TEST Škoda Octavia 1.0 TSI (85 kW) – Stačí litr?
Motor, jízdní vlastnosti
Tříválcové motory se v nižší střední třídě stávají stále větší samozřejmostí. Po někdejším průkopníkovi v podobě Fordu Focus následovaly další a další vozy. Nejnověji mezi ně patří i Škoda Octavia, která v rámci příchodu modelového roku 2017 dostala nový koncernový agregát 1.0 TSI.
I přes neustálé rozšiřování nabídky tříválců jsou mnozí řidiči k takovým motorům v kompaktní třídě nedůvěřiví. Naše zkušenosti s tříválcovými kompakty (Ford Focus 1.0 EcoBoost, Citroën C4 1.2 PureTech, Opel Astra 1.0 Turbo) ale dokázaly, že tříválce svoji práci zastanou a v dnešní době jsou i v nižší střední třídě důstojnými motory, které si své místo na trhu zaslouží. Zda to platí i pro octavii, jsme se rozhodli zjistit přímým porovnáním nového 1.0 TSI (85 kW) se čtyřválcem 1.2 TSI (81 kW).
Postavili jsme tak proti sobě dva liftbacky ve stejném výbavovém stupni Style, což díky takřka shodné výbavě (bílý kousek s litrem pod kapotou měl třeba vyspělejší adaptivní tempomat) minimalizuje rozdíly mezi oběma automobily.
Litr hbitější
Přeplňovaný tříválec 1.0 TSI na českém trhu zatím známe pouze z malého Seatu Ibiza (ve VW Polo byl nabízen jen krátce, Audi A3 se jej dočká v rámci letošního faceliftu). U našich západních sousedů je už dodáván také pro Volkswagen Golf, Škoda Octavia se jej ale u nás dočkala dříve než německý sourozenec. Jak už bylo několikrát opakováno, hlavním důvodem příchodu litru je nižší normovaná spotřeba a nižší emise oxidu uhličitého. Zatímco v mnohých evropských státech se od těchto hodnot vypočítávají daně nebo pojištění, v Česku je tomu jinak (dle objemu motoru). Možná i proto Volkswagen s uvedením litrového golfu na český trh nespěchá.
Škoda však tříválec v octavii potřebuje kvůli flotilovým emisím, stále přísnější normy znamenají, že je nutné snižovat vypouštěné gramy oxidu uhličitého, kde se dá. Navíc potřebuje prolomit psychologickou bariéru zákazníků a dokázat, že tříválec může fungovat i v tak velkém autě jako octavia. Zřejmě i proto se octavia litru dočkala dříve než menší fabia, v níž tříválec přece jen dává větší smysl.
Tyto všechny úkoly dostal na starosti nově vyvinutý motor s obchodním označením 1.0 TSI. Turbodmychadlem přeplňovaný tříválec o objemu 999 cm3 je v octavii zatím nabízen v jediné výkonové verzi, a to s 85 kW. V tuto chvíli tak nahrazuje 1.2 TSI (81 kW), které z nabídky vypadlo už na začátku roku. Méně výkonná verze dvanáctistovky s 63 kW zatím v prodeji zůstává, je ale nepochybné, že i ta bude v blízké době nahrazena slabší verzí 1.0 TSI.
Škoda Octavia - srovnání technických dat motorů 1.0 TSI a 1.2 TSI/81 kW | ||
Motor | 1.0 TSI | 1.2 TSI |
Zdvihový objem [cm3] | 999 | 1197 |
Válce/ventily | 3/4 | 4/4 |
Největší výkon [kW/min] | 85/5500 | 81/4600-5600 |
Točivý moment [N.m/min] | 200/2000-3500 | 175/1400-4000 |
Převodovka | 6M (7A) | 6M (7A) |
Max. rychlost [km/h] | 202 | 199 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 9,9 (10,0) | 10,1 (10,2) |
Komb. spotřeba [l/100 km] | 4,5 (4,5) | 4,9 (4,9) |
Pohotovostní hmotnost [kg] | 1225 (1250) | 1230 (1255) |
Cena Active [Kč] | 395.900 | 390.900* |
*cena dle ceníku k 16.11.2015. Údaje platí pro liftback |
Přestože hlavním důvodem příchodu tříválce jsou zmíněné emisní normy, Škoda na nové pohonné jednotce vyzdvihuje také její výkonové parametry. Oproti dvanáctistovce má litr o 4 kW vyšší výkon, točivý moment pak vzrostl o nemalých 25 N.m na výsledných 200 N.m.
