TEST Subaru Levorg 1.6 GT-S – Na tohle jsme čekali
Úvod
Modely s karoserií kombi mají v historii značky Subaru dlouholetou tradici. První generace legendárního Legacy měla premiéru na konci ledna 1989 a o necelého čtvrt století později (v Los Angeles 2013) jsme měli co dočinění s konceptem prozatím posledního, šestého vydání. Jenže to na českém trhu nepořídíte, stejně jako už vysloužilé Legacy páté generace. Nicméně možnost pro ty, kteří nutně chtějí praktičtější Subaru a z nějakého důvodu to nemůže být Outback, existuje. Jmenuje se Levorg, od 8. listopadu se prodává také u nás, a kdo si jej zatím zkusil, pěje na jízdní vlastnosti samou chválu.
Nezvyklé jméno Levorg vzniklo spojením částí slov LEgacy, ReVOlution a TouRinG. Možná si řeknete, že je hloupost vůz jakkoliv spojovat s modelem Legacy (střední třída), když se svými rozměry řadí o stupeň níž, jenže to není tak úplně pravda. Čtvrtá generace Legacy totiž měla rozvor delší pouze o dvacet milimetrů (2670 mm) a do délky byla dokonce o deset milimetrů kratší. Tak či tak ale musí být každému na první pohled zřejmá podobnost s brutálním WRX STi – základní parametry podvozku jsou totiž naprosto stejné (rozvor 2650 mm, rozchody kol 1530 mm vpředu a 1540 mm vzadu) a ke všemu je tady stejně uhrančivý pohled přední části.
Subaru Levorg - rozměrové srovnání s modelem Legacy | |||
Model | Subaru Levorg | Subaru Legacy IV | Subaru Legacy V |
Délka [mm] | 4690 | 4680 | 4790 |
Šířka [mm] | 1780 | 1730 | 1780 |
Výška [mm] | 1490 | 1470 | 1535 |
Rozvor [mm] | 2650 | 2670 | 2750 |
Rozchod vpředu [mm] | 1530 | 1495 | 1545 |
Rozchod vzadu [mm] | 1540 | 1485 | 1545 |
Objem zavazadelníku [l] | 522/1446 | 459/1649 | 526/1726 |
Dravý design ohromuje
Dravost – Základ každého Subaru
Jistě sami uznáte, že vozy Subaru nikdy nepatřily k tomu nejkrásnějšímu na českých silnicích, filozofie ale uznává zcela jiné hodnoty. Třeba dravost zřejmou už na první pohled. Kapotu s ohromným otvorem pro přívod vzduchu k mezichladiči darovalo WRX STi, mohutné nástavce prahů dostanete už ve standardu a vetší než osmnáctipalcová kola v nabídce nenajdete. Okrasné prvky se omezily snad jenom na chromované lišty v předním nárazníku a na spodním okraji oken, všechny další kudrlinky by totiž stejně byly k ničemu.
Levorg není ultimativní model, o jehož příjezdu budete díky burácivému zvuku motoru vědět s velkým předstihem. Působí seriózně, vyváženě a především „použitelně“, jak se na kombi nižší střední třídy sluší. Designérům se povedlo velmi dobře zamaskovat ve skutečnosti bohatou prosklenou plochu a nikterak dramaticky klesající střechu, pohled dozadu vám ale opět napoví, u koho tohle auto vzniklo. Mohutný spodní díl nárazníku a dvě koncovky výfuku totiž dostanete u všech výbav a nehledě na rozměrné diodové svítilny celek působí, jako by motor skrýval minimálně tři sta koní. Ale nenechte se zmást…
subaru testy video vyssistredni redakcnivideo
Komu by nebyla příslušnost k WRX STi zřejmá už na první pohled, prozře po usednutí do interiéru. Téměř každý totiž musí okamžitě poznat ten perfektní tříramenný volant, v tomto případě potažený jemnou kůží s modrým prošívám (WRX STi má perforovanou s červeným prošitím), robustní stavbu přístrojové desky a kapličku se dvěma displeji na samotném vrcholu. Novinkou je sedmipalcová dotyková obrazovka infotainmentu Starlink (u výbavy Sport s navigací) komunikující v českém jazyce a modře zbarvený přístrojový štít. Ani zde ale nenajdete jediný náznak zbytečné okázalosti. Ovládání veškerých funkcí je snadné a intuitivní, jenom to přepínání stavu ujetých kilometrů a spotřeby musíte stále provádět „kolíčkem“ vedle rychloměru.
