reklama


Suzuki Swift 1,3 DDiS (55 kW) – Pár čísel

Suzuki Swift 1,3 DDiS (55 kW) – Pár čísel

 
 

Už téměř všichni zákazníci přijali fakt, že do malých aut patří benzinové motory. U naftového Swiftu je to celkem škoda.

Aktuální generace malého japonského vozu jménem Suzuki Swift je již šestá v pořadí. Po obšírnějším testu benzinové motorizace 1,2 VVT (69 kW)jsme tentokráte sáhli po stříbrném kousku s malým turbodieselem 1,3 DDiS o výkonu 55 kW pod kapotou.

Důvěrně známý čtyřválec je dostupný pouze v prostřední výbavě GL/AC (standardem zde je např. manuální klimatizace, okna v elektrice, mlhovky, palubní počítač) za bezmála 350 tisíc Kč.

Pár čísel na úvod

Popis exteriéru a interiéru, resp. změn vůči předchozí generaci jsme “pár odstavců“ věnovali již v předešlém testu, takže nosnou náplní dnešního setkání bude především naftová jedna-trojka DDiS.

A abychom si udělali ve věcech pořádek již na startu – zatímco u benzinového agregátu objem 1242 cm3 značí Suzuki jako 1,2, u naftové motorizace objem 1248 cm3 již značí jako 1,3. To jen tak pro pořádek na úvod…

Dobrou zprávou je fakt, že i při tak malém objemu zůstali italští motoráři u klasických čtyř válců v řadě z nichž každý obsluhují čtyři ventily. A spolu se vstřikováním common-rail je teoreticky založeno na kulturní naftovou jednotku.

Jaký je ovšem výsledek v praxi? Musíme říct, že výborný. Po nastartování se sice ozve naftový cvrlikavý klapot, je ovšem harmonický a vyvážený a uvnitř vozu jej registrujete spíše z povzdálí než že by vás obtěžoval. Navíc vibrace by ve volantu či pedálech nenašel ani slovutný Sherlock Holmes, takže jsme na začátku z této malé pohonné jednotky téměř nadšeni.

To potvrdil i test se zvednutou kapotou při nastartovaném motoru – ani se nehne. Spokojeni jsme ještě o to více, když si vzpomeneme na soužití s ekologickým Opelem Corsou vybaveným stejným motorem s jiným výkonovým naladěním. Tam byla zvuková kulisa podstatně horší.

Pár čísel uprostřed

Čtyřválcový agregát s interním označením K13A je naladěn na výkon 55 kW při 4000 min-1, při 1750 min-1 je k dispozici maximální točivý moment 190 Nm. To spolu s pětistupňovou manuální převodovkou a pohotovostní hmotností 1065 kg znamená dosažení stokilometrové rychlosti za 12,7 sekundy a maximální rychlost 165 km/h. To vše při plnění emisní normy Euro 5.

obrázek [300 x 360] Jak jsme poznamenali výše, motor na volnoběh neobtěžuje a nečiní tak ani při běžném využívání jeho potenciálu. Do 3000 min-1 je skvěle utlumený, po překročení této hranice však začne výrazně hlučet, takže se této oblasti budete vyhýbat. To ale není u nafťáků nic neobvyklého, takže to nelze brát jako chybu.

Příval síly se dostaví v 1900 min-1 a tah motoru trvá až do 3750 min-1, vyšší otáčky již nic pozitivního nepřináší. Pod spodní hranicí se nic neděje, okolí 1900 min-1 znamená velký turbokopanec, což není uživatelsky příjemné, a jakoby ani nepatřilo k doposud výbornému turbodieselu.

Jízdu tak lze rozdělit do dvou režimů – v tom prvním se pohybujete pod kritickou hranicí 1900 min-1, jezdíte v poklidu, motor moc netáhne, ale třeba na kodrcání městem to plně dostačuje. Ve druhém režimu překonáte tuto hranici a držíte otáčky neustále nad ní, auto je přiměřeně dynamické a do 3000 min-1 i velmi tiché.

