Škoda Yeti 1,2 TSI vs. Škoda Octavia Combi 1,6 MPI – Turbo ničím nenahradíš

Škoda Yeti 1,2 TSI vs. Škoda Octavia Combi 1,6 MPI – Turbo ničím nenahradíš

 
 

Novou lidovou motorizací českého bestselleru se už zanedlouho stane čtyřválec 1,2 TSI, což nás přimělo k netradičnímu srovnání. Jak si povede malý motor z Yetiho ve velkém těle Octavie?

Octavia Combi je ostříleným hráčem v nižší střední třídě, který v případě základní motorizace sází na osvědčený atmosférický čtyřválec 1,6 MPI. Yeti jako nováček kategorie SUV oslňuje v základním provedení s pohonem předních kol přeplňovaným čtyřválcem 1,2 TSI. Co když se ale na trhu potkají a vyrazí proti sobě?

K srovnání modelů Octavia Combi a Yeti svádí především jejich společná platforma a skutečnost, že se jedná o zástupce domácí automobilky, jimž je přeci jen vždy věnována větší pozornost. Dalším důvodem, proč tyto dva na první pohled rozdílné vozy postavit proti sobě, je otázka, jestli je lepší pořídit si osvědčenou a konzervativní Octavii Combi s léty prověřeným motorem 1,6 MPI, nebo raději naskočit do nového SUV Yeti s moderním, i když zatím podezřele působícím motorem 1,2 TSI. Lednové ceníky Octavie pak přinesly dříve tušený příchod nového TSI, který je potvrzen na únor letošního roku. Přímé srovnání dvou fakticky odlišných, ale konstrukčně příbuzných vozů nemůže být nezajímavé.

obrázek [555 x 292]
 

Škoda Octavia Combi je i s novou výraznější tváří ukázkovým příkladem praktického rodinného vozu nižší střední třídy, který neurazí ani svým vzhledem ani použitou technikou. Škoda Yeti naopak představuje nový proud v poslední dobou poněkud stojatých mladoboleslavských vodách a zdárně bourá až příliš konzervativní styl, který si automobilka s okřídleným šípem ve znaku za posledních dvacet let vybudovala.

Jednoduchá identifikace

Škodu Octavii Combi většina z nás pozná i v zavřené garáži bez oken a s prasklou žárovkou. Linie její karoserie můžeme prostě a jednoduše označit za klasiku mezi kombíky. Na přední část s novými rozměrnými světlomety jsme měli již dost času si zvyknout, ale pořád existuje skupina lidí, kterým oblá image přídě nedává logiku se zbytkem auta. Provedení boků, zadních partií a linie střechy jsou ovšem přesně podle představ většiny zájemců o vůz typu kombi.

Škoda Yeti vedle svého staršího a konzervativního příbuzného, s nímž sdílí platformu, působí téměř jako uličník. Její kratší, ale širší a vyšší karoserie působí svěžím dojmem a vyvolává vedle Octavie Combi zcela odlišné dojmy. Klasická maska je sice i zde, ale pozornost od ní odvádí provedení světlometů. Z boků vystupují výrazné výřezy blatníků a zaujmou i sloupky karoserie, které se kromě B-sloupku snaží splynout se zasklením. Kolmá záď možná nepředstavuje designérskou perlu, ale minimálně se s ní jednoduše couvá, protože se dobře odhaduje, kde je konec vozu.

obrázek [300 x 251] Vyhovuje vám osvědčený konzervativní styl Octavie Combi a následné závistivé pohledy sousedů, nebo dáte přednost odvážnějšímu Yetimu, nad nímž bude většina sousedů nechápavě kroutit hlavou a přesvědčovat vás, že oni by si pořídili jedině Octavii. A samozřejmě Combi.

Jedině Škodovku

V případě interiéru je volba zcela jasná a bez diskuzí. Tím lepším z konkurentů je Škoda!

No dobrá, nechme hloupých žertů a podívejme se na vnitřní prostor účastníků našeho bratrovražedného klání. V případě dílenského zpracování a použitých materiálů je výsledek srovnání překvapivě nerozhodný a stejně dopadá i souboj na poli ergonomie. Škodovkám není moc co vytknout. První rozdílné výsledky se objevují při nasedání, usazování se a sezení.

