Test Auto.cz

Škoda Rapid 1.2 MPI – Není se čemu smát

17.5. 2013
Verdikt
 

Na zkratku HTP lidová tvořivost vymyslela desítky vysvětlení. Tříválcová Škoda Rapid se ale tohoto zavedeného označení vzdává a zároveň přidává několik drobných vylepšení.

S regulérním redakčním testem Škody Rapid jsme si dali načas. Však zásoba informací na Auto.cz byla i tak velká – rozsáhlé jízdní dojmy s motorem 1.6 TDI, videotest, první seznámení s benzinovým 1.2 TSI v jeho výkonnější podobě i test spotřeby v duelu s Fabií. Tento stav ale nemá trvat věčně, a tak je tu první velký test Rapidu. A vzali jsme to hezky od podlahy, začínáme s tříválcovým motorem 1.2 MPI.

Vůz na fotografiích není zrovna tím, který dostanete v akci Fresh za 269.900 Kč. Mlhovky, které dotvářejí charakteristický design přídě, jsou standardem. Červený lak i litá kola také velmi sluší, jenže první už je za příplatek 4.000 a druhé 17.000 korun (respektive patnáctky za 14.000).

obrázek [600 x 332]

Interiér se vyznačuje slušným vnitřním prostorem, který atakuje úroveň předchozí Octavie, a kvalitním designem, inspirovaným u Superbu. Dojem ale kazí volba materiálů. Multifunkční volant má kožený potah, jenže tím to končí – všechny plasty jsou tvrdé, byť slušně slícované. Škoda se s Rapidem vydala směrem k větší jednoduchosti, provedení interiéru připomíná například Seat Ibiza.

Největším faulem je elektrické ovládání oken. Za ta zadní si asi připlatí málokdo, protože stahování (zatím) nelze ovládat z místa řidiče. Ovšem Škoda ušetřila i na automatických dojezdech – bez stálého držení tlačítka funguje jenom řidičovo okno a pouze směrem dolů.

obrázek [600 x 402]

Jinak se ale v Rapidu můžete nechat rozmazlovat. Již k základní výbavě lze přiobjednat parkovací čidla, vyhřívání sedadel, zmíněné elektrické stahování zadních oken nebo loketní opěrku (elektrické stahování předních oken, klimatizace a centrální zamykání se dodávají standardně).

Zavazadlový prostor o objemu 550 litrů je přístupný přes velkou výklopnou stěnu – nakládání nemůže být snadnější. Škoda ale nenabízí objemný kvádr jen tak. Přepravu nejrůznějších předmětů usnadní dva háčky na tašky, přihrádky po stranách, síťový program nebo oboustranný koberec. Dno zavazadlového prostoru je z jedné strany textilní, na opačné straně se nachází odolnější a snadno čistitelná guma. Po sklopení opěradel bohužel nevznikne rovná ložná plocha, zavazadelník od kabiny odděluje schod tvořený příčnou výztuhou karoserie. I tak se ale Rapidu konkurenti z řad sedanů nedokážou praktičností ani přiblížit.

obrázek [600 x 358]

Ukázková ovladatelnost má svou cenu

Jízdní vlastnosti jsou silnou stránkou Rapidu, automobilka se ale nevyhnula kompromisům. K ovladatelnosti nelze mít výhrady, karoserie se nenaklání a podvozek spolehlivě a bez odskakování drží požadovaný směr. Škoda sází hned na dva triky: zadní náprava má stejně jako u Roomsteru širší rozchod než ta přední, což prospívá směrové stabilitě, a zároveň je relativně volně uložená. Díky tomu Rapid dosahuje samořídícího efektu, ačkoliv se musí obejít bez víceprvkového zavěšení – stačí auto výraznějším otočením volantu pobídnout ke změně směru a záď mu plynulým pohybem pomůže do zatáčky. Nedotáčivost je neznámou veličinou, stabilizační systém zůstává i při prudších vyhýbacích manévrech v klidu.

Těch manévrů si přitom řidič na rozbité silnici užije docela dost. Lehká karoserie s velkým otvorem v zádi totiž nedokáže nabídnout odpovídající tuhost v krutu, takže přejezd nerovnosti na jedné straně vozu (například kanál) má za následek tupou ránu. Menší nerovnosti se zase projeví akusticky, dunivým bubnováním zadní nápravy. Svoji roli hrají i šestnáctipalcová kola s nízkým profilem pneumatiky, Rapid ale může dostat i „sedmnáctky“. Příklad srovnání nové Octavie a Octavie Combi nicméně ukazuje, že s plánovaným Rapidem Spaceback by v tomto směru mohla přijít částečná náprava.

