TEST Toyota Land Cruiser 2.8D-4D AT – Terénní ikona nevyměkla
Design, interiér
Vozy kategorie SUV v posledních letech válcují automobilový trh, zákazníci je chtějí a automobilky jich na trh uvádí víc a víc. Na terénní ambice se přitom tak nějak zapomnělo, mít sportovně-užitkové auto už neznamená silný motor, důstojnou světlou výšku či samozřejmost průjezdu těmi nejnáročnějšími terény.
Podíváme-li se na testovanou Toyotu Land Cruiser, působí mezi svými konkurenty trochu jako zjevení. Stále jde o čistokrevný off-road s ocelovým žebřinovým rámem, jenž si zakládá na tom, že projede téměř všude.
Kaňkou na majestátním autě může být snad jen to, že se nabízí s jedním jediným motorem – 2,8litrovým vznětovým čtyřválcem s výkonem 130 kW. Na papíře to není zrovna jednotka, která by vás posadila na zadek, ale jak funguje v praxi? Agregát v útrobách Toyoty Land Cruiser jsme vyzkoušeli v kombinaci se šestistupňovou planetovou převodovkou.
Parádní oldschool!
Land Cruiser své robustní proporce nikterak nemaskuje, na první pohled je vám jasné, že před vámi stojí pořádný kus techniky. Na rozměrech nic nezměnila ani nedávná modernizace. I nadále jde o auto s délkou 4780 mm, šířkou 1885 mm a výškou 1890 mm včetně střešních nosičů. O bezpečný průjezd nejrůznějšími terény se pak stará světlá výška 215 milimetrů.
Modernizační procedura se týká zejména vzhledu. Při podrobnějším zkoumání exteriéru objevíte třeba přepracovanou příď, kde na výraznou šestiúhelníkovou masku navazují užší světlomety. Ty jsou v základní výbavě Live halogenové, avšak ve všech ostatních (Legend, Active, Active Trend a testovaná Executive) už dostanete Bi-LED světlomety s automatickou regulací výšky. Bavíme se však o pětidveřovém provedení, Land Cruiser lze totiž pořídit i jako třídveřové auto.
Změny však pokračují i na dalších částech karoserie. Kupříkladu kapota dostala výrazný prostřední prolis, přepracované jsou i zadní LED kombinované svítilny. Auto je pak v základu posazeno na 17“ ocelových kolech, vyšší výbava už dostane liťáky se stejným rozměrem a všechna další provedení obouvají devatenáctky s pneumatikami o rozměru 265/55.
Inovacím se neubránila ani kabina, i když i zde jde především o drobné retuše. Změn se dočkal středový panel, který sází na fyzická tlačítka nejen při nastavování teploty, ale vlastně u všeho, na co si jen vzpomenete. Ve srovnání s ostatními SUV je tu velká část plochy věnována asistentům do náročných terénů. Jsou sice utopeny poměrně nízko a nenachází se tolik na očích, ale v zásadě to nevadí. Nejde o prvky, se kterými byste pracovali co druhý kilometr.
Od druhého výbavového stupně pak nově dostanete osmipalcový displej infotainmentu s devíti reproduktory. Až dvě nejvyšší provedení jej obdrží včetně navigace a zesilovače JBL se 14 reproduktory. Na displeji kromě mapových podkladů či multimédií uvidíte i obraz parkovací kamery či panoramatického monitoru. A jiný je i volant, který Land Cruiser převzal z většího modelu V8.
Samotnému zpracování interiéru není moc co vytknout, počítejte ale s tím, že namísto prémiového dojmu sází spíše na bytelnost a tvrdé materiály. Sezení v sedačkách s koženým čalouněním je pohodlné. Sedák je prostorný a nemá příliš výrazné boční vedení, tudíž se za volantem můžete i příjemně rozvalit. Navíc je kromě vyhřívání (vpředu i vzadu) posádce v první řadě k dispozici i odvětrávání, což se v teplých dnech rozhodně hodí.
Díky velkým rozměrům a luxusnímu prostoru v kabině máte dostatek místa nejen vpředu, ale i ve druhé řadě. Poskládají se sem i tři dospělí, ani figurant s výškou blížící se 190 centimetrům neměl problém s nedostatkem prostoru nad hlavou ani před koleny. Peckou pro posádku vzadu je zábavní systém umístěný na stropnici. Dostanete jej s paketem VIP společně se střešním oknem za 60.000 Kč. Jde vlastně o malou televizi, do které stačí vsunout USBčko s filmem a od dětí vzadu je na chvíli klid.
V testovaném exempláři byla k dispozici i třetí řada sedadel, dostanete ji s paktem Family za 60.000 Kč. I tady těží Land Cruiser hodně ze svých proporcí, takže i sem se vejdou dva urostlí jedinci. I když to na nějaké dlouhé cestování není, v tomto autě se příplatek za sedmimístné provedení vyplatí více než kdekoliv jinde.
