Test Auto.cz

Ford Mondeo Kombi 1.6 EcoBoost – Vyzrálý rentiér

17.6. 2013
Verdikt
 

Třetí generace Fordu Mondeo tu s námi žila dlouhých šest let, pořád je to ale více než dobrý automobil. Napřesrok však definitivně skončí.

Asi byste na tomto místě čekali test nové generace Mondea, kterou už na obrázcích viděli snad všichni, kdo se aspoň okrajově zajímají o auta. Ale Mondeo s pořadovým číslem čtyři do Evropy dorazí teprve příští rok (v USA a Číně se již prodává), a tak jsme se podívali na zoubek tomu odcházejícímu. Dovozce mu do posledního roku života nadělil lepší výbavu i cenu.

Je vůbec tenhle automobil zralý na důchod? Jenom se na něj podívejte, atletické proporce s rozšířenými blatníky, elegantní provedení jednotlivých detailů a od pohledu impozantní rozměry (přitom délka 4,84 metru dnes zase tak extrémní není). Zkrátka automobil, který sice není šik, ale působí i dnes velmi seriózně a nadčasově.

Interiér možná nedojme svým provedením, plusové body ale získává za štědrou nabídku prostoru a kvalitu použitých materiálů. Takový příděl měkčených plastů hned tak u konkurence nenajdete. Příkladná je také ergonomie rozmístění ovládacích prvků, tedy až na dvě drobné výjimky: Ford se zarytě drží unikátní logiky ovládání stíračů a tlačítka tempomatu na volantu rozmístil mimo dosah prstů.

obrázek [600 x 392]  

České zastoupení aktuálně láká zákazníky na provedení Titanium Plus, které s benzinovým motorem a karoserií kombi stojí 599.990 Kč. Standardní výbava obsahuje všechno podstatné – navigaci, bluetooth, dvouzónovou klimatizaci, mlhovky nebo světelný a dešťový senzor. Chybí pouze parkovací čidla a tempomat, v balíčku se toto rozšíření nabízí za 15.300 Kč. Připlatit si také musíte, pokud chcete xenonové světlomety.

Testovací vůz je v alternativní specifikaci Trend Plus, které scházejí sportovní sedadla s čalouněním Alcantara/kůže a lepší palubní počítač FordConvers. Prvního trochu litujeme, standardní sedačky mají totiž hrubší potah a příliš klenutá opěradla v oblasti bederní páteře. To druhé je pak vlastně výhodou – základní provedení palubního počítače je přehlednější a v noci tolik nezáří jako velkoplošný Convers.

Jako pohonnou jednotku jsme u testovaného auta zvolili poněkud nezvykle agregát 1.6 EcoBoost. Moderní přeplňovaný čtyřválec s přímým vstřikováním paliva Ford dodává téměř do všeho, od malé Fiesty ST až po sedmimístné Galaxy. Nejklidnější šoféři sáhnou po atmosférické šestnáctistovce, pro náročnější jsou k dispozici i dvě výkonnostní úrovně přeplňovaného dvoulitru.

Právě nejslabší z EcoBoostů je ale ve skutečnosti optimem. Motor spojený s šestistupňovým manuálem dokáže být živý i úsporný zároveň. Výkon 118 kW v zásadě odpovídá silnějšímu turbodieselovému dvoulitru, točivý moment 240 N.m je dostupný ve dvou třetinách prakticky využívaných otáček (od 1400 do 4000 min-1) a krátkodobě se díky funkci overboost může zvýšit na 270 N.m.

obrázek [600 x 289]  

Hlavními zbraněmi benzinového motoru jsou dokonalá pružnost a mimořádná kultivovanost běhu. EcoBoost se má čile k světu i hluboko pod dvěma tisíci otáček, kde stačí jenom lechtat pedál plynu a velké kombi si hladce pluje volnou krajinou nebo městským provozem. Šestnáctistovka velice brzy nasadí k plnému tahu a na přední kola posílá sílu lineárním způsobem. Příznivci atmosférických motorů asi budou namítat něco na adresu nezáživného projevu, řidiči turbodieselů zase budou překvapeni, jak suverénně dokáže motor táhnout od dvou až do šesti tisíc otáček.

