Test Auto.cz

Škoda Rapid 1.2 MPI – Není se čemu smát

17.5. 2013
Verdikt
 

Na zkratku HTP lidová tvořivost vymyslela desítky vysvětlení. Tříválcová Škoda Rapid se ale tohoto zavedeného označení vzdává a zároveň přidává několik drobných vylepšení.

S regulérním redakčním testem Škody Rapid jsme si dali načas. Však zásoba informací na Auto.cz byla i tak velká – rozsáhlé jízdní dojmy s motorem 1.6 TDI, videotest, první seznámení s benzinovým 1.2 TSI v jeho výkonnější podobě i test spotřeby v duelu s Fabií. Tento stav ale nemá trvat věčně, a tak je tu první velký test Rapidu. A vzali jsme to hezky od podlahy, začínáme s tříválcovým motorem 1.2 MPI.

Vůz na fotografiích není zrovna tím, který dostanete v akci Fresh za 269.900 Kč. Mlhovky, které dotvářejí charakteristický design přídě, jsou standardem. Červený lak i litá kola také velmi sluší, jenže první už je za příplatek 4.000 a druhé 17.000 korun (respektive patnáctky za 14.000).

obrázek [600 x 332]

Interiér se vyznačuje slušným vnitřním prostorem, který atakuje úroveň předchozí Octavie, a kvalitním designem, inspirovaným u Superbu. Dojem ale kazí volba materiálů. Multifunkční volant má kožený potah, jenže tím to končí – všechny plasty jsou tvrdé, byť slušně slícované. Škoda se s Rapidem vydala směrem k větší jednoduchosti, provedení interiéru připomíná například Seat Ibiza.

Největším faulem je elektrické ovládání oken. Za ta zadní si asi připlatí málokdo, protože stahování (zatím) nelze ovládat z místa řidiče. Ovšem Škoda ušetřila i na automatických dojezdech – bez stálého držení tlačítka funguje jenom řidičovo okno a pouze směrem dolů.

obrázek [600 x 402]

Jinak se ale v Rapidu můžete nechat rozmazlovat. Již k základní výbavě lze přiobjednat parkovací čidla, vyhřívání sedadel, zmíněné elektrické stahování zadních oken nebo loketní opěrku (elektrické stahování předních oken, klimatizace a centrální zamykání se dodávají standardně).

Zavazadlový prostor o objemu 550 litrů je přístupný přes velkou výklopnou stěnu – nakládání nemůže být snadnější. Škoda ale nenabízí objemný kvádr jen tak. Přepravu nejrůznějších předmětů usnadní dva háčky na tašky, přihrádky po stranách, síťový program nebo oboustranný koberec. Dno zavazadlového prostoru je z jedné strany textilní, na opačné straně se nachází odolnější a snadno čistitelná guma. Po sklopení opěradel bohužel nevznikne rovná ložná plocha, zavazadelník od kabiny odděluje schod tvořený příčnou výztuhou karoserie. I tak se ale Rapidu konkurenti z řad sedanů nedokážou praktičností ani přiblížit.

obrázek [600 x 358]

Ukázková ovladatelnost má svou cenu

Jízdní vlastnosti jsou silnou stránkou Rapidu, automobilka se ale nevyhnula kompromisům. K ovladatelnosti nelze mít výhrady, karoserie se nenaklání a podvozek spolehlivě a bez odskakování drží požadovaný směr. Škoda sází hned na dva triky: zadní náprava má stejně jako u Roomsteru širší rozchod než ta přední, což prospívá směrové stabilitě, a zároveň je relativně volně uložená. Díky tomu Rapid dosahuje samořídícího efektu, ačkoliv se musí obejít bez víceprvkového zavěšení – stačí auto výraznějším otočením volantu pobídnout ke změně směru a záď mu plynulým pohybem pomůže do zatáčky. Nedotáčivost je neznámou veličinou, stabilizační systém zůstává i při prudších vyhýbacích manévrech v klidu.

Těch manévrů si přitom řidič na rozbité silnici užije docela dost. Lehká karoserie s velkým otvorem v zádi totiž nedokáže nabídnout odpovídající tuhost v krutu, takže přejezd nerovnosti na jedné straně vozu (například kanál) má za následek tupou ránu. Menší nerovnosti se zase projeví akusticky, dunivým bubnováním zadní nápravy. Svoji roli hrají i šestnáctipalcová kola s nízkým profilem pneumatiky, Rapid ale může dostat i „sedmnáctky“. Příklad srovnání nové Octavie a Octavie Combi nicméně ukazuje, že s plánovaným Rapidem Spaceback by v tomto směru mohla přijít částečná náprava.