Opomenout nesmíme ani zavazadelník, který se kvůli vyšší hmotnosti víka atypicky otevírá do strany. Na rozdíl od nás jezdí Japonci po levé straně, což s sebou přináší jednu nevýhodu. Když zaparkujete podélně a chcete náklad vyložit na chodník, musíte dveře neprakticky obcházet, otevírají se totiž na pro nás nevhodnou stranu.
To se ale týká jen skutečně velkých předmětů. K naložení drobností či menších nákupů vám s klidem poslouží otevření zadního okénka, které už se zvedá nahoru. Kufr při postavené třetí řadě sedaček pojme jen 104 litrů, po jejich elektronickém sklopení už je to zajímavější. V základu se sem vejde 553 litrů zavazadel (pětidveřová varianta disponuje 621 l), při sklopení obou řad pak 974 l. A když se tuhle Toyotu rozhodnete naložit až po střechu, čeká na vás velkorysých 1833 litrů.
Motor, jízdní vlastnosti
Pohon zůstává jediný
Současná Toyota Land Cruiser je tu s námi již od roku 2009, poslední modernizací prošla před dvěma lety. Tehdy třílitrový motor v útrobách podlehl trendu downsizingu a nahradil jej 2,8litrový diesel s výkonem 130 kilowattů při 3400 otáčkách a 450 N.m točivého momentu v pásmu od 1600 do 2400 otáček. Druhý údaj se týká testovaného automatu, při párování s manuálem je o 30 newtonmetrů nižší.
Jak už víte z úvodu, tento čtyřválec je jediný motor, se kterým Land Cruiser aktuálně koupíte. Je to škoda, ale jak jsme informovali loni v listopadu, v České republice lze pořídit i Land Cruiser V8 s důstojným 5,7litrovým osmiválcem! Námi testované jednotce nechybí dvojitá recirkulace výfukových plynů či vstřikování močoviny (AdBlue), díky čemuž model Toyoty splňuje emisní normu Euro 6.
Jednotka se vyznačuje hrubším chodem za studenta a v momentech, kdy musí skutečně zabrat. Na druhou stranu při poklidné jízdě o motoru skoro nevíte, planetový automat jej nechá pracovat v okolí 1200 otáček a do kabiny posílá jen minimum nežádoucích zvukových efektů. Při klidném zrychlování se nebudete dostávat přes dva tisíce otáček, naopak při svižnější jízdě v kickdownu bude samočinné ústrojí klidně přeřazovat až u hranice 3500 otáček.
Chování převodovky si veskrze zaslouží pochvalu. Nejlépe je jí samozřejmě při klidném stylu jízdy, ale ani při hbitějším popojíždění nezmatkuje, řadí plynule a s rozvahou a reakční prodlevy jsou zanedbatelné. Při konstantní dálniční stotřicítce točí motor na nejvyšší rychlostní stupeň 1900 otáček, což je odpověď na vcelku dlouhé převody.
S výkonem 130 kW je to obdobné. Řidičům pohodářům bude stačit, ti vášnivější ale pocítí, že hodně brzy nemají kam sáhnout. A když se před vámi objeví náročnější stoupání, namísto horlivého předjíždění se budete muset spokojit s pravým jízdním pruhem. Mysleme ale na to, že Land Cruiser není stavěný pro oslnění na dálnicích, jeho domovinou má být docela jiné prostředí…
Do zatáčení se tento obr nehrne, při průjezdu zatáčkami tak musíte počítat s podstatně většími manévry volantem. A to nemluvíme o chvílích, kdy se s tímto kouskem musíte vypořádat s nástrahami úzkých uliček podzemního parkoviště. Ale nic není tak dramatické, jak se zdá, i Land Cruiser se nakonec na taková místa poskládá. Chce to ale o kousek víc citu a opatrnosti.
Land Cruiser sice patří primárně do terénu, ale i na hladkých silnicích umí být důstojným společníkem. Měl jsem trochu obavy z rozměrů a vyššího těžiště, nakonec se ale ukázaly jako liché. Auto v zatáčkách drží volenou stopu, náklon karoserie sice zaznamenáte, ale nejde o nic mimořádného. Přesto je dobré myslet na to, že sedíte v pořádném kousku, tudíž se nevyplatí to s rychlostí v utáhlých zatáčkách přehánět. Stejného názoru je ostatně i auto samotné, jelikož maximální rychlost Land Cruiseru je stanovena na 175 km/h.
Poslední mohykán
Jak už jsem psal o několik řádku výše, Land Cruiser patří mezi poslední zástupce tradičních off-roadů, které se dokážou vypořádat s nejrůznějšími nástrahami terénu. V rámci týdenního soužití bylo maximem mého terénního putování jen několik zasněžených silniček, na zkoušku ve skutečně náročných podmínkách bohužel nebyla příležitost. Nicméně David Šprincl z časopisu Svět motorů takovou šanci měl, a to rovnou v náročném prostředí Namibie. Z jeho dobrodružného vyprávění (v čísle 7/2018) je patrné, že auto svými schopnostmi v tvrdých podmínkách nezklamalo, naopak.