Při tachometrové rychlosti 90 km/h motor na pětku točí lehce přes 2000 min-1, už je za turbodírou, takže mimo město ihned a svižně reaguje na každé přidání plynu a vy tak třeba při předjíždění nemusíte čekat až se naplno roztočí turbodmychadlo.

Co nejde vyjádřit čísly

Posaz za volantem je kvůli pouze výškově nastavitelnému volantu (podélně až v nejvyšší výbavě, jinak ani za příplatek) trochu kompromis mezi rukama a nohama, ale to není to nejhorší.

Daleko více vadí hlavová opěrka, která je skloněná více dopředu, takže vám hlavu tlačí kupředu. Kdo má rád vzpřímený posaz, ten nepochodí – kvůli opěrce si musí opěradlo mírně sklopit, pak již tak nevadí. Ovládání palubního počítače dvojicí kolíčků, chybějící kontrolku potkávacích světel či klakson znějící jako z dětského autíčka jsou pak již pouze drobnosti.

obrázek [600 x 380]  

Řízení není přeposilované, je lehce tužší, což je příjemné. Spojka jde lehce, řazení je dostatečně přesné s krátkými dráhami a brzdy i přes osazení zadní nápravy bubnovými brzdami dokáží vůz bezpečně zastavit.

Co z toho plyne? Že ani pohyb po městě či v kolonách nečiní žádné potíže, mimo město jakbysmet. Jenom ty odkládací prostory pro kelímek či plechovku s pitím! Máte na výběr dva – před řadicí pákou nebo za ruční brzdou. Oba jsou daleko, ani do jednoho se nesahá dobře. Swift to však vynahrazuje místem pro PETku v předních dveřích kam dáte i tu s obsahem 1,5 litru.

Pár čísel na závěr

Ve městě se dá jezdit se spotřebou v rozmezí 5,5 až 7,5 l/100 km, my jsme skončili lehce nad šesti litry – bez systému start-stop.

Pokud se vydáte za město, počítejte při rychlosti 100 km/h se spotřebou 4,5 l/100 km, motor v tomto případě točí na pětku asi 2500 min-1.

Několikrát jsme si také ověřili, že i s plně naloženým vozem se při dodržování limitů dá jezdit se spotřebou ještě o tři deci menší, s klidnou nohou jsme se dokonce blížili k hodnotě 3,5 l/100 km. Ale i v menších kopcích budete muset podřadit. Testovaný vůz obouval 16palcové pneumatiky o rozměru 185/55, nerovnosti na našich silnicích jsou po zvukové stránce utlumeny výborně a i celkově se i přes tužší podvozek žádných velkých ran či drncání nedočkáte.

obrázek [600 x 365]  

A když se náhodou vydáte na dálnici, při reálné 130 km/h motor na pětku točí 3250 min-1 a spotřebovává 5,7 litru nafty každých 100 km. Šestka snižující otáčky i spotřebu chybí, někteří konkurenti ji však mají a tomuhle autu by jistě slušela také.

Suzuki Swift je malé mrštné autíčko, které snadno a ochotně zatáčí a současně je stabilní i ve vyšších rychlostech. A během 700 ujetých kilometrů jsme poznali, že na tom nic nemění ani instalace turbodieselu 1,3 DDiS (55 kW) pod jeho kapotu.

Naftový Swift bychom nenazvali pomalým, ale žádný trhač asfaltu to také není. Má však dvě nectnosti. Tou první je citelný turboefekt v okolí 1900 min-1, který činí městský pohyb ne zrovna uživatelsky příjemný a se kterým se musíte naučit žít.

Tou druhou je jeho cena, resp. příplatek proti benzinové verzi 1,2 VVT (69 kW), který činí rovných 60 tisíc Kč. Jste ochotni u malého městského auta takhle připlácet?