Nastoupit do Yetiho není příliš velký problém, jeho vyšší stavba udělá radost i majitelům bolavých a neohebných zad. Vpředu i vzadu se sedí výše a díky bohatému prosklení kabiny je dobrý výhled téměř všemi směry. Řidič a jeho přední spolujezdec si mohou užívat výhled přes rozměrnou plochou kapotu a pocitově ohromující šířku interiéru, který je ve skutečnosti o zanedbatelných 10 mm užší než v Octavii. Řidič Yetiho musí pro stejnou řadičku sahat podstatně níže, vzdálenost od volantu k řadicí páce je větší než v Octavii.

Zadní sedadlo Yetiho potěší svým umístěním se sedáky 390 mm nad podlahou. Sympatické je použití systému VarioFlex, který umožňuje naklápět opěradlo a jednotlivě skládat sedadla nebo je rovnou vyjmout z vozu. Mírné zklamání může způsobit šířka zadní lavice, která je stejně jako v Roomsteru tvořena třemi samostatnými sedadly.

Při přesednutí z Yetiho do Octavie působí interiér kombíku lehce stísněným, ale zároveň mírně luxusnějším dojmem, za nějž u testovaného vozu do určité míry mohlo příplatkové kožené čalounění. Ani nasedání do nižší Octavie nepředstavuje žádný problém. V tomto interiéru si navíc přijdou na své i příznivci nižšího sezení a především osazenstvo předních sedadel je palubní deskou, středovým tunelem a výplněmi dveří více obklopeno než ve vzdušném Yetim, což může v některých cestujících vyvolávat dojem větší útulnosti.

obrázek [300 x 465] Usednout na zadní sedadlo Octavie rovněž není žádný problém, jen se ve srovnání s Yetim musíte trochu sklonit. Jestliže se o rozdílech v útulnosti dají vést diskuze v přední polovině prostoru pro cestující, pak v té druhé bez jakýchkoliv pochybností vede Octavia. Pozadí cestujících zde hýčká plnohodnotné sedadlo, které je připraveno i na rozměrnější sedinky našeho tloustnoucího národa. Sedák je sice nad podlahou jen 350 mm, ale pro nohy je zde dostatek prostoru, takže je možno se beztrestně vrtět a dělat si pohodlí dle libosti.

Kufry!

Ohledně prostoru pro zavazadla si můžete položit otázku – zda chcete velký nebo větší? Suchá řeč čísel říká, že Yeti v základním uspořádání nabízí 405 litrů, sklopení zadních sedadel zajistí 1580 litrů a jejich vyjmutím je dosaženo objemu 1760 litrů. Dokonalé využití všech litrů v zavazadelníku SUV zajišťují jeho pravidelné tvary. Yeti boduje i tvarem a velikostí vstupního otvoru.

Není třeba dlouhého přemýšlení. Samozřejmě Octavia Combi nabídne vašim zavazadlům větší prostor. V základním uspořádání je to 580 litrů a po složení sedadel druhé řady je rázem možno využívat 1620 litrů. I Octavia nabízí pravidelné tvary s lehkým vybráním za podběhy kol a díky mezipodlaze za příplatek 4.200,- Kč má podlahu v rovině s nákladovou hranou a může nabídnout rovnou plochu i po sklopení zadních sedadel.

Dvanáctistovku nebo šestnáctistovku ?

Základní motorizací Yetiho je nový přeplňovaný čtyřválec 1,2 TSI s výkonem 77 kW při 5000 min-1, který prostřednictvím šestistupňové manuální převodovky roztáčí pouze kola přední nápravy. Tato pohonná jednotka vyniká svým kultivovaným projevem v celém spektru otáček a to i pod zatížením. Příjemná je i skutečnost, že malý motor nemusíte vytáčet do závratných výšin, protože maximum točivého momentu 175 Nm je k dispozici od 1500 do 3000 min-1. To v reálném světě znamená, že Yeti v nízkých a středních rychlostech plynule a ochotně zrychluje.

Na dálnici sice s výkonem 77 kW nemůžete čekat žádné zázraky, ale v rámci předpisových rychlostí se jedná o velmi pružnou pohonnou jednotku s komfortním ovládáním. Rozdíl jedné generace je znát i na zvukovém projevu. Malé TSI je slyšitelně tišší jednotkou, i když k tomuto vjemu sváděl vyšší aerodynamický hluk uvnitř Yetiho. Faktem v každém případě je, že šestka umožňuje Yetimu komfortní udržování cestovní rychlosti 130 km/h se 3000 min-1. To dnes umí jen málokterý zážehový čtyřválec na trhu.