Tři nejsou dvakrát moc

Když se pod kapotou Škody objeví motor s lichým počtem válců, vždy se bouří emoce. Čas ale ukázal, že Mladoboleslavští před lety vsadili na dobrou kartu – stejným směrem postupně vykročila i Toyota nebo Peugeot s Citroënem. Motor o objemu 1198 cm3 již deset let důvěrně znají majitelé Fabií HTP. Tříválec ale prošel několika evolucemi a Rapid dostal tu nejmodernější z nich – motor se přejmenoval na 1.2 MPI, posílil z 51 na 55 kilowattů a dočkal se vylepšení mechaniky i řídicí elektroniky. Hlavním cílem bylo zlepšení kultury běhu, která je tradičním terčem kritiky motoru HTP. A povedlo se, vyšší volnoběh a jeho přesnější korekce znamenají, že se automobil neotřásá nepravidelným rytmem tří válců. Zklidnil a ztišil se i běh motoru pod zátěží a ve vyšších otáčkách, přestože typický tříválcový ryk stále přeslechnout nelze.

obrázek [600 x 388]

Tříválec i nadále spolupracuje s pětistupňovou převodovkou, proti Fabii se ale zlepšilo její odstupňování. Nižší převody se zkrátily, zatímco pětka zůstala stejně dlouhá, takže při 130 km/h Rapid točí 3700 min-1. Za takové situace automobil i při polovičním zatížení dokáže bez náznaku jakýchkoliv potíží vyjet táhlá dálniční stoupání. Průměrná spotřeba přitom činí 6,6 l na 100 km.

Mimo město lze udržovat rychlost mezi 80 a 90 km/h snadno, odměnou je spotřeba do pěti litrů. Průměr ovšem znatelně kolísá podle profilu trati: do kopce výrazně roste, zatímco v klesáních jde okamžitě dolů. Větším problémem je předjíždění, vyžaduje vytočenou trojku a pořádný odhad situace.

Diskutabilní úspora

Jenže je to právě spotřeba, co staví volbu tříválce v domácích podmínkách do poněkud problematičtější pozice. Čtyřválec 1.2 TSI stojí o 15.000 korun více (ještě před pár lety byl příplatek za atmosférickou čtrnáctistovku ve Fabii dvojnásobný), spotřebu benzinu má prakticky shodnou a je výrazně živější. Základní motor proto cílí na poměrně úzkou skupinu zákazníků, kteří nepotřebují vyšší výkon malého turbomotoru nebo mají obavy z jeho výdrže.

obrázek [600 x 343]

První cena vozu269.900 Kč (1.2 MPI Active Fresh)
První cena vozu s testovanou motorizací269.900 Kč (1.2 MPI Active Fresh)
Základní cena testovaného vozu269.900 Kč (1.2 MPI Active Fresh)
Cena testovaného vozu vč. příplatků340.600 Kč (1.2 MPI Active Fresh)

Video

Plusy

  • Objemný a snadno přístupný zavazadlový prostor
  • Chytrá řešení v interiéru a zavazadelníku
  • Prostor na zadních sedadlech (pro kolena i hlavu)
  • Na poměry tříválců klidný a tichý běh motoru
  • Pro běžnou jízdu postačující výkon a pružnost
  • Vhodně odstupňovaná mechanická převodovka
  • Velký objem palivové nádrže

Minusy

  • Nepovedené řešení elektrického stahování oken
  • Levné materiály v kabině
  • Malý cenový odstup od motoru 1.2 TSI
  • Hluk od zadní nápravy na nerovnostech (16” kola)
  • Základní výbava postrádá palubní počítač
  • Otevírání palivové nádrže klíčkem
Foto: Petr Homolka
Spolupracujeme s TipCars.com

Škoda Rapid 1.2 MPI

Cena v základní výbavě: 269 900 Kč Cena v testované výbavě: 340 600 Kč

Základní výbava:Klimatizace, autorádio, mlhovky, centrální zamykání s dálkovým ovladačem, škrabka na led na krytu palivové nádrže, ESC, šest airbagů, sada na opravu pneumatik, výškově nastavitelné sedadlo řidiče, dělená a sklopná zadní sedadla a další.

Výbava testovaného vozu:Červený lak Corrida (+4.000,-), litá 16” kola (+17.000,-), ESC Plus včetně asistentu pro rozjezd do kopce a kontroly tlaku v pneumatikách (+3.600,-), elektrické ovládání oken vzadu (+5.100,-), výškově nastavitelná přední sedadla (+1.600,-), třetí opěrka hlavy vzadu (+1.000,-), paket pro zavazadlový prostor (+1.400,-), kožený volant (+5.300,-), přední mlhovky s Corner funkcí (+2.500,-), Winter paket – vyhřívání předních sedadel a trysek ostřikovačů (+6.800,-), šest reproduktorů (+1.600,-), autorádio Swing s MP3 (+2.500,-), zadní parkovací čidla (+9.100,-), stírač zadního okna (+2.800,-), oboustranný potah podlahy zavazadlového prostoru (+1.300,-), loketní opěra vpředu (+5.100,-).
Testovaný vůz má další nadstandardní výbavu, která neodpovídá dostupným konfiguracím v akční nabídce Fresh.