Už pohled do technických specifikací napoví, co je Land Cruiser zač. Nájezdový úhel vpředu činí 31 stupňů, přechodový uprostřed 22 stupňů a zadní 25 stupňů. K tomu přičtěme možnost bočního náklonu 42 stupňů a stoupavost se stejnou hodnotou. Tato čísla pro vás hlídají kamery, máte o nich přehled na obrazovce infotainmentu. Japonský obr se nezalekne ani vody, podle Toyoty se dokáže brodit v až sedmdesáti centimetrech.
Řidičům je dále k dispozici celá řada asistentů. Nebavíme se jen o věcech jako hlídání mrtvého úhlu, ale hlavně prvcích, které vám mohou pomoci právě v náročném prostředí. Namátkou vzpomeňme volič terénu MTS (Multi-Terrain Select), jenž upravuje fungování brzd, řízení škrtící klapky či trakce na základě zvoleného režimu. Těch je celkem pět: nerovný terén, bláto a písek, kamenitá cesta, volné kameny a konečně kameny v kombinaci s hlínou. Jo, tady se myslelo na všechno!
Potěší taktéž systém Crawl Control, který umí udržovat stálou rychlost v jakýchkoliv podmínkách. Jde vlastně o jakousi obdobu asistenta pro sjíždění kopců s tím, že tuto inovaci můžete použít i na rovince. Vyberete si jednu z pěti rychlostí, nohy necháte odpočinout od práce s pedály a jízdu regulujete jen otáčením volantu. Nejde sice o závratnou rychlost, ale zase máte jistotu, že projedete takřka všude.
V autě nechybí uzávěrka centrálního diferenciálu typu Torsen s omezenou svorností. Když k tomu připočteme i funkci 2ND start, která dovoluje rozjezd na druhý převodový stupeň, není snad nic zásadního, co by Land Cruiseru v terénu mělo chybět.
Vraťme se ale do podmínek typických pro tuzemské zákazníky, kteří přeci jen na namibijské pouště jen tak nevyráží. Zohledníme-li fakt, že jde o takřka 2,3 tuny vážící monstrum, zaslouží si spotřeba okolo devíti litrů pochvalu. Jedná se ale o hodnotu, kterou dostanete za jízdu s lehkou nohou po tradičních českých okreskách. Dálniční tempo už si vyžádá o litr dva navíc, největším kamenem úrazu pak bude popojíždění městskými kolonami, kde se apetit může vyšroubovat klidně pod dvacet litrů na sto kilometrů. Test jsme zakončovali lehce pod deseti litry, přičemž nejčastějším dějištěm jízd byly právě okresky a dálnice.
Závěr
Závěr
A kolik to všechno vlastně stojí? Land Cruiser na českém trhu pod milion neseženete, i kdybyste se spokojili se základní výbavou Live a třídveřovým provedením. S takovou auto startuje na 1.049.900 korunách, příplatek za samočinnou převodovku činí 60.000 Kč.
Nejlevnější pětidvířko pořídíte od 1.179.900 korun, s výbavou Executive už přijde na 1.739.900 Kč, ale nechybí mu takřka nic. Připlatit si tak můžete už jen za skutečné domazlení, které čítá multimédia pro cestující vzadu a střešní okno, větším rodinám se zase může hodit třetí lavice sedadel na úkor menšího zavazadelníku a pořizovací cenovky o 60.000 Kč vyšší.
A jak si Land Cruiser stojí ve srovnání s konkurencí? Jen namátkou vzpomeňme třeba Volkswagen Touareg s třílitrovým turbodieselem o výkonu 193 kW, jenž se čtyřkolkou a automatem přijde na 1.370.900 Kč. Japonský konkurent v podobě Mitsubishi Pajero začíná s 3,2litrovým agregátem se 140 kW dokonce na 942.250 Kč, Jeep Grand Cherokee s třílitrovým šestiválcem MJet o 140 kilowattech pořídíte za 1.310.000 Kč.
Toyota Land Cruiser ušla za svou historii (vždyť model je tu s námi již od roku 1951!) obrovský kus cesty vstříc moderním autům, ale zaslouží si velké uznání za to, že nevyměkla. Dostala sice už před časem slabší motor a většina konkurentů se čtyřkolkou a automatem je výkonnější a v několika případech i levnější, avšak toto japonské monstrum má jednu zásadní výhodu – umí výborně fungovat v terénu! A právě toho si společně s respekt budícími rozměry vážíme nejvíce. O to větší škoda, že jeho schopnosti v našich končinách snad nikde nevyužijete naplno.
Nejlevnější verze modelu | 1.049.900 Kč (2.8 D-4D/130 kW Live, 3 dv.) |
Základ s testovaným motorem | 1.049.900 Kč (2.8 D-4D/130 kW Live, 3 dv.) |
Testovaný vůz bez příplatků | 1.739.900 Kč (2.8 D-4D/130 kW AT Executive) |
Testovaný vůz s výbavou | 1.881.900 Kč (2.8 D-4D/130 kW AT Executive) |
Plusy
- Schopnosti v terénu
- Příjemná převodovka
- Pohodlný a praktický interiér
- Majestátní vzhled
Minusy
- Hlučnější motor s nedostačující pružností
- Nepraktické otevírání zavazadelníku
Foto: Ondřej Kroutil