K povedenému motoru Mondeo dodává skvělou převodovku, která stále patří vysoko nad průměr. Řadí se snadno a přesně, páka je navíc dokonale po ruce. Jenom je potřeba si zvyknout na poněkud gumovou spojku, která zabírá už dole, na dlouhé dráze a navíc bez zpětné vazby v pedálu. Přidejte k tomu přesné řízení, sebejistý jízdní projev, přiměřený komfort odpružení, dobrý posaz za volantem a palubní deskou nebo solidní výhled z vozu a přehledné tvary karoserie – Mondeo třetí generace má i dnes pořád co nabídnout.

Benzinový motor v tom všem není tak okrajovou volbou, jak by se mohlo zdát. Každé čtvrté Mondeo prodané u nás nespaluje naftu a jejich majitelé určitě nešlápli vedle. Sice po městě jezdí za devět litrů, na dálnici se ale dá snadno dostat k sedmi litrům, a to už není hodnota příliš vzdálená dvoulitrovému turbodieselu. Ten je navíc o 30.000 korun dražší, ani zdaleka nedosahuje kultivovanosti EcoBoostu a v dlouhodobém horizontu majitele potrápí vyššími výdaji. EcoBoost se mimo jiné obejde bez filtru pevných částic a dvouhmotový setrvačník u naftového motoru také nevydrží navěky, jak je tomu u benzinového turba...

Video

První cena vozu479.990 Kč (1.6 Duratec/88 kW Core Plus)
První cena vozu s testovanou motorizací599.990 Kč (1.6 EcoBoost/118 kW Titanium Plus)
Základní cena testovaného vozu613.690 Kč (1.6 EcoBoost/118 kW Winner Plus)
Cena testovaného vozu vč. příplatků648.190 Kč (1.6 EcoBoost/118 kW Winner Plus)

obrázek [600 x 253]  

Plusy

  • Přesné řízení, špičková ovladatelnost
  • Komfort odpružení, směrová stabilita
  • Bohatá výbava už v nejlevnější verzi
  • Přesné řazení

Minusy

  • Nutnost sklopit opěradla a sedáky zvlášť
  • Omezená obratnost, například při parkování
  • Poněkud gumová spojka
  • Spotřeba ve městě
Foto: Jiří Káš
Spolupracujeme s TipCars.com

Ford Mondeo Kombi 1.6 EcoBoost

Cena v základní výbavě: 613 690 Kč Cena v testované výbavě: 648 190 Kč

Základní výbava:ESP, sedm airbagů, dálkově ovládané centrální zamykání, diodové denní svícení, sedadlo řidiče s nastavitelnou výškou a bederní opěrkou, dojezdová rezerva, samočinná dvouzónová klimatizace, navigace, osm reproduktorů, bluetooth handsfree, USB, přední mlhová světla, elektricky ovládaná boční okna, kůží potažený volant a hlavice řadicí páky, litá 17“ kola s 15 paprsky, tempomat, parkovací čidla vpředu a vzadu, černé střešní ližiny, elektricky ovládaná a vyhřívaná vnější zrcátka atd.

Výbava testovaného vozu:Metalíza (+16.500,-), sada Winter – vyhřívání předních sedadel, světelné a dešťové čidlo, vyhřívané čelní sklo (+15.000,-), asistent rozjezdu do kopce (+3.000,-)

Akcie, měny & názory: Vodík není žádné terno Akcie, měny & názory: Vodík není žádné terno

Akcie společnosti Plug Power vyrábějící vodíkové palivové…

Čína má rýže pořád málo. Komoditu proto koupí v USA Čína má rýže pořád málo. Komoditu proto koupí v USA

Přestože je největším producentem rýže na světě, nestačí…

Růst mandatorních výdajů je neudržitelný, notoval si Pilný se Zemanem Růst mandatorních výdajů je neudržitelný, notoval si Pilný se Zemanem

