) ale dokázaly, že tříválce svoji práci zastanou a v dnešní době jsou i v nižší střední třídě důstojnými motory, které si své místo na trhu zaslouží. Zda to platí i pro octavii, jsme se rozhodli zjistit přímým porovnáním nového 1.0 TSI (85 kW) se čtyřválcem 1.2 TSI (81 kW).

Postavili jsme tak proti sobě dva liftbacky ve stejném výbavovém stupni Style, což díky takřka shodné výbavě (bílý kousek s litrem pod kapotou měl třeba vyspělejší adaptivní tempomat) minimalizuje rozdíly mezi oběma automobily.

Litr hbitější

Přeplňovaný tříválec 1.0 TSI na českém trhu zatím známe pouze z malého Seatu Ibiza (ve VW Polo byl nabízen jen krátce, Audi A3 se jej dočká v rámci letošního faceliftu). U našich západních sousedů je už dodáván také pro Volkswagen Golf, Škoda Octavia se jej ale u nás dočkala dříve než německý sourozenec. Jak už bylo několikrát opakováno, hlavním důvodem příchodu litru je nižší normovaná spotřeba a nižší emise oxidu uhličitého. Zatímco v mnohých evropských státech se od těchto hodnot vypočítávají daně nebo pojištění, v Česku je tomu jinak (dle objemu motoru). Možná i proto Volkswagen s uvedením litrového golfu na český trh nespěchá.

Video

Škoda však tříválec v octavii potřebuje kvůli flotilovým emisím, stále přísnější normy znamenají, že je nutné snižovat vypouštěné gramy oxidu uhličitého, kde se dá. Navíc potřebuje prolomit psychologickou bariéru zákazníků a dokázat, že tříválec může fungovat i v tak velkém autě jako octavia. Zřejmě i proto se octavia litru dočkala dříve než menší fabia, v níž tříválec přece jen dává větší smysl.

Tyto všechny úkoly dostal na starosti nově vyvinutý motor s obchodním označením 1.0 TSI. Turbodmychadlem přeplňovaný tříválec o objemu 999 cm3 je v octavii zatím nabízen v jediné výkonové verzi, a to s 85 kW. V tuto chvíli tak nahrazuje 1.2 TSI (81 kW), které z nabídky vypadlo už na začátku roku. Méně výkonná verze dvanáctistovky s 63 kW zatím v prodeji zůstává, je ale nepochybné, že i ta bude v blízké době nahrazena slabší verzí 1.0 TSI.

Škoda Octavia - srovnání technických dat motorů 1.0 TSI a 1.2 TSI/81 kW
Motor1.0 TSI1.2 TSI
Zdvihový objem [cm3]9991197
Válce/ventily3/44/4
Největší výkon [kW/min]85/550081/4600-5600
Točivý moment [N.m/min]200/2000-3500175/1400-4000
Převodovka6M (7A)6M (7A)
Max. rychlost [km/h]202199
Zrychlení 0-100 km/h [s]9,9 (10,0)10,1 (10,2)
Komb. spotřeba [l/100 km]4,5 (4,5)4,9 (4,9)
Pohotovostní hmotnost [kg]1225 (1250)1230 (1255)
Cena Active [Kč]395.900390.900*
*cena dle ceníku k 16.11.2015. Údaje platí pro liftback

Přestože hlavním důvodem příchodu tříválce jsou zmíněné emisní normy, Škoda na nové pohonné jednotce vyzdvihuje také její výkonové parametry. Oproti dvanáctistovce má litr o 4 kW vyšší výkon, točivý moment pak vzrostl o nemalých 25 N.m na výsledných 200 N.m.