Tři nejsou dvakrát moc

Když se pod kapotou Škody objeví motor s lichým počtem válců, vždy se bouří emoce. Čas ale ukázal, že Mladoboleslavští před lety vsadili na dobrou kartu – stejným směrem postupně vykročila i Toyota nebo Peugeot s Citroënem. Motor o objemu 1198 cm3 již deset let důvěrně znají majitelé Fabií HTP. Tříválec ale prošel několika evolucemi a Rapid dostal tu nejmodernější z nich – motor se přejmenoval na 1.2 MPI, posílil z 51 na 55 kilowattů a dočkal se vylepšení mechaniky i řídicí elektroniky. Hlavním cílem bylo zlepšení kultury běhu, která je tradičním terčem kritiky motoru HTP. A povedlo se, vyšší volnoběh a jeho přesnější korekce znamenají, že se automobil neotřásá nepravidelným rytmem tří válců. Zklidnil a ztišil se i běh motoru pod zátěží a ve vyšších otáčkách, přestože typický tříválcový ryk stále přeslechnout nelze.

obrázek [600 x 388]

Tříválec i nadále spolupracuje s pětistupňovou převodovkou, proti Fabii se ale zlepšilo její odstupňování. Nižší převody se zkrátily, zatímco pětka zůstala stejně dlouhá, takže při 130 km/h Rapid točí 3700 min-1. Za takové situace automobil i při polovičním zatížení dokáže bez náznaku jakýchkoliv potíží vyjet táhlá dálniční stoupání. Průměrná spotřeba přitom činí 6,6 l na 100 km.

Mimo město lze udržovat rychlost mezi 80 a 90 km/h snadno, odměnou je spotřeba do pěti litrů. Průměr ovšem znatelně kolísá podle profilu trati: do kopce výrazně roste, zatímco v klesáních jde okamžitě dolů. Větším problémem je předjíždění, vyžaduje vytočenou trojku a pořádný odhad situace.

Diskutabilní úspora

Jenže je to právě spotřeba, co staví volbu tříválce v domácích podmínkách do poněkud problematičtější pozice. Čtyřválec 1.2 TSI stojí o 15.000 korun více (ještě před pár lety byl příplatek za atmosférickou čtrnáctistovku ve Fabii dvojnásobný), spotřebu benzinu má prakticky shodnou a je výrazně živější. Základní motor proto cílí na poměrně úzkou skupinu zákazníků, kteří nepotřebují vyšší výkon malého turbomotoru nebo mají obavy z jeho výdrže.

obrázek [600 x 343]

První cena vozu269.900 Kč (1.2 MPI Active Fresh)
První cena vozu s testovanou motorizací269.900 Kč (1.2 MPI Active Fresh)
Základní cena testovaného vozu269.900 Kč (1.2 MPI Active Fresh)
Cena testovaného vozu vč. příplatků340.600 Kč (1.2 MPI Active Fresh)

Video

Plusy

  • Objemný a snadno přístupný zavazadlový prostor
  • Chytrá řešení v interiéru a zavazadelníku
  • Prostor na zadních sedadlech (pro kolena i hlavu)
  • Na poměry tříválců klidný a tichý běh motoru
  • Pro běžnou jízdu postačující výkon a pružnost
  • Vhodně odstupňovaná mechanická převodovka
  • Velký objem palivové nádrže

Minusy

  • Nepovedené řešení elektrického stahování oken
  • Levné materiály v kabině
  • Malý cenový odstup od motoru 1.2 TSI
  • Hluk od zadní nápravy na nerovnostech (16” kola)
  • Základní výbava postrádá palubní počítač
  • Otevírání palivové nádrže klíčkem
Foto: Petr Homolka
Spolupracujeme s TipCars.com

Škoda Rapid 1.2 MPI

Cena v základní výbavě: 269 900 Kč Cena v testované výbavě: 340 600 Kč

Základní výbava:Klimatizace, autorádio, mlhovky, centrální zamykání s dálkovým ovladačem, škrabka na led na krytu palivové nádrže, ESC, šest airbagů, sada na opravu pneumatik, výškově nastavitelné sedadlo řidiče, dělená a sklopná zadní sedadla a další.

Výbava testovaného vozu:Červený lak Corrida (+4.000,-), litá 16” kola (+17.000,-), ESC Plus včetně asistentu pro rozjezd do kopce a kontroly tlaku v pneumatikách (+3.600,-), elektrické ovládání oken vzadu (+5.100,-), výškově nastavitelná přední sedadla (+1.600,-), třetí opěrka hlavy vzadu (+1.000,-), paket pro zavazadlový prostor (+1.400,-), kožený volant (+5.300,-), přední mlhovky s Corner funkcí (+2.500,-), Winter paket – vyhřívání předních sedadel a trysek ostřikovačů (+6.800,-), šest reproduktorů (+1.600,-), autorádio Swing s MP3 (+2.500,-), zadní parkovací čidla (+9.100,-), stírač zadního okna (+2.800,-), oboustranný potah podlahy zavazadlového prostoru (+1.300,-), loketní opěra vpředu (+5.100,-).
Testovaný vůz má další nadstandardní výbavu, která neodpovídá dostupným konfiguracím v akční nabídce Fresh.

