TEST Škoda Rapid Spaceback 1.2 TSI – 1 : 0 pro hatchback
Škoda Rapid Spaceback vychází z klasického liftbacku, který automobilka na český trh uvedla loni na podzim. V souvislosti s upravením karoserie od sloupku B dozadu přišla o dlouhý zadní převis, což se podepsalo na celkovém zkrácení vozu. Spaceback je s délkou 4304 milimetrů o 179 milimetrů kratší, ostatní rozměry včetně rozvoru náprav zůstaly zachovány. Novinka se může směle měřit s kompaktními hatchbacky konkurenčních značek včetně Volkswagenu Golf, korunovaného lídra segmentu.
Odlišnosti proti liftbacku jsou patrné na první pohled. Linie střechy za sloupkem B se nesvažuje tak rychle, čímž vzniká více prostoru pro posádku na zadních sedadlech. U této karosářské varianty je rovněž unikátní kulaté víčko palivové nádrže, které se v rámci novinek pro modelový rok 2014 zamyká společně s dveřmi. Zajímavým prvkem překvapí víko zavazadelníku: horní část je vybavena aerodynamickým křídlem, které je ve skutečnosti jeho součástí. Funguje jako příčná vzpěra, zlepšující torzní tuhost karoserie. Tenká konstrukce sloupku C dovolila instalaci trojúhelníkového okna, čímž se vůz opticky prodlužuje.
skoda rapid testy nizsistredni
Novinky najdeme i vpředu, Škoda Rapid totiž může být vybavena xenonovými světlomety. K testované výbavě Elegance je získáte za 10.000 korun, vysokotlaké ostřikovače stojí 3.600 korun. Příplatek se podařilo udržet v přijatelných mezích díky nízkoenergetickému provedení výbojek, čímž odpadá nutnost regulace výšky světelného kužele.
Inovace také uvnitř
Interiér Škody Rapid Spaceback v porovnání s liftbackem přináší více inovací, než byste čekali. Tou největší je tříramenný volant z Octavie, změn doznaly také dekory přístrojové desky. Její spodní a horní část nyní odděluje stylový šedý pruh připomínající eloxovaný hliník, stejný díl je za příplatek k dostání i v efektním klavírovém laku. Od prostřední výbavové linie Ambition máte na výběr ze čtyř základních barevných provedení interiéru, což individualizaci dále umocňuje. Plasty jsou sice tvrdé, ovšem s výbornou povrchovou úpravou a patřičnou kvalitou dílenského zpracování.
Škoda Rapid Spaceback - srovnání cen a výbav se čtyřmi nejprodávanějšími kompakty | |||||
Model | Škoda Rapid | Hyundai i30 | Kia Cee'd | Seat Leon | Volkswagen Golf |
Motor | 1.2 TSI/63 kW | 1.4 CVVT/73 kW | 1.4 CVVT/73 kW | 1.2 TSI/63 kW | 1.2 TSI/63 kW |
Výbava | Ambition Plus | Trikolor Komfort | Comfort Plus | Reference | Comfortline |
Základní cena [Kč] | 340.400,- | 328.890,- | 324.980,- | 318.900,- | 384.900,- |
Airbagy čelní, boční, okenní | S | S | S | S | S |
Centrální zamykání s DO | S | S | S | S | S |
El. ovládaná a vyhřívaná zrcátka | S | S | S | S | S |
El. stahování oken vpředu | S | S | S | S | S |
El. stahování oken vzadu | 5.100,- | S | S | 5.000,- | S |
Klimatizace | S | S | S | S | dvouzónová |
Kožený volant | S | S | S | - | S |
Litá kola | S | 5.000,- | 10.000,- | 15.000,- | S |
Metalický lak | 12.100,- | 13.000,- | 14.000,- | 13.000,- | 14.100,- |
Rezerva, zvedák | 1.600,- | S | S | S | S |
Palubní počítač | S | S | S | S | S |
Přední mlhovky | S | S | S | 4.500,- | 6.000,- |
Autorádio s CD/USB | S | S | S | S | S |
Stabilizační systém | S | S | S | S | S |
Tempomat | 11.100,- | S | S | 5.000,- | S |
Cena při shodné výbavě [Kč] | 370.300,- | 346.890,- | 348.980,- | 361.400,- | 405.000,- |
Akční cena s financováním [Kč] | 329.800,- | - | - | - | - |
Škoda Rapid Spaceback stejně jako ostatní modely automobilky potěší skvělou ergonomií ovládacích prvků. Středová konzola je přehledná a intuitivní, v rámci změn v modelové řadě může řidič elektricky ovládat všechna boční okna. Doporučujeme připlatit za tříramenný multifunkční volant s ovládáním autorádia a palubního počítače MAXI DOT - skvěle se drží a v drtivé většině případů z něj nemusíte sundávat ruce.
skoda rapid testy nizsistredni
Přední část interiéru se po stránce prostornosti nikterak neliší od původního liftbacku. Statnější cestující by uvítali více místa v oblasti loktů, což má na svědomí celková šířka karoserie 1706 milimetrů. Sedí se příjemně vysoko, preferovali bychom však delší sedáky a výraznější boční vedení. Připomínky dokonale vyvažuje místo v podélném směru, což nejlépe poznáte při přesunutí dozadu. I když jsou přední sedadla posunuta zcela vzad, stále se zde pohodlně usadí cestující s výškou do 190 centimetrů. V souvislosti s přepracovanou zadní částí vozu doznala zvětšení i výška nad zadním sedákem (+ 40 mm), což ocení především zmínění dlouháni.