A síla agregátu je opravdu znát. Už při rozjezdu je jasné, že tahle octavie má slušný odpich (samozřejmě v dané výkonové relaci) a dech ji nedochází ani ve vyšší rychlosti. Opravdu nás překvapilo, s jakou chutí auto stále zrychluje kolem hodnoty 160 km/h. Hbitost se potvrzuje i při přímém srovnání s dosavadní dvanáctistovkou. A není to jen subjektivní pocit, dynamické měření na letišti potvrdilo, že se litr chlubí o poznání lepší pružností než odcházející motor.

obrázek [600 x 361]  

Obě jednotky jsou přeplňované, což je v obou případech znát. Pod hranicí 2000 otáček toho totiž ani jedna jednotka moc nenabídne. Jakmile ale tuto hranici překonáte, 1.0 TSI se odvděčí větším elánem, 1.2 TSI nastupuje méně ostře a na měření pružnosti je to znát. Litr jej ve všech sledovaných kategorií pružného zrychlení výrazně překonal. Při zrychlování na čtyřku, pětku i šestku zvyšoval rychlost o poznání ochotněji. Z 60-100 km/h na čtyřku litr zrychlil za 7,9 sekundy, zatímco z 80-120 km/h byl na pětku za 11,5 sekundy (proti 14,1 sekundy) a na šestku za 14,2 sekundy (proti 18,7 sekundy). Navíc i ve vyšších otáčkách je litr schopnější, kolem 5000 otáček ještě má dostatek sil, zatímco dvanáctistovce v tomto pásmu už docházejí.

Dynamické měření
Motor1.0 TSI/85 kW1.2 TSI/81 kW
Pneumatiky225/45 R17225/45 R17
Zrychlení 0-100 km/h10,911,6
Pružnost na 4. RS(60-100 km/h)/5. a 6. RS (80-120 km/h) [s]7,9/11,5/14,29,7/14,1/18,7
Otáčky při 50 km/h na 4. RS16001600
Otáčky při 130 km/h na 6. RS27502750
Skutečná rychlost při tachometrových 50, 90 a 130 km/h [km/h]47,7/87,7/126,148,7/86,7/125,5
Průměrná spotřeba [l/100 km]5,96,3
Spotřeba ve městě [l/100 km]7,87,7
Spotřeba na dálnici [l/100 km]5,96,4

Lepší pružnost přitom není výsledkem kratšího zpřevodování. Odečet otáček dokázal, že zpřevodování je v obou případech shodné. Litr i dvanáctistovka při 50 km/h točí 1600 otáček (čtvrtý stupeň) a při 130 km/h 2750 otáček (šestý stupeň).

Velkým tématem je spotřeba. Ta normovaná je samozřejmě nižší, kombinovaná činí 4,5 l/100 km proti dosavadním 4,9 l/100 km/h. Jak ale z předchozích zkušeností víme, ne vždy tomu tak je i ve skutečnosti. Částečně se potvrdilo i v tomto případě.

Většinu času jsme s novým litrem jezdili úsporněji. Závěrečný průměr činil 5,9 l/100 km proti 6,3 l/100 km dvanáctistovky. Na dálnici byl úspornější menší agregát (5,9 l/100 km proti 6,4 l/100 km), když jsme ale obě auta porovnávali na stejném okruhu ve městě, dvanáctistovka vykázala 7,7 l/100 km proti 7,8 l/100 km. Z fyzikální podstaty motory vyplývá, že za nízké zátěže bude tříválec díky chybějícímu válci úspornější, při svižnější jízdě se ale schopnosti obou agregátů přiblíží. Ve finále je litr skutečně úspornější, celkový rozdíl činil výše zmíněných 0,4 l/100 km, což bylo stejně jako u normované spotřeby. V obou případech s šetřením paliva pomáhá stop-start systém. Lepší nám přišel u 1.2 TSI, kde motor startuje rychleji a tišeji.