obrázek [300 x 260] V případě Octavie Combi je základní motorizací známý atmosférický čtyřválec 1,6 MPI s výkonem 75 kW při 5600 min-1. Ten vedle nové dvanáctistovky působí poněkud unaveným dojmem. První rozčarování způsobí již při rozjezdu na krátký první rychlostní stupeň, kdy reaguje asi jako starý nepřeplňovaný diesel. I za jízdy tento motor působí dojmem, že se nad 3500 min-1 vysloveně trápí a nejraději by setrvával – jako typický dvouventilový agregát - mezi 2000 a 3000 min-1. V případě tohoto agregátu prostě zapomeňte na živější odezvu při sešlápnutí plynového pedálu a raději se oddávejte klidnému, téměř důchodcovskému tempu jízdy. Standardy 21. století jsou už zkrátka jinde.

Při měření spotřeby se ovšem vedle výhod motoru 1,2 TSI projeví i jeho nedostatky, které souvisí přímo se stylem jízdy. Řidič pohodář s lehkou nohou bude jezdit téměř za pár kapek, ale jeho spěchající kolega, který se vyžívá v lisování plynového pedálu do podlahy, může malý motor proklínat jako žíznivou bestii. V případě agregátu 1,6 MPI se rozdíly ve stylu řízení na spotřebě projevují menšími výchylkami úbytku drahocenné tekutiny z palivové nádrže. Jistý obrázek o tom, jak obě škodovky zacházejí s palivem při ustálených dálničních rychlostech, si můžete udělat z údajů uvedených v tabulce.

Naměřená spotřeba palivaŠkoda Yeti 1,2 TSIŠkoda Octavia Combi 1,6 MPI
Průměrná rychlost jízdy 100 km/h [l/100 km]6,26,7
Průměrná rychlost jízdy 130 km/h [l/100 km]8,07,7
Otáčky motoru při rychlosti jízdy 130 km/h [min-1]30004000

K převodovkám obou soupeřů není příliš co dodávat. Šestistupňový manuál v Yetim i pětistupňový manuál v Octavii odvádí svou práci na výbornou a obě převodovky vynikají precizní kulisou a bezproblémovým chodem řadicí páky. Dlouhá šestka by Octavii s horším průběhem i maximem točivého momentu nezachránila. Jedinou záchranou pro ni je výměna na postu lidové stokoňové motorizace, která se odehraje už na konci letošní zimy.

obrázek [555 x 476]
 

Srovnání jízdních vlastností dvou vozů se stejným podvozkem ukazuje, že vyšší Yeti nabízí větší hravost. Malé převisy karoserie jsou jednou z hlavních příčin větší ochoty k snadnému a rychlému zatáčení. Octavia naopak zaboduje při dálničních přesunech, kdy je ve vyšších rychlostech stabilnější a i její pohonné jednotce více vyhovuje jízda ustálenou rychlostí.

Kdo je levnější?

Po změně sazby DPH a snížení cen Octavií o 20 tisíc korun došlo nečekaně ke srovnání základních cen testovaných vozů.

Výbava sice není zcela identická (Yeti nabízí komplexnější balíček, včetně kolenního airbagu řidiče, tempomatu a kol z lehkých slitin), ale k Octavii lze pořídit výhodný paket Ambiente Plus za 10.100,-Kč (obsahuje rádio Swing (2 DIN) s CD, MP3, Jumbo Box s nastavitelnou loketní opěrou, audiozdířku v Jumbo Boxu, tempomat, malý kožený paket, kola z lehké slitiny Pyxis 6,5J×15" – 4 ks), který leccos vynahradí.

Ceny a výbava [Kč]Yeti 1,2 TSIOctavia Combi 1,6 MPI
VýbavaAmbitionAmbiente
Základní cena463.800,-463.900,-
Čelní airbagySS
Boční airbagySS
Hlavové airbagySS
Kolenní airbag řidičeS-
ABSSS
Stabilizační systémSS
Manuálně regulovaná klimatizaceSS
Automaticky regulovaná klimatizace18.100,-18.100,-
Autorádio s CD, MP3SS
Navigační systém Amundsen16.020,-21.020,-
Metalický lak11.600,-11.600,-
Centrální zamykání s d.o.SS
Elektricky ovládaná okna vpředuSS
Elektricky ovládaná okna vzadu5.000,-5.000,-
Elektricky ovládaná zrcátka s vyhřívánímSS
Kola z lehkých slitin 16´´S16.600,-
Mlhové světlometySS
Vyhřívání předních sedadel5.900,-6.000,-
Palubní počítačSS
Parkovací senzory vzadu9.100,-9.100,-
Xenonové světlomety26.700,-26.000,-
Vnější zpětná zrcátka v barvě vozuSS
TempomatS11.100,-

Rozhodnutí je tedy nečekaně nezávislé na penězích. Octavia je už teď klasik, kterému může vlít novou krev do žil jedině modernější hnací ústrojí. Ani pak ale nebude tak mrštná jako svěže působící Yeti. Jeho největší nevýhodou v tomto duelu je vysoká stavba, která ovlivnila spotřebu při ustálených rychlostech.

