Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Škoda Octavia 1.0 TSI (85 kW) – Stačí litr?

David Bureš
Diskuze (411)
Octavia se dočkala nového litrového tříválce, který nahrazuje stávající čtyřválec 1.2 TSI (81 kW). Jde o povedené střídání?


Motor, jízdní vlastnosti


Tříválcové motory se v nižší střední třídě stávají stále větší samozřejmostí. Po někdejším průkopníkovi v podobě Fordu Focus následovaly další a další vozy. Nejnověji mezi ně patří i Škoda Octavia, která v rámci příchodu modelového roku 2017 dostala nový koncernový agregát 1.0 TSI.

I přes neustálé rozšiřování nabídky tříválců jsou mnozí řidiči k takovým motorům v kompaktní třídě nedůvěřiví. Naše zkušenosti s tříválcovými kompakty (Ford Focus 1.0 EcoBoost, Citroën C4 1.2 PureTech, Opel Astra 1.0 Turbo) ale dokázaly, že tříválce svoji práci zastanou a v dnešní době jsou i v nižší střední třídě důstojnými motory, které si své místo na trhu zaslouží. Zda to platí i pro octavii, jsme se rozhodli zjistit přímým porovnáním nového 1.0 TSI (85 kW) se čtyřválcem 1.2 TSI (81 kW).


Postavili jsme tak proti sobě dva liftbacky ve stejném výbavovém stupni Style, což díky takřka shodné výbavě (bílý kousek s litrem pod kapotou měl třeba vyspělejší adaptivní tempomat) minimalizuje rozdíly mezi oběma automobily.

Litr hbitější

Přeplňovaný tříválec 1.0 TSI na českém trhu zatím známe pouze z malého Seatu Ibiza (ve VW Polo byl nabízen jen krátce, Audi A3 se jej dočká v rámci letošního faceliftu). U našich západních sousedů je už dodáván také pro Volkswagen Golf, Škoda Octavia se jej ale u nás dočkala dříve než německý sourozenec. Jak už bylo několikrát opakováno, hlavním důvodem příchodu litru je nižší normovaná spotřeba a nižší emise oxidu uhličitého. Zatímco v mnohých evropských státech se od těchto hodnot vypočítávají daně nebo pojištění, v Česku je tomu jinak (dle objemu motoru). Možná i proto Volkswagen s uvedením litrového golfu na český trh nespěchá.

Video se připravuje ...

Škoda však tříválec v octavii potřebuje kvůli flotilovým emisím, stále přísnější normy znamenají, že je nutné snižovat vypouštěné gramy oxidu uhličitého, kde se dá. Navíc potřebuje prolomit psychologickou bariéru zákazníků a dokázat, že tříválec může fungovat i v tak velkém autě jako octavia. Zřejmě i proto se octavia litru dočkala dříve než menší fabia, v níž tříválec přece jen dává větší smysl.

Tyto všechny úkoly dostal na starosti nově vyvinutý motor s obchodním označením 1.0 TSI. Turbodmychadlem přeplňovaný tříválec o objemu 999 cm3 je v octavii zatím nabízen v jediné výkonové verzi, a to s 85 kW. V tuto chvíli tak nahrazuje 1.2 TSI (81 kW), které z nabídky vypadlo už na začátku roku. Méně výkonná verze dvanáctistovky s 63 kW zatím v prodeji zůstává, je ale nepochybné, že i ta bude v blízké době nahrazena slabší verzí 1.0 TSI.

Škoda Octavia - srovnání technických dat motorů 1.0 TSI a 1.2 TSI/81 kW
Motor1.0 TSI1.2 TSI
Zdvihový objem [cm3]9991197
Válce/ventily3/44/4
Největší výkon [kW/min]85/550081/4600-5600
Točivý moment [N.m/min]200/2000-3500175/1400-4000
Převodovka6M (7A)6M (7A)
Max. rychlost [km/h]202199
Zrychlení 0-100 km/h [s]9,9 (10,0)10,1 (10,2)
Komb. spotřeba [l/100 km]4,5 (4,5)4,9 (4,9)
Pohotovostní hmotnost [kg]1225 (1250)1230 (1255)
Cena Active [Kč]395.900390.900*
*cena dle ceníku k 16.11.2015. Údaje platí pro liftback

Přestože hlavním důvodem příchodu tříválce jsou zmíněné emisní normy, Škoda na nové pohonné jednotce vyzdvihuje také její výkonové parametry. Oproti dvanáctistovce má litr o 4 kW vyšší výkon, točivý moment pak vzrostl o nemalých 25 N.m na výsledných 200 N.m.