Kokpit je sestaven s příkladnou pečlivostí a základní ceně 759.000 Kč odpovídají také materiály. Většinou jde o kvalitní měkčené plasty a pokud jako v našem případně sáhnete po vrcholné výbavě Sport, dostanete i kožené čalounění sedadel, středové konzole a voliče převodovky Lineatronic. Teprve uvnitř je navíc patrná ta obrovská prosklená plocha zajišťující perfektní výhled. Ve srovnání s WRX STi jsou přední sedadla ukotvena citelně výš (standardem pro Sport je elektrické nastavení sedadla řidiče), na prostor nad hlavou jsem si však nestěžoval ani při zcela vzpřímené pozici a to je co říci – Levorg byl totiž navrhován na míru kompaktnějším Japoncům.
Skvělou pozici za volantem si díky možnosti jeho všestranného seřízení najdete okamžitě a přední sedadla jsou jedním slovem vynikající. Skvěle obepnou subtilní i robustní postavy, a to včetně oblasti ramen, charakterem jsou spíše tužší, ale nikterak neomezují na delších cestách. To ostatně platí také o místech vzadu, kde jsem s výškou 190 centimetrů neměl problém před koleny, nad hlavou, ani s podepřením stehen. Velmi potěší dostatečný úhel otevírání dveří, možnost sklopení zadních opěradel ve dvou úrovních pro lepší pohodlí nebo dva USB vstupy pro připojení externích zařízení. Skromnější nástupní prostor už méně…
Prvkem číslo 1 je u kombíků zavazadlový prostor, a ten má Levorg navržen takřka učebnicově. Základní objem 522 litrů je plně dostačující a naměřených 1080 milimetrů mezi podběhy dokonce deklasuje i Škodu Superb (ta má 1000 mm), inspiraci evropskými automobily ale Subaru nezapře. Například asymetricky dělená zadní opěradla složíte do roviny zatáhnutím za páčky po stranách kufru a vhod přijdou také praktické síťky pro uložení drobnějších předmětů nebo háček na upevnění nákupních tašek. Skvělá je přehledná ložná plocha zarovnaná s nákladovou hranou ve výšce 600 milimetrů, do otevřeného zadního víka ale bude třískat hlavou každý s výškou nad 178 centimetrů.
170 koní úplně stačí
170 koní, ale pořádných!
Nabídka Subaru Levorg už v Česku nemohla být jednodušší – jeden motor, jedna převodovka, jeden pohon všech kol. Pod kapotou pracuje zcela nová plochá šestnáctistovka DIT o výkonu 125 kW v rozmezí 4800 – 5600 otáček za minutu a točivým momentem 250 N.m (1800-4800 min-1), což na první pohled rozhodně nejsou omračující hodnoty, ovšem pouze do doby, než se s vozem poprvé svezete. Nízko usazený boxer si totiž ve srovnání s konkurenčními řadovými šestnáctistovkami s posádkou nehraje na schovávanou. Běží hruběji, po prošlápnutí pedálu plynu s karoserií hezky zacloumá a jeho zvukový projev není přehnaně utlumen. Možná si řeknete, že u rodinného kombi nižší střední třídy je zapotřebí hlavně ticho a pohoda, bez živelnosti si ale svět Subaru neumím představit.
Ještě donedávna bych nad převodovkou CVT ohrnoval nos a představil si ručičku otáčkoměru zaraženou kdesi u omezovače při každé snaze o razantnější zrychlení, to ale rozhodně není případ Lineartronicu od Subaru. Tahle převodovka se mi hodně líbila už u vznětového Outbacku, v dynamičtěji založeném Levorgu ale ukazuje svoje hlavní trumfy. Funguje totiž přesně podle toho, jak si řidič zamane – při klidném jízdním režimu se převod mění plynule a de facto máte k dispozici nevyčerpatelné množství rychlostních stupňů. Pokud ale přitlačíte na pilu, začne skříň ve vyšších otáčkách sázet šest přednastavených „kvaltů“.