Nižší a aerodynamičtější Octavia se stejným motorem může dosáhnout výrazně lepších hodnot spotřeby a dost dobře může být i tišší než je dnes. Malý motor bude zřejmě alespoň o pár kilogramů lehčí než postarší MPI, což znamená plus pro spotřebu i jízdní vlastnosti.

Škoda Yeti Ambition 1,2 TSI

První cena vozu362.800,-Kč (Yeti, 1,2 TSI, 77 kW)
První cena vozu s testovanou motorizací362.800,-Kč (Yeti, 1,2 TSI, 77 kW)
Základní cena testovaného vozu463.800,-Kč (Yeti Ambition, 1,2 TSI, 77 kW)

Plusy

  • Schopnost motoru svižně akcelerovat z nízkých otáček
  • Mimořádně kultivovaný projev motoru
  • Šestistupňová převodovka s přesnou kulisou
  • Dobré jízdní vlastnosti
  • Vnitřní prostornost
  • Výhled z vozu
  • Variabilita interiéru
  • Nízké sazby povinného ručení

Minusy

  • Spotřeba extrémně závislá na jízdním stylu
  • Vysoká podlaha zavazadelníku
  • Absence autorádia u prvních dvou výbav
  • Vyšší ceny lépe vybavených verzí

Škoda Octavia Combi Ambiente 1.6 MPI

První cena vozu352.900,-Kč (Octavia Combi Prima, 1.6 MPI 75 kW)
První cena vozu s testovanou motorizací352.900,-Kč (Octavia Combi Prima, 1.6 MPI 75 kW)
Základní cena testovaného vozu463.900,-Kč (Octavia Combi Ambiente, 1.6 MPI 75 kW)

Plusy

  • Kvalitně zpracovaný a prostorný interiér
  • Objemný zavazadelník
  • Přesné řazení
  • Bezpečné jízdní vlastnosti
  • Poloha řidiče za volantem
  • ESP a 6 airbagů v základní výbavě
  • Pocit jízdy s vozem o půl třídy větším

Minusy

  • Tužší odpružení, horší jízdní komfort s nezatíženým vozem
  • Horší zpětná vazba v řízení
  • Méně agilní vlastnosti při jízdě
  • Vyšší práh zavazadlového prostoru
  • Horší jízdní dynamika
Spolupracujeme s TipCars.com
Banky si kvůli intervencím ukládaly peníze u ČNB Banky si kvůli intervencím ukládaly peníze u ČNB

Masivní příliv spekulačních peněz způsobil, že banky…

Glosa Martina Čabana: Oranžová krev Glosa Martina Čabana: Oranžová krev

Volby mají mnoho poražených, ale nikdo nekrvácí víc než…

Tomio Okamura: Na tahu je hnutí ANO. Nebudeme ve vládě s obviněným premiérem Tomio Okamura: Na tahu je hnutí ANO. Nebudeme ve vládě s obviněným premiérem

Pro Svobodu a přímou demokracii Tomia Okamury znamenají…

ČSSD se ztratila lidem, hlasy nám vzalo ANO i Piráti, říká Lubomír Zaorálek ČSSD se ztratila lidem, hlasy nám vzalo ANO i Piráti, říká Lubomír Zaorálek