Jake.auto.cz: Suzuki Swift (přehled testů a dalších článků)

obrázek [600 x 343]  

Plusy

  • Výborná izolace interiéru od vibrací a zvuku motoru
  • Odhlučnění motoru
  • Nízká spotřeba
  • Kvalitní interiér
  • Komfortní tlumení nerovností
  • Trojblik

Mínusy

  • Výrazný turboefekt
  • Pouze výškově nastavitelný volant
  • Příliš kupředu skloněná hlavová opěrka
  • Motor 1,3 DDiS dostupný pouze s prostředním stupněm výbavy
  • Pouze pětistupňová převodovka
  • Malý zavazadelník
  • Ovládání palubního počítače kolíčkem
  • Omezené možnosti výběru další výbavy
Rallye Dakar 2017
Spolupracujeme s TipCars.com

Suzuki Swift 1,3 DDiS (55 kW)

Cena v základní výbavě: 349 900 Kč Cena v testované výbavě: 359 900 Kč

Základní výbava:Čelní, boční a okenní airbagy, kolenní airbag pro řidiče, ABS + EBD, ESP + TCS (systém trakce), imobilizér, elektricky ovládaná přední i zadní okna, centrální zamykání s dálkovým ovladačem, manuální klimatizace, rádio s CD + MP3/WMA a konektorem USB s ovládáním na volantu, komfortní směrová světla (trojblik), pylový filtr, výškově nastavitelná sedačka řidiče, sklopné a dělené zadní sedačky, A a B sloupky v černém provedení, mlhové světlomety přední, tonovaná okna + zatmavená okna od druhé řady, vnější elektricky ovládaná a vyhřívaná zpětná zrcátka, zpětná zrcátka a kliky dveří v barvě vozu, kůží potažený výškově nastavitelný volant, otáčkoměr, informační displej (palubní počítač), kontrola nedovřených dveří, disky z lehké slitiny a pneumatiky 185/55R16

Výbava testovaného vozu:Metalíza (+10.000,- Kč)

Ceny u průmyslu loni klesly o 3,3 pct, dosud nejvíc. Je za tím cena ropy Ceny u průmyslu loni klesly o 3,3 pct, dosud nejvíc. Je za tím cena ropy

Ceny průmyslových výrobců se loni snížily dosud nejvíc,…

Naše plány narušila česká byrokracie, říká Steven Harman z Amazonu Naše plány narušila česká byrokracie, říká Steven Harman z Amazonu

Americký internetový gigant Amazon zaměstnává v Česku ve…

Nerovnost je větší než jindy. Osm boháčů má majetek jako polovina lidstva Nerovnost je větší než jindy. Osm boháčů má majetek jako polovina lidstva

Osm nejbohatších lidí vlastní stejný majetek jako chudší…

Parlamentní listy neoznačily texty placené pražským magistrátem jako reklamu Parlamentní listy neoznačily texty placené pražským magistrátem jako reklamu

Pražský magistrát si platil za zveřejnění svých textů na…

 
Technické údaje
Motor Suzuki Swift 1,3 DDiS (55 kW)
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1248
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 55 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 190 / 1750
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 165
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 12.7
Spotřeba-město/mimo/kombi (l/100 km): 5.1 / 3.6 / 4.2
Emise CO2:109
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 211 / 528
Objem nádrže (l):42
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1065 / 495
Rozměr pneu:185/55 R16
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 3850
b) šířka (mm): 1695
c) výška (mm): 1510
d) rozvor (mm): 2430
e) rozchod vpředu (mm): 1480
f) rozchod vzadu (mm): 1485
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 820 / 1070
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 610 / 870
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 980
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):860
k) šířka vpředu (mm): 1380
l) šířka vzadu (mm): 1340
délka sedáku vpředu (mm): 495
délka sedáku vzadu (mm): 490
výška opěradla vpředu (mm): 620
výška opěradla vzadu (mm): 590
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
Hodnocení Suzuki Swift 1,3 DDiS (55 kW)
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 9
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 8
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 8
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 8
Odkládací plochy: 8
Dojem z řízení: 8
Výhled vpřed: 8
Výhled vzad: 7
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 10
Tah v nižších otáčkách: 6
Výkon ve vyšších otáčkách: 8
Hlučnost v nižších otáčkách: 9
Hlučnost v vyšších otáčkách: 8
Spotřeba: 9
Odstupňování převodovky: 8
Snadnost řazení: 8
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 9
Jízdní vlastnosti v extrému: 7
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 9
Přenos hnací síly na vozovku: 9
Účinnost brzd: 8
Velikost zavazadlového prostoru: 6
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 7
Variabilita zavazadlového prostoru: 7
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 7
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 7,92
 