1/3 Pokračovat ve čtení

Spolupracujeme s TipCars.com

Škoda Octavia 1.0 TSI

Cena v základní výbavě: 501 900 Kč Cena v testované výbavě: 835 600 Kč

Základní výbava:Automatická dvouzónová klimatizace, 12 V zásuvka v zavazadlovém prostoru, sedm airbagů, elektrické ovládání oken vpředu a vzadu, síťový program, škrabka na led, přední mlhovky, diodová koncová světla, 16palcová kola z lehkých slitin, výškově nastavitelná přední sedadla, elektricky nastavitelná vyhřívaná zpětná zrcátka, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, zadní parkovací čidla, tempomat, rádio s osmi reproduktory.

Výbava testovaného vozu:Bezklíčové odemykání (+6.500,-), vyhřívané vrstvené čelní sklo (+4.900,-), tónovaná skla Sunset (+4.700,-), elektricky ovládané střešní okno (+20.000,-), 17" kola z lehké slitiny (+5.000,-), ocelové rezervní kolo neplnohodnotné (+1.600,-), Simply Clever paket pro komfortní telefonování (+1.900,-), asistent rozpoznání únavy (+1.500,-), roletka Sun and Pack (+3.000,-), multifunkční kožený volant (+1.000,-), potah sedadel alcantara/kůže (+35.700,-), adaptivní tempomat (+17.000,-), komfortní telefonování s Bluetooth, bezdrátové spojení s vnější anténou a hlasovým ovládáním, Wi-Fi + Wireless Charging (+8.600,-), elektricky ovládaná, vyhřívaná a sklopná vnější zpětná zrcátka s automatickým stmíváním a osvětlením nástupního prostoru s pamětí (+6.000,-), vyhřívání zadních sedadel (+5.100,-), elektricky nastavitelné sedadlo řidiče a spolujezdce - řidiče s pamětí (+30.000,-), hudební systém Sound System Canton s osmi reproduktory, centrálním reproduktor, externím zesilovačem a subwooferem (+12.900,-), Traveller Assist - rozpoznávání dopravních značek, asistent pro jízdu v pruzích, navigace (+68.600,-), Crew Protect Assist - proaktivní ochrana cestujících a boční airbagy vzadu (+11.000,-), bi-xenonové světlomety s funkcí přisvětlování do zatáček (+32.800,-), asistent rozjezdu do kopce (+2.000,-), Media Command - ovládání infotainmentu ze zadních sedadel prostřednictvím tabletu nebo chytrého telefonu (+1.700,-), zásuvka na 230 V (+2.500,-), vyhřívané trysky ostřikovače čelního skla (+700,-), automatický parkovací asistent (+22.200,-), zadní stěrač (+2.700,-), zadní parkovací kamera (+8.100,-), propojení s chytrými telefony SmartGate (+2.200,-), odjištění opěry zadního sedadla ze zavazadelníku (+2.000,-), Chrompaket (+3.000,-)

OBRAZEM: V Praze se sešli odpůrci Sobotky a islámu, bylo jich jen pár stovek OBRAZEM: V Praze se sešli odpůrci Sobotky a islámu, bylo jich jen pár stovek

Centrum Prahy bylo v obležení desítek policistů. Kromě…

Skupina G7 Rusku připomněla povinnost plnit dohody z Minsku, hrozí přísnějšími sankcemi Skupina G7 Rusku připomněla povinnost plnit dohody z Minsku, hrozí přísnějšími sankcemi

Státy skupiny sedmi nejvyspělejších ekonomik světa (G7)…

Spojené státy se jako jediné ze skupiny G7 nezavázaly podpořit dohodu o klimatu Spojené státy se jako jediné ze skupiny G7 nezavázaly podpořit dohodu o klimatu