Volební lídr sociální demokracie Lubomír Zaorálek, jehož…

 
Technické údaje
Motor Yeti Ambition 1,2 TSIOctavia Combi 1.6 MPI
Typ motoru: přeplňovaný zážehovýzážehový
Válce / ventily: 4 / 44 / 2
Zdvihový objem (ccm): 11971595
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 77 / 500075 / 5600
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 175 / 1500 - 3000148 / 3800
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 175188
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 11.812.4
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 7.9 / 5.9 / 6.610 / 5.8 / 7.4
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 405 / 1760580 / 1620
Objem nádrže (l):6055
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1270 / 6201250 / 660
Rozměr pneu:225/50 R17205/60 R15
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 42234569
b) šířka (mm): 17931769
c) výška (mm): 16911468
d) rozvor (mm): 25782578
e) rozchod vpředu (mm): 15411541
f) rozchod vzadu (mm): 15371514
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 910 / 1090870 / 1110
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 470 / 810630 / 880
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 10301020
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):1020980
k) šířka vpředu (mm): 14301440
l) šířka vzadu (mm): 14201430
délka sedáku vpředu (mm): 490520
délka sedáku vzadu (mm): 480460
výška opěradla vpředu (mm): 640620
výška opěradla vzadu (mm): 630620
místo vzadu pod předním sedadlem: anoano
Hodnocení Yeti Ambition 1,2 TSI Octavia Combi 1.6 MPI
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 9 10
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 10 9
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 7 8
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 10 9
Odkládací plochy: 9 9
Dojem z řízení: 9 8
Výhled vpřed: 10 8
Výhled vzad: 8 8
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 9 7
Tah v nižších otáčkách: 9 7
Výkon ve vyšších otáčkách: 8 7
Hlučnost v nižších otáčkách: 8 8
Hlučnost v vyšších otáčkách: 8 6
Spotřeba: 7 7
Odstupňování převodovky: 8 9
Snadnost řazení: 9 9
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 9 6
Jízdní vlastnosti v extrému: 8 9
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 9 9
Přenos hnací síly na vozovku: 8 8
Účinnost brzd: 9 8
Velikost zavazadlového prostoru: 7 10
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 9 8
Variabilita zavazadlového prostoru: 10 8
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 7 7
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 8,50 8,08
 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
V USA je na prodej vzácné Lamborghini Centenario. Máte na něj? V USA je na prodej vzácné Lamborghini Centenario. Máte na něj?

Extrémně vzácný vůz Lamborghini Centenario je na prodej v…

Nové Audi A7 odhaleno. Designem evoluční, ale technikou zase blíž A8 Nové Audi A7 odhaleno. Designem evoluční, ale technikou zase blíž A8

Druhá generace Audi A7 Sportback s sebou přináší evoluční…

 






 
Má legendární náklaďák Praga jen pro radost. Na výletech se nadře!

Má legendární náklaďák Praga jen pro radost. Na výletech se nadře!

Dnes 09:40

Václav Hála z východních Čech má zajímavého koníčka – pořídil si starou nákladní Pragu S5T. Nepoužívá ji ovšem k práci, nýbrž pouze na víkendy k potěše své i okolí.




Blesk.cz

Vytáhněte pršipláště, do metropole přišel pravý podzim. Pražany čeká ochlazení i déšť

Vytáhněte pršipláště, do metropole přišel pravý…

Pražané, připravte se na ochlazení a konec babího léta. Dle meteoroložky Dagmar Honsové nás po většinu týdne…

Komentář: Česko zažilo volební masakr. A další ještě čekají

Komentář: Česko zažilo volební masakr. A další ještě čekají

Už jsme si zvykli říkat sněmovním volbám zemětřesení. Ty poslední ale přinesly hotový masakr, z nějž se česká…

 

iSport.cz

Mourinha naštval přístup United. Ať vám to hráči přijdou vysvětlit, zlobil se

Mourinha naštval přístup United. Ať vám to hráči…

Trenér José Mourinho zkritizoval přístup fotbalistů Manchesteru United, kteří v devátém kole Premier League…

CELÝ SESTŘIH: Jablonec - Sparta 0:3. Výhru venku trefil Šural hattrickem

CELÝ SESTŘIH: Jablonec - Sparta 0:3. Výhru venku…

Fotbalisté pražské Sparty vyhráli v 11. kole v Jablonci 3:0 a dočkali se první ligové výhry venku po čtyřech…

 

Reflex.cz

Audrey Hepburn za války málem zemřela. Utrpení si vynahradila svatbou jako z pohádky

Audrey Hepburn za války málem zemřela. Utrpení si…

Jedna z nejznámějších tváří filmového plátna druhé poloviny 20. století, žena, která se stala nezapomenutelnou…

Problémy s máslem už zasáhly i Francii. Média to líčí jako možnou „katastrofu“

Problémy s máslem už zasáhly i Francii. Média to…

Francouzská média jsou zneklidněna. Tentokráte ne politikou fanfaronského prezidenta Emmanuela Macrona, ale…