A síla agregátu je opravdu znát. Už při rozjezdu je jasné, že tahle octavie má slušný odpich (samozřejmě v dané výkonové relaci) a dech ji nedochází ani ve vyšší rychlosti. Opravdu nás překvapilo, s jakou chutí auto stále zrychluje kolem hodnoty 160 km/h. Hbitost se potvrzuje i při přímém srovnání s dosavadní dvanáctistovkou. A není to jen subjektivní pocit, dynamické měření na letišti potvrdilo, že se litr chlubí o poznání lepší pružností než odcházející motor.

skoda octavia testy video nizsistredni redakcnivideo skoda octavia testy video nizsistredni redakcnivideo  

Obě jednotky jsou přeplňované, což je v obou případech znát. Pod hranicí 2000 otáček toho totiž ani jedna jednotka moc nenabídne. Jakmile ale tuto hranici překonáte, 1.0 TSI se odvděčí větším elánem, 1.2 TSI nastupuje méně ostře a na měření pružnosti je to znát. Litr jej ve všech sledovaných kategorií pružného zrychlení výrazně překonal. Při zrychlování na čtyřku, pětku i šestku zvyšoval rychlost o poznání ochotněji. Z 60-100 km/h na čtyřku litr zrychlil za 7,9 sekundy, zatímco z 80-120 km/h byl na pětku za 11,5 sekundy (proti 14,1 sekundy) a na šestku za 14,2 sekundy (proti 18,7 sekundy). Navíc i ve vyšších otáčkách je litr schopnější, kolem 5000 otáček ještě má dostatek sil, zatímco dvanáctistovce v tomto pásmu už docházejí.

Dynamické měření
Motor1.0 TSI/85 kW1.2 TSI/81 kW
Pneumatiky225/45 R17225/45 R17
Zrychlení 0-100 km/h10,911,6
Pružnost na 4. RS(60-100 km/h)/5. a 6. RS (80-120 km/h) [s]7,9/11,5/14,29,7/14,1/18,7
Otáčky při 50 km/h na 4. RS16001600
Otáčky při 130 km/h na 6. RS27502750
Skutečná rychlost při tachometrových 50, 90 a 130 km/h [km/h]47,7/87,7/126,148,7/86,7/125,5
Průměrná spotřeba [l/100 km]5,96,3
Spotřeba ve městě [l/100 km]7,87,7
Spotřeba na dálnici [l/100 km]5,96,4

Lepší pružnost přitom není výsledkem kratšího zpřevodování. Odečet otáček dokázal, že zpřevodování je v obou případech shodné. Litr i dvanáctistovka při 50 km/h točí 1600 otáček (čtvrtý stupeň) a při 130 km/h 2750 otáček (šestý stupeň).

Velkým tématem je spotřeba. Ta normovaná je samozřejmě nižší, kombinovaná činí 4,5 l/100 km proti dosavadním 4,9 l/100 km/h. Jak ale z předchozích zkušeností víme, ne vždy tomu tak je i ve skutečnosti. Částečně se potvrdilo i v tomto případě.

Většinu času jsme s novým litrem jezdili úsporněji. Závěrečný průměr činil 5,9 l/100 km proti 6,3 l/100 km dvanáctistovky. Na dálnici byl úspornější menší agregát (5,9 l/100 km proti 6,4 l/100 km), když jsme ale obě auta porovnávali na stejném okruhu ve městě, dvanáctistovka vykázala 7,7 l/100 km proti 7,8 l/100 km. Z fyzikální podstaty motory vyplývá, že za nízké zátěže bude tříválec díky chybějícímu válci úspornější, při svižnější jízdě se ale schopnosti obou agregátů přiblíží. Ve finále je litr skutečně úspornější, celkový rozdíl činil výše zmíněných 0,4 l/100 km, což bylo stejně jako u normované spotřeby. V obou případech s šetřením paliva pomáhá stop-start systém. Lepší nám přišel u 1.2 TSI, kde motor startuje rychleji a tišeji.