Ministr financí Ivan Pilný (ANO) mluvil v Lánech s…

 
Technické údaje
Motor Ford Mondeo Kombi 1.6 EcoBoost
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1596
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 118 / 6000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 240 / 1600 - 4000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 210
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 9.6
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 9.1 / 5.6 / 6.8
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 549 / 1740
Objem nádrže (l):70
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1426 / 670
Rozměr pneu:215/50 R17
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4837
b) šířka (mm): 1886
c) výška (mm): 1472
d) rozvor (mm): 2850
e) rozchod vpředu (mm): 1579
f) rozchod vzadu (mm): 1598
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 830 / 1020
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 670 / 940
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1060
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):970
k) šířka vpředu (mm): 1490
l) šířka vzadu (mm): 1480
délka sedáku vpředu (mm): 490
délka sedáku vzadu (mm): 460
výška opěradla vpředu (mm): 610
výška opěradla vzadu (mm): 610
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
 

Přidat názorDiskuse: Ford Mondeo Kombi 1.6 EcoBoost – Vyzrálý rentiér







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Honda Civic se vrátila k poctivé technice. Řidičům se musí líbit Honda Civic se vrátila k poctivé technice. Řidičům se musí líbit

Desátá generace Hondy Civic je pořádný kus auta.…

Nabídka rodinných kombíků se brzy ztenčí. Nyní jich je k mání 16 typů Nabídka rodinných kombíků se brzy ztenčí. Nyní jich je k mání 16 typů

Móda SUV se začíná podepisovat i na šíři nabídky v Česku…

 



Ford Mondeo 2.0 TDCi vs. Opel Insignia 2.0 CDTI – Je Insignia opravdu skvělá? Ford Mondeo 2.0 TDCi vs. Opel Insignia 2.0 CDTI – Je Insignia opravdu skvělá?

Na adresu nového opelu střední třídy to byla zatím samá…

Ford Mondeo ST-Line představen v Goodwoodu Ford Mondeo ST-Line představen v Goodwoodu

Po modelech Fiesta ST-Line a Focus ST-Line dostalo…

 



 
Poznáte, z čeho vznikl nejošklivější roadster na světě? Sedan z NDR byste netipovali!

Poznáte, z čeho vznikl nejošklivější roadster na světě? Sedan z NDR byste netipovali!

Včera

Podivný stroj s retro vzhledem vznikl v Maďarsku. Jeho základ je východoněmecký, pod kapotou ale pracuje motor původem od Renaultu.




Blesk.cz

Dvě známé Češky se vydaly na svatojakubskou pouť: Daly jsme našemu životu sbohem!

Dvě známé Češky se vydaly na svatojakubskou pouť:…

Opustily děti i partnery, práci, domov, koníčky i povinnosti, aby se vydaly na cestu, která jim změní život. Dvě…

Jurečka chce dát ČT 4,5 milionu na dokument s Vágnerem. Probere to vláda

Jurečka chce dát ČT 4,5 milionu na dokument s…

Ministerstvo zemědělství chce zaplatit 4,5 milionu korun České televizi, aby natočila a odvysílala tři díly…

 

iSport.cz

Šťastný Froome po čtvrté výhře: Tahle Tour pro mě byla nejtěžší

Šťastný Froome po čtvrté výhře: Tahle Tour pro mě…

Dokázal to. Britský cyklista Chris Froome potvrdil roli favorita a v letošním ročníku Tour de France udržel…

Generace, která měla na víc. Kde jsou hvězdy stříbrné dvacítky 10 let poté

Generace, která měla na víc. Kde jsou hvězdy…

Fenin, Suchý, Kalouda, Petr, Šimůnek... Do Kanady vyráželi jako parta neznámých zelenáčů, za měsíc se domů…

 

Reflex.cz

Objevte krásy starobylého Íránu. Země s velkým kulturním bohatstvím se otevírá turistům

Objevte krásy starobylého Íránu. Země s velkým…

Kdysi nepřístupný Írán se po normalizaci vztahů se západními zeměmi postupně vrací na turistickou mapu světa.…

Jsem prase, ale většina Čechů taky!

Jsem prase, ale většina Čechů taky!

Uspořádal jsem ve své sociální bublině na Facebooku malý průzkum dodržování elementární hygieny mezi pražskými…