Zkrácení zadního převisu se podepsalo na zmenšení objemu zavazadelníku, základních 415 litrů je však v rámci segmentu kompaktních hatchbacků stále nadprůměrný výsledek. Nákladová hrana je umístěna poměrně vysoko, což má na svědomí masivní příčný nosník. Sklopením opěradel zadních sedadel docílíte zvětšení na 1380 litrů, nevznikne ale zcela rovná ložná plocha. Odstranění schodu dosáhnete zakoupením dvojité podlážky zavazadelníku.
skoda rapid testy nizsistredni
Nafta není potřeba
K prvnímu redakčnímu testu jsme zvolili silnější verzi přeplňovaného zážehového čtyřválce 1.2 TSI. Výkon 77 kW vrcholí v 5000 otáčkách za minutu, točivý moment 175 N.m je dostupný v rozmezí 1550 až 4100 min-1. Příplatek 25.000 korun proti základní variantě s 63 kilowatty se může zdát docela vysoký, nejde však jenom o výkon. Vůz totiž také dostal šestistupňovou manuální převodovku, kterou v Rapidu jinak nesežnete.
Lehoučký a velmi tichý čtyřválec je z našeho pohledu ideálním kompromisem k dosažení adekvátních dynamických výkonů a nízké spotřeby. Díky širokému rozsahu točivého momentu je znát takřka atmosférický charakter, který doprovází chuť se vytáčet. Skvěle odstupňovaná a přesná převodovka zaručuje mrštné chování v městském provozu, pro úsporu paliva lze zařadit šestý rychlostní stupeň i při padesátce. K dosažení nízkých hodnot se navíc nemusíte ani moc snažit. V kombinovaném cyklu jsme s přehledem jezdili za 5,5 l na 100 km/h, dálniční stotřicítka má na svědomí nárůst zhruba o litr. Motor přitom točí 2800 min-1, což je zhruba ve středu působení točivého momentu. Zrychlování proto není podmíněno podřazením, což efektivitu jízdy dále zvyšuje.
Vzhledem k dosaženým výsledkům vyvstává otázka, zda je nutné připlácet za naftovou šestnáctistovku o výkonu 66, případně 77 kilowattů. Podle nás ne: spotřeba paliva totiž není až tak rozdílná, dynamikou dokonce zážehová dvanáctistovka vítězí. Příplatek minimálně 30.000 korun by se vzhledem k průměrně pětiletému provozu nemusel vyplatit.
Jízda: 1:0 pro Spaceback
Škoda Rapid byla často kritizována za jízdní vlastnosti, zvýšený hluk od zadní vlečené nápravy a torzní tuhost karoserie. Automobilka si z názorů odborníků vzala ponaučení a nový Spaceback vyladila takřka k dokonalosti. Kratší zadní převis nevyžadoval instalaci tvrdších tlumičů, tuhost karoserie se díky menšímu vykrojení střechy a novému příčnému nosníku rovněž zlepšila.
Hlavní rozdíly však poznáte v zatáčkách. Automobil se v nájezdech prokazatelně uklidnil i v případě, že je většina hmoty přenesena na přední nápravu. Náklony karoserie nepřevyšují přípustnou mez, kola se asfaltu drží velmi urputně a vůz poslušně drží zvolený směr. Pak je tady také řízení s novým elektromechanickým posilovačem, které dopřává dostatek zpětné vazby a při výjezdech ze zatáček nevyžaduje další korekce směru.
skoda rapid testy nizsistredni
Přenastavení podvozku a lepší chování zadní nápravy oceníte hlavně na nekvalitním povrchu. Spaceback z vás nevyklepe duši ani při každodenních cestách po brněnské dálnici, příjemně se pohupuje a ve vysokých rychlostech zůstává stabilní a hbitý. Problémem už nejsou ani ostré příčné nerovnosti, které dříve přenášely rázy do karoserie. V rámci třídy navíc oceňujeme účinnost brzd. Sevření kotoučů na všech kolech (v závislosti na motoru) se dá dobře dávkovat, přičemž jejich vadnutí se díky lehké konstrukci vozu dostavuje hodně pozdě.
Závěr: Sázka na jistotu
V případě Spacebacku jsme potěšeni přebytkem prostoru v podélném směru, novým dekorem přístrojové desky a nadprůměrným zavazadelníkem. Vůz za konkurenty nezaostává ani po stránce jízdních vlastností. Je vyvážený, předvídatelný a překvapivě komfortní. K jeho koupi vybízí bohatá základní výbava, péče při pravidelných návštěvách autorizovaných servisů a při využití financování také atraktivnější cena. Testovaný motor je podle našeho názoru ideálním kompromisem pro získání co nejlepších dynamických vlastností ve vztahu k provozním nákladům, oproti naftové variantě bude také méně náchylný na vážné poruchy.
Nejlevnější verze modelu | 269.900 Kč (1.2 MPI / 55 kW Fresh) |
Základ s testovaným motorem | 327.900 Kč (1.2 TSI / 77 kW Active) |
Testovaný vůz s výbavou | 454.000 Kč (1.2 TSI / 77 kW Elegance) |
Plusy
- Vyvážený design karoserie
- Přesné řízení a držení stopy
- Šestistupňová manuální převodovka
- Bohatý vnitřní prostor, výbava
- Kvalitní zpracování interiéru
- Kultivovaný motor s nízkou spotřebou
Minusy
- Elektrické vytahování bočních oken
- Vysoká nákladová hrana zavazadelníku
- Po složení zadních sedadel nevznikne rovná plocha
- Neosvětlená kosmetická zrcátka
Foto: David Rajdl