Podvozek


Tišší podvozek

Nový tříválec je standardně spárován se šestistupňovým manuálem, sedmistupňové DSG je dodáváno za příplatek 47.000 korun. Manuální převodovka nás potěšila přesností a precizností a ideálně naladěnou spojkou. S tímhle autem se snadno rozjedete, aniž byste si na něj museli zvykat. Na druhou stranu to není nic nového, povedenou manuální převodovku najdeme také u dosavadní dvanáctistovky.

Co se však změnilo, je podvozek. V minulosti jsme měli výhrady k jeho odhlučnění a je vidět, že tuto kritiku si Škoda vzala k srdci a tuto oblast každým modelovým rokem vylepšuje. Přestože ve srovnání s 1.2 TSI je situace lepší, stále je na čem pracovat, hluk od sedmnáctipalcových kol je ve srovnání s konkurenty citelnější.

skoda octavia testy video nizsistredni redakcnivideo skoda octavia testy video nizsistredni redakcnivideo  

Zvuk motoru je naopak skvěle utlumen. Za běžných provozních podmínek není tříválec prakticky slyšet, tříválcový ryk zkušené ucho pozná jen ve vysokých otáčkách. Nevědět, že se jedná o tříválec, podle zvuku bych jej netipoval. Také ve srovnání se čtyřválcem je vše v pořádku, byť 1.2 TSI je přeci jen o něco kultivovanější.

Samotnému naladění podvozku není co vyčítat. Octavia s jistotou drží směr a v zatáčkách se naklání jen minimálně. Ale to už se vlastně opakujeme, co jsme o octavii psali již v minulosti. Stejně tak prostornou kabinu, slušné zpracování nebo velký zavazadelník o objemu 590 litrů asi nemá smysl připomínat.

Škoda Octavia (1.0 TSI/85 kW) – srovnání s dalšími tříválci
ModelŠkoda OctaviaCitroën C4Ford FocusKia Cee'dOpel Astra
Motor1.0 TSI1.2 PureTech1.0 EcoBoost1.0 T-GDI1.0 Turbo
Zdvihový objem [cm3]9991199998998999
Válce/ventily3/43/43/43/43/4
Největší výkon [kW/min]85/550081/550092/600088/600077/4500-6000
Točivý moment [N.m/min]200/2000-3500205/1750170/1400-4500171/1500-4000170/1800-4300
Převodovka6M5M6M6M5M
Max. rychlost [km/h]202184193190200
Zrychlení 0-100 km/h [s]9,910,911,011,111,2
Komb. spotřeba [l/100 km]4,44,84,74,94,3
Základní cena [Kč]395.900349.900381.900394.980349.900

Závěr


Závěr

Navzdory stále širší nabídce tříválců není jednoduché zákazníky přesvědčit, aby si takový motor pořídili do tak velkého auta jako Škoda Octavia. Koncern VW Group ale prodejcům tuto snahu ulehčil tím, že prostě postavil povedený motor. Litrový tříválec nás mile překvapil a také přímé porovnání s dvanáctistovkou, kterou nahrazuje, dokázalo jeho kvality.


Litr je silnější než odcházející čtyřválec a navíc nejen na papíře – i v praxi je octavia 1.0 TSI znatelně živější než 1.2 TSI. Během testu jsme s novým tříválcem pravidelně dosahovali i nižší spotřeby než s dvanáctistovkou, jen ve městě byla spotřeba prakticky vyrovnaná. Jedinou oblastí, kde vede odcházející čtyřválec, je tak zvuk. Tříválec je sice velice dobře odhlučněn, dvanáctistovka je ale ve vysokých otáčkách přece jen o chlup příjemnější.