Jeden by se možná neubránil srovnání s klasickým měničovým automatem a rozhodně tomuto uvažování nelze oponovat, ovšem s jedním malým rozdílem. Lineatronic totiž těsně před každým zařazením posádku trochu „vytáhne“ ze sedadel. Je to podobný pocit, jako když při řazení s manuální převodovkou přidáte plyn, ale zároveň máte stále ještě trochu sešlápnutý spojkový pedál. Jinak byste ale od sebe tyto dva typy automatů poznali jenom těžko.
subaru testy video vyssistredni redakcnivideo
Motor vznikl Levorgu přesně na míru a poprvé v historii značky kombinuje přeplňování a přímé vstřikování se systémem stop-start. Použité technologie by měly být zárukou nízké spotřeby paliva a technické údaje tomu napovídají, berme je ale trochu s nadhledem. Na udávaných 8,9 litru se ve městě dostanete pouze s vypětím všech sil, mimo město jsme jezdili za 7,4 litru, a když se do běžného denního provozu zapojila také dálnice, nebyli jsme schopni stáhnout spotřebu pod devět litrů. Přitom při rychlosti 130 km/h motor v režimu Intelligent točí pouze 2450 otáček (v režimu Sport jsou to rovné 3000-1), které odpovídají spíše turbodieselům. To je ale pouze malá daň za charakter, který Levorg ve skutečnosti skrývá, navíc v době měření měl konkrétní exemplář ujeto jenom něco málo přes 1400 kilometrů.
Levorg a ti druzí
Levorg a ti druzí
Většina běžných kombíků nižší střední třídy se snaží nabídnout pohodlný podvozek, přijatelnou spotřebu a dostatek vnitřního prostoru. Žádná ze zavedených evropských značek vám ale nedá důležitou přidanou hodnotu – skutečnou sportovnost, ne jen její pocit. Subaru Levorg sice pracuje pouze se 125 kW (170 koňmi), rozjede se maximálně na 210 km/h a zrychlení z 0-100 km/h zvládne za 8,9 sekundy, hluboko v sobě však má zakořeněny opravdové rallyové geny.
Levorg vám rozhodně nebude mazat med kolem pusy. Koupili jste si Subaru, a proto se budete muset smířit s tužším nastavením řízení a hrubým během motoru za studena. Na prvních metrech po výjezdu z promrzlého parkoviště převodovka trochu pocukává a motor jde od středního pásma hodně slyšet, o tom to ale všechno je. Okamžitě totiž začnete pociťovat celou mechaniku a komunikativnost, která je u dnešních automobilů vzácností.
Verze Sport v základu vyjíždí na osmnáctipalcových kolech, nedá se ale říci, že by byla jízda tvrdá nebo dokonce nepříjemná. Nerovnosti cítíte spíše informativně a o bouchání na spárách nebo zvýšené hlučnosti od kol nemůže být řeč. Ihned po nastartování vyjedete v režimu Intelligent, kdy je mapa motoru upravena pro pozvolný nárůst výkonu a Levorg svůj „soutěžácký“ potenciál nikterak nevnucuje. Řazení můžete plně přenechat na starosti převodovce, nebo posunout volič do polohy M a zapojit se pomocí páček pod volantem. Po prohřátí hnacího řetězce navíc ustává i výše zmíněné pocukávání. Zkrátka piánko.
Jenže při takové jízdě odhalíte pouze jednu tvář Levorgu. Na řadě je tedy přepnutí do režimu Sport, ponechání páky voliče v manuálním režimu, a může začít ta pravá zábava. A to hlavně na „trojkových“ silnicích, kterým byste se jindy docela rádi vyhnuli. Tohle auto totiž bylo předurčeno k „vymetání“ veškerého marastu a řezání zatáček s jednou půlkou auta mimo asfalt. Doslova se v tom vyžívá. Symetrický pohon všech kol je tady kvůli automatické převodovce řešen mezinápravovou spojkou, v oblouku ale výrazně pomáhá vektorování točivého momentu přibrzďováním kol.