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Zapomenuté koncepty: Toto bylo první elektrické BMW. Je mu už 44 let Zapomenuté koncepty: Toto bylo první elektrické BMW. Je mu už 44 let

Na olympiádě v Mnichově překvapil v roce 1973 kromě…

Airbag zachraňuje životy již 45 let. Víte, jaké druhy existují? Airbag zachraňuje životy již 45 let. Víte, jaké druhy existují?

Tlumí náraz, usměrňuje naše tělo při nehodě, ale také nám…

 




Suzuki Swift Sport dostane v příští generaci turbomotor Suzuki Swift Sport dostane v příští generaci turbomotor

Atmosférický čtyřválec ve Swiftu Sport se stane…

Suzuki Swift: Speciální série pro letošní rok stojí necelých 266 tisíc korun Suzuki Swift: Speciální série pro letošní rok stojí necelých 266 tisíc korun

Čtvrtá generace Swiftu je ve světě hodně populární. Český…

 



 
Renault Mégane GrandCoupé Energy TCe 130 EDC – Nenechte se ošálit

TEST: Renault Mégane GrandCoupé – Nenechte se ošálit

Dnes 10:52

Krátce po představení karosářské verze kombi Grandtour přichází mégane s variantou GrandCoupé. Pod honosným názvem a atraktivními liniemi karoserie se však ukrývá čtyřdveřový sedan. Jde tak vlastně o nástupce modelu fluence.




Blesk.cz

Policie nebude Kleslovou stíhat. Problém ale mají firmy, pro které pracovala

Policie nebude Kleslovou stíhat. Problém ale mají…

Policie nebude stíhat někdejší místopředsedkyni ANO a bývalou starostku Prahy 10 Radmilu Kleslovou kvůli jejímu…

„Popelka“ Eva Hrušková přiznala: Manželovi jsem oznámila rozchod!

„Popelka“ Eva Hrušková přiznala: Manželovi jsem…

Herečka Eva Hrušková (64) se proslavila díky roli Popelky. Nyní promluvila o krutém rozchodu, za kterým stál…

 

iSport.cz

SESTŘIHY: 40 a dost! Real padl v Seville a ukončil sérii bez prohry

SESTŘIHY: 40 a dost! Real padl v Seville a ukončil…

Je konec! Fotbalisté Realu Madrid v 18. kole španělské ligy nezvládli závěr utkání v Seville a prohráli 1:2.…

SESTŘIHY: Výhru Liverpoolu odmítl Zlatan, City padlo, Chelsea vládne

SESTŘIHY: Výhru Liverpoolu odmítl Zlatan, City…

Nemít Ibru, nemají bod. Manchester United vybojoval ze šlágru 21. kola anglické Premier League proti Liverpoolu…

 

Reflex.cz

Historická majetková nerovnost: Osm miliardářů je stejně bohatých jako polovina lidstva

Historická majetková nerovnost: Osm miliardářů je…

Osm nejbohatších lidí vlastní stejný majetek jako chudší polovina světové populace, tedy 3,6 miliardy lidí.…

Vnitro, Orwell a nejasný cíl aneb Rizika Centra proti terorismu a hybridním hrozbám

Vnitro, Orwell a nejasný cíl aneb Rizika Centra…

Většina debat o vzniku Centra proti terorismu a hybridním hrozbám při ministerstvu vnitra byla tragicky…

 
 
reklama