Tříválec rozhodně není volba pro každého - určitě nesedne těm, kteří budou s autem pravidelně jezdit dlouhé vzdálenosti nebo tahat přívěs - své místo v nabídce octavie si ale bezesporu zaslouží.

skoda octavia testy video nizsistredni redakcnivideo skoda octavia testy video nizsistredni redakcnivideo  

Nejlevnější verze modelu354.900 Kč (1.2 TSI/63 kW Active)
Základ s testovaným motorem395.900 Kč (1.0 TSI/85 kW Active)
Testovaný vůz bez příplatků501.900 Kč (1.0 TSI/85 kW Style)
Testovaný vůz s výbavou835.600 Kč (1.0 TSI/85 kW Style)

Plusy

  • Silný a kultivovaný agregát
  • Slušná spotřeba
  • Skvělé řazení
  • Podélný a příčný prostor uvnitř
  • Obří zavazadelník

Minusy

  • Ve vyšších otáčkách je tříválcový zvuk přece jen znát
  • Stále slabší odhlučnění podvozku
  • Množství prvků za příplatek

Foto: David Rajdl

Zobrazit celý článek
David Bureš
Diskuze (411)
Škoda Octavia 1.0 TSI
Cena základní sestavy 501 900 Kč
Výbava základní sestavy Automatická dvouzónová klimatizace, 12 V zásuvka v zavazadlovém prostoru, sedm airbagů, elektrické ovládání oken vpředu a vzadu, síťový program, škrabka na led, přední mlhovky, diodová koncová světla, 16palcová kola z lehkých slitin, výškově nastavitelná přední sedadla, elektricky nastavitelná vyhřívaná zpětná zrcátka, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, zadní parkovací čidla, tempomat, rádio s osmi reproduktory. Kč
Cena testované sestavy 835 600 Kč
Výbava testované sestavy Bezklíčové odemykání (+6.500,-), vyhřívané vrstvené čelní sklo (+4.900,-), tónovaná skla Sunset (+4.700,-), elektricky ovládané střešní okno (+20.000,-), 17" kola z lehké slitiny (+5.000,-), ocelové rezervní kolo neplnohodnotné (+1.600,-), Simply Clever paket pro komfortní telefonování (+1.900,-), asistent rozpoznání únavy (+1.500,-), roletka Sun and Pack (+3.000,-), multifunkční kožený volant (+1.000,-), potah sedadel alcantara/kůže (+35.700,-), adaptivní tempomat (+17.000,-), komfortní telefonování s Bluetooth, bezdrátové spojení s vnější anténou a hlasovým ovládáním, Wi-Fi + Wireless Charging (+8.600,-), elektricky ovládaná, vyhřívaná a sklopná vnější zpětná zrcátka s automatickým stmíváním a osvětlením nástupního prostoru s pamětí (+6.000,-), vyhřívání zadních sedadel (+5.100,-), elektricky nastavitelné sedadlo řidiče a spolujezdce - řidiče s pamětí (+30.000,-), hudební systém Sound System Canton s osmi reproduktory, centrálním reproduktor, externím zesilovačem a subwooferem (+12.900,-), Traveller Assist - rozpoznávání dopravních značek, asistent pro jízdu v pruzích, navigace (+68.600,-), Crew Protect Assist - proaktivní ochrana cestujících a boční airbagy vzadu (+11.000,-), bi-xenonové světlomety s funkcí přisvětlování do zatáček (+32.800,-), asistent rozjezdu do kopce (+2.000,-), Media Command - ovládání infotainmentu ze zadních sedadel prostřednictvím tabletu nebo chytrého telefonu (+1.700,-), zásuvka na 230 V (+2.500,-), vyhřívané trysky ostřikovače čelního skla (+700,-), automatický parkovací asistent (+22.200,-), zadní stěrač (+2.700,-), zadní parkovací kamera (+8.100,-), propojení s chytrými telefony SmartGate (+2.200,-), odjištění opěry zadního sedadla ze zavazadelníku (+2.000,-), Chrompaket (+3.000,-) Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 3 / 4
Zdvihový objem (ccm): 999
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 85 / 5500
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 200 / 2000 - 3500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 202
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 9.9
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 5.4 / 3.9 / 4.5
Emise CO2: 104
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 590 / 1580