Šest ze sedmi zemí skupiny nejvyspělejších ekonomik světa…

 
Technické údaje
Motor Škoda Octavia 1.0 TSI
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 3 / 4
Zdvihový objem (ccm): 999
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 85 / 5500
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 200 / 2000 - 3500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 202
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 9.9
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 5.4 / 3.9 / 4.5
Emise CO2:104
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 590 / 1580
Objem nádrže (l):50
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1225 / 625
Rozměr pneu:225/45 R17
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4659
b) šířka (mm): 1814
c) výška (mm): 1461
d) rozvor (mm): 2868
e) rozchod vpředu (mm): 1551
f) rozchod vzadu (mm): 1520
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 830 / 1070
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 580 / 830
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1040
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):940
k) šířka vpředu (mm): 1470
l) šířka vzadu (mm): 1470
délka sedáku vpředu (mm): 480
délka sedáku vzadu (mm): 440
výška opěradla vpředu (mm): 625
výška opěradla vzadu (mm): 650
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
 

Přidat názorDiskuse: Škoda Octavia 1.0 TSI (85 kW) – Stačí litr?







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Auta a film: Zde je přehled 30 nejznámějších spojení Auta a film: Zde je přehled 30 nejznámějších spojení

Také letos se do kin dostává řada filmů, kde se děj více…

BMW řady 8 je oficiálně venku! Kupé mísí sport, modernu i luxus BMW řady 8 je oficiálně venku! Kupé mísí sport, modernu i luxus

Mnichovská automobilka oficiálně představila BMW řady 8,…

 




Škoda Octavia může slavit. Vyrobilo se 1,5 milionu kusů třetí generace Škoda Octavia může slavit. Vyrobilo se 1,5 milionu kusů třetí generace

Octavia je nejenom nejúspěšnějším modelem automobilky…

Škoda Octavia Cup: Naše auto je už v barvách! Škoda Octavia Cup: Naše auto je už v barvách!

První závod na Hungaroringu byl sice zrušen, zatím vám…

 



 
Volkswagen Up! GTI poprvé naživo: Jedničkový Golf GTI je zpátky! (+videa)

Volkswagen Up! GTI poprvé naživo: Jedničkový Golf GTI je zpátky! (+videa)

Včera

Jenom málokterý sportovní hatchback má tak velkou skupinu zastánců, jako Volkswagen Golf GTI. Nový Up! GTI se vrací ke kořenům a vzpomíná na dobu před jednačtyřiceti lety.




Blesk.cz

Úchvatné záběry okem dronu: Jak vypadá svět z ptačí perspektivy?

Úchvatné záběry okem dronu: Jak vypadá svět z ptačí…

Snad každý z nás by se rád podíval na to, jak svět vypadá z výšky. Moderní technologie nám teď zpřístupňuje…

Bývalý manžel Cher, rocker Gregg Allman zemřel: Kvůli zdraví rušil koncerty

Bývalý manžel Cher, rocker Gregg Allman zemřel:…

Ve věku 69 let dnes zemřel americký rockový hudebník Gregg Allman, který se proslavil jako zpěvák a klávesista…

 

iSport.cz

Arsenal zakončil sezonu triumfem v FA Cupu! Čech proti Chelsea nechytal

Arsenal zakončil sezonu triumfem v FA Cupu! Čech…

Fotbalisté Arsenalu získali potřinácté v historii Anglický pohár a jsou novými rekordmany této nejstarší světové…

Hodně se mi po titulu ulevilo, řekl Šilhavý. Zastal se brankáře Brna

Hodně se mi po titulu ulevilo, řekl Šilhavý. Zastal…

Přišel na začátku sezony, když se Slavii nedařilo. Bojovat o titul? To byla tehdy v Edenu utopie. Tým měl pět…

 

Reflex.cz

Startuje dotační “Dešťovka” za 100 milionů. Šetření vodou ale může znamenat zdravotní rizika

Startuje dotační “Dešťovka” za 100 milionů. Šetření…

Neschopnost dohlédnout důsledků legislativních aktivit i možných variant uplatnění příslušných projektů v reálné…

Ujetost roku: Pojišťovák s plnicím perem v nose

Ujetost roku: Pojišťovák s plnicím perem v nose

Výhodou rozvíjejícího se komiksového trhu v České republice – ano, stále jsme rozvojová země – není jen zvýšení…