Sazka koupila od Fortuny firmu vydávající stírací losy Sazka koupila od Fortuny firmu vydávající stírací losy

Loterijní společnost Sazka koupila od skupiny Fortuna…

Kyjev chce omezit používání ruštiny v televizi, zavádí jazykové kvóty Kyjev chce omezit používání ruštiny v televizi, zavádí jazykové kvóty

Ukrajinský parlament dnes přijal zákon, podle kterého…

Český zdravotnický projekt zrozený v Brazílii poprvé uspěl doma Český zdravotnický projekt zrozený v Brazílii poprvé uspěl doma

Oborová zdravotní pojišťovna začala podporovat…

 
Technické údaje
Motor Škoda Rapid 1.2 MPI
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 3 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1198
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 55 / 5400
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 112 / 3750
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 175
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 13.9
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 8.1 / 4.6 / 5.9
Emise CO2:137
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 550 / 1490
Objem nádrže (l):55
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1135 / 535
Rozměr pneu:215/45 R16
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4483
b) šířka (mm): 1706
c) výška (mm): 1461
d) rozvor (mm): 2602
e) rozchod vpředu (mm): 1463
f) rozchod vzadu (mm): 1500
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 750 / 1010
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 655 / 875
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1030
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):900
k) šířka vpředu (mm): 1420
l) šířka vzadu (mm): 1410
délka sedáku vpředu (mm): 440
délka sedáku vzadu (mm): 460
výška opěradla vpředu (mm): 680
výška opěradla vzadu (mm): 620
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
 

Přidat názorDiskuse: Škoda Rapid 1.2 MPI – Není se čemu smát







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
10 neznámých kabrioletů, jejichž život často skončil dříve než začal 10 neznámých kabrioletů, jejichž život často skončil dříve než začal

Otevřené automobily u nás nepatří k nejrozšířenějším,…

Legendární Lancia opouští svět aut. 7 milníků, které stojí za připomenutí Legendární Lancia opouští svět aut. 7 milníků, které stojí za připomenutí

Není žádným tajemstvím, že dříve slavná italská…

 







 
Závodní „Ford Focus“ s technikou Nissanu GT-R míří na Pikes Peak. Může vyhrát?

„Ford Focus“ s technikou Nissanu GT-R míří na Pikes Peak. Může vyhrát?

Včera

Speciál pro slavný americký závod do vrchu Pikes Peak sice vypadá jako Ford Focus, avšak techniku má odjinud. Víte, odkud?




Blesk.cz

To jste ještě neviděli: Oligarcha dal manželce k výročí diamant za 230 milionů

To jste ještě neviděli: Oligarcha dal manželce k…

Ksenia Tsaritsina je krásná žena a její manžel, ruský oligarcha Aleksey Shapovalov, to moc dobře ví, a tak své…

Pilný mluvil se Zemanem, Babišovi zbývají hodiny ve vládě. Skončila krize?

Pilný mluvil se Zemanem, Babišovi zbývají hodiny ve…

Kandidát na ministerský post Andreje Babiše (ANO) si odbyl tradiční předjmenovací pohovor u prezidenta Miloše…

 

iSport.cz

Rekord po 29 letech! V Turnově zářil dálkař Juška a vrhači

Rekord po 29 letech! V Turnově zářil dálkař Juška a vrhači

Po dlouhých 29 letech padl národní rekord ve skoku do dálky. Radek Juška skočil na Memoriálu Ludvíka Daňka…

Nedvěd o MS: Z Jandače jsem cítil bezradnost, pořád chceme kopírovat

Nedvěd o MS: Z Jandače jsem cítil bezradnost, pořád…

Z dění v české hokejové reprezentaci má divný pocit. Slabá pařížská představení Petra Nedvěda (45) donutila…

 

Reflex.cz

Lesk a bída Neapole: Krásné město plné památek nebo jen špinavá stoka pod Vesuvem?

Lesk a bída Neapole: Krásné město plné památek nebo…

Kdo viděl Neapol, nemůže být nikdy smutný! Tak zvolal v euforii nad krásami Neapole německý básník Goethe. Na…

Svoboda projevu i po projevu musí platit i pro Miloše Zemana

Svoboda projevu i po projevu musí platit i pro Miloše Zemana

Rozhodně nejsem příznivcem Miloše Zemana a dnešního Hradu vůbec, nicméně mne negativně zaujal včerejší TV výrok…