subaru testy video vyssistredni redakcnivideo
Za ideálních podmínek, tedy pokud povrch silnice nevypadá jako pleť umaštěného puberťáka, budete doslova žasnout nad ukrutným stáčivým momentem kol. Přijedete před zatáčku, podřadíte, ťuknete do brzdy, na výjezdu zašlápnete pedál plynu do podlahy a Levorg vykrouží ukázkový oblouk. Skoro jako by zaujal úlohu tuhy na kružítku, přičemž po celou dobu máte perfektní přehled o práci předních kol díky přesnému a rychlému řízení. Tuhá karoserie (je zhruba o 40 % tužší než u minulého Legacy) se i přes komfortnější naladění podvozku moc nenaklání a v celém průběhu zatáčky si zachovává neutrální postoj, a proto není potřeba, aby se vám do řízení pletla benevolentní stabilizace. Zcela vypnout ji nemůžete, ať v aktivovaném či omezeném režimu ale zasahuje až v nouzi nejvyšší.
Úplně nejlepší ale je, jak se auto chová na mokru. K vyzkoušení těchto vlastností bohatě postačila zapadlá okreska vedoucí podél polí, která pod náporem silného deště neudržela kašovité bahýnko tam, kde má být. Je neuvěřitelné, že i s kombíkem o výkonu 170 koní se můžete rázem vcítit do role rallyového jezdce, přičemž k dokonalosti chyběla už jenom klasická ruční brzda namísto elektronické. Motor je v tomto režimu potřeba držet neustále pod krkem, nejlépe okolo 5000 otáček, kde návykově zpívá a je nejživější, jinak přední kola ztratí trakci a příď se začne pomalu sunout ven. Ale pozor: Levorg vám dá ještě jednu šanci. Stačí pouze trochu povolit stopu, znova zarazit plyn do podlahy a jste z problému venku. Chce to jenom překonat vlastní strach.
Závěr, video
Na tohle jsme čekali
Občas mi připadá, že jsou si nová auta tak moc podobná, že na nich za chvíli ani nebude co testovat, Subaru Levorg je ale jednoznačně jiné. Kdekdo jej může považovat za WRX STi s pořádným kufrem a poté ohrnovat nos nad relativně skromným výkonem, ten je ale ve skutečnosti plně dostačující. Levorg skvěle plní roli rodinného auta, jehož „soutěžácké“ geny naštěstí nemaskuje silná vrstva zbytečného pozlátka. Umí být příkladně kultivovaný a pohodlný, nejvíce se ale vyžívá v situacích, ve kterých by některé konkurenční vozy pouze našlapovaly po špičkách.
Subaru Levorg je navrhován podle japonských měřítek, a proto se pod kapotou nachází právě nová šestnáctistovka. Řada Evropanů by jistě ráda skočila po turbodieselu a manuální převodovce, s ničím podobným se ale nepočítá. Základní cena 759.000 Kč může na první pohled působit hrozivě, vyvažuje ji ale mimořádně bohatá výbava. Osobně bych preferoval možnost pořízení navigace jinak než v rámci zkoušené linie Sport, v kontextu toho, co všechno Levorg nabízí, je to ale kapka v moři. Tohle auto si na nic nehraje, je přesně takové jaké má být, a nikomu svůj charakter nemete do tváře. O to větším překvapením je, jak dokonale dokáže fungovat ve prospěch řidičských zážitků.
Nejlevnější verze modelu | 759.000 Kč (1.6GT Trend Lineartronic/125 kW) |
Základ s testovaným motorem | 759.000 Kč (1.6GT Trend Lineartronic/125 kW) |
Testovaný vůz s výbavou | 901.000 Kč (1.6 GT-S Sport Lineartronic/125 kW) |
Plusy
- Bezkonkurenční podvozek
- Točivý a velmi živý motor
- Perfektní převodovka
- Komunikativnost řízení a podvozku
- Bohatá standardní výbava
Minusy
- Menší nástupní prostor dozadu
- Malá výška pod otevřeným zadním víkem
- Vyšší spotřeba i při běžné jízdě
Foto: Jiří Káš