Objem nádrže (l): 50
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1225 / 625
Rozměr pneu: 225/45 R17
Škoda Octavia 1.0 TSI
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4659
b) šířka (mm): 1814
c) výška (mm): 1461
d) rozvor (mm): 2868
e) rozchod vpředu (mm): 1551
f) rozchod vzadu (mm): 1520
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 830 / 1070
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 580 / 830
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1040
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 940
k) šířka vpředu (mm): 1470
l) šířka vzadu (mm): 1470
délka sedáku vpředu (mm): 480
délka sedáku vzadu (mm): 440
výška opěradla vpředu (mm): 625
výška opěradla vzadu (mm): 650
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
1. 8. 2016 16:18
Tsi a dálnice
Nechápu věčné diskuse o 1.2tsi a dálnici. Mám novou Ibizu st 1.2tsi a spotřeba je výborná! Z Vysočiny do Jeseníků dva dospělí dvě děti 7 a 9 let, nacpaný kufr, pořád klima, dálnice tempomatových 130km /h plus půlhodinové popojíždění 5.5 l/100km. Zpátky bez kolon, tempomat 135km/h 5.8 l/100km. Třeba včera Jihlava- jedna dědina u Znojma, přes Třebíč rovinky 100-110 jinak jako to šlo 70-90 samozřejmě klima, dva dospělí a prázdné auto 4.9 l/100. Zpátky s dětmi a jejich zavazadly 5.3l/100.
Ja nevím, ale ja jsem se spotřebou spokojený, auto má najeto cca 5 tisíc takže ještě si to třeba sedne. Od koupě mám dlouhodobou spotřebu 5.8,můžete mrknout na spritmonitor, mám tam účet. Celkově motor hodnotím skvěle, výborně se s ním jezdí, je zábavný a jeho průběh mi perfektně vyhovuje. Do auta velikosti Ibizi je ideální. S klimou a plným autem je o poznání vláčnější, ale má taky jen 66kw. Myslím že pokud je používán na to k čemu je určen tzn. v autě rozumné velikosti a v rozumných rychlostech, tak nemá chybu. Do Octavie kdybych s ní měl často jezdit třeba okolo 150-160 km/h bych si ho určitě nevybral.
Avatar - mysak2
25. 7. 2016 18:20
Re: 2,0MPI
no to je jasný. 1,2 není auto na dálnici. Někde na auto.cz byl srovnávací test octaviíí 1,2tsi, 1,4tsi a 1,8tsi. Docela zajímavé čtení. Rozdíl ve městě mezi 1,2 a 1,8 byl jen pár deci a pokud jde o dálnici projela to 1,2 na celé čáře
Avatar - mysak2
25. 7. 2016 18:04
1,8
podle mě hlavní předností motorizace 1,8 je, že dokáže jet poměrně úsporně pokud chcete(a v některých situacích vsadím krk na to že i úsporněji něž její maloobjemoví sourozenci), ale zároveň víte, že tam ten výkon máte pokud ho potřebujete.
Avatar - mysak2
25. 7. 2016 17:59
Nezajímavá
Pro mě je tato motorizace v OIII naprosto nezajímvá. Ta udávaná spotřeba je dle mého názoru z říše snů. A pardon ve městě téměř 8 litrů? To už je téměř stejná spotřeba jak na 1,8. By mě docela zajímalo jaká bude spotřeba v 4 lidech na nějaké dálniční trase typu Tábor - Barcelona, Tábor - Makarska. A jakápak asi bude dynamika při předjíždění 1.0tsi???? Měl jsem možnost projet se s OIII 1,4tsi a ty 4 deci tam jsou znát. myslím že 1.0 ten rozdíl bude ještě znatelnější.

Nyní jezdím s OII |Combi 1,8 TSI r.v 2007 a o nástupci mám celkem jasno. OIII COmbi 1,8 TSI 132kw. - jediná věc která mě vadí na OIII je nesmyslně malá nádrž 50 litrů. To mi přijde na takové auto opravdu málo.

jen pro zajímavost průměr za posledních 3000km je dle PC 7,5litru podle tankování 7,32 - (tábor- omiš(HR)-tábor, ježdění po okolních kopcích v okolí omiše a makarské cca 200km, cesta tábor -letiště PHA-tábor, tábor -pha-jihlava-tábor, tábor-č.budějovice-tábor a nějaké ty couračky po městě.)
Avatar - Midlosek
13. 7. 2016 15:29
Re: Samozřejmě jen pozitiva ...
Rozvor má dle tabulky Octávia větší než Superb 8-s . Bude to ale jen prohozená 8 a 6 ;-) .