Skončily časy silných vítězů? Připomeňte si, jak dopadly volby v předchozích letech Skončily časy silných vítězů? Připomeňte si, jak dopadly volby v předchozích letech

Letos se konají již sedmé volby do Poslanecké sněmovny.…

Online: Probíhá sčítání hlasů, SPD zavolala na novináře ve svém štábu policii Online: Probíhá sčítání hlasů, SPD zavolala na novináře ve svém štábu policii

Volby do Poslanecké sněmovny skončily, probíhá sčítání…

 
Technické údaje
Motor Škoda Rapid 1.2 MPI
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 3 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1198
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 55 / 5400
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 112 / 3750
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 175
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 13.9
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 8.1 / 4.6 / 5.9
Emise CO2:137
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 550 / 1490
Objem nádrže (l):55
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1135 / 535
Rozměr pneu:215/45 R16
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4483
b) šířka (mm): 1706
c) výška (mm): 1461
d) rozvor (mm): 2602
e) rozchod vpředu (mm): 1463
f) rozchod vzadu (mm): 1500
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 750 / 1010
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 655 / 875
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1030
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):900
k) šířka vpředu (mm): 1420
l) šířka vzadu (mm): 1410
délka sedáku vpředu (mm): 440
délka sedáku vzadu (mm): 460
výška opěradla vpředu (mm): 680
výška opěradla vzadu (mm): 620
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
 

Přidat názorDiskuse: Škoda Rapid 1.2 MPI – Není se čemu smát







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Vyzkoušeli jsme Škodu Kodiaq Scout. Přináší tato verze něco navíc? Vyzkoušeli jsme Škodu Kodiaq Scout. Přináší tato verze něco navíc?

Co přináší Kodiaq ve verzi Scout? Není to jen designová varianta?

Škoda už oficiálně prodává Karoq. Tipy, jak ho rozpoznat od Kodiaqu: Škoda už oficiálně prodává Karoq. Tipy, jak ho rozpoznat od Kodiaqu:

Škoda zatím neoznámila, kolik bude požadovat za základní…

 






 
Lada Samara za cenu, kterou nečekáte: Kolik najela do dnešních dnů?

Lada Samara za cenu, kterou nečekáte: Kolik najela do dnešních dnů?

Dnes 14:29

Na Ladu Samaru, první ruské auto s pohonem předních kol, dnes častěji narazíte snad jen v zemích bývalého Sovětského svazu. Nyní je však na prodej mimořádně zachovalý kus v sousedním Německu. Na kolik si jej Němci cení?




Blesk.cz

Pražské restaurace pomáhají bezdomovcům. Pro teplé jídlo zdarma si jen musí přijít včas

Pražské restaurace pomáhají bezdomovcům. Pro teplé…

Restaurace v Praze 2 pomáhají lidem bez domova integrovat se do společnosti skrze projekt Stůl pro jednoho. Šest…

S kým půjde Babiš do koalice? A co ČSSD, ODS nebo Piráti? Podívejte se

S kým půjde Babiš do koalice? A co ČSSD, ODS nebo…

Lídři největších politických stran se v průběhu kampaně vyjadřovali k možné povolební spolupráci. Kdo s kým by…

 

iSport.cz

Olomoucký Buchta po sporném zákroku: Jasný faul, Baroš je chytrej

Olomoucký Buchta po sporném zákroku: Jasný faul,…

Měl jasno. A pěkně ho to štvalo. Olomoucký brankář Miloš Buchta byl přesvědčený, že trefa Baníku neměla platit…

VIDEO: Brno padlo s Hradcem, v čele je Plzeň. Liberec má první výhru venku

VIDEO: Brno padlo s Hradcem, v čele je Plzeň.…

VIDEO | Páteční 15. kolo hokejové Tipsport extraligy pořadí na čele tabulky nezměnilo. Plzeň zůstala i přes…

 

Reflex.cz

Ve volební štábu Tomia Okamury zasahuje policie. SPD vyhání nepohodlné novináře včetně reportéra Info.cz

Ve volební štábu Tomia Okamury zasahuje policie. SPD…

Hnutí Svoboda a přímá demokracie Tomio Okamury odmítá vpustit do svého štábu novináře některých médií. Mezi…

Expremiér Topolánek: Nejvíc se krade před volbami a po nich. Když není ministr, rezorty si dělají, co chtějí

Expremiér Topolánek: Nejvíc se krade před volbami a…

Boj o novou vládu rozhodně nekončí s lístky, které voliči vhodí do uren ve volebních místnostech. Jakmile Češi…