A síla agregátu je opravdu znát. Už při rozjezdu je jasné, že tahle octavie má slušný odpich (samozřejmě v dané výkonové relaci) a dech ji nedochází ani ve vyšší rychlosti. Opravdu nás překvapilo, s jakou chutí auto stále zrychluje kolem hodnoty 160 km/h. Hbitost se potvrzuje i při přímém srovnání s dosavadní dvanáctistovkou. A není to jen subjektivní pocit, dynamické měření na letišti potvrdilo, že se litr chlubí o poznání lepší pružností než odcházející motor.
skoda octavia testy video nizsistredni redakcnivideo
Obě jednotky jsou přeplňované, což je v obou případech znát. Pod hranicí 2000 otáček toho totiž ani jedna jednotka moc nenabídne. Jakmile ale tuto hranici překonáte, 1.0 TSI se odvděčí větším elánem, 1.2 TSI nastupuje méně ostře a na měření pružnosti je to znát. Litr jej ve všech sledovaných kategorií pružného zrychlení výrazně překonal. Při zrychlování na čtyřku, pětku i šestku zvyšoval rychlost o poznání ochotněji. Z 60-100 km/h na čtyřku litr zrychlil za 7,9 sekundy, zatímco z 80-120 km/h byl na pětku za 11,5 sekundy (proti 14,1 sekundy) a na šestku za 14,2 sekundy (proti 18,7 sekundy). Navíc i ve vyšších otáčkách je litr schopnější, kolem 5000 otáček ještě má dostatek sil, zatímco dvanáctistovce v tomto pásmu už docházejí.
Dynamické měření | ||
Motor | 1.0 TSI/85 kW | 1.2 TSI/81 kW |
Pneumatiky | 225/45 R17 | 225/45 R17 |
Zrychlení 0-100 km/h | 10,9 | 11,6 |
Pružnost na 4. RS(60-100 km/h)/5. a 6. RS (80-120 km/h) [s] | 7,9/11,5/14,2 | 9,7/14,1/18,7 |
Otáčky při 50 km/h na 4. RS | 1600 | 1600 |
Otáčky při 130 km/h na 6. RS | 2750 | 2750 |
Skutečná rychlost při tachometrových 50, 90 a 130 km/h [km/h] | 47,7/87,7/126,1 | 48,7/86,7/125,5 |
Průměrná spotřeba [l/100 km] | 5,9 | 6,3 |
Spotřeba ve městě [l/100 km] | 7,8 | 7,7 |
Spotřeba na dálnici [l/100 km] | 5,9 | 6,4 |
Lepší pružnost přitom není výsledkem kratšího zpřevodování. Odečet otáček dokázal, že zpřevodování je v obou případech shodné. Litr i dvanáctistovka při 50 km/h točí 1600 otáček (čtvrtý stupeň) a při 130 km/h 2750 otáček (šestý stupeň).
Velkým tématem je spotřeba. Ta normovaná je samozřejmě nižší, kombinovaná činí 4,5 l/100 km proti dosavadním 4,9 l/100 km/h. Jak ale z předchozích zkušeností víme, ne vždy tomu tak je i ve skutečnosti. Částečně se potvrdilo i v tomto případě.
Většinu času jsme s novým litrem jezdili úsporněji. Závěrečný průměr činil 5,9 l/100 km proti 6,3 l/100 km dvanáctistovky. Na dálnici byl úspornější menší agregát (5,9 l/100 km proti 6,4 l/100 km), když jsme ale obě auta porovnávali na stejném okruhu ve městě, dvanáctistovka vykázala 7,7 l/100 km proti 7,8 l/100 km. Z fyzikální podstaty motory vyplývá, že za nízké zátěže bude tříválec díky chybějícímu válci úspornější, při svižnější jízdě se ale schopnosti obou agregátů přiblíží. Ve finále je litr skutečně úspornější, celkový rozdíl činil výše zmíněných 0,4 l/100 km, což bylo stejně jako u normované spotřeby. V obou případech s šetřením paliva pomáhá stop-start systém. Lepší nám přišel u 1.2 TSI, kde motor startuje rychleji a tišeji.
Podvozek
Tišší podvozek
Nový tříválec je standardně spárován se šestistupňovým manuálem, sedmistupňové DSG je dodáváno za příplatek 47.000 korun. Manuální převodovka nás potěšila přesností a precizností a ideálně naladěnou spojkou. S tímhle autem se snadno rozjedete, aniž byste si na něj museli zvykat. Na druhou stranu to není nic nového, povedenou manuální převodovku najdeme také u dosavadní dvanáctistovky.
Co se však změnilo, je podvozek. V minulosti jsme měli výhrady k jeho odhlučnění a je vidět, že tuto kritiku si Škoda vzala k srdci a tuto oblast každým modelovým rokem vylepšuje. Přestože ve srovnání s 1.2 TSI je situace lepší, stále je na čem pracovat, hluk od sedmnáctipalcových kol je ve srovnání s konkurenty citelnější.
skoda octavia testy video nizsistredni redakcnivideo
Zvuk motoru je naopak skvěle utlumen. Za běžných provozních podmínek není tříválec prakticky slyšet, tříválcový ryk zkušené ucho pozná jen ve vysokých otáčkách. Nevědět, že se jedná o tříválec, podle zvuku bych jej netipoval. Také ve srovnání se čtyřválcem je vše v pořádku, byť 1.2 TSI je přeci jen o něco kultivovanější.
Samotnému naladění podvozku není co vyčítat. Octavia s jistotou drží směr a v zatáčkách se naklání jen minimálně. Ale to už se vlastně opakujeme, co jsme o octavii psali již v minulosti. Stejně tak prostornou kabinu, slušné zpracování nebo velký zavazadelník o objemu 590 litrů asi nemá smysl připomínat.
Škoda Octavia (1.0 TSI/85 kW) – srovnání s dalšími tříválci | |||||
Model | Škoda Octavia | Citroën C4 | Ford Focus | Kia Cee'd | Opel Astra |
Motor | 1.0 TSI | 1.2 PureTech | 1.0 EcoBoost | 1.0 T-GDI | 1.0 Turbo |
Zdvihový objem [cm3] | 999 | 1199 | 998 | 998 | 999 |
Válce/ventily | 3/4 | 3/4 | 3/4 | 3/4 | 3/4 |
Největší výkon [kW/min] | 85/5500 | 81/5500 | 92/6000 | 88/6000 | 77/4500-6000 |
Točivý moment [N.m/min] | 200/2000-3500 | 205/1750 | 170/1400-4500 | 171/1500-4000 | 170/1800-4300 |
Převodovka | 6M | 5M | 6M | 6M | 5M |
Max. rychlost [km/h] | 202 | 184 | 193 | 190 | 200 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 9,9 | 10,9 | 11,0 | 11,1 | 11,2 |
Komb. spotřeba [l/100 km] | 4,4 | 4,8 | 4,7 | 4,9 | 4,3 |
Základní cena [Kč] | 395.900 | 349.900 | 381.900 | 394.980 | 349.900 |
Závěr
Závěr
Navzdory stále širší nabídce tříválců není jednoduché zákazníky přesvědčit, aby si takový motor pořídili do tak velkého auta jako Škoda Octavia. Koncern VW Group ale prodejcům tuto snahu ulehčil tím, že prostě postavil povedený motor. Litrový tříválec nás mile překvapil a také přímé porovnání s dvanáctistovkou, kterou nahrazuje, dokázalo jeho kvality.
Litr je silnější než odcházející čtyřválec a navíc nejen na papíře – i v praxi je octavia 1.0 TSI znatelně živější než 1.2 TSI. Během testu jsme s novým tříválcem pravidelně dosahovali i nižší spotřeby než s dvanáctistovkou, jen ve městě byla spotřeba prakticky vyrovnaná. Jedinou oblastí, kde vede odcházející čtyřválec, je tak zvuk. Tříválec je sice velice dobře odhlučněn, dvanáctistovka je ale ve vysokých otáčkách přece jen o chlup příjemnější.
Tříválec rozhodně není volba pro každého - určitě nesedne těm, kteří budou s autem pravidelně jezdit dlouhé vzdálenosti nebo tahat přívěs - své místo v nabídce octavie si ale bezesporu zaslouží.
skoda octavia testy video nizsistredni redakcnivideo
Nejlevnější verze modelu | 354.900 Kč (1.2 TSI/63 kW Active) |
Základ s testovaným motorem | 395.900 Kč (1.0 TSI/85 kW Active) |
Testovaný vůz bez příplatků | 501.900 Kč (1.0 TSI/85 kW Style) |
Testovaný vůz s výbavou | 835.600 Kč (1.0 TSI/85 kW Style) |
Plusy
- Silný a kultivovaný agregát
- Slušná spotřeba
- Skvělé řazení
- Podélný a příčný prostor uvnitř
- Obří zavazadelník
Minusy
- Ve vyšších otáčkách je tříválcový zvuk přece jen znát
- Stále slabší odhlučnění podvozku
- Množství prvků za příplatek
